HANDELSBERICHTEN.
INGEZONDEN STUKKEN.
DE KERMIS, MET PiAllE TE AARDENBURG.
//Au fond de toute chose on trouve toujours la
theologie" heeft Proudkon gezegd, d. i. op den bo
dem van elke zaak vindt men de godsdienst. Ook
dat is in het Oosten het geval. Voortdurend spreken
de berichten van verbitterde aanvallen van Mahorae-
danen op Christenen of omgekeerd. Hier wordt
eene kerk geplunderd, daar eene klok wegge
haald, gindsch eene gansche familie door anders
gezinde buren vermoord; schrik en vreeze heerschen
over het gansche uitgestrekte gebied der oorlogvoe
rende Staten, zelfs in Jeruzalem zijn, gelijk gisteren
gemeld werd, de christenen hun leven niet zeker.
Het eenige lichtpunt in dien chaos is: Één woont
er boven dc woelende en strijdende Avereld, één, wiens
bestuur, al is het voor ons niet te zien, de wereld
nader brengt, aan het eenmaal bestemde doel, de
kennis des Evangelies.
Van het tooneel des oorlogs valt heden weinig
mede te deelen. De schitterende overwinning door
de Serviërs behaald, is gebleken ijdele grootspraak
geweest te zijn. Turkije maakt ook aanspraak op de
overwinning daar ter plaatse behaald. Aan de juist
heid van het bericht van 4 Juli opgenomen in ons
vorig nommer dat de schansen bij Zajcar, op de
oostelijke grenzen van Servië door de Turken geno
men werden, die de Serviers met een verlies van 2000
man op de vlucht joegen, schijnt geen twijfel te be
staan. Deze overwinning is, volgens de Neue freie
Presse, van groote beteekenis; omdat de stellin
gen van het Servische leger daardoor zeer verzwakt
zouden zijn. Rumenië en Griekenland houden, ook
volgens de jongste berichten, zich nog steeds onzijdig.
Beide hebben aan de Porte de meest geruststellende
verzekeringen gegeven.
Graanmarkten enz.
Middelburg, 6 Juii. De graanprijzen bleven, over
't algemeen onveranderd. Tarwe f 10,Rogge f7,75,
Zomergerst f 6,25, Wintergerst f 6,50,. Witte boonen
75 cis. lager, Paardeboonen f 9,
Versche boter werd verkocht f 1,04 a f 1,12 per
kilo'; Eieren f 3,20 per 100 stuks.
Amsterdam, 5 Juli. Raapolie op zes weken f 3874,
Lijnolie f 28.
Prijzen van effecten.
{PER TELEGRAAF.)
Amsterdam, 7 Juli 1876.
Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 27pet. 62
dito dito dito 3 747i
dito dito dito 4- 977»
Loten stad Botterdam 3 9572
dito dito Amsterdam 3 „96
Rusland. Obligation 1798/1816 5 pet. 995/s
Certific. Inser. 5 serie5 757s
Obl. Hope Co. 1855 6e serie. 5 86
dito 1000 18645
dito L. 100 18725 „88
dito L. 100 18735 „88
Loten 18645 326
Loten 1866 5 „313
Inser. Stieglitz Co. 2e a 4 L. 4 pet. 75
Obligatiën 186769. 4 737a
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 265
dito dito4 191
Aand. Kiew-Brèst 5 1093/4
dito Baltische spoorweg3 130
Oblig. spoorweg Poti-Tifiis. 5 pet. 94
dito dito Jelez-Griasi 5 228
dito dito Jelez Orel 5 pet. 927a
dito dito Charkow Azow5 877s
^.and. Warschau-Bromberg. 4 577a
dito Weenen. 5 112
ital. in zilv.Jan./Juli. 5 pet. 5272
April/Oct. 5 517/s
Egypte, dito 1868 7 pet. 37
dito 1873 7 3872
Araerik. Obl. Vereenigde Staten 1904. 5
dito dito dito 1885. 6 101
Brazilië. Oblig. 1S63 47?
dito 1S655
Prijzen vjasB coupon».
Amsterdam, 7 Juli. Metall. i' 19,25; dito zilver
f 19,60; Div. Eng. per f 11,90; Eng. Portugal per
f 12,Spaansche piasters f Amerikaanschc dol
lars (in goud) f 2,447a.
Amsterdam, 4 Juli. Metall. j 19,60; dito zilver
19,95 Div. Eng. per ft- 11,90; Eng. Russen per
ƒ11,90; Eng. Portugal per tl* ƒ12.Frans 47,60;
Belg. 747,60; Pruis ƒ58,70; Hamb. Russen 30,12725 Rus
sen in Z. R. 30,75; Poolsche per 11 Poolsche
per Z. R. Spaansche piasters Spaansche
binnenlandsche Amerikaansche dollars ƒ2,4472 5
papier 2,15.
(Plaatsing niet altijd blijk van instemming.)
Aan de Redactie van het Zuiden.
In no. 52 van het Weekbl. van Zvl. Westelijk deel
komt een opstel voor ovèr de kermis, dat in 110. 53
(van dat blad) gevolgd wordt door eene //nabetrach
ting", beiden van de hand des Hceren G. A. V. v. O.
Hoe die heer zoo iets schrijven kan is mij onbegrij
pelijk; het geheel wemelt van onjuistheid en tegen
spraak.
Ik wenschte n en uwe lezers, geachte Red. daar
over een paar regelen mede te deelen. Eene ongesteld
heid die ik hoop van geen duur te zijn, belet mij
voor 't oogeublik over uw blad en de gewenschte
onderneming meer te zeggen, hopende dat uitstel geen
afstel zal zijn. 1
Ik bepaal mij bij die //nabetrachting' Zij wordt be
sloten met eene vraag, en na een streep gesteld te
hebben volgt er wat ik zou noemen het eindbesluit
des schrijvers. Ik ben de toezender van het bewuste
traktaatje niet en zeg zelfs meerik zou den toezender
aanraden zulks niet meer te doen, 't is tijd en geld
wegwerpen én om de wijze waarop in dat traktaatje ge
sproken wordt én om de persoon wien het gezonden
werd.
De vraag waarom in den ouden orthodoxen tijd de
kermis niet is afgeschaft, kan eenvoudig met eene we
dervraag beantwoord worden: Avaarom wordt ze in
onze verlichte, ontAvikkelingsvolle, rijpende XlXe
eeuw niet afgeschaft? Waarom herstelt men nu niet
Avat toen verzuimd werd? Volgens de moderne apos
telen, Voltaire en Rousseau, onder wier evangelie wij
thans leven en volgens hunne leerlingen en naapers is
immers de kermis, zooals zij is, een onding, als de
eeuAV der beschaving en verlichting onwaardig? De Mid-
delburgsche Courant gaf er onlangs niet weinig op af en
Avel in een vrij uitgebreid opstel waarin christelijke ge
voelens niet weinig doorschemerden. De schrijver, de
heer G. A. V. v. O. is onderwijzer en onderwijst de ge
schiedenis, ook in 't bijzonder de vaderlaiidschc en doet
hij het goed, dan bespreekt hij ook met zijne leerlin
gen de zeden en geAvoonten van vroeger tijdhet kat
knuppelen, het hanenkappen, het koekbijten, het pap
eten, en AArat daar verder vuils, Avreedaardigs en 011-
beschaafd's op de kermissen, zelf nog niet lang gele
den vertoond is. Is hij nu eerlijk, dan zegt hij:
ziet kinderen alzoo waren de zeden van dat tijdperk."
Hij weet toch immers Avel hoe ook de oude predikan
ten tegen de volksuitspattingen te velde trokken, tegen
overdadige weelde, dronkenschap enz. Er was een tijd
toen zelfs de braafs ten en edels ten van ons geslacht
voorhield: //doe
mijne werken,"
naar mijne Avoorden en niet naar
Eene Aardenburger feestcommissie
had eenige gelden over en besloot die ten nutte
der kermis aan te wenden en schreef een wed
strijd met de kaart uit
Nu kan men zeggen het kaartspel is nog ingewe
ven in de zeden en gebruiken der Vlamingen en
wij stemmen dat toe. Maar is het ook gepast dat
een lid van een gemeenteraad, een lid van een
collegie van regenten over een Godshuis medespeelt
en tracht de som van f 10,te verdienen, tegenover
een zeker getal Averklieden en arbeiders, voor Avie die
f 10,zeker zeer uitlokkend waren?
De heer v. O. beantwoorde ons deze vraag.
Wij kennen hem echter te goed om niet te weten
dat hij dergelijke handelingen streng zal afkeuren.
Er is meerkaartspel doch Ave zwijgen daarover en
releveeren zoo als men 't noemt een ander feit:
er werden onder 't spelen, bij eene dergelijke gele
genheid, afgesproken teekens gegeven; het opsteken
van iederen vinger duidde de kaarten aan die men in
de hand had; het opsteken der geheele hand een
zoogenaamd overleggenWij noemen dat valsch spelen.
Bijna een honderd man zat in de herberg verspreid
te kaarten en vrouw en kinderenhadden
uitzicht dat deze of gene f 10,te huis bracht! O
ja dat's waar, maar een notabel persoon kwam ook met
f 10,te huis en zag alzoo de ontvangen lessen in
het. kaartspel, ruim beloond
Behoort nu zulk eene kaartpartij ook tot veredeling
van het volksvermaak of de kermis
C.
's Gravenpolder. LI. Zondag herdacht de heer J.
Renier, predikant bij de N. H. G. alhier, den dag
waarop hij voor 40 jaren in deze gemeente werd be
vestigd.
Bij die gelegenheid trad ds. W. te Gempt van Hoe-,
dekenskerke voor de gemeente op (ds. Renier is sede
eenigen tijd ziekelijk) om dien dag met de u
meente te herdenken. Het scheen echter dat vele
dien dag in stilte wenschten te overdenken of met
den opgetreden predikant niet gediend warenhoe
het zij er waren slechts 26 personen, met inbegrip der
kinderen, opgekomen om de feestrede aan te hooren,
terwijl alle diakenen, ouderlingen en kerkvoogden
schitterden door hunne afwezigheid.
Dat de laatste reden bijna de zekerste is zal ieder
die dit blad leest het liefst gelooven als hij Aveet in
Avelken geest die leeraar spreekt. Daartoe geef ik
in korte trekken terug hetgeen hij heeft gesproken.
2 Kronijken 13 12 had de spreker tot tekst ge
kozen. Allereerst begon hij te zeggen, in verschil
lende couranten gelezen te hebben, dat hij als feest
redenaar zou optreden in plaats van den jubelarishij
beweerde echter dat het wöord feest niet altijd juist
gebruikt wordt; feestrede is geen juiste naam even
min als Zendingsfeest een juiste naam is, Avie
dien naam juist Avezeu, dan zal er eerst een grootcr
strijd moeten gestreden zijn. Hij zal daarom spreken
naar eigen goedvinden, naar eigen overtuiging.
De nu zwakke leeraar heeft een grooten strijd ge
had, Avelke hij Avel miu of meer had voorzien, doch
niet gedacht had, dat van dien aard zou Avordcn
als hij werkelijk geworden is.
Daarna schetste spreker in liet breede dc intrede
van den jubelaris en herinnerde dat kort na zijne
bevestiging de strijd zich reeds begon te ontwikke
len, omdat men geen vrede had met zijne leer. Reeds
in dien tijd had men (aldus sprak de redenaar) be
halve aan den bijbel ook behoefte aan opwekking,
spr. betwijfelt, echter of het wel opwekking is. men
moest een zenuwachtige aandoening of een droomge
zicht gehad hebben of flauw gevallen zijn, wilde men
rechtzinnig zijn. Wij trekken ons tegenwoordig van
die dingen zeer Aveinig meer aan. Wanneer nu iemand
onzer gemeente naar een andere kerk Avil gaan dan
is dat goed, vroeger was dat anders, toen deed ijl
4