HANDELSBERICHTEN.
INGEZONDEN STUKKEN.
Graanmarkten enz.
I Rotterdam, 22 Oct. 1877. TARWE, Jarige Zeeuwsehe
Vlaamsche en Overmaassche onveranderd. Nieuwe
ruim prijshoudend.
Jar. Zeeuw. VI. en Overm. puike van f 15,25 tot
f 16,middelsoort en geringe van 1'14.tot f 15,
N. puike f 14,- tot f 14,75, middelsoort f 12,50 tot 1' 13,50.
Geringe f 11,tot f 12,25.
ROGGE. Nieuwe als voren vlug opgeruimd.
Nieuwe Zeeuwsehe en Vlaamsche van f9,25 tot f9,50.
Overmaassche en Noord.-Bral), f 8,50 tot f 9,Min
dere van f 8,25 tot f 8.60.
GERST. Nieuwe Winter onveranderd [en Zomer iets
lager aangeboden.
Zeeuwsehe, Vlaamsche, Flakeesche en Overmaassche
N. Winter puika f 7,50 tot f 8,50. Mindere f 6,50
f tot f7,25. Zomer puike f6,75 tot f 7,25. Mindere f6,
"»t f 6,50.
IA VER onveranderd.
N. Zeeuwsehe en Overm blanke, zware en korte,
- van f 5,25 tot f 5.75. Lange en ligtere soorten van
4^25 tot f 5,Ordinaire f 3.tot f4.
BOEKWEIT als voren.
Nieuwe Noordbrab. f 212, per 2100 K.
PAARDEBOONEN 10 ets. hooger.
Nieuwe Zeeuwsehe, Vlaamsche en Walchersehe
van f 7.50 a f 8,50.
DUIVEBOONEN Nieuwe f 8,75 a f 9.50.
BRUINE BOONEN. 25 ets. hooger gevraagd.
Nieuwe Puike Zeeuwsehe en Walchersehe f 14,50
tot f 15,50. Gewone f 13,25 tot 14.25.
WITTE BOONEN. 25 ets. hooger.
Puike Walchersehe en Zeeuwsehe f 14,25 tot f 15,
Gewone f 13,25 tot f 14,
BLAUWE ERWTEN 25 a 50 ets. hooger. Schokkers
25 ets. hooger. (Voor voldoende kook wordt zooveel
mogelijk zorg gedragen, doch niet geguarandeerd.)
Nieuwe Zeeuwsehe, van f 12,tot f 12,50. Gewone
I Zeeuwsehe f 11.tot f 11.75. Ordinaire en geringe niet-
kookers f9,25 tot f 10,^0. Nieuwe Schokkers naar kwa-
liteit f 13,tot f 14,50.
HENNIPZAAD. Inlandsch Nieuw f S,25 tot f 8,75.
CANARIEZAAD als voren.
Puik t 10,75 a f 11,—. Gewoon f 9,50 a f 10,50.
KOOLZAAD. Zeeuwsch zakmaat vl. 18, f 486.
Rotterdam, 23 October. Op de veemarkt waren gis
teren en heden aangevoerd- paard 1036 rundereu
253 vette- en graskalveren, 1 nuchter kalf, 1273
1 schapen of lammeren, 383 varkens, 285 biggen, 4 bok-
ken of geiten.
De prijzen van het vee, besteed ter markt van heden
f waren als volgt: Runderen le kwaliteit 84'c., 2e kwal.
70 c.,3e kwal. 54 c.; Kalveren le kwal. 105 c., 2c kwal.
85 c.; Schapen 90 c., alles per kilo.
De tprijzen van het magere vee bleven onveranderd.
Vlissingen 23 October. Boter per Kilogram f 1,12 a
fl,20. Eieren f6,40 per 104 stuks.
Prijzen van effecten.
Amsterdam, 23 October 1877.
Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 2'/: pet. 64
dito dito dito 3 77
dito dito dito 4 1003/s
Loten stad Rotterdam 3 IOD/4
dito dito Amsterdam 3 lOl'/e
Rusland. Obligatiën 179S/1816 5 93l/4
Certific. Inscr. 5 serie5 5474
Obl. Hope Co.1855 6e serie 5 733/4
dito 1000 1864 5 S33/s
dito L. 100 1S72b 753/18
dito L. 100 18735 757/8
Loten 1S64.5 122
Loten I860 5 1191/a
Inscr. Stiegiitz Co. 2e a 4 L. 4
Obligatiën 1867—69. 4 671/»
Aand. Spoorw. Gr. Maatseh. 5 1043/4
Oblig. dito4 SI1/»
Aand. Kiew-Brest 5
dito Baltische spoorweg3 43
Oblig. spoorweg Poti-Tillis. 5 78'/4
dito dito Jelez-Griasi 5 „81
dito dito Jelez Orel 5
dito dito-Charkow Azow. 5 75®/s
Polen. Aand. Warschau-Bromberg. 4
dito dito Weenen. 5 46
oateni. Oblig.raetal.in zilv.Jan./Juli. 5 55u/j6
dito dito April/Oct. 5 56
dito in papier Mei/'Nov. 5 531/»
dito dito Febr./Aug. 5
•blig. Z.-Ital. spoorweg3 407/s
Spanje. Obligatiën Buitenl 1 123/a
dito Binnenlandsche .1
Portugal. Obligatiën3 50'/8
Turkije. Inschrijving Alg. schuld5 83/4
Obligatiën 1869 (3 9 7ir
Egypte, dito 18687
'dito 1S737
Araerik. Obl. Vereenigde Sta'ten 1904. 5
dito dito dito 1885. 6
Brazilië. Oblig. 1863 41/,
dito 1865 5
Prijzcai van coupons.
Amsterdam, 23 Oct. Metall f 21,1272dito zilver
f22,15 Div. Eng. perg f 11,8773 5 Eng. Portugal per g
t -Spaansche piasters fAmerikaansche dol
lars (in goud) f 2,467a-
Amsterdam, 22 Oct. Metall. r 21,1272 5 dito zilver
f22,10; Div. Eng. per g 11,90;-Eng. Russen per g
f 12,05 Eng. Portugal per g Frans 4-7,80;
Belg. 47,80 Pruis ƒ58,70 Harab. Russen ƒ1,193/8; Rus
sen in Z. R. l,133/4 Poolsche per ll Poolsche oer
Z. R. fSpaansche piasters 65; Spaansche binnen
landsche f ,5S Amerikaansche dollars 2,467a papier
f2,39.
Waarde Vriend B
Ik ga thans, volgens belofte, u schrijven|^)ver
het in het oog springende onderscheid dat er bestaat
tusschen de vrijheid van den Staat, en die onzer
christelijke belijdenis. Ik begin met cp eene in
consequentie van den Staat uwe aandacht te vestigen.
De koepokinenting is een heilzaam middel tegen
de pokziekte. Nu zou men denken dat de Staat een
algemeen bevel uitvaardigen zou om ieder individu,
zonder uitzondering, te doen inenten, maar wat doet
nu de Staat: Hij dwingt indirect de ouders van
schoolgaande kinderen deze te doen inenten alle
niet schoolgaande kinderen, alle volwassenen mogen
zich blootstellen aan het gevaar van de pokken te
krijgen, men mag wel oningeënt hetzij groot of klein
naar de Kerk of Comedie enz. gaan, maar het bezoe
ken van inrichtingen waar de Staat geen cent aan ten
koste wil leggen en waar g en mensch verplicht
is te komen (de bijzondere scholen) wordt gestraft.
Tot zulke ongerijmdheden komt men, door de in
consequenties van eigen systeem.
Nu zou ik zeggen, waarom niet óf de inenting van
allen zonder onderscheid verplichtend gemaakt, óf zich
van alle staatsbemoeiing rr.et de inenting onthouden
Want nu dwingt de Staat de ouders hunne kinderen
te doen inenten, of anders worden zij belet hunne
kinderen zedelijk en verstandelijk te doen vormen en
te ontwikkelen.
Dit nu is in strijd met onze christelijke belijdenis
waarin van geen consciëntiedwang met een enkel
woord gerept wordt.
De vrijheid welke de Siaat ons in dat geval schenkt,
is gelijk aan een vogel die op een zeker voorwerp
zit, maar met een koord aan den poot vastgesteugeld;
tot op een zekere hoogte is hij vrij, maar zoodra hij
hooger wil vliegen dan het koord lang is, gevoelt hij
zijne gebondenheid, zoo ook is onze vrijheid gebon
den aan het koord van den Staat. En nu vraag
ik u noemt ge dat vrijheid christelijke vrijheid,
waarvan de Apostel Paulus spreekt P
Vrijheid is niet zóó of anders te kunnen handelen
volgens een grondelooze willekeurige beslissingVrij
heid is te leven en te handelen, overeenkomstig onze
natuur. Immers is het geen vrijheid, als men iets
doen moet, wat tegen zijn eigen zedelijk wezen, of
tegen de zedelijke inrichting der maatschappij getuigt.
Vrijheid waar naar het inenscheulijk hart verlangt
is vrede, voldoening.
Onze christelijke belijdenis zegt
Dat wij de machten die door God over ons gesteld
zijn moeten eerbiedigen in alles wat niet strijdig is
met Gods Woord, tevens dat het haar ambt is, om
te weren en uit te roeien alle valsche Godsdienst en
afgoderij, en het Rijk van den Antichrist te gronde te
werpen, en het koningrijk van Jezus Christus te fon
deeren, 't Woord des Evaugeliums overal te doen
prediken, opdat God van een iegelijk geeërd en ge
diend worde, gelijk Hij in zijn Woord gebiedt.
En nu vraag ik u, Waarde Vnend, beantwoordt de
viering van den dag des Heeren aan het boven
genoemde
Worden de Rustdagen gewijd aan God en zijn
dienst, of wel aan Bacchus en zijn rijk
Men ziet toch die dagen vol ijdele genoegens en
uitspanningen doorbrengen, in de meeste gevallen
wordt er niet eens aan de instelling van den Zondag
gedacht. In Schotland is het geheel anders gesteld
met den eerbied voor den Rustdag dan in ons land,
als daar volgens het beginsel der zoogenaamden vrij
heid van Godsdienst, iedereen vrijgelaten werd, den
Zondag te houden of niet, dus muziek te maken, te
dansen, zijn handwerk uit te oefenen, dan zou daar
door de bevolking niet in hare vrijheid bevorderd
maar belemmerd worden, want zij zou de sabbathstilte
verliezen, welke aan haar innigst wezen voldoet. Zoo
zou ik voort kunnen gaan op andere volken te wijzen,
maar hierdoor zou ik te breedvoerig worden.
De beste maatschappij zal die zijn, welke niet de
minderheid onderdrukt maar orde en recht zal weten
e handh ive.i, dan zal het eerst een gewenschte
tegeering kunnen zijn, die al de behoeften en hoeda-
rnigneden van elk lid der Maatschappij weet te ken
nen, en de ontluiking en ontwikkeling voor wat goed
en recht is openstelt.
Eene maatschappij aldus samengesteld zou tot groote
dingen in staat zijn, evenals die dappere en krach
tige mannen die vervolgd om hun geloof, weleer de
Amerikaansche democratie stichten, en wier zonen
andermaal de vrijheid hebben gegrondvest.
Bestond de Staat uit zulke mannen eerst dan kon
er zegen op rusten maar nu er zooveel verschil be
staat in elke sfeer van ons volksleven, derft Neer-
laudsvolk dien zegen Gods. Was de Staat integendeel
vervuld met Christelijk geloof cn al datgene wat een
uitvloeisel van het Christelijk geloof is eerbied, ge
hoorzaamheid aan een hooger Gebieder, in één woord,
verlangde men naar een vorming, niet meer voor dit
leven, maar voor de eeuwigheid, dan voorzeker was»
er eerst zegen te wachten, dan zou cr geen onrecht
maar recht voor allen bestaan.
Maar daar dit zoo niet is, en de vrijheid der re
volutie in ons volksleven de hoofdrol speelt, zeg ik
het Mr. Groen van Prinsterer 11a.
„Neen, bij de voorstanders der liberale begrippen
al mochten zij den wil bezitten, is het vermogen niet
mij te schenken wat ik behoef, wat ik eisch, wat tot
mijne wezenlijke rechten als Burger, als Nederlander,
als Christen behoort.7'
Daar zijn twee machten die onze eeuw vervullen
en bewegen, en die in iedere betrekking, hetzij aan
zienlijk of gering, politiek, maatschappelijk of kerke
lijk, om den voorrang strijd voeren de eene erlangt
de vrijheid die conform met Gods Woord is, de an
dere jaagt naar eene vrijheid die de ordeningen Gods
in menschelijk gezag doen opgaan.
Van een dezer beide machten zal het afhangen, of
de volken van Europa, en dus ook van Nederland,
dien hooger trap van ontwikkeling en beschaving
zullen bereikeu, of wel hun roem in het niet zal zin
ken, of plaats zal maken voor een heidensche be
schaving met haar blinkende zonden.
Eu hiermede eindig ik.
Na groete en heilbede
Uw Vriend,
Zaamslag,
22 Oct. '77. J' Jö-
Mijnheer de Redacteur
In Uw blad van 20 Oct. 11. komt als ingezonden
stuk eeue aanbeveling voor van twee personen tot
leden van den gemeenteraad te Grijpskerke.
Aanbeveling van personen is tegenwoordig een
eisch des tijds geworden. Voor iedere betrekking die
door openbare of vrije stemming moet worden vervuld
ziet men in ieder blad aanwijzing of aanbeveling van
personen.
Ik heb daar niets tegen, zoo dat geschiedt uit kracht
van beginsel. Laat dan de liberaal een liberalen cau-
didaat stellen, de conservatief zijn candidaat,
de anti-revolutionair zijn can idaat aanbevelen
doch dan alleen om des beginsels wil motieven aan
gevoerd. Eerlijk strijdeu met eerlijke wapenen.
In bedoeld stuk is het echter geheel anders. „Er
is een gewichtige rede, en die rede is er zullen
-Ifc-iidbouw-voordrachten ook teil koste der gemeente
plaats hebben en daarom stemt mannen die daar
tegen zijn dat is de inhoud in korte woorden. Zoo
een motief dat een louter verzinsel is, kan waarlijk
niet veel gewicht in de schaal leggen. De schrijver
weet toch zeker even goed als ik dat wie er ook
gekozen wordt, er niet een op de gemeente te viuden
is, welk beginsel ook toegedaan die zoo iets zal toe
staan. Is dat dan ook ook alleen de grond van aan
bevelen, dan kunnen wij op ieder onze stem uit
brengen.
Zoo iets iu te zenden M. de Red. ik acht het ten
zeersten ongerijmd.
Het schijnt in alle geval dat de inzender een
vreemdeling in onze gemeente is of dat hij iets heeft
opgeworpen dat van allen grond ontbloot is. Ik
wacht (eu velen met mij) een amende honorair.
Waarlijk voor de partij waarvan hij twee dmv nen
aanbeveelt strekken zulke ongemotivende stukken uier
tot eer. Ik stel echter niet de partij maar hem verant
woordelijk voor publiek maken van zulke opgeraapte
of verzonnen motieven.
Met de plaatsing van bovenstaan^tzult^
velen met mij verplichten.
Grijpskerke, 22 Oct. 1877.