iterft, School rit Ending. GE1IENGDË BERICHTEN. oog van den ander eigengerechtigheid of werk heiligheid, en dus zonde, is En wordt door dien ander niet deugd genoemd, wat zijn tegen stander aanziet als een vrucht van bijgeloof? Zonder twijfel, men kan en men mag met kinderen niet theologiseeren maar zou, ook bij de eenvoudigste opleiding tot deugd, het stand punt van den ouderwijzer geen invloed hebben? Kan die invloed ook wel uitblijven bij hetgeen de onderwijzer tot bestraffing of tot goedkeu ring telkens te zeggen heeft of bij het bidden, om het even of dat geschiedt al dan niet? of bij het onderwijs in het voornaamste tjjdvak onzer vaderlandsche geschiedenis of bij het geen nuttig of schadelijk, noodig of onnoodig geacht wordt voor de vorming en de leiding van verstand en gevoel en verbeelding Is niet juist de eiscli van het Christelijk geloof, om op alles invloed te oefenen, om alles te doen in den naam des Heeren Jezus, en om ook reeds in het kinderhart voor Hem plaats te makenen zou dat niet belemmerd worden als het kind gedurende het grootste gedeelte van den dag gansch en al aan dien invloed onttrokken wordt We willen die vragen niet vermenigvuldigen, en we kunnen ook niet te lang bij dit ééne punt stilstaan. Maar we heb ben ook reeds genoeg gezegd, om te doen ge voelen, dat wezenlijke neutraliteit hier een her senschim is. Inderdaad is de staatsschool dan ook nergens neutraal: zij is in sommige streken orthodox-Protestantsch, in andere stre ken Roomsch, elders liberaal in den zin der zoogenaamde middenrichting, weer elders modern, en soms ook wel geheel godsdienstloos. Dat laatste wordt zelfs meer en meer als hare be stemming in de toekomst ons voorgesteld; en ook inderdaad, daarheen leidt haar weg. Of liever, zelfs dat is het einde nog niet. Zij is nu reeds anti-kerkelijk, waarom zij dan ook door velen wordt voorgestaan als het beste middel om Roomsch en orthodox bijgeloofte bestrijdenen inzoover draagt zij (niet metter daad, althans niet op verre de meeste plaatsen, maar toch) in beginsel reeds een anti-Christe lijk karakteren dat karakter zal en moet hoe langer hoe meer bij haar uitkomen. Het is inderdaad, zooals in de memorie van toelichting op de concept-wet gezegd wordt: »op den bo- »dem der schoolkwestie ligt het verschil van overtuiging omtrent de gewichtigste godsdien- »stige en wijsgeerige vragen, en dat verschil »zal blijven bestaan: de strijd tusschen gezag >en onderzoek, tusschen geloof, twijfel en on- geloof zal niet ophouden." Ja! dat is waar lijk de strijd goed gekenmerktHet gezag van God en Zijn woord, of een onderzoek dat zich daarvan heeft losgemaakt: geloof, of (daar twijfel toch wel nooit een duurzaam standpunt kan wezen) ongeloof. Wij staan in dien strijd aan de eene zijde de staatsschool, in beginsel, aan de andere zijde waar blijft nu de neutra liteit?" Nu begrijpen we, waarom die neu traliteit" wel genoemd, maar niet omschreven, wel beloofd, maar niet gegeven kon worden. De eerste helft van art. 26, en art. 27 nemen geenerlei bezwaren voor ons wegwat zij ons geven is alleen nieuwen grond voor ouze be wering dat dc neutrale" school niet neutraal is, nieuw bewijs voor onze stelling, dat die school volstrekt niet voor allen bruikbaar is en het steeds minder zal worden, en nieuwe kracht voor onze grief, dat de staat die school toch bevoorrecht, en dus beslist partij kiest in een strijd van godsdienstigen aard. Middelburg, den 23 Februari 1877. Bij de Tweede Kaiucr is een adres ingekomen van 31 suikerfabrikanten en industrieelen op Java tegen de intrekking van art 2 no. 27 van het politie- strafreglement voor inlanders, waarin zij voor de in dustrie van Ned. Indië in het algemeen en voor de suikerindustrie in het bijzonder groot gevaar zien. Zij verzoeken de Tweede Kamer een besluit te ver dagen en den minister van koloniën te verzoeken, een onderzoek in te stellen omtrent de feiten, waar van de noodige kennis nu nog schijnt te ontbreken. Ter verhooging van de waarde der rijks-schor- J ren onder Dinteloord is door de regeering noodig geoordeeld, dat de staat eigenaar worde van een aan het heemraadschap van den Rozendaalschen en Steeu- bergschen Yliet toebehoorende strook schor aldaar. Als gedeeltelijke vergoeding waarvoor wenscht de regeering een oppervlakte buitengrond en water aan dat heemraadschap in ruil af te staan. De daartoe noodige bekrachtiging is bij een wetsontwerp daarop aan de Staten-Generaal gevraagd. Het gerechtshof te 's Hage heeft gisteren de beken de moordenaar van Oostburg Izak Timmerman schuldig verklaard aan moedwillige doodslag op zijne huisvrouw Adriana Lieveuse, en hem veroordeeld tot 20 jaren tuchthuisstraf. Voor eenigen tijd is melding gemaakt van gunsti ge bepalingen, onder zekere voorwaarden, voor mi liciens die hun dienstplicht in persoon volbrengen. Deze bepalingen onderscheidden zich van vroegere doordien de verkorting van diensttijd van 3 op 2 maanden is teruggebracht. Daarenboven is, zooals uit het Reoueil militair blijkt, een maatregel ingevoerd, die nieuw is en wellicht goeden invloed in de beoog de richting kan uitoefenen. Aan de lotelingen, die voor hunne inlijving met goeden uitslag het gevorderd examen hebbeu afgelegd, kan na een verblijf onder de wapenen van minstens vijf maanden, door den chef van het korps de ver gunning worden verleend, om in het garnizoen bij hunne ouders of familie-betrekkingen in te wonen. Om in dit voorrecht te deelen, zal worden vereischt: lo dat de milicien zich zeer goed gedrage en ijver voor den dienst betoone; 2o dat hij 10 cent daags storte ten voordeele der menage, welke door zijne af wezigheid schade zou lijden; 3o dat de buiten de ka zerne wonende miliciens dezelfde diensten verrichten als de in de kazerne gehuisveste; 4o dat de ouders of betrekkingen, ten genoegen van den chef van het korps doen blijken, dat zij in het onderhoud van den milicien naar behooren voorzien. De verleende ver gunning kan worden ingetrokken, zoodra het gedrag van den milicien niet goed is, of wanneer er bij den chef van het korps andere redenen, aan de belangen van den dienst ontleend, mochten bestaan om de toe gestane gunst te doen ophouden. De ipilicien, aan wien eene disciplinaire straf wordt opgelegd, zal, zelfs het geval van gewoon arrest niet uitgezonderd, gedurende zijn straftijd in de kazerne moeten wonen en aan de menage der soldaten behooren deel te ne men. Ingeval van ongesteldheid of ziekte blijven, zoowel wat verpleging als geneeskundige behandeling betreft, ook voor hem de gewone bepalingen gelden. Het hoofdbestuur der vereeniging van christe lijke onderwijzers in Nederland heeft een adres verzonden aan de kamerleden, die de bekende nota, in be trekking tot de onderwijswet hebben geteekend. Het bestuur dankt voor de waardige en ernstige wijze, waarop deze heeren het goed recht van hen die de bijzondere school liefhebben en steunen, hebben doen uitkomen, en vertrouwen dat deze daad den moed van eiken christelijken onderwijzer zal verhoogen om zijne taak te vervullen, met de hoop dat eindelijk recht en waarheid zegevieren zullen. Men verneemt dat aan den heer Gardiner, den onbaatzuchtigen Engelschman, die met zijn vaartuig de laatste overblijfselen van het verblijf van Heems kerk en Barendsz, op Nova Zembla opspoorde en deze uit eigen beweging aan Nederland ten geschenke heeft aangeboden, vanwege de Ned. Regeering een gouden medaille zal vereerd worden. Uit het in het Recueil Mil', opgenomen regle ment voor de pupillenschool ontleenen wij de volgende bepalingen Tot de pupillenschool wor den, voor zooveel er plaatsen zijn, toegelaten zonen van militairen en van gepensioneerde of gegageerde militairen, niet jonger dan 12 en niet ouder dan 14 jaren, en die overigens voldoen aan de voorwaarden tot toelating, door den miuister van oorlog te bepa len. Ook zonen van niet militairen, kunnen tot de school worden toegelaten, tegen betaling van een jaar- lijksche bijdrage van f 50. Op de pupillenschool wordt onderwijs gegeven in lezen, schrijven, Nederlandsche taal, rekenen, geschie denis en aardrijkskunde, in sommige militaire regle menten en voorschriften, in exerceeren, schermen, gymnastiek, schaatsenrijden en zwemmen, iu oefenin gen met het geschut en de brandspuit en zoo moge lijk in sommige ambachten, welke later in den mili tairen stand te pas komen. Voorts wordt aan de pupillen gelegenheid gegeven, om, overeenkomstig de keuze der ouders of voogden, onderwijs in den godsdienst te ontvangen. De pupillen verlaten voor hun 16e jaar de school en gaan, hetzij als volontair naar het instructie-batal- 1 jon of de artillerie-instructie-compagnie, hetzij als jougeling naar een der regimenten cavallerie of het batallon mineurs en sappeurs, hetzij als tamboer of hoornblazer naar een der korpsen. De kleeding en uitrusting der pupillen zuil, veel mogelijk in overeenstemming met die der reden korpsen van het leger, nader door den k worden bepaald. Zij wordt voor 's rijks rek verstrekt en onderhouden. Woensdag was het 200 jaar geleden, dat BarmJ de Spinoza op een armoedige kamer te 's Hag£ overleed. De vereerders van dezen op 44jarigen leef tijd overleden denker en wijsgeer hadden geweuschtl' dezen dag niet onopgemerkt te doen voorbijgaan. In- eene zaal van het gebouw voor kunsten en weten—3 schappen, versierd met rouwfloers en de buste van" Spinoza, vereenigden velen zich, waaronder Z. K. H.lJ prins Alexander. Bij den aanvang der plechtigheid voerde een muziekcorps dat onzichtbaar geplaatst was een treurmarsch uit. De bekende Fransche hoogleeraar Ernest Renan sprak in eene uitvoerige rede over Spinoza. Dat de Israëlitische denker geschetst werd als de voorlooper van de moderne theologie zal ieder die de plaats, aan Spinoza in den laatsten tijd toege- schikt, kent en die den feestredenaar vooral uit zijn „le- ven van Jezus" kent, kunnen begrijpen. De wijsgeer en denker treden geheel op den achtergrond voor den moderne uit den voor-modernen tijd. De strekking van de rede vatten we samen in deze woorden: „de godsdienst is eeuwig, zij voldoet aan de behoeften van ontwikkelden en beschaafden, en niets zou nood- lottiger voor de menschheid zijn dan dat zij verdween. Maar voor de verschillende tijden verschillende vor men, en wie de vormen van 't verleden wil opdrin gen aan den nieuwen tijd, kweekt slechts huiche larij, die steeds laf maar vooral nutteloos is. Spinoza behield den inhoud onder andere vormen; hij wild#» verdraagzaamheid van den staat, vrijheid voor den godsdienst; en wij willen niet meer. Vrijheid is het laatste woord van Spinoza's „Philosophie religieuse", en 't is ook ons laatste woord. Daarom willen wij evenmin als hij de langzame ontwikkeling van trager geesten door storende inmenging, ontijdige bemoeiing, verhaasten. Vooral geen geweld. Onze vrijheid willen wij verdedigen, en des noods de vrijheid van hen, die als zij meester zijn, onze vrijheid niet zouden eerbiedigen." Wij zouden de laatste zinsnede met het oog op onzen schoolstrijd bijna letterlijk kunnen overnemen, ja nog versterken in dier voege Onze vrijheid verdedigen wij, en daarmee tegelijk de vrijheid van hen, die zoolang zij nog meester zijn, onze vrijheid niet willen eerbiedigen. Beroepen tot pred. bij de N. H. G. te Vlissingen P. IV. Pikaar Rhenen. Lienden J. G. Bruining Nieuw-Beierland. Bed. voor het beroep tot pred. bij de N. H. G. te: Schore en Vlake J. Kuijlman Prinsenhage. Strijen J. G. Ormel Maartendijk. Men schrijft ons uit Vlissingen dato 23 Febr. In de nabijheid van het Sluische gat zit een bark omhoog, die door de laatste buien over de banken is heengeslagen. Adsisientie geweigerd. Donderdagmorgen liepen verschillende gi oote en kleine vaartuigen de zeegaten uit, nu niet meer ver hinderd door W. winden. Een kleine barge (soort t van Keulsche aak) werd door de hooggaande zeeën omgekeerd. De Belgische loods is, na bijna een uur zwemmens, gered. Hoe het met de bemanning is af- geloopen, schijnt men nog niet met zekerheid te weten. Volgens het Utrechtsch Dagblad is de verval- sching van levensmiddelen besproken in eene verga dering van de maatschappij van nijverheid. Een der bestuursleden verklaarde in self help de eenige uit komst te zien, self help zou moeten bestaan in het J oprichten van een bureau ter informatie, waar ieder .j de levensmiddelen scheikundig en microscopisch kon tl doen onderzoeken. Het bureau behoort natuurlijk door^ U het gemeentebestuur opgericht te worden. Nog een ander voorstel, mede uit Utrecht, is in I de laatste dagen tot ons gekomen. Het is van dr. I Raabe en gericht tot de voorstanders van leerplicht. I Ziet toe zegt genoemde heer gij voorstanders* van allerlei verplichtingen en plichten voor anderen™ dat gij uw eigen plichten niet uit het oog verlies*® Wilt gij den leerplicht invoeren, die alleen de armsk^B der lage standen drukken zal; neemt gij, voorstand»^® dan de eetplicht op u; en geef den huisg<^® nen, die gij van hoe geringe inkomsten ook bei^fl uit uwe niet uit de staatskas het bro^^f zij door uwe zorg derven; ja, maakt uwe pU® pie volkomenen geeft hun het nooffijfl voedsel, opdat hunne lichamen worda^B chaam van een Nederlander moet 7/jJ®

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 2