LIJ HUSH RISC II BLAD. .V. 107. 8 4177. Herlt, School en iciniwn. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden francof 2, Enkele nommers- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING, te MIDDELBURi Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 10 regels 1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Middelburg, den 30 Juli 1877. Wekelijksch «verzicht van de christelijke pers. Jl. Woensdag werd te Veenklooster het zevende Noorder-Zendingsfeest gehouden. Begunstigd door het schoonste weder kwamen 10 a 11,000 menschen daar samen. Ouze ruimte laat niet toe van dat feest een uitgebreid verslag te geven. Wij doen daarom slechts een enkele greep uit de, zooals te verwachten was, schoone openingsrede van prof. N. Beets. Na eenige herinneringen uit Frieslands geschiedenis sprak de redenaar tot de zwartgelokte zonen en dochteren van het Noorden o. a. dit: De Zendingsgeest is eene latere vrucht van Neder- landschen godsdienstzin. Eerst moest men zich uit de macht van 't bijgeloof verlost zien, voor men Ker ken der Hervorming kon inrichten. L)e vaderen ver gaten niet het Christendom te brengen op de O. I. eilanden zij deden wat zij konden. Maar hun werk werd achteruit gedrongen. In deze eeuw, in de laatste vijftig, bij name in de laatste vijf en twintig jaar, is de Zendingsarbeid zeer'toegenomen. En de Zendings- fëesten zijn daarvan een vrucht. Gemakkelijk is het, féést te vieren waar Bonifacius te midden van zijn arbeid stierf. Zulke bloedige tooneelen herhalen zich echter nog. Nog zijn er die hun leven voor 't Evan- veil hebben. Ook dat herinneren ons de Zen dingsfeesten, die wij te danken hebben aan Otto Ger- hard Heldring, predikant van Hemmen, stichter van zoo vele huizen van Christelijke barhartigheid. „Maar daar zijn nog zooveel heidenen in onze omgeving," wordt ons toegeroepen. En wat antwoordt de vriend van 't Godsrijk, de voorstander d^r Zending Hel dring w6rkte voor de Zending, terwijl hij arbeidde voor den landgenoot. Hij, die het eerste Zendingsfeest te Wolfheze opende, kwam, Maandag een jaar, in Ne derland terug, om in zijn graf te worden ncdergelegd, als zaad der opstanding tot een nieuw leven. Strooien wij, gelijk hij, in dien geest. Onze Zendiügsfeesteu hebben eene groote bcteeke- nis 't Zijn bijeenkomsten van vrienden der Zending met vrienden, bijeenkomsten des geloofs, der liefde, der hope. Des geloofs. In wien In wat Des geloofs in God, als de Schepper van hemel en aarde, voorzeker. Maar tevens, in God, als de Vader van den Ileere Jezus Christus, den eenigen Middelaar Gods en der menschen, wiens Geest machtig is alle heidenen te bekeeren, alle barbaren te trekken. In de rnensch- liëid dat de raensch naar Gods beeld geschapen, eene bestemming heeft. In een Godsrijk en daarom toe willen brengen hen die nabij en die verre zijn. In de komst, in de voltooiing van het Godsrijk, trots alle maiht en kracht, die zich daartegen opmaakt. In het welbehagen van God. dat ons toeklinkt in den engelenzang. In de hulpe Gods. die ons zijn werk wel doet gelukken. Der liefde. Voor wie en hoedanig Der liefde voor de heidenen, uit éénen bloede met ons, maar in de onwetendheid huns harten verre Van God en den weg des behouds. Der liefde, die de kinderen van het zelfde h*is vereenigt en vertroost „der lieflijkheid" en „samenbinders." Maar zijn dat nu allen Zendings- rienden Beantwoorden allen die hier samenkomen 't. doel? God weet het; wij weten het niet, en 5t niet weten. Wij vertrouwen dat allen iets illen wat niet goed is kan zich hier niet mi, maar wordt door den goeden geest, die ndingsfecsten heerscht, onderdrukt. God 'goeden geest dienstbaar aan al wat Hem verheerlijking van zijn naam en tot. heil KOnmiddelijke rechtstreeksche gevolgeu Éren ziet mén zelden. Dat is goed zoo. Anders zou zij, die ze voorstaan hoogmoedig worden en meenen dat het genoeg was dat zij de zaak aau- vatt'en om ze terstond te doen gelukken zóó zouden zij 't wel willen, in eeu drijvenden geest, niet inzien de dat d6 heiligheid van hun werk meestal niets dan zelfbedrog is. Gods gangen zijn in 't heiligdom, in 't verborgene. Hij laat het zaad wortelen en opschie ten, terwijl de menschen slapen, eerst het kruid, daarna de aar, daarna het volle koren in de aar. Van wat hier op aarde gezaaid is zal eerst daarboven de vrucht worden aanschouwd. Daar zullen die zaaiden en die maaiden elkander blijde ontmoeten. Die hoop be moedigt en sterkt in den arbeid. Die hoop be schaamt niet. Deze dag, Woensdag, Wodansdag, ge- I tuigt er nog van, dat onze voorouderen heidenen waren, die zich voor de stomme afgoden bogen, 't Was de dag aan hun grooten, eenoogigen afgod, Wodan, vader van Donar, gewijd, de wijste van alle goden, de god der helden en der overwinningen, de beloouer van 't goede en bestraffer van 't kwaad die, onder den goden-esch gezeten, welke hemel en aarde ver vulde, boveii alle goden schitterde en over alle men schen gebied voerde. Doch in den bangen strijd te- geu den Eenhries (den helschen wolf) moest Wodau bezwijken. Wij kennen en belijden den God des vredes. die aan de gemeente zijns Zoons de onwan kelbare belofte geschonken heeft, dat hij den Saam haast onder hare voelen zal verpletteren, en als Ko ning heerschen over de koningrijken dezer wereld iu alle eeuwigheid Dat. is de oplossing van den groo- teu strijd, de blijde verwachtingen en verzekerde hope der kinderen Gods. De Wodansdag maakt plaats voor den dag des Heeren. De kamers van koophandel en fabrieken te iTS3i8= «BelSiiBi'g; en VlimsiaBgeas handelden de vorige week in opeubare vergaderingen over het plan voor een kanaal van Vlissingen naar Yenlo. Na breedvoerige discussiën besloot de Middelburgsche kamer van koop handel, alvorens z'cli omtrent dit plan uit te spreken, nadere inlichtingen in te winnen. Die te Vlissingen heeft besloten, vermits aan eene communicatie te water, zij het ook in concurrentie met den spoorweg, voor het handelsverkeer altijd belangrijke voordeden ver bonden zijn, te berichten dat het haar voorkomt dat de verwczelijking van liet plan zeer wenschelijk is. Een interessante strijd is bij de laatste verkiezing uitgebroken in de gemeente te BSoctlckenskcfl'ke, als burgerlijke gemeente één met Kwadendamme. Te Hoedekenskerke zijn de inwoners bijna uitsluitend Protestant, te Kwadendamme, met half zooveel in woners, bijna allen Roomsch. Kwadendamme telde ouder de zeven raadsleden sinds lang twee leden, enkele jaren geleden kwam er een derd bij en bij de nu afgeloopen verkiezing vreesde men dat nog een vierde lid komen zou, allen natuurlijk Roomsch. Verschillende en gewichtige belangen, vooral het goed neutraal onderwijs stonden, naar de meening van den modernen predikant. der Ned. Herv. Gem. de heer W. te Gempt, op het spel. Op ZEw. aanspo ringen werd eene kiesvereeniging opgericht, en aan hem het voorzitterschap opgedragen. De Goessche courant heeft gemeend een waarschuwend woord te moeten spreken, omdat het hier een strijd geldt tus- sehen geloofspartijen. Wanneer zoo zegt de Goe- sche courant nu de pastoor zich aun he! hoofd der Katholieken plaatst, wat niet zoo geheel onwaar schijnlijk is, dan heeft meu een begin van een gods diensttwist, die hoewel nu nog bij de stembus op meer vreedzame wijze gevoerd, zoo licht, aanleiding kan geven tot ernstiger tooneelen. De heer te Gempt heeft op de volgende wijze ge antwoord „Door uw waarlijk en vereerenrl schrijven ben ik nog I volstrekt niet overttiigd, dat mijn ambt van predikant I mij in den weg zou staan bij de bekleeding van het I voorzitterschap eener politieke kiesvereeniging. Wat is een voorzitter Een primus in ter pare s, de eerste ouder gelijken, die belast is met het handhaven der orde, en met de overige bestuur ders genomen beslüiten ten uitvoer breugt. Mag ik geen voorzitter zijn, dan wordt het lidmaatschap al even bedenkelijk, en zie ik mij genoodzaakt., buiten de vereeniging .-taande, blindelings hare besluiten te volgen, of zonder haar mijn eigen weg te volgen. Maar dan heeft het kiesrecht (stel dat ik kiezer was) voer m:>j niet de minste waarde meer en daarmee zou eigenlijk al mijn invloed op de politiek verloren gaan. Met maatschappelijke zaken zou ik mij slechts ler sluiks mogen bemoeien, want ik zou elk oogenblik met dc politiek in aanraking komen en dus maar beter doen, mij eenvoudig in eeu klooster op te slui ten, waarin ik voorloopig nog geen lust heb. Neen, mijnheer de Redacteur zoo vat ik mijne taak niet op ik leef te midden van de groote maar schappij, met de volle bewustheid van mijne burger rechten en "plichten, zij 't ook in eeu klein, bekrom pen, nederig kringetje. Met de meest mogelijke be langstelling tracht ik op de hoogte te zijn van alLs, wat op godsdienstig, zedelijk, politiek, maatschappelijk gebied van waarde kan zijn voor dat kringetje. En waar 't anderen aan den moed der overtuiging ont breekt, daar kunt gij mij vinden, niet alleen als voor lichter, maar ook iris voorganger. Wil men mij in de kerk met hooren, dan klop ik even bij u aan en heb ik over gebrek aan belang stelling niet te klagen. Gj hebt er meer last van dan ik, als ik. in verschillend gewaad, telkens door u aan het publiek wordt voorgesteld. Mogen we deze woorden van „een predikant" dit maal „geen orthodexe slimrik" wel eens ter over weging aan den redacteur van het Weekblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen, Westelijk deel, aanbevelen. Bij eene nadeie beschikking van den Minister bin- nenlandsche zaken zijn de va*;8cS»^g>i«ajzc3Ji voor het vervoer per spoorweg van reizigers en bagage tusscheu Amsterdam en Breda, Bergen-op-Zoom, Goes, Mid delburg en Vlissingen via Utrecht gelijkgesteld met die via Rotterdam. Daar de uren van vertrek en aankomst van en iu genoemde steden voor beide routes dezelfde zijn, is het nu voor de reizigers on verschillig of ij van den Rijn- of den Holï. spoor weg voor badoeld verkeer gebruik maken. >.H.) Het gerechtshof te 's Gravenhage heeft jl. Woens dag uitspraak gedaan in de zaak van JbucoSji'i H.asag^veÜJÜ te Zaainslag, beschuldigd van kinder moord zij werd tot 5 jaren tuchthuisstraf veroordeeld. Ber. tot pred. bij de Ned. Herv Winschoten J. v. Konijnenburg Harlingen P. van Lindonk Zierikzee .1. Knollenbrlt Bath en Rillard f». Vlug Rozenburg K. L Koch Berkel c. s. J. I). van Arkcl Bed. voor he.t ber. tot pred. bij Mep pel D. Rijn (Iers Vreeswijk k. W. Vethake Schavnegoutum E. E. Gewin Veenendaal J. J. Eigeman Arnemuiden G. v. Dorssen Heivoort Faasscn de Heer Bed. voor het ber. tot pred. bij Geesteren 0. Goris Gem. te fIoogeveen. Wolsum Sluis. Hccrjansdam. Scherpenisse. Broek o/L de N. H. G. te Middelburg. Wilhelminadorp. Abcoude. Wilp. Leksmond. Drutieu. de C. G. G. te Candidaat.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1