CHRISTELIJK HISTORISCH KLAII. M°. 68. Dinsdag 3 December. 1876. HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- Uitgever: 1 Prijs der Adtertentiën: avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. ALBERT WKDDING, Per regel 15 ets.; Familie-berichten van 1—0 Prijs per drie maanden franco2,— 1 te regels ƒ1,—, Iedere regel meer 15 cents. Enkele nommers- 0,07 j MIDDELBURii. i Liefdegaven 10 cents per regel. AGENTEN: de heeren P. G. de Vey Mkstdagk te Vlissingen, M. de Jonge Jz. te Goes, J. van der Peul te Neuzen. Middelburg, 4 December 1876. Wekelijkscli Overzicht van de Christelijke Pers. Onze politieke toestand wordt iii de jongste kroniek van de Stemmen voor Waarheid en Vrede aldus geteckend: Voor onzen geest verrijst in de grauwe lucht het grijze binnenhof van 't vorstelijk 's Gravenhage, en we trachten te weten te komen, wat wind en wolken daar voorspellen. Maar het is al vergeefs. Wel krijgen wij den indruk, dat de uieuwe minister van koloniën gedoscht is in een vederentooi van andere kleur, dan ziju koufervatieve ambtgenooten maar de geachte Minister van Binnenlandsche Zaken heeft plechtig verklaard, dat dit een optisch bedrog is. Een enkel puntje van een vleugel, vau een slagveder moge iets anders getint zijn de natuur bemint de speling, de variëteiten. De Heer Mees neemt, zoo luidt het, terecht een plaats in in een conservatief ministerie. Maar waarom hebben de H.Ii. Fransen v. d. Putte en van Houten dan een gansch anderen indruk van dezen nieuwen bewindsman ontvangen, hem met uit bundige geestdrift als huunar een begroet? Is hier een kleurenspel, is hier een dier zonderlinge lichtef- waar te nemen, waarin de zon een welbehagen heeft We begrijpen er niets van. Gelijk men weet heeft zich de minister van Kolo niën zeer sterk verklaard voor de conversie van 't communaal in 't individueel grondbezit. De liberalen zijn hier altijd voor, de konservatieven er altijd tegen geweest. Het schijnt wel zeker te zijn, dat die con versie, op den duur, zij het dan ook een zeer langen duur, moet leiden tot grooter onafhankelijkheid, mis schien tot geheele losmaking van Indie van 't moeder land. Voor ons is dit geen schrikbeeld, mits wij ons eerst van onze moederlijke plichten hebben gekweten. Wij moeten zorg dragen, dat onze overzeesche doch ter zich eenmaal zonder leiband kan bewegen, en dat zij krachtig ontwikkeld, een zuster van ons zij met een gevoel van k i n d e i 1 ij k e dankbaarheid jegens ons in het hart. Elke weg, die daartoe leiden kan, moet den christen eeu aangewezen weg zijn. En het wil mij voorkomen, dat de leiders der christelijk-his- torische partij in ons vaderland, het gekibbel tusschen de radicale en konservatieve partij moeten laten voor wat het is en op den band tusschen Indie en ons steeds moeten wijzen als vóór alle dingen een zede lijken band, die ons dure plichten oplegt. J^weet niet, waarom men zich met het epithon christelijk versiert, indien men niet de.;, moed heeft om alles te wrekeu, wat onheilig, baatzuchtig, egoist moet heeten. Wij konden in het koloniaal debat een uitnemende rol, of laat mij liever zeggen een schoone roeping vervullen. Wij hebben ons ideaalwij belijden Jezus Christus den grooten Ontfermer wij m o g e n niet rusten, voordat de beginselen van het Evangelie re- kgeeringsbeginselen ziju geworden. In liefde voor recht BLvrijheid raag niemand liet van ons winnen. Waarom Bj|t de bauier, eens door de Heeren Elout en ^^^Mzoo moedig omhoog geheven, thans, naar ^^^do'or iedereen op het Binnenhof vergeten? L van Justitie wensclien we geluk met vereenigingen. Al de V «Meelde vertoogen, waartoe zij in ^^^hebben wij niet kunnen theologisch dispuut fi-iV ■fej^^en juridisch. de bitse het fortiter in re kan vereenigen met het s u- aviter in m o d o. In zijn gedrongen volzinnen geen zweem van bitterheid Bij de behandeling van deze wet kwam mij gedurig de rede voor den geest, door Dr. Kuyper gehouden over een wetboek voor den arbeid. Zou de geachte minister van Justitie nóg op denzelfden toon antwoorden als hij toen deed Ik meen het te moeten betwijfelen. Wij spraken in geruimen tijd niet over het dusgenaamde sociale vraagstuk. Toch ontging het onzer aandacht niet. Het rumoer in Amsterdam, was geen verschijnsel des tijds maar het groote werklieden-congres te Parijs, de werkzaamheid der sociaal-democraten in Duitsch- land, en de manifesten van het Nederlandscfi Werk liedenverbond zijn zeer ernstige teekenen aan den hemel. Niet genoeg kunnen wij de lezing aenbevelen van den uitmuntend geredigeerden W erkmans- vriend, die zijn lezers trouw op de hoogte houdt van de uitingen der sociale pers, en de belangen van den werkman met warmte verdedigt, met kennis van zaken bespreekt. Vau de wet op liet lager onderwijs, welke //ons weldra bereiken zal," kunnen we met zekerheid nog niets naders zeggen. In gespannen ver wachting wachten wij het phenomeen af. Eerst een betere kieswet, dan de schoolwet zoo is het verlangen v van liet Merkelijk Weekblad. Zonder eéne ware volksvertegenwoordiging geen be handeling van divj waarachtig volksbelang. Wij heb ben, zegt het Wes^'lad, al vijf en twintig jaren ge- tobt, we kunnen %3t nog wel vijf en twintig doen. Veel beter dit, dan eene nieuwe wet van deze donke re kamer. Er is niet eene partij die een eminent hoofd in de kamer heeft; er is geen enkele partij te onderkennen aan een eigen programma; er is geen enkele partij in de kamer, bij machte een beginsel zuiver te doen triumfeeren. Indien deze regeering eene nieuwe wet indient, dan zal ze even beginselloos zijn ais de wet op het Hooger Onderwijs, en zij die zich in alle bochten kunnen wringrn, hetgeen de Roomschen het best verstaan, zullen er het grootste profijt van trekken. Een nieuwe Kieswet volgens Hares systeem liefst volgens het beginsel der stau- denvertegenwoordiging. Maar in allen gevalle, eerst een Kieswet, waarvan men zeggen mag zij is recht vaardig voor alle partijen. Hetzelfde blad deelt een staaltje mede van de over dreven humaniteit onzer dagen. Te Buenos-Ayres is eene gevaugenis geopend. De voorstanders van de afschaffing der doodstraf hadden een plaats gevraagd, waar men gevaarlijke burgers kon opsluiten. Zij zeg gen, dat men geen recht heeft een medemensch ter doodeu met behulp van ijzer, lood of koord, doch dat het beter is hem langzaam te doen sterven in een cel, zij wilden een klooster, waar hij afgeslo ten van de wereld zijne zonden overdenken kon. Om monnik te worden, begint men dus met zijn vriend, zijn buurman, het komt er niet op aan wie, neder te schieten. Het nieuwe klooster is echter beter dau het voormalige. De monnik der oudheid ging bloots voets, hij was smerig, mager, afschuwelijk. De mon nik der nieuwe tijden (gevangene) wordt goed gevoed, heeft een badkamer, is goed gekleed, heeft gas in zijn cel en als hij lezen wil eene bibliotheek tot zijne brsehikking. De gevangenis heeft gekost 50 millioen piasters (1 piaster 9 ets.) en is gebouwd voor 250 bewoners, zoodat elke monnik 20.000 piasters 's jaars kost. Rekent nu voor bediening, voeding enz. 10.000 p. dm kost elke gevangens 30,000 p. 's jaars of het dubbele van het salaris van een gepensioneerd hoofd officier. Het bestuur zorgt dus. goed voor de ver- j^M^^^tan^^Dder^luiaard, dje^ zijn evenmenscheu De ophelderingen door de ministers van koloniën en binnenlandsche zaken in de eerste kamer gegeven, geven de conservatieve bladen aanleiding zegt het Wageningsch Weekblad om te bewijzen dat de verhouding tusschen het conservatief ministerie en de conservatieve partij niets te wensehen overlaat. Maar helaas, en passant komen de conservatieve volksvertegenwoordigers met schennende hand die illusie vernietingen. Wie de zitting der tweede ka mer van jl. Dinsdag bijwoonde zou nauwelijks zijn oogen of ooren durven vertrouwen. Terwijl de anti revolutionaire leden slechts de vinger ietwat dreigend tegen het ministerie ophieven, om het te waarschu wen toch vooral geen liberale onderwijswet in te dienen, waren de conservatieven buiten zich zelf van woede. De heeren de Casembroot, Wintgens, Haff- mans, Heijdenrijk, Insinger en Eabius bestookten de regeering op eene wijze zooals men dat van geslagen vijanden nauwelijks verwachten zou. Het ministerie komt daardoor in eene hachelijke positie. Tot vóór het optreden van den nieuwen minister van koloniën stond althans eene groote minderheid het ter zijde, die door afwijkende stemmen meerderheid worden kon, maar thans is het kabinet overgegeven aan de goed- of kwaadwilligheid van conservatieven en li beralen beide. En dat met een nieuwe school- en kieswei in het vooruitzicht, die aan politieke harts tochten vrij spel geven Het tweede ministerie Heemskerk slaapt dus niet op rozen. We bewonderen de kalmte, de gematigheid en gevatheid, waarmede het eminente hoofd de bru tale aanvallers beantwoordde we mogen verwachten dat de begrootingen met groote meerderheid zullen aangenomen worden, maar dat is slechts uitstel van executie. Voor het winter-reces zal de onderwijswet worden ingediend. En dan komen de poppen aan 't dansen. Waarlijk óf de ministerieele zetels moeten veel aantrekkelijks hebben, óf het landsbelang moet de ministers zwaar op het hart wegen anders is het onbegrijpelijk hoe zulke mannen de pijnbank niet reeds voorlang zijn ontvlucht. Hoe het ook zij wij citeeren den anti-revo lutionaire kamerleden is het aan te raden zich buiten dat geharrewar te houden en voor het wegstervend conservatisme geen partij te trekken. Als de vervul ling onzer wensehen ook maar voor een klein deel afhankelijk is van deze kleine en innerlijk verdeelde fractie, die zich met den weidschen naam van de conservatieve partij tooit, dan rest er voor ons niet de minste hoop meer. De Wei'kuiaiisvricucl heeft enkele artikelen gewijd aan Godsdienst en sociaal-democratie. Uit de taal die door radicale bladen gevoerd wordt geeft het blad het volgende godslasterlijk citaat, opgenomen iu de Volksstaat„Met veel moeite en na veel strijd begint de wereld eenigermate van de 1800 jarige krankheid des Christendoms te genezen. En daar komen nu bladen, die de arbeiders het oude uitgezweten gif weder onder een nieuwen naam zoe ken in 't hoofd te brengen. Jezus van Nazareth in dien hij werkelijk bestaan heeft, wat nog te betwijfe len valt was evenmin socialist als Lasalle christen was, „Tot zoover het citaat." En hierop volgen deze ware woorden van het blad zelve. Het is thans 9maak geworden, om de meest kettersche begrippen op 't gebied van staat en kerk te dekken met de vlag van 't christendom of van de Hervorming en met de autoriteit van groote mannen. Dat brengt het belang mee. Zoo ontkerstend is de maatschappij nog niet, dat raeeningen gesteund door het gezag van Jezu^^^^^ van Luther en anderen, meer

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1876 | | pagina 1