CII li IS i E L IJ K il i S T 0
Donderdag 26 April.
1677.
127.
[erschijat eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag-
d ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen.
ijs per drie maanden franco2,
Inkele nommers- 0,07
Uitgever:
ALBERT WEDDING,
te
MIDDELBURl E
Prijs der Advertentiën:
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1G
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
rerscliillende redenen worden er aangevoerd
ir het wenschelijke van Nederlands deel
ing aan de noorpooltochten.
lYorming van flinke zeelieden.
Vereering der wakkere mannen, die in
eeuwen baanbrekers waren in de
olstreken.
Het hernemen der plaats, welke aan Nederland
der de zeevareude volken toekomt.
Het doen herleven van nationale veerkracht
n nationalen ondernemingsgeest.
Het verheugt ons dat de heer Koolemans
lijnen, na tweemaal in het barre noorden
zijn geweest, niet is afgekoeld, dat hij van
ne geestdrift wat in anderen heeft weten
er te gieten. Menigeen zou onder zoo be
urenden dienst een mopperaar" geworden
n. Geestdrift is tegenwoordig zoo zeldzaam,
zij waardeering verdient. Er zijn zooveel
bbel en dwars geëxamineerde jongemanneu,
j zich als hoogste ideaal schijnen toe te leggen
een glorieus eindexamen in 't biljarten en
dat een enthousiast voor iets, waaraan
en gevaar verbonden is, eene aange-
me verschijning genoemd mag worden.
Na zichzelven onder Engelsche leiding te
geoefend, wil de heer K. B. van zijne
aan andere landgenooten overdoen,
dat langs praktischen weg. Mocht ooit de
olvaart tot een vak" van studie of onderzoek
verlaagd, spoedig zou onder den druk
vele «deskundigen" al het bezielende er
jaan. Het is dus wenschelijk dat in dit jaar
g eene kleine reis worde ondernomen, in één
zoen uit en 't huis, om officieren eenigzins
vormen, eer dat in een volgend jaar uit
.•schillende landen, naar verschillende stations
iepen worden gezonden, tot het doen van
waarnemingen. Vorming van ma-
is onnoodig. De jantjes van de Alert
Discovery waren ook niet met de pool-
eken bekend, en, omdat men aan tucht
manschap wilde, onder de marine-
uitgezocht.
Het jammerste is nu, dat, om ons volk voor
zaak te bezielen, op te winden schreven
haast, een verkeerde snaar wordt aan
u kinderen van een wakker voor
echt door navolging
gedenkteekenen op ter herinnering aan
Góds! Zoo deed Jozua aan de Jordaan,
zoo een Eben-Haëzer op.
steenen wegstoppen onder de
Zembla.
nissen en heiligen-beelden
aan het bijgeloofafgodsbeelden aan heidenen
van ouden en nieuweren tijd Dat zij er een
pantheon op na houden
Wij mogen niet. gelijk worden aan hen, wien
de Heiland verweet, dat zij de graven der
profeten opbouwden en versierden.
In de Vereenigde Staten van N.Amerika
geeft en draagt men geen lintjes en kruisjes,
en sticht men liever een college, een hospitaal
of dergelijk nuttig gebouw, dan dat men een
standbeeld opricht. In Engeland verbindt men
gaarne den naam van een beroemden doode
aan eene reddingsboot.
Er is gelukkig een nieuwe Barendsz aan 't
opduiken waar is onze hedendaagsche
Tasman Onze schepen zijn zoo gewoon om
koffie en suiker heen en weer te varen, dat
ook de hydrograpkie vice versa reist. Komt er
een Nederlandseh schip buiten het „platgetreden
pad", dan is het meestal voor Engelsche reke
ning bevracht, of geladen met jenever.
Verachten wij echter den dag der kleine din
gen niet, er is een begin van ontwaken.
Herleving van nationale veerkracht en van
ondernemingsgeest is dubbel wenschelijk. Tot
nu toe is de heerschende minderheid onzes volks
druk bezig om uit staatsieder breede riemen te
snijden, en de onderliggende meerderheid er
tamelijk onverschillig omtrent te makenof
zij geregeerd wordt door iemand, die Thorbecke
Kappeijne of Bismarck heet. Voor de geest
verwanten der grondvesters onzer vrijheid en
glorie bijna geen plaats in regeering, leger, vloot
administratie Zij zijn niet gevormd in den te-
genwoordigen staatsvorm, niet geknipt naar het
voorgeschreven model. Zij mrken de klasse uit,
die nagenoeg geen ambtenaren oplevert, maar de
schatkist vult voor het vrijnemig liberalisme.
Om onzen anti-revolutionairen veerkracht en
ondernemingsgeest te schenken, is er geen pool
reis noodig. Reeds sedert tientallen van jaren
hebben zij, trots allerlei afmattendeu tegen
stand, op eigen kosten evangeliepredikers naar
het oosten gezonden, en voor en na tal van
christelijke scholen en christelijk-philantropische
inrichtingen doen verrijzen. Aanschouw wat op
de nog smeulende asch van Steenbeek geschiedt,
men schrijft daar allerminst een rekest om
subsidie.
Wi] behoeven geen poolreis om onze veer
kracht te beproeven. Tegengehouden door staats
lieden, voor onze belangen en rechten koud
en hard als ijs, hebben we leeren wachten op
een doortocht. Langer dan één seizoen heb
ben we, zonder voor- of achteruit te kunnen,
leeren wachten, ook terwijl het ons lang, on
draaglijk lang, duister was. O zoo dikwijls ziin
wij in een blind wak geloopen, denkende ein
delijk openwater te zullen bereiken. Luchtspie
gelingen en watersky bedrogen ons vaak. 't Ge
vaar van doodgedrukt" te worden tusschen
onbarmhartige ijsbergen hangt ons dagelijks
boven 't hoofd. Ontelbare malen heeft plot
seling opkomende mist ons alle uitzicht ont
nomen. En toch, toch blijft, ondanks alle schok
ken, ons vaartuig hecht. Toch behouden we
moed, al verloren we vele officieren en min
deren, al raakt de voorraad schraal, al moeten
we hoofdzakelijk leven van hetgeen wij van
gen, daar de toegang tot welvoorziene maga
zijnen ous is afgesloten. Toch zullen we 't
nog menigen winter kunnen uithouden, al
heerscht de nacht langer, al worden de dagen
grauwer, al wordt het licht doffer, al worden
de vlagen ruwer, ook al gaat er geen
Heemskerk mee
Middelburg, den 25 April-1877.'
Hoewel het den minister van Binnenlandselie zaken
niet duidelijk is, aan welke wettelijke verordeningen
v-vwv, irriui .ui
om klagend of beschuldigend tegen de regeering bij
de Staten-Generaal op te treden, heeft de Minister
niettemin aan de Tweede Kamer de inlichting niet
onthouden, die door haar gevraagd zijn op het adres
van de ai-iaasncn* vani fiAoopSaaaadeJ Se föSScMel-
Bnas-g betrekkelijk de Exploitatie van de Zuiderlija
der Staatsspoorwegen.
De beschouwingen der kanier worden achtereen
volgens behandeld
1. Het opnera,en der sporen langs de bassins te
Ylissingen in het exploitatie-gebied van de staats
spoorwegen. Over de wenschelijkheid van die op
neming zijn de gevoelens zeer uiteenloopend. In
strijd met de meeniug van de kamer, stemmen de
rapporten van den directeur-generaal der exploitatie
maatschappij en van deu rijksopziener over de lijn
RoozendaalYlissingen in zooverre overeen, dat zij
de tweeledige exploitatie van de beide onderdeeleu
van het geheel en de wijze waarop die exploitatie
geschiedt, niet aanmerken als eene der hoofdoorzaken
waarom het handelsverkeer te Vlissingen niet toeneemt.
Bovendien heeft de directeur-generaal nadrukkelijk
verklaard, dat hij de exploitatie der havenwerken in
den thans bestaanden toestand niet kan overnemen,
en dat er van zijnentwege alles gedaan is wat moge
lijk was, om in de voorgekomen bezwaren tegemoet
te komen.
Deze bezwaren en die omtrent de tarief-quaestie
waarover de directeur-generaal mede met de kamer
in gevoelen verschilt, zijn nog het onderwerp van
nadere briefwisseling.
2. Gelijkstelling van Vlissingeu en Middelburg
met Amsterdam, Dordrecht en Rotterdam voor de
internationale zeehaventarieven. Die eiseh gaat,
volgens den minister te ver, die tevens mededeelt,
dat. meermalen bij de beoordeeling der internationale
tarieven het bestaande hooger bedrag van de vracht
naar Middelburg en Vlissingen boven die naar Rot
terdam zeer matig is voorgekomen, Dit neemt, niet
weg, dat op dit gebied nog slechts gestreefd wordt
naar het doel dal men bereiken moet, maar dat verre
van verkregen is.
3. Herstelling der gebreken in de bestaande dienst
regeling, vooral van die in het vervoer tussehen
Vlissingen en Rotterdam en Amsterdam. Uit eene
dienstregeling der aansluitende treinen, waarbij het
oponthoud op de overgangsstations wordt aangegeven
tracht de regeering aan te toonen, dat in de opgege-