CHRISTELIJK HIST0R1SSH BL1I.
Zaterdag 13 Januari.
1877.
Prijs der Advertentiën:
ACENTENde heeren P. G. de Vey Mestdagh te Vlissingen, M. de Jonge Jz. te GoesJ. van der Peijl te Neuzen.
DE WIL DES VOLKS.
ET ZUIDEN,
eiken Maasda.g, Woensdag en Vrijdag- j
ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen.
per drie maanden franco2,
hkele nomuiers- 0,07
Uitgever:
ALBERT WEDDING,
AirDDELBURt I-,
Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 16
regels 1,Iedere regel meer 15 cents.
Liefdegaven 10 cents per regel.
Ibonnés buiten Middelburg wov
beleefd verzocht de verschui
aboiinenients-gelden over faot
kwartaal voor den 15de"
auari a. per postwissel (desver-
zeilde na aftrek der onkosten)
den ondergeteekende over te
De Uitgever,
ALBERT WEDDING.
I.
schetsten u in vorige artikelen de ver-
ling van de overheid tot hare onderdanen
;en tijd, toen men nog meende, dat »de
Eieid van God verordineerd was, het zwaard
ragen." Doch, wat gebeurde? Bij den
^menden bloei der Europeesche staten in
midden der vorige eeuw voegde zich bui-
weelde. De goede zeden der voor-
*en moesten wijken, en allerlei uitspattin-
'aamen de plaats in van vroomheid en ma-
1. De zinnelijke mensch wenscht zich
ijken band vrij en begon met Gods gezag
'eiermijnen in hart en leven. Dat godde-
hem overal volgende, ook op de plaat-
ontucht, de goddelijke hand, die daar
op de witte muren der feestzaal, zij
weggedacht, weggespot kunnen worden,
ng van God, het werd eene mode des
h de ongebaarde jongeling durfde, neen,
le zich er op, den Allerhoogste in het
f^ht te durven zegenen. De gevolgen
iet achter. Bij de uitspatting der groo-
hun rang en zedelijk gewicht in het
len vertreden, voegde zich de ontevre-
der minderen, welke tot deze uitspat-
jiiet in staat waren. Verdwenen was
}f aan God en daarmede ook de be-
fcia den Goddelijken wil, welke alleen
cautie, ja, voor ontevredenheid behoedt.
voelde zich ongelukkig. Wat dan? Te-
•en tot de wegen, die men verlaten had,
d der vaderen weder zoeken en Zijne
eeren Neen, geloofde men niet meer
jgste Liefde, welke alle verhoudingen
•de zoo saamgeweven heeft, dat zij,
ip de vreeze Gods, 's nienschen ge-
top dragen, dan kon men ook
|ten te gelooven, dat de niaat-
wan verhoudin gen voortvloeiden
.nmg van Zijn gezag. Men schreef
dingen en misbruiken toe en zocht
Waardoor zooveel ellende, waardoor
[en strijd in de wereld? De mensch
^eide men. De een heeft meer
voorrechten dan de ander.
Eerst, als allen vrij en allen gelijk zijn, dan
zullen allen broeders zijn en in vrede samen
leven. Doch hoe de toestand der maatschappij
dus te hervormen Men bearbeidde den bodem,
waarin men straks de zaden der revolutie strooi
en zou. God was uit maatschappij en leven
verdrongen, niets gemakkelijker dan nu het
denkbeeld van overheid te wijzigen. Zij heette
voortaan niet meer »door God verordineerd",
maar door de onderdanen gekozen en bun amb
tenaar. Verleerd de maatstaf van goed en
kwaad, nut en schade, recht en onrecht bij
God te zoeken, noemde men goed, nut, rcclit,
wat met den wensch, den wil des harten strook
te en wierp het overige als gebrandmerkt weg.
Doch een volk bestaat uit millioenen en dezen
hebben minstens duizenden tegenstrijdige wen-
schen, zoo min twee bladeren volkomen op
elkaar gelijken, zoo min vindt ge één mensch
op aarde, wiens wil overeenstemt met dien eens
anderen. Hoe was het mogelijk dus voor den
ambtenaar der onderdanen naar hun wil te
handelen? Natuurlijk, daarop moest wat ge
vonden worden. Men zou stemmen, de stem
men opnemen en de uitslag daarvan gold voor
den algemeenen wil des volks. Daaraan moest
zich de overheid onderwerpen, daarnaar moes
ten zich alle weêrstrevigen voegen. En liem,
die de opmerking waagde, dat men dus tot
groffer geweldenarij kwam, dan men ooit on
der de vorige leuze had beleefd, werd het zwaard
op de borst gezet. En hem, die meende, dat
het toch veiliger was, den ouden God, dan
den wankelbaren nieuwen te gehoorzamen,
werd het pistool op het hart gericht.
En hem, die vraagde, of nu niet juist
de bijzondere vrijheid geheel vernietigd
was en leven en bezitting uitsluitend behoorde
aan den sterkste," werd de guillotine tot ant
woord gewezen. Immers ieders welzijn moest
zich oplossen in het algemeene welzijn en wat
de sterkere" goed noemde, was onomsfcootelijk
goed.
Stond daartoe eene bijzondere vrijheid, eene
nieening, een bezit, een schat, een leven in den
weg, het was plicht dat beletsel te vernieti
gen. Zulk eene macht had de »van God ver
ordineerde" overheid nimmer bezeten! Zulk
eene vrijheid had zij zich nimmer durven ver
oorloven Kolenbrander, arme kolenbrander, wat
wordt er van uwe hut Mensch, welke gods
dienst zult gij belijden Eene zoodanige als de
overheid, de ambtenaar van den volkswil, mij
veroorlooftOuders, welke school zult gij voor
uwe kinderen kiezen Ik heb geene keuze meer,
want slechts één onderwijs kan goed zijn en
dit wordt door den staat bepaald. Vader, moe
der, hoe zult gij uwe kinderen opvoeden Aan
mij niet die vraag, we zullen samen het ant
woord gaan vernemen bij den staat Bezitter,
wat zult gij met uw huis, uwe erven doen
Noem mij geen bezitter, ik hen dief, bedelaar
of bezoldigde en de staat zal mij zeggen, hoe
ik hare bezoldiging, die zij mij beschikt, ge
bruiken mag! Mijn broeder, hoe zult gij mij
uwe natuurlijke liefde toonen? Door u doode-
lijk te haten ofmijn broeder te vergeten,
zooals de staat het vereischtMensch, waar is
uw verstand Waartoe die vraag Ik behoef
het niet, ginds denkt men voor mijEn nog
eenmaalonsterfelijk wezen waar is uwe ziel?
En het antwoord klinkt ontzettend, maar waar:
ginds in de stembus!
Zóó zijt gij dan een zandkorrel aan het
strand, die men vertreedt met den voet
doch, heb goeden moedImmers die tijden zijn
voorbij en de geschiedenis riep ze een vaar
wel, voor eenwig toe?
Middelburg, 12 Januari 1877.
De eerste kamer der Staten-Generaal verga
derde Dinsdag avond in openbare zitting. Na mede-
deeling van ingekomen stukken werd de vergadering
gesloten. Woensdag en Donderdag zijn de afdeelingen
vergaderd geweest tot onderzoek der begrootingsont-
werpen.
Blijkens een bij liet Departement van Koloniën ont
vangen telegram van den Gouv.-Gen. van Ned.
Indie, dd. 9 dezer, heeft de nieuwe radja van Sim
pang Olim de voorwaarden aangenomen, die voor de
onderwerping van dat landschap gesteld waren (waar
onder de bevoegdheid van het Gouvernement om de
belastingen tegen schadeloosstelling over te nemen).
Nadat hij was beëedigd, is op den 5n dezer op plech
tige wijze de Nederlandsche vlag te Simpang Olim
geheschen, en op den 7n de blokkade opgeheven.
De i»l.$kssMïcldcSc3i hebben in 1876 opgebracht
f95.8 1.257.4772 tegen f91.374.526.01 in 1875. De
raming [voor 1876 bedroeg slechts f 85.810.321.50,
zoodat de opbrengst de raming met ruim 10 millioen
heeft overtroffen.
Voor het examen tot toelating op de rijks-
kwcekscBiool te Middelburg hebben zich 43
adspiranten aangemeld. Het examen zal 17 dezer te
Breda worden afgenomen.
De i'eiosisrkaartesa der Maatschappij tot exploi
tatie van Staatsspoorwegen zullen voortaan geldig
zijn: van 1 tot 150 kilometers afstand, gedurende 2
dagen en boven de 150 kilometers afstand, 3 dagen.
Vroeger liepen ze van 1 tot 40 kilometers slechts een
dag. Vaderland
Om aan voorgeschreven bepalingen in 't belang dei-
defensie te voldoen, is een wetsontwerp ingediend tot
droogmaking van de zoogenaamde pSasseu 8h?oos-
Aesfi «Se VecBaffc, in de provinciën Utrecht en Noord
Holland, daardoor zal eene oppervlakte water van
ruim 5000 hectaren, in vruchtbaar land worden her
schapen. De concessie is verleend aan den heer W.
C. Timmerman te Amsterdam.