CIIISIILUI-IISIIIISII «LID. .V. 445, Donderdag" 22 Mei. j Middelburg, 21 Mei 1879. HET ZUIPEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1»50 Enkele nouimers, I?. CSSr. Uitgever WIJTMAN, MIDDELBUR(Ï. Peijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1- regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. -6 Als men zoo, terwijl door verschillende ingan gen de schare het kerkgebouw binnentreedt, den blik laat rondweiden, en zich verheugt dat zoovele vrienden en bekenden, en zoovele anderen daarenboven, in dichte reien plaatsnemen tot het aanhooren der evangelie-verkondiging, tot het instemmen met gebed en lofzang, dan wordt die vreugde niet zelden door andere gedachten weder getemperd. Over de drijfveeren der kerkgangers, over de werking des Evangelies in hunne harten, over hun geestelijk leven laten wij alleen den Kenner der harten oordeelen, maar over de vruchten, die zij dragen in het openbaar maat schappelijk leven, mogen wij onze gedachten hebben, en die gedachten ook wel eens uit spreken. Om van eene volstrekt niet gesorteerde ver zameling vergelijkenderwijze eene beschrijving te geven, zei men oudtijdsnet als de menschen, die naar de kerk gaan. Maar die uitdrukking is nu niet meer gepast, want de kerkgangers zijn wel degelijk gesorteerd; zij schiften en ziften zich zei ven zoodanig, dat de naam des voorgangers alleen ons reeds bijna zeker doet vermoeden, wie er zooal onder zijn gehoor zul len zijn. Ter plaatse, waar wij ter kerk gaan, kunnen wij dus verwachten eene schare te vinden, in hoofdzaak althans, van gelijkgezinden, van rijken en armen, ouden eu jongen, geleerden en onge- leerden, die in den Bijbel Gods Woord, in het Evangelie eenekracb' Gods tot zaligheid erken nen, en, zoover zij hun ouderdom hebben, prijsstelten op eene prediking paar de Schrift, want anders zouden zij, zonder zich voor de wereld te schamen, neen, om door haar geëerd te worden, liever naar eene der kroegen van boogeren of lageren rang gaan. Welnu, van die kerkgangers zou men ver wachten dat zij aliens hoorende naar de ver maningen der predikers, hun licht zouden laten schijnen voor de menschen, opdat die hunne goede werken zouden zien (niet om te pronken maar huns ondanks) en hunnen Vader in den hemel verheerlijken. Er zijn er die dat doen. Maar alle? Maar heel veel Wanneer men tusschen zondagmiddag en zaterdagavond dezelfde personen gadeslaat, die pas naast of kortbij elkander zaten, en weldra weder in hetzelfde bedehuis zullen samenkomen, dan zou men van de meesten niet gelooven dat zij ook maar iets gemeen zouden hebben, laat staan een gemeenschappelijk geloof in den zelf den Heiland, dat hen gemeenschappelijke ver plichtingen oplegt. Natuurlijk wischt het gemeenschappelijk ge loof het verschil tusschen stand en bekwaam heid niet uitnatuurlijk geeft de verplichting, om denzeltden last te helpen torschen, nog niet aan allen dezelfde draagkracht, maar de vraag is, of er iets te ontdekken is, dat eenigzins op eene gewenschte eenheid, op eene krachtige samenwerking gelijkt. Het antwqprd is maar al te ontkennend. Op kerkelijk gebied woedt een felle strijd, en slechts enkelen stellen zich in de bres om den aanstormenden vijand het hoofd te bieden, slechts weinigen geven zich de moeite om na te sporen, waar en hoe de vijand aan het doorgraven en ondermijnen is. De groote schare, die zich zoo gaarne hoort toespreken met de namenbelangstellenden, voorstanders, vrienden, broeders, de groote schare zet een droef gezicht als een harer voor vechters de nederlaag lijdt, zij juicht als een der haren zegeviert, of ook maar een goeden zet doet, maar zij vergeet dat zij zelve er eigenlijk niet is om toe te kijken, maar om een werk dadig aandeel te nemen aan den strijd. Als een stijve noordwester de golven op onze dijken afzendt, mag een vreemdeling zich ver maken met den aanblik van het woedend ele ment en van de met spade en kruiwagen aan rukkende manschap. Natuurlijk kiest hij niet de party van het water. Als echter zijne land hoeve achter den gebeukten dijk lag, zou hij geen toeschouwer blij ven, zou hij den kamp niet interessant" vinden, maar er zooveel belang in stellen, dat hij zich met bijzonderheden be moeide en handen uit de mouw stak. Toch slaan vele belanghebbenden den kerke- lijken strijd slechts gade, als waren zij maar vreemdelingen, die niets anders in veiligheid hebben te stellen dan eigen huid. En zoo is ook de houding van velen tegenover den strijd op maatschappelijk en politiek gebied. Voor een spat slijk op hun broek zijn velen zóó bang, dat zij er niet om geven of hun land weldra zal onderloopèn, neen, dat ze niet eens denken aan de mogelijkheid dat hunne bezit ting te loor gaat. Daarom laten zij 't werk voor de gewilligen. Naast de kerk, die zich maar al te weinig met het godsdienstig en maatschappelijk leven harer leden bemoeit, staan er een aantal ver- eenigingen, elke met eeuige bestuursleden, die eens of meermalen 's jaars de andere leden uit den dommel moeten wekken, al ware het maar om te voorzien in de regelmatig wederkeerende aftreding der bestuurders, want meewerken schijnt nu eenmaal geen leden werk (haast schreven we leekenwerk) te zijn. Hoe komt men aan bestuurders? Die haalt men uit het bosch met echte hout hakkers zorgeloosheid. De mooiste van de eerste drie of vier boo men wordt maar gebruikt voor timmerhout, en aan bijplanten denkt niemand. Is 't wonder dat er eindelijk gebrek korat aan hout? En alle hout is nog geen timmerhout. Enkelen zaaien nog watmisschien zelfs veel voor hun doen. Maar wat is bijv. in de N. H. Gemeente t? Middelburg een kleine honderd gulden maande lijks, tot onderhoud neeu, wacht eens, tot stichting eener christelijke school voor on- en minvermogenden? En als dan 't zaad opkomt, wie bekommert er zich dan verder over of de boompjes krom of recht groeien? Zooals men er aan gewoon is, dat bijna overal in Zeeland de boomen van der ieurrd a^ian scheef staan, door de werking van den zeeW^H zoo ziet men er niets verkeerds in, dat'B J opkomend geslacht onder ons 't niet eens pro beert om den rechten weg te gaan, en zich te onderscheiden van de wereld. Wie zich rechtop wil houden, hij trekt de aandacht alleen omdat hij buiten de lijn staat. En zoo moet er nagenoeg altoos met krom hout getimmerd worden. Wie bekommert zich om de jongelingschap 1 Hoeveel ouders moedigen hunne kinderen aan tot degelijke studie, die nog iets anders en hoogers bedoelt dan geld verdienen, dan voor uitkomen in de wereld, in de ivereld? Hoe steunen geloovigen," hoe steunen chrisi telijk gezinde, orthodoxe preeken hoorende mede burgers elkander en elkanders arbeid? Ivan men daarbij aan krachtsinspaiining den ken, anders dan bij wijze van vromen wensch i Nu zijn er enkelen, die zich voor de eej hunner kerk, voor de eer hunner partij over spannen. Ware er eene gewenschte algemeen» krachtsinspanningalle posten zouden bezet zijn en de tegenpartij zou overal een gesloten gelic van vastberaden mannen tegenover zich zien, Art. 1 der Kanalenwet is gisteren door de Tweed Kamer verworpen, nadat ook nog eeist het amende ment Sandberg (weglating van het Valleikanaal) wa verworpen met 41 tegen 37 stemmen. Art. 1 viel met 40 tegen 39 stemmen. Tegen de heertn Verheijen, v. Stolk, v. Osenbrji Bastert, Bichon, Wintgens, De Jong, Mackav, v. d. Linden, l)e Bieberstein, Dijckmeester, Hoeven, Teding van Berkhout, v. d. Schrieck,lS Aseh, Blussé, v. Baar, Borret, v, Nispen, Arnoi,4; Lambrechts, Luyben, van Naamen, De Jonge, v. lai; wa

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1