CHRISTBLIJK-HISTORISCH BLAD. 92. OMOOMEMUIE GETUIGEN. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden francoƒ2,— Enkele no miners- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING, te MIDDELBURG-. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. 1—6 Wij hebben de geschiedenis opgeroepen, om te oordeelen over hetgeen wij in onze laatste artikelen zeiden van de Revolutie en hare lerlingen. Wij kunnen haar op tweeerlei wijze getuigenallereerst door de feiten, die uit het revolutionaire beginsel steunden en op naam en in de kracht der Revolutie geschied- ■n. Wilt gy, dat ik u dien langen, bangen weg voere van den dag, waarop Frankrijks vertegenwoordigers voor het eerst hun vorst een beambte des volks noemden, tot op de vreeselijke uren waarin hij en zijne gemalin onder den moordbijl der guillotine het gezalfde hoofd bogen Zullen wij nog eens samen de ijzingwekkende jaren doorleven van den dag, dat iedere Franschman vrij en gelijk werd ver klaard, tot op den dag, dat men slooten groef op de pleinen van Parijs, om het bloed dei- duizenden vermoorden op te nemen Nog eenmaal van de bespotting des Allerhoogsten het oor wenden, om onze oogen te vergasten aan eene brooddronkene menigte, die onder de meest gruwzame wandaden, de knieën buigt voor eene schaamtelooze vrouw, de Godin dei- Rede gedoopt Gij eischt het nietindien de alleen behoefden te beslissen, wij hadden pleidooi gewonnen en met eene zucht vol angstige zorge, zouden wij de pen kunnen nederleggen. Dan ware de veroordeeling gewis hen, die aan een beginsel vasthouden, dat gruwelen baart, zulk eene ontaarding van ganschen mensch na zich sleept. Doch suist dat bestrijdt menhet onafscheidelijk [erband tusschen het beginsel en de feiten er Revolutie en onze taak moet veeleer ijn, dit verband te toonen. Wilt gij ■evolutionair zijn Aanvaard dan ook al die [ruwelen, zonder welke zij niet bestaan, zich iet ontwikkelen kan! Dit is volstrekt noodig, dat men die wandaden toeschrijft aan de «thoofden, de overdrijvers, de dweepers en .rtijlieden, terwijl men het beginsel als heilig ol van de heilzaamste werkingen voor de chlieid blijft beschouwen. Welnu, luiste- wij dan naar de meest geëerbie- apostelen der Revolutie en onderwerpen e zaak aan hun eigen oordeel. Blijkt dat wij de Revolutie andere dingen toe- :end hebben, dan zij belijden, wij hebben zaak verloren. Is het tegendeel duide- dan sluite men niet moedwillig het legge men zich niet langer zorgeloos Uit den rijken voorraad kiezen blinde slechts enkele aanhalin- wij het eerst het woord: te vragen, aan welk ge vaar de wet hem blootstelt en wanneer de souverein hem gezegd heefthet is voor den Staat noodig, dat gij sterft dan moet hij ster ven, omdat hij alleen op die voorwaarde alleen veilig heeft geleefdzijn leven is niet een weldaad der natuur meer, maar een voor waardelijke gift van den Staat," Is er volle diger geweldenarij denkbaar Met lichaam en ziel zijt ge het eigendom van uw tiran. Wilt gij weten, wat er van uw eigendom wordt Robespierre antwoordt u »Het eigendom is het recht, dat ieder burger heeft om naai zij ue wijze te genieten van en te beschikken over het deel goeds, dat hem door de wet ge waarborgd wordt." Of laat Barrot het u dui delijker verklaren: »de Revolutie kan den laat- sten mensch en de laatste stuiver vragen Vindt gij het aannemelijk word of blijf' dan revolutionair. Waarlijk, men zal niet schromen, al zijn er hinderpalen op den weg. Immers, burgers, wat de republiek grondvest, dat is de vernietiging van alles, wat zich tegen haal verzet zoo roept St. Just u toe. Dat geldt niet alleen uw eigendom, uw leven, neen, uw gansche mensch, uw willen en werken; immers Danton zelve riep wanhopig«men moet ande ren onder de guillotine brengen of er zeiven onder, één van beiden Eu als gij dit alles doet en dit alles voor waar aanneemt, wat is dan de prijs van zooveel opoffering, de buit uit zulk een strijd tegen allen en tegen uzelven, wat is uwe hope Rousseau zegt het u andermaalZie hier het groote vraagstuk, dat van de staatkunde bare oplossing wachteene vorm van bestuur te vinden, die de wet stelt boven den inenscb. Indien deze vorm niet te vinden is, en, ik beken eerlijk dat ik geloof, dat zij niet te vinden is, dan is mijn raad, dat men bet andere ui terste kieze, en een mensch zoo hoog boven de wet sLelie, als slechts eenigzins mogelijk is, dat men het willekeurigste despotisme grond veste. Ik zou dan een God tot despoot willen hebben Armzalige hope Bittere keuze Arme mensch Om daartoe te komen moet gij dan dien hangen weg afleggen, waarvan Necker eenmaal profeteerde bloedvlekken zullen ons tot gids dienen en de trofeeën van de misdaad, de altaren, aan de furiën gewijd, bakenen ons pad af" en toch Necker gaf de Revolutie een krachtigen stoot. Dat de vorst »bij Gods genade" een eerste hinderpaal op zulk een weg is, springt gemakkelijk in het oog en, wel verre van den dood des Konings als eene on zedelijke, onwettige handeling te wraken, zegt RobespierreHet geldt hier geen proces Lode wijk is geen schuldige, gy zijt geene rech ters Gij zijt en kunt slechts zijn werktuigen van den StaatGij hebt gaen vonnis te vellen vóór of tegen een mensch, maar een maatregel voor het algemeene welzijn, eene handeling van nationale voorzienigheid, dat is uw taak Een ander revolutionair redenaar, Camille Des- moulins, noemt u de tweede hinderpaal, als hij uitroept: Frankrijk zal geen rust keunen, eer alle aanzienlijken uit de 83 departementen aan de hoo rnen opgehangen zijn!" Wilt ge hieraan niet mede werken, »dan zijt ge geen republikein en ver dient hetzelfde lot!" zoo roept Buanorotti u toe. Dan zal er rust zijn, en volkomen ge lijkheid en vrijheid In de gelijkheid van nood lot, angst en gevaar en in de vrijheid om slaaf te zijn. Ja, gij zult vertegenwoordi gers hebben", roept Rosseau, »maar ook dezen zijn niet vrij; zij zijn slechts de commissarissen van den volkswil." Vreeselijk zal hun lot zijn, zoo zij het wagen eene meening te hebben, tegenover de partij, die zich het volk noemt, omdat zij heden de sterkste is. Hoor, hoe een volksvertegenwoordiger zelf Tolendal spreektIk heb gezworen geen voet meer te zetten in dat hol van menscheneters, waar ik de kracht niet. meer had, de stem te verheffen. Ik, Mounier, die als door een wonder aan twintig moordenaars onts napte, en alle eerlijke lieden met ons heb ben begrepen, dat onze laatste poging tot al gemeen welzijn, moest wezen, er uit te treden." Wij verwarren in de keuze, de ruimte dringt ons onze bloemlezing te eindigen. Hooren wij ten laatste, hoe de Revolutie na al de maat schappelijke verhoudingen verbroken te hebben, ook de natuurlijke banden verbreekt en zelfs zich boven God stelt met ééne machtspreuk. Rousseau spreke voor het laatst: »zóó de fami lie vereenigd blijft, het is niet volgens de na tuur. Zoodra het kind zichzelven verzorgen kan, is de vader ontslagen van het kind en het kind van den vader. De kinderen behoo- ren aan de republiek, eer zij aan hunne ouders behooren." En sde Staat schrijft een algemeene godsdienst voor. Men blijft vrij, dien niet te belijden, mits men zich dan verbanning uit het laud getrooste. Wie ech ter, na dien godsdienst beleden te hebben, zich niet daarnaar gedraagt hij worde gedoodHelaas, ja, de revolutie telde hare martelaren bij duizenden Middelburg, 31 Januari 1877. Er is in den laatsten tijd, zoo schrijft men aan het Hbl., in verschillende dagbladen herhaaldelijk sprake geweest van het al of niet verplaatsen van het expeditie-kantoor der firma Krupp, van VEissiscgen naar Rotterdam. Reeds tijdens het werkstaken der sjouwerlieden te Ylissingenwerd in dit blad medegedeeld, dat het voornemen bestond de schepen dier firma met ijzererts uit Spanje binnen eenige maanden te Rotterdam te doen binnenkomen. Thans kan met zekerheid worden gemeld, dat de tegenw oordigc agent der firma Krupp, te Vlissingen,

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1