Dc Hoofdstad van Schouwen en Duiveland")
Wat is en wat- doet de W*A*?
SIBBEKUNDE
De voors] emngen van
1 )itje?Datje
NA DE CONFERENTIE TE TEHERAN
Stam en bloed
DOOR Dr. D. A. FELIX
Evenals Middelburg, dankt Zierikzee
zijn opkomst aan de gunstige 'liggirig
aan een belangrijken waterweg, n.l.
bij de samenvloeiing van de Gouwe
(Golda), de verbinding mei Holland
vormend, .en de Schelde. Ook hier ligt
de oorsprong in' het duister. Zeker is
echter, dat het oudste gedeelte der
stad, liggende tüsschen Westpoort en
Oude Haven, reeds in de 9e eeuw be
woond was. In 1048 zou aldaar een
versterkt gebouw ,,'s Graven Hoi", ge-
Btidht zijn. In de 12e eeuw liep de
grens der stad ongeveer van de West
poort langs de Regenboog- en Pieter-
seliestraat tot de Fonteine, vandaar in
N.-O. richting naar de Oude Haven,
langs Melkrocirki, Beddeweeg, Minder
broederstraat en Lammermarkt tot de
gracht en zuidwaarts terug tot de
Westpoort.
De eerste uitbreiding, in het begin
der 13e eeuw, omvatte het tegenwoor
dige westelijke deel der stad (toegang
de latere Zuidwellepoort).
Na het beleg, van 1304 (zie hier be
neden) werd de stad in oostelijke rich
ting uitgebreid, door grachten afgeslo
ten en van drie nieuwe poortende
Nobel-, de Zuid- en de Noordhavenpoort,
voorzien. Dit grondplan is tot op heden
behouden gebleven.
De uitbreiding der scheepvaart da
teert van circa 1204. In 1289 verleende
de Graaf van Holland tolvrijheid voor
de poorters van Zierikzee. Nadat in
1303-1304 het belang der stad voor de
Hollandsche positie nog eens overlui-
gend gebleken was (pas nu een lang
durig beleg en met aanzienlijke hulp
van elders gelukte het, de Vlamingen
hier definitief terug ie slaan), werd zij
versterkt en in sterkere mate door den
Graal begunstigd.
Als Hanzestad nam Zierikzee o.a. deel
aan de vaart op Denemarken en sloot
in 1370 een verdrag met den Deen-
schen Koning, tezamen met Middel
burg en Arnemuiden.
Aan het bloei-tijdperk herinnert nog
de Sint Lievens Monstertoren, in opzet
wellicht de grootste van West-Europa.
Sinds 1438 werd ook de vaart op
Spanje opgenomen.
Ondar.ics branden (zoowel die van
1414 als die van 1526 halveerden de
stad),, een ongelukkig oproer (tegen
Karei' den Stoute, 1472) en overstroo-
mingetr, bleef de welvaart gehand
haafd. Het verzanden van de Gouwe
(16c eeuw) versperde echter den ouden
handelsweg naar Holland. Ook de ge
beurtenissen van den Opstandstijd,
w.o, het langdurige belee van Zierik
zee'in 1575-1576, waren voer den bloei
der stad weinig bevorderlijk. Toch
bleef zij nog geruimen tijd een aanzien
lijke handelsstad (de Nieuwe Haven
werd gegraven 1584), tevens van be
lang voor zoutziederij, visscherij, mee
krapbereiding en landhouw.
Behalve de reeds genoemde Sint
Lievens Monstertoren (de kerk wordt
voor het eerst in 1236 vermeld, men
denke hierbij echter aan een eenvou
diger gebouw dan het ons bekende
van vóór- 1838) is 's Gravënsteen (Ge
rechtsgebouw), dateerend van 1358,
voor een groot deel bewaard gebleven.
Met het Stadhuis, de laatste drie der
reeds genoemde poorten, en eenige
oude huizen, waaronder het z.g.. Tem
pelieren- of Gothische Huis in de Meel-
straat, houden zij de herinnering aan
Zierikzee's bloeitijd levendig.
De verschillende kloosters, w.o. het
vrouwenklooster „De dry Coninghen
en het (of de heide) Gasthuis (-zen) zijn
verdwenen. De\Gasthuiskerk is echter,
in omgebouwden vorm, als „kleine
kerk" blijven bestaan. Circa 1750 be
stonden bovendien nog: een Waag,
een Oudemanhuis (d. d. 1585), een
Weeshuis, een Oude Mannen en Vrou
wen Visschershuis (in het z.g. huis Van
Rpvestein), een Armhuis, een Leprozen-
en Proveniershuis, een Lombardhuis,
een Tuighuis, een Houttuin, een Kraan,,
een 'l aan- en een Leverhuis traan-
kokerij), zoutziederijen, meestoven enz.
Verder een Latijnsche school, twee hof
jes, een Waalsche en een Luthersche
kerk (de laatste nog bestaande). De
Doopsgezinden en Katholieken beschik
ten slechts over „vergaderplaatsen".
Middelburg en Zierikzee zijn de oud
ste Zeeuwsche steden, wat ook uit hun
bevoorrechte positie inzake de Grafe
lijke Rechtspraak bleek. Dientenge
volge waren zij in den Republiek-tijd
de eersten der stemhebbende steden
ter Statenvergadering.
Wat de naams-afleiding betreit
waarschijnlijk is deze op ie vatten als
Zieriks-ee eé (water), genoemd naar
zekeren Segeric cf Sederic (vgl. Die-
derik - Dierik - Dirk), dan wel als
oude waternaam Zederik ol Zeerik
(vgl hét gelijknamige water in Zuid-
Holland), waaraan later, ter verduide
lijking, nog eens het woord ee wa
ter) is toegevoegd. In ieder geval houdt
het geen verband met het woord zee
en is dus ook de spellingZieriksee de
eenig juiste.
LitteratuurHoofdzakelijk de publicaties
van'den vroegereu archivaris P. D. de Vos,
Algemeen Van Erupel en Piei .c en „Tegen
woordige Siaat".
oQndanks. het ièii, dgt tjie meeste
volksgenooten in de afgeloopen jaren
de W.A. veelzijdig hebben leeren ken
nen, zullen er toch nog weinigen zijn,
die op bovenstaande vraag een juist
eniwoord weten te geven.
Daar echter de Nationaal-Socialisti-
Ecbe Beweging straks, wanneer, dank
zij den strijd van» Musseri,. de' oorlog
en de bezetting van ons land tot het
Verleden zal beboeren, de algeheels
leiding van ons volk op zichzzal nemen,
is het begrijpelijk, dat ook de W.A.,
het keurkorps van de Beweging, een
zeer groote taak in ons volk zal heb
ben 1e vervullen. Wij achten het daar
om noodzakelijk, dat elke volksgenoot
weet, wat de W.A. eigenlijk is en wat
hoar taak, haar door den Leider op
gedragen, -zooal omvat.
Wat ïs de W.A.
De W.A. is ee», doer den Leider in
hei leven geroepen organisatie, waarin
alle weerbare leden der N.S.B. van
18 jaar en ouder kunnen worden op
genomen. Met de oprichting en het
commando werd belast de soldaat
Mr. A. J. Zondervan welke, hoewel nog
zeer jong, in den tijd, waarin hij onzen
Leider reeds had gediend, blijk had
gegeven een zeer revolutionnair karak-
1e bezitten. Hiermede weid de basis
gelegd voor het typeerende, wat wij
thans in de W.A. zoo duidelijk terug
vinden, n.l. een breken met ólle con
servatisme en een krachtige, door niets
te stuiten drang naar 'n geheel nieuwe
vclkscheweerbaarheid.
Velen meenen ten onrechte, dat de
W.A.' een "voortzetting is van de be
kende burgerwachten, dit is echter niet
hel geval Er ligt een hemelsbreed
verschil, zoowel in wezen als in doel,
lusschen beide organisaties.
De burgerwacht werd enkel afgericht
cp het dragen van wapens, terwijl de
geest der mannen zoo rot en verpest
was, door jarenlang verkeerd gerichte
opvoeding, dat 'zij niet eens de wapens
konden gebruiken, toen het noodig was.
Ook fhet de Nederlandsche Weer-
rr :ht was hei precies zoo gesteld.
Wel werd op het laatst nog wat ge<
zwamd over geestelijke en moreele
herbewapening, maar de partij-politiek
het de geestelijke hervorming van
leger en burgerwacht niet toe. De W.A.
mcgen wij absoluut niet zien als de
toekomstige Nederlandsche Weermacht
en kan met de burgerwacht ook niet
worden vergeleken.
De W.A. wordt niet in de eersie
plaats afgericht op het dragen en han-
teeren van wapens, alhoewel wanneer
het noodig mocht zijn, dan zal zij be
wijzen ook dit te kunnen en het is mis
schien goed, dat ongure elementen in
©ns volk het weten, nog meer, 2ij zal
daji bsewjizen, dot zü de wc.psns goed
weet te gebruiken. De W.A. zal echter
nooit wapens dragen om het eigen
volk te bestrijden, wij weten, dat wij
het Nat, Socialisme niet in ons volk
kunnen schieten. Hoogstens draagt
de W.A. wapens tot zelfverdediging.
De W.A. is een organisatie, -waarin
elke man geestelijk wordtgewapend,
de geheele dienst in de W.A. is daar
op ingesteld.
De W.A. moet in de eerste plaats
een keurcorps zijn.
Vele mannen kwamen in de afge
loopen jaren in de W.A.., omdat zij,
niets begrijpende van het Nat.-Socia-
lisme, meenden óp die manier de haai
legen bepaalde kringen van het volk
in daden te kunnen omzetten.
De door jarenlange pai tij-politiek
verpesten kwamen echter bedrogen
uit. Zij konden de W.A.-lucht niet ver
dragen, gingen mopperen en schelden
op de leiding en vielen vanzelf af.
Deze elementen zijn het, die de W.A.
bij hét volk in een verkeerd licht plaat
sen, juist omdat zij als zoovelen, de
W.A. niet begrijpen.
De W.A. maakte haar zuiveringspro
ces door en is weliswaar kleiner, doch
sterker en harder naar voren getreden.
Doch ook zij, die als harde idealisten
"trouw aan de leiding, in de W.A. staan,
zijn kinderen van hun tijd. Ook zij zijn
opgevoed in een tijd van „elk voor zich
en God voor ons allen". Daarom is
hei de nooit voltooide taak van de
W.A. al deze mannen bm te vormen,
hen weer zelfrespect te geven. Tucht
orde moet weer worden bijgebracht
en bovenal een hartstochtelijke liefde
voor het volk en het land, omdat juist
deze liefde de eenige drijfveer kan zijn,
welke iemand in staat stelt om on
danks hoon en verachting het hoogste
offer te brengen.
De W.A. als keurkorps is dan ook
geen vereeniging waarvan we lid kun
nen worden door twee kwartjes contri
butie te betalen en daarmee af. Neen,
de W.A. eischt den geheelen persoon,
daarom neemt zij enkel vrijwilligers.
Er wordt den W.A.-man dan ook niet
gevraagd tot welke kerkelijke richting
hij behoort, of hij veel of weinig geld
bezit, of hij hooger of lager onderwijs
heeft genoten, of hij straatveger of bur
gemeester is, dit alles speelt geen rol,
er wordt hem gevraagd, zijt gij Idealist,
heb je liefde voor je land en voor je
volk, is je levenshouding correct en
zijt ge bereid desnoods het offer van
je leven te brengen voor je volk.
Hij die hierop „ja" kan zeggen wordt
in de W.A, opgenomen en mag het
zwarte uniform dragen. Straks zal het
uniform van den W.A.-man worden ge-
eerd, omdat de dragers stuk voor stuk
toonbeelden zullen zijn van moed, een
voud, trouw, en openhartigheid. Wij
weten, er zullen er nog afvallen, maar
daarvoor is de W.A, dan ook revo
lutionair, zij 2,al zuiveren .en opvoeden;
loldat elk zal kunnen zeggende W.A„
dat is een keurkorps.
De W.A. stoottroep.
Was de W.A, enkel keurkorps, dan
zou zij als opveedingsapparaai voor
de Beweging intern van groot belang
zijn, ook zou zij als voorbeeld van of
ferbereidheid voor het volk wel eenige
waaide hebSih, maar aan het werke
lijk beoogde doel zou niet beantwoord
worden. Daarom is de W.A, niet enkel
keurkorps maar ook stoottroep, want
het is niet de bedoeling, dat de W.A.
de moeizaam verkregen waarden
angstvallig voor zichzelf bewaart, maar
dat zij die gehee) in dienst van het
volk stelt.
Het welzijn van het volk is het doel
van de W.A. Daarom wordt eiken op
dracht van den Leider uitgevoerd, zoo
zwaar en zoo moeilijk kan zij niet zijn.
Ondanks terreur zal de W.A. op dé
straat blijven en haar geestelijke weer
baarheid in het volk uitdragen, want
ons volk moet weer een volk van sol
daten worden.' De jeugd van Neder
land' mag niet in den geest van lafheid
en laksheid, waarin de oudere genera
tie is opgevoed, ondergaan: Daarom
zal de W.A. steeds marcheeren, opdat
de jeugd daardoor geestdriftig wordt
en weer gevoel krijgt voor de oude
fierheid van ons volk.
De W.A. zal de vijanden en parasie
ten in ons volk bevechten en verwij
deren, ondanks dat zij daardoor de
haat van sommige domme volksgenoo
ten op den hcrls haalt. De W.A. staat
midden in het volk en zal de zwakken
uit het volk bijstaan én schragen. Bij
verschillende bombardementen heelt
zij meer dan voldoende bewezen, dat
het met haar taak ernst is.
Het iront de grootste opgave.
De grootste opgave der W.A. in
dezen oorlogstijd is echten dat zij de
vrijheid van ons volk bevecht aan de
fronten.
Duizenden W.A.-mannen staan aan
Ik zag wak zeg en 'k zeg niet wak
niet zeg. Is 't waar of niet.? Ik zeg,
datte we nu niet lang meer behoeve
te'wachten, want datte der zes en twin
tig duizend vlieg tuige gereed ligge in
Londen om op te siijge, en honderd
zes en tachentig duizend schepen om
uit te varen. Die komine dan hierheen
en dan zal je 't hebbe 1 Ja, misschien
is 't wel effies een uurtje wat druk hier,
want dat spreekt, de Duitsers moeten
dan vluchte en de Engelschen landen
en daar zltlen wij lusschen I Het beste
is, dat jelui dan een uurtje thuis blijft
en de kinderen van de straat houdt,
want anders worden die nog meege
nomen, om later in een circus door
hoepels te springen, wie weet, want dat
Duitse volk is een trekkersvolk en al
die trekkers doen raar.
I kheb nog wat meel overgehouwe
om koeke te bakken voor zeJammer
hè, dat er geen bloemen zijn nog, want
anders zou je die Tommies bekranse 1
Mensch, hou op, Ik krijg tranen in me
ooge als ik er an denk.
Jelui heb zeker ook gezien dat de
meeste soldaten al weg zijn I Nou, er
zijn weer andere gekomme, dat weet
ik, maar dat beteekent niks I Laas zei
zoo'n arme jongen tegen mij, (ia '1 zijn
maar stumpers, die gestuurd worre
door Hietler), hi) zei t „Mensoh !-
De doodt Ah jelui uitgekletst zijn, zal ik voor de heeren de slctfinale blazen.
de fronten, honderden zijn reeds ge
sneuveld en nog duizenden staan in
het Vaderland gereed om op den eer
sten gpreep van den Leider zich als
soldaat te melden. Niemand zal kun
nen zeggen, dat men soldaat wordt uit
eigenbelang, maar elke volksgenoot is
er van overtuigd, dat hiervoor moed en
idealisme noodig is.
De W.A.-mannen aan het front zijn
on2e beste kameraden. Zij zijn de wer
kelijke toonbeelden van wat de W.A.
moet Zijn. Zij zijn het, die ons volk een
toekomst geven, niet alleen omdat zij
daadwerkelijk het bolsjewisme tegen
houden en helpen verslaan, maar bo
venal, omdat zij als stoottroep der Be
weging ons volk weer de plaals geven,
welke het, wil het als volk Blijven be
staan, in Europa moet innemen.
Door het werk van den stoottroep
wordt ons volk weer uit de seharide
van 1940 opgericht en zullen de andere
Europeesche volkeren weer respect
voor ons hebben. Deze stoottroep legt
de voorwaarde, opdat ook straks, na
den oorlog ons volk weer als waarlijk
vrij volk in Europa zal kunnen leven
en dat onze Leider straks na den oor
log voor de belangen van het Neder
landsche volk zal kunnen opkomen.
De In vergelijking tot het geheele
volk nog tamelijk kleine W.A. zal over
al pal blijven staan en de opgaven
van den Leider vervullen, zij zal haar
geestelijke weerbaarheid in het volk
blijven uitdragen, totdat zij eindelijk
het geheele volk zal omvatten.
Dan, als de joodsehe geest zal zijn
verdreven, zal ons volk weerbaar zijn,
niet zooals in 1940, maar zooals in den
tijd van De Ruyter en Tromp, weerbaar
in den volsten zin van het woord.
Dan zullen dg vijanden van ons volk
weer rekening jnet ons houden, dan
zullen wij weer groot zijn.
Dit zal bereikt worden, omdat de
W.A. keurkorps en stoottroep is I
J.B,
weesse sie waaroem wier hier benne
Ik zei„Nein, das is mich ein reet-
sel". „Nou," zei die, „wij moësse de
aftocht dekkeWij blijve hier om toot
te bloeje Verschrikkelijk hè Ik had
medelijje met hem en ik heb gezegd
dat ik dat aan de Engelse kommandant
zou zegge en dat ik een goed woordje
zou doen. Toen zei die: „Sjeun!" En
dat doen ik, want ik zeg wat ik zeg en
'k zeg niet wat 'k niet zeg
Die generaal is hier ook geweest, je
weet wel, die uit Afrika! Nou en die
heeft alles klaar gemaakt, dat de troepe
één, wtee, drie, over de Sloedam weg
kunne komen.
Ja, die invazie, of hoe ze aai nceme,
komt nou gauw. Ik weet de datum, dat
heb ik gehoord van een broer van mijn
zwager, die.zijn zoon bij de Tot werkt.
En dat ze nog aan de bunkers werken,
zegt die, beteekent niksDat doen ze
om 't volk van de straat te houwe, daar
er anders opstand komt, weet je.
Ziezoo, nou weet je 't laatste nieuws
weer. Moed houWe, en als er bomme
valle, dan moet je maar denke, ze val
len in 't emmertje, want de bevrijïng
is zoo te zegge, nabij. O ja 1 Wie heeft
er een kluwetje sajette te ruilen voor
een nog goed in staat zijnde buuste-
houwer? Te besorge.aan hel buro van
dit blad. De gommelestiek die er in
zit, is nog deugdelik.
Duitscjhc spreuk zegging
Heer,
Sta den Führer bij,
Dat zijn werk het Uwe zij,
Dat Uw werk het zijne zij.
Heer,
Sta den Führer bij
Heer,
Sta ons allen bij,
Dat zijn weTk het onze zij.
Dat ons werk het zijne zij.
Heer,
Sta one allen bij 1
Wat hebben we niet geleefd bij leuzen
Christelijke „recïomeV. Wij Calvljpisfen, cn
dit en wij dat en wij nog wat. Oeh, wav
er in al die politieke en kerkelijke „Cbristetpk*
hdd" ©iet een flinke dosis eigengerechtigheid
en zelfgenoegzaamheidwat waren we er jk*
mee, en \me achtten wij de anderen vaak nv ts f
wat maakten we er heimelijk (en openlijk) niet
een grond van, waarop we in Gods oo jen
aangenaam zouden schijnenwat verhieven we
ons, als bijHsraël destijds, om des heiligen be gs
wil. Wij zijn des Heeren tempel, wij zijn ilea
Heeren volk 200 was de opgeblazen Ict.ze
vaak bij bet politieke cn verpolitiekte Christen*
dom der laatste tientallen jaren, ook in M der-
land. En vr. t de Hee e dan doet Dan lapt
Hij al die kramerijen weg, dan worden al die
leuzen, tot de partijen incluis, al dlè kerkelijke,
Christelijke, politieke en andere hemelen wel
eens als „hun doek" weggerold, voorzoover
niet God, maar de mensch in het middelpunt
stond, ook al was het gedekt rr.et het etiket
„om de eere Gods".
Hit j „Gods overblijfsel in dager» van
benauwdheid", door Prof. G. Wrsse,
Bladzijde 8—9.
In ons vorig artikel is uiteengezet,
dat een stamreeks of stamlijst in rechte
opklimming een reeks namen bevat
van mannen met hunne vrouwen, die
onzen naam dragen en waarvan wij
rechtstreeks afstammen, terwijl de stam
boom de gegevens bevat van de na
komelingen van een bepaald ouder
paar, stamvader en stammoeder, waar
bij de afstammelingen in vrouwelijke
lijn, die uit dochters geboren zijn en
onzen geslachtsnaam niet meer voe
ren, weggelaten worden; daarbij heb
ben wij tevens aanddoht geschonken
aan den stamhouder en aan het stam-
wapen.
In sommige aanzienlijke geslachten
is het nog. gebruikelijk, dal er één het
hoofd is, die belast is met de zorg voor
de waardevolle genealogische en he
raldische gegevens, waarover het ge
slacht in den loop der tijden kwam te
beschikken en die tevens er op toeziet,
dat de regels van het huis worden na
geleefd volgens de daartoe vastge
stelde protocollen. Dit hoofd is de oud
ste man in de rechte lijn van hei ge
slacht en wordt stamhoofd genoemd.
Bij geslachten van vorstelijken bloede
noemt men het geslaeht stamhuis of
dynastie.
Omtrent veie aanzienlijke Neder-
landsche geslachten zijn waardevolle
sibbekundige gegevens te boek gesteld
in het tusschen 1885 en 1890 in drie
deelen verschenen stam- of wapenboek
van A. A. Vorsterman van Oyen. Zij,
die aan deze geslachten verwent zijn,
kunnen voor de samenstelling van hun
kwartierstaat daaraan belangrijke ge
gevens ontleenen. De Friezen zullen
veel kunnen ontleenen aan hei in 1846
verschenen stamboek van den Frie-
sohen Adel. Ook Zeeland is in dit op
zicht niet achtergebleven. Welke sibbe-
kundige wil niet een exemplaar an
het in 1942 verschenen „Zeeland ver
edelt" van Smallegange in zijn bezit
hebben? Maar ook voor de boeren-
•ssibben, het landvolk, dat telkens weer
opnieuw voor de instandhouding der
sibben heeft gezorgd, zijn hier en daar
werken verschenen, zoo o.a. die van
wijlen Br. J. de Hullu, waarin hij zijne
beschrijving geeii over de boerenhof
steden en hare bewoners in eennje
plaatsen van West Zeeuwsch-VIaande-
ren. Hoevelen zijn niet aan één of meer
dier boerensibben verwant Zij zullen
in die beschrijvingen vaak iot de cn¥=
dekking komen, welke hofstede hunne
stcanhoeve is, ook al is het vaak geen
erfhoeve meer, In dat opzicht kunnen
verschillende adellijke families nog wij
zen op hun stamslot, een kasteel of
burcht, waarop de stamvader woor e,
ook al is dit slot waak niet meer ir -
bezit der familie. Het was op 't s. n-
slot, wadrin vroeger de dra rei s en be
schermers woonden van de hoogste
volksdeugden, waar het edele en het
bloed-iechte werd beschermd en wacrr
als hoogste moraal gold 1e zorgen voor
een gezonde en krachtige nakomeling
schap.
Aangezien het hoerendom de bloed
bron van ons volk is, moet dit boeren
volk ook zorgen niet te kort te schieten
in de hoogste moraalie kunnen blij
ven de grondslag van ons volk, door
dat op hei platteland steeds gezorgd
moet worden, zal 'ons volk als volk
kunnen blijven leven, voor eén nieuw
en jong leven. Dan zal de stcanhoeve
weer haai' oude beteekenis krijgen en
daardoor kunnen worden de erfhoeve,
waartoe de erfhoeve-wet het hare zal
bijdragen. Door een gezonde nakome
lingschap op het platteland zal dan be
vorderd wordenboerenland in boe
renhand.
Wanneer de plattelander zich dan be
wust wordt stamvader te worden op den
eigen bodem, de eigen hoeve, de stam-
hoeve, dan zal de idee van bloed en
bodem haar eigenlijke wijding kunnen
krijgen. Van de kern van goed bloed
van den plattelander hangt het bestaan
van ons volk df. Niet of de een of an
dere intellectueel meent nieuwe ideeën
of nieuwe stroomingen te kunnen tegen
houden, al of niet gepaard gaande met
slimmigheden, hangt het bestaan -(fan
ons volk af, doch van de kern van goed
bloed van den plattelander, van het
waardevolste goed, dat een volk bezit,
d. i. het boerenbloed.
Men moet zich niet alleen meer be
kommeren om het fokken van honden,
paarden en katten, maar zich ook ei*
barmen over zijn eigen bloed, zegt
Adolf Hitler in het 14e hoofdstuk vdft
Mijn Kamp. Niet alleen geldt dit voor
de nationaal socialistische beweging,
maar. eveneens voor ons boerenvolk,
voor het platteland, jö voor ons g$
heele volk, opdat het als volk zal kun
nen blijven leven.
M. A. A