CII!U$mi.JHISTÖRIS(!H BLAD.
V. 429.
Zaterdag' 12 April.
ITacht en Morgen.
Middelburg, 11 April 1879.
HET ZUIDEN
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag
avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen
Prijs per drie maanden francof 1,50
Enkele nommers- 0,05
Uitgever
P. G. WIJTMAN,
tb
MIDDELBUR(
Prijs der Advertentiën:
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 16
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
BERICHT.
maandag;, 2de* Paaschdag, zal geen
uii in in cr van dit blad verschijnen.
>En het was nacht," zegt Johannes zoo be-
teekenisvol, toen Judas uitging om de snoode
daad te volbrengen, de daad, die al wat hij
vroeger deed uit de gedachte verbantdie
ons doet vergeten, dat hij eens uitging met
macht over onreine geesten, en om alle ziekte
en kwale te genezen.
Het was nacht toen de HEERE onzer aller
ongerechtigheid op zijnen Zoon deed aanloopen.
Het was nacht toen de bende met zwaarden
en stokken uittrok, om den eenigen onschuldigen
Menschenzoon gevangen te nemen.
Het was nacht toen de hoogste vergadering
van Israel's adel, toen mannen van naam in land
en kerk vergaderden, om het snoodste aller
vonnissen te vellen.
De morgen grauwde toen de waarschijnlijk
heid bestond, dat Pilatus het vonnis zou te
niet doenen het was dag toen de radelooze
landvoogd hoopte dat Galilea's vorst den besten
•zijner onderdanen in bescherming zou nemen
maar dikke duisternis kwam er over de gebeele
aarde op den vollen middagtoen het snoodste
verraad, het onrechtvaardigste vonnis werd be
kroond door de onteerendste straf.
Judas was teleurgesteld in de verwachting,
dat zijn Heer het koninkrijk in Israël zou
oprichten, hij verwachtte voldoening zijner
begeerten in een koninkryk van deze wereld;
in één nacht laat zijn leven zich samenvatten,
den volgenden nacht beleefde hij niet meer.
üe heer der schepping had zijne betrekking
met den Schepper verbroken, en zich gebogen
voor den vórst der duisternis, en zonder de
nachtelijke worsteling in Gethsemane kon het
Koninkrijk Gods op aarde niet worden hersteld.
Waren alle Israel's oudsten drie jaar vroeger
in den nacht, neen, bij vollen dag, tot Jezus
gekomen met het woord: »wij weten dat gij zijfc
een leeraar van God gekomen," de nachtelijke
tocht der gewapende bende zou nooit gebeurd
zijnen hadden zij gepeinsd over het raadsel
der wedergeboorte, zij zouden geen drie jaar
doorleefd hebben van wangunstig spionneeren,
van heimelijk beraadslagen, van openlijke tegen
werking, eindelijk uitloopende op het vonnis,
dat geen daglicht verdragen kan.
Van uit het oogpunt des rechts ziet zelfs de
Romein, jaloersch op zijne macht, geen gevaar
in een Koninkrijk, dat niet van deze wereld is,
toch laat hij eindelijk den oproerling los,
omdat hij bestuurder wil blijven van een gedeelte
des rijks van zijn vriend" Tiberius. Herodes,
wiens troon in zooveel bloed is gegrondvest, ziet
geen reden om den Gezalfde te beschermen, maar
ook niet om Hem ter dood te veroordeelen
met spot maakt bij zich af van den Heilige.
De priesters zijn het, do afvallige priesters, die
zich niet willen laten verheffen tot burgers van
het Godsrijk, maar den Koning van dat Rijk
willen doen afdalen tot huns gelijke, tot hun
werktuig wellicht; die priesters des stofs in
plaats van des geestes, zij zijn het, die overal
meegaan, naar Pilatus, naar Herodes en weder
terug, om de staatsmacht in te nemen en op te zet
ten tegen den Koning, wiens Rijk niet van hier is.
En zoo wordt Barabbas de held van den
dag, van den dag welks middag duisternis zal zijn.
En als het pas begon te lichten", daalde
daar als een bliksem een engel neder, beeld
der toekomst van den Zoon des meuschen
als wiens nederige dienaar hij zich neder-
hurkte op den grafsteen.
Voor de verschijning van dezen hemelgeest,
voor de luistervolle opstanding des dooden
vluchtten de wachters, als de onpartijdigste
ooggetuigen het bericht overbrengende van het
onloochenbaarste aller feiten.
Had de majesteit van den stervenden Heiland
een stervend moordenaar tot aanbidding ge
noopt, had die majesteit een heidenseh krijgs
man tot erkenning van van Jezus' rechtvaar
digheid en goddelijkheid gebracht, de maje
steit van den verrezen Heer, door meer getuigen
gestaafd dan »van noode" waren, bleef zonder
uitwerking op de verharde harten eener pries
terschaar, wier dogma was: Hij kan Gods zoon
niet zijn. Maar hun ongeloof staaft nog altoos
het woord des Heeren: »al ware het dat er
iemand uit de dooden opstond, zij zouden zich
niet laten gezeggen."
Pilatus wordt bedrogen door omgekochte
wachters, Herodes eu hei, volk gelooven deu
verspreidden leugen, en laager dan de biddende
apostelen wellicht meenden »zijn tegen Jezus
vergaderd beide Herodes en Pontius Pilatus,
met de Heidenen en de volken Israels."
Al is de rei lang der inet goud en purper
bekleedde mannen, die door de eeuwen heen het
licht des Evangelies hebben willen dooven, toch
schijnt het, en langer is de rei der getuigen
en martelaren, en nog groeit de schare, die
niemand tellen kan" voortdurend aan.
Nog sluiten de ongeloovigen zelf hunne
magazijnen, kantoren en raadsvergaderingen op
het Paaschfeest, en gaan zij al niet op met de
gemeente, zij moeten toch in de natuur het
uitspruitende groen, de zwellende bloemknoppen,
de door de zwarte aarde, zonder dat de
zaaier zelf weet hoe, zich een weg banende
zaadlobbetjes aanschouwen, die hun prediken
van herleven, en meer dan vier maanden .te
voren berekenen zij reeds, wanneer de velden wit
zullen zijn om te oogsten.
Blijven zij er blind voor, dat dit beelden zijn,
ook door den Heer gebruikt tot aanduiding
van geestelijke zaken, van heerlijke waarbeden,
het is de schuld van henzelven, die zeggej^
wij zien," en daarbij in hunne zonden blijven.
Voor den geloovige, die in de natuur, in de
Schrift, in het volbrachte verlossingswerk, in
het werk van den Geest aan de harten het
werk ziet van den drieëenigen God, is alles
één schoon geheel, en blijde stemt hij in, ook in
donkere dagen, mét het lied
Wees gegroet, gij eersteling der dagen,
Morgen der verrijzenis
Bij het in werking treden der tegenwoordige wet
op de calamitense polders was er, van achterstallige
bijdragen van achterliggende polders, nog meer dan
een tonne gouds in kas. Gedeputeerde Staten wensch-
ten die gelden te besteden tot het doel waarvoor zij
betaald warenverbetering der zeeweringen van cala-
miteuse polders. De minister dacht er anders over
en wilde die gelden annexeeren ten bate van het Rijk.
Dezer dagen vereenigde de Tweede Kamer zich in
haar sectie-verslag met dit laatste denkbeeld. Wi;
leven dan ook iu een tijdperk van het recht van den
sterkste. De provincie Zeeland op wier ingezetenen
den last van zoodanig besluit zal drukkn, moet er in
berusten.
Maar wanneer men dan ziet wat de calamiteuse
polders moeten opbrengen voor hunne oeververde
diging tot 40 gulden, zegge veertig gulden 's jaars
per bunder, behalve nog de bijdragen der eerslaan-
grenzende polders, en behalve de ruim 20, zegge
twintig opcenten op de grondbelasting, zoowel voor
gebouwde als ongebouwde eigendommen, en men ziet
dan wat er elders gekermd wordt o\ er enkele guldens,
dan dringt zich de vraag op, wordt ook in d;t
opzicht in Nederland wel met ééne maat gemeten
Volgens beweri"g van sommige deskundigen moei
de Noorder-Lekdijk verhoogd en verzwaard worden,
om 200,000 bunders land met de steden Amsterdam.
Haarlem, Leiden, 's Hage enz. teg.n mogelijke over-
stroomingeu bij zwaren ijsgang te beschermen. De
kosten dier verhooging en verzwaring van den Lekdijk
worden geraamd op 2 millioen. Om die te vinden
wordt eeu. agitatie gekweekt als of Nederland op hel
spel stondHet Rijk, de Staat eu weder het Rijt
moet daarin voorzien
Ons komt het voor dat waar men in Zeeland wé.
tot. f40 'sjaars laat betalen, het niet meer dan billijk
is, die 200.000 bunders voor eens f 10 per buudei
extra te laten betalen. Dan was alles is eens gevonden.
N. G. C.
Door den geaiiecuieraacl vasa iSSSddelSMii*!»
zijn de verschillende concept-besluiten en verorde
ningen betrekkelijk de reorganisatie van het gymnasium
door burgem. en weth. in overleg met curatoren
voorgedragen, eu meerendeels overeenkomende met de
reeds vroeger te dezer zake door den raad genomeq