CilRISTELIJk-niSTORiSCII BLAD. Z* iterdag' 19 April. Middelburg, 18 April 1879. X". 431. HET ZUIDEN Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs nor drie maanden francof 1,50 Enkele no miners- 0,0o Uitgever: P. G. W I,J TM AN, te MIDD ELBUR( Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van l—l regels ƒ1, Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Woensdagavond hadden wij het genoegen in de Luthersche kerk Ds. Schuurman te hooren spreken over Batavia, de plaats waar ZEerw. ongeveer een tiental jaren als predikant heeft gestaan, neen, gear beid, en waarheen hij weldra hoopt weder te keeren. In vluchtige, doch niettemin schoone trekken, tee- kende spreker eenige tafereeltjes van de reis naar Indië, zich verder aanbiedende als gids door Batavia. Nog buiten de poort dier stad toonde hij on9 een groot koperen kanon, waaraan de in menig opzicht nog heidensche raohammetanen godsdienstige eer be wijzen, waarvan zij vrijheid, welvaart en huwelijks zegen verwachten. In de stad zelve bracht hij 0119 aan de /,gropte rivier,de kade, waar allerlei koop waren geladen en ontscheept worden in en uil lich ters, voor en van ter reede liggende schepen met hem bezochten wij een der ruime luchtige koopmans kantoren, waar hard gewerkt wordt. Bij dat bezoek vertelde Ds. Schuurman ons, hoe bekwame, gezonde jongelieden, die 't werken niet ontzien, en bemiddeld genoeg zijn om eenigen tijd te kunnen wachten, in Indië wel vooruit kunnen komen, en deed hij ons, zoo als telkens op den verderen wandelrit, een blik slaan in den raaatschappelijken en geestelijken toe stand der uit allerlei natiën dooreengemengde, doch overwegend Nederlandsche bevolking der voornaamste wijken der hoofdstad van onze Oost, Zoo vertelde hij ons van" bijna vorstelijke milddadigheid jegens behoef- tigen en ongelukkigen, en van kille onaandoenlijkheid ten opzichte der belangen van het Godsrijk. Met eene verrasende wending bracht unze gids ons te midden vau' het Chinesche kamp met zijne immer woelende, nimmer rustende bevolking, met zijne smerige straten, in drukte niet ougelijk aan eene Amsterdamscke jodenbuurt, daarop eenigzins ge lijkend door den arbeid en den handel buiten 's huis, daarop volmaakt gelijkend, als men let op het levens doel der krioelende schare, wier eenig streven schijnt schijnt te zijn geld verdienen. Naakte ruggen en de daarop afhangende haarvlechten, allerlei bonte op schriften, voorrl het verbranden van groote hoeveel heden verzilverd papieropdat het in de andere wereld den overledenen niet aan geld ontbreke doen ons opmerken dat wij verre van Amsterdam, verre van Israël, maar te midden des heidendoms zijn, van het heidendom, waarop het Nederlandsch christendom in eeuwen niet den minsten invloed schijnt uitgeoefend te hebben. Wij kunnen niet alles vermelden, wat onze uit nemende leidsman ons nu eens vluchtig dau meer van nabij liet zien, in de bijna 2 uren, die hij met ons doorbracht. Hij toonde ons de prachtige niet druk bezochte sociëteit, want in Indië bemint men na den arbeid des daags het gezellig familieleven, en het trof spreker zeer, dat hij, na betrekkelijk weinige jaren afwezigheid in Nederland terug keerende, zoo veel meer weelderig ingerichte en druk bezochte drankhuizen vond. Wel het langst vertoefden wij in de zeer doelmatig ingerichte roomsche kostschool voor meisjes uit den gegoeden stand. Vriendelijk ontving ons de non hoofdonderwijzeres. Wij zagen de school, waar 't ouderwijs zoo keurig en de orde zoo stipt is. Z^lfs zagen wij de bijbels der protestant9che meisjes want pressie wordt er niet uitgeoefend eu terwijl wij ze zagen vielen er bidprentjes uit, prachtig ge\leurd en van achter met aanroepingen en gebeden aan de heiligen bedrukt. Wij hoorden hoe lief onnadenkende protestanische ouders de kleeding dier kinderen vin den, hoe de moeders worden bekoord door de fraaie handwerkjes, hoe zij gaarne, als zij Batavia moeten verlaten, hare dochtertjes toevertrouwen aan de //Zus ters, die er zoo ordelijk mee wandelen, zelfs in gezelschap der meisjes eener dergelijke school van eenvoudiger en minder kostbare inrichting, maar wij hoorden ook van onzen geleider, hoe de wandelingen steeds het bezoek eener roomsche kerk ten doel heb ben, en hoe ongeloofelijk veel moeite het gekoot heeft om de protestantsche meisjes op welke de „zusiers" geen pressie uitoefenen ter catechisatie te krijgen, tot welk einde aan in de verre buitenbezittingen ver- blijfhoudende ouders, hoofd ^oor hoofd, om toestemming moest worden geschreven. Lang duurde het eer de hartjes der van den dominé vervreemde meisjes zich voor hem openden, lang duurde het eer zij hem durf den vertrouwen en hartelijk liefhebben eer eene van haar hem durfde vragen of Bismarck wezenlijk de antichrist was. Onze vriendelijke geleider wees ons even het paleis van den Gouverneur-Generaal, het hospitaal met vele lijders uit Atjeh, dia nieuwe aanwinst, die ons zooveel leed berokkent. Hij had met ons nog veel willen spreken over Indische toestanden, de Indische kerk, de Indische dagbladpers, /naar wij moesten hem nog even volgen naar het Seminarie te Depok. God heeft al de millioenen inwoners van Oost-Indië niet aan de Nederlanders toevertrouwd, opdat zij ze heidensch zouden laten. Sleehts dan zal het zendingswerk goede vrnchten dragen, als inlanders aan inlanders Christus verkondigen. De blanke zendeling moet op den achtergrond treden, hij moet predikers opleiden en vormen, raden en besturen, maar die predikers zeiven moeten inboorlingen zijn. Daartoe is het seminaire die hoogeschool voor' zendelingen gesticht. I11 Juli zullen van verschillende eilanden 30 leer lingen voorbereidend onderwijs tot de evangeliever kondiging ontvangen. Nu de inrichting begint le bloeien, blijkt het pas' hoeveel behoeften zijn heeft, en om daarin te voorzien worden gaven gevraagd, tot welker ontvangst ook Ds. Geelhuijzeu zich bereid verklaart. Op een der eerste zendingsfeesten werd Java ge noemd de kurk, waarop Nederland drijft, het zou, zei Ds. Schuurman, wel eens een steen kuunen zijn, die Nederland doet zinken. De meeste Europeanen in Indië bekommeren zich weinig om hunne eigen geestelijke belangen, en min der nog om die der inlanders. Geld winnen is de hoofdzaak, het hoofddoel van veler streven. De dagelijksche gesprekken loopen vaak over een kort verblijf in Indië, en de vooruitzichten op terugkeer naar Nederland met verzameld kapitaal of verworven pensioen. Gaarne zou spreker terugkeeren naar Batavia, ver gezeld door eenige jonge mannen, die hunne best levensjaren zouden willen wijden aan de uitbreiding van het Godsrijk aldaar. Vooral zou hij handeleni willen optreden tegen de propaganda der roomsch kostscholen, welker kweekelingen nu als volwasse dochters, later als huismoeders zooveel van het ge leerde in de gezinnen overbrengen. Daarom roept hi eene niet te jeugdige, fijn beschaafde hoofdonderwij zeres, en aanvankelijk een tweetal hulponderwijzeres sen op, om hem te volgen, en hem de stichtin, eener protestantsche, eener echt christelijke ko9tschoc mogelijk te maken. Evangelieprediking en christelijk onderwijs zijn di noodzakelijke voorwaarden, om onder Gods zege: Indië te redden en te behouden, het te redden en f behouden ook voor Nederland. Onberekenbaar groot zij de voordeelen, die Nederland zou trekken van ee christelijk Indië. Wij geven slechts eene flauwe schets van hetgee de begaafde spreker ons in den gloed zijner welspre kende overtuiging, zijner hartelijke geloofstaal verhaald en afmaalde. Wij schaamden ons Nederlanders te zijl toen hij tot ons sprak over de onverschilligheid onze landslieden in Indië, ook schaamden wij ons toen hij Luthersche kerk, die, schoon wel bezet, niet geheefflj hoorders gevuld was, beleefdheidshalve van de opgekc men //Schare" gewaagde. Zij, die woensdagavond vrijwi lig 't huis bleven, hebben zich van een groot gen< beroofd. De aangenaam afwisselende verhaaltrant va Ds. Schuurman herinnert ons aan dien van Eunck in zoover wij daarover uit diens geschriften kunne oordeelen, maar hoevelen kennen ook Funcke werken niet! Al ware het maar om hulde te brengt aan den bezielenden ijver van den man, dien w eeren als den vader van het Seminaire te Depo had het christelijk publiek geen enkel plaatsje "onbi zet moeten laten in het niet te ruime kerkgebou1 't Gaat velen christenen iu Nederland zooals het d< Iudischen christenen gaat, zij blijven koel, omdat 2 zich niet willen laten verwarmen. Woensdag middag werd door de voorzitter der ve eeniging de Ambachtschool te Goes, de heer dr. A. V Van Campen, de eerste steen gelegd van het school locaal dier vereeniging, in tegen woordighe van het bestuurder gemeente met den secretaris v; het departemeut Goes der Maatschappij tot Nut van Algemeen, van de instelling het Burgerlijk Armbestn en genoodigden. De heer Van Campeu hield daart eene toespraak, waarin hij het nut der Ambachtscho kortelijk uiteenzette en de geschiedenis der vereenigis mededeelde, met dankzegging gewagende van di steun die zij mochten oudervinden. De heer mr. G. De Wit Hamer, beantwoordde als oudste wethoud bij verhindering van den Burgemeester, deze toesprai er op wijzende, hoe i:i Goes, wanneer een goede gi dachte wordt uitgesproken, er steeds mannen van 1 daad gevonden worden om die gedachte tot werk lijkheid te brengen. De genoodigden vereenigden zit daarna in de restauratiezaal der Sociëteit Van Ong nuchten vrij. NG. C.) Bij de reeds gedane opgave omtrent de ontworp zomerdienst-regeling op de Zeeuwsche spoorwefjlij kunnen nog gevoegd worden i een lokaaltrein VlissingenMiddelburg, des mc geus te 8,15;

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1