C1IK1ST1LIJK BISTIKISCI1 BLAD.
Donderdag' 29 Maart.
1877.
Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag-
lVond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen.
Prijs per drie maanden franco2,
Enkele nommers- 0,07
Uitgever:
ALBERT WEDDING,
TE
MUDDELBTJBGE
Prijs der Ad verte ntiën
Per regel 15 ets.; Familie-berichten
regels ƒ1, Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
1—6
IX.
In vorige artikelen zagen wij, hoezeer de
revolutionaire regeeringsvorm ontrouw moet
vorden aan eigen beginsel. Terwijl hij bij
len aanvang belooft, de regeering te fatsoenee
ren naar den wil des volks en dus den onder
lanen eene vrijheid belooft, welke veeleer den
naam van losbandigheid verdient, kan hij wel
haast niets anders geven, dan de gruwzaamste
slavernij. Wij zagen, hoe ook onze regeering
3lechts de speelbal is van de sterkste partij",
of deze sterk zij door het getal aanhangers,
dan door allerlei behendig uitgevoerde kunst
grepen, blijft ons over te bewijzen, dat de wil
dier partij niet alleen heerscht in 's lands ver
gaderzaal, niet alleen zich bepaalt tot tuge-
meene en stoffelijke zaken, maar veelmeer en
bovenal ingrijpt in uwe dierbaarste belangen,
in uw huis en gezin. Zij wil u dwingen
zóó te zijn, als zij is, of ophouden te
zijn.
Ophouden te zijn, dus heeft zij ook eene
guillotine ter harer beschikking? Waarlijk,
nu overdrijft gij!" zoo roept de lezer.
Neen, wij overdrijven niet, al denken wij
nog niet zoo voetstoots aan een valbijl, waar
onder men kort afrekent met de hoofden van
andersdenkenden. Laat ons eens zien, wat er
van is! Wij willen slechts enkele grepen uit
bet geheel doen.
Gij meent den rustdag te moeten heiligen.
Om daarmede u zeiven een rustigen Zondag te
bezorgen Neen, omdat gij geleerd en ondervon
den hebt, dat het een mensch goed is, de ge
boden Gods te onderhouden. Daar ontvangt gij
echter een order, om op .den Zondag uw dienst
als schutter te komen vervullen. Gij meent
God meer te moeten gehoorzamen dan de men-
schen en vraagt vrijstelling. Zij wordt u ge
weigerd. Immers uw bezwaar geldt in geenen
deele; gij lijdt aan eene zeer dwaze opvatting
ran den godsdienst. Wie zegt dat? De Staat,
die veel beter, veel verhevener begrip van gods
dienst heeft. Wie heeft dat uitgemaakt? Nie
mand. maar toch is het zoo en niet anders.
De Staat weet alleen, wat goed en kwaad is
gij hebtte gehoorzamen. Terwijl gij
voor u zei ven wilt uitmaken, wie dan
:h die almachtige, alleen wijze Staat wel is,
men uwe boete invorderen, omdat gij op
Zondag niet verschenen zijt. Gij meent,
daarop geen recht; de Staat, die den
telt van militairen dienst op den
evenzeer uw rustdag ontzien,
is een groot onderscheid tus-
schen uwe gemoedsbezwaren en die van den
Jood. Zoo waarlijk, welk is dan het verschil
Vraagt gij het nog? Geen ander, dan dat die
van den Jood door den Staat erkend worden
en de uwen nietBegrijpt gij het nu en durft
gij nog weigeren, uwe boete te betalen Gij
meent, dat gij met de betaling het rechtmatige
der invordering erkennen zoudt Talm niet
langer; men zal u wel dwingen. De deuren
der gevangenis ontsluiten zich voor u. Waarom
Omdat gij iets anders durft te gelooven dan
de Staat. Welnu, zeiden wij te veel?
Er is een tijd geweest, toen er maar ééne
schrede lag tusschen de gevangenis en het scha
vot de doodstraf was toen nog niet afgeschaft.
Een tweede greep Gij zijt Christen en als zoo
danig meent gij naar uw geweten in ieder opzicht
voor uw kind het goede te moeten zoeken, naar
lichaam en ziel. De tijd nadert, dat ge uw
kind ter schooi zenden wilt. Is de kleine ge
vaccineerd? Neen! Dan mag ik den
knaap niet nemen antwoordt de meester. Gij
zijt tegen de inenting. Waarom Gij hebt
uw geneesheer wel eens in vertrouwen liooren
zeggen, dat hij er niet veel waarde aan hecht
en ge wildet dus nuttelooze ongesteldheid aan uw
kleine besparen. Of gij hebt gelezen, dat juist
na de uitvinding der vaccinatie de klierziekten
sterk toegenomen zijn. Ja, gij vreesdet moge
lijk de gevolgen eener verkeerde behandeling
bij de inenting voor uw kind. Of ge hebt
een gemoedsbezwaar daartegengij wilt God
niet vooruitloopen enWelnu, ge zijt
immers volkomen vrij, om uw kind te laten
inenten of nietDoch, hebt ge geen lust,
den wil van den Staat te volgen, houd dan
uw jongen maar tehuis en, hebt ge geen geld,
om voor hem alleen een onderwijzer te bekos
tigen, dan moet hij maar niet leeren. Ot hij
dan uit de samenleving verdrongen moet wor
den en tot niets goeds voor de maatschappij
moet zijn Gij gevoelt, dat is de zaak van
den Staat niet, maar wilt ge er bepaald ant
woord op Luister, hard is het, doch zóó
zullen de onwilligen wel buigen Gij veree-
nigt u met tienduizenden in den lande, om
der regeering te zeggen, dat uwe volksvertegen-
O O O O CJ
woordiging gansch niet naar uw wil handelt
met zulk een besluit, om der overheid eerbie
dig te vragen, dat zij u uwe zedelijke vrijheid
in deze hergeveGij zijt dwaas en uwe tien
duizenden zijn ook dwaasde Staat weet wat
goed en heilzaam voor u is en zoo gij nu
niet van plan zijt, goedschiks opperbest te
heeten, wat hij goed voor u vindt, dan zal
men u wel dwingen. Verstandelijk
dood is immers ook dood
En nu een laatste Uw kind is gevaccineerd
en zal ter school gaan. De Staat heeft al een
plaatsje voor hem open op zijne school. Doch
hier mag uw kind niet van den Zaligmaker
hooren, hier kan van christelijke opvoeding
geene sprake zijn en juist deze wenscht uw
hart voor den jongen. Welnugij zijt vrij.
stuur hem dan naar de christelijke school,
doch bekostig dan toch in uwe belasting tege
lijk het onderhoud der openbare school. Of
het recht is, dat gij dubbel schoolgeld be
taalt Wel zeker, want de Staat weet alleen
wat recht en onrecht is Of het geen gewe
tensdwang is, u het onderhoud eener school
te laten betalen, waartegen uw christelijk ge
moed zich kanten moet
De Staat heeft met uw geweten niet te
rekenen en met al uw gemor zult ge het zoo
ver brengen, dat men het u onmogelijk maakt,
eene christelijke school te bekostigen, of dat
men u verbiedt, uwe kinderen daarheen te
zenden.
Of nu millioenen het met u eens zijn en
hunne bezwaren indienen of met woord en
daad uiten, of de meerderheid in den lande
tegen de openbare school is, wat zegt dat
De Staat regeert bij »den wil des volks
Aangenomen zegt ge, dus moet de Staat
minstens de wil volgen van de meerderheid
der onderdanen Waarde lezer, hoe kunt gij
toch zoo dwalen Neen, de meerderheid des
volks moet zich laten dwingen door zekere
partij-hoofden, zich laten overheerschen en
vertreden en dan ten slotte goedschiks of
kwaadschiks, als zij het ook met bloedend
hart, belijden dat dit nu zoo zijne eigenaar
dige keuze, zijn bijzonderen wil" is 't Zou
belachelijk zijn, indien het niet vol weemoed,
vol ernst ware
Wat is daartegen te doen
Middelburg, 28 Maart 1877.
De minister van fiuantiën heeft alle post- en hulp
kantoren op Walcheren van de noodige voorschriften
voorzien, teneinde het storten van gelden, door tus-
schenkomst der post-administratie, in de spaarbaaak
te Middelburg gemakkelijk te maken. Wij hopen
dat dezen maatregel gunstigen invloed op de spaar
zaamheid hebben mag.
De minister van justitie heeft een suppletoir krediet
van f 100.000 aangevraagd tot bestrijding der kosten
wegens bewaking van de lijnen van afsluiting, door
hulpmaréchaussees van door veezicfcïe besmette
stB*ekeu. Genoemd bedrag kan uit het geraamd
overschot op de middelen ruim gevonden worden.
Brieven voor bestemd
kunnen verzonden worden met het stoomschip Toi»-
risjgtoBi, indien ze in den morgen van 1 April
's morgens voor 10 ure aan het postkantoor te Rot
terdam zijn. Gedrukte stukken en monsters moeten
31 Maart daar ter plaatse zijn.