CHRISTILIJR HISTORISCH BLAD. Dinsdag- 30 Januari. 1377. Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- ond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden franco2, Enkele nommers- 0,07 Uitgever: ALBERT WE DDI ivGr te MIDDELBURG Prtjs der Advertextiëx: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 16 regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Middelburg, 29 Januari 1877. Wekelijksch overzicht van de christelijke pers. ^ot uitbreiding van de wet, houdende maatregelen tegengaan van overmatigen arbeid en venvaarloo- van kinderen, is bij het departement van Justitie ^.wetsontwerp in bewerking; maar alvorens deze tsvoordracht vast te stellen wensckt de minister het voelen van de Kamers van Koophandel en Fabrie- u over sommige hoofdpunten te vernemen. De nister vraagt o. a. behoort de wet aan kinderen, ïgelieden en vrouwen jaarlijks, gelijk in Engeland, ïige vrije dagen te verzekeren, hetzij met, hetzij ader behoud van loon Een inzender in de Stan- lard beantwoordt die vraag bevestigend. Door den hepper zijn de nacht en den Rustdag als tijden n ontspanning geschonken, maar daarenboven heeft inensch die lang en hard werken moet aan eenige tspauning wel behoefte. Deze vr.iag staat in het uwste verband met de kermis-afscliafling. Enge- ïd is ons op dat gebied voor. Men gevoelt daar t bezwaar, dat er in gelegen is om de arbeiders durende 300 dagen van het jaar, (le dag van 12 en en meer, op te sluiten in fabrieken; daarom eft men hun, behalve de erkende feestdagen, nog 8 lve of 4 heele dagen vrij, tusscheu 15 Maart en 1 :tober. In ons land kent men, behalve misschien zeer enkele fabriekanten, geen vrijen of zoinerschen g en daarom is de kermis bij ons de eenige uit— anuing. Na in herinnering gebracht te hebben dat de ïckten over de natuurlijke vruchten der beginselen, sedert een halve eeuw op het vaste land van Eu- pa heersckende zijn, ook onder de liberalen luider irden, geeft de Stasidaard een citaat uit het •ste nöriF&er van de Stemmen over Staatkundige en latsckappelijke vraagstukken. Regeeren zegt die irijver, moet het niet zijn, kracht en zedelijken in- >ed van zich doen uitgaan; moet het niet zijn, met izijdestelling van alle zelfzuchtige oogmerken over wezenlijke belangen te waken van hen, die aan ze zorgen zijn toevertrouwd Moet het niet zoo dat het volk, zonder blinde gehoorzaamheid, in n regeeringspersoon zijn meerdere, zijn ware leidsman ^dekt Niet naar eene partij, welker bestaan ten al- t tijdein de lucht hangt moet het ministerie Heemskerk mrdeeld worden, maar naar den zedelijken standaard, men recht heeft de regeering te stellen. En daar- ar beoordeeld, bestond er in onze hedendaagsche iderlandscbe maatschappij geen jaramerlijker ver- lijnse). Dat spelen met beginselen, dat opnemen wijn kabinet van de tegenstrijdigste elementen, die [lit, die in alles doorstraalt, om voor zich zelf te [ven voordeel trekken van de verdeeldheid der fc-ale partij, zulk eene regeering kweekt lafhartige prs niet minder dan laaghartige spotters. De re- ■Tng neemt den schijn aan van onpartijdigheid, I zitting in haar kabinet te geven aan verschil- B nuancen der politieke denkbeelden in B grond der zaak verkankert zij de natie. Zij Hdeert. op de zedelijke zwakheid en karakter- Heid der menschen. Zij is niet in staat iets grootsch Hszielen, waar zij zelf zoo klein is en zoo op de Hieid der menschen bouwt. Na deze vermelding ^nlc StandaardHet is alleen aan gemis van ze- ^■n zin bij het volk zelf te wijten, dat eene regee- ■als deze zich staande houden kan. De minister ^ftkerk is de ware uitdrukking van den alge- standaard van hel zedelijk leven bij het ^^^eel van ons volk. Grooter zou de verdienste ^fciing zijn, indien ze vergezeld ging van K^het geneesmiddel. Hij verwacht B^cn, en schijnt de kracht niet ^B^oof in Jezus Christus, den ^kiïten, ontspruit. Er is een volk onder en achter de kiezers, dat aan zijn ideaal tijdelijke goederen heeft leeren opofferen, den moed heeft onafhankelijk te zijn tegenover eene overheid, voor wier zedelijke kracht het geen eerbied koestert; een volk dat in den strijd voor 't geen het voor waarheid en recht houdt, zich geleerd heeft te ont doen van vele oude, onchristelijke overleveringen, en zijn kracht niet meer zoekt bij overheid, staat of re geermacht, maar bij het geloof in God alleen; een volk, dat beseft dat de hoogste Waarheid den gelde- lijken steun van eene der waarheid dikwijls vijandige macht, niet behoeft en daarom van den staat slechts gelijkheid vraagt; een volk, dat ondanks de tegen werking van al wat machtig is zelf handelen kan, en zich oefent in de kracht en lust, om in eigen be hoeften te voorzien; een volk dat niet in ijdel gepraat over het maken van wetten, maar in het zelf uitvoe ren der wetten, in waarachtige zelfregeering de volks vrijheid tot werkelijkheid tracht te brengen; een volk, in één woord, waarvan eens gezegd zal worden, wat van de Engelsche puriteinen is gezegd, die ook in hun tijd gehaat en veracht waren, dat zij door plichtsbe trachting en hun diep gevoel voor de Godheid, hun land hebben bevrijd van de verdorvenheid zijner meesters en de verslapping der zeden. Indien aan de edelen en aristocraten de oogen voor dat volk eens opengaan, indien hun de vrijheid, waarvoor dat volk strijdt, de vrijheid om zich ielf te zijn, bekoort, dan behoeft aan de toekomst van het Nederlandsche volk nog niet gewanhoopt te worden. Aan het slot van een ingezonden stuk over het onderwijs in het Wageningsch Weekblad zegt de redactie: Toch sluiten we met de opname van bovenstaand schrijven onze rubriek van Ingezonden Stukken voor bijdragen over de schoolquaestie. Een courant zou zijn abonné's en een christeninenscli zijn geur en fleur verliezen, als men van niets anders hoorde dan van de schoolquaestie voor en de schoolquaestie na. We spraken bijna nooit iemand die er niet van walg de. En ware er nog eenig vooruitzicht, dat we met een drietal kwade maanden er door waren, enfin, we zouden met een zucht door den zuren appel heenbij- ten. Maar de wet van Heemskerk was door de par tijen al geoordeeld, eer ze was ingediend. Geen en kele barer, die haar niet afkeurt en venvenscht. Van wat toegeven en 't zoeken van een schikking wil schier niemand iets weten. Ieder moet 't onderste uit de kan hebben. En daarom ook zullen we 0112e eigen hoofdartikelen over dit treurig onderwerp zooveel mo gelijk bekorten. Als de wet zal gevallen, 't tegen woordig ministerie afgetreden, een nieuw ministerie benoemd, de verkiezingen gehouden zullen zijn en een nieuwe onderwijswet weer aan de orde is gesteld, dan zijn we nog even ver als tlians. Zoowel op 't gebied der militaire defensie als op dat van 't lager onder wijs schijnt Nederland veroordeeld te zijn tot mach teloosheid. Men moge daarover met ons treuren, maar 't feit moet erkend worden. Arbeid adelt. Werkt terwijl het dag is, want de nacht komt waarin niemand werken kan. Deze ge dachten hielden ons bezig, toen we jl. vrijdag avond vertoefden in de zaal waar gewoonlijk de Jtoai- ffcliiigs-vei'CCBiigïaig te Middelburg onder de zinspreuk Rom. I 16 hare bijeenkomsten houdt. Zij had belangstellenden en vrienden genoodigd om op ei genaardige wijze haar 17jarig bestaan te herdenken. Zij weuschte proeven te geven van hetgeen door haar gedaan wordt. Over gemis aan belangstelling had ze voorwaar niet te klagen, de temperatuur in de stamp volle zaal hverde een, misschien voor velen onaange naam, contrast op met de storm en regenvlagen daarbuiten. Maar die de rnarseh gewaagd had, be klaagde zich zeker niet. Het programma bood rijke verscheidenheid aan. Nu eens werd een lied, dan eens een psalm of gezangvers door de jongelingen onder begeleiding van orgelmuziek ten gehoore ge bracht, dan werd een dichtstuk vau eigeu fabricage of van een onzer bekende dichters voorgedragen. De eere-voorzitter deed verschillende mededeelingen, waaruit de aanwas der vereenigingen in alle landen van Europa, tot zelfs in Zweden toe, bleek, terwijl ds. Rijnders met eenige woorden van opwekking en vermaning deze bijeenkomst sloot. Indien er een wensch is, waarmede we bovenal instemmen, dan is het die van ds. Rijnders, dat wel dra, op een of andere wijze, in Middelburg een gebouw moge verrijzen, dat als middelpunt van chris telijke werkzaamheid te beschouwen iseen gebouw degelijk en waardig, al is het dan ook wat minder sierlijk als zoo menig jeneverpaleis; een gebouw waarvan niet alléén genot maar ook werkzaamheid het devies is. Meer dan elke andere vereeniging is het de taak van deze de verborgen krachten die op elk gebied in de christelijke gemeente schuilen tot ontwikkeling en zelfbewustheid te brengen het uit gebreide terrein van onderzoek worde, zij het dan ook in beginsel, door haar betreden; al wat lieflijk is en welluidt worde door haar gekweekt, en dan zal bloei van eigen kring en bate voor het Koninkrijk Gods de schoone vrucht dier werkzaamheid zijn. Met belangstelling verneemt men dat door het ge meentebestuur van Goes een acïi*es is ingediend aan den Minister van Binnenlandsche Zaken met het drin gend verzoek, alle pogingen te willen aanwenden, die kunnen strekken tot, het overnemen van de spoorweg- lijn Roosendaal-Breda (Grand Central Beige) dooi den Staat der Nede-landen. De goede exploitatie van de lijn Rotterdam en Duitschland naar Vlissingen hangt daarvan geheel af. Vooral ook de stoomvaart op Engeland is daarbij ten nauwste betrokken. Zoolang het gedeelte van den Grand Central Beige op Nederlandsch grondgebied niet te gelijk met de geheele zuiderlijn door één zelfde maatschappij wordt geëxploiteerd, zal men voortdurend aan allerlei mis- rekeuingen bloot staan. Het hooge goederen-tarief Yenlo-Ylissingen, op welks vermindering de Kamer van Koophandel alhier reeds zoo herhaaldelijk, en met recht, heeft aangedrongen, is daarvan voor een ge deelte eveneens afhankelijk. Zijn voor Amsterdam, Rotterdam en Dordrecht dc tarieven gelijk, ofschoon die plaatsen niet op gelijken afstand liggen van dc Duitsche grenzen, dan moet billijkerwijze ook Vlis singen in die handelscombinatie opgenomen worden. Met betrekking tot het koninklijk besluit, waarbij de ïn- en doorvoer van buitenslands van schapen, bokken en geiten wordt verboden, schrijft men uit Londen aan de N. R. Ct. Zooals bekend is, moet het vee van Duitschland, Frankrijk en België hier te lande aan de landings plaats geslacht worden. Het Engelsch gouvernement han aan de Nederlandsche Regeering tijd gegeven van den 18 tot den 20 dezer, om den in- en doorvoer van die landen te verbiedenals wanneer Hollandscli vee onder het bevoorrechte zouden blijven. H"t Nederlandsch gouvernement heeft evenwel daar mede gedraald tot den 23 dezer. Op dien dag, in den namiddag, kwam eene dépêche bij de Engelsche Regeering, meldende, dat eindelijk de in- en doorvoer van vreemde schapen door Nederland verboden was. De Engelsche landbezitters en vele partikulieren hadden dagelijks de Privy Council aangemoedigd 0111 Nederlandsch vee ook te slachten aan de landings plaats. Ook sommige dagbladen drongen daarop aan en in de Times van den 23 dezer verzekerde dc lieer James Adams, dat er reeds orders van den Privy Council uitgegaan waren, om ook het Nederlandsch vee voortaan aan de landingsplaats te slachten. Aan de onvermoeide pogingen van den Nederlandschen gezant en den konsul-genevanl heeft men het echter te danken, dat het Nederlandsche vee overal in Enge land mag ingevoerd blijven.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1