<1 fllïISTELLIK-!lISTHIS(1II BLAD. 219. Donderdag 29 November. 1877. HET ZUIDE Verscliijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond, ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden francof 2, Enkele nommers- 0,07 P. G. Uitgever W IJ T M A N, MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. 1—6 en de H. SCHRIFT. Metterdaad het is zoo, het op rente ge ven aan elkander was den Israëlieten verboden. In de eerste wetboeken gold dit verbod slechts tegenover verarmde volksgenooten .(zie Exod. 22 26, Lev. 25 36, 37). Doch in Deute- ronomium (wetsherhaling) wordt dit gebod niet slechts herhaald, maar uitgebreid tot alle Israë lieten, arm of rijk. Tenminste in Deut. 23 20 (de door den heer Pik aangehaalde plaats) staat zonder eenige beperking Aan den vreemde znlt gij woekeren, maar aan uwen broeder zult gij niet woekeren.'1 Dat in dit volgens den heer Pik niet al te human?) voorschrift" het woord woeker niet in den onedelen zin van het woord, niet in dé beteekenis, waarin men het tegenwoordig bezigt, gebruikt wordt, vermoedt reeds elk getrouw bijbellezer, en staat boven alle be denking na slechts een weinig taal- en Schrift studie. De Heere God laat de afzetterij, het onwettig schrapen, het woekeren aan den vreemde," in dezen zin des woords in plaats van toe, in plaats van te gebieden door Zijnen knecht Mozes de Israëlieten op het hart drukken, dat zij »der» ~ss:,ïTiJs'met zullen onderdrukken." Bij Exodus 22 21 is het: Gijl zult ook den vreemdeling geen overlast doen, noch hem onderdrukken, want, gij, zijt vreemdelin gen geweest in Egypteland. Bij Lev. 19 33 v.v. staatwanneer een vreemdeling bij u in uw land als vreemdeling verkeeren zal, gij zult hem niet verdrukken gij zult hem lief hebben als uzelvengij zult geen onrecht doen in het gericht, met de el, met het ge- bvicjht. of met de maat enz. L Or wilt. ge uit hetzelfde boek, waarin altijd wklgens den heer Pikde niet al te humane woorden staan, een kleine proeve voor het tegendeel, leest dan Deut. 24 15, 16 en 17. Ook zou Jezus bij zulk eene beteekenis van iet woord in een allerongunstigst licht treden ran Hem toch zijn de woorden waarom hebt mijn geld niet in de bank gegeven en Ik mde, had hetzelve met woeker mogen ken [oowel hier als in Deut 23 20 eu op zoo plaatsen hebben de woorden door woeker d de beteekenis van rente, van winst. winst uit de bank halen, »aan den le" -rente vragen, ziehier de bedoe- owel in de aangehaalde plaatsen van le- als van bet Nieuwe Testament. In het woordenboek van J. H. van Dale leest men dan ook woeker" (verouderd) interest, rentethans onwettig voordeel, onwettige winst." Zoolang dus niemand het tegendeel bewijst houden wij het voor uitgemaakt dat de Heere tegenover elk en een iederin plaats van het woekeren in dien onedelen zin te gebieden, nadrukkelijk en op vele plaatsen verboden heeft. I Maar, waarom verboden tegenover volksgenooten, wat jegens den vreemde geoorloofd was, m. a. w., waarom mochten de Israëlieten hun geld aan elkander niet, doch aan vreemden wel op rente geven Zou de heer Pik, wanneer hij van >niet al te humaan" spreekt, ook hierop het oog hebben? Zoo ja. Dan vragen we Hoe is het mogelijk het »geld op rente geven zoo te qualificeeren, dewijl hij zelf het geoorloofde, de noodzakelijk heid er van bepleit. Men mag het onverklaarbaar," of wil men dwaas" heeten maar inhumaan kan het toch onmogelijk zijn, dat geloofs- en landgenooten zich bij de wet verbinden om elkaar te leenen zonder interestinhumaan, kan bet niet wezen dat de wetgever zulks ten opzichte van elkan der verlangt, dewijl Hij jegens »den vreemde" het nemen van een behoorlijke rente veroorlooft. Om dit te gevoelen bedenke men slechts, dat de vreemden die verbindtenis ook niet aangin gen jegens de Israëlieten dat de wetgever ook van hen niet eischte, dat zij den Israëliet geld zouden leenen zonder interest. Ze stonden alzóo geheel gelijk tegenover elkander. Inhumaan" is diensvolgens eene onware en onwaardige qualificatie. Inhumaan in geen geval; en een onver klaarbaar" of dwaas" gebod is het voor ons evenmin, 't Is voor ons veeleer eene schoone proeve, een heerlijk voorspel van het ideale leven der onderlinge liefde, waartoe de Heere eenmaal zijn volk brengen zal. Kort na het pinksterfeest gaven de christenen wel kapitaal en interest aan elkaar. En dat niet tengevolge van een gebod der liefde, maar door den drang der geheel vrijwillige liefde zelf. De groote Meester, de Heere Jezus Christus, wiens voorschriften geheel in overeenstemming zijn met het ideale leven breidde dan ook het Gebod bij Deut. 23 20 nog verder, ook tot de vreemden" uit, zie onder anderen Lucas 6 34, 35. Maar om tot bet werkelijke leven weer te keeren, herinneren we nog eenige dingen, die het voorschrift bij Deut. 23 20 verklaarbaar maken. Met het oog op Israëls bestemming en op de afzondering, waarin het tot op Christus blijven moest, wilde de Heer er geen handels volk van maken. Het land Kanaan was door God (rechtvaardig) verbeurd verklaard en on der de Israëlieten verdeeld daarop moesten ze wonen, en daarvan leven. En dewijl de Heere aan hen zulke groote dingen gedaan had, moesten zij aan elkander althans het kleine doen aan de onderlinge zelfstandigheid, waarbij Hij hen bewaren wilde, (getuige de wetten der lossingen en van het wedergeven) moesten zij door het renteloos leenen medewerken. Ook wilde de Heer dat zij als broeders zou den samen wonenen bij misgewas want dan kwam het leenen bijna uitsluitend voor el kander uit liefde zouden helpen. Geheel anders was dat bij »den vreemde," deze had er geen akker, hij kwam er om han del te drijven, met het geleende verdiende hij, en daarom was het dan ook niet meer dan billijk, dat hij, die met der Israëlieten geld won, ook daarvan eene behoorlijke rente betaalde. Middelburg, 28 November 1877. Eeu onzer correspondenten zendt ons het volgende Een Bezoek aan de Bres. Maandag morgen werd te Wissenkerke di alarm klok geluid. In den nacht of vroegen morgen had er eene belangrijke oeverafschuiving plaats gehad, waardoor de Tlioornpolder in groot gevaar werd gebracht. Die polder is 800 gemeten of bijna 350 bunders groot, en strekt zich van de noordkust van Noord-Beveland tot in het hart van dat eiland uit. Daarin liggen zes boerderijen en eene buitenwijk van het dorp Wissenkerke, het zoogenaamde Zonne- dorp, door een aantal arbeidersgezinnen bewoond bovendien liggen de moestuintjes van vele Wissen- kerksche ingezetenen in dien polder. Het water, dat zooveel vruchtbaar slib in Zeelaud afzet, eu op sommige plaatsen polder aau polder doet ontstaan, weet niet alleen van geven, 't weet ook van nemen. Dat onderviudt men aan Noord-Beve- lands noordkust, waar de zeeweringen van den Vlie- tepolder groote uitgaven vereischen. Reeds lang hebben deskundigen op het gevaar van den Thoornpolder gewezen, reeds lang hebben de grondeigenaars er over beraadslaagd om hun pol der calamiteus te doen verklaren, dat wil zeggen dat van overheidswege in het onderhoud der zeeweringen wordt voorzien, mits de grondeigenaars eene vaste contributie betalen, die in echter de eerste jaren no» al zwaar moet zijn. Het leggen van een inlaagdijk een nooddijk achter den buitendijk is afgestuit op de ongezindheid van enkele grondeigenaars, die weigerden den daartoe noodigen grond voor den ge- schatten prijs af te staan. Nu de calamiteit (ramp) hen overvalt, zouden zij wenschen vroeger wat water iu hun wijn te hebben gedaan, en de zorg aan de provincie te hebben overgedragen. Een denkelijk wel wat overdreven gerucht zegt, dat voor sommige landbezitters het aandeel in de schade grooter zou ziju dan de waarde van hunne akkers. Tegen den avond vond ik gelegenheid mij naar de plaats des onheils te begeven mijn leidsman voerde mij midden door den bedreigden polder. Wagens met landbouw-producten en huisraad beladen kwamen ens te gemoet, een aantal koeien werden bij elkander gedreveD, en naar eene veilige plaats achter een dijk gejaagd. Op de hofsteden heerschte eene onbeschrijf- I lijke drukte. Stapels veldvruchten werden in all-

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1