HANDELSBERICHTEN. INGEZONDEN STUKKEN. DE KERMIS, MET PiAllE TE AARDENBURG. //Au fond de toute chose on trouve toujours la theologie" heeft Proudkon gezegd, d. i. op den bo dem van elke zaak vindt men de godsdienst. Ook dat is in het Oosten het geval. Voortdurend spreken de berichten van verbitterde aanvallen van Mahorae- danen op Christenen of omgekeerd. Hier wordt eene kerk geplunderd, daar eene klok wegge haald, gindsch eene gansche familie door anders gezinde buren vermoord; schrik en vreeze heerschen over het gansche uitgestrekte gebied der oorlogvoe rende Staten, zelfs in Jeruzalem zijn, gelijk gisteren gemeld werd, de christenen hun leven niet zeker. Het eenige lichtpunt in dien chaos is: Één woont er boven dc woelende en strijdende Avereld, één, wiens bestuur, al is het voor ons niet te zien, de wereld nader brengt, aan het eenmaal bestemde doel, de kennis des Evangelies. Van het tooneel des oorlogs valt heden weinig mede te deelen. De schitterende overwinning door de Serviërs behaald, is gebleken ijdele grootspraak geweest te zijn. Turkije maakt ook aanspraak op de overwinning daar ter plaatse behaald. Aan de juist heid van het bericht van 4 Juli opgenomen in ons vorig nommer dat de schansen bij Zajcar, op de oostelijke grenzen van Servië door de Turken geno men werden, die de Serviers met een verlies van 2000 man op de vlucht joegen, schijnt geen twijfel te be staan. Deze overwinning is, volgens de Neue freie Presse, van groote beteekenis; omdat de stellin gen van het Servische leger daardoor zeer verzwakt zouden zijn. Rumenië en Griekenland houden, ook volgens de jongste berichten, zich nog steeds onzijdig. Beide hebben aan de Porte de meest geruststellende verzekeringen gegeven. Graanmarkten enz. Middelburg, 6 Juii. De graanprijzen bleven, over 't algemeen onveranderd. Tarwe f 10,Rogge f7,75, Zomergerst f 6,25, Wintergerst f 6,50,. Witte boonen 75 cis. lager, Paardeboonen f 9, Versche boter werd verkocht f 1,04 a f 1,12 per kilo'; Eieren f 3,20 per 100 stuks. Amsterdam, 5 Juli. Raapolie op zes weken f 3874, Lijnolie f 28. Prijzen van effecten. {PER TELEGRAAF.) Amsterdam, 7 Juli 1876. Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 27pet. 62 dito dito dito 3 747i dito dito dito 4- 977» Loten stad Botterdam 3 9572 dito dito Amsterdam 3 „96 Rusland. Obligation 1798/1816 5 pet. 995/s Certific. Inser. 5 serie5 757s Obl. Hope Co. 1855 6e serie. 5 86 dito 1000 18645 dito L. 100 18725 „88 dito L. 100 18735 „88 Loten 18645 326 Loten 1866 5 „313 Inser. Stieglitz Co. 2e a 4 L. 4 pet. 75 Obligatiën 186769. 4 737a Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 265 dito dito4 191 Aand. Kiew-Brèst 5 1093/4 dito Baltische spoorweg3 130 Oblig. spoorweg Poti-Tifiis. 5 pet. 94 dito dito Jelez-Griasi 5 228 dito dito Jelez Orel 5 pet. 927a dito dito Charkow Azow5 877s ^.and. Warschau-Bromberg. 4 577a dito Weenen. 5 112 ital. in zilv.Jan./Juli. 5 pet. 5272 April/Oct. 5 517/s Egypte, dito 1868 7 pet. 37 dito 1873 7 3872 Araerik. Obl. Vereenigde Staten 1904. 5 dito dito dito 1885. 6 101 Brazilië. Oblig. 1S63 47? dito 1S655 Prijzen vjasB coupon». Amsterdam, 7 Juli. Metall. i' 19,25; dito zilver f 19,60; Div. Eng. per f 11,90; Eng. Portugal per f 12,Spaansche piasters f Amerikaanschc dol lars (in goud) f 2,447a. Amsterdam, 4 Juli. Metall. j 19,60; dito zilver 19,95 Div. Eng. per ft- 11,90; Eng. Russen per ƒ11,90; Eng. Portugal per tl* ƒ12.Frans 47,60; Belg. 747,60; Pruis ƒ58,70; Hamb. Russen 30,12725 Rus sen in Z. R. 30,75; Poolsche per 11 Poolsche per Z. R. Spaansche piasters Spaansche binnenlandsche Amerikaansche dollars ƒ2,4472 5 papier 2,15. (Plaatsing niet altijd blijk van instemming.) Aan de Redactie van het Zuiden. In no. 52 van het Weekbl. van Zvl. Westelijk deel komt een opstel voor ovèr de kermis, dat in 110. 53 (van dat blad) gevolgd wordt door eene //nabetrach ting", beiden van de hand des Hceren G. A. V. v. O. Hoe die heer zoo iets schrijven kan is mij onbegrij pelijk; het geheel wemelt van onjuistheid en tegen spraak. Ik wenschte n en uwe lezers, geachte Red. daar over een paar regelen mede te deelen. Eene ongesteld heid die ik hoop van geen duur te zijn, belet mij voor 't oogeublik over uw blad en de gewenschte onderneming meer te zeggen, hopende dat uitstel geen afstel zal zijn. 1 Ik bepaal mij bij die //nabetrachting' Zij wordt be sloten met eene vraag, en na een streep gesteld te hebben volgt er wat ik zou noemen het eindbesluit des schrijvers. Ik ben de toezender van het bewuste traktaatje niet en zeg zelfs meerik zou den toezender aanraden zulks niet meer te doen, 't is tijd en geld wegwerpen én om de wijze waarop in dat traktaatje ge sproken wordt én om de persoon wien het gezonden werd. De vraag waarom in den ouden orthodoxen tijd de kermis niet is afgeschaft, kan eenvoudig met eene we dervraag beantwoord worden: Avaarom wordt ze in onze verlichte, ontAvikkelingsvolle, rijpende XlXe eeuw niet afgeschaft? Waarom herstelt men nu niet Avat toen verzuimd werd? Volgens de moderne apos telen, Voltaire en Rousseau, onder wier evangelie wij thans leven en volgens hunne leerlingen en naapers is immers de kermis, zooals zij is, een onding, als de eeuAV der beschaving en verlichting onwaardig? De Mid- delburgsche Courant gaf er onlangs niet weinig op af en Avel in een vrij uitgebreid opstel waarin christelijke ge voelens niet weinig doorschemerden. De schrijver, de heer G. A. V. v. O. is onderwijzer en onderwijst de ge schiedenis, ook in 't bijzonder de vaderlaiidschc en doet hij het goed, dan bespreekt hij ook met zijne leerlin gen de zeden en geAvoonten van vroeger tijdhet kat knuppelen, het hanenkappen, het koekbijten, het pap eten, en AArat daar verder vuils, Avreedaardigs en 011- beschaafd's op de kermissen, zelf nog niet lang gele den vertoond is. Is hij nu eerlijk, dan zegt hij: ziet kinderen alzoo waren de zeden van dat tijdperk." Hij weet toch immers Avel hoe ook de oude predikan ten tegen de volksuitspattingen te velde trokken, tegen overdadige weelde, dronkenschap enz. Er was een tijd toen zelfs de braafs ten en edels ten van ons geslacht voorhield: //doe mijne werken," naar mijne Avoorden en niet naar Eene Aardenburger feestcommissie had eenige gelden over en besloot die ten nutte der kermis aan te wenden en schreef een wed strijd met de kaart uit Nu kan men zeggen het kaartspel is nog ingewe ven in de zeden en gebruiken der Vlamingen en wij stemmen dat toe. Maar is het ook gepast dat een lid van een gemeenteraad, een lid van een collegie van regenten over een Godshuis medespeelt en tracht de som van f 10,te verdienen, tegenover een zeker getal Averklieden en arbeiders, voor Avie die f 10,zeker zeer uitlokkend waren? De heer v. O. beantwoorde ons deze vraag. Wij kennen hem echter te goed om niet te weten dat hij dergelijke handelingen streng zal afkeuren. Er is meerkaartspel doch Ave zwijgen daarover en releveeren zoo als men 't noemt een ander feit: er werden onder 't spelen, bij eene dergelijke gele genheid, afgesproken teekens gegeven; het opsteken van iederen vinger duidde de kaarten aan die men in de hand had; het opsteken der geheele hand een zoogenaamd overleggenWij noemen dat valsch spelen. Bijna een honderd man zat in de herberg verspreid te kaarten en vrouw en kinderenhadden uitzicht dat deze of gene f 10,te huis bracht! O ja dat's waar, maar een notabel persoon kwam ook met f 10,te huis en zag alzoo de ontvangen lessen in het. kaartspel, ruim beloond Behoort nu zulk eene kaartpartij ook tot veredeling van het volksvermaak of de kermis C. 's Gravenpolder. LI. Zondag herdacht de heer J. Renier, predikant bij de N. H. G. alhier, den dag waarop hij voor 40 jaren in deze gemeente werd be vestigd. Bij die gelegenheid trad ds. W. te Gempt van Hoe-, dekenskerke voor de gemeente op (ds. Renier is sede eenigen tijd ziekelijk) om dien dag met de u meente te herdenken. Het scheen echter dat vele dien dag in stilte wenschten te overdenken of met den opgetreden predikant niet gediend warenhoe het zij er waren slechts 26 personen, met inbegrip der kinderen, opgekomen om de feestrede aan te hooren, terwijl alle diakenen, ouderlingen en kerkvoogden schitterden door hunne afwezigheid. Dat de laatste reden bijna de zekerste is zal ieder die dit blad leest het liefst gelooven als hij Aveet in Avelken geest die leeraar spreekt. Daartoe geef ik in korte trekken terug hetgeen hij heeft gesproken. 2 Kronijken 13 12 had de spreker tot tekst ge kozen. Allereerst begon hij te zeggen, in verschil lende couranten gelezen te hebben, dat hij als feest redenaar zou optreden in plaats van den jubelarishij beweerde echter dat het wöord feest niet altijd juist gebruikt wordt; feestrede is geen juiste naam even min als Zendingsfeest een juiste naam is, Avie dien naam juist Avezeu, dan zal er eerst een grootcr strijd moeten gestreden zijn. Hij zal daarom spreken naar eigen goedvinden, naar eigen overtuiging. De nu zwakke leeraar heeft een grooten strijd ge had, Avelke hij Avel miu of meer had voorzien, doch niet gedacht had, dat van dien aard zou Avordcn als hij werkelijk geworden is. Daarna schetste spreker in liet breede dc intrede van den jubelaris en herinnerde dat kort na zijne bevestiging de strijd zich reeds begon te ontwikke len, omdat men geen vrede had met zijne leer. Reeds in dien tijd had men (aldus sprak de redenaar) be halve aan den bijbel ook behoefte aan opwekking, spr. betwijfelt, echter of het wel opwekking is. men moest een zenuwachtige aandoening of een droomge zicht gehad hebben of flauw gevallen zijn, wilde men rechtzinnig zijn. Wij trekken ons tegenwoordig van die dingen zeer Aveinig meer aan. Wanneer nu iemand onzer gemeente naar een andere kerk Avil gaan dan is dat goed, vroeger was dat anders, toen deed ijl 4

Krantenbank Zeeland

Het Zuiden, Christelijk-historisch blad | 1876 | | pagina 3