d H U f S TL IJ R-fl IS T 0 RIS C H
ft0. 120.
Dinsdag 10 April.
1077.
HET ZUIDEN,
Verschijut elkeii Maandag, Woensdag en Vrijdag- 1
ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen.
Prijs per drie maanden franco f*2,j
Bnkele nommers- 0>07 j
Uitgever:
ALBERT WEDDING,
TE
MTDDELBURG-.
Prijs der Advertentiën:
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1 6
regels 1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
A Donnés buiten Middelburg wor
den DeleetU verzocht <le verschul
digde abonnementsgelden over liet
afgeloopen kwartaal voor den 15un
April a. per postwissel (desverkie
zende na aftrek der onkosten) over
te maken aan
den Uitgever,
ALBERT WEDDING.
Middelburg, 9 April 1877.
Wckeiijkscli overzicht van de
christelijke jiers.
Wij vragen ook thans eenigc attentie van onze le
zers ter voortzetting van het overzicht der opstellen
door den lieer Gispen in de B a z u i n, onder
den titel Hde ontvvikkelingsstrijd der menschheid,
vooral in onze dagen" geschreven.
De twee elkander bekampende richtingen in den
mensch en de menschheid zijn behoud en vooruitgang,
en door deze blijft de ontwikkelingsstrijd voortduren
tot we volmaakt zijn, gelijk de Vader in de hemelen
volmaakt is. Beter kunnen wc dit nog vatten als we
inzien dat twee beginselen geloof en ongeloof
diepste of laatste oorzaak van den strijd der mensch
heid zijn. Om dit te begrijpen zijn geen uitvoerige
of diepzinnige redeneeringen. noodig, neem slechts den
Bijbel. Het eerste woord door God na clen val ge
sproken was een overwinningswoord. In de twee
eerste kinderen van het eerste mensclienpaar zien we
al dadelijk de twee beginselen. Vooral in de gods
dienstige behoeften en handelingen komt dat uit. Abel
offert in bet geloof eii Kaiti niet. Die strijd nu is
alle eeuwen door, onder ontelbare namen en vormen,
Behoudenis door het geloof, alleen uit
genade, of behoudenis door vromegodsdienstige
werken, daarover loopt het verschil onder godsdienstige
menschen. Door redeneeringen, over onrechtvaardigheid
oppermacht Gods, over het dwaze om te hechten
bovennatuurlijke diugeu, is het ongeloof er lang
toe gekomen om de vooruitgang voor zich
in beslag te nemen, zij ontwikkelt slechts wat in de
menschelijke natuur aanwezig is. Werktuigkunde
en dichtkunst, bouwkunst, sterrekunde en alle
kundigheden worden nu beoefend tot ontwik
van den mensch. De zondvloed komt en brengt
2jeen wezenlijke verandering aan. Babels toren verrijst,
wordt de vader van hen die koninkrijken
langzamerhand ontstaan de wereldheerschap
Syriërs, Assyriërs, Chaldeën, Meden en Perzen,
Grieken en Romeinen, en het is van eeuw tot eeuw
lezelfde worsteling, opkomst en verdwijnen van vol
van ruwheid tot beschaving en wederom
beschaviug tot bestaliteit. De exemplaren
^aan te gronde in de wateren des doods, maar
net geslacht blijft altijd volmaakter, ten koste van
ïet bestaan der exemplaren. Het bloed der enke
is liet zaad der menigte. En nu is de menschheid
gevorderd, dat er boeken kunnen geschreven
over de geschiedenis der beschaving. Nog
laatste, allerlaatste worsteling eti de menschheid
gekomen waar zij wezen moet, zij wordt, zij is
kennende het goed en het kwaad,
tegenover deze lijn, uit het beginsel des ongeloofs,
keene andere door de geschiedenis der menschheid.
voort uit het geloof, d. i. uit de erkente-
let menschelijk onvermogen en uit het ver-
1. Deze ontwikkeling begint met schei-
dagen begon men opentlijk den naam
•te roepen, en een geslacht van men-
in 't openbaar God dienen, dat
verbastert. In den zondvloed
maar juist dit blijkt de
weg tot hooger ontwikkeling van het geloof. Na
den zondvloed was Gods openbaring aan de mensehen
vollediger dan voor denzelven. Met Abrahams roe
ping vangt eene scheiding in de menschheid aan, die
groote gevolgen hebben zal. Uit hen wordt een bijzon
der volk geboren, dat als Gods uitverkoren volk eene
bijzondere en heerlijke roeping voor de menschheid
heeft. Doch niet op een oogenblik is, wat worden
moet. Eerst een zwervend herdersvolk, gruwel in het
oog der beschaafde wereld van dien tijd; daarna zelf
een beschaafd volk, drager en verbreider van de open
baring, kennis en dienst van God. De weg om tot
die hooge roeping te komen is vaak moeilijk. De
beschaving in Egypte - waar het eene vaste woon
plaats krijgt is voor Israel het middel tot hooger
ontwikkeling. Door harde slavernij wordt het tot zelf
standigheid gevormd, en itt de verdrukking wordt het
aan de verschillend^ maatschappelijke verhoudingen,
de beschaafde samenleviug gewon, tot Israel
zich bewust wordt, dat het een Jehova heeft,
Wien ie dienen zijn roeping is en zijn voorrecht.
Mozes wordt geleerde en regent, onderwezen in de
wijsheid der Egyptenaren, en nu gaat Israël steeds
vooruit. Krijgs- en bouwkunst, toonkunst en letter
kunde, verschillende vormen van staatsbestuur dal
alles vinden wij bij het eens verachte herdersvolk,
de slaven uit Egypte. In Salomos dagen was de
heerlijkheid zelfs zoo groot dat vreemde Vorsten
kwamen om in den Koning Israël te eeren.
Hetzelfde verschijnsel dat bij andere volken gezien
wordt toont ons ook Israël, op het tijdperk van
bloei en grootheid volgt verval en vernedering, maar
in die vernedering zelve is vooruitgang. Door den
afval van het koningschap als zichtbare Godsregeering
komt het profetisme tot volle ontwikkeling, in Ba-
bels paleizen blijkt dè wereldoverwinnende kracht
van het geloofde tweede tempel hoewel minder in
heerlijkheid dan de eerste, zal nochtans met grooter
heerlijkheid worden vervuld, omdat Hij er in komen
zal, die het beeld is van den onzienlijken God. Eu
zoo gaat het voort, voor den Zoon" Gods is lijden de
weg tot heerlijkheid, en uit de kaken des doods
komt het leven, het eeuwig leven. Het heengaan des
Heeren is voorwaarde tot hooger voorrecht en kracht.
De verjaging der discipelen uit Jeruzalem wordt
oorzaak tot uitbreiding der gemeente, en Jeruzalems
verwoesting het teeken van den nieuwen tijd. Krachtig
breekt het geloof in de beschaafde en oubeschaafde
wereld door. Grieken en barbaren aanbidden bij het
kruis en de ontwikkeling uit het ongeloof moet
zwichten voor den vooruitgang uit het nieuwe begin
sel, dat als een zuurdeeg krachtig werkt in het hart
en het leven der volken. Na eene worsteling van
eeuwen is de menschheid, die de kracht van het
geloof ondervonden heeft, tot eene hoogte van weten
schappelijke en zedelijke ontwikkeling gekomen, die
in de oude wereld onbekend was. Ook nu weder
komt. hetzelfde verschijnsel afval en versteening na
leven en bloei.
Nog eens wordt he' licht, de 16e eeuw verbrak
eene valsche eenheid, het wezen van het Godsrijk
werd heerlijker gezien, de volken namen eene hoogere
vlucht dan ooit te voren. En zoo zal ook de ont
wikkelingsstrijd onzer dagen tot heerlijker openbaring
der waarheid leiden; het koninkrijk Gads zal komen
altijd met meer kracht en heerlijkheid. Als de vol
ken zich ontworsteld zullen hebben aan de heerschappij
van 't geloof en weer vrij zullen zijn in den geest
van den vader der leugenen; als door ongeloof en
overbeschaving de nu beschaafde Christelijke wereld,
weer wereldrijk zal zijn en zich even als de volken
der oude wereld met eigen band het graf zal gedolven
hebben, dan zal God over Chams nakroost en over
wie nu barbaren geacht worden, den Heiligen Geest
uitgieten in milde stroomen, opdat alle vleesch dc
heerlijkheid Gods zie.
Het ZoiBflagsblad vaudCEa Standaard vestigt
de aandacht op een belangrijk teeken des lijda. Den 19en
Maart is rechtspersoonlijkheid verleend aan bet Neder-
landsch werklieden-verbond Patrimonium (Vaderlijk erf
deel) zij wil eene christelijke vereeniging van werklieden
zijn, zij koos de Werkmansvriend tot haar orgaan, wil
een middelpunt zijn tot vereeniging van arbeiders,
den origebuwden werkman een tehuis in christelijke
omgeving aanbieden, uitgangspunt worden van de ver
schillende werkzaamheden, waardoor zij de werklieden
en hunne kinderen tracht te bearbeiden, en in hun
stoffelijk, zedelijk en geestelijk belang werkzaam
zijn. Het is een teeken des tijds, onze christelijke
werklieden willen organisatie tegen organisatie stellen,
zij begrijpen dat bet niet aangaat als eenlingen tegen
den stroom iu te gaan, want er zijn invloeden, ver
borgene, machtige invloeden, waardoor het volk aan
den godsdienst, orde en tucht wordt ontwend. Het
socialisme wint veld. Ons volk als volk is arbeid
zaam, eenvoudig, sober, gehecht aan het bestaande
omdat en zoolang het aan God en de openbaring
vasthoudt. Mogen wij niet achterlijk zijn ook op dat
gebied te arbeiden, opdat het ons niet verga als de
bewoners der villa's in de nabijheid van de Etna en
de Vesuvius, die hunne woningen eerst verlaten als
de dwarrelende rookwolken en het dof gerommel uit
den krater de ophanden zijnde verwoesting aankondigen.
In de zitting van den gemeenteraad van IfSïdclcI-
&mbh'£ jl. Vrijdag gehouden, werd, na het goedkeuren
van de rekening van den schuttersraad en mededeeling
van ingekomen stukken de reclamestegen het kohier
der plaatselijke belastingen behandeld, en besloten dat
de percentage voor het loopende jaar iets hooger dan
het vorige zal zijn. Eenige aanvragen om aankoop
van gronden worden aangehouden evenals het verzoek
om kwijtschelding van de opgelegde boete aan den
aannemer der Dokbrug. Eene som van f 1000 werd
met 9 tegen 8 stemmen toegestaan als subsidie aan
de commissie tot oprichting van eene bad- en zwem
inrichting. Mededeeling werd gedaan dat de gemeente
het proces contra Jeronimus lieeft verloren, en be
sloten niet in cassatie te voorzien. Van den heer B.
A. Fokker is een voorstel ingekomen tot het vermin
deren van den duur der jaarmarkt of kermis tot ëéne
week. Eenige aandeden cener geldleening werden
uitgeloot, en aan de hulponderwijzers P. A. Hubregtse
en P. J. J. Dormaar is eervol ontslag verleend.
Iu de zitting van den gemeenteraad van Middel
burg jl. Vrijdag gehouden, is van den heer B. A.
Fokker een voorstel ingekomen, strekkende om art.
1 der verordenining op het markt wezen ten aanzien
van den duur der jhima-EaaaiE'lktf, te wijzigen en deze
te SaesKJE'JiCBa ccsee week en vast te stellen
dat de aanvang zal plaats hebben op den laatsten
Maandag der maand Juli of op den eersten Maandag-
der maand Augustus door burgemeester en wethouders
te bepalen iu verband met naburige jaarmarkten, en
eindigen zal op deïi eerst komenden Zaterdag. In
zijne bij dit voorstel gevoegde, memorie, zegt de lieer
Fokker liet volgendeliet is niemand onbekend,
dat vele ingezetenen van dc kermis overlast onder
vinden dat sommigen afschaffing wensclien, anderen
bekorting van den thans 1-1 dagen langen duur. De
afschaffing kan wellicht voor groote gemeenten, als
b. v. Amsterdam, worden goedgekeurd voor onze
gemeente kan hij zich in de beweging tot afschaffing
niet vinden. Daar wordt dagelijks aangeboden wat
schoons, wat nieuws, wat vreemds, wat mals der
kermis. Niet zoo alhier. Het is den mensch goed
en nnttig, ontspanning Ie genieten na inspanning
Wie met de zijnen eens kennis nemen kan om niet
of om weinig gelds van wat anders buiten zijne aan
dacht blijft, of zich eens eenig ander gepast genot of
vermaak verschaffen kan, of zelfs maar eens hartelijk
lachen kan om kermisnietighedeu hij doet ook alzoo