HANDELSBERICHTEN.
INGEZONDEN STUKKEN.
opdoen, nieuwe handelswegen ontsluiten en, gelijk
we van Livingstone zeker zeggen mogen, medearbei-
den om de tijd te verhaasten, waarin de profetie
vervuld zal zijn: „de gansche aarde zal vervuld zijn
van de kennis van den Naam des Heeren, gelijk de
wateren den bodem der zee bedekken."
Samenwerking van en met Christe
lijke Jongelingen.
„Ten slotte een woord tot u, dierbare jongelingen
uit den burger- en militairen stand, een woord van
dank uit naam der telkens hier verzamelde schare,
voor het genoegen haar hier verschaft. Wel heb ik
geen formeele opdracht tot dien dank, maar het bij
herhaling gevuld zijn dezer zaal, de blik, waarin bij
zoo menigeen het genoegen en de stichting te lezen
waren, geven mij, bij de betuigingen van genot en
zegen, hier en daar opgevangen, te verstaandat ik
als laatste spreker de tolk der menigte moet zijn, om
u haren dank te brengen. Vurig hoop ik dat de
Heer u den arbeid der liefde rijkelijk vergelde. Gaat
steeds voort naar uwe krachten op het gebied der
binnenlandsche zending werkzaam te zijn, tot eer van
God, en tot zegen voor velen onder kleinen en groo-
ten." Leze woorden van waardeering sprak Ds.
Keulemaus op de openbare samenkomst van Vrijdag
4 Aug. in de Bogardstraathet bedrag der kollekteu
nagenoeg het dubbele van het vorige jaar is
alreeds het eerste handtastelijk bewijs dat de geachte
spreker wien de vereenigingen, even als aan de
vorige sprekers, grooten dank verschuldigd zijn
zich niet heeft vergist. Hecht aaugenaara was het op
nieuw te ervaren dat de drie vereenigingen, door
eenig kerkelijk verschil of door staud in de maat
schappij meer onderscheiden dan gescheiden, het in
het groote hoofddoel zoozeer eens zijn, dat zij als
het ware daarin opgingen. Wordt bijv. in Amerika,
waar nog zooveel nieuws is tot stand te brengen,
allerlei christelijke en menschlievende arbeid door
de Jongelings-vereeniging ter hand genomen, in ons
land, waar de vereenigingen tot verschillende doel
einden elkander haast in den weg loopen, hebben de
Christelijke jongelingen in menig geval zich slechts
persoonlijk aan anderer arbeid aan te sluiten, slechts
te volgen waar anderen voorgingen, gedunde gelede
ren aan te vullen. Toch blijft er nog werks genoeg
voor de Christelijke Jongelings-vereenigingen over be
halve haar hoofddoel: het winnen van jongelingen van
allerlei rang en stand voor Christus. Traktaat ver
spreiding, ook buiten bijbeltent en kermistijd, zondag-
schoolarbeid. verbetering van het volksgezang enz.
liggen in de eerste plaats voor de hand. Wat ook de
leden krachtens hunne persoonlijke overtuiging mogen
doen, de vereeniging zelve betrede nooit staatkundigen
grond.
Zullen echter de Jongelings-vereenigingen zich
krachtig kunnen ontwikkelen, dan behoeven zij niet
een anderen steun, dan de trouwe opkomst eener ge
deeltelijk tot eigen genot ei stichting vergaderde
schare; meer dan eene ruime kollekte, hoe verblijdend
dit ook zij. Wie zijne kinderen eene goede plaats in
de maatschappij wil verschaffen, weet dat het betalen
van schoolgeld, het geven van gereedschap en nu en
dan een verjaringsgeschenk nog niet alles afdoet. Men
behoort ze, als 5t eenigszins kan, iu eene z iak te zetten.
„Door kwaad gerucht en goed gerucht" zegt het
spreekwoord door 't eerste zijn de Jongelings-
vereenigingen nu wel heen. Zou de tijd nog niet daar
zijn dat de Christelijke gemeente, het Christelijk pu
bliek kan overgaan zijne kinderen verder voort te
helpen dan tot dusver? Moeten kroeg en sociëteit
altoos aantrekkelijker lokalen hebben dan de Jonge
lings-vereeniging Kan men tot een eerste bezoek
overgehaalde vrienden brengen in een lokaal, dat er
zoo kil, zoo kaal, zoo kerksch uitziet? Kan men bij
uwe aanvankelijk toegebrachte zonen reeds zooveel
zelfverloochening onderstellen, dat zij tevreden zullen
zijn met een veel te groot, of veel te somber op
ongeschikte wijze gemeubeld vertrek, dat voor een
geheel ander doel mogelijk volkomen berekend is
De Jongelingen zijn de hoop der familie, der kerk,
■der maatschappij. De Jongelings-vereeniging is de
kindsche jaren te boven, zij wil zich uitbreiden, har
ten en zielen winnen. Het is de tijd der cooperative
(samenwerkende) vereenigingen. Ouders, gemeenteleden,
werkt dan met uwe zonen, jeugdige vrienden en ge-
loofsgenooten samen, om hen in eene zaak te zetten,
die winsten afwerpt voor de familie, de kerk, de
aatschappij voor de eeuwigheidIn de winst,
zegen zult gij deelen.
wij ze bezwaarlijk opnemen, omdat liet ons niet lust
in den modder te roeren, door genoemd Weekblad op
gediept.
Graanmarkten enz.
middelburg 10 Aug. De oogst druk iu gang
zijnde, was er heden niet veel levendigheid. Het
grootste verschil in prijs met de vorige week, waren
Walchersche groene kookervvten welke 75 cents j
zelfs sommige f 1,minder betaald werden. De tar
we was iet9 hooger in prijs. Ook het koolzaad werd
tot geringe verhooging genomen. Beste Walchersche
tarwe f 10,10 a f 10,25; nieuwe rogge f8,nieuwe
wintergerst f 6,25 jarige zomergerst f 6,25 nieuwe
zomergerst f 6,witte boonen f 10,50 nieuwe kook-
erwten f 10,50; nieuw winterkoolzaad f 12,70, f12,80,
f 12,90.
Versche boter per kilogram f1,40 a 1,50; eieren
f 3,40 per 100 stuks.
Vlissingen, 10 Aug. Boter per kilogram t 1.65
a f 1.55. Eieren per 104 sfuks f 4.
Amsterdam, 11 Aug. Kaapolie op zes weken f 89,
Lijnolie f 29J/,.
Prijzen van effecten»
{PER TELEGRAAF.)
Amsterdam, 11 Augustus 1876.
Nederl. Certiöc. Werkelijke schuld. 21/3 pet. 62'/s
dito dito dito 3 74
dito dito dito 4 99
Loten stad Botterdam 3 98
dito dito Amsterdam 3 „98
Rusland. Obligatiën 1798/1816 5 pet. 99^
Certitic. Ins^r. 5 serie5
Obl. Hope Co. 1855 6e serie. 5 875/s
dito f 1000 18645 97',s
dito L. 100 18725 „91
dito L. 100 1S735 „91
Loten 1S645 f
Loten 1866 5 „318
Inscr. Stieglitz Co. 2e ii 4 L. 4 pet. 77iL
Obligatiën 1857—69. 4 78'/4
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 f 265
dito dito4
Aand. Kiew-Brest 5
rlito Baltiseke spoorweg3 „130
Üblig. spoorweg Poti-Tiüis. 5 pet.
dito dito Jelez-Griasi 5 23D/s
dito dito Jelez Orel 5 pet. 941/.,
dito dito Charkovv Azow 5 997/8
Polen. Aand. Warsehau-Bromberg. 4 521/.!
dito dito Weenen. 5 123
Oostenr. Oblig.metal. in zilv.Jan./Juli. 5 pet. 56'/s
dito dito April/Oct. 5
dito in papier Mei/Nov. 5 535/8
dito dito Febr./Aug. 5 54
It.alië. Oblig. Z.-Ital. spoorweg3 f 101'/s
Spanje. Obligaliën 'Buitenl 3 pet. la'/I6
dito Binnenlandsche 3 13*/s
Portugal. Obligatiën3 54
Turkije. Inschrijving Alg. schuld. 5 ll,l/i«
Obligatiën 1869 6 f
Egypte, dito 1863 7 pet. 47
dito 1873 7 453/4
Araerik. Obl. Yereenigde Staten 1904. 5 1035/s
dito dito dito 1835. 6 101
Brazilië. Oblig. 1863 4J/->
dito 1865 5 92'/4
Prijzen van coupon*».
Amsterdam, 11 Aug. Metall. f 20,35; dito zilver
f 20,871/a; Div. Eng. per it' 1'11,90; Eng. Portugal per tfc'
f 12,Spaansche piasters f Araerikaansche dol
lars (in goud) 1' 2,451/2.
Amsterdam, 10 Aug. Metall. 20,25; dito zilver
20,70; Div. Eng. per S* f 11,90; Eng. Kussen per ij*
11,90; Eng. Portugal per u; 12.Frans 47,60;
Belg. 47,60; Pruis /"5S,60; Harab. Russen/'30,121/i; Kus
sen in Z. K. f 31,12'/s; Poolsche per fl Poolsehe
per Z. li. fSpaansoke piasters/'Spaansche
binnenlaudsche f Amerikaansehe dollars f 2,45
papier 2,16.
(Plaatsing niet altijd blijk van instemming.)
geepstijdingeii.
kade te Middelburg de
van Riga.
Wie de heerschende partij in ons
vaderland is.
Volgens onze Nederlandsche staatsinrichting wordt
elke wet bij stemmenmeerderheid beslist. Nn zou men
denken dat de heerschende. partij ook de grootste
zoude zijn. Dit zou dan ook het geval zijn, indien de
stemming zuiver was. Het'is mijn doel niet aantetoo-
nen, dat de liberale partij in het nadeel is tegen de
stemmen der antirevolutionaire, want dat heeft de
Standaard in meer dan een art. gedaan.
Wij hebben het oog op onze schoolwet. Wij
spreken nu niet over de scheeve wetsartikels en de
nog scheevere uitlegging en toepassing dier wet; ook
niet hoe de praktijk de wet hier en elders ontduikt,
Art. 23 alinea 2 der wet zegtDe o n d e r w ij-
zer onthoudt zich van iets te leeren,
te doen of toe te laten, wat str ij dig is
met den eerbied, verschuldigd aan
de godsdienstige begrippen van an
dersdenkenden.
Wat deze alinea beteekent leert de praktijk n. 1.
alle godsdiensten verloochenen, be
halve eene heidensche zedeleer der tegenwoordige
modernen. Men eerbiedigt door te negeeren. De ver
schillende godsdienstige gevoelens van hel geheele
volk verdienen dus eenvoudig buiten de school ge
sloten te worden. Alzoo krijgt men eene natie zonder
God of Overheid. Het is toch buitën twijfel, de ge
schiedenis heeft het geleerd, daar, waar men God ver
loochent, eert men geene overheid meer; daar kan
althans de achting, eerbied en. liefde-.van de onder
danen tot hare overheid niet anders, dan kunstmatig
zijn, en zal dus niet uit de liefde ontspruiten. Dan
geldt hetZij hebben des Heeren woord
verworpen, wat wijsheid zouden zij
dan hebben? De geest der schoolwet leidt dus
tot het Heidendom. Allen moeten Joden worden
voor wien het kruis eene ergernis allen, wijze
Grieken voor wien het kruis eene dwaasheid is.
Nog meer
De onderwijzer raag niets leeren enz. derhalve
hij zal niet spreken over offer eu schuld, niet over
den aangekondigden Messias. Vergeet de gunst niet
die men U bewijst o, Jood, want, opdat ook uw kiud
het staatsonderwijs zoude kunnen genieten, mag aan
de overgroote meerderheid, de kindereu der protestan
ten, niet geleerd worden, dat Mozes plaats heeft ge
maakt voor Christus, de schuld op Golgotha verzoend
is, en Daniels 70 weken reeds voor 19 eeuwen ver
vuld zijn. Men zal U in uw ongeloof en Christus
verwerping wei gerust laten.
Ook het Christenkind moet even ongeloovig worden
als gij. Dat Christenkind wordt vervolgd door eene
listigheid, als die van Juliaan den afvallige, die
verbood, dat de Christenscholen de boeken der hei
densche schrijvers zouden gebruiken, opdat de jeugd
onwetend zou blijven. Maar nu, helaasverbiedt men
den christen zijn Christus en het groote boek der
openbaring Gods in de school te hebben. Een Juli-
aansche trek
Ergert U ook niet, roomschgezindeDe schoolwet
zal wel zorgen dat uw paus door den protestant ge
hoorzaamd wordt! Men heeft den Zaligmaker,jjm den
jood uit de school gebannen, ook het "boek, waarin
de leer der waarheid te vinden is, zal men om
uwent wil, daaruit ook wel verdrijven. Men zal
uwe Mariavergoding en uwen heiligen vader te Rome
niet verdacht maken. Wij zullen den Bijbel weeren en
onze geschiedenis verminken. Het priesterbedrog met
het goochelspel der wonderen, zal de protestant U ook
wel laten, want de bijbel, de kenbron van waarheid
en leugen, wordt ook om uwent wil buiten de
school gesloten.
Mag men dan de jeugd met haren Schepper eu
Zaligmaker niet bekend maken In geene school in
gansch Nederland, zegt de wet, want, zelfs de Christ.
School, laten wij buiten rekening. Wij rekenen met
alles, behalve met Christus en zijne waarheid.
Wie is nu de heerschende partij in ons vaderland?
Immers de jood?
Weg met Christus zegt het Christelijk Nederland
de jood heeft gelijk. De Kots der ergernis moet weg.
De zeer kleine minderheid beheerscht het onder
wijs de jood.
Eene grootere minderheid Ja ook de roomschen.
De school geleverd aan on- en bijgeloof, met uwe
beurs en bij
En zal het protestantsche Nederland dat nog lan
ger dulden? Ouders! merkt gij niet op? Zij hebben
uwen Heer weggenomen. Durft gij uwe kinderen
naar eene school zenden, waar de naam van Jezus
contrabande is? Waar het door de wet verboden is,
in den naam van Jezus te spreken, evenals het jood-
sche Sanhedrin deed. Hand. 5 28.