HANDELSBERICHTEN.
INGEZONDEN STUKKEN.
maar hun stem wordt versmoord, zij zijn al9 roependen
in de woestijn.
omdat er zulk een groote jacht moet gehouden wor
den die alle krachten en alle zintuigen in beslag neemt,
is het niet mogelijk even te hooren naar Hem die
nvermoeiden en belasten," ook van het drijven en jagen
der politiek, tot zich roept. Jezuïtisme en liberalisme
voeden om strijd die neiging des meuschen die slechts
aanziet wat voor oogen is, en alles wat buiten het
gebied der zinnelijke waarneembaarheid ligt, eenvou
dig naar het gebied der bespiegelingen verwijst. Die
zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zachtDit
hadden we onze lezers te zeggen over Frankrijk. In
bijzonderheden kunnen we de geschiedenis moeilijk
nagaan; onze ruimte is daartoe, bij de velerlei be
langen waaraan we onze kolommen wijden moeten;
te beperkt. ïïenige aan vullings-verkiezingen voor de
nationale vergadering zullen 1 October plaats hebben,
de partij-strijd is daar weder tot 90 neen misschien
tot 100 graden gestegen. Mac-Mahon, de president
der Republiek bezoekt eenige gedeelten van het land.
De ontvangst die hem overal is bereid getuigd t van
de liefde des volks voor zijn persoon. (De liberale bla
den spreken van A volks gehechtheid aan de republiek,
dat durven wij niet Frankrijk is zoo wispeltu
rig, dat er op liefde voor instellingen, die gewoonlijk
nog fonkelen van nieuwheid, niet veel rekening is te
maken.) Te Lyon de tweede stad van Frankrijk
werd door den voorzitter van den gemeenteraad eene
redevoering uitgesproken die getuigde van liefde tot
rust en nijverheid, en van begeerte naar zelfbestuur!
Men weet, dat Lyon tot die steden behoort, waar de
maire door de regeering wordt benoemd. Mac-Mahon
antwoordde hem dat zijne gevoelens overeenstemden met
die welke door den voorzitter van de Lyonsche ge
meenteraad waren uitgesproken. Hij voegde er bij
dat hij zich gelukkig gevoelde te Lyon, welks handel
en industrie Frankrijk tot eer verstrekken. De pre
sident der Republiek liet wijselijk het punt van zelf
bestuur rusten.
Men zou haast lichter kunnen zeggen waarde school
kwestie niet bestaat, dan waar ze wel bestaat. De
school wordt langzamerhand voor heel Europa de spil
waarom zich de politiek beweegt, het middelpunt waar
op zich aller oog richt; de kampplaats waar de
strijders elkander ontmoeten. Ongetwijfeld heeft het
eene goede zijde dat de krachten gericht worden op
dit groote doel, de kennis des Heeren te verbreiden.
Maar dat we het even opmerken mogen, trouwe
lezer, in den politieken strijd mag de school niet wor
den vergeten. We bedoelen dit als we het oog uit
sluitend gericht houden op de politieke vraagstukken,
dan zouden we wel eens onze roeping kunnen verge
ten om zelf, al is het dan onder strijd en lijden, te
werken. Wij zopden wel eens kunnen meenen
dat het de 'plicht van den staat was en dat wij dus
maar zoo lang wachten moesten tot de Staat het
ook deed. Dat doen onze vrienden in Zurich niet.
Zij wonende in het meest radicale kanton van
Zwitserland spannen alle krachten in om vrije
scholen op te richten. Ziehier de toespraak waarmede
de beer Froelich een dier scholen opende." //Door het
geweten daartoe gedrongen, weigeren wij onze kinde
ren in de anti-Christelijke scholen van den staat te
doen onderwijzen. Immers wij zijn overtuigd dat het
Staatsonderwijs meer en meer van den eenigen grond
slag, waarop iedere opvoeding, die waarlijk vrucht
baar en ten zegen kan wezen moet rusten, afwijkt; en
deze grondslag is geen andere dan het geloof in
God den Vader, en in Jezus Christus den Verlosser."
Zaterdag werd te Blackheath eene inectiug ge
houden, waaraan, ondanks den zwaren regen, 1200
personen hebben deelgenomen. De heer Gladstone
voerde het woord. Hij zeide, dat de Krim-oorlog
aan Engeland plechtige verbindtenissen heeft opge
legd. De tegenwoordige Oostersche quaestie is geen
partij-quaestie, geen nationaal-Engelsche quaestie,
zelfs geen quaestie van Christendom, want zij is eene
quaestie van algemeene menschlievendheid. Turkije
heeft alles stoutweg geloochend, wat tegen zijne ben
den is aangevoerd, en daardoor heeft het de feiten ver
zwaard. Het heeft de beschuldigers gestraft en de
bedrijvers van de ergste euveldaden beloond. Men
wil Servië als Bulgarije behandelen. Zij die aan 't
bestuur zijn en aan de gruwelen geen einde maken,
zullen de verantwoordelijkheid er van dragen.
De heer Gladstone sprak vervolgens ten gunste
eener samenwerking tusschen Engeland en Rusland.
Engeland mag niet met argwaan jegens Rusland ver
zijn en volgens oude traditien handelen. De
hoeft nooit eene groote quaestie gekend, om-
de Mogendheden en volken van Europa
^temming konden komen. Alleen
kan ten opzichte dezer
De spreker wees
inwerking met
.eland
dagteekening van gisteren uit Londe bericht wordt
weigert de vijandelijkheden te staken, voordat hare
vredesvoorwaarden zijn aangenomen. Daaronder zijn
slechting van de vestingen Belgrado en Semendria en
vaststelling van het maximum vau het Servische leger
op 20,000 man.
Scheepstijdingen.
Vertrokken van Middelburg 10 September de
brik Princess kapitein J. Storm en 11 September
de brik Hefoe kapitein Harrison en de brik Pal Lis
kapitein P. Earnshaw, allen in ballast naar Engeland.
Graanmarkten enz.
Rotterdam, 11 Sept. 1876. (per telegr.) tarwe en rogge
20 ets. lagerwinter- en zomergerst 10 ets. lagerha
ver, paardenboonen en koolzaad onveranderd bruine
boonen 50 ets. hooger; blauwe erwten 50 tot 75 ets.
lager en kanariezaad 75 ets. hooger.
Prijzen van effecten.
Amsterdam, 9 September 1876.
Nederl. Oertific. Werkelijke schuld. 27? pet. 623/.j
dito dito dito 3 7ol/4
dito dito dito 4 99" jG
Loten stad Rotterdam 3
dito dito Amsterdam 3 973/-i
Rusland Obligatiën 1793/1816 5 pet. 101
Certific. Inser. 5 serie5
übl. Hope Co. 1855 6e serie 5 88s/.,
dito f 1000 18645 98' s
dito L. 100 1872 5 „9-2
dito L. 100 18735 29
Loten 1864 5
Loten 1866 5 321
Inscr. Stieglitz Co. 2e a 4 L. 4 pet.
Obligatiën 1867—69. 4 7 S'/8
Aand. Spoorvv. Gr. Maatseh. 5 f 2687?
dito dito4 19S
Aand. Kiew-Brest 5
dito Baltisehe spoorweg3 131
Oblig. spoorweg Poti-TiÜis. 5 pet. 961/.,
dito dito Jelez-Griasi 5
dito dito Jelez Orel 5 pet. 96
dito dito Charkow Azow 5 91 Vs
Polen. Aand. Warschau-Bromberg. 4 797/s
dito dito Wcenen. 5 120
Oostenr. Oblig.metal. in zilv.Jan./Juli. 5 pet. 573/ig
dito dito April/Oet. 5 567?
dito in papier Mei/Nov. 5 54lL
dito dito Febr./Aug. 5
Italië. Oblig. Z.-Ital. spoorweg3 f 105
Spanje. Obligation Buitenl 3 pet. 14'/4
dito Binnenlandsclie 3 13'/s
Portugal Obligatiën3 533/s
Turkije. Inschrijving Alg. schuld5 „12
Obligatiën 1S69 6 f
Egypte, dito 1868 7 pet. 427/3
dito 1S737 413/s
Amerik. Obl. Vereenigde coaten 1904. 5 104
dito dito dito 1885. 6 997/s
Brazilië. Oblig. 1863 4l/a
dito 1865 5 927»
Prijzen Tan coupons.
Daar bij het ter perse gaan liet telegr.-beurs bericht
nog n(et is aangekomen geven wij de koers van Zater
dag.
Amsterdam, 9 Sept. Me tall, f 20,60; dito zilver
f 20,90; Div. Eng. per tt /'li,87', Eng. Russen per ir
ƒ11,8772; Eng. Portugal per tj; ƒ11.877?; Frans ƒ47,60
Belg. t 47,60; Pruis 58,60; Hamb. Russen ƒ30,371/?; Rus
sen in Z. R. 31,127?; Poolseke per ll Poolsclie
per Z. R. Spaansche piasters/'Spaansche
binnenlandsclie gAinerikaansehe dollars 2,46
papier 2,19.
(Plaatsing niet altijd blijk van instemming.)
Mijnheer de Redacteur!
Hoogstwaarschijnlijk zullen er onder uwe lezers velen
zijn, die bij lezing der voorschriften der vrijmetse
laars, den wensch koesterden iets meer van die ver-
eeniging te weten. Van hetgeen ik er- van weet
zal ik iets mededeelen. Misschien kan dan dit wei
nige dienen om veler gedachten te wijzigen en veler
vooroordeelen uit den weg te ruimen.
Ik stel mij voor in zeer korte trekken: le de ge
schiedenis van den bond te behandelen, 2e het doel
daarvan en 3e met eenige opmerkingen te eindigen.
le. Ieder, die de groote domkerken van Straats
burg, Keulen, Freiburg, Antwerpen of Utrecht ge
zien heeft, zal erkennen dat tot de bouwing van die
kunstgewrochten verscheidene jaren noodig geweest
zullen zijn. De personen, die zulk een groolsch
werk hadden aangenomen, natuurlijk meest metselaars,
vormden vereenigingen, zoogenaamde bouwhutten, die
in gilden verdeeld, onder eigen wetten stonden, on
afhankelijke rechtspleging hadden, en groote vrijheden
namen aan de werktafel. Deze 3 personen stelden
de wijsheid, kracht en schoonheid voor. Meestal
werd eens per maand eene vergadering gehouden.
Ieder handwerksman wan goed zedelijk gedrag, flink
op de hoogte van zijn vak, kon als lid worden voor
gesteld.
Bij de aanneming hadden eenige bijzondere plech
tigheden plaats. Om hunne bouwkunst geheim te
houden, werd een geheimschrift uitgedacht, waarvan
elk lid den sleutel koude. De getallen 3, 5, 7 en 9
waren bijzonder belangrijk. l)e 'gele, witte en blauwe
kleuren en de winkelhaak, de hwuier en de duimstok
kregen een zedelijke beteekenis. Deze bouwvereeni-
ging was juist door hare samenstelling in süuit goed
de gebreken van alle standen der maatschappij te
leeren kennen en de leden waren niet zelden getui
gen van de ontaarding der priesterschap. Geen
wonder dus, dat later toen de orde der Jezuïten
werd opgericht, deze zich met hart en ziel beijverde
om dergelijke onmisbare dwarskijkers onschadelijk te
maken. Juist daardoor werden de werkplaatsen
soms toevluchtsoorden voor hen, die om des geloofs
wille werden vervolgd. Toen later zulke grootsche
kerkgebouwen niet meer verrezen, scheen 't alsof de
tijd gekomen was om de geheime vereeniging te ont
binden. Maar ziet daar wordt besloten ook andere
personen dan handwerkslieden als leden toe te laten;
daardoor werd de vrijmetselarij langzamerhand wat
ze nu is.
2. Wat ze dan is? Eene vereeniging van personen,
die zich ten doel stellen de zeden te beschaven en te
veredelen, ('t Is hier niet de vraag, of zij de juiste
middelen, die den Christen bekend zijn, aangrijpen en
welke laatste naar onze overtuiging alleen in staat
zijn genezing voor de kwalen ouzes volks aan te brengen.)
De leden hebben zich te oefenen in verdraagzaam
heid, behooren zich te houden aan hunne, op zede
lijkheid gegronde, wetten. Zij moeten boven partij
haat verheven zijn, tegenover kerk en staat een streng
onzijdig standpunt aannemen en alzoo ijveren tegen
allen gewetensdwang. Op hun woord van eer, dus
zonder een eed te doen, moeten ze beloven de her-
kenningsteekens en de godsdienstige gebruiken ge
heim te houden. Deze laatsten moeten dienen 0111
op den persoon, die zich aanmeldt een blijvendeiï
indruk te maken in 't belang zijner zedelijke ontwik
keling. De arbeid der leden bestaat in het oprichten
en onderhouden van liefdadige instellingen, in 't doen
van werken der barmhartigheid, in 't bevorderen van
het onderwijs. Ieder lid wordt aangespoord om zijne
hartstochten te leeren beheerschen, vastheid van karak
ter te verwerven, recht te doen en zich niet te men
gen in godsdienstige en staatkundige aangelegenheden.
Zoo ziet men, dat de vereeniging der vrijmetselaars
niet- meer is dan eene verzameling van gesloten
gezelschappen, zonder ander geheim dan 't boven
aangeduide.
Of de leden zich trouw houden aan hunne wetten
en voorschriften, ziedaar eene vraag die ik ontken
nend beantwoorden moet. Immers de Nederlandsche
vrijmetselaars hebben zich indertijd afgescheiden
van de Fransche, omdat Prins Napoleon en Murat de
grootste vijanden en toch beiden vrijmetselaars waren.
Daarbij komt nog, dat de Pruisen op hunne verga
deringen over de staatkunde, de Belgen over staat
kunde en godsdienst beide spreken.
3e. Opmerkingen.
a. Over de gansche aarde heeft de vrijmetselarij
hare takken verspreid, behalve over Rusland, Oosten
rijk en Groenland. De 500,000 leden vergaderen in
8000 werkplaatsen of loges. Van die loges bevin
den er zich in Duitschlaud alleen reeds 300 met
30,000 leden.
b. 72 geheime teekens staan den vrijmetselaars
ten dienste om elkander te verstaan. Elk der 3
graden heeft zijn bijzondere teekens, die van achteren
naar voren gelezen worden, zooals de Hebreeuwsche
boeken.
c. In Engeland is het vrijmetselaar zijn zeer veel
waard, in Nederland iets, maar in België en Frank
rijk niets.
d. of de Christen vrijmetselaar zijn kan, is eene
vraag, die ik ook eens deed en waarop een vrij met
metselaar mij antwoordde //de beste Christen is de
beste vrijmetselaar". Omdat de lezers niet gebonden
zijn aan die uitspraak, herhaal ik wat ik vroeger
schreefIeder zal gemakkelijk al 't bovenstaande
kunnen toetsen aan de waarheid, die Gods woord ons
verkondigt.
VI., 5 Sept. '76. F. J.
We bijbelteut «j» de kermis te Gues.
Wij zijn verblijd dat God ons in 't harte gaf op
de kermis een plaats te nemen met onze tent. Rijke
stof hebben wij tot dankzegging over de gezegende
uitkomst.
De colporteur vau het Schotsche Bijbelgenootschap,