fiHRISTILIJR-ÏÏÏSTORÏSCn BLAD. .v. Zaterdi o; 4 'J; niTri. HET ZUIDEN Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen Prijs per drie maanden francof 1,50 Enkele nonimers- 0,05 Uitgever P. Gr. W IJ T M A N, te MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van l| regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegavei 10 cents per regel. De negentiende eeuw neigt ten einde, wij schrijven reeds 1879, en nog kunnen we de vraag herhalen, reeds in overoude tijden gedaan: heeft niet de mensch een strijd op aarde Vau eeuw tot eeuw, van jaar tot jaar wordt der menschheid galden vrijheid en liefelijke vrede voorgespiegeld. Als eene begeerlijke gave wordt de vrijheid door dichters bezongen, door staats lieden beloofd, door edele geesten nagestreefd. Als een eeuwig groene boom, beladen met geu rende bloesems en rijpe vruchten tevens, rijst het beeld des vredes voor ons op. Vrede was, en is nog steeds het ideaal der hoop, de droom der jeugd, de geliefkoosde inhoud van beloften en voorspellingen. Maar wel mag ons een woord van teleurstelling van de lippen komen, zoo dikwijls wij den afstand tusschen onze idealen en de werkelijkheid trachten te meten, want die afstand blijkt onmetelijk. Vrijheid en vredevindt men ze soms in het uitgestrekt rijk der Czaaren? Men weet be ter. De laatste legioenen strijders staan wel gereed als overwinnaars weder te .keeren uit den bloedigen kamp, aan den Donau en in den Balkan gevoerd, maar de rechtmatige vreugde over de behaalde zegepraal wordt in de schaduw gesteld door donkere wol ken. De geest des oproers maakt het rijk van het noorden tot eene hel. Vera Sassulitsch, de moordenares, die het wapen richtte op de borst van het hoofd der geheime policie, gaf het sein tot eene openbaring van wrok en wrevel, lang verborgen, maar ook zooveel te krachtiger ontvonkend. Vrijheid en vredezijn ze te vinden onder het volk, dat aan het hoofd der beschaafde natiën, op het toppunt van zijn roem staat dat in Europa het hoogste woord heeft Mgn weet beter. Het arme Duitschland lijdt het meest van alle landen. Zoowel in de kringen, waarin een Nobiling leefde, als in die, waaruit Hödel voortkwam, m. a. w. zoowel in de hoo- gere burgerstanden als in de lagere volksklasse openbaarde zich in de laatste maanden een geest, die, wel niet geheel gelijk aan dien van het Nihilisme in Rusland, toch niet minder gevaarlijk is. Wenscht het Nihilisme het *laat ons eten en drinken,"' want morgen sterven wij," in toepassing, te brengen, wil het volkomen- onverschillig Nihilisme aan niets gelooven, niets tot stand brengen, slechts afbreken en verderven, de Sociaal democratie wenscht het onderscheid uit te wis- Bchen tusschen armen en rijken, beide door God gemaakt," zij wil de maatschappelijke orde omkeeren. Vrijheid en vredeals men deze woorden in een adem met den naam van Duitsch land uitspreekt, klinken ze haast als eene be spotting. De drukpers is er gebonden, het recht van vergadering beperkt, de staat van beleg in de hoofdstad afgekondigd, verbanning aan de orde van den dag. Zouden vrijheid en vrede daar wonen? Vrijheid en vredewonen ze in westc k Europa, dat aan overbevolking lijdt? Er is niet genoeg te eten, of juister gezegd, niet ge noeg te genieten voor al die millioenen. Dat is voor velen in onze dagen de groote kwestie, In het industrieele Engeland heerscht in vele gezinnen broodsgebrek, en zeker zal het succes, dat Engelands staatkunde in het laatste jaar behaalde, zeker zal de rang, dien het onder Europa's grootmachten weder innam, het leed in eigen boezem niet kunnen verzachten. Gebrek aan brood en geld is een uitnemend middel om gulzige natiën (men zegt wel eens dat Engeland daaronder meetelt) matigheid en ingetogenheid somtijds ook godzaligheid teleeren, maar gebrek is eene bezoeking, te groot om daarbij volop de zegeningen van vrijheid en vrede te kunnen genieten. Vrijheid en vredezou dat eindelijk het deel zijn van Christenen en Mohammetanen in het zuid-oosten van Europa? Zou die telkens weer gekeerde Oosters^he kwestie eindelijk van de baan zijn? Herinneren wij ons even, wat er in het jaar 1878 gebeurde, en op die vragen is dan tevens het antwoord gegeven. Bij den vrede van San Stefano, later in hoofdzaak door het Congres van Berlijn be krachtigd, werd aan de Porte een aanzienlijk deel van haar grondgebied ontnomen. Rumenië, Servië en Montenegro, tot dusver schatplichtig aan de Porte, werden onafhankelijk. Uitge strekte gewesten, aan Turkije ontweldigd, vor men onder den naam van Bulgarije een nieuw rijk, door Russischen invloed, steeds eene be dreiging tegen al wat den Sultan nog overbleef. Griekenland werd met een gedeelte van den buit tevreden gesteld, en Oostenrijk-Hongarije kreeg machtiging om de Turksche provinciën Bosnië en Hertzegowina voor eigen rekening te veroveren. Hoezeer we ons ook verheugen over het terugdringen der Turken naar Aziëwaar ze krachtens afkomst, zeden en godsdienst ook t'huis behooren, en over het ophouden van den druk, door een handvol Mohammetanen aan christen-bevolkingen opgelegd, toch zal op de vraag zullen de verloste" volken vrijheid en vrede vinden? het antwoord wel beslist ontkennend moeten zijn. De Sultan tracht 5 rijk naar Europeesch model te hervoj maar de eene minister voor de andere het bewind neder. Griekenland sukkelt een bedorven staatsbestuur, en meent dt grooting ook redding zal aanbrengen. Qv ryk-Hongarije gaat voort, tot groot misno<1 zijner ongelijksoortige bevolking, met niq lappen toe te voegen aan zijn lappendekerj ai die rijken lijden onder onbetaalbare schJ den.... neen, onder schulden, waarvan de i-u wel onbetaalbaar mag genoemd wordgJ* tuurlijk dus ook onder hoogopgevoerde tingen en gemis van crediet. Italië doorleefde een belangrijk jaar. In ziji hoofdstad werden, kort na elkander, twee 1 langrijke personen tot hunne vaderen verzamel Pius IX en Victor Emanuel, die twee groo tegenstanders, gingen den weg van alle vleesc Met Pius stierven ook de forsche de scherpe veroordeelingen, de aai« zonder tal, die hij der wereld naaiE slingerde. Maar kwam er vrede en vrijm Italië? Woelen de ultramontanen niet eu vroeger, al is Leo XIII ook meerbezadigl zijn voorganger? Lijdt Italië niet onder pl schappen Richtte niet Passavante zijn dolll de borst van den jongen en beminden kon! Humbert? Zullen we nog van Frankrijk gewagen, welbegrepen eigenbelang en de luister* wereldtentoonstelling voor een wijle de stemmd der partijen hebben gesmoord van Spanje me zijne onbeduidendheid en armoede, waar vorste en ministers het geen van allen lang houd» kunnen van Denemarken en zijne on1 slechte twisten tusschen regeering en Fo kethingvan België, waar het rad d< fortuin nu eens deze, dan weder gene pari er bovenop brengt, onder oorverdoovend gejuio der overwinnaars? Wij behoeven by het noeme dier landen voorzeker onze vraag niet te he halen. Het antwoord volgt van zelf, ook, helaa voor ons eigen vaderland. Alleen de dwaze wet op het lager onde^^j in 't studeervertrek gemaakt, zeer waarsl^H lijk nimmer geheel uit te voeren, doet genoegzaam zien en ondervinden, dat nog sti vrijheid en vrede worden opgeofferd aan sch< schijnende droombeelden. Het jaar 1878 bri ons weder een eind verder op de helle baan, het petitionnement vermocht het afglij niet tegen te houden. Eerst moest al wat r het gezond verstand" streed, uit den Bij worden verwijderdtoen werd de Bijbel weggeworpen, aan de bijbelsche zedeleer, genomen in het volk, had men genoeg

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1879 | | pagina 1