H R S T E L IJ R-!l IS T 0 ft IS d 1! I! I, 111. 1B77. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- j avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. I -p <3. Prijs per drie maanden francof 2,j Enkele no miners- 0,07 j Uitgever W IJTMA IV, MIDDELBUR( 4. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1- regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. en DE HEER PIK. »De Financier, eene wekelij ksche Beurs-cou- rant, onder Hoofdredactie van J. Pik te Gronin gen," is Neêrland's Bladen weer met één komen vermeerderen. Het eerste nr. werd ons door eeu onbekende hand toegezonden, met de vraag is op dit stuk iets te antwoorden Deze vraag heeft zeker betrekking op hetgeen hier volgen laten z,Er is een tijd geweest dat liet ter leen geven van tegen genot van intrest tot de meest onge- lorloofde practijken werd geacht. Wie men van die nisdaad verdacht, werd met smaad en hoon bejegend ;n uit fatsoenlijke kringen gjeweerd. Aristoteles heeft in vele geschriften over dien vermeenden gruwel scherp uitgelaten Cato ging zelfs zoo ver, dat het norno» van iutrcol aan UlOOTCI geiyu ..iAC: conciliën van Nicea, Carthago, Tours, Aken, Pa- ijs er. Pavia, het vooroordeel getrouw, hebben het op rente uitzetten" verboden op staffe van verdoe- lenis. De bijbel is niet vreemd geweest aan het be- órderen eener dwaling, in vele gevallen zoo noodlottig ls algemeen. De kerkvaders, die hun veto uitspraken ver een gebrmk, door bijna ieder gevloekt, beriepen ich dan ook op bijbelplaatsen. Tot het einde der middeleeuwen was de geldhandel ijna uitsluitend in handen der Israëlieten, die het noroordeel misschien trotseerden op grond van het iet al te humane voorschrift van hun profeet, te nden in Deutern. XXUI vs. 20: „Aan den vreemde ilt gij woekeren, maar aan uwen broeder zult gij et woekeren, opdat enz." De vervolging waaraan Joden hebben blootgestaan is ongetwijfeld voor n groot deel te wijten aan hun bedrijf als geld- .ndelaars." Wanneer echter de vraag ook doelt op wat rder in het drie kolommen lange stak volgt, veroorloven we ons in de eerste plaats de merkiug, dat de Hoofdredacteur ontzettend ed met zichzelven staat. iNi den bijbel laat hij al de Nederlandsche ^.den, die op financieel gebied mee spreken, revue passeeren. Eéti voor één breekt hij enkele woorden over allen den staf. iet één deugt dannatuurlijk, dat van Mijnheer dan, hetgeen zijn sporen verdienen moet. hier het zonden-register ^eeveringh is verouderd ;er's oveizicht mangelt het aan zelfstan- feel, het levert slechts copie werk. Het van 't Effectenblad moet zich bij andere :en, behelpen met een redacteur van min- Een vierde De Kapitalist is een on- blaadje." Een vijfde Het nieuwe Al- [Ctenblad redeneert niet, het is voor den j gewonen geldbelegger niet te genieten of ten min ste zonder veel nut." Een zesde »de Nieuwe Financier was eenmaal goed, maar heeft zijne waardigheid weggeworpen en zich verkocht aan den leugen op financieel gebied." Een zevende »de Nederlandsche Financier dient voornamelijk de bankers, en is dus geen raadgever voor geld beleggers. Het wordt daarenboven tegenwoordig geredigeerd op eene wijze, die beneden alle critiek is." Na op gelijke wijze nog een paar buitenland- sche bladen te hebben besproken, zegt de schrij ver Ziedaar in hoofdzaak den toestand onzer financieele pers beschouwd." Door een belangeloos en nederig mensch staat er niet bij. Doch wie het in twijfel trekt of er in Groningen een onbaatzuchtig, door en door knap, met het lot der geldbeleggers bewogen mensch is opgestaan, heeft metterdaad geen -"uit: ucu ïen moed heeft om op finaneiëel gebied eerst den Bijbel en daarna allo hier meesprekende Nederlaudsche bladen in den ban te doen, is wel wat te wachten Zoo Iemand staat niet slechts ontzettend goed met zichzelven, maar ook ontzettend hoog. Wie weet of het niet tot aanbeveling moet ver strekken, datde» Financier" in haar eerste no. vóór alles last gevoelen, dat de H. Schrift bij haar min der dan luttele waarde heeft, dat met de be velen, dc profetiën, de beweerde regeering Gods waardoor ongedachte wendingenniet voor geziene gebeurtenissen en dientengevolge jinantieele misrekeningen zouden kunnen ontstaan) niet zal gerekend worden. Maar in ernst is er dan iets te ant woorden" op de bewering, dat de bijbel niet vreemd geweest is aan bet bevorderen der dwa ling, dat men zijn geld niet op rente mag geven? Hebben de Israëlieten, wat de geldbelegging aan personen buiten hunne geloofsgemeenschap betreft, misschien deze dwaling getrotseerd op grond van het niet al te humane voorschrift Aan den vreemde zult gij woekeren?" In een volgend nommer over geldbelegging en de II. Schrift. Middelburg, 23 November 1877- In de zitting van den gemcciiter.iiid van Slitldeibiio'g Woensdag geliouden is een voorstel tot verkoop van grond aan deu Koudekerkschcn weg, waarover in de vorige zitting de stemmen had den gestaakt, verworpen. Burgemeester en wethouders zullen nu in de volgende vergadering een nieuw voorstel ter tafel brengen. In dezelfde zitting werden eenige verzoeken om wachtgeld, pensioen, verhooging vau jaarwedden e z. behandeld, en opnieuw afwijzend beschikt op een nader schrijven van jhr. A. W. Teding van Berkhout, be treffende het aanleggen van een s raat op het terrein van liet voormalige gasthuis, als zijnde te bezwarend voor de gemeente. In de vergadering van den gezieeskaafiicligeïi in Zeeland te Middelburg gehouden werd door dr. Hazenberg de weuschelijkheid ter 9prake gebracht, dat de gemeentebesturen bij de wet mochten worden verplicht om in de oehoefte aan verloskundige hulp, die in vele gemeenteu helaas ontbreekt (uien zie het Zuiden No. 214) te voorzien. Gisteren hield de Tweede M.Jisnei* een zitting eu maakte een aanvang met de behandeling der In dische begrooting voor 1878. Wij stellen ons voor bij de aanstaande zittingen der kamer, minder ccn volledig verslag te leveren dan wel enkele hoofdpun ten vau de debatten voor ouze lezers te resumeeren. Wij raeeneu dat, om den tijd der verschijning en om de beperkte ruimte van "Ons blad, deze wijze van be handeling verkieslijk zal zijn. Twee gewichtige vraagstukken werden bij de alge meen e beraadslagingen door de heeren Saaijmans Vader >n Insinger ter tafel gebracht. Welke zijn de oorzaken dal Indië, het eens zoo begeerlijk Insulinde, ons thans zooveel zorg baart vraagde de eerste snre- claansch fanatisme," welke ook op dc gang vau zaken in Atcliin zoo noodlottigen invloed heeft? Men zal wellicht zeggen de treurige toestand is tijdelijk, als de ramp van den Atchin-oorlog zal geëindigd zijn, zullen ook de financieele zorgen eindigea. Maar wanneer zal het einde daar zijn? De heer van Kees toonde onlangs nog aan, dat de Mohammedaan er niet ligt toe komt om zijn vrijheid prijs te geven. Is men verzekert van de voortdurende rust op Java. Zijn tie bedevaarten naar Mekka niet een getuige vau toeueinend fanatisme Het is niet te ontkennen dat, naarmate de regee ring zich van liet (Jristendom afkeert, de Europeescke bevolking in Indië haar voetstappen volgt. De geest van verzet neemt toe en het bewijs daarvan is gele verd in Indische couranten-artikelen en de bekende adressen van de ambtenaren uit Indië omtrent de nieuwe belastingen. Zorgt men diareiitegen voor goed onderwijs in Christelijken zin, dan, de rapporten der Residenten bewijzen hel, mag uieu verwachten, dat wij in staat zullen zijn ons gezag te handhaven niet alleen, maar ook de welvaart en den voorspoed van Indië en dc inlanders te bevorderen. Maar doet men dit niet, dan zal men zich het verzuim later bitter beklagen. De heer van Bosse, minister van koloniën beant woordde deze rede ongeveer op de volgende wijze Ik geloof, dat de. spreker één zaak verzuimd heeft, nl. de geschiedenis te raadplegen. Het is vol komen waar, dat de Generale Staten bevel hebben gegeven lot uitbreiding vau het Chrislendom op Java en lot bekecring van den Javaan. Maar welke mid delen zijn daartoe aangewend En gaat men die na, dan heeft men slechts, te onderzoeken op welke wijze die last, werd uitgevoerd. Wil men dit onderzoeken men raadplege het jongste, uitnemende werk van den archivaris dc Jonge. Als waar is, wat daar vermeid is, dan beware den Hemel ons voor zulk Christendom. Neen, dan verdient, de voork"ur de algemeene rich ting van de zoo dikwijls verguisde liberaie koloniale politiek. Deze is althans oneindig Christelijker dan die onzer voorvaderen. Die politiek heeft het hoogste beginsel van het Christendom in toepassing gebracht „doe een ander niet wat gij niet wilt dat u ge schiedt." Wij waren er steeds op uit om den Javaan te beschaven. Of dc middelen daartoe altijd goed wa ren, behoeft, thans niet beslist te worden. Maar het doel was goed. Als men een volk rechtvaardig be handelt, als men de scliarlakenroode zonden van onze voorgangers tracht uit te wisschen, dan handelt men

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1