HANDELSBERICHTEN. INGEZONDEN STUKKEN. die aardigheden, die een geheel uitspansel uit zyu hadden moeten rukken, van d;e wonderen tegen 't beginsel der Godheid strijden wanneer een man als David, een oproerling tegen zijn forst, een bedrieger van zijne bondgenooten, een wel- usteling die, wanneer kera éénë vrouw ontnomen ivordt twee daarvoor in de plaats neemt; die zijns rrieuds vrouw verkraeht en den vriend laat dooden lie zelf3 op zijn sterfbed bevel gaf om zijn trouwsten lienaar, die steeds leed en li f met hem gedeeld had, ,e dooden, wanneer ons dien man, een Oostersoh tyran, walgelijker omdat al die ondeugden verborgen onder een waas vai^)dsdienst, een man naar harte hooren noemdl Wmoeten we dan die feiten, waarvan sommige strijden tegen de andere tegen ons zedelijk gevoel, maar aannemen, omdat eenige menschen ons er tellen 't is Gods woord wat daar staat Waarom nu ontzeggen wij aan den schrijver dezer gehoor Omdat hij over hetgeen ons heilig is op zulk ;en onwaardigen toon, soms in een taal die men in le kroegen verwacht, en met eeu minachting, die jmartelijk aandoet en tegeningenomenheid verraadt, 3chrijven kan. 't Is waar, ik houd mij ook verzekerd, dat een veel ^rooter aantal zich, geërgerd, van de liberaalmo woordvoerders zouden afkeeren, indien ze allen onomwonden de gedachten huns harten, vijandschap tegen de bovennatuurlijke openbaring, den Christus dei* schriften, tegen den God de» Bijbel» openbaarden. Velen, die als hij denkeu, weten met een taktiek en berekening, eeue betere zaak waardig, »p den kan bij het houden van voordrachten, in de pers en bij andere gelegenheden hunne diepste gedachten, hunne eigenlijke gevoelens nog te verbergen. Ze zorgen «althans, dat ze niet zóó duidelijk uitko men dat zoowel de eenvoudigeu als de geleerden het hooren, het inzien, het gevoelen kunnen, waar we in 3chool en huis, in kerk en maatschappij worden heen gevoerd. Het verwondert mij zelfs niet, dat V. v. Oyen van zijne vrienden wel eens de wenk heeft gekregen om niet zóó duidelijk, en zoo gedurig weer, te zeggen, wat hij denkt. Hoe dit zij het doel heiligt bij ons de midde len niet. Maar, daar wij door zijne openheid des te beter inzien, waar die beginselen ons doen aanlanden; en dewijl wij zijn geest daardoor des te beter proeven en ontdekken, zoo worden we ook des te meer afge schrikt. zoo keeren we ons des te beslister van hem af, en doen op al zijn geroep van Vooruit!" geen enkele stap op die heillooze baan. We ontzeggen hem gehoor omdat we gedachtig aan het „vele gaven maar ééu Geest; en //al de schrift is van God ingegeven,7' schrift met schrift verge lijken en verklaren moeten, en dan van vele feiten en mededeelingen aanstonds eene geheel andere op vatting en voorstelling krijgen. Bijvoorbeeld: Volgens de geheele, de doorgaande der schrift, hield niet de slang de redevoering, zooals Van Oyen wel wat sarc-astisch schrijft, maar de duivel, het hoofd der afgevallen engelen. De slang was het instrument, de papagaai, zooals dat zelfs .wel menschen zijn, van den vorst der duisternis. 't Is best mogelijk, dat Van Oyen van die oude door de Schrift in ha.nr geheel gegeven opvatting niet weten wilhet kan welwezen, dat hij reeds behoort tot hen, bij wie het de duivel reeds zóóver gebraaht heeft, dat zij niet langer gelooven dat hij bestaat; dus ook niet, dat hij heu verleidt en beheerscht. Even onwaar, geheel in strijd met hetgeen er mmiddelijk bijstaat, mij dunkt, geheel opzettelijk, zegt lij, dat JozBia zou en maan liet stilstaan. We lezen ,/Toen sprak Jozua tot <Icbi Heere 'on sta stil te Gibeon, en gij maan in het dal Van Ajalon. En er was geen dag aan dezen gelijk, dat ile Heere de stem eens mans alzoo verhoorde." Niet minder stout is de vervalsching der historie iet onrecht der Schrift aangedaan, wat Jesaja oetreft. We lezen ,/Toen geschiedde het woord des H e e - •en tot Jesaja zeggende: G.aat henen en zegt tot Jizkia. k heb uw gebed gehoord En |it zal u een Leeken zijn v a 11 den Heere... 5ie. Ik zal de schaduw der graden, enz." Wat dunkt u is dat niet een historie-vervalsching n begrips-verwarring, Amice, zoo als ge ze in onze agen alleen bij de Jezuïeten weer vindt? É11 wat David betreft, vragen we in de eerste plaats, eef't de heer v. Oyen er wel opgelet, dat de Heere m „een mail naar zijn hart" noemt (1 Sam. 13 14) ÓA> r dat hij aan de door hem genoemde zonde zich ft schuldig gemaakt toen hij nog een jongeling godvruchtig en teeder en dat hij met het oog et koningschap, waartoe God hem verkoor, zoo- wordt geheeten. Iemand kan toch met het oog eze èn gene betrekking, in dit of dat opzicht an naar het hart wezen, zonder, het daarom in ht te zijn. Is het, zoo vragen we in de tweede plaats, dan niet meer dan duidelijk uit dezelfde schriften, dat hij ganschelijk niet in z ij n e zonde en ver keerdheden //een man naar Gods harte" heet Deelen ons dan dezelfde bladzijden niet mede, dat de Heere hem vanwege z ij n e zonde er n- stig bestraft en duchtig gekast ij d heeft? Blijkt het bij eene eerlijke lezing niet middagklaar, dat David voor zoo ver hij na zijue zonde nog „een man naar Gods harte heet", dat hij dit dan alleen was en bleef, omdat hij zijne zoude oprecht beleed en innig betreurde omdat het hem diep smarte dat hij den Heiligen Geest bedroefd en zijn God in heiligen toorn ontstoken hadomdat hij in weerwil van al z ij u e zonde zoo'n goeden dunk van God hield, in Zijne liefde geloofde, in Zijn naam alles verwachtte en op Hem kinderlijk vertrouwde Zie, dit een en ander wa3 ja naar het hart des Heeren. Nog vragen we, zou V. v. Oyen het in strijd met „het zedelijk gevoel," het „onmogelijk" achten, dat een vader een zoon, die beter dan die vóór en na hem waren, zijne zaak waarnam, (hier het koningschap) die, wat er ook voorviel, aanhankelijkheid en liefde betoonde maar, 't is waar. nu en dan leelijke doch diepbetreurde misstappen had. Zou de onderwijzer v. Oyen het in strijd achten met „het zedelijk ge voel," wanneer zoo'n vader verklaarde, dat zijn zoons misstappen, die hij verfoeide, hem dubbel smarten, omdat hij overigens een zoon, een man was naar zijn hart. Zou de leermeester v. Oyen zoo'n vader het onmo gelijke aantoonen, en met zijn verklaring den spot drijven Maar al is dit dan al niet in strijd is met „het zedelijk gevoel," dan toch wel het straksge- noemde, met de wetenschap Daarover mijn vriend in een volgend nomraer. Gegroet L. Graanmarkten enz. Middelburg, 23 Sept. Er was ruimen aanvoer aan voer uit Walcheren ter markt van heden. De nieuwe blanke tarwe voor zaaiing ging 25 ct. per mud minder van de hand, de wintergerst daarentegen 25 ct. hoogd en de zomergerst 10 ct. hooger. Alleen de droogste nieuwe Walchersche witte boonen waren te verkoopen a 75 ct. of fl.lager; de Walchersche groene kook- erwten waren 25 a 50 ct. lager. Jarige Walchersche tarwe f 15.25 a f 15.50; mindere soorten f 15.nieuwe Walchersche zaaitarwe f 14.af 14.25 zaairogge f9. wintergerst voor zaaiing f8.25 Walchersche zomergerst f7.A f7.10; nieuwe droogste Walchersche witte boonen f14; bruine dito f 14paardenboonen f7.75 a f 8.groene kookerwten f 10.50 a 10.75 winterkool- zaad f 15. Amsterdam, 2S Sept. Raapolie op zes weken 45' Lijnolie i' 3674- Prijzen van effecten. Amsterdam, 28 September 1877. Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 27a pet 637, dito dito dito 3 767/I6 dito dito dito 4 1007; Loten stad Rotterdam 3 102 dito dito Amsterdam 3 102 Husiand. Obligatiën 1793/1816 5 937s Certilic. Inscr. 5 serie 5 547.4 Obl. Hope Co.1855 6e serie 1 5 747i dito 1000 1864 5 85'7S dito L. 100 1872 b 76 V. dito L. 100 1873 5 777is Loten 1S64 5 1257 2 Loten 1866 5 1237; Inscr. Stieglitz Co. 2e a 4 L. 4 Obligatiën 186769. 4 687IS] Aand. Spoorw. Gr. Maatseh. 5 101 Oblig. dito 4 Aand. Kiew-Brest 5 43 dito Baltisehe spoorweg 3 43 Oblig. spoorweg Poti-Titlis. h 8074 dito dito Jelez-Griasi 5 81 dito dito Jelez Orel 5 8074 dito dito Charkow Azow. 5 7574 Polen, Aand. Warschau-Bromberg. 4 4S7g dito dito Weenen. 5 467 i Oostetu O'olig.metal. in zilv.Jan./Juli. 5 56 Va dito dito April/Oct. 5 56 dito ia papier Mei/Nov. 5 543/x 6 dito dito Febr./Aug. 5 547» Italië. Oblig. Z.-Ital. spoorweg 3 40» 7i Spanje. Obligation Buitenl 1 12'/, dito Binnenlandsche 1 ll5/, Portugal. Obligatiën 3 50'/» Turkije. Inschrijving Alg. schuld 5 9'/, Obligatiën '869 6 6?/» Egypte. dito 1873 7 - Araerik. Obl. Vereenigde Staten 1904. 5 1037/« dito dito dito 1885. 6 Brazilië. Oblig. 1863 47, dito 1865 5 „96 L?p3|acsi vun cosipoBis. Amsterdam, 28 Sept. Metall f 21,227sdito zilvef f22,30; Div. Eng. per tÈ f 11,80; Eng. Portugal per »k tSpaanse'! - piasters f,64; Amerikaansche dol lars (in göurl) f 2,46. Amsterdam, 27 Sept. Metali. r 21,371/2dito zilver f 22,25; Div. Eng. per ié 11,87725 Eng. Russen per ii' 12,0272', Eng. Portugal per 'ik Frans f 47,70; Belg. f 47,70 Pruis f 58,70 Hamb. Russen ƒ1,18 Rus sen in Z. R. f 1,197-1 Poolsche per fl Poolsche oer Z. R. Spaansche piasters f ,64; Spaansche binnen - laadsche f ,48 Amerikaansche dollars 2,46 papier f 2,37. Waarde Vriend B Reeds lang was ik van plan mijne gedachten om trent de school aan u mede te deelen ik doe dit heden in het Blad „Het Zuiden", wel wetende dat gij genoemd blad niet ongelezen ter zijde legt. Het leven van elk kind begint in den huiselijken kring, d«iar is de bakermat, waar de opvoeding een aanvang neemt. Die opvoeding heeft haren voortgang, en heeft als een onmisbaar vereischte noodig Onderwijs. Nu is het bij mij een groot verschil hoe en op welke wijze het kind dat onderwijs ontvangt, dit moet niet «alleen bestaan, in het aanleeren van kundighe den maar ook tevens in verstandelijke ontwikkeling; en daarom zijn, gij zult het mij toestemmen, opvoe ding en onderwij? nauw aan elkander verbonden. Elk ouder moet volkomen vrijheid hebben om zijne kinderen op 'e voedeu overeenkomstig zijne overtui ging, en overeenkomstig die opvoeding moet het on derwijs zijn. Gij zult misschien denken, waarde vriend dit is zoo elk ouder is immers vrij of hij zijn kind, naar de bijzondere of open bare school wil laten gaat), en dit be«nara ik ten volle, maar toch, gij zult het mij toestemmen, bestaat er 111 het onderwijs op de beide scholen een groot verschil. Voorts De openbare school wordt bekostigd door den St.aat, en deze kan zooveel scholen bouwen en hooge traktementen aan de onderwijzers geven, als hem goed dunkt, en de ehr»stelijke school wordt be kostigd door diegene die er hart voor hebben, zij moet maar zien dat zij er komt. Is dit niet te veel uitzondering maken of noemt u dat vrijheid Zou het onderwijs van de bijzondere school minder in gehalte zijn dan dat der openbare school Ik geloof het niet. Waarom wordt gene dan niet door den Staat op finantieël gebied op dezelfde wijs bevoordeeld De Slaat moest, zou ik zeggen, niet óóne school bekostigen, ol anders het geld over alle scholen ge lijkelijk verdeelen, dan zou het onder wijs-vraagstuk tot eene goede oplossing kunnen komen. Eerst dan zou het vrijheid van onderwijs kunnen heeten, en elke partij hare school of scholen bekos tigde, dan eerst zou er eene eerlijke concurrentie plaats hebben, dat wil de antirevolutionaire partij, en heeft ze daarop, geen recht, Verder Is het niet onbillijk dat christelijke ouders, hunne kinderen naar de bijzondere school zenden, en tevens moeten helpen betalen voor de staatsschool Naar mijne overtuiging heeft onze partij vooral aanspraak op dit afgeperste geld. Vele menschen denken d«it opvoeding en onderwijs twee verschillende zaken zijn, zij denken Opvoeding, behoort tot den huiselijken kring, naar de regelen van Gods woord, en voorzeker heeft dit een grooten invloed op het kind dit is eeu onmisbaar vereischte maar hoe kan, vraag ik u, eene christe lijke opvoeding overeenkomstig Gods woord voort gezet worden op de staatsschool, waar toch aan geen godsdienst wordt gearbeid, waar meestal de onder wijzers een godsdienst belijden, die strijdt met dien, welke het kind in het christelijk huisgezin ontvangen heeftof zou de onderwijzer die met het, kind vijf a zes uren per dag omgaat, en die ver boven het zelve staat, geen invloed hebben op zijne zedelijke vorming Of zou onderwijs tot op het twaalfde jaar enkel in rekenen en spellen bestaan Hoe is het mogelijk dat één christelijk ouder vrede kan hebben met zijne kinderen naar de staatsschool te zenden. Hoe weinige onderwijzers lezen den Bijbel. Ja lachen en spotten daarmede en hebben met Christus en het Christendom gebroken, en wat belooft de toe komst, Sommige 1 denken aan anderen genoegens, die in strijd zijn met Gods Woord, en al die uit spanningen nemen veeltijds hunne beste krachten in beslag. Eu clc godsdienst blijft, eeu bijzaak; in den regel wordt daaraan niet eens gedacht. Zoudt gij aan

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 3