3 fiHRISTELIJR-aiSTflRiSfill BL4II. SP v.. 224, Dinsdag- II December. DIT 7. ZUIDE Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden francof 2, Enkele nommers- 0,07 Uitgever P. Gr. W IJ T M 4 IX, te MIDDELBURt Prijs der Advertentiën: i Per regel 15 ets.; Faiuilie-berichten van 10 1 regels 1, Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Middelburg, 10 December 1877. Wekelijksch overzicht van de christelijke pers. Ook ir. de Chriatelijke Pers (waar niet P) heerscht ac wet van komen en gaan. Het laatste nommer van de Zaaier, althans in zijn tegenwoordigen vorm, is verschenen. Het laat9te overzicht van den, algemeen bekenden en in vole kringen geliefden, redacteur dr. M. Cohen Stuart mag, zoover ons mogelijk is in dit overzicht niet ontbreken. Wij geven het leger. Bovengenoemd tijdschrift ging dus heen, en de Heraut kwam na een zesjarig afzijn terug. Wij ge- looven de gedachte van ons publiek te vertolken als we zeggen dat de Heraut in zijn nieuwe verschij- niug een aangenemeu indruk maakt. Onder redactie van dr. Kuyper zijn de belangrijkste rubrieken toe vertrouwd aan de zorg van eenige heeren die ons Christelijk publiek meest aden kent. Dr. F. L. Rut gers te 's Bosch zal de rubrieken kerkrecht en bui tenland redigeeren Zending in onze koloniën is toe vertrouwd aan dr. Th. C. L. Wijnmalen te 's Hage de directeur der Heldring-ges; ichten ds. H.Pierson zal Inwendige Zending behandelen en de heer W.var. Oos- terwijk Bruyn Jongelingsvereenigingen. fle rubriek „Chr. Geref. Kerk" is opgedragen aan ds. A. Brummel- "kamp jr. en Zondagscholen aan ds W. H. Gispen. Apologetiek zal door ds. J. A. Gerth van Wijk wor den behandeld en dr. Ph. S. van Ronkel zal bijbelstu diën leveren. De heeren E. Gerdes en I. Esser heb ben de kinderrubriek en Varia en dr. A. H. de Hartog zal den lezers uit den schat, der kerk mededeelingen doen. Behoeft het gezegd te worden lat waar zooveel ernstige mannen hun werkzaamheid paren, bij ons de shlle hoop leeft dat dit blad zijn breede kolommen niet opeustollen gal tot het aanblazen van twistvuur onder broeders, door kerkelijke belijdenis geschei den. Kan hel verwondering baren dat juist nu, nu de vijand met verplettereude overmacht aanrukt, in de samenwerking gelijk we ze hier zien door ons een hoopvol teeken des tijds wordt begroet. Onze beste wenschen vergezellen dezen Heraut. Hij ga uit om ons te wijzen op dat éene, dat wij allen, onverschillig tot welk kerkgenootschap belioorende, noouig hebben. Hij zij een bode die de komst van het koninkrijk Gods aankondigt, van dat eeuwig koninkrijk dat zooveel hooger staat en zooveel langer blijven zal dan iedere, vroeger of later verdwijnen de kerkvorm. Geven we thans het woord aan do Ztuiier Als wij met eenigszins ruimer blik ietwat - 'ijder veld overziende, vragen wat het haast voleind I a a r voor vaderland en Godsrijk heeft gedaan en "■ebracht, dan is er gewis allereerst veel reden van ootmoedigen dank. De barmhartige God gaf ons |vr«He en zegen, zegen ook in 't. geen meer een oot- lumeu dan een geven kan schijnen. Na 't ges'uilig stijgen vau dé algemeene welvaart in de laatste jaren is een soort van ebben merkbaar. De barometer vau 's Rijks middelen teekent voor 't oogenblik zekere kentering, indien al geen teruggang; de Oostindische kiten vallen ons uit den Javaanschen hooru niet meer Btfoo railden overvloed in den schoot de mee3t ^Bchte staatspapieren dalen in vertrouwbaarheid en ^■kzen in waarde de algemeene bouwlusten weelde ^wn geknot te zijn met één woord 't gaat met ^B^emeene welvaart zoo vlot niet meer als eeuige Kgeleden. Dit op zich zelf is gausch geen on- ^■Te veel rijkdom en weelde kan geen volk, kan ^■nst. het Hollaudscite verdragen, vooral in onze, ^Hreds zoo materialistische eeuw. Onze degelijk- ^^ternemingsgeest, krachtsinspanning staan vaak Hfcule reden tot den standaard van welvaart en overdadige weelde werkt ontzenu wende verslapping, lichtzinnigheid, lichtvaardig zelf vertrouwen, tegelijk met traagheid en roekeloos beurs spel, in de hand. Hoe meer de prikkel van de behoefte dringt om door arbeid en inspanning in de nooddruft te voorzien, hoe minder vrees cr behoeft te zijn, dat de twee kostelijke woorden zullen ver geten worden, van wier richtige behartiging het tij delijk en eeuwig geluk van menschen en volken af hangt het éene „In het zweet uws aanschijns zult gij uw brood eten" het andere, dit aanvullend: „de raensch zal niet alleen bij brood leven, maar bij alle woord, dat den monde Gods uitgaat." Of ons vaderland in dat hooger, eigenlijk eeuig ware leven toeneemt Het laat zich niet met een enkel woord zeggen, Er zijn licht-, en er zijn scha duwzijden. Ontegenzeggelijk dat. kunuen wij den pessimisten niet betwisten, - er zijn veege teekenen van felle vijandschap, heftigen tegenstand, onrustbaren den afval, totnemende vervreemding van God en zijn Woord maar, en dit geven wij gaarn den opti misten gewonnen, er is van den anderen kant meer ernst, waarheid, werking dan vroeger, een meer krachtig uitkomen van persoonlijkheid en karakter. Wat zal dus het oordeel van den Christen zijn Over 't geheel zal hij zich zoomin aan de éene als de andere zijde onvoorwaardelijk scharen willen. Hij is noch de over alles weenende Heraclitus, noch de.met alles spottende Democritus, maar hij heeft iets van beiden over 't geen hij ziet gebeuren, heeft hij doorgaans te weenen en 1e lachen tegelijk. Doch, indien de slotsom zal opgemaakt worden, dan. dunkt mij, moet in 't eind de evenaar toch overhellen naar de rechter, gunstiger zij. Uit den aard der zaak zal de Christen toch meer optimist dan pessimist moeten zijn, omdat hij altijd min of meer profeet is, en de dingen van het heden in 't licht der toekomst be schouwt. Die toekomst is des Heeren zij moet de zegepraal zijn van Zijn Rijk, en deze geloofs- en j heilsverwachting leent haar vertroostend, maar tevens i haar verhelderend licht aan elke, zelfs de mees- droeve ervaring van het oogenblik. Gaat ook ieder jaar als in barre kou en donkerheid onder, geen Christen, die het vergeten kan hoe in de koude en sombere Decemberdagen het Kerstlicht doorbreekt, dat van het Leven zelf getuigt. De heerlijke ster van Bethlehem is hein niet enkel de gids door 's levens woestijn, maar de poolster der hope, die geön onder- j gang kent In de Kroniek van de Stemmen vooa* Wjuip* licid en Vrede komt o. a. het volgende voor Wij hebben nu tegenover ons een ministerie, dat j althans ia onzen strijrl voor het vrije onderwijs geen genade zal kennen. Het is beter dit vooraf te weien, dan in de zoete hoop op beter onthaal te worden teleurgesteld. Of de heer Kappeyne als minister zal doen, wat hij als lid in de Kamer gedreigd heeft, j is natuurlijk onbekend. Het, is meer gebeurd, dat het verhuizen van de groene banken naar de groene tafel op tal van dingen een ander oog gaf. 't Ls iets 1 anders, dat weten wij al lang, aan wal en iets anders is het. liet aan 't roer te staan Goed kritizeeren ik zal niet zeggen dat het gemakkelijk is een alge- ineen plan, "bepaalde" denkbeelden om rent een zaak j te hebben, is iets maar die denkbeelden te be- lichamen, te formuleeren in een uitvoerbaar wetsont- werp zie, dat is veel moeielijker en nog geheel iets j anders. Het ontwerp van wet op het Lager Onder- j wijs, dat de heer Heemskerk had ingediend, is inge trokken. Zal uu het ontwerp vau den heer Moens zijn diensten bewijzen gaan? Ik betwijfel liet. Reeds j om deze reden, dat de schatkist op 't oogenblik tot den bodem geledigd is en om geld, alleen oiu geld i riep de geachte afgevaardigde van Sneek. Maar er is meer. De heeren Moens c.s. vragen geld, natuurlijk, alleen voor de „neutrale" sc-hool. Liberaal is bij hen niet vrijg e v i g maar vrij-g r e t i g. i Zij zeiven geven oude noch nieuwe munt, goud noch zilveren ik verwacht, dat zij zelfs geen bronzen geldstukje op het altaar zullen offeren van de school, die ik dezer dagen niet zonder ophef „het bolwerk onzer volksgrootheid" hoorde noemen. Maar begint men niet in te zien, dat de neutrale school hoe lan ger hoe verder uit het oog verdwijnt? Wat dunkt u van de neutrale school, die onlangs door een roomsch-katholiek priester met wijwater werd ingeze gend? De schoolopziener was erbij tegenwoordig en het moet een aandoenlijke plechtigheid zijn geweest. Maar ik bid u waar bergt zich hier het neutraal karaktër der school Kan men oog langer ontkennen, dat in de school, hoe langer hoe meer, de verschil lende strooraingen en deiningen vallen waar te nemen van de geesten, die ous volk verdeelen Zoo er één zinsbedrog is, dan heet het waarschijnlijk de neutrale school. De werkelijkheid des levens spot met uw afgetrokken begrippen. De onderwijzers zouden men schen zijn zonder hart, indien zij jaren liing in den arbeid, waar toch ook hun hart bij moet zijn, ver bergen konden, wat zij denken over God, en over zijn betrekking tot ons. Waarom dat feit niet erkend Waarom niet toegegeven, dat bij vele jongere onder wijzers meer geestverwantschap wordt aangetroffen met Multatuli dan met de Heilige Schriften, en dat hoe langer hoe meer sympathie moet beginnen door te schemeren in het ouderwijs, dat zij verstrekken Men kan op den duur niet wegdringen, wat telkens naar boven komt. Het gaat niet aan, zijn afkeer van 't geloof aan het bovennatuurlijke, aan het wonder, aan de verlossing door Jezus Christus jaren achtereen te verbergen. Och, of men erkennen wilde, dat het on geloof evenzeer als het geloof zich in alle levensui tingen gelden doet. Men zou dan niet langer milli- oenen willen besteden aan een school, die slechts be staat in de verbeelding. Misschien zal de miniate r Kappeyne inzien, dat „binnenlandséhe zaken" niet eensluidend mag worden inet„binnenJandsche oorlog," want indien hij zijn programma, dat hij als volksver tegenwoordiger ten beste gaf, wil g, an uitvoeren, zal hij stuiten op een verzet, veel grooter dan hij vermoedt De algemeene bespreking van zaken, die de kamer leden op het hart hebben, en die zij voor de behan deling der begrootingen gewoonlijk te berde brengen, heeft ditmaal niet lang geduurd. Er moge door enkelen een afkeurend oordeel uitgesproken worden over het al of niet juiste van het oogenblik, waarop onze mannen eenig onder werp aanroerden, wij waardeeren het flat iemand spreekt uit den overvloed des harten, dat hij, als hem de gelegenheid opensta it. ook zegt wat bij hem boven op ligt. Een der grootste Romeinsche redenaars bracht zijn Carthago moet verdelgd worden overal te pas, waar 't niet te pas kwam. Wat boven alle twijfel verheven is er zijn woor den van beteekenis gesproken. Baron vau Wasse neer heeft den minister Kappeyne gevraagd, wanneer hij met zijn onderwijswet komen zou, en hein gevraagd of hij wel weet. wal hij doet, a's hij met zijn begin selen voor den dag komt, met beginselen, die vroeger ouverholen door hem zijn uitgesproken, en moeten uiltoopen op liet onderdrukken van hetgeen Kap peyne toen de minderhei d noemde, ojider wel ken naam voornamelijk ons christenvolk werd bedoeld. Weet de minister wel, zoo vraagde baron van Wassenaer dat d. meerderheid iu .de kamer wel eens niet zou kunnen zijn de meerderheid van de natie? Weet bij dat lift ministerie Guizot ge vallen is, omdat het zich op dat punt vergiste De eerste dezer beide vragen «rukt de bedoeling van den spreker het beste uit. Onze zoogenaamhe volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen slechts

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1