CHRISTlLÏJR-flïSTÖRISGH 422, Toestanden in Indië. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Xrijdag- avond ten 3 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50 Enkele no miners- 0,05 I?. G l itgever W IJTMAN, jVCIÜDEyLTBTJRGh Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1- regels 1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Daar is wat naar Indië gegaan! Wij hebben niet zoozeer het oog op de militairen, die in de laatste jaren naar Indië vertrokken, om dien gruwejijken oorlog in Atjeh te helpen strijden. Dat was het schuim uit Europa, waarmee men op nieuw Indië heeft vergiftigd. Neen, wij denken aan vroegere tijden, toen, op enkele uitzonderingen na, het schuim uit Nederland naar Indië werd gestuurd. Wat hier niet deugen wilde werd naar de Oost gezonden. Geen wonder, dat in Indië toestanden ge boren werden, waarvan wij ons geen denkbeeld kunnen vormen. Daar is zoo langzamerhand een Indische zedeleer ontstaan, waarbij men daar nog fatsoenlijk en braaf man is, doch waarvan men Gode zij dank! in Nederland nog „gruwt. En wie daar nog vasthouden aan Gods geboden, hebben het zwaar te verantwoorden. Zij hooren daar niet thuis en hebben dubbel genade noodig, om den standaard van Gods waarheid en Gods wet omhoog te houden. Daar komt wat uit Indië! Rijke Nabobs, die in 's Hage, Arnhem en andere plaatsen in Ne derland Indisch geld verteeren en Indische weelde ten toon spreiden. Wij hopen maar, dat zij geen Indische toestanden in ons vaderland overbrengen. En onder de Indische specialiteiten, waarmee Nederland in de laatste jaren verrijkt is, bezit ten wij ook Multatuli, Multatuli wel bekend. Multatuli, die gloeiende boeken over onrecht in Indië heeft geschreven. Multatuli die tranen heeft geweend(?) en doen weenen bij de drama's die hij heeft opgevoerd, en die, bij al de ver diensten, die zij zeker hadden, toch ook dit verkeer de bezaten, dat zij op effect waren berekend. Multatuli, wiens particulier leven een eigenaar dig cachet op zijn schrijven heeft gedrukt en een eigenaardig licht daarop werpt. Multatuli, onder wiens vrienden men voor weinige jaren no"" niet gaarne werd gerekend, althans niet gaarne werd genoemd, maar die nu de held van den dag is geworden, die overal lezingen houdt, en zich niet ontziet om dan, tot zelts de Zalig sprekingen des Heeren te misbruiken, om zijne godslasterlijke theoriën te prediken. Wij verwachten van zijne lezingen hetzelfde rIs van die gemaskerde bals in 's Hage en elders, die zoo hoog in onze liberale bladen zijn geroemd en geprezen. Alleen, men was er nor* niet vrij genoeg. Wel zeker, men durfde achter het schild van een masker nog niet genoeg doen. Dagbladpers, Koningin der aarde, zooals gij u zelt zoo gaarne noemt, hebt gij, zoo schrijvende, de toekomst berekend en uwe roeping gevoeld? Zoo voortgaande zullen spoedig Indische toestanden ook in Nederland worden overgeplaatst. En die zijn huiveringwekkend. De heer J. Esser uit 's Hage ligt een tip van den sluier op, om ons te doen zien welke dingen in onze Oost geschieden en die niet luide genoeg door gansch Nederland kunnen worden verkondigd. Hij geeft ons- in »de Heraut" de volgende ontzettende mededeeling onder den titel: Een tweeden Kerstdag te Batavia. Vroeger meende men, dat de Europeaan, wilde hij een zedelijk overwicht over den inlander in onze Oost bewaren, den godsdienst moe3t eerbie digen en een zeker fatsoen bewaren. Thans schijnt men dit niet meer noodig te achten en Mohamedaan en Heiden er aan te willen gewénnen, dat alles geoorloofd is en alles er door kan wat niet crimineel strafbaar is. Immers, men oalzietzich niet, openlijkde Chris telijke feestdagen te veranderen in dagen van zin genot, met bespotting van het heilige. Ik moet dit althans afleiden uit het programma van het tweede groote Nachtfeest, bij gelegenheid van het Kerst feest gegeven in het café van O. I. Servais te Batavia. Daarin wordt door dezen roekeloozeu man aan gekondigd, dat hij, in navolging van het bal Mabille in Parijs, eene landelijke danspartij zal geven in de Champs Elyseés van Batavia, waarbij de muziek zich zonder ophouden den ganschen nacht zal doen hooren en wel door 100 muzi kanten, waarhij allerlei dwaze vertooningen zullen worden uitgevoerd door een acrobaat, dien hij noemt II Signore Frompe la Mort, en zullen te zien zijn een kerstboom in vlammen, spook en duiveldans, en //alle concurrentie, zelfs die der hel, wordt gedefiëerd". De ondernemer verklaart een ballon te hebben opgezonden, waardoor hij meent zeker te kunnen zijn, dat het op den dag van het groote feest niet zal regenen (de Godtergende wijze waarop hij zijne lichtzinnigheid bot viert, zal ik hier niet verhalen.) Wat heerlijk en lekker is, stelt hij tevens goed koop verkrijgbaar, en de prijs voor het feest is slechts f 1 voor kinderen de helft Wel te recht zegt het program ^hoe is het mogelijk Hoe is het mogelijk, dat het publiek te Batavia zich laat toespreken als bestond bet louter uit gemeene kroegloopers. Gansch Nederland mag die woorden //hoe is het mogelijk welherhalen. Een kerstboom in vlammen, de hel uitgedaagd en de hemel bespot inde hoofdplaats van Neêrlandsch- IndiëEn dat ten aanschouwe van een Mohame- daansche bevolking, die deze dingen niet wil, die den Nederlander reeds meer dan genoeg minacht om zijn vloeken, zijn jenever en zijn opium. Maar waarom zouden deze dingen ons verwon deren, waar's-Gravenhage voor gaat met hare Fêtes de nuit Het program van Servais kondigt ook aan als //wonderbare surprise" de verschijning ^in het genie, dat al deze vermakelijkheden aan Batavia bezor Dit klinkt in mijn hart als eene profetie van 1 wonderbare autwoord, dat God bereid heeft vc allen, die Hem niet in erkentenis houden en in voetstappen van Beltsasar wandelen, geleid door t genius van het heidendom. Dat antwoord we geschreven op den muur vau het paleis van Ba en was wellicht te Batavia, voor hen die 't zaj te lezen in de vlammen van den brandenden keri boom Voor ditmaal genoeg. Ieder leze en oordee Is het wonder, dat men elders in een niuilkru wet een zegen zien zou? Dat zijn beestachti heden, waarvan de daders gemuilkorfd moest worden. Men doet het de honden, om vc doodelijke beten bewaard te worden. Dat in het belang van het algemeen welzijn! Hi moet vrijheid zijn! Hier mogen dolle honch bijten, zooveel zij willen Middelburg, 26 Maart 1879. De leiders van het volkspetitionnement te J^lissi (jen, zijn gelijk op vele plaatsen bedacht op uitbreidi van hun arbeid. Om een steentje aan te dragen den opbouw van den tempel der volksontwikkeli op den bodem der Geschiedenis en der Heilige Schr wordt door een lltal heeren een weetcblaadje v< het volk uitgegeven, waarin op bevattelijke, eenvo dige wijs de geschiedenis van het heden en het v< leden wordt behandeld. Dat dit blaadje moge bijdragen om de grenzen t werkzaamheid van onze vrienden te Vlissiugen l langrijk uit te breiden Da Middelburgsche Courant deelt mede dat het g schenk aan Mr. D. van Eek, bij gelegenheid t zijn dertigjarig lidmaatschap der Kamer, hem d< kiezers en vrienden geschonken, bestaat uit een m denstuk van zilver en kristal, versierd met toepa's lijke zinnebeelden. Dit geschenk werd der. jubila overhandigd door eei e commissie bestaande uit heeren mr. D. A. Berdenis van Rerlekom. mr. 1 A. van Hoek, mr. F. M. C. vaD Deinse enP. For! Wels. Aan deze heeren, benevens aan eenige zijner pc tieke vrienden werd d< or den beer van Eek een dii aangeboden In de lokalen der voormalige Rijstpellerij in Seisstraat te Middelburg, zal een Kunst- of Mar gar i boterfabrie/c worden gevestigd. De zaak zal on< de leiding van den heer M. Proos worden gedrev Als commissarissen zullen optreden de heeren G. berts Lz. en M. Chijsen- De Middelburgsche Courant waaraan wij dit beri< onileeuen voegt aan deze mededeeling toe: Tegen bezwaren, die velen nog tegen het gebruik van kun boter hebben, voeren de voorstanders van dit r betrekkelijk nieuwe product der Nederlandsche uijv heid de volgende gegevens aan, die voor dc Vu baarheid van dat fabrikaat als surrogaat der natuurli boter pleiten. De kunstboter bestaat hoofdzakelijk uit dezel stoffen, die de natuurlijke boter vormen. Behalve r tuurlijke boter, zijn melk en margarine (eene stof d smelting uit rundervet verkregen) hare hoofdbestai deelen. Een product dat alzoo in hoofdzaak overe komt, dat zïndelijker bewerkten beter gekneed woi dan dit met de natuurlijke boter het geval is, 1

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1