HANDELSBERICHTEN. INGEZONDEN STUKKEN. Graanmarkten enz. I Rotterdam, 22 Oct. 1877. TARWE, Jarige Zeeuwsehe Vlaamsche en Overmaassche onveranderd. Nieuwe ruim prijshoudend. Jar. Zeeuw. VI. en Overm. puike van f 15,25 tot f 16,middelsoort en geringe van 1'14.tot f 15, N. puike f 14,- tot f 14,75, middelsoort f 12,50 tot 1' 13,50. Geringe f 11,tot f 12,25. ROGGE. Nieuwe als voren vlug opgeruimd. Nieuwe Zeeuwsehe en Vlaamsche van f9,25 tot f9,50. Overmaassche en Noord.-Bral), f 8,50 tot f 9,Min dere van f 8,25 tot f 8.60. GERST. Nieuwe Winter onveranderd [en Zomer iets lager aangeboden. Zeeuwsehe, Vlaamsche, Flakeesche en Overmaassche N. Winter puika f 7,50 tot f 8,50. Mindere f 6,50 f tot f7,25. Zomer puike f6,75 tot f 7,25. Mindere f6, "»t f 6,50. IA VER onveranderd. N. Zeeuwsehe en Overm blanke, zware en korte, - van f 5,25 tot f 5.75. Lange en ligtere soorten van 4^25 tot f 5,Ordinaire f 3.tot f4. BOEKWEIT als voren. Nieuwe Noordbrab. f 212, per 2100 K. PAARDEBOONEN 10 ets. hooger. Nieuwe Zeeuwsehe, Vlaamsche en Walchersehe van f 7.50 a f 8,50. DUIVEBOONEN Nieuwe f 8,75 a f 9.50. BRUINE BOONEN. 25 ets. hooger gevraagd. Nieuwe Puike Zeeuwsehe en Walchersehe f 14,50 tot f 15,50. Gewone f 13,25 tot 14.25. WITTE BOONEN. 25 ets. hooger. Puike Walchersehe en Zeeuwsehe f 14,25 tot f 15, Gewone f 13,25 tot f 14, BLAUWE ERWTEN 25 a 50 ets. hooger. Schokkers 25 ets. hooger. (Voor voldoende kook wordt zooveel mogelijk zorg gedragen, doch niet geguarandeerd.) Nieuwe Zeeuwsehe, van f 12,tot f 12,50. Gewone I Zeeuwsehe f 11.tot f 11.75. Ordinaire en geringe niet- kookers f9,25 tot f 10,^0. Nieuwe Schokkers naar kwa- liteit f 13,tot f 14,50. HENNIPZAAD. Inlandsch Nieuw f S,25 tot f 8,75. CANARIEZAAD als voren. Puik t 10,75 a f 11,—. Gewoon f 9,50 a f 10,50. KOOLZAAD. Zeeuwsch zakmaat vl. 18, f 486. Rotterdam, 23 October. Op de veemarkt waren gis teren en heden aangevoerd- paard 1036 rundereu 253 vette- en graskalveren, 1 nuchter kalf, 1273 1 schapen of lammeren, 383 varkens, 285 biggen, 4 bok- ken of geiten. De prijzen van het vee, besteed ter markt van heden f waren als volgt: Runderen le kwaliteit 84'c., 2e kwal. 70 c.,3e kwal. 54 c.; Kalveren le kwal. 105 c., 2c kwal. 85 c.; Schapen 90 c., alles per kilo. De tprijzen van het magere vee bleven onveranderd. Vlissingen 23 October. Boter per Kilogram f 1,12 a fl,20. Eieren f6,40 per 104 stuks. Prijzen van effecten. Amsterdam, 23 October 1877. Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 2'/: pet. 64 dito dito dito 3 77 dito dito dito 4 1003/s Loten stad Rotterdam 3 IOD/4 dito dito Amsterdam 3 lOl'/e Rusland. Obligatiën 179S/1816 5 93l/4 Certific. Inscr. 5 serie5 5474 Obl. Hope Co.1855 6e serie 5 733/4 dito 1000 1864 5 S33/s dito L. 100 1S72b 753/18 dito L. 100 18735 757/8 Loten 1S64.5 122 Loten I860 5 1191/a Inscr. Stiegiitz Co. 2e a 4 L. 4 Obligatiën 1867—69. 4 671/» Aand. Spoorw. Gr. Maatseh. 5 1043/4 Oblig. dito4 SI1/» Aand. Kiew-Brest 5 dito Baltische spoorweg3 43 Oblig. spoorweg Poti-Tillis. 5 78'/4 dito dito Jelez-Griasi 5 „81 dito dito Jelez Orel 5 dito dito-Charkow Azow. 5 75®/s Polen. Aand. Warschau-Bromberg. 4 dito dito Weenen. 5 46 oateni. Oblig.raetal.in zilv.Jan./Juli. 5 55u/j6 dito dito April/Oct. 5 56 dito in papier Mei/'Nov. 5 531/» dito dito Febr./Aug. 5 •blig. Z.-Ital. spoorweg3 407/s Spanje. Obligatiën Buitenl 1 123/a dito Binnenlandsche .1 Portugal. Obligatiën3 50'/8 Turkije. Inschrijving Alg. schuld5 83/4 Obligatiën 1869 (3 9 7ir Egypte, dito 18687 'dito 1S737 Araerik. Obl. Vereenigde Sta'ten 1904. 5 dito dito dito 1885. 6 Brazilië. Oblig. 1863 41/, dito 1865 5 Prijzcai van coupons. Amsterdam, 23 Oct. Metall f 21,1272dito zilver f22,15 Div. Eng. perg f 11,8773 5 Eng. Portugal per g t -Spaansche piasters fAmerikaansche dol lars (in goud) f 2,467a- Amsterdam, 22 Oct. Metall. r 21,1272 5 dito zilver f22,10; Div. Eng. per g 11,90;-Eng. Russen per g f 12,05 Eng. Portugal per g Frans 4-7,80; Belg. 47,80 Pruis ƒ58,70 Harab. Russen ƒ1,193/8; Rus sen in Z. R. l,133/4 Poolsche per ll Poolsche oer Z. R. fSpaansche piasters 65; Spaansche binnen landsche f ,5S Amerikaansche dollars 2,467a papier f2,39. Waarde Vriend B Ik ga thans, volgens belofte, u schrijven|^)ver het in het oog springende onderscheid dat er bestaat tusschen de vrijheid van den Staat, en die onzer christelijke belijdenis. Ik begin met cp eene in consequentie van den Staat uwe aandacht te vestigen. De koepokinenting is een heilzaam middel tegen de pokziekte. Nu zou men denken dat de Staat een algemeen bevel uitvaardigen zou om ieder individu, zonder uitzondering, te doen inenten, maar wat doet nu de Staat: Hij dwingt indirect de ouders van schoolgaande kinderen deze te doen inenten alle niet schoolgaande kinderen, alle volwassenen mogen zich blootstellen aan het gevaar van de pokken te krijgen, men mag wel oningeënt hetzij groot of klein naar de Kerk of Comedie enz. gaan, maar het bezoe ken van inrichtingen waar de Staat geen cent aan ten koste wil leggen en waar g en mensch verplicht is te komen (de bijzondere scholen) wordt gestraft. Tot zulke ongerijmdheden komt men, door de in consequenties van eigen systeem. Nu zou ik zeggen, waarom niet óf de inenting van allen zonder onderscheid verplichtend gemaakt, óf zich van alle staatsbemoeiing rr.et de inenting onthouden Want nu dwingt de Staat de ouders hunne kinderen te doen inenten, of anders worden zij belet hunne kinderen zedelijk en verstandelijk te doen vormen en te ontwikkelen. Dit nu is in strijd met onze christelijke belijdenis waarin van geen consciëntiedwang met een enkel woord gerept wordt. De vrijheid welke de Siaat ons in dat geval schenkt, is gelijk aan een vogel die op een zeker voorwerp zit, maar met een koord aan den poot vastgesteugeld; tot op een zekere hoogte is hij vrij, maar zoodra hij hooger wil vliegen dan het koord lang is, gevoelt hij zijne gebondenheid, zoo ook is onze vrijheid gebon den aan het koord van den Staat. En nu vraag ik u noemt ge dat vrijheid christelijke vrijheid, waarvan de Apostel Paulus spreekt P Vrijheid is niet zóó of anders te kunnen handelen volgens een grondelooze willekeurige beslissingVrij heid is te leven en te handelen, overeenkomstig onze natuur. Immers is het geen vrijheid, als men iets doen moet, wat tegen zijn eigen zedelijk wezen, of tegen de zedelijke inrichting der maatschappij getuigt. Vrijheid waar naar het inenscheulijk hart verlangt is vrede, voldoening. Onze christelijke belijdenis zegt Dat wij de machten die door God over ons gesteld zijn moeten eerbiedigen in alles wat niet strijdig is met Gods Woord, tevens dat het haar ambt is, om te weren en uit te roeien alle valsche Godsdienst en afgoderij, en het Rijk van den Antichrist te gronde te werpen, en het koningrijk van Jezus Christus te fon deeren, 't Woord des Evaugeliums overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geeërd en ge diend worde, gelijk Hij in zijn Woord gebiedt. En nu vraag ik u, Waarde Vnend, beantwoordt de viering van den dag des Heeren aan het boven genoemde Worden de Rustdagen gewijd aan God en zijn dienst, of wel aan Bacchus en zijn rijk Men ziet toch die dagen vol ijdele genoegens en uitspanningen doorbrengen, in de meeste gevallen wordt er niet eens aan de instelling van den Zondag gedacht. In Schotland is het geheel anders gesteld met den eerbied voor den Rustdag dan in ons land, als daar volgens het beginsel der zoogenaamden vrij heid van Godsdienst, iedereen vrijgelaten werd, den Zondag te houden of niet, dus muziek te maken, te dansen, zijn handwerk uit te oefenen, dan zou daar door de bevolking niet in hare vrijheid bevorderd maar belemmerd worden, want zij zou de sabbathstilte verliezen, welke aan haar innigst wezen voldoet. Zoo zou ik voort kunnen gaan op andere volken te wijzen, maar hierdoor zou ik te breedvoerig worden. De beste maatschappij zal die zijn, welke niet de minderheid onderdrukt maar orde en recht zal weten e handh ive.i, dan zal het eerst een gewenschte tegeering kunnen zijn, die al de behoeften en hoeda- rnigneden van elk lid der Maatschappij weet te ken nen, en de ontluiking en ontwikkeling voor wat goed en recht is openstelt. Eene maatschappij aldus samengesteld zou tot groote dingen in staat zijn, evenals die dappere en krach tige mannen die vervolgd om hun geloof, weleer de Amerikaansche democratie stichten, en wier zonen andermaal de vrijheid hebben gegrondvest. Bestond de Staat uit zulke mannen eerst dan kon er zegen op rusten maar nu er zooveel verschil be staat in elke sfeer van ons volksleven, derft Neer- laudsvolk dien zegen Gods. Was de Staat integendeel vervuld met Christelijk geloof cn al datgene wat een uitvloeisel van het Christelijk geloof is eerbied, ge hoorzaamheid aan een hooger Gebieder, in één woord, verlangde men naar een vorming, niet meer voor dit leven, maar voor de eeuwigheid, dan voorzeker was» er eerst zegen te wachten, dan zou cr geen onrecht maar recht voor allen bestaan. Maar daar dit zoo niet is, en de vrijheid der re volutie in ons volksleven de hoofdrol speelt, zeg ik het Mr. Groen van Prinsterer 11a. „Neen, bij de voorstanders der liberale begrippen al mochten zij den wil bezitten, is het vermogen niet mij te schenken wat ik behoef, wat ik eisch, wat tot mijne wezenlijke rechten als Burger, als Nederlander, als Christen behoort.7' Daar zijn twee machten die onze eeuw vervullen en bewegen, en die in iedere betrekking, hetzij aan zienlijk of gering, politiek, maatschappelijk of kerke lijk, om den voorrang strijd voeren de eene erlangt de vrijheid die conform met Gods Woord is, de an dere jaagt naar eene vrijheid die de ordeningen Gods in menschelijk gezag doen opgaan. Van een dezer beide machten zal het afhangen, of de volken van Europa, en dus ook van Nederland, dien hooger trap van ontwikkeling en beschaving zullen bereikeu, of wel hun roem in het niet zal zin ken, of plaats zal maken voor een heidensche be schaving met haar blinkende zonden. Eu hiermede eindig ik. Na groete en heilbede Uw Vriend, Zaamslag, 22 Oct. '77. J' Jö- Mijnheer de Redacteur In Uw blad van 20 Oct. 11. komt als ingezonden stuk eeue aanbeveling voor van twee personen tot leden van den gemeenteraad te Grijpskerke. Aanbeveling van personen is tegenwoordig een eisch des tijds geworden. Voor iedere betrekking die door openbare of vrije stemming moet worden vervuld ziet men in ieder blad aanwijzing of aanbeveling van personen. Ik heb daar niets tegen, zoo dat geschiedt uit kracht van beginsel. Laat dan de liberaal een liberalen cau- didaat stellen, de conservatief zijn candidaat, de anti-revolutionair zijn can idaat aanbevelen doch dan alleen om des beginsels wil motieven aan gevoerd. Eerlijk strijdeu met eerlijke wapenen. In bedoeld stuk is het echter geheel anders. „Er is een gewichtige rede, en die rede is er zullen -Ifc-iidbouw-voordrachten ook teil koste der gemeente plaats hebben en daarom stemt mannen die daar tegen zijn dat is de inhoud in korte woorden. Zoo een motief dat een louter verzinsel is, kan waarlijk niet veel gewicht in de schaal leggen. De schrijver weet toch zeker even goed als ik dat wie er ook gekozen wordt, er niet een op de gemeente te viuden is, welk beginsel ook toegedaan die zoo iets zal toe staan. Is dat dan ook ook alleen de grond van aan bevelen, dan kunnen wij op ieder onze stem uit brengen. Zoo iets iu te zenden M. de Red. ik acht het ten zeersten ongerijmd. Het schijnt in alle geval dat de inzender een vreemdeling in onze gemeente is of dat hij iets heeft opgeworpen dat van allen grond ontbloot is. Ik wacht (eu velen met mij) een amende honorair. Waarlijk voor de partij waarvan hij twee dmv nen aanbeveelt strekken zulke ongemotivende stukken uier tot eer. Ik stel echter niet de partij maar hem verant woordelijk voor publiek maken van zulke opgeraapte of verzonnen motieven. Met de plaatsing van bovenstaan^tzult^ velen met mij verplichten. Grijpskerke, 22 Oct. 1877.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 3