CIIRISTlLliK-HlSTOR
Zaterdag 7 April.
1877.
E
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag-
vond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen.
Prijs per drie maanden franco2,
Enkele nommers- 0,07
Uitgever:
ALBERT WEDDING,
te
MIDDELBURG.
Prijs der Advertentiën
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1G
regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
Wat is er te doen tegen dien steeds was-
enden stroom van revolutionaire denkbeelden,
velke God naar de kroon steken, de overheid
terscheppen in slaven en van den vrijen mensch
en knecht, neen, eeu werktuig maken? De
dezer vraag is licht, waarde le-
de uitlegging daarentegen veel omvat
end en de toepassing, de betrachting in het
sven, wij verbloemen het niet, moeilijk
Wat er te doen is tegen de voortwoekering
revolutie-begrippen Niets dan dit ééne:
te zijn Ziet daar een zeer
antivoord, het eenvoudigste, wat wij
'•even kunnen. Doch verstaat ons weldat te
ijn met gedachte, woord en daad, hier in de
binnenkamer van het eigen gemoedsle
ven, daar in den huiselijken kring en ginds in
maatschappij nü, als ge er toejuiching
verwerft, dan, als ge daarom wordt be-
pot en verdrukt en straks, als men metlelij-
iend de schouders voor u optrekt. In vreugde
n smart, bij schade en bij winst.
Anti-revolntionair te zijn, het is God gezag
e erkennen en de schikkingen Zijner wijsheid
ïi liefde niet slechts te eerbiedigen, maar zich
laarover te verblijden. Wie dat kan Alleen
ij, die gevoelen, dat God hen liefheeft met
ene eeuwige, onbegrijpelijke liefde, voor wien
leidingen Zijner Voorzienigheid met hen
elven, hun huis en hun wereld zich oplossen
ii dit ééne raadselhet kruis van Golgotha
n daaraan de Zone Gods, de Zaligmaker der
Zij gevoelen, dat alle omstandighe-
alle gebeurtenissen slechts middelen zijn
Gods hand om hun eigen hart en dat liun-
Ler niedemenschen daar te brengen, waar alleen
redo en geluk te vinden is. Daarom zijn zij
;erust onder hope of bedreiging, daarom zijn
ij blijde onder leed en smart, en zelfs de
der zaligheid fonkelt nit den parel trop
er tranen.
Zóó moet het zijn, zóó worde het steeds
leer bij een ieder onzerIs het zoo, dan zijn
gehoorzaam ook aan de overheid, die Gods
ons schonk, en die wij zullen liefheb-
omdat ze door Zijne hand over ons werd
Dan is er geen sprake van verzet, of
overheid moet opbonden overheid te zijn,
vergeten, dat Gods genade haar zalfde en
s Hem te gehoorzamen heeft. Dan woont
ontevredenheid in het hart over
of vele, dat wij ontvingen in ver
anderen, doch de overtuiging
dat Gods genade ons juist
zooveel gaf, als wij noodig hebben om het
gelukkigst te zijn voor tijd en eeuwigheid.
Dan zijn wij waarlijk vrij, want banden be
staan slechts voor het booze en de boozen, en
losbandigheid kan alleen bij den gebondene
gevonden worden, terwijl zij slechts tot enger
kluisters leidt. Dan hebben wij allen als broe
ders lief, want de bron van allen haat en nijd,
de boosheid des harten, is overwonnen.
Daar echter hier niemand en niets volmaakt
is, zoo kan ook de anti-revolutionair op aarde
nimmer volmaakt zijn en wij schetsten u dien
in zijne hoogste volkomenheid. Toch moet al
zijn denken, trachten en handelen op zulk
eene volkomenheid gericht zijn en geen aard-
sche prijs moet hem te kostbaar zijn, om ze
daarvoor te verloochenen. Hij moet zóó willen
zijn. Vraag nu u zeiven, waarde lezer, of u dit
ten allen tijde licht viel
Wat wij voor onszeiven geluk achten, dat
wenschen wij allereerst ous huisgezin en in
ruimer kring, zoo wij christenen zijn, allen
menschen toe. Zoo werkt de anti-revolutionair
op zijne kinderen door zijn voorbeeld en zijne
woorden. Hij bidt voor hen, dat zij bewaard
blijven voor het booze en hij bewaart ken
daarvoor zooveel in zijn vermogen is. De
eenige plaats, waar hij hen veilig weet, is in
de armen van Zijn Heiland. Daarheen brengt, j
hij ze en moet hij deze taak voor een groot
deel ook aan anderen overgeven, deze anderen
moeten voor zijne kinderen hetzelfde beoogen,
wat hij bedoelt. Daarom moeten de opvoeders
van zijne kinderen christenen zijn en hunne
school eene christelijke school. ILj leert hun
gehoorzaamheid aan allen, die over hen gesteld
zijn, omdat Gods genade ze over hen stelde,
hun tot zegen. Hij wil, dat zij allen liefheb
ben, zooals hij toont., allen lief te willen hebben
en leidt hen met zachtheid en wijsheid tot
vrijheid en zelfstandigheid in het goede, terwijl
hij uit huis en hart alles weert, wat zijne
pogingen daartoe in den weg staat. Vindt gij
die taak licht, waarde lezer? Zien uwe kin
deren aan u ten allen tijde, dat "gij zóó zijn
wilt tegenover hen? Gevoelen uwe dienstboden
uwen lieilzamen invloed naarmate van de macht,
u over hen gegeven
Uit de binnenkamer des harten traden wij
in de huiskamer, uit deze treedt de anti-re
volutionair in de maatschappij en hebben wij
hem als mensch en hoofd des huizes beschouwd,
volgen wij thans den burger
Zoo de sterke drank geen machtige vijand
ware, wij zouden den afschaffer waarschijnlijk
niet bij dien naam kennen zoo de oorlog
geene vreeselijke verwoestingen aangericht had,
men zou geen vredebond vormen. De naam
anti-revolutionair bestaat, omdat de revolutie
bestaat en haar verwoestenden invloed doet ge
voelen. De anti-revolutionair mort niet over
de gevolgen der revolutiehij weet, dat ook
de gevolgen van het kwaad in Gods hand het
middel zijn, om den mensch voor de zonde te
doen huiveren. Hij eerbiedigt en aanbidt ook
daarin den wil van God, die uit het kwade het
goed te voorschijn roept. Hij moge trachten
de gevolgen der revolutie te verzachten, zijn
strijd wendt zich tegen het beginselzooals
de geneesheer kampt tegen de inwendige kwaal
en de daaruit voortspruitende pijn der uitwen
dige wonde verzacht, als dit kan en mag ge
schieden zonder stoornis in de genezingskuur.
De anti-revolutionair leeft te midden der re
volutie, doch staat niet weerloos en nog min
der hopeloos. God is met hem, dit weet hij
en het maakt hem sterk voor alles, dat tegen
hem is. Onder de middelen ter zijner verwe
ring en ter overwinning behooren de burgerlijke
voorrechten, welke de revolutie hem nog niet
heeft ontnomen. Dezen mag, dezen moet hij
gebruiken. Zij zijn de hem overgebleven per
soonlijke vrijheid in spreken en handelen ten
goede en daardoor den invloed op anderen,
vrijheid van drukpers, recht van eigendom en
het voorrecht, zijne wenschen aan de overheid
bekend te maken.
Middelburg, G April 1877.
Dinsdag a. zal Z. $1. €le Moaasaag' met de Ko
ningin, prins Alexander en prins Hendrik zich naar
Amslerdam begeven, om daar, als naar gewoonte
eenige dagen te vertoeven.
In eene algemeene vergadering van het Zeeaawscia
gcaaootscSajap vjasa wefeBaseEsajpjpeflB, jl. Woens
dag te Middelburg gehouden, zijn tot leden benoemd,
voor zoover de provincie Zeeland betreft: de heeren
dr. II. A. de Jongh arts, dr. W. Kapteijn, leeraar
aan de burgerschool, en H. L. F. Pisuisse, journalist
allen te Middelburg en de heer N. M. la Fontiju,
officier der infanterie te Vlissingen. Tot vervanging
van het aftredende bestuurslid dr. J. C. de Man werd
gekozen de heer P. Nagtglas.
Door hoofdingelanden van het waterschap §scbigïb»
vreaa is besloten tot het aangaan eener leeniug met
de maatschappij voor grondcrediet te Amsterdam
groot f 25,000 ter voltooiing van de werken aan het
stoomgemaal.
Dat de Zuid Hollainlsche maatschappij tof re«ï-
cSSssg vass «ÊB,eBakelaE2g,ei53 nuttig werkt blijkt uit
haar jongste jaarverslag. In de laatste drie jaren wer
den 97 menschenlevens door haar gered. In het jong
ste najaar werd te Brouwershaven op nieuw eene
reddingsboot geplaatst, welke daar bij de vele stran
dingen op den Banjaard van groot nut zijn kan. De
reddiugskotter te Zierikzee werd door een ijzeren
vaartuig vervangen, eu in plaats van de daar gesta
tioneerde schokker is een grooter vaartuig in dienst
gesteld. De reddingsboot van Zoutelande werd
plaatst naar Vlissingen.