ClllUSTILUk HISTORISCH BLAD. A 144. Donderdag* 7 Juni. I»77. Bericht. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden franco2, Enkele nommers- 0,07 PP Uitgever: ALBERT WEDDING, te MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 16 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Dit nommer wordt aan alle kio- in liet district Middelburg" ge- ONZE CANDIDAAT. IV. Dat onze heer Wolbers een fijn beschaafd i bemiddeld man een waar volksvriend is, hij het volk kent, er zich onder beweegt, eenën wij in ons vorig artikel voldoende te aangetoond. Hij heeft er wat voor rer. Hij studeert, blokt, werkt er voor. Anders zou hij niet, met zoo geringe rnede- erking, zulke degelijke artikelen kunnen ihrijven over al wat den werkman en zijn ïlang, zijne inkomsten, zijne woning, zijn ge- n, zijn eeuwig welzijn raakt. Hij raadpleegt daartoe in ruimen kring de storie en de ervaring in andere landen. Wat men er daar, waar de kwestie veel herper in 't oog springt, veel meer aan de de is, over schrijft, dat alles werkt hij door. ij wil zijn tijd vooruit zijn, ons tijdig andere Iken zoowel als ons eigen verleden ten spie- 1 voorhouden. Hij heeft zelfs, om zijn blad ingang te doen nden, eene aanzienlijke som er aan opgeof- L*d, en nog is hem niets te veel, geene uit- .ve te groot, om zich op de hoogte van de ire belangen des volks te stellen. Voor zoo iets had hij eigenlijk wel subsidie ogen hebben, want hij bewijst land en volk dert jaren groote diensten. Eerder aan hem ilp uit lands- of stadskas dan aan taalkundi- die eens ergens prettig willen redeneren voordragen, zooals weldra te Kampen, zoo voor weinige jaren te Middelburg! Om pret, om een maal, aan te bieden aan lemdelingen, die hier genoegen willen hebben, ook wel intusschen aan een goede liefheb- ij doen, daarvoor mag de openbare kas wor- aangesproken. Edele mannen als Wolbers, gen, even als de voorstanders van het chris- jk onderwijs, ai doen zij nog zoo veel ten nbaren nutte, in eigen zak tasten, 'egenwoordig bespreekt onze Wolbers, met oordeelende, de vragen die uitbreiding op den kinder-arbeid beöogen, en tevens ij warme pleitredenen voor de Soll en de nationale Welvaart, jet de Nieuwe Rotterdam sche- niet ie Courant, door welke dit on- orde is gesteld. Zelfs zij moe volgen. nu de woorden der christenen gehoor vinden, als zij het vierde gebod meer algemeen willen doen eerbiedigen. Zeljs de felste tegenstanders van allen godsdienst, de Duitsche sociaal-democraten, erkennen dat op 't punt van den rustdag de geloovigen gelijk hebben. Maar ook die genoemde couranten willen geen ontspanning des volks, geen rust, maar lol, pret, pleizier, geen rust voor kas teleins, kellners, conducteurs, kapteins, machi nisten, chefs, muziekanten. Zijn dat ook geen menschen? Geeft de liberale partij eindelijk de door de noodzakelijkheid afgeperste toestemming terecht heeft God een rustdag ingesteld, zij haast zich om van den Zondag een zondedag te maken. Die dag van ernst moet worden verdarteld. Die dag des Heeren moet den booze gewijd worden Mat en moê zullen de sabbathschenders dan niet meer van hun arbeid, maar van hun plei- zierreisje t' huis komen, met platte beurs, met opgewonden hoofd, bijzonder gestemd om op den eersten der werkdagen luien Maandag te houden. Juist daartegen verheft, de heer Wolbers sints jaren, ook thans weder, de stem. Hij pleit voor verkwikking van den mensck naar ziel en lichaam. Voor eene icare Zondags viering, deels in Gods huis, deels in den schoot des gezins, waaraan den werkman zich in de week zoo weinig wijden kan, deels in bosch en veld, voor hen, die in sombere werkplaatsen eentoonigen arbeid moeten verrichten. »Zoo verlang ik dan een Zondag," zegt hij, die de ziel verheft, den geest verfrissching, het lichaam uitspanning (geen pret maar het omgekeerde van inspanning) aanbiedt. Zulk een Zondag is de voorwaarde voor de nationale welvaart." Hij verdedigt de rechten des huisgezins op Sabbathsrust. Hij bewijst dat de levensduur van werklie den, die op Zondag rusten, langer is dan van hen, die steeds doorwerken of den rustdag mis bruiken Het niet werken op den Zondag zal echter zonder vrucht blijven, indien niet de ware rust de icare uilspanniny genoten worden. De Zon dag is voor velen een dag van wereldsche ge nietingen en uitspattingen geworden »Het hoogste ideaal is de gemeenschap met God in Christus. Die niet meer streeft naar het hemelsche, verzinkt in stoffelijke genie tingen." Hij toont verder aan dat zedelijkheid met Zondagrust samengaat, dat juist daar waar de Zondag in eere wordt gehouden, de welvaart toeneemt, de gevangenissen minder bevolkt zijn. Hij weet te verhalen dat van de 124 spoor weg-maatschappijen in Amerika, 64 op den Zondag alle vervoer doen ophoudenen dat geene van die ooit bankroet maakte. (Hoe 't met andere ging verhaalt hij niet, dat weet men wel in Nederland.) Hij ziet het beste middel totverzoening der verschillende standen in gemeenschappelijke gods dienstoefening, waar den keizer zoowel als den bedelaar dezelfde spijze, denzelfden troost ge boden wordt natuurlijk slechts dan, wan neer alle klassen der maatschappij ter kerke komen." Aan mannen, die zoo spreken, is er gebrek in onze Kamers. Advocaten zijn daar genoeg, maar christenen, die pleiten voor toepassing der christelijke beginselen in de maatschappij, zijn er in onze zoogenaamde volksvertegenwoordiging veel te weinig. In een vorig artikel vermeldden wij reeds dat onze Wolbers zich op de hoogte heeft gesteld van de zaken onzer overzeesche be zittingen. Die landen, door God aan het cliris- telijk Nederland toevertrouwd, zoo groot dat ons landje er zich in zou kunnen verliezen, zijn ons niet gegeven om er alleen tijdelijk voordeel uit te halen. Dat begrijpt de heer Wolbei'S. Hij wilde wat daarvan Weten. Daarom raad pleegde hij vele vertrouwde manneu. Daarom doorzocht hij in den Haag weken lang de regeerings-bescheiden. Daarom voerde hij eene uitgebreide briefwisseling met Oost en West. Hij schreef eene geschiedenis vau Neder- landsch Indië. Hij was een onvermoeid kampioen voor de vrijverklaring der slaven. Hij trad op om een rc< htvaardig bestuur voor Java te eischen. Zijne grondige kennis van Indische zaken kan in do Tweede Kamer pas ten volle nuttig worden aangewend. Hij was zelf nooit in Indische zaken betrok ken, en is daarom onpartijdiger dan mannen, die er alleen om des voordeels wille heengin gen, dan mannen, die niet willen erkennen in hun beleid aldaar gefaald te hebben. 't Is meer dau tijd dat eindelijk zonder be lemmering in Indië het Evangelie worde gepre dikt. Millioenen schats haalden wij uit Indië. Hadden wij Indië niet, wij zouden veel meer belasting moeten opbrengen, en lang zulke groote werken niet kunnen uitvoeren. En toch worden de belangen van Indië verwaarloosd. Voor de millioenen zielen aldaar wordt vergelij kende wijze niets gedaan.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1