CIIRISTILIJK IIISTeRISGII KLIP. Dinsdag 3 Juli. i\°. ir»r>. 1371 Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- vond teil 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden francof 2, Enkele nommers- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING TE MIDDELB ÜR( T. Prijs der Advertentikn: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 10 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Abonnés bulten Middelburg wor- beleefcl verzocht cle verschul- ïig-de abonnementsgelden over liet ifg-eloopen kwartaal voor den 15den Ju.ll a. per postwissel (des verlde- ua aftrek der onkosten) over maken aau den Uitgever ALBERT WEDDING. Middelburg, den 2 Juli 1877. Wekclijksch overzicht van de christelijke pers. De verkiezingsstrijd die pas gevoerd is kan ons «1© Standaard! het volgende leeren. 1. conservatieve protestanten verbroederen zich meer meer met Rome tegen dc belijdenis der vaderen. \.an den Calvinist werden vinnigheden noch bitter- ïeden gespaard, maar voor Rome werd elk stuitend voord met keurigheid en zorg vermeden. 2. De omgekeerde wereld vertoonde b. v. het kies- Delft. Daar kozen de mannen der staatsschool ot hun banierdrager een voorstander der vrije school m de mannen der vrije school een lid van Volkson- h^v'js- 3. Vroeger werd een orthodox mensch aangezien /oor een dweepzieke domper, nu was er vraag naar candidaten. Ze waren in trek. Antirevo conservatieven, en liberalen kwamen allen Delft met een orthodox man aan, en ook de katho- ieke kiesvereeniging koos een man die ook volstrekt [liet modern was. 4. Tweeërlei meening was bij de Roomschen te De Tijd bleef de oude gewoonten getrouw, zij aandringen op steunen van onze candidaten. z. a. de Maasbode kozen isolement. 5. De liberalen, hoewel meerderheid in aantal ge worden, hebben geen zedelijke triomf aan de liberale beginselen bereid. Om in zedelijken zin te overwin behoort cle banier voor aller oogen breed ontrold worden. En wat gebeurde te Delft met van te Gouda met Patijn, te Amersfoort met /an Golstein, te Zwolle met Sandberg, te Middelburg net van Eek, te Utrecht met Roëll, te Deventer met /an Delden Het is den liberalen gelukt de kleur- conservatieven te annexeeren, maar ook tot clen van wat beginsel heet. 6. Tweeërlei maat werd voor onze candidaten ge Waar op de eene plaats dr. W j'nmaleh hef tig bestreden wérd, is op eene andere van den Boreh net vlag en wimpel ingehaald, terwijl beiden toch hebben gezegd. 7. Dat de conservatieven droef te moede zijn nu op slag al hun mannen worden weggeraapt is te Maar dat ze zich troosten met de gedach ten dat ons ook één onzer kansen ontging is stuitend. In leedvermaak zoekt zij troost. 8. Ons politiek leven kwijnt, meer en meer. Even helft van wie tot kiezen recht had, kwam op. Er Kij n slechts enkelen die het voor allen waarnemen, cle arbeid gaat. buiten het volk om. De natie leeft, politiek gesproken, niet mee. 9. Vergelijkt men het optreden der conservatieven en lunne pretenties met de werkelijkheid dan is cle uit- omst droevig. Geen enkel beginsel om van te leven over, de kiesv'ereenigingen gaan niet meer uit of nnpelen ellendig voort, candidaten zijn bijna niet '*nden, en het getal stemmen op hunne candidaten eurig in Amersfoort 810 in Gorknm 400 45 in Utrecht 30 in Goucla nul nti-rèvolutionaire candidaten zijn uitgebracht de 60,000 stemmen. Dus half zooveel eraleu. Misschien moet nog een 4000 tal stemmen afgetrokken worden van dit cijfer, want ook nu stemden een fractie der Roomsche kiezers op onze candidaten zoowel als eeu deel der conservatie ven. In eigen kracht roemen deden we nooit, maar nu is reden tot groote tevredenheid. Na den uitslag is geen spoor van teleurstelling of neerslachtigheid, maar een bewustzijn van kracht als vroeger nimmer, een fierder moed clan ooit. Het Wagcniugsch Weekblad houdt ook nog eene kleine nalezing, van clen volgendon inhoud Als altijd neemt de liberale partij de leus verlich ting en vooruitgang voor zich in uitsluitend erl'bezit Daartegen komen we in verzet. Wij voor ons geven in 't streven naar verlichting en vooruitgang den liberalen niets toe. Wij zijn geen duisterlingen, maar vrienden van openbaarheid en licht. 't Is echter cle vraag, welk licht bedoeld wordt, Ook wij willen vooruit, maar bij het licht ontstoken door Gods Woord en in verband met de geschiedenis van ons volk. Aan 't oude, omdat het nu eenmaal bestaat, ous vast te klemmen, valt niet in onzen smaak. De toestanden wisselen met den dag. Elke tijd heeft zijn eigenaardige behoeften, Het is derhalve de plicht van den wetgever om wetten en bepalingen in 't leven te roepen, waardoor de ontwikkelings gang van 't geheel niet belemmerd wordt. Kan de wetgever zelfs den stroom eenigermate in de door cle natuur der zaken aangewezen bedding leiden eu vooruithelpen, des te beter. Dienaangaande kan er tusschen de liberalen en ons geen verschil zijn. Maar, zoo wordt ons toegevoegd, gij zoekt een bondgenoot in den godsdienst, die te heilig moest zijn om in den politieken strijd te worden gesleept. En ziedaar, juist het groote puut van verschil ge memoreerd. De liberalen willen vooruit, maar zonder den levenden God. En dat noemen wij niet alleen een groote zoude, maar ook een onmogelijkheid. De godsdienst is ons 't hoogste, het alles bezielend ele ment, dat op ieder gebied van 't denken en streven ziju zegel zetten moet. Wat niet door den godsdienst bezield kan of mag worden, is voor ons verboden terrein. Indien we den godsdienst buiten cle politiek moest laten, zouden we van haar niets willen weten. Wat is toch de politiek, wat anders dan cle be hartiging van de algeraeeue belangen van ons volk. Die algemeene belangen van de bijzondere te willen scheiden is dwaasheid. Vooral op schoolgebied treedt dit duidelijk in 't licht. Ons derhalve den eisch te doen laat den godsdienst buiten de politiek, is het onmogelijke vergen, ons met handen en voeten gebonden overleveren aan de willekeur van heu, die onder de leusScheiding van politiek en godsdienst, ons op 't hart zonden trappen, die vrije, onbelemmerde uitoefening en toepassing van den godsdienst ons benemen. Maar de liberalen eischeu bovendien van ons iets, waaraan zij zelf niet beantwoorden. Ook zij laten den godsdienst niet buiten cle politiek. De liberale Grond wet spreekt ran de opleiding der kinderen tot alle christelijke en rn a a t s c h a p p e 1 ij k e deugde n. 't Is echter openbaar, dat de godsdienst der liberalen uitzonderingen daargelaten vau een geheel andere natuur en gehalte is dan de onze. Daar hebben we niets tegen. In ons vrije land moet ieder zijn God kunnen vereeren en dienen ge lijk hij wil. Maar hiertegen komen we in verzet, dat het eene cleel der burgerij aan 't andere zal voor schrijven waar ik genoeg aan heb, daarmee moet ook gij tevreden zijn. Daarover loopt clen strijd. En zoo lang de liberale partij niet recht voor allen wil, de overmacht bezigt om ons te krenken in onze dier baarste belangen zoolang zal cle strijd voortduren, zeker tot schade voor onze weclerzijcfsohe belangen. Wij kunnen noch mogen toegeven. Toch hopen we nog altijd, dat hier niet de over macht van den sterkste zal beslissen dat er in 't liberale kamp mannen zullen opstaan, wier geweten hun verbiedt langer aan 't plegen van onrecht mee te doen die begrijpen zullen dat het ODrecht einde lijk zichzelf wreekt en alle burgers voor cle wet vol komen gelijk moeten zijn. Hoe zullen we den stond zegenen, als dit doel bereikt is en cle kloof zal gedempt zijn, die nu de liberalen eu ons van elkander scheidt. Het Sieekelijk Weekblad sprekende over de hardheid die er in gelegen is, om allen die niet mo dern zijn buiten aanraking met cle openbare scholen te houden zegt Aan zulke hardheden zullen wij ons bij voortduring moeten gewennen De zich noemende neutralisten kiezen bij toen'éming voor wat bepaald niet-neutraal is partij. Zoo wij vroeger nog eenige illusie hadden met betrek king tot het sympathiseren der conservatieven met onze richting, die illusie is reeds lang verdwenen Wij staan voor liet feit der besliste vijandschap van alle //anen" en /,isten" tegen ons. En zoo is het ook veel beier Het is beter dat onze scholen door vijanden dan door vrienden van het christelijk onderwijs worden geinspectecrd. Al was het maar alleen om het ver wijt te ontgaan dat onze „vrienden" met het onder zoek van onze scholen de hand lichten en veel door cle vingers zien. Voor ónze scholen eischeu wij scherpe kritiek, het liefst, de kritiek van onze tegenstanders. Het is ons tot vreugde, wanneer wij in dc gelegenheid gesteld worden onze liefde, onze zorg, onzen arbeid voor dé wetenschappelijke opleiding der jeugd te kunnen be wijzen. Laat ons cle zorg voor degelijk onderwijs zéé be hartigen, dat wij het bezoek, het onderzoek der Ker elijk's en Moens'en niet vreezen. Betreden wij met blijmoedigheid het strijdperk nemen wij clen ons aangeboden slag aan! Reeds al te lang heeft men ons voor „beunhazen" en „prullen" uitgemaakt. Heeft men oi.s op wetenschappelijk gebied voor dood verklaard, toonen wij dat wij niet alleen levens vatbaarheid maar ook levenskracht bezitten. Ten zevenden male verscheen een No. 1 van de Vredebond zending-orgaan van cle Chr. Geref. Kerk. Van dit blad worden geregeld 100 exemplaren gratis vei spreid aan stations enz. De zending wordt te weinig gekend en daarom niet genoeg bemind. Aan den ingang van eene week die ons meer dan eenige andere week van het jaar met cle zending zal bezighouden, nemen wij gaarne de opwekking van de Vredebond over, om meer clan tot nu toe cle zending te leeren kennen. Kennen en beminnen is één. Voor den geringen prijs van f 1,80 per jaar ontvangt meu franco dit blad. Er is nog eene groote menigte, voor al onder den arbeidersstand die geen enkel blad lezen. Voor hun heeft een blad als dit, dat steeds als bode des vredes, het heil in Christus verkondigt dat opwekt om het licht der wereld alom te bren gen, eigenaardige waarde. Mogen deze regelen tenmin ste dezen of dien tot kennismaking opwekken I. iM. «Se Koning is Vrijdagavond naar Zwitser land vertrokken. Aan mevr. de Douariaire van der Ondermeulen, grootmensteresse van wijlen H. M. de Koningin, is door Z. M. clen titel van barronnessé verleend. I. 14. BS. prins Hendrik is uitgenoodigd, als eerevoorzitter der „Afrikaanschè Handelsvereeniging" te willen optreden, waartoe het voorstel in cle eergis teren gehouden algemeene vergadering met luide toe juiching werd aangenomen. De C/eiaaee-Rteraad van Middelburg heeft heeft

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1