CHKISTILUI-H1ST0RISCH BLAD. Hoe {eereo d3 kifidareul .V. 430. Donderdag 17 April. il 1879. HET ZUIDEN Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- vond ten S ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50 Enkele nommers- 0,05 Uitgever: G. W IJ T M A N, TE MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1- regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. 't Is jammer dat de bladen onzer richting nog niet genoeg verspreid en gelezen worden; nog onlangs kon men aan 't Station Beurs te Rotterdam van den luidkeels vele bladen 'aanbiedenden jongen geen Standaard en geen Sprokkelaar koopen, en 't is te vreezen, dat zelfs vele onzer geestverwanten niet eens het eerstgenoemd blad lezen. Zij moeten eens zien beet te krijgen het nummer van 11 April, want daarin schrijft Ds. Pierson van Zetten, onder den titel Moderne Wijsheid, een zeer belangrijk artikel .over onderwijs, 't Is veel te groot om door ons te worden overgenomen, of naar verdienste te worden besproken. Wij willen het ook niet napraten, en vertrouwen dat onze lezers het zelf zullen onder de oogen krijgen. Kort en goed komt de redeneering van Ds. Pitrson, die zelf aan 't hoofd staat eener oplei- dingschool voor onderwijzeressen, neder op het gebrekkige in het onderwijs, waardoor de kin deren te veel leeren lezen, te weinig leeren hen nen en ziente weinig leeren verstaan wat zij lezen, te weinig in aanraking komen met de natuur. Helder toont schrijver aan, dat de Bijbel voor het volk is, wat klassieke letterkunde is voor de geleerde, namelijk een onmisbaar ver- eischte tot vorming van kennis en smaak. Meermalen is aan de medewerkers van ons blad verweten, dat zij slechts dilettanten, schrij vers uit liefhebberij ziju. Men kan-hun boven dien verwijten, dat zij op 't gebied van onder wijs ook alweer slechts lief hebbers zijn, namelijk in zooverre zij aan de zondagschool werkzaam ziju. Tocb kan de zondagschoolonderwijzer, die zijn eenvoudig gezond verstand gebruikt, al spoedig opmerken dat liet onderwijs, vooral op de lagere staatsschool, door de meeste zijner leerlingen bezocht, verre van voldoende is. Niet veel opmerkingsgave is er noodig, om te weten te komen, dat de kinderen van 9, 10 ja 11 jaar nog niet lezen, nog niet ve/tellen, ja, nog niet spreken kunnen. Het onderwijs gaat op de »meesterschool" grootendeels over de hoofden der kinderen heen. Natuurlijk blijkt het dat kinderen, die niet vroeg te huis en op de zondagschool met den Bjbel bekend zijn gemaakt, volstrekt niet familjaar zijn met de Bjbelsche geschiedver halen, maar wat erger is, de zondagschoolon derwijzer vindt bij de kinderen nauwelijks grond om op voort te bouwen. Laat hij iets eenvou digs, 't spreekt vanzelf zonder moeielijke namen, voorlezen, dan is dat lezen uiterst machinaal, vaak hortend en stootend. Op de vraag: ver staat- gij hetgeen gij leest? is het antwoord, als er een komt, doorgaans ontkennend, 't Kost heel wat moeite om de kinderen den zin van eenvoudige versjes te doen vatten, en het blijkt meestal dat zij volstrekt niet geleerd hebben het gehoorde in eigen woorden over te vertellen. Het is van den zondagschoolonderwijzer, niet te vergen, dat hij in één uurtje per week zal aanvullen, wat het kind aan bijbelkennis te kort komt, en ook niet dat hij het kind zal leeren lezen en verstaan, hooren en overver tellen, nadenken eer het spreekt. De school meester heeft daartoe het kind veel langer en geregelder onder zijne leiding. Gelukkig het kind van meer ontwikkelde ouders, die het, lang voordat het letters kent, in prentenboeken en geïllustreerde tijdschriften leeren kijken, en al spelende een aanschouwe lijk onderwijs geven, dat het kiüd van den arme, door gebrek aan tijd en ontwikkeling zijner ouders missen moet, en, helaas, ook op de school niet ontvangt, Juist het onderwijs der kinderen van min- gegoeden moet er op berekend zijn, dat zij te voren weinig verstandelijke leiding hadden, en er nadien niet veel meer zullen genieten. Met recht hekelt dan ook Ds. Pierson de bepaling in de wet, die slechts spreekt van lager onder wijs, zonder dat er eenig onderscheid wordt gemaakt tusschen dat onderwijs, voorbereidend tot liooger, of op zich zelf compleet. In N.Amerika maakt men, veel meer dan hier te lande, gebruik van vrouwelijke hulp hij het onderwijs. Die onderwijzeressen, niet uit den huiselijken kring gerukt door langdurige en langdradige voorbereidende studie, en bestemd om na eenige jaren dienst, naar landsgebruik, weder door het huwelijk tot dien kring weder te keeren, die onderwijzeressen kunnen beter met kinderen omgaan, hen beter opvoedend voor hun volgend leven onderrichten, dan de zeergeleerde jongeheertjes, die steeds voortleeren om hooger te klimmen op de ladder der exa mens, en in de vijf of zes schooljaren van het arbeiderskind eeu stukwerk leveren, dat nooit, als - hij hen, in tweemaal zooveel vol gende jaren zal worden voltooid. Het verkeerde dat de staatsscholen hier te lande aankleeft, is ook een nadeel van onze christelijke, omdat de staat voor de onderwij zers van beide een en dezelfde voorbereiding vordert. Gemis aan vrijheid dwingt de aanko mende onderwijzers der vrije school, om het zelfde pad te betreden als hunnen ambtgen oo- ten der staatsschool. Het ware te wenschen dat er minder werk van uitgebreide kennis dan van doelmatige vorming van onderwijzend en schoolgaand personeel werd gemaakt. Yan duizende woorden en namén hebben de kinderen geen begrip, 't Is een nnoffentoer' om hen aan 't verstand te brengen wat eei gebergte is, zij hebben wel dijken, niet een allen duinen gezien. Vraagt men bijv. wat is eten? dan luid het antwoord niet: iets in den mond steken kauwen en inslikken, maar: eten? dat's da je eet. Geen wonder is 't zulk een antwoord vai kinderen te ontvangen, die reeds bij de lees tafel duidelijkheidshalve hooren van uijen en niets anders afgebeeld zien dan juun"," bij hun spel reeds opdreunen: ei bazzin in d< Mei, zonder dat iemand ze leert zingen :'t was ij de Mei. Waarlijk, Ds. Pierson heeft het zoover niet mis, als hij de dorpsjeugd gelukkig roemt, di$ reeds als vanzelf boomen, planten, bloemen, vruchten en dieren leert kennen, waarvan hef 'kind uit de groote steden weinig begrip heeft, Omgekeerd echter vliegt er veel de aaudachtvai het kind uit de stad voorbij, dat aan den jTm^ül dorpeling lang, of altoos geheel onbekend za blijven. Hoeveel kinderen ziju er echter niet die weinig zien en heel weinig leeren opmerken' 't Is een waar genot met kinderen preutel kijkende of wandelende te keuvelen over'allerlei maar zondagschool houden met kinderen, di< die gewoon zijn aan nietbegrijpen, aan niet- antwoorden, aan nietnadenken, dat is een< strafexercitie. Vele ouders zijn of te onkundig, ofte vee door zorgen gedrukt, om naar eisch mede t< werken aan de verstandelijke ontwikkeling hun ner kinderen. Yan alle zijden is samenwerking noodig, om aan het gebrekkige, voor de toe komst althans, een einde te maken. Bijbelse! onderwijs is daartoe al bijzonder geschikt. Gods Woord spreekt de taal, die voor het hart bei best verstaanbaar is, en het breugt de kinder vrienden op het a propos van meer belangrijk* wereldsche zaken, dan menigeen vermoedt, di< nooit beproefd heeft er met kinderen over ti spieken. Middelburg- De Eerste Kamer heeft gisferea^-void hare werk zaamheden hervat. Ingekomen zijn verschillende regeer'ngsbescheidei en al de ontwerpen, door de Tweede Kamer in har jongste bijeenkomst aangenomen. Die ontwerpen zijl naar de nieuw getrokken afdeelingen verzonden. Volgens het Handelsblad verwacht men, gedurend het aanslaand verblijf van Z. M. den Koning t Amsterdam, de benoeming van Z. K. W. prins Alexafi der tot stedehouder vau Luxemburg. De Nieuwe kerk te Amsterdam, wordt naar mei aan het Vaderland schrijft, voor de aanstaan^

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1