C1IK1ST1LIJK BISTIKISCI1 BLAD. Donderdag' 29 Maart. 1877. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- lVond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden franco2, Enkele nommers- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING, TE MUDDELBTJBGE Prijs der Ad verte ntiën Per regel 15 ets.; Familie-berichten regels ƒ1, Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. 1—6 IX. In vorige artikelen zagen wij, hoezeer de revolutionaire regeeringsvorm ontrouw moet vorden aan eigen beginsel. Terwijl hij bij len aanvang belooft, de regeering te fatsoenee ren naar den wil des volks en dus den onder lanen eene vrijheid belooft, welke veeleer den naam van losbandigheid verdient, kan hij wel haast niets anders geven, dan de gruwzaamste slavernij. Wij zagen, hoe ook onze regeering 3lechts de speelbal is van de sterkste partij", of deze sterk zij door het getal aanhangers, dan door allerlei behendig uitgevoerde kunst grepen, blijft ons over te bewijzen, dat de wil dier partij niet alleen heerscht in 's lands ver gaderzaal, niet alleen zich bepaalt tot tuge- meene en stoffelijke zaken, maar veelmeer en bovenal ingrijpt in uwe dierbaarste belangen, in uw huis en gezin. Zij wil u dwingen zóó te zijn, als zij is, of ophouden te zijn. Ophouden te zijn, dus heeft zij ook eene guillotine ter harer beschikking? Waarlijk, nu overdrijft gij!" zoo roept de lezer. Neen, wij overdrijven niet, al denken wij nog niet zoo voetstoots aan een valbijl, waar onder men kort afrekent met de hoofden van andersdenkenden. Laat ons eens zien, wat er van is! Wij willen slechts enkele grepen uit bet geheel doen. Gij meent den rustdag te moeten heiligen. Om daarmede u zeiven een rustigen Zondag te bezorgen Neen, omdat gij geleerd en ondervon den hebt, dat het een mensch goed is, de ge boden Gods te onderhouden. Daar ontvangt gij echter een order, om op .den Zondag uw dienst als schutter te komen vervullen. Gij meent God meer te moeten gehoorzamen dan de men- schen en vraagt vrijstelling. Zij wordt u ge weigerd. Immers uw bezwaar geldt in geenen deele; gij lijdt aan eene zeer dwaze opvatting ran den godsdienst. Wie zegt dat? De Staat, die veel beter, veel verhevener begrip van gods dienst heeft. Wie heeft dat uitgemaakt? Nie mand. maar toch is het zoo en niet anders. De Staat weet alleen, wat goed en kwaad is gij hebtte gehoorzamen. Terwijl gij voor u zei ven wilt uitmaken, wie dan :h die almachtige, alleen wijze Staat wel is, men uwe boete invorderen, omdat gij op Zondag niet verschenen zijt. Gij meent, daarop geen recht; de Staat, die den telt van militairen dienst op den evenzeer uw rustdag ontzien, is een groot onderscheid tus- schen uwe gemoedsbezwaren en die van den Jood. Zoo waarlijk, welk is dan het verschil Vraagt gij het nog? Geen ander, dan dat die van den Jood door den Staat erkend worden en de uwen nietBegrijpt gij het nu en durft gij nog weigeren, uwe boete te betalen Gij meent, dat gij met de betaling het rechtmatige der invordering erkennen zoudt Talm niet langer; men zal u wel dwingen. De deuren der gevangenis ontsluiten zich voor u. Waarom Omdat gij iets anders durft te gelooven dan de Staat. Welnu, zeiden wij te veel? Er is een tijd geweest, toen er maar ééne schrede lag tusschen de gevangenis en het scha vot de doodstraf was toen nog niet afgeschaft. Een tweede greep Gij zijt Christen en als zoo danig meent gij naar uw geweten in ieder opzicht voor uw kind het goede te moeten zoeken, naar lichaam en ziel. De tijd nadert, dat ge uw kind ter schooi zenden wilt. Is de kleine ge vaccineerd? Neen! Dan mag ik den knaap niet nemen antwoordt de meester. Gij zijt tegen de inenting. Waarom Gij hebt uw geneesheer wel eens in vertrouwen liooren zeggen, dat hij er niet veel waarde aan hecht en ge wildet dus nuttelooze ongesteldheid aan uw kleine besparen. Of gij hebt gelezen, dat juist na de uitvinding der vaccinatie de klierziekten sterk toegenomen zijn. Ja, gij vreesdet moge lijk de gevolgen eener verkeerde behandeling bij de inenting voor uw kind. Of ge hebt een gemoedsbezwaar daartegengij wilt God niet vooruitloopen enWelnu, ge zijt immers volkomen vrij, om uw kind te laten inenten of nietDoch, hebt ge geen lust, den wil van den Staat te volgen, houd dan uw jongen maar tehuis en, hebt ge geen geld, om voor hem alleen een onderwijzer te bekos tigen, dan moet hij maar niet leeren. Ot hij dan uit de samenleving verdrongen moet wor den en tot niets goeds voor de maatschappij moet zijn Gij gevoelt, dat is de zaak van den Staat niet, maar wilt ge er bepaald ant woord op Luister, hard is het, doch zóó zullen de onwilligen wel buigen Gij veree- nigt u met tienduizenden in den lande, om der regeering te zeggen, dat uwe volksvertegen- O O O O CJ woordiging gansch niet naar uw wil handelt met zulk een besluit, om der overheid eerbie dig te vragen, dat zij u uwe zedelijke vrijheid in deze hergeveGij zijt dwaas en uwe tien duizenden zijn ook dwaasde Staat weet wat goed en heilzaam voor u is en zoo gij nu niet van plan zijt, goedschiks opperbest te heeten, wat hij goed voor u vindt, dan zal men u wel dwingen. Verstandelijk dood is immers ook dood En nu een laatste Uw kind is gevaccineerd en zal ter school gaan. De Staat heeft al een plaatsje voor hem open op zijne school. Doch hier mag uw kind niet van den Zaligmaker hooren, hier kan van christelijke opvoeding geene sprake zijn en juist deze wenscht uw hart voor den jongen. Welnugij zijt vrij. stuur hem dan naar de christelijke school, doch bekostig dan toch in uwe belasting tege lijk het onderhoud der openbare school. Of het recht is, dat gij dubbel schoolgeld be taalt Wel zeker, want de Staat weet alleen wat recht en onrecht is Of het geen gewe tensdwang is, u het onderhoud eener school te laten betalen, waartegen uw christelijk ge moed zich kanten moet De Staat heeft met uw geweten niet te rekenen en met al uw gemor zult ge het zoo ver brengen, dat men het u onmogelijk maakt, eene christelijke school te bekostigen, of dat men u verbiedt, uwe kinderen daarheen te zenden. Of nu millioenen het met u eens zijn en hunne bezwaren indienen of met woord en daad uiten, of de meerderheid in den lande tegen de openbare school is, wat zegt dat De Staat regeert bij »den wil des volks Aangenomen zegt ge, dus moet de Staat minstens de wil volgen van de meerderheid der onderdanen Waarde lezer, hoe kunt gij toch zoo dwalen Neen, de meerderheid des volks moet zich laten dwingen door zekere partij-hoofden, zich laten overheerschen en vertreden en dan ten slotte goedschiks of kwaadschiks, als zij het ook met bloedend hart, belijden dat dit nu zoo zijne eigenaar dige keuze, zijn bijzonderen wil" is 't Zou belachelijk zijn, indien het niet vol weemoed, vol ernst ware Wat is daartegen te doen Middelburg, 28 Maart 1877. De minister van fiuantiën heeft alle post- en hulp kantoren op Walcheren van de noodige voorschriften voorzien, teneinde het storten van gelden, door tus- schenkomst der post-administratie, in de spaarbaaak te Middelburg gemakkelijk te maken. Wij hopen dat dezen maatregel gunstigen invloed op de spaar zaamheid hebben mag. De minister van justitie heeft een suppletoir krediet van f 100.000 aangevraagd tot bestrijding der kosten wegens bewaking van de lijnen van afsluiting, door hulpmaréchaussees van door veezicfcïe besmette stB*ekeu. Genoemd bedrag kan uit het geraamd overschot op de middelen ruim gevonden worden. Brieven voor bestemd kunnen verzonden worden met het stoomschip Toi»- risjgtoBi, indien ze in den morgen van 1 April 's morgens voor 10 ure aan het postkantoor te Rot terdam zijn. Gedrukte stukken en monsters moeten 31 Maart daar ter plaatse zijn.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1