LIJ HUSH RISC II BLAD.
.V. 107.
8 4177.
Herlt, School en iciniwn.
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag
avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen.
Prijs per drie maanden francof 2,
Enkele nommers- 0,07
Uitgever:
ALBERT WEDDING,
te
MIDDELBURi
Prijs der Advertentiën:
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 10
regels 1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
Middelburg, den 30 Juli 1877.
Wekelijksch «verzicht van de
christelijke pers.
Jl. Woensdag werd te Veenklooster het zevende
Noorder-Zendingsfeest gehouden. Begunstigd door
het schoonste weder kwamen 10 a 11,000 menschen
daar samen. Ouze ruimte laat niet toe van dat feest
een uitgebreid verslag te geven. Wij doen daarom
slechts een enkele greep uit de, zooals te verwachten
was, schoone openingsrede van prof. N. Beets. Na
eenige herinneringen uit Frieslands geschiedenis sprak
de redenaar tot de zwartgelokte zonen en dochteren
van het Noorden o. a. dit:
De Zendingsgeest is eene latere vrucht van Neder-
landschen godsdienstzin. Eerst moest men zich uit
de macht van 't bijgeloof verlost zien, voor men Ker
ken der Hervorming kon inrichten. L)e vaderen ver
gaten niet het Christendom te brengen op de O. I.
eilanden zij deden wat zij konden. Maar hun werk
werd achteruit gedrongen. In deze eeuw, in de laatste
vijftig, bij name in de laatste vijf en twintig jaar, is
de Zendingsarbeid zeer'toegenomen. En de Zendings-
fëesten zijn daarvan een vrucht. Gemakkelijk is het,
féést te vieren waar Bonifacius te midden van zijn
arbeid stierf. Zulke bloedige tooneelen herhalen zich
echter nog. Nog zijn er die hun leven voor 't Evan-
veil hebben. Ook dat herinneren ons de Zen
dingsfeesten, die wij te danken hebben aan Otto Ger-
hard Heldring, predikant van Hemmen, stichter van
zoo vele huizen van Christelijke barhartigheid. „Maar
daar zijn nog zooveel heidenen in onze omgeving,"
wordt ons toegeroepen. En wat antwoordt de vriend
van 't Godsrijk, de voorstander d^r Zending Hel
dring w6rkte voor de Zending, terwijl hij arbeidde voor
den landgenoot. Hij, die het eerste Zendingsfeest te
Wolfheze opende, kwam, Maandag een jaar, in Ne
derland terug, om in zijn graf te worden ncdergelegd,
als zaad der opstanding tot een nieuw leven. Strooien
wij, gelijk hij, in dien geest.
Onze Zendiügsfeesteu hebben eene groote bcteeke-
nis 't Zijn bijeenkomsten van vrienden der Zending
met vrienden, bijeenkomsten des geloofs, der liefde,
der hope.
Des geloofs. In wien In wat Des geloofs in
God, als de Schepper van hemel en aarde, voorzeker.
Maar tevens, in God, als de Vader van den Ileere
Jezus Christus, den eenigen Middelaar Gods en der
menschen, wiens Geest machtig is alle heidenen te
bekeeren, alle barbaren te trekken. In de rnensch-
liëid dat de raensch naar Gods beeld geschapen,
eene bestemming heeft. In een Godsrijk en daarom
toe willen brengen hen die nabij en die verre zijn.
In de komst, in de voltooiing van het Godsrijk, trots
alle maiht en kracht, die zich daartegen opmaakt. In
het welbehagen van God. dat ons toeklinkt in den
engelenzang. In de hulpe Gods. die ons zijn werk
wel doet gelukken.
Der liefde. Voor wie en hoedanig Der liefde voor
de heidenen, uit éénen bloede met ons, maar in de
onwetendheid huns harten verre Van God en den weg
des behouds. Der liefde, die de kinderen van het
zelfde h*is vereenigt en vertroost „der lieflijkheid"
en „samenbinders." Maar zijn dat nu allen Zendings-
rienden Beantwoorden allen die hier samenkomen
't. doel? God weet het; wij weten het niet, en
5t niet weten. Wij vertrouwen dat allen iets
illen wat niet goed is kan zich hier niet
mi, maar wordt door den goeden geest, die
ndingsfecsten heerscht, onderdrukt. God
'goeden geest dienstbaar aan al wat Hem
verheerlijking van zijn naam en tot. heil
KOnmiddelijke rechtstreeksche gevolgeu
Éren ziet mén zelden. Dat is goed zoo.
Anders zou zij, die ze voorstaan hoogmoedig worden
en meenen dat het genoeg was dat zij de zaak aau-
vatt'en om ze terstond te doen gelukken zóó zouden
zij 't wel willen, in eeu drijvenden geest, niet inzien
de dat d6 heiligheid van hun werk meestal niets dan
zelfbedrog is. Gods gangen zijn in 't heiligdom, in
't verborgene. Hij laat het zaad wortelen en opschie
ten, terwijl de menschen slapen, eerst het kruid, daarna
de aar, daarna het volle koren in de aar. Van wat
hier op aarde gezaaid is zal eerst daarboven de vrucht
worden aanschouwd. Daar zullen die zaaiden en die
maaiden elkander blijde ontmoeten. Die hoop be
moedigt en sterkt in den arbeid. Die hoop be
schaamt niet. Deze dag, Woensdag, Wodansdag, ge-
I tuigt er nog van, dat onze voorouderen heidenen
waren, die zich voor de stomme afgoden bogen, 't Was
de dag aan hun grooten, eenoogigen afgod, Wodan,
vader van Donar, gewijd, de wijste van alle goden,
de god der helden en der overwinningen, de beloouer
van 't goede en bestraffer van 't kwaad die, onder
den goden-esch gezeten, welke hemel en aarde ver
vulde, boveii alle goden schitterde en over alle men
schen gebied voerde. Doch in den bangen strijd te-
geu den Eenhries (den helschen wolf) moest Wodau
bezwijken. Wij kennen en belijden den God des
vredes. die aan de gemeente zijns Zoons de onwan
kelbare belofte geschonken heeft, dat hij den Saam
haast onder hare voelen zal verpletteren, en als Ko
ning heerschen over de koningrijken dezer wereld iu
alle eeuwigheid Dat. is de oplossing van den groo-
teu strijd, de blijde verwachtingen en verzekerde
hope der kinderen Gods. De Wodansdag maakt plaats
voor den dag des Heeren.
De kamers van koophandel en fabrieken te iTS3i8=
«BelSiiBi'g; en VlimsiaBgeas handelden de vorige week
in opeubare vergaderingen over het plan voor een
kanaal van Vlissingen naar Yenlo. Na breedvoerige
discussiën besloot de Middelburgsche kamer van koop
handel, alvorens z'cli omtrent dit plan uit te spreken,
nadere inlichtingen in te winnen. Die te Vlissingen
heeft besloten, vermits aan eene communicatie te water,
zij het ook in concurrentie met den spoorweg, voor
het handelsverkeer altijd belangrijke voordeden ver
bonden zijn, te berichten dat het haar voorkomt dat
de verwczelijking van liet plan zeer wenschelijk is.
Een interessante strijd is bij de laatste verkiezing
uitgebroken in de gemeente te BSoctlckenskcfl'ke,
als burgerlijke gemeente één met Kwadendamme. Te
Hoedekenskerke zijn de inwoners bijna uitsluitend
Protestant, te Kwadendamme, met half zooveel in
woners, bijna allen Roomsch. Kwadendamme telde
ouder de zeven raadsleden sinds lang twee leden,
enkele jaren geleden kwam er een derd bij en bij
de nu afgeloopen verkiezing vreesde men dat nog een
vierde lid komen zou, allen natuurlijk Roomsch.
Verschillende en gewichtige belangen, vooral het
goed neutraal onderwijs stonden, naar de meening
van den modernen predikant. der Ned. Herv. Gem.
de heer W. te Gempt, op het spel. Op ZEw. aanspo
ringen werd eene kiesvereeniging opgericht, en aan
hem het voorzitterschap opgedragen. De Goessche
courant heeft gemeend een waarschuwend woord te
moeten spreken, omdat het hier een strijd geldt tus-
sehen geloofspartijen. Wanneer zoo zegt de Goe-
sche courant nu de pastoor zich aun he! hoofd
der Katholieken plaatst, wat niet zoo geheel onwaar
schijnlijk is, dan heeft meu een begin van een gods
diensttwist, die hoewel nu nog bij de stembus op
meer vreedzame wijze gevoerd, zoo licht, aanleiding
kan geven tot ernstiger tooneelen.
De heer te Gempt heeft op de volgende wijze ge
antwoord
„Door uw waarlijk en vereerenrl schrijven ben ik nog
I volstrekt niet overttiigd, dat mijn ambt van predikant
I mij in den weg zou staan bij de bekleeding van het
I voorzitterschap eener politieke kiesvereeniging.
Wat is een voorzitter Een primus in ter
pare s, de eerste ouder gelijken, die belast is met
het handhaven der orde, en met de overige bestuur
ders genomen beslüiten ten uitvoer breugt. Mag ik
geen voorzitter zijn, dan wordt het lidmaatschap al
even bedenkelijk, en zie ik mij genoodzaakt., buiten
de vereeniging .-taande, blindelings hare besluiten te
volgen, of zonder haar mijn eigen weg te volgen.
Maar dan heeft het kiesrecht (stel dat ik kiezer was)
voer m:>j niet de minste waarde meer en daarmee zou
eigenlijk al mijn invloed op de politiek verloren gaan.
Met maatschappelijke zaken zou ik mij slechts ler
sluiks mogen bemoeien, want ik zou elk oogenblik
met dc politiek in aanraking komen en dus maar
beter doen, mij eenvoudig in eeu klooster op te slui
ten, waarin ik voorloopig nog geen lust heb.
Neen, mijnheer de Redacteur zoo vat ik mijne
taak niet op ik leef te midden van de groote maar
schappij, met de volle bewustheid van mijne burger
rechten en "plichten, zij 't ook in eeu klein, bekrom
pen, nederig kringetje. Met de meest mogelijke be
langstelling tracht ik op de hoogte te zijn van alLs,
wat op godsdienstig, zedelijk, politiek, maatschappelijk
gebied van waarde kan zijn voor dat kringetje. En
waar 't anderen aan den moed der overtuiging ont
breekt, daar kunt gij mij vinden, niet alleen als voor
lichter, maar ook iris voorganger.
Wil men mij in de kerk met hooren, dan klop ik
even bij u aan en heb ik over gebrek aan belang
stelling niet te klagen. Gj hebt er meer last van dan
ik, als ik. in verschillend gewaad, telkens door u aan
het publiek wordt voorgesteld.
Mogen we deze woorden van „een predikant" dit
maal „geen orthodexe slimrik" wel eens ter over
weging aan den redacteur van het Weekblad voor
Zeeuwsch-Vlaanderen, Westelijk deel, aanbevelen.
Bij eene nadeie beschikking van den Minister bin-
nenlandsche zaken zijn de va*;8cS»^g>i«ajzc3Ji voor het
vervoer per spoorweg van reizigers en bagage tusscheu
Amsterdam en Breda, Bergen-op-Zoom, Goes, Mid
delburg en Vlissingen via Utrecht gelijkgesteld
met die via Rotterdam. Daar de uren van vertrek
en aankomst van en iu genoemde steden voor beide
routes dezelfde zijn, is het nu voor de reizigers on
verschillig of ij van den Rijn- of den Holï. spoor
weg voor badoeld verkeer gebruik maken. >.H.)
Het gerechtshof te 's Gravenhage heeft jl. Woens
dag uitspraak gedaan in de zaak van JbucoSji'i
H.asag^veÜJÜ te Zaainslag, beschuldigd van kinder
moord zij werd tot 5 jaren tuchthuisstraf veroordeeld.
Ber. tot pred. bij de Ned. Herv
Winschoten J. v. Konijnenburg
Harlingen P. van Lindonk
Zierikzee .1. Knollenbrlt
Bath en Rillard f». Vlug
Rozenburg K. L Koch
Berkel c. s. J. I). van Arkcl
Bed. voor he.t ber. tot pred. bij
Mep pel D. Rijn (Iers
Vreeswijk k. W. Vethake
Schavnegoutum E. E. Gewin
Veenendaal J. J. Eigeman
Arnemuiden G. v. Dorssen
Heivoort Faasscn de Heer
Bed. voor het ber. tot pred. bij
Geesteren 0. Goris
Gem. te
fIoogeveen.
Wolsum
Sluis.
Hccrjansdam.
Scherpenisse.
Broek o/L
de N. H. G. te
Middelburg.
Wilhelminadorp.
Abcoude.
Wilp.
Leksmond.
Drutieu.
de C. G. G. te
Candidaat.