C tl dl STIL IJ HISTORISCH BLAD. l\°. 11. Dinsdag* 2o Juli. 1876. HET ZUIDEN, Verschijnt eiken Maandag, Woensdag en Vrijdag avond ten 8 ure, behalve op Christelijke feestdagen. Prijs per drie maanden franco2, Enkele nommers- 0,07 Uitgever: ALBERT WEDDING te MIDDELBURG. Prijs der Advertentiën Per regel 15 ets.; Familie-berichten regels ƒ1,Iedere regel meer 15 cents. Liefdegaven 10 cents per regel. 1—6 Sinds 1857 hebben wij zoogenaamde neu trale scholen." Bij de wet op het Lager Onder wijs, toen herzien, werd ons beloofd, dat men onze kinderen zou opleiden tot alle christelijke en maatschappelijke deugden. //Voorwaar, daar mede kon ieder weldenkend mensch vrede heb ben. Maar daar volgt meer. De onderwijzer, die dit zich tot taak stellen zou, moest »de gevoe lens van andersdenkenden eerbiedigen," mocht niemand in zijne godsdienstige overtuiging krenken." Nu dat zou ook nog al gaan, indien de overheid zoogenaamde gezindheidsscholen op richtte. Doch neen, die aldus gevormde neutrale scholen werden, toegankelijk" verklaard voor kinderen, wier ouders tot de meest verschillende gezindheden behoorden. Twijfel er volstrekt niet aan, dat men het zóó niet bedoelde. Een Joodsch hoofdonderwijzer werd o. a. te Arnhem aangesteld, om onze kinderen Christelijke deugden" te leeren en roomsche hulponderwij zers leerden onze jeugd andersdenkenden (in de roomsche taal, ketters) te verdragen, te eer biedigen. o Gouden eeuw! »De wolf zou met het lam verkeeren en de leeuw stroo eten ge lijk de os." Ja, maar met dien verstande, dat de wolf een lam of het lam een wolf werd en een van beiden ophield te zijn, wat hij ge weest was. Dat bleek al zeer spoedig. Men kon toch van een Joodsch onderwijzer niet vergen, dat hij Jezus van Nazareth Godniensch, Hei land of iets dergelijks noemde. Men mocht al zeer tevreden zijn, als de onderwijzer Hem den titel van een zedeleeraar toeschreef, en Hem met Confucius den Chinees, Zoroaster den Pers, Mohammed den Arabier, Voltaire en soortgelijken op ééne lijn plaatste. Beviel dit niet, krenkte dit wellicht de andersdenkenden, och, daaraan moest men zich niet te veel storen. Dommen en dwazen zijn nooit tevreden en deze moesten dan maar een goed heenkomen zoeken. Men kon van een Roomsche niet eischen, dat hij Luther een geloofsheld doopte en mocht al zeer tevreden zijn, zoo men hem eenigen nuttigen invloed op de belangen der beschaving en der vrijheid toekende. Die het voor zijne kinderen noodig keurde er meer van te weten, was een bekrompene, een onverdraagzame sektekweeker moest zich maar onderwerpen of zien, zijne kinderen leefde. Men kon tachtigjarigen strijd niet als een iierken, en onzen staat even- rischen te veel beter, de omwenteling wentelde alles om en andersdenkenden" beteekent tegenwoordig menschen, die precies denken zooals ik. Ons heugt nog het woord van een woordvoerder voor het neutrale onderwijs uit ons goede Zee land, waar hij vrij uit en in het openbaar be tuigt: men zal mij toch niet dwingen eerbied te hebben voor meeningen, die ik als dwaas en schadelijk beschouw." Toch bleef dit on herroepelijk besloten in den hoogen raad der wijze liberalen: »De neutrale school blijft toe- gankelyk voor alle gezindheden." Natuurlijk waren er velen in den lande, die er bij dach ten: juist, als alle gezindheden zich maar willen oplossen in uwe gezindheid." Natuurlijk velen, die hun dierbaarsten schat, hun kind te lief hadden, om ze het slachtoffer van zulk eene woordverklaring te maken. Gelukkig, der dommen en dwazen, der bekrompenen en 011- verdraagzamen was geen getal. Men richtte uit partikuliere krachten bijzondere scholen op. Joodsche, R. Katholieke. Christelijke scholen ver rezen en riepen wraak tegen dat toegankelijk voor alle gezindheden" en verklaarden den oorlog aan deze neutraliteit." Wat nu gedaan? Zoo was het niet bedoeld. Do openbare school liep op enkele plaatsen ledig, de bijzondere scholen vol op bijna alle plaatsen. Men had zoo gehoopt, dat men de jeugd en daarmede »de naaste toekomst" veroveren zou voor de vrijzinnige begrippen der negentiende eeuw »Dat domme volk dat de wet niet weet!" Ha, men zou het wel dwingen, maatschappelijk en zedelijk dwingen. Onder de laatste dwang maatregelen behoorde, dat men op sommige plaatsen, waar de eene of andere gezindheid de overhand had, onderwijs gaf in den geest dier gezindheid. In Brabant en Limburg droeg het »neutraal" onderwijs eene roomsche, op de Veluwe eene orthodoxe kleur. Droeg? Waarom niet, draagt? In het Nieuws van den Dag (Vrijdag 14 Juli 11.) wordt medegedeeld 1 dat op de Veluwe scholen zijndie onder den in vloed staan van het ciericalisine (voorstanders ven het gezag der geestelijkheid in burgerlijke zaken), al is 't dan ook met van het R. G. 2e dat onderscheidene hoofdonderwijzers eene zeer treurige opvatting hebben van 't woord neutraal", dat er zijn, die vóór of bij 't einde van de i schooltijd hunne niet-protestantsche leerlingen wegzenden en met de overblijvenden een hoofdstuk uit den Bijbel lezen. 3e dat dit bijbellezen tot onpedagogische (onopvoedkundi- ge) handelingen aanleiding geeft, 't geen hier- ^akt, dat een dier hoofdonderwijzers zijn protest aan, allereerst tegen deze neutrale school", die door haar naam misleidt. Tegen den onderwijzer, die zich onder de wet stelt, die hem het gebruik des Bijbels verbiedt, schoon hij dien ter opvoeding zijner kinderen noodig schijnt te keuren. Tegen den onderwijzer, die zich onder zulk eene wet stelt en toch deze ter sluiks overtreedt. Tegen de school, die al dus in ieder geval een onderwijzer verplicht, tegen zijn geweten te zondigen. Tegen de han deling zelve, die ons blootstelt aan het gevaar, dat onze kinderen in de richting wordt opge voed, waarin de onderwijzer zich gevormd en ontwikkeld heeft. Want, keuren wij dit in een moderne af, wij hebben geen grond het in een orthodoxe te dulden. Wij teekenen protest aan in naam der wet, die ons beloofde, anders denkenden in hunne overtuiging niet te zullen krenken," tegen dat africhten der leerlingen om op hunne Bijbels te gaan zitten," omdat dit, naar ons gevoelen strijdt met den eerbied aan een ons heilig boek verschuldigd. Wij tee kenen protest aan, ach, neenwij beklagen het, dat ons arme vaderland weder terugkeert tot den tijd, waarin nieii »den Bijbel" onzichtbaar maken moet, als er »een autoriteit (man van gezag) binnentreedt" en vragen alleenZijn wij geene vrije burgers meer? Is zooveel bloed ver geefs vergoten, zooveel goed vergeefs geofferd? Geef ons recht, alleen dit eischen wij op goe den grond. En Gij, o God onzer Vaderen, ver geef, vergeef het den kinderenHet is niet hunne schuld dat zij de vlammen van den houtmijt uit het verleden niet meer zien flik keren, en de stervenskreeten der Nederlandsche martelaren vergeten zijn! Het is de schuld hunner leidslieden! o God! o God! heb mede lijden met ons en met dit arme volk! In de Standaard verheugt dr. A. W. Bronsveld er zich over dat dr. Schauenberg, een Zwitsersch ge leerde en materialist, de viering van de Zosadags- aanbeveelt op gronden aan de gezondheidsleer ontleend, in een door hem, naar aanleiding eener prijsvraag, geschrevenstuk. /Jlygiëniësche studiën iiber die sonntagsruhe." Die aanbeveling is naar onze meening een bewijs, hoe noodig het is de zondagswet te handhaven. Indien de zondagsrust voor de open bare gezondheid noodig is, dan behoort die wet ge handhaafd te worden, desnoods zelfs verscherpt. Heeren doctoren en onderwijzers hebben in de tegen woordige maatschappij gesteund door de liberale pers heel wat te zeggentegen een wetje meer of minder zien ze niet op. Zij maakten indertijd wel een wet op de vaccine, om de openbare gezondheid te bevorderen. De viering van den cl^HHHkrust- óók nuttig voor de gezoni

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1876 | | pagina 1