CIIRISTlLliK-HlSTOR Zaterdag 7 April. 1877. E Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- vond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden franco2, Enkele nommers- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING, te MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1G regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Wat is er te doen tegen dien steeds was- enden stroom van revolutionaire denkbeelden, velke God naar de kroon steken, de overheid terscheppen in slaven en van den vrijen mensch en knecht, neen, eeu werktuig maken? De dezer vraag is licht, waarde le- de uitlegging daarentegen veel omvat end en de toepassing, de betrachting in het sven, wij verbloemen het niet, moeilijk Wat er te doen is tegen de voortwoekering revolutie-begrippen Niets dan dit ééne: te zijn Ziet daar een zeer antivoord, het eenvoudigste, wat wij '•even kunnen. Doch verstaat ons weldat te ijn met gedachte, woord en daad, hier in de binnenkamer van het eigen gemoedsle ven, daar in den huiselijken kring en ginds in maatschappij nü, als ge er toejuiching verwerft, dan, als ge daarom wordt be- pot en verdrukt en straks, als men metlelij- iend de schouders voor u optrekt. In vreugde n smart, bij schade en bij winst. Anti-revolntionair te zijn, het is God gezag e erkennen en de schikkingen Zijner wijsheid ïi liefde niet slechts te eerbiedigen, maar zich laarover te verblijden. Wie dat kan Alleen ij, die gevoelen, dat God hen liefheeft met ene eeuwige, onbegrijpelijke liefde, voor wien leidingen Zijner Voorzienigheid met hen elven, hun huis en hun wereld zich oplossen ii dit ééne raadselhet kruis van Golgotha n daaraan de Zone Gods, de Zaligmaker der Zij gevoelen, dat alle omstandighe- alle gebeurtenissen slechts middelen zijn Gods hand om hun eigen hart en dat liun- Ler niedemenschen daar te brengen, waar alleen redo en geluk te vinden is. Daarom zijn zij ;erust onder hope of bedreiging, daarom zijn ij blijde onder leed en smart, en zelfs de der zaligheid fonkelt nit den parel trop er tranen. Zóó moet het zijn, zóó worde het steeds leer bij een ieder onzerIs het zoo, dan zijn gehoorzaam ook aan de overheid, die Gods ons schonk, en die wij zullen liefheb- omdat ze door Zijne hand over ons werd Dan is er geen sprake van verzet, of overheid moet opbonden overheid te zijn, vergeten, dat Gods genade haar zalfde en s Hem te gehoorzamen heeft. Dan woont ontevredenheid in het hart over of vele, dat wij ontvingen in ver anderen, doch de overtuiging dat Gods genade ons juist zooveel gaf, als wij noodig hebben om het gelukkigst te zijn voor tijd en eeuwigheid. Dan zijn wij waarlijk vrij, want banden be staan slechts voor het booze en de boozen, en losbandigheid kan alleen bij den gebondene gevonden worden, terwijl zij slechts tot enger kluisters leidt. Dan hebben wij allen als broe ders lief, want de bron van allen haat en nijd, de boosheid des harten, is overwonnen. Daar echter hier niemand en niets volmaakt is, zoo kan ook de anti-revolutionair op aarde nimmer volmaakt zijn en wij schetsten u dien in zijne hoogste volkomenheid. Toch moet al zijn denken, trachten en handelen op zulk eene volkomenheid gericht zijn en geen aard- sche prijs moet hem te kostbaar zijn, om ze daarvoor te verloochenen. Hij moet zóó willen zijn. Vraag nu u zeiven, waarde lezer, of u dit ten allen tijde licht viel Wat wij voor onszeiven geluk achten, dat wenschen wij allereerst ous huisgezin en in ruimer kring, zoo wij christenen zijn, allen menschen toe. Zoo werkt de anti-revolutionair op zijne kinderen door zijn voorbeeld en zijne woorden. Hij bidt voor hen, dat zij bewaard blijven voor het booze en hij bewaart ken daarvoor zooveel in zijn vermogen is. De eenige plaats, waar hij hen veilig weet, is in de armen van Zijn Heiland. Daarheen brengt, j hij ze en moet hij deze taak voor een groot deel ook aan anderen overgeven, deze anderen moeten voor zijne kinderen hetzelfde beoogen, wat hij bedoelt. Daarom moeten de opvoeders van zijne kinderen christenen zijn en hunne school eene christelijke school. ILj leert hun gehoorzaamheid aan allen, die over hen gesteld zijn, omdat Gods genade ze over hen stelde, hun tot zegen. Hij wil, dat zij allen liefheb ben, zooals hij toont., allen lief te willen hebben en leidt hen met zachtheid en wijsheid tot vrijheid en zelfstandigheid in het goede, terwijl hij uit huis en hart alles weert, wat zijne pogingen daartoe in den weg staat. Vindt gij die taak licht, waarde lezer? Zien uwe kin deren aan u ten allen tijde, dat "gij zóó zijn wilt tegenover hen? Gevoelen uwe dienstboden uwen lieilzamen invloed naarmate van de macht, u over hen gegeven Uit de binnenkamer des harten traden wij in de huiskamer, uit deze treedt de anti-re volutionair in de maatschappij en hebben wij hem als mensch en hoofd des huizes beschouwd, volgen wij thans den burger Zoo de sterke drank geen machtige vijand ware, wij zouden den afschaffer waarschijnlijk niet bij dien naam kennen zoo de oorlog geene vreeselijke verwoestingen aangericht had, men zou geen vredebond vormen. De naam anti-revolutionair bestaat, omdat de revolutie bestaat en haar verwoestenden invloed doet ge voelen. De anti-revolutionair mort niet over de gevolgen der revolutiehij weet, dat ook de gevolgen van het kwaad in Gods hand het middel zijn, om den mensch voor de zonde te doen huiveren. Hij eerbiedigt en aanbidt ook daarin den wil van God, die uit het kwade het goed te voorschijn roept. Hij moge trachten de gevolgen der revolutie te verzachten, zijn strijd wendt zich tegen het beginselzooals de geneesheer kampt tegen de inwendige kwaal en de daaruit voortspruitende pijn der uitwen dige wonde verzacht, als dit kan en mag ge schieden zonder stoornis in de genezingskuur. De anti-revolutionair leeft te midden der re volutie, doch staat niet weerloos en nog min der hopeloos. God is met hem, dit weet hij en het maakt hem sterk voor alles, dat tegen hem is. Onder de middelen ter zijner verwe ring en ter overwinning behooren de burgerlijke voorrechten, welke de revolutie hem nog niet heeft ontnomen. Dezen mag, dezen moet hij gebruiken. Zij zijn de hem overgebleven per soonlijke vrijheid in spreken en handelen ten goede en daardoor den invloed op anderen, vrijheid van drukpers, recht van eigendom en het voorrecht, zijne wenschen aan de overheid bekend te maken. Middelburg, G April 1877. Dinsdag a. zal Z. $1. €le Moaasaag' met de Ko ningin, prins Alexander en prins Hendrik zich naar Amslerdam begeven, om daar, als naar gewoonte eenige dagen te vertoeven. In eene algemeene vergadering van het Zeeaawscia gcaaootscSajap vjasa wefeBaseEsajpjpeflB, jl. Woens dag te Middelburg gehouden, zijn tot leden benoemd, voor zoover de provincie Zeeland betreft: de heeren dr. II. A. de Jongh arts, dr. W. Kapteijn, leeraar aan de burgerschool, en H. L. F. Pisuisse, journalist allen te Middelburg en de heer N. M. la Fontiju, officier der infanterie te Vlissingen. Tot vervanging van het aftredende bestuurslid dr. J. C. de Man werd gekozen de heer P. Nagtglas. Door hoofdingelanden van het waterschap §scbigïb» vreaa is besloten tot het aangaan eener leeniug met de maatschappij voor grondcrediet te Amsterdam groot f 25,000 ter voltooiing van de werken aan het stoomgemaal. Dat de Zuid Hollainlsche maatschappij tof re«ï- cSSssg vass «ÊB,eBakelaE2g,ei53 nuttig werkt blijkt uit haar jongste jaarverslag. In de laatste drie jaren wer den 97 menschenlevens door haar gered. In het jong ste najaar werd te Brouwershaven op nieuw eene reddingsboot geplaatst, welke daar bij de vele stran dingen op den Banjaard van groot nut zijn kan. De reddiugskotter te Zierikzee werd door een ijzeren vaartuig vervangen, eu in plaats van de daar gesta tioneerde schokker is een grooter vaartuig in dienst gesteld. De reddingsboot van Zoutelande werd plaatst naar Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1