G1IR1STELIJl-RIST0R1SGH BLAD. 398. Donderdag 30 Januari. HET ZUIDEN Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50 Enkele noniraers- 0,05 uitgever P. (i. W IJ T M A N, TE MilDDEXiBURGk Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1- regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Middelburg, 29 Januari 1879. Zondag kwamen de socia.il-dcmocrateii ten getale van 100 opnieuw te Amsterdam bijeen. Onze bedaarde rustige toestand, onze maatschappelijke ver houdingen zijn waarschijnlijk oorzaak dat de sociaal democratie in Nederland zoo geheel anders optreedt dan in Duitsohland. Hier geen politieke partijorganisatie die duizenden stemmen uitbrengt gelijk daar hier geen socialis tische bladen met 50.000 abonnés gelijk daar, een enkel weekblaadje slechts met moeite in stand gehou den hier geen stampvolle lokalen, waar men op oud-germaansche wijze samenkomt, onder genot van ichuimeud bier en dikke rookwolken, maar slechts een houderdtal mannen in de hoofdstad de3 rijks hier geen volksredenaars als Most en anderen, geen leuze als Makkers, neemt de trommel in de hand en werft, agiteert van huis tot huis, van werkplaats tot werkplaats, in den spoorwagen en op den open baren weg" maar een voorstelling van de sociaal democratie die uitlokkend is door kalmte. Een voorstelling als Zondag door een der redenaars op de volgende wijze gegeven werd „De socialisten, worden onrechtvaardig j behandeld, zij worden miskend, men beschuldigt I -hen van de neiging om de goederen dezer j wereld te willen deelen. Dit is niet het geval. De sociaal-democraten willen juist Me onrechtvaardige wij- e van deelen die thans bestaat, afschaffen. De arbeid moet beter beloond worden de kapitalisten krijgen meer dan j hun toekomt. Zij ontvangen het deel van den arbeid «onder zelf te werken. De sociaal-democraten gunnen een ieder de Op brengst van zijn eigen arbeid, maar willen die niet toekennen aan hen die er zich niet voor inspannen. Communisten zijn zij, zegt men, doch zij antwoorden alleen zoover als zij het beginsel van gemeenschap pelijke belangen huldigen. Zij wenschen het eigen domsrecht op te heffen, heet het, maar zij kernen juist op voor de heiligheid van den eigendom Zij willen om eigenen, niet rooven de levende arbeid alleen is het wezenlijke eigendomsrecht." De bekende theorieën over arbeid en kapitaal werden verder ontwikkeld, waarna de beschuldiging als zou de sociaal- dem >cratie de gemeenschap van vrouwen willen invoeren, tegengesproken werd. Zij wil de vrije liefde, in zoover deze de eenige band mag zijn van het huwelijk dus echtscheiding worde toe gestaan zoodr.i die begeerd wordi in plaats van poligaraie te bevorderen of prostitutie, tracht zij die af te schaffen. De oude maatschappij duldt het huiselijk leven in den arbeid niet. De sociaal-democratie eischt het als een recht en springt dus juist in de bres voor het familieleven. Langs vreedzamen weg wil zij tot haar doel geraken. Of dit mogelijk is, zal van de tegenstanders afhangen, die over het leger, de pers, het geld, over alles wat macht geeft, kunnen beschikken. Redeneeringen als deze zullen wel niet ia staat zijn te doen vergeten welke woorden in het vaderland der sociaal-democraten zijn gesproken, er. welke daden er zijn gedaan. Neen, de sociaal-democratie heeft een levensbe schouwing, die nagenoeg al het bestaande veranderen, j omverrukken wil. Doch laat ons haar zelt hooreti, haar j laatstgesproken woorden vernemen De frausche Commune is het ideaal der sociaal j democratie. De aarde, zoo zegt zij, deze onze bodem, waarop wij leven, lijden en strijden is het eigendom van allen. Dat onze planeet verdedd is tusschen meuschen, tusschen partikulieren, en dat nog wel op ongelijke wijze is de bron waaruit bijna alle ellende voortvloeit. De privaat eigendom moest wor- en afgeschaft. Er moest Hechts een eigenaar, een grondbezitter zijn de Staat, de voor allen gelijke, de alles lijdende Staat. Gelijk lacht en regen aller deel zijn, allen toekomen, zoo moest ook de bodem van allen wezen. In Engeland verklaarde onlangs een //Association" dat ook de woningen ophouden moesten privaat-eigendom te zijn een uiterste waartoe de duitsche sociaal-democraten nog niet vervielen. Even wel is het wegvallen van den bijzonderen eigendom waarlijk geen eisch te noemen. Er wordt beweerd, dat men den bodem der wetgeving niet verlaten wil en afkeerig ia van alle geweld. Maar men kan hier geen staat op maken. Immers wat wordt aan deze bew ring toegevoegd? z/Ons programma is geen steenen dogma, indien deze of gene eisch nog niet ver genoeg gaat, dan wordt hij op echt democratische wijze veranderd door een besluit, met meerderheid van stemmen genomen." De leidslieden der beweging weten dan ook wel, dat zij hun plan alleen volvoeren kunnen langs den weg van geweld. De wijze, de bittere toon, waarop zij spreken over den proletariër, die men voorstelt als tot hei uitersie gedreven, maar nu, nu hij heeft leeren denken, niet meer genegen de speelbal van de raauuen vau het kapitaal te zijn, het doet niet denken aan vrede- en ordelievende gezindheid. De 18e Maart, de dag der revolutie te Berlijn, wordt herdacht als een dag van heuchelijke herinneringen en do plaatsen, waar in Pruisen's hoofdstad toen de barricaden ston den, worden historische geheiligde plaatsen geheeten. Daar moet men zich te binnen brengen, dat het begin van het einde dezer wereld-orde is aangebroken. De sterfdag van Lasalle (31 Augustus) is gewijd tot een viering niet alleen van zijn gedachtenis, maar alle helden en martelaars van het socialisme die een plaats verdienen in het pantheon der revolutie, moeten dan worden herdacht. Laat ons hun pantheon even rondzien Daar is een plaats aangewezen voor de „wakkere boereu" uib de middeneeuwen, de strijders voor de Commune, Spartacus, „den koenen leeuw van het socialisme uit de oudheid, voor Thomas Miluzer, Marat,, den doorstoken volksvriend," Baboeuf, Darthe de geguillotineerde revolutiemannen Millière en Perre enz. enz. Op hun doodenfeest beloven de sociaal democraten plechtig deze mannen te zullen navolgen, en niet minder dan hen, die thans hun programma tot de uiterste eonsequenties willen ten uitvoer brengen. Men bedoelt er m-dat alle afscheidingen tusschen meuschen en menschen moeten vallen en de bijl moet worden gelegd aan de bestaande maat schappelijke, staathuishoudkundige en kerkelijke verhoudingen. Hoe wordt dan ook de bestaande toestand afge schilderd met de zwartste kleuren 1 De Maatschap pij heet een samenweefsel van lift, bedrog, grillen, een georganiseerd bandietendora, een horde i die geen geweten heef die land en zee en hemel voor geld veil hebben, het recht verjaagt door het geweld, de arme ia slavernij ketent, die van den arbeider dingen eischt, welke hij slechts tandenkner sende doen kan. De troou, waarop de sinaadheid gezeteld is, moet worden verbrand alleen op die wijze kan het koningschap nog eenige warmte geven. Zelfs de dcohteren der volkeren worden opgeroepen om het Mord gewehr vol haat te grijpen. De regeeringen worden op de vinnigste wijze aangegrepen. Zelfs durfde men het pnnsische gou vernement ten laste leggen, dat het de aanslagen op het leven des Keizers had besteld, om daaruit een wapen te smeden tegen de sociaal-democraten, en Nobiling's daad wordt kinderwerk genoemd bij zulk een handelwijze der landsregeering. De monarchie moet vallen immers alle vorsten zijn „gekroonde knechten", wier recht aan geen verjaring zijn grond mag ontleeuen. Daarom kan de sociaal-democrutie den dag der roemvolle onthoofding van Lodewijk XV dan ook met erkentelijkheid vieren. Tegenover zulke uitingen maken toch alle verzet ringen, dat men langs wettigen, vreedzamen weg de staat hervormen, en den vorst des lands eeren wi een indruk, die men veilig hoogst bevreemdend ma noemen. Terwijl de natie „in massale kringen" den gedenk dag van de sticluiug van Utrecht's polities Unie ongemerkt liet voorbijgaan, terwijl vooral i liberalistische kringen het aan feestzin en geestdri) ontbrak, en zelfs te Utrecht de stilte oiigestooi bleef, ofschoon in vreemde b'aden hoofdartikels voorkwamen, ja de Times een reporter zond, o verslag te doen van de uitbarsting van Hollands "pi triotisrae heeft de christelijke kern van 't volk de 23 Januari uitgekozen, niet om te vlaggen te trommelen, maar om eene nieuwe „Uuie" stichten, zegt de Standaard. Het liberal seeren onzer geschiedenis was niet c nieuw noodig, al9 in April 1872. Men we het, hoe de volksschool dienstbaar is geinaak aan „verduistering van ons kostelijk verlenen", „in '78 Kappeyne met zijn trawanten hei op aaura ding van onze burger-vrijheden toelei", thans de Unie opgericht, wier leden langs eiken weg v wet, weerstand zullen bieden „tegen den dwang, c hen beletten wil, hun kindereu naar higJ woord op te voeden en de spranke van c*" telaaarsbloed, ter ontvouking vau de weg:8ileS., geestdrift, weer te brengen tot de kinderen van? geslacht. En op eiken 17 Augustus, „den dag, toen Kaj peyne den koning zedelijk dwong om de wet' bekrachtigen zal men een ommegaug door heel 1 land doen, opdat door geven de liefde voor verko ling worde bewaard." „Een klein begin misschien van groote dinger Indien ernst, volharding, doortastendheid den io< blijven aangeven. Bovenal, indien men met God a machtig, en voor zijn naam, begonnen is, om h zwaard niet af te leggen, eer zijn heilig en dierba woord weer de plaats der eere zal herwonnen hel ben, die liet op de volksschool toekomt. Spreke Hij, van wmn alleen het gedijen komt, o< op deze Unie zegeu I" i'3/ H. K. H. Prime» Hendrik, die haar hol verblijf voortaan te 's Hige zal vestigen, heeft a mr. C. Th. baron van Lijnden van Sandenburg raadsmau toegevoegd. Het maakt reeds lang, een punt van overwegj uit bij verschillende gemeentebesturen in het eila Tholea of er geen mogelijkheid zou bestaan eiland aan den vasten wal te verbinden, door ov brugging van de rivier de Eendracht. Door belangstellende ingezetenen waren tot vo bereiding van die j lannen reeds vrijwillige giften ei ne commissie geschonken, welke nu naar de Midde Courant meldt, zullen teruggegeven worden. Van de uitvoering van dit plan zal dus vooree wel geen sprake zijj. De Standaard verneemt dat het Noorder eva geiisch Zeodiugttfeest dit jaar bepaald is woensdag 16 Juli te Veen-klooster, op de buitenpij van baron vau Heemstra. De Locomotief, een Indisch'blad, noemt den bur meesier van Atns'erdam, jhr. mr. J. A. den 1 als aangewezen opvolger van mr. J. van Lansbi

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1