CllIUST8L1JK-HISTIftlSCK BHD. xk 32. Dinsdag 12 September. 1376. HET ZUIDEN Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 nre, bekalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden franco2, Etikele no miners- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING, te MIDDELBURG-. Prijs der Advertentiën Per regel 15 ets.Familie-berichten van 1 - regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. AGENTEN"de heeren P. G. de Vet Mestdagh te Vlis&ïngen, M. üe Jonge Jz. te GoesJ. van der Peijl te Neuzen Zij die zich op» deze Courant wensclieu te abonneren kunnen de nommers gedurende de maand Sep tember -verschijnende GRATIS bekomen. Middelburg, 11 September 1876. JL Zaterdag was het juist 25 jaar geleden dat de •eerste rechtstreeksehe verkiezing der gemeenteraden in ons land werd gehouden. Bij die gelegenheid heft <le N. Rott. Crt. in dichterlijk proza een loflied aan op de gemeentewet, waaraan we zóóveel goeds te danken hebben, dat wij niet meer weten dat het vroeger anders was. Dat goede komt dan vooreerst hierop neer -. Ie. aan het hoofd der plaatselijke gemeenten is eene wezenlijke vertegenwoordiging der burgerij gekomen. 2e. de gemeentewet heeft ons de onwaardeerbare weldaad der openbaarheid geschonken. 3e het gehalte der raadsleden is tot hooger peil ge rezen, en 4e. de belangstelling der burgerij in gemeentezaken is toegenomen. Wij voelen ons genoopt tot eenige aauteekeningen, want wij kunnen het loflied op de nieuwe gemeente wet nog maar niet zoo van heeler harte mee zingen, al zouden ook wij daarom den ouden toestand niet geheel terug wenschen. I. De eerste aanteekeniug geLdt punt 4we ontieenen haar aan pag. 2 van dezelfde N. R. Crt., die ons op pag. I het loflied deed hooren. De Arasterdamsche correspondent van de N. R. Crt. (stellig voor haar een getuige boven alle verdenkiug verheven) schrijft haar: „Het is te betreuren dat de kiezers (voor den ge meenteraad) in den laat3ten tijd herhaaldelijk zeer weinig Ier stembus zijn opgekomen. Vooral de dusgenaamde neringdoende burgerij komt hoe langer hoe minder op." Derhalve juist dat deel deF bevolking, dat in de liberale pers wordt voorgesteld onder de oude wet geving miskend te zijn, walgt van haar „politieke rechten." En zoo is het niet alleen te Amsterdam ook te Rotterdam, ook in Middelburg, ook op het platte land; kortom overal, tenzij eenig godsdienstig beginsel bij de stemming betrokken is, is de opkomst flauwen alleen op die plaatsen waar twee gods dienstige richtingen bijna even sterk zijn, zoodat het onzeker is welk kerkgenootschap een zieltje meer in den raad zal tellen, is er doorgaans trouwer opkomst, is er beweging, en, om met de N. R. Ct. te spreken, „ontwaakt leven." Of het juist politiek leven is? Een prachtig bewijs van belangstelling, voorwaar dat niet-opkomen der kiezers; een opkomst van een tiende deel der kiezers is geen zeldzaamheid, een vierde deel is zoo wat het middeleijfer, slechts zeer zelden overschrijdt de opkomst het een derde deel der stemgerechtigden. .Waarlijk men moet stekeblind zijn om te gelooven Ut systeem beantwoordt aan de behoeften van gehalte der raadsleden was vroeger tot gedaald, en staat nu veel hooger. Mie N.R. Ct. aanhaalt lid bekwaamheid om de maar dewijl hoort, heeft, ontdaan, en nu in het genot van het vette der aarde in zijn sociëteit wat liberale machtspreuken te berde brengt, wat dan in de club der wederzijdsche bewondering soms voor verstand van de finantieele of haudelsbelangen der gemeente moet doorgaan; of elders, omdat men eenige jaren aan de hoogesehool verkeerd hebbende met den titel van Mr. prijkt en nu tot kantonrechter benoemd, of een ander als ontvanger in «ene gemeente geplaatst, daar door den burgemees ter wordt geprotegeerd, die zelf soms vreemde ling liever een man uit zijn stand, al is hij pas even in de gemeente gevestigd, dan een ingezetene uit minderen stand onder de raadsleden ziet. In een woord er zijn altijd meuschen te vinden, vooral onder die geen „naam" dragen, die ook wel eens onder de raadsleden willen zitten en altijd on der het stelsel van wederzijdsche bewondering krui wagens, die er hen brengen willen. En behooren die kruiwagens tot de machthebbenden in een kleinere ge meente o, dan zijn soms de verkiezingen zoo vrij Dan is het soms beter Javaan te zijn onder het stel sel van dvvangcultuur, dan neeringdoend burger in het vrije Nederland. Daaromtrent zouden we bijna ongeloofelijke dingen kunnen verhalen, Intusschen is in onderscheidene plaatsen het rijk gebleven aan de mannen die niet „een naam dragen." Want mannen „dié een naam dragen" en vroeger doorgaans vrij goed op de hoogte waren van de geschiedenis, belangen en toestanden hunner gemeente, omdat ze van kindsbeen af wisten, dat de behartiging dier belangen hun eenmaal kon worden toevertrouwd en dus er prijs op stelden ook hierin den roem van hun geslacht te handhaven, trekken zich, vooral in de groote steden, hoe langer hoe meer terug, sinds de ervaring geleerd heeft dat „als een staaltje van moderne beleefdheid" hun adviezen niet eens meer aangehoord worden en men een spreker, die wat ouderwetseh van denkbeelden is, in den letterlij ken zin, den rug toedraait. III. Een andere zegen is de onwaardeerbare wel daad der openbaarheid. Daarop hebben wij niets af te dingen. Er bleef vroeger nog wel eens wat onder den dekmantel, wat nu bekend wordt, en het is goed dat dit zoo is; maar heeft die openbaarheid veel ver betering gewrocht? Op finantieel gebied is thans meer openbaarheid, maar is het vooruitgang dat de begrootingen altijd hooger en hooger eindcijfers too- nen Het belastingstelsel is totaal onderste boven ge keerd, is de tevredenheid grooter onder de burgerij Zijn de lasteu beter verdeeld? Wordt er minder over den druk der belastingen geklaagd, nu hoofdelijke omslagen in de plaats der gemeente-accijnsen zijn getreden Wij gelooven het niet, zelfs in die gevallen waar theoretisch' minder wordt betaald, wordt de druk der belasting meer gevoeld. En waar het drukkende al niet zoo direct gevoeld wordt, omdat men door tal van leeningen, in onder scheiden vorm en benaming, wissels op het nageslacht heeft getrokken, heeft de openbaarheid daar zóó goed gewerkt, dat de burgerij meer dan vroeger tevreden is over het heden? 1Y. Maar, dat is toch zeker„er is eene wezen lijke vertegenwoordiging der burgerij gekomen" Geloove wie 't wil; in ieder geval slechts de ver tegenwoordiging van de helft der gestemd hebbenden plus I. En in wezenlijkheid is zelfs dit niet waar, feitelijk heeft in de meeste onzer steden en ste dekens eene gemeenteraadsverkiezing aldus plaats. In de sociëteit wordt door een groepje kiezers van de lfde nartii fsoms zelfs in onze grootste steden een twee a drie dagen later vermeldt de stadscourant dat door de kiesvereeiiiging (eendracht, unie, grondwet of welke naam men wil) tot caudidaat gesteld is de Heer X. Ducht men eene flinke tegenpartij, dan voegt men er een of andere leus van den dag bij, bv. voor stander van volksonderwijs, of van volksontwikkeling, en de verkiezing is voorbereid. En nu moeten allen die tot de partij willen be hooren, mee op X stemmen, al zijn ze innerlijk over tuigd dat X een nul is, want anders wordt gekozen Y. en dat zou niet in het belang zijn van de gemeente... o neen, van de partij. Is er nu geen politieke tegenstander en de keus van het clubje soms wat erg ongelukkig uitgevallen, gelijk wel eens geschiedt, dan blijven zij die de dwaasheid inzien, gewoonlijk eenvoudig thuis en zoo wordt door een tiende deel der kiezers X gekozen en is van dit oogenblik de wezenlijke vertegenwoor diger der burgerij, o neen! eigenlijk van de zes a zeven vrienden, die op hun beurt op gelijke wijs over het paard getild worden. Bij eene w e z e n l ij k e vertegenwoordiging der bui-gerij zouden o. a. de verschillende geestesstroo- mingen, die in eene gemeente zijn, ook in aanmerking moeten komen en hun echo vinden in den gemeente raad; maar daar is het. vim-. 7pp- <w»>. t? lijk komt wie geen lid is van de sociëteit, van unie, grondwet of zoo men zich zelve ook noemt, doorgaans niet in aanmerking voor den gemeenteraad. Waarlijk wij kunnen geen loflied zingen op den nieu wen toestand, die ons in menig opzicht schijn voor wezen gaf. Welke ook de gebreken van den vroegeren toestand waren, juist door het gemis van openbaarheid, trof men bij de mannen van het bestuur meer aan een diep gevoel van zedelijke verantwoordelijkheidmen had niet die luchthartigheid, die over duizenden be schikt alsof het zoovele tientallen guldens zijnmen had bij de wetenschap dat zijne zonen als te voren, bestemd waren ook eenmaal de zetels in te nemen, doorgaans meer zorg om een eervollen naam en roem van degelijkheid na te laten, dan thans, nu de heer- schende geest het best wordt uitgedrukt door het Fransche spreekwoordaprès nous le deluge, of op zijn Hollandsch wie dan leeft, wie dan zorgt. Althans onze vaderen, de grondleggers van onze zelfstandigheid als volk, zouden instellingen als onze moderne gemeenteraden en onze gemeenteraadsverkie zingen, zooals ze w e z e n 1 ij k zijn, sterk afkeuren. Hun vurigste wenscli en hun innigste bede was deze, waarmede ook wij besluiten: „dat de overh eden het volk wijs regeeren, kloek beschermen, 's Heeren dienst ge trouw handhaven; dat Zijn naam daardoor geëerd en het rijk van den Koning der Koningen Jezus Christus bevorderd moge worden, en wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaar heid." Van geachte zijde werden bij de redactie vau dit blad twee stukjes ingezonden over de orde der vrij metselaren het eerste in no. 26 geeft ons de voor schriften der orde te lezen, het tweede in dit blad geplaatst, behandelt de geschiedenis van het ontstaan en de tegenwoordige toestand der broederschap. De redactie meende die stukken niet te mogeu weigeren, gedachtig dat zij het onderzoek aller dingen betrach ten moest. Zij schuwt het licht niet, gelijk de be sproken orde, en wil daarom, zoo ver hare krachten strekken, medewerken om bare lezers openbaarheid, op elk gebied te schenken. Toch bij bovenbedoelde beschouwingen is misschien de vraag thans niet on-

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1876 | | pagina 1