CHRISTELIJK HIST0R1SSH BL1I. Zaterdag 13 Januari. 1877. Prijs der Advertentiën: ACENTENde heeren P. G. de Vey Mestdagh te Vlissingen, M. de Jonge Jz. te GoesJ. van der Peijl te Neuzen. DE WIL DES VOLKS. ET ZUIDEN, eiken Maasda.g, Woensdag en Vrijdag- j ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. per drie maanden franco2, hkele nomuiers- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING, AirDDELBURt I-, Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 16 regels 1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. Ibonnés buiten Middelburg wov beleefd verzocht de verschui aboiinenients-gelden over faot kwartaal voor den 15de" auari a. per postwissel (desver- zeilde na aftrek der onkosten) den ondergeteekende over te De Uitgever, ALBERT WEDDING. I. schetsten u in vorige artikelen de ver- ling van de overheid tot hare onderdanen ;en tijd, toen men nog meende, dat »de Eieid van God verordineerd was, het zwaard ragen." Doch, wat gebeurde? Bij den ^menden bloei der Europeesche staten in midden der vorige eeuw voegde zich bui- weelde. De goede zeden der voor- *en moesten wijken, en allerlei uitspattin- 'aamen de plaats in van vroomheid en ma- 1. De zinnelijke mensch wenscht zich ijken band vrij en begon met Gods gezag 'eiermijnen in hart en leven. Dat godde- hem overal volgende, ook op de plaat- ontucht, de goddelijke hand, die daar op de witte muren der feestzaal, zij weggedacht, weggespot kunnen worden, ng van God, het werd eene mode des h de ongebaarde jongeling durfde, neen, le zich er op, den Allerhoogste in het f^ht te durven zegenen. De gevolgen iet achter. Bij de uitspatting der groo- hun rang en zedelijk gewicht in het len vertreden, voegde zich de ontevre- der minderen, welke tot deze uitspat- jiiet in staat waren. Verdwenen was }f aan God en daarmede ook de be- fcia den Goddelijken wil, welke alleen cautie, ja, voor ontevredenheid behoedt. voelde zich ongelukkig. Wat dan? Te- •en tot de wegen, die men verlaten had, d der vaderen weder zoeken en Zijne eeren Neen, geloofde men niet meer jgste Liefde, welke alle verhoudingen •de zoo saamgeweven heeft, dat zij, ip de vreeze Gods, 's nienschen ge- top dragen, dan kon men ook |ten te gelooven, dat de niaat- wan verhoudin gen voortvloeiden .nmg van Zijn gezag. Men schreef dingen en misbruiken toe en zocht Waardoor zooveel ellende, waardoor [en strijd in de wereld? De mensch ^eide men. De een heeft meer voorrechten dan de ander. Eerst, als allen vrij en allen gelijk zijn, dan zullen allen broeders zijn en in vrede samen leven. Doch hoe de toestand der maatschappij dus te hervormen Men bearbeidde den bodem, waarin men straks de zaden der revolutie strooi en zou. God was uit maatschappij en leven verdrongen, niets gemakkelijker dan nu het denkbeeld van overheid te wijzigen. Zij heette voortaan niet meer »door God verordineerd", maar door de onderdanen gekozen en bun amb tenaar. Verleerd de maatstaf van goed en kwaad, nut en schade, recht en onrecht bij God te zoeken, noemde men goed, nut, rcclit, wat met den wensch, den wil des harten strook te en wierp het overige als gebrandmerkt weg. Doch een volk bestaat uit millioenen en dezen hebben minstens duizenden tegenstrijdige wen- schen, zoo min twee bladeren volkomen op elkaar gelijken, zoo min vindt ge één mensch op aarde, wiens wil overeenstemt met dien eens anderen. Hoe was het mogelijk dus voor den ambtenaar der onderdanen naar hun wil te handelen? Natuurlijk, daarop moest wat ge vonden worden. Men zou stemmen, de stem men opnemen en de uitslag daarvan gold voor den algemeenen wil des volks. Daaraan moest zich de overheid onderwerpen, daarnaar moes ten zich alle weêrstrevigen voegen. En liem, die de opmerking waagde, dat men dus tot groffer geweldenarij kwam, dan men ooit on der de vorige leuze had beleefd, werd het zwaard op de borst gezet. En hem, die meende, dat het toch veiliger was, den ouden God, dan den wankelbaren nieuwen te gehoorzamen, werd het pistool op het hart gericht. En hem, die vraagde, of nu niet juist de bijzondere vrijheid geheel vernietigd was en leven en bezitting uitsluitend behoorde aan den sterkste," werd de guillotine tot ant woord gewezen. Immers ieders welzijn moest zich oplossen in het algemeene welzijn en wat de sterkere" goed noemde, was onomsfcootelijk goed. Stond daartoe eene bijzondere vrijheid, eene nieening, een bezit, een schat, een leven in den weg, het was plicht dat beletsel te vernieti gen. Zulk eene macht had de »van God ver ordineerde" overheid nimmer bezeten! Zulk eene vrijheid had zij zich nimmer durven ver oorloven Kolenbrander, arme kolenbrander, wat wordt er van uwe hut Mensch, welke gods dienst zult gij belijden Eene zoodanige als de overheid, de ambtenaar van den volkswil, mij veroorlooftOuders, welke school zult gij voor uwe kinderen kiezen Ik heb geene keuze meer, want slechts één onderwijs kan goed zijn en dit wordt door den staat bepaald. Vader, moe der, hoe zult gij uwe kinderen opvoeden Aan mij niet die vraag, we zullen samen het ant woord gaan vernemen bij den staat Bezitter, wat zult gij met uw huis, uwe erven doen Noem mij geen bezitter, ik hen dief, bedelaar of bezoldigde en de staat zal mij zeggen, hoe ik hare bezoldiging, die zij mij beschikt, ge bruiken mag! Mijn broeder, hoe zult gij mij uwe natuurlijke liefde toonen? Door u doode- lijk te haten ofmijn broeder te vergeten, zooals de staat het vereischtMensch, waar is uw verstand Waartoe die vraag Ik behoef het niet, ginds denkt men voor mijEn nog eenmaalonsterfelijk wezen waar is uwe ziel? En het antwoord klinkt ontzettend, maar waar: ginds in de stembus! Zóó zijt gij dan een zandkorrel aan het strand, die men vertreedt met den voet doch, heb goeden moedImmers die tijden zijn voorbij en de geschiedenis riep ze een vaar wel, voor eenwig toe? Middelburg, 12 Januari 1877. De eerste kamer der Staten-Generaal verga derde Dinsdag avond in openbare zitting. Na mede- deeling van ingekomen stukken werd de vergadering gesloten. Woensdag en Donderdag zijn de afdeelingen vergaderd geweest tot onderzoek der begrootingsont- werpen. Blijkens een bij liet Departement van Koloniën ont vangen telegram van den Gouv.-Gen. van Ned. Indie, dd. 9 dezer, heeft de nieuwe radja van Sim pang Olim de voorwaarden aangenomen, die voor de onderwerping van dat landschap gesteld waren (waar onder de bevoegdheid van het Gouvernement om de belastingen tegen schadeloosstelling over te nemen). Nadat hij was beëedigd, is op den 5n dezer op plech tige wijze de Nederlandsche vlag te Simpang Olim geheschen, en op den 7n de blokkade opgeheven. De i»l.$kssMïcldcSc3i hebben in 1876 opgebracht f95.8 1.257.4772 tegen f91.374.526.01 in 1875. De raming [voor 1876 bedroeg slechts f 85.810.321.50, zoodat de opbrengst de raming met ruim 10 millioen heeft overtroffen. Voor het examen tot toelating op de rijks- kwcekscBiool te Middelburg hebben zich 43 adspiranten aangemeld. Het examen zal 17 dezer te Breda worden afgenomen. De i'eiosisrkaartesa der Maatschappij tot exploi tatie van Staatsspoorwegen zullen voortaan geldig zijn: van 1 tot 150 kilometers afstand, gedurende 2 dagen en boven de 150 kilometers afstand, 3 dagen. Vroeger liepen ze van 1 tot 40 kilometers slechts een dag. Vaderland Om aan voorgeschreven bepalingen in 't belang dei- defensie te voldoen, is een wetsontwerp ingediend tot droogmaking van de zoogenaamde pSasseu 8h?oos- Aesfi «Se VecBaffc, in de provinciën Utrecht en Noord Holland, daardoor zal eene oppervlakte water van ruim 5000 hectaren, in vruchtbaar land worden her schapen. De concessie is verleend aan den heer W. C. Timmerman te Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1877 | | pagina 1