1876 €HB1STËLIJ1-!IISPR1S€H KLAD. EEN WETSARTIKEL ES Wl TOEPASSING. BINNENLAND. N°. 20. HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag- Uitgever: Prijs der Adtertentien avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. albert wedding, Per regel 15 ets.; Fainilie-berichteu van 1—6 Prijs per drie maanden franco2,— te regels ƒ1,— Iedere regel meer 15 cents. Enkele - 0,07 MIDDELBUEU. Liefdegaven 10 cents per regel. I. Wij hebben aangetoond, wat men eigenlijk verstaat onder het aanlokkelijkeChristendom boven geloofsverdeeldheid. Reeds hebben wij het gewraakt, dat men deze leuze in de banier schreef, waar men ganseh iets anders, juist het tegendeel bedoelde. Eerlijk voor zijne beginselen uit te komen, het »goed rond," dunkt ons, niet slechts voor de goede Zeeuwen," maar voor ieder het eerste middel om zelfdenkende en zelfwerkende aanhangers te verwerven. Deze basis mist de liberale partiw Maar zij het ver der ieder vrijgelaten belijders^voor zijne eigene raeening te werven, de middelen zijn niet altijd geoorloofd. Ieder dweept met vrijheid en terecht: zij is een kostelijk goed, dat vooral wij, Neder landers, moedig en voorzichtig hebben te bewa ren, omdat wij het met een stroom van bloed hebben betaald. Recht is een kostelijk goed, zóó ingeweven in ons gansche zijn, in onze geschiedenis, Nederlanders, als wij zijn, dat geen Romein het ons verbeteren kan. Elke staatkundige party heeft met deze twee zaken rekening te houden en nimmer vergrijpt zij zich straffeloos daaraan. Toch wagen de libera len het, beiden aan te tasten om slechts belij ders te winnen voor hunne richting. Laat ons zien, wat er van is! Dat Christendom boven geloofsverdeeldheid wilde de oudjes maar niet bevallen; men zag het genoeg. De kerken, waarin het verkondigd werd, liepen ledig. Van alle zijden rezen er stemmen op tegen de apo stelen der nieuwe christelijke leer. Wat nu ge daan? Och, heb slechts een weinig geduld! fluisterde men elkander in het oor; de jeugd is de hope der toekomstHet vierde eener eeuw en gansch Nederland is daarvoor gewon nen Hoe zult gij dat aanleggen Dat zullen we niet profeteeren, natuurlijk; ge zult het zien, als het telaat is. Maar zijn uwe mid delen zedelijk geoorloofd? Het doel heiligt de middelen Dat ka het eenige zwijgende ant woord geweest zijn, immers men kent een boom slechts aan zijne vrucht en de praktijken der liberale partij geven ons recht, hen dit ant woord in den mond te leggen. Alvorens wij echter deze praktijken beschou wen, dienen wij onderscheid te maken tusschen B^Moel en het einde van handelingen. Met fc^^Ledoelingen ter wereld kunnen onze ^fc^^eer slechte uitkomsten leiden. I^to^gideren, dat niemand ieder gevestigd hebben. Wij houden rekening meer met het gebrek aan consequent vooruitzien, dan met booze plannen. Immers wij weten het en erkennen gaarne, dat daar onder onze tegen standers mannen zijn, die nimmer zóóver wilden gaan, die huiveren zouden, wanneer zij de nood zakelijke gevolgen hunner handelingen bereken den. Wij wenschen zooveel doenlijk de perso nen weg te denken, om aan de feiten het woord te verleenen. De van fetaatswege sinds 1857 opgerichte neutrale school" heeft zichzelve onmachtig be wezen te doen wat zij beloofde. Kinderen op te leiden tot christelijke en maatschappelijke deugden, zonder de godsdienstige begrippen van andersdenkenden te krenken, we zagen het reeds, is eene onmogelijkheid en wie mag on mogelijkheden eiscben? Gij hebt recht, maar iets anders is het, of wij onze kinderen dan niet te lief hebben om ze slachtoffer te maken van dergelijke onuitvoerbare ■'heoriën, die men toch met alle geweld uitvoeren wil. Iets an ders is het, of dergelijke onuitvoerbare wets artikelen recht van bestaan en recht van levensverlenging hebben? Iets anders is het, of de burgers van een rijk recht hebben op eene strikte naleving der wet, eenmaal door de re- geering vastgesteld? Reeds onder de voorstan ders der openbare school heette hetschrap toch dat woord christelijke weg't is eene onmoge lijkheid. Vond nu de op dit fondament ge bouwde school genade in de oogen des volks? Hebben onze liberale tegenstanders, die altijd spreken van »den wensch der natie", ook recht te meenen, dat de neutrale school" door de natie wordt begeerd. Indien het waar is, dat we de kiezers moeten beschouwen als de staat kundige stemmen van het volk, en we zien, dat van de 68000 kiezers, 36000 zich tegen de openbare school verklaren, kan men dan nog spreken van eene school naar den wensch des volks?" »Of wilt ge het getuigenis van het volk achter de kiezers? Treed de bijzondere scholen binnen, hoor, hoeveel opofferingen de ouders zich getroosten moeten, hunne kinderen daarheen te brengen! Bereken hoeveel geldelijke schade zij lijden, door hunne kinderen niet naar de staatsschool te zendenOnderzoek eens, hoeveel zulk eene bijzondere school wel kost en wie ze betaalt en dan eilieve, zeg onswaarom ver rijzen heinde en ver bijzondere scholen en waarom zijn ze zoovaak overvol? Straks komen wij nader daarop terug; voorloopig is het ons genoeg de praktijk te doen beslissen tusschen de natie en de haar opgedrongen neutrale school." Met welk recht hervormde ^men onze scholen lijk slaagde en nog slaagt. In onze wet op het lager onderwijs vinden wij1°. de staat zorgt, dat er overal in het Rijk van overheidswege voldoend openbaar onderwijs wordt gegeven. Wat beteekent- dat woord voldoend." Als er bv. in eene gemeente eene christelijke school is, die door de helft der kinderen uit de gemeente bezocht werdt, zal dan de staat voor de andere helft zorgen Dit ware de meest natuurlijke opvat ting doch dat is de bedoeling niet, roepen de liberale uitleggers. Neen, de staat moet voldoend openbaar onderwijs geven voor alle kinderen der gemeente. Ja, zelfs al loopt de openbare school ledig en de bijzondere vol, dan moet ge de eerste toch in stand blijven hou den en er zelfs een nieuwen hoofdonderwijzer benoemen voor de schooltafelsDenk aan Wons en Schraard't Is ons doel, niet dat de kinderen onderwijs ontvangen, maar jieutraal onderwijsen als het goede volkje er tegen is, moeten ze feitelijk daartoe g dwongen worden. Want ziet, de openbare school moet onderhou den worden, uit de belastingen, die Rijk en gemeente innen. Ieder burger brengt daartoe bet zijne bij, ook die burgers, welke met hart en ziel tegen de openbare school zijn. Dat is onrechtmatig! roept gij. Men antwoordt u niet, zoo men u al niet belacht, 't Geldt dan ook zoo'n kleinigheid, 't Geldt slechts vijf millioen één ton gouds voor RijIc en Gemeente en dan nog een sommetje van vier en een halve ton zoo ongeveer, voor de opleiding van onderwij zers. Wij zouden ook nog één millioen voor onze Hoogere Burgerscholen in rekening kun nen brengen, doch liever eindigen wij voorloo pig met ééne meer lokale rekening. In zekere gemeente van ons goede Zeeland bedroeg de raming van den hoofdelijken omslag 1873 eene som van f8000, terwijl het openbaar onderwijs in diezelfde gemeente uit den kas der over heid putte' 113109,53°. De lezer oordeeleDe raming voor 1874 moest wel meer bedragen dan voor het vorige dienstjaarimmers men betaalde zijn hoog opgevoerden hoofdelijken omslag voor de instandhouding der open bare school. Prins Albert van Pruisen vertrekt heden (Maandag) van Scheveningen. De prins en H. K. H prinses Marianne brachten Zaterdag een afscheidsbe zoek aan Z. M. op het Loo. Geen Belgische centen meer.- zoo luidt ook in onze streken thans 't algemeen parool. Voorzeker onze^^^ipcie zoo nabij aan België grenzende zal^j

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1876 | | pagina 1