CII li IS i E L IJ K il i S T 0 Donderdag 26 April. 1677. 127. [erschijat eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- d ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. ijs per drie maanden franco2, Inkele nommers- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING, te MIDDELBURl E Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1G regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. rerscliillende redenen worden er aangevoerd ir het wenschelijke van Nederlands deel ing aan de noorpooltochten. lYorming van flinke zeelieden. Vereering der wakkere mannen, die in eeuwen baanbrekers waren in de olstreken. Het hernemen der plaats, welke aan Nederland der de zeevareude volken toekomt. Het doen herleven van nationale veerkracht n nationalen ondernemingsgeest. Het verheugt ons dat de heer Koolemans lijnen, na tweemaal in het barre noorden zijn geweest, niet is afgekoeld, dat hij van ne geestdrift wat in anderen heeft weten er te gieten. Menigeen zou onder zoo be urenden dienst een mopperaar" geworden n. Geestdrift is tegenwoordig zoo zeldzaam, zij waardeering verdient. Er zijn zooveel bbel en dwars geëxamineerde jongemanneu, j zich als hoogste ideaal schijnen toe te leggen een glorieus eindexamen in 't biljarten en dat een enthousiast voor iets, waaraan en gevaar verbonden is, eene aange- me verschijning genoemd mag worden. Na zichzelven onder Engelsche leiding te geoefend, wil de heer K. B. van zijne aan andere landgenooten overdoen, dat langs praktischen weg. Mocht ooit de olvaart tot een vak" van studie of onderzoek verlaagd, spoedig zou onder den druk vele «deskundigen" al het bezielende er jaan. Het is dus wenschelijk dat in dit jaar g eene kleine reis worde ondernomen, in één zoen uit en 't huis, om officieren eenigzins vormen, eer dat in een volgend jaar uit .•schillende landen, naar verschillende stations iepen worden gezonden, tot het doen van waarnemingen. Vorming van ma- is onnoodig. De jantjes van de Alert Discovery waren ook niet met de pool- eken bekend, en, omdat men aan tucht manschap wilde, onder de marine- uitgezocht. Het jammerste is nu, dat, om ons volk voor zaak te bezielen, op te winden schreven haast, een verkeerde snaar wordt aan u kinderen van een wakker voor echt door navolging gedenkteekenen op ter herinnering aan Góds! Zoo deed Jozua aan de Jordaan, zoo een Eben-Haëzer op. steenen wegstoppen onder de Zembla. nissen en heiligen-beelden aan het bijgeloofafgodsbeelden aan heidenen van ouden en nieuweren tijd Dat zij er een pantheon op na houden Wij mogen niet. gelijk worden aan hen, wien de Heiland verweet, dat zij de graven der profeten opbouwden en versierden. In de Vereenigde Staten van N.Amerika geeft en draagt men geen lintjes en kruisjes, en sticht men liever een college, een hospitaal of dergelijk nuttig gebouw, dan dat men een standbeeld opricht. In Engeland verbindt men gaarne den naam van een beroemden doode aan eene reddingsboot. Er is gelukkig een nieuwe Barendsz aan 't opduiken waar is onze hedendaagsche Tasman Onze schepen zijn zoo gewoon om koffie en suiker heen en weer te varen, dat ook de hydrograpkie vice versa reist. Komt er een Nederlandseh schip buiten het „platgetreden pad", dan is het meestal voor Engelsche reke ning bevracht, of geladen met jenever. Verachten wij echter den dag der kleine din gen niet, er is een begin van ontwaken. Herleving van nationale veerkracht en van ondernemingsgeest is dubbel wenschelijk. Tot nu toe is de heerschende minderheid onzes volks druk bezig om uit staatsieder breede riemen te snijden, en de onderliggende meerderheid er tamelijk onverschillig omtrent te makenof zij geregeerd wordt door iemand, die Thorbecke Kappeijne of Bismarck heet. Voor de geest verwanten der grondvesters onzer vrijheid en glorie bijna geen plaats in regeering, leger, vloot administratie Zij zijn niet gevormd in den te- genwoordigen staatsvorm, niet geknipt naar het voorgeschreven model. Zij mrken de klasse uit, die nagenoeg geen ambtenaren oplevert, maar de schatkist vult voor het vrijnemig liberalisme. Om onzen anti-revolutionairen veerkracht en ondernemingsgeest te schenken, is er geen pool reis noodig. Reeds sedert tientallen van jaren hebben zij, trots allerlei afmattendeu tegen stand, op eigen kosten evangeliepredikers naar het oosten gezonden, en voor en na tal van christelijke scholen en christelijk-philantropische inrichtingen doen verrijzen. Aanschouw wat op de nog smeulende asch van Steenbeek geschiedt, men schrijft daar allerminst een rekest om subsidie. Wi] behoeven geen poolreis om onze veer kracht te beproeven. Tegengehouden door staats lieden, voor onze belangen en rechten koud en hard als ijs, hebben we leeren wachten op een doortocht. Langer dan één seizoen heb ben we, zonder voor- of achteruit te kunnen, leeren wachten, ook terwijl het ons lang, on draaglijk lang, duister was. O zoo dikwijls ziin wij in een blind wak geloopen, denkende ein delijk openwater te zullen bereiken. Luchtspie gelingen en watersky bedrogen ons vaak. 't Ge vaar van doodgedrukt" te worden tusschen onbarmhartige ijsbergen hangt ons dagelijks boven 't hoofd. Ontelbare malen heeft plot seling opkomende mist ons alle uitzicht ont nomen. En toch, toch blijft, ondanks alle schok ken, ons vaartuig hecht. Toch behouden we moed, al verloren we vele officieren en min deren, al raakt de voorraad schraal, al moeten we hoofdzakelijk leven van hetgeen wij van gen, daar de toegang tot welvoorziene maga zijnen ous is afgesloten. Toch zullen we 't nog menigen winter kunnen uithouden, al heerscht de nacht langer, al worden de dagen grauwer, al wordt het licht doffer, al worden de vlagen ruwer, ook al gaat er geen Heemskerk mee Middelburg, den 25 April-1877.' Hoewel het den minister van Binnenlandselie zaken niet duidelijk is, aan welke wettelijke verordeningen v-vwv, irriui .ui om klagend of beschuldigend tegen de regeering bij de Staten-Generaal op te treden, heeft de Minister niettemin aan de Tweede Kamer de inlichting niet onthouden, die door haar gevraagd zijn op het adres van de ai-iaasncn* vani fiAoopSaaaadeJ Se föSScMel- Bnas-g betrekkelijk de Exploitatie van de Zuiderlija der Staatsspoorwegen. De beschouwingen der kanier worden achtereen volgens behandeld 1. Het opnera,en der sporen langs de bassins te Ylissingen in het exploitatie-gebied van de staats spoorwegen. Over de wenschelijkheid van die op neming zijn de gevoelens zeer uiteenloopend. In strijd met de meeniug van de kamer, stemmen de rapporten van den directeur-generaal der exploitatie maatschappij en van deu rijksopziener over de lijn RoozendaalYlissingen in zooverre overeen, dat zij de tweeledige exploitatie van de beide onderdeeleu van het geheel en de wijze waarop die exploitatie geschiedt, niet aanmerken als eene der hoofdoorzaken waarom het handelsverkeer te Vlissingen niet toeneemt. Bovendien heeft de directeur-generaal nadrukkelijk verklaard, dat hij de exploitatie der havenwerken in den thans bestaanden toestand niet kan overnemen, en dat er van zijnentwege alles gedaan is wat moge lijk was, om in de voorgekomen bezwaren tegemoet te komen. Deze bezwaren en die omtrent de tarief-quaestie waarover de directeur-generaal mede met de kamer in gevoelen verschilt, zijn nog het onderwerp van nadere briefwisseling. 2. Gelijkstelling van Vlissingeu en Middelburg met Amsterdam, Dordrecht en Rotterdam voor de internationale zeehaventarieven. Die eiseh gaat, volgens den minister te ver, die tevens mededeelt, dat. meermalen bij de beoordeeling der internationale tarieven het bestaande hooger bedrag van de vracht naar Middelburg en Vlissingen boven die naar Rot terdam zeer matig is voorgekomen, Dit neemt, niet weg, dat op dit gebied nog slechts gestreefd wordt naar het doel dal men bereiken moet, maar dat verre van verkregen is. 3. Herstelling der gebreken in de bestaande dienst regeling, vooral van die in het vervoer tussehen Vlissingen en Rotterdam en Amsterdam. Uit eene dienstregeling der aansluitende treinen, waarbij het oponthoud op de overgangsstations wordt aangegeven tracht de regeering aan te toonen, dat in de opgege-

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1