CHRïSTELlJR-IIISTORISfiH BLAD. 108 Zaterdag- 10 Maar I. 1877. HET ZiJSDE Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdao- fond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden franco2, Enkele noniuaers- 0,07 Uitgever: albert wedding, te MIDDELBURt Prijs der Advertenties: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1G regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. VIII. De strijd, die er in ons vaderland met be dekking tot de regeling van het onderwijs rordt gestreden, kan onmogelijk eindigen of ok maar verflauwen, tenzij dan dat vrijheid recht voor alle richtingen inderdaad worde jegepast en erkend. Een wetsontwerp, dat aarmede geen ernst maakt, dat integendeel het rivilegie voor ééne richting niet slechts hand- .aaffc maar ook nog uitbreidt, zal dan ook aan e oplossing van de schoolkwestie in het minst bevorderlijk zijn. De tegenstand tegen eene regeling moet wel voortduren, ja zelfs Denemen in beslistheid, in omvang en in kracht, ionder ophouden zullen we onze bezwaren luider doen hooren; en we doen dat /aarlijk niet uit lust tot strijden, maar wij :unnen niet anders. Wij kunnen niet anders. Indien nu daar- van liberale" zijde moest gezegd vordenen wfl, We kuuaon ool= «iof purlers*, zou zeker het vooruitzicht allertreurigst zoowel voor hen als voor ons. We ge- niet, dat het ook zelfs dan gelukken ,ou, ons volk in het algemeen voor de neu richting te winnen. Eerder zou de kunnen zijn, dat ten slotte eene anti- neutrale" richting de macht in handen kreeg; iii naarmate de strijd langer duurde en met druk gepaard ging, naar diezelfde mate er ook meer gevaar zijn, dat dan het roorbeeld van de tegenwoordige machthebbers werd, en dat dus de macht weer mis- jruikt werd tot beperking van anderer vrijheid ;n recht. In ieder geval zou gedurende dien angen en heftigen strijd de schoolkwestie alle belangen blijven overheerschen en bena- En misschien ook zou te midden van len strijd aan ons vaderland weer bewaarheid dat een koninkrijk, dat tegen zich zelf is, niet kan bestaan. Donker zou de altijd wezen, indien het aan de»libe rale" partij werkelijk onmogelijk was, om aan bezwaren te gemoet te komen. Maar al dit door sommige van hare woordvoerders ivel eens beweerd, gelukkig behoeven we te aanzien nog niet te wanhopen. Er is en wordt aan diezelfde zijde ook wel anders en het is zelfs lichtelijk in te zien, lat ook de sterkste voorstander der neutrale" tegenover ons nog volstrekt niet be te zeggen wij kunnen uwe eischen niet inwilligen. Ja! indien die inwilliging niet ge schieden kon, zonder dat van gods dienstige overtuigingen of van opvoed kundige beginselen iets werd opgeofferd f indien er te vreezen was, dat dan een antal kinderen van goed onderwijs zouden erstoken zijn; of indien de eisch was, dat nu ons eens een privilegie verleend werd; dan n zeer zeker ons moeten geantwoord worden: ogelijk toe te staan. Maar is zulk een rd wel meer dan een uitvlucht, nu we slechts eischen, dat onze richting eutrale" wordt gelijkgesteld Zou het toegeven aan dien eisch, wel verre van eenig liberaal beginsel te schenden, niet juist bij uitnemendheid liberaal zijn Werkelijk wordt dat door sommigen onzer tegenstanders dan ook reeds toegegeven; en we zijn overtuigd, dat dit nog veel meer gedaan wordt dan de schijn zou doen denken. We gelooven, dat de liberale" partij niet geheel moet beoordeeld worden naar degenen die uit haren naam spre ken en schrijven; dat er veel meer liberale liberalenzijn, dan men met het oog op de woordvoerders en leidslieden zeggen zou; en dat hun aantal in de laatste jaren niet onbelang rijk is toegenomen. Van hen hopen en ver wachten we, dat zij hoe langer hoe meer zich zullen doen gelden, in het werkelijk belang hunner eigene richting, en in het werkelijk belang van ons land en ons volk. Op hen durven we zelfs vrijelijk een beroep doen, overtuigd dat dat weêrklank bij hen vinden zal. Bij de liberale" partij in het algemeen zou dat in den regel doelloos zijn; gewoonlijk leest men daar niet, wat van onze zijde ge schreven wordt, of wel men neemt er slechts van. voor znnvpr pn y.npnls lilip.uale" bladen net medecleeleti: m hun eigen kring van denkbeelden als het ware opgesloten, kunnen velen zelfs niet eens op ons standpunt zich verplaatsen, of het ook maar begrijpen en waardeeren; en dezulken zullen natuurlijk met alle macht in de eens gekozen richting blijven voortdringen, ongeneigd om het punt van uit gang nog eens ^ernstig te toetsen, en blind voor de treurige gevolgen die hun streven nood zakelijk met zich brengt. Maar we gelooven, dat zij daarbij niet op den duur door alle hunne geestverwanten zullen gesteund worden liberalen", zooals we boven bedoelden, kunnen dat onmogelijk blijven doen. Ook bij alle ge hechtheid aan hunne eigene beginselen, kunnen ze juist daarom die van anderen eerbiedigen; geloovende aan de waarheid hunner eigene overtuiging, kunnen ze er op den duur geen vrede mede hebben als die door dwang wordt voortgeplant; en hoe langer hoe meer moeten dezulken tot het inzicht komen, dat het een verkeerde en heillooze weg is, als de staatsmacht gebruikt wordt tot ondersteuning van ééne be paalde richting en ten bate van ééne partij. Indien deze allen zich eens meer uitspraken, en alzoo hun invloed lieten werken, ze zouden aan ons vaderland een grooten en onwaardeer baren dienst doen. Misschien zou de oplossing der schoolkwestie dan niet verre meer zijn. Of dat alzoo geschieden zal, en of we in deze beschouwing niet veel te gur.stig oordeelen De tijd zal het leeren; maar er zijn verschijn selen, die ons goeden grond geven voor onze hoop. Toch kan dat uitzicht ook gemakkelijk falen, ge lijk alle verwachting die met menschen te re kenen het ft". Wat ons betreft, moet dan onze steun ook niet in menschen gezocht worden, maar ten slotte eeniglijk rusten op Hem, voor wiens eer en gezag, voor wiens woord en dienst, voor wiens naam en zaak ook deze strijd door ons gestreden wordt. Daarom mogen we dan ook volstrekt niet moedeloos worden, ook al is teleurstelling op teleurstelling ons deel, ook al worden onze rechtmatige eischen bij voortdu ring afgewezen, ook al wordt de druk die ons hindert nog veelzins verzwaard. Het is wel mogelijk, dat iets dergelijks ons te wachten staat, juist niet door dit -wetsontwerp, dat waarschijnlijk wel nooit tot wet zal verheven worden, maar dan door audere voorstellen die er voor in de plaats kunnen komen. Maar we zien en eerbiedigen dan ook daarin Gods lei ding met ons; en we hebben daarin dan een roepstem te erkennen, die ons opwekt tot nog meer ijver en offervaardigheid. Laat dat nooit ons te veel worden. Laat het nooit ons ver leiden tot klagen en zuchten. Juist integen deel: ook die druk kan en moet ons een wel daad Gods zijn. Nu reeds heeft die druk van een aantal jaren aan de uitbreiding en de le venskracht onzer beginselen veel meer goed dan kwaad gedaan, veel meer goed ge daan dan voorspoed en rust zou hebben kunnen uitwerken. En zoo zal het in de toekomst ook zijn; indien wij maar blijven voortgaan voor recht en vrijheid te strijden, zoowel met het woord als ook metterdaad. Dat laatste is en meener wordt deelgenomen dan nu reeds ge schiedt. Ook in onze provincie wordt, bepaal delijk te lande, de beteekenis van den school strijd nog volstrekt niet door allen begrepen. Velen, die beslist aan onze zijde staan, en die dat in andere kwesties ook krachtig toon en, zijn ten aanzien van den schoolstrijd toch nog altijd niet veel meer dan toeschouwers, of wel ze helpen zelfs de tegenpartij. Als men op zijn eigen dorp maar een onderwijzer heeft van rechtzinnige richting, en de Bijbel op de school wordt gebruikt, en de school eene Chris telijke kleur draagt, dan zijn velen volkomen tevreden, en begrijpen soms zelfs niet, wat het Christelijk onderwijs toch eigenlijk wil. En toch, die beschouwing is niet anders dan kortzichtigheid. Wat gijlieden hebt, moeten we tot hen die zoo oordeelen zeggen, dat hebben verre de meesten nietin streken met gemengde bevolking en in alle grootere plaat sen zijn zulke Christelijk gekleurde openbare scholen onmogelijk; want de -wet verbiedt ze, en dat verbod kan elders volstrekt niet wor- den terzijde gesteld. Ook al was het enkel daarom, moest' ge toch anderen in hun strijd niet laten alleen staan. Maar er is nog veel meer. Wat de wet verbiedt, zult ook gij op den duur niet behouden kunnen. Hoe langer hoe meer zullen alle scholen, ook op kleinere dorpen, en alle onderwijzers neu traal" worden, in den zin dien we vroeger gezien hebben dat dat woord eigenlijk heeft. Hoe langer hoe meer zal de strijd, die hier eigen lijk gestreden wordt, openbaar worden als een strijd tusschen Gods gezag cn een daarvan onafhankelijk mcnschelijk onderzoek, tusschen de beginselen van geloof en ongeloof. Hoe langer hoe meer zal de «neutrale" school van een anti-Christelijk beginsel doortrokken worden. En dan, ja dan zult gij, die u nu nog in een Christelijk beginsel op uw staatsschool ver blijdt, zonder twijfel u ook tegen haar verzetten; maar, wanneer gij eerst anderen bij den zelf-

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1