GEMENGDE BERICHTEN. bh1 BUITENLAND. het eerevoorzifterschap i? aaugebodeu aan en zeer gracieuselijk aangenomen door prins Hendrik. De hoogleeraar verklaart zich stipt aan de op dracht te hebben gehouden, de he aren zijn geho noreerd door de gevolgen zijner bemoeiingen, indien men vertegenwoordigers der burgerij had gekozen zou men in een labyrinth gekomen zijn spreker dankt voor het vertrouwen en meent thans gedefungeerd te hebben. Dit zonderlinge patois komt voor in het Utrechtsch Dagblad van 17 December. Na den val van Plevna is medelijden met den Turk, die zoo dapper zijn bodem tegen indringers verdedigt, meer algemeen geworden. Men spreekt niet zeer vriendelijk van den overwinnaar. Ziehier b. v. het oordeel der Arnhemsche Courant „De verdeeling vtia Turkije is slechts de wederopvoering van hef oude, Russisch-Pruisisch- Oostenrijksche stuk, uit de vorige eeuw, de verdeeling van Polen. „Oostenrijk zal, als loon voor zijne neutra liteit" (neutraliteit Bosnië en Herzcgowina ver krijgen." Edelmoedige Russische adelaar, die een deel van den buit, welken bij alleen veroverd heeft, aan den hongerigen kameraad, den Oostenrijkschen ade laar, gunt En zal er niets overschieten voor dezen kameraad-adelaar, den derden in het Keizersbond, wan neer hij „deze voorwaarden goedgekeurd" zal hebben? Zal deze niets verkrijgen „als loon voor zijn neutra liteit Geen Bohemen b. v. of Denemarken Wat wij in de vorige eeuwen met Polen hebben zien gebeuren, wat wij in onze beschaafde, humane eeuw, de eeuw der Kuliur, hebben zien gebeuren o. a. met Denemarken, en wat wij nu zien gebeuren met Turkije, is waarlijk voor de kleine en zwakke Staten van Europa wel een reden om niet in te stemmen met de vrengdekreten der Russen en der russophilen. Turkije, strijdende voor zijn zelfstandigheid, onaf hankelijkheid, voor zijn nationaliteit, voor de integriteit van zijn grondgebied, streed en strijdt voor ons, kleine volke.», allen. Het streed, »oor zoo ver zijne krachten het oelieten, voor het evenwicht van Europa, voor hetgeen er, na Engeland's katoenpolitiek en Prankrijk's macheloosmaking, i»<>g van het evenwicht vau Europa, was. overgebleven. Elke zelfstandige kracht in ons werdddeei, welke verdwijnt, levert on9 meer en meer over j«,n de willekeur van de Heilige Alliantie van 1877, den beruchten drie-Kcizers- Bond." Tot zoover de Aruhem^he Courant. Ook wij zien Rusland niet aan voor een onberispelijken heilige. Zijn politiek is niet minder c^u (Re van andere groote staten een politiek van ontuchtigheid en bedrog, o.« steunende op het recht vn (jen gterkste. Mede lijden met den verslagen natur?enoot kennen ook wij. Maar de Turken hebben met het zwaard zich een weg gebaand. Voor vie» eeuwen reeds ver overden zij niet het zwaard het geheele zuidoosten van Europa, en. voor twee jaien kwamen zij, ook weder met het, zwaard de Buvaren bekeeren. Eu nu staat er ergens dat hij die het "vaard ueemt door het zwaard zal vergaan. Zou het i;^t kunnen zijn dat God de Heer thans gericht houdt £oo jaj dan zouden onze Turkophilen 't mis hebben. meeuten zijn, waar ze in geen tien jaar zijn nagezien- Neen, vraag de officieren. Een goed idéé wie zijn dat l)at weet ik nietik heb er nooit van gehoord. Wat, kent gij uw eigen kameraden niet, met wie gij op het slagveld tent en bed, gevaar en ver moeienis zult moeten deeleu Majoor ik zweer bij mijn sabel dien ik niet heb, omdat een rustend schutter kenbaar is aan een volstrekt gemis van elk wapen dat ik ze niet ken, al val ik over hen maar ik weet raad, ze staan j in den Staatsalmanak. Laat ons zien. Binuenlandsche Zaken, Hoofdstuk VII, 5, dienstdoende rustende schutterijenach dat valt tegen, alleen de majoors staan in dezen grooten ambtenaars-catalo gus Majoor dau weet ik geen middel, hoe je er ooit achter komt wie je officieren zijn. Ik zou je raden, noodig ze bij advertentie Een Majoor-kom- mandant, geen gelegenheid hebbende om zijn officieren te leeren kennen, zoekt langs dezen meer en meer gebruikelijken weg in keunis te komeo met zoodanige heeren, die bij zijn bataillon rusten als officier, ten einde na kennismaking tot een diner over te gaan in 't belang vau 's lauds defensie. Toezending van portretten gewenscht, om te beoordeeleu of het een diner met dames kan zijn Er moet toch een middel zijn om te vernemen wie onder mij dienen Dienen Rusten. Ja, weet je wat, schrijf aan je chef Mijn chefP ik heb er geen. 't Is waar, dat is gek enfin, schrijf naar den Haag, daar kan men u althans helpen aan 't eenige wat van de rustende schutterij te vinden is aan eenige vellen beschreven papier!" Te Rotterdam doet zich een geval voor van veel belang voor de ondei*wijs-wci*cl«l. Een hoofd onderwijzer op een d*r openbare scholen aldaar wilde een boek invoeren op zijn school en verzocht aan de Commissie voor het openbaar onderwies, overeenkom stig zijn instructie, daartoe verlof. De Commissie wei gerde het verlof, „wij! het iioek haar ongeschikt voorkwam op dè betrokken school." Toen hebben de ambtgenooteu van den onderwijzer met hem een nadere missive aan de Commissie gericht, waarin als hun tneening wordt te kennen gegeven, dat deze haar opdracht heeft overschreden en allee i met het oog op art. 23 der wet op het lager onder wijs bepaalde boeken van de school kan weren. De Commissie antwoordde, dat haar „het. recht is ver leend om de keuze der boeken en der leermiddelen te beoordeeleu." De hoofdonderwijzers hebben zich nu op den Raad beroepen. De Held. en N. Diep. Ct. geeft een vermakelijke schets van den toestand onzer rustende ftcliut' terfj. Een nieuwbenoemde majoor dier soort van schut terij wordt daariu opgevoerd, vol verwachtingen en goede voorueraeus. Een zijner luitenants echter slaat aan deze alle vrij wel den bodera in en antwoordt o. a. op de vraag, wat de rustende majoor te doen heeft „Dat is zeer duidelijk een diner geven, is het eenige wat gij doen kunt voor de defensie. Aan wie ik kan toch niet aUe schutters vragen mijn huis en mijn beurs ziju daartoe niet ruim genoeg. Buitendien herneemt de rustende luitenant weet niemand wie gij zoudt moeten uitnoodigen. In sommige gemeenten zullen 'le staten wel zijn bij gehouden, maar ik geef u jn woord, dat er ge- ïicrli, School en lending Ber. tot pred. bij de Ned. Herv. Gem. te Meeuwen A. H. Overman Herwijnen. Zutfen H. van Dralen Lagenh.uizen. Waarde Ilogge Waterlandk. Hooge-Zwalne C. van Dick Arkel. Bed. voor het ber. tot pred. bij de N. H. G. te Nisse J. P. P. Clinge Doornbos Rijssen. Charlois II. A. J. Lülge Nederh. a R. De heer W. K. C. Schrier te Domburg is be noemd tot Hulponderwijzer aan de openbare school te Yerseke, De heer P. H. Hugenholtz Jr. van Amsterdam trad Maandag avond voor een talrijk gehoor te Utrecht op om de vrije gemeente der toekomst te schetsen. De vrije gemeente stelt zich ten doel de kerk te doen verdwijnen, in zooverre zij in strijd is met het vrijmachtig protestantsch beginsel. Volgens Jezus' ideaal zoo redeneerde spreker kon ieder die rt*i heid van gemoed bezat, het burgerschap van het koninkrijk Gods verwerven. Maar langzamerhand won het denkbeeld veld, dat wie de kerk niet tot moeder had ook God niet tol vader hebben kon. Godsdienstige over- tuiging werd een opgelegde dogmatische leer, leerstuk ken werden vastgesteld en het geloof daaraan door strenge tucht gehandhaafd. Zoo ontstond de roorasch- kaïholieke kerk en zoo kreeg ook langzamerhand de protfcstautscho kerk de pretensie van de alleen zalig makende te zijn. Met dit beginsel moet voor goed gebroken worden. Daartoe moet de vrije gemeente een 7.umr menschelijke vereeniging zijn. Hare leden hebboi zich af te vragen wat er nog bruik baars is in fie oude kerk. De sacramenten kunnen leeren dat de godsdienstige mensch nooit de taal der poëzie en syrabo\iek missen kan. De oude kerk kan het streven en zoeken der menschheid tiaar godsdien stige waarheid leeren. De inhoud heeft een vorm noo dig om zich te openbaren, en ook de vrije gemeente zou naar symbolen .noeten zoeken. Of we dan niet breken moeten met alle kerkelijk leven Is het gemeenteleven niet overbodig, vindt niet ieder persoon in zijn eigen gemoed bevrediging vau godsdienstige behoeften? Er zijn mogelijk men- schen, die zóó hoog staan, zegt spreker, b. v. een Spinoza. Maar dat zijn uitzouderingeu, voor de groote meerderheid is godsdienstig leven onmisbaar. De vrije gemeente wil die gemeenschap niet verkrijgen door 't afleggen eeuer belijdenis. Op den voorgrond moet staan dat zij is eeu vrije godsdienstige gemeenschap van vrije personen. Geboren uit godsdienstigen aau- drang moet zij ook een godsdienstig karakter dragen, en dat zal zij kunnen door godsdienst-onderwijs en godsdienstige samenkomsten. Dat godsdienstonderwijs wenschte hij echter anders te hebben ingericht dan op de ouderwtsche fcatechi- satie, waar het meestal bestond in eene doode opeen- hooping van bijbelteksten en het machinaal van bui ten leeren van vragen en antwoorden. Neen, de godsdienst is een element in de kuituurhistorie der wereld en men geve dus het onderwijs in die weten- schap de plaats, die het toekomt. Men ga met zijne leerlingen na al wat er groots en edels is in de godsdiensten der oudheid men behaudele met hen de geschiedenis van den Israëlietischen gods dienst in dier voege, dat zij eerst recht de groote beteekenis die Jszus' optreden heeft, leeren begrijpen men wijze hen voorts op den invloed, dien de chris telijke leer op de geschiedenis der wereldbeschaving heeft gehad en thans nog uitoefent. Spr. gaf echter toe, dat van één onderwijzer niet gevergd kon worden om met alle onderdeelen van die uitgebreide weten schap volkomen op de hoogte te zijn. Hij wenschte daarom ook voor het godsdienstonderwijs de verdeeling van den arbeid te zien toegepast en speciale kursussen aan dat onderwijs gewijd, opgericht te z'en. Maar dan moest men voor dat onderwijs ook niet langer behoeven te bedelen om de snipperuren, die het school onderwijs ongebruikt laat, maar moeten er vaste uren voor worden aangewezen. In de godsdienstige samenkomsten der vrije gemeen te wenschte de spreker de elementen van de teger woordige godsdienstoefening de godsdienstige spraak, het lied en het gebed, te behouden. Maar- de stof tot de toespraken worde niet uitsluitend uit deü bijbel geput. In deu bijbel is een schat van ware en schoone gedachten te vinden, maar de rede naar behoude zich de vrijheid voor om ook van het schoone, dat hij elders ontmoet, gebruik te maken De zedelijke verheffing van het individu is 't waarom het hem te doen moet zijn. Het gebed mag op de samenkomst niet ontbreken hoe inniger het is/* hoe meer het tot 't gemoed dringt, des te beter zal het aan zijn doel beantwoorden. Van het godsdien stig lied der vrije gemeente eindelijk gelde niet het'i gezegde van Buskeu Huet over ons tegenwoordig ge zang „Wai is dat. voor geloei van runderen Zooveel mogelijk moet bij het zingen het schoonheidsgevoel tot zijn recht komen en ook de inhoud der liederen moet beantwoorden aan de eischen der poëzie. Wij meenden het programma der nieuwe Hervor ming, door een harer apostelen geschetst, onzen lezers niet te mogen onthouden. Landbouw. Het Hoofdbestuur der Friesche Maatschappij van landbouw heeft besloten een Commissie van drie personen, onr'er welke twee landbouwers, naar Dene marken te zenden, ten einde aldaar de zuivelbereiding in haar geheelen omvang na te gaan en deswege tc\» rapporteeren. Een som van f 800 is daarvoor b' schikbaar gesteld. Door het Bestuur van den polder deu- „Vier Bannen" van Duivelend is aanbesteed het maken en inwerkingstellen eener stoommachine met centrifugaalpomg, ter bemaling van deu polder. Het werk is aangenomen door de maatschappij De Prins e van Oranje, te 't -Hage voor f 46-796. Hiermede zal'1 het waterschap een belangrijke verbetering ondergaan; in het naburige Schouwen laat zich de uitstekende werking der stoombemaling reeds zoo goed waardee- reu dat zelfs de vroegere tegenstanders daarvan nage noeg allen bekeerd zijn. (A- RC/.j e Van verschillende zijden wordt gewaarschuwd^ om nauwkeurig toe te zien bij het onl vangen van,r_ goudgeld, daar er valsche stukken in omloop zijn, v De stukken die verdacht zijn zien er uit wending goetP* uit, maar zijn gescheurd en dof van klank. Het NederlancLch Schoolmuseum zal Maandag a. s. 24 Dec., in een bovenzaal van het Palei9 *ooin Volksvlijt te Arasterdam, plechtig geopend worden. Nabij het gehucht Volthe (Drenthe) is eenig decimeters beneden den beganen grond een Hunnebet ontdekt. Een sigarenhandelaar te Rotterdam is spoorloo verdwenen, zijn gezin en een te kort van f 8000 acl terlatende. i In verschillende dagbladen wordt medegedeel dat dr. A. Kuyper voor het beroep naar Oosthei (traQtement f 6000) heeft bedankt. Alleen dan zc het beroep aangenomen zijn indien het gemeente""!0 bestuur daar een post- en telegraafkantoor had ge-'18! vestigd. Iets wat door de regeering geweigerd is. 'r De Groningsche Courant deelde het eerst dit bf richt mede, en deze bron is niet al te best te vf gjf trouwen. Men geloove dus daaraan vooreerst niet. 6.5- Te Doetinchem brandde een stoom-houtzaa1 molen af. Een Eriesche boer van Leeuwarden naar M sum gaande is van f 800 beroofd en deerlijk ge8lage"' De dader is gearresteerd. '0 In de Pransche Kamer is door den nieuv^3 minister van onderwijs, Bardoux, eeu wetsontw»- iogediend tot invoering van kosteloos lager ondeg**§i 3.P? Hoe is de Nota der Porte, aan de MogeC'n gezonden, tot het aanknoopen van vredes-on" lingen ontvangen onj

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 2