GIRISTILUHISTORISCI BLAD. Schoei en Catechisatie. N°. 63. Donderdag' 23 November. 1876. ZUIDE Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op .Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden francoƒ2, Enkele nommers- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING, te MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën: Per regel 15 ets.; Familie-berichten van regels ƒ1,iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. AGENTEN: de heeren P. G. de Vey Mestd ag ft te VlissingenM. de Jonge Jz. te GoesJ. van der Peijl te Neuzen. Vragen wij thans ons af: wat is eene chris telijke school en wat is de bijbelsche geschie denis voor haar? Immers zoo zullen wij ons zeiven en anderen het antwoord geven op deze andere vraag: gaat de christelijke school ge heel en alleen op in de bijbelsche geschie denis? Wat is eene christelijke school? Eene school, waar alle middelen aangewend worden, om onder den zegen des Heilands de kinderen onzes volks te brengen tot het geloof in Hem, die hen voor tijd en eeuwigheid gelukkig ma ken wil. Alzoo, waarom is het de christelijke school vooral te doen? Om geloof in Christus. »Ziet ge wel?" roept onze tegenpartij, »dus het maatschappelijke moet op den achtergrond! Het tijdelijke moet verwaarloosd worden!" -Wij antwoordenOmdat gij zoo spreekt, geeft gij ons recht te zeggen, dat gij den eisch van het christendom niet begrijpt. Wilt gij hier voor het bewijs Wij zijn bereid op uwe aan vrage, u te overtuigen, dat Christus juist van zijne volgelingen wil, dat zij naar gelang van hunne talenten en van den stand, waarin Hij hen geplaatst heeft, uitmunten in de wereld. Wij zijn bereid hieraan op uw verzoek een hoofdartikel te wijden, thans blijven wij bij ons doel, en zoo we er niet lijnrecht op afgaan, is het, om u slechts even te vragen: neemt gij het waarlijk aan, telkenmale dertien ontwik kelde jongelingen aan te wijzen, uit de open bare school afkomstig, tegen elke twaalf van gelijke ontwikkeling, die de christelijke school u als hare leerlingen aanwijzen zal? Zooniet, dan hebt ge dit uw pleidooi verloren En in dien gij aarzelt, deze u meermalen aangeboden proef te nemen, dan twijfelt gij immers zelve reeds aan de waarheid van uw beweren. Om geloof in Christus, zeiden wij. Is dit zoo, dan moet het kind weten in wien het gelooft. Dit zou men in bijbeltaal uitdruk ken: het geloof is uit het gehoor, en het gehoor is uit het woord Gods. Allereerst dus twee opmerkingen: Eene school, waarop het verboden is, wettelijk verboden, Christus te leren kennen, kan nimmer eene christelijke immers wie de kennis van Christus Hjelemmert de geboorte van het geloof Die het woord Gods het zwij- het geloof in dat woord i Christus winnen, dan zal hij zich niet onder eene wet kunnen stellen, die hem dit verbiedt. De open bare school kan dus nimmer eene christelijke zijn, evenmin als de openbare onderwijzer in zijne betrekking christen zijn kan. Wij gevoe len het: deze rede is hard, wie kan ze hooren? Alleen zij, die hun handel en wandel toetsen, niet aan de meening der mensehen, maar aan Gods eigen woord, getuigenis gevende met hun geweten. Of wets-ontduiking mogelijk is? Ja, ook in ons goede Zeeland is zij niet alleen mogelijk, maar komt zij zelfs voor. Wij wen- schen daarover thans niet uit te weiden, maar meenen alleen, dat ieder, die zich onder eene wet stelt en ze verkracht, schuldig is voor God en menschen, hij noeme zich dan Anti-revo lutionair of Jezuit. Strijdt eene wet tegen uw geweten, niets mag u dwingen, haar dienaar te zijn. Zijt gij het eenmaal geworden, dan eischt zij terecht gehoorzaamheid. Daar is nog eene reden tot beschuldiging, tot zeltvej. ».yi. Is eene wet onchristelijk, doch tracht men door ontduiking de kwade gevolgen in de praktijk te voorkomen, dan verlengt men de levens duur der wet. Immers door de onzedelijke toe passing worden de oogen verblind voor de weerspraak van de wet en het geweten. Zóó moge men voor den beperkten kring van de gemeente, waarin men verkeert, een tijd lang de nadeelige gevolgen voorkomen, men offert duizenden daarbuiten vóór en na op aan ja waaraan? Aan eigen gemis van zedelij ken moed, van opofferende liefde tot den Heer, aan zijne eigene tijdelijke belangen. Schuldig dus voor God en menschen Middelburg, 22 November 1876. De Tweede Hamer heeft Maandag hare werk zaamheden hervat. De zitting duurde slechts eenige oogenblikkcn. De Kamer ontving mededeeling van de ingekomen stukkeu, onder welke de wetsontwer pen, die achtereenvolgens gedurei.de het afgeloopen reces waren medegedeeld. Daarna werden de beide muntwetten tegen aanst. Woensdag te 1 ure aan de orde gesteld. In het Mail-overzicht van het Bat. Hbl. leest men, naar aanleiding der berichten uit Atjeh Wij hebben derhalve met niet onbelangrijk verlies weder een klein stukje grond vermeesterd en moeten sterker bezetting in de ten ondergebrachte streek houden, dan vroegei in Atjeh lag. De vijand blijkt talrijk en weder zeer stoutmoedig te zijn, in plaats van geen tegenstand te bieden en te verloopen, zoo- als de civiele en militaire bevelhebber in een vorig rapport berichtte. De resultaten, die van de jongste operatiën zijn verkregen, schatten wij niet te gering, maar zij zijn voor de pacificatie des lands nog van zeer weinig beteekenis. Zóó Voortgaande, kan de oor een menschenleven lank-duren. Waar men de volgende belangwekkende mededeeling omtrent een toestel, door den kustlichtwachter L. te Westkapelle in Zeeland vervaardigd, en dat thans nog heel een voudig ingericht en voor verbetering en verfraaiing vatbaar is, aangezien de maker niet bij machte was er veel aan op te offeren. Ziehier, wat men daarover schrijft: //Zooals bekend is aan allen, die ooit de constructie der lamp van een kustlicht mochten zien, wordt de olie door middel van pompwerk uit de vaas of lamp naar de pitbuis gevoerd en moet door een kanaal passeeren, waardoor nauwlijks eene fijne stop naald kan. Het is dus duidelijk, dat zulk een ka naaltje door een gering iets verstopt kan raken. Het pompwerk wordt door inwendig mechaniek met ge wicht in beweging gebracht. Zeer vatbaar zijn dus olielampen voor stoornissen. Om nu te weten, of de lamp goed werkt, heeft men vroeger wekkers er op geplaatst, die afliepen, als zij opgehouden had te werken, en alzoo den wachter, die meest in de wachtkamer zich bevindt, waarschuwen. Daar de wekkers echter nu eens te vroeg en dan weer te laat afliepen, zijn ze als ondoelmatig beschouwd en overal afgekeurd. Te vergeefs werd sinds naar iets anders uitgezien, en daar de wachtkamer gewoon lijk nog al ver van het licht is, verwekte dit altijd nog al veel onrust en bezorgdheid. Nu is door ge- impmrlp T. pfin tnAstpllptip ui 1 o-prlsinht hetwelk nr» dp wachtkamer uitkomt en door een wijzer, die zacht en geregeld rondloopt, aantoont of de lamp al dan niet werkt. Bovendien is op het toestelletje een bel ge plaatst, waarop een koperen hamertje elke minuut een slag geeft, als de lamp werkt. Dit slaan houdt ech ter op, als de lamp stil houdt, zoodat in de wacht kamers de werking der lamp kan gade geslagen wor den met zóó'ii juistheid, dat de minste stoornis, welke de lamp ondervindt, aan den wijzer te bespeuren is De opzichter van den Westkappeler lichtopstand, schijnt het zoo doelmatig gevonden te hebben, dat hij gelast heeft, het eiken nacht te laten werken tot groot genoegen en gemak der wakers." Het belastingkantoor te Bruinisse is opgehevcia, en er is xugesteld een ontvangkantoor te Nieuwer- kerk, bevattende de gemeenten Nieuwerkerk, Bruinisse, Ouwerkerk en Oosterland. St. Phiiipsland is toege voegd aan het kantoor St. Maartensdijk, onder beheer v;in den heer D. Toewater. Een wegens het uitgeven van aiict g:*BaglKia*c rijksdagIdea's te Kampen in hechtenis genomen persoon is een gewezen apothekers-bediende, genaamd Berend Haitsema Enuina. Hij is 30 jaar oud en in Friesland geboren. Het schijnt, dat de rijksdaalders niet valsch zijn, maar dat er door een chemisch pro ces van 25 a 30 cents zilver is afgenomen, waardoor zij lichter en doller van kleur worden. Uit de memorie van antwoord van den minister van justitie blijkt, dat de verhalen van de Courier de la M e u s e betreffende de pa'oce^sSëai en de houding van deu minister van justitie te dien opzichte onwaar zijn geweest. De minister verklaart, dat het hem niet is gebleken, dat in den laatsten tijd door de politie openbare godsdienstoefeningen buiten gebouwen en besloten plaatsen zijn verboden, die als wettig zijn toegelaten. De grond voor de meening, dat zulks wel zou zijn geschied, moet hierin worden gezocht, dat deelnemers aan sommige processiën haar ten onrechte als wettig beschouwdeu. Wel daaren tegen is het waar, dat processen-verbaal opgemaakt zijn wegens het houden in Limburg van andere open bare godsdienstoefeningen buiten de geff

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1876 | | pagina 1