- 10 Jaar Wat bepaalt onze houding? Dat heeft de S.S.B. gedaan Pc voorspellingen van Tante Ditje-Datie N. S. V. O. HET KÏND Onsociale toestanden Koopt bij Van Westen Ds. Schouten's Roep tot Bezinning. 'ent/ót' ^n.,. n. Ik zeg wat ik zeg en ik zeg niet wat lk niet zeg, dat is zoo zeker als datte de Tommies hier eenmaal sukkelade drinken met Ouwe Jaar. Ja, wacht is, nou dénken jelui dat wel, en de Engelsche zender heeft wel gezegd, dat met Ouwe Jaar de koeken gebakken waren, maar misschien zal het nog wel etentjes later worden, bij voorbeeld den vijfden Jannewarie, want, dat spreekt, 't kan vriezen en 't kan niet vriezen en op ijs kan je niet zoo gemakkelijk vechten. Maar de kal veren kunnen er op dansen. Die kofferensie in Ankara is anders goed verloope, hè Ja, dat is daar alles erg gunstig en voortvarend ver- loopen. De Rus heeft daar het woord gedaan en de anderen hebben het op geschreven. Vanzelf 1 De Rus heeft ook 't meeste geofferd, dus die kan ook 't meeste vragen, waj; jelui? In Holland komt ie niet, nee hoor 1 1 Daarvoor heeft de koningin een stokkie gestoken. Kan je begrijpen, dit kriste- likke volk zal zichzelve blijven; maar wel vriendschap houden met de Sov jets, hoor. De communisten krijgen weer zetels in de gemeenteraje en de Kamer en er worden geen pamfletjes meer ver spreid van Dominee Krop en zijn col lega van St. Laurens, neen, die zijn van de baan De bolsjewieken zijn nu bekeerd en dan moet je over z'n verleje niet ver der prate, wat zeg jelui? Of zeg je niks? In Italië zitten de Tommies bijna op de Po r je weet toch wel, dat is die groote riviernou, en als ze° van de Po af zijn, dan zijn ze bijjja in Oosten rijk en dan is 't maar een eindje meer. Rome valt over enkele dagen. Als dit blad ter perse is, is dat al lang voorbij, dan benne ze al in de vlakte van Berlijn. En als dan de Rus_en en de anderen gewonnen hebben, dan wordt het weer net als vroeger. Dan krijgen de stem pelaars weer op tijd hun uitkeering en hun rijwielplaatje met een gaatje en de autoriteiten komen weer terug en dan leven wij weer echt gelukkig, zoo als vroeger. Ik kan weer een kluwetje sajet koope en de tuinders moge d'r groente weer op de vaalt gooien, net zooals ze willen. En de gave gulden komt weer terug en de weggestoke dubbeltjes en de O.W.-ers zitten weer in de auto's en wat zalle we weer een lol hebben! En d'r komt weer een nieuwe partij. De-Christelijke Commu nistische Partij en misschien ook nog de Katholieke Christelijke (oh, nee, dat gaat niet), de Katholieke Communisti sche Partij' en de Anti-Revolutionnaire Revolutionnaire Communistische Partij met den Bijbel. Sjonge, sjonge, dan hebben de ambtenaren weer feest. Maar kindereneventjes geduld, nog even Duitschland en de Jappies verslaannog effetjes hoor I Je Weet, ik zeg wat ik zeg en ik zeg niet Wat ik niet zeg. Afgesprcke De N.S.V.O. als organisatie heeft de Jende afdeellngen 1. Organisatie en Personeel. 2. Administratie en Financiën. 3. Propaganda. 4. Vorming. 5. Moederdienst. 6. Volks- en Gezinshuishouding. 7. Hulp en Bijstand. 8. Metas. 9. Pullen. Van deze is de afdeeling Moeder- dienst wel de voornaamste. Op de Moederschoten te Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Groningen worden cursus sen gegeven in Zuigelingenverzorging, koken, ziekenverpleging in huis, op voedkunde, naaien, handenarbeid en huis-inrichting. Deze zijn tegen beta ling van een kleine vergoeding (f 3.00 per cursus van 10 of 12 lessen) voor iedere Nederlandsche vrouw toeganke lijk. Ook buiten de scholen worden deze cursussen gegeven. Zoo „loopt" op hef oodenblik een naaicursus in Goes. Wenschen in dit opzicht kunnen aan de Groeps- of Kringleidsters wor den medegedeeld. Afdeeling 6 geeft o.a. voorlichting op huishoudelijk gebied (in de weote ste den in speciaal daarvoor in gebruik genomen ruimten, waar alle gewensch- te inlichtingen te bekomen zijsj en voordrachten, b.v. op film-middagen, zooals er onlangs een in Goes, Mid delburg en Terneuzen gehouden zijn. Afdeeling 7 beeogtGezins- en Jeugdzorg, uitzending van vrouwen en kinderen naar de tehuizen der Bewe- Verantwoordelijk voor den inhoudDe hoofd opsteller A. J. Klooté te Goes. - Uitgever: District 14. Zeeland v. d. Nationaal-Socialis- tische Beweging. - Verschijnt eenmaal per mnd. Abonnementen buiten Zeeland f 1.50 per jaar. P.V. 1894'16- Gratis .verspreiding. K945. guig, Jougasiormzorg, social© zorg, Frontzorg in den vorm van bezoek van gezinnen, waarvan de hoofden aan het front staan, burenhulp, contact met den Nederlandschen Volksdienst, be zoek aan zieken, ouden van dagen en gewonden in lazaretten. Metas ziin jonge vrouwen vah 18-25 jaar, voor speciale diensten ingezet Pullen zijn kinderen van 6-10 jaar (pul jonge meeuw). Deze laatste twee afdeelingen zi,n de jongste en dus nog het. minst uitgegroeid. Het embleem der N.S.V.O. is een brandende vlam boven een drievoet, de laatste geflankeerd, door esschen- takken als zinnebeeld van het leven (de wereld-esch). En daaromheen de spreuk„het hartvuur heilig,, het haard- zvuur veilig". Van het N.S.V.O-lied volgt hieronder het eerste c-ouplet. Wij vrouwen van Neerland, wij zien reeds hel; licht, Dat schemert door deez'. donkre dagen. Het licht van de vrijheid, hot licht van de eer, Als toortsen door Eenheid gedragen. Ons hartvuur zij heilig en veilig onz' haard. Gelóóft in de zege, om 'i vaandel geschaard. In ons artikeltje in de Zeeuwsche Stroom van'23 September j.l. is ver teld hóe door den N.V.D. de moeder, als draagster van de toekomst van ons. volk, n.l. „Het Kind", op alle 'mogelijks manieren wordt bijgestaan. Hoe wordt nu dat kind geholpen? Reeds vóór de geboorte van haar kind vindt de moeder in de hulppost „Moeder en Kind" een groote steun, maar ook na de geboorte wordt hier zorg gedragen, dat het de kleine aan niets ontbreekt en we denken hier b.v. aan de extra voeding, die aan a.s. moeders, jonge moeders en zuigelin gen, in bonnen door den distributie- dienst wordt verstrekt. 1 Hoe dikwijls zal het gebeuren, dat de moeder niet in staat is, om de bonnen te besteden, om de eenvoudige reden, dat het salaris niet toereikend is. In dit geval kan de N.V.D. het noo- dige geld verstrekken, om een en ander aan te schaffen. Het kind groeit op, de moeder heeft het druk in haar gezin. De kleuterverblijven van den N.V.D. verlichten hier weer de taak van de moeder en zorgen tevens, dat onze jeugd niet doelloos op straat loopt. Daarnaast, en dit speciaal op dor pen, bezit de N.V.D. haar oogst-kleuter- verblijven. Juist lezer, de naam zegt het réeds, tijdens de oogst-drukte, wan neer ook de moeder wel eens moet meehelpen op het land, zullen de kin deren hier worden beziggehouden. Het kind bereikt den leeftijd, dat het naar school moet, en ook hier laat de N.V.D. het niet los. We denken hierbij aan de school- voeding, schoolmelk, schoolkleeding, maar bovenal aan de schooltandver- zorging. Lezer, het zal U toch ook wel opge vallen zijn, dat de Nederlanders op 40- jarigen leeftijd in het algemeen rond- loopen met óf een slecht gebit óf een kunstgebit? Weet U, dat een slecht gebit ook_ weer een groot aantal kwalen aan" maag e.d. tot gevolg heeft? Heusch, U zoudt schrikken, wanneer U hierover de statistieken zag. Nu komen de N.V.D. tandartsen op de scholen, kijken de tanden en kiezen der kinderen na, maar, en dat is nu juist het belangrijkste, trekken en plom beeren al naar noodig is. Wanneer'nu onze kinderen van school af komen, zal dit zijn met een gezond gebit, geen angst voor den tandarts en de weten schap hoe zij hun gebit moeten behan delen. De school-tandverzorging van den N.V.D. zal tot gevolg, hebben, dat onze kinderen op 40-jarigen leeftijd met gezondere gebitten en met minder kwa len rond zullen loopen dan die, waar mede wij behept zijn. En dan de kinder-uitzendingen, maar hiervan behoef ik U niets meer te ver tellen, daar zult U wel al zooveel over gelezen en gehoord hebben, dat ver- fev hu/Soe/oegeg gag iet/ano z'/np/£ gewapend se» ho/s BETgseot en ogvegwacgtj os OEwomeps meegscm/et. zoo /emano /s een <4k7"i -nu'tgezoe- ger. os n.s.b .-mo/sbezoegeg/s Gffiv Slo/pmooppenaag Sn Gomt'. oos n/et orr pe bewoners Lat- Mart/G neeg re pappen. go ouEGTo/GT geen poirr/£r<-e rs-\ GenStanosgs doop een aan- val met t/or/g- op steegwapens. ALT NU Z'CN Oo/r EENS OU O MOCHT NEC O SN SLU/T DAN N/ET U/T ANGST OS PEUREN, MAAG LAAT n£-m GE ni/S r can won/no b/nnen GAAN a ia/at NU U TE ven tellen nsept zal 1/ zeeg /ntege steeg sm nu go nt n/et ALS z/sltj es jager ondersteld mag worden, dat dit onder deel genoegzaam bekend is. Dit, lezer, zijn enkele diensten van den N.V.D. aan het mooiste gedeelte van ons volk, n.l. de Jeugd. Kunt U nog iets tegen dezen Volks dienst hebben kunt U nog langer wachten met uw lidmaatschap? Nee, natuurlijkVraagt U daarom zoo spoedig mogelijk bij Uw buurt- schapshoofd, wijk- of blokhoofd om een formulier, waardoor U een dienst be wijst aan uw volk. Door uw lidmaatschap helpt U mede den Nederlandschen Volksdienst, die nu zelf nog maar in de kinderschoenen staat, zoo spoedig mogelijk te maken tot een organisatie, welke het geheele Nederlandsche volk omvat. C. N. In mijn woonplaats ben ik Buurt- schapshoofd van de bekende stichting Winterhulp en van den Nederlandschen Volksdienst. Daardoor kom ik regel matig in aanraking met allerlei' men schen. en leer toestanden kennen, die men vaak niet zou verwachten. Deze week was èen vrouw bij mij, om zich op te geven yoor ondersteu ning door Winterhulp. Ze had met haar gezin ook het vorige jaar en het jaar daarvoor hulp gekregen. Het is een gezin van een boeren knecht. Man, vrouw en een paar kin deren van schoolgaanden leeftijd. Al pratend en vragend kreeg ik van de vrouw ettelijke dingen te hooren, die me toch deden opkijken en me leerden, dat ook op het land lang niet altijd ge moedelijke toestanden heerschen. De man brengt, na aftrek van de noodzakelijke kortingen voor zieken fonds enz., des Zaterdags een bedrag van circa f 18.naar huis. Huishuur heeit hij vrij. Of beter gezegd, hij heeft" een vrije woning. De kwaliteit daarvan is minder dan onvoldoende. Oud, vochtig, donker. Geen behoorlijke bed steden/een slechts ten deele bescho ten dak. De kinderen slapen in bed den, zóó op den tochtigen zolder. De woonkamer is onvoldoende voorzien van vensters. Zelfs in den zomer is het er midden op den dag nog duister. In den winter wordt het er den gehee- len dag niet licht. Drinkwater is er on voldoende en van zeer slechte kwali teit, zoodat het niet anders dan in den vorm van koffie of thee kan worden gedronken. Als alle boerenknechts werkt de man van 's morgens heel vroeg iot 's avonds laat. De zor^.voor de paarden brengt dat mede. Ook des Zondags en op feestdagen moet hij voor zijn dieren zorgen. Ik vroeg de vrouw, of de baas van haar man ook fruitboomen had en fruit na'ar de veiling bracht. Ja, die had hij en het ging naar de veiling. Of zij ook fruit hielp plukken. Zeker deed zij dat I Of zt ook niet eens wat fruit meekreeg, vroeg ik haar, bijv. fruit dat niet naar de veiling kon. Nooit, zei ze, was zooiets voorgekomen. De boer gaf nooit fruit weg 1Of de boer er ook kippen op na hield, vroeg ik verder. Nu niet zoo veel meer, zei ze) maar vroeger wel. Of de arbeiders en de knechts in het voorjaar, -bijv. mei Pa- schen, ook wel eens een dozijntje eieren kregen, vroeg ik verder. Ik had na melijk wel eens gehoord en gelezen, dat dit een goede en algemeen onder de boeren verbreide gewoonte was. Nooit, antwoordde ze, hadden zij van den boer in het voorjaar één ei gekre gen. Die gingen prompt alle, voor zoo ver de boer ze niet zelf at, _nacrr de stad. Ik wilde nog meer wetei:. Had na melijk ook wel eens gehoord, dat de boer in den winter, of in het najaar als hij in vredestijd zijn vette varken» van 400 a 500 pond slachtte en in de pekel of in het vet ging zetten, de ar beiders en de knechts ook altijd een lekker maaltje cadeau gaf. Of dat bij hun boer ook zoo was. Neen, nim mer was zooiets bij hen voorgekomen. En kreegt ge dan niet Sint Nlkolaas, als iedereen in vorige jaren chocola demelk dronk mei speculaas op het land, dan ook niet eert emmertje lek kere versche koemelk? Voor de groo- ten en voor de kinderen Ook dat niet, gaf ze ten antwoord. We krijgen ons loon en voor de rest geen.nieuws. In den Bijbel staat, hëb ik wel eens gehoord, dat men een dorschenden os niet mag muilbanden. Dat wil bedui den, dat iemand, die melkt, ook wat van die melk mag hebben. Dat, wie gppels plukt, daarvan een klein deel toekomt. Dat, wie varkens helpt mes ten, ook bij de slacht niet man worden vergeten. En dat wie k'ippen rit ver zorgen, bij. zijn heer of baas ook wel egn paar eieren toekomt. Een bijbel- sche patriarchale samenleving wilde \dat zóó en schreef dat zóó voor. Patriarchaal beteelcent vaderlijk of voorvaderlijk. De boekjes zeiden, dat die voorvaderlijke toestanden op het land nog veelal bleven bestaan. Het is mogelijk. Maar in mijn woonplaats, waar ik Buurischapshoofd van Winter hulp ben, is ook op de boerderijen het sociale gevoel blijkbaar overleden en verder morsdood. JammerMaar de nieuwe tijd en de nieuwe orde zullen het sociale gevoel wel weer tot nieuw leven brengen. ^M. T. Niet de R.K.S.P. en de A.R.-partij stuitten het bolsjewisme Daar, waar het Communisme is gestuit, is dit geschied door Bewegingen, die niet- kerkelijk waren georganiseerd, maar ont stonden in de harten, der menschen, die door God ziende waren gemaakt, omdat Hij hun den blinddoek van het gezicht had genomen en hun de kracht had gegeven dien weg strijdende te gaan, dien Hij hun had ge wezen./ MUSSERT in een artikel over de „Verantwoordelijkheid van de Kerken in onzen tijd". VoVa 25 Maart 1937. Eén onzer lezers bericht ons Dezer dagen was ik in den winkel van den heer; Van Westen in de Lange Vorststraat te Goes. Een boerenvrouw kochi daar nog ai heel wat en iedereen vroeg zich af hoe met de tegenwoordige punten dit alles te krijgen was. Bij de aankoopen wa ren onder andere meerdere pyama's ei# verschillende andere artikelen. Toen alles gekocht was, zei de boerin- heel rustig erf zoo, dat iedereen het in den winkel kon hooren „Ik heb maar één punt op rnu'n tpx- tielkaart en daarom wil ik deze zaak liever met meneer Van Westen zelf be*- spreken. Ik heb wel wat bij mij." De vtouw werd daarna uitgenoodigd om in een apart kamertje achter den winkel te komen, waar zij later met veel strijkages werd uitgelaten. En het pak met de pyama's en an dere goederen nam de vrouw mee, ja- loersch nagekeken door de anderen, voor yrie men niets te koop had, of die onvoldoende punten hadden en blijk baar niets aan meneer Van Westen konden aanbieden. Is voor zulke lieden.nu niet de spreuk „Brommen in Ommen" van toepas sing? pe ine/ieio gespt gags kost Gamcegs meg no ven z/er u sg TA/ES O'SEN /S EEN A/,S.BEGf DAN PEP SEN ANT/-NAN, /EPEGEEN weer VAN PEN ms.B-EG AUEGLEt LEELU/CE P/NGEN TE VEGtELCEN. maag oi/eg pen a//peg znugt men, WANE MP /S ANP/ VELEN METEN MET TWEE MATpN. OMOAT ONE VOL/c ZOO NL/CMTEG EN EEGL'JG /S. ONS VOLG is NL/CNTEG SM SEPLUG, Do CM velS VOLG J GENOOTZn NEE- BEN OOoG NAAT NET NOGMALE PENGEN l'EGLESGD PAAKON Z'/N EG N. S. O. HU/SOEZOEGEGS D'E PE i.GEDE GA/LLEEGOEN WEEG /N GET jo/ste spoog tgacnten te bgetv- GEN. D/r tgacnten Z/J pan n/et /N NON belang j poen /n 't pecans j van o ns vader/anp...oog get owe J Het was 15 Slachtmaand, toen 'ik mij met het stotterende trammetje liet bren gen van Rreskens naar 't grensplaatsje Sluis. Een afstand van 20 K.M. onge veer, die echter ruim 1 uur duurt, om reden dit vehikel ,op een ieders verzoe': stopt. Het was alover zessen, toen we in Caazand aankwamen, zoodat de duisternis al was ingetreden. Op deze plaats stroomde de tram vol met Bel gische O.T.-arbeiders, die meerijden tot Sluis en daar overstappen op de Bel gische tram, die hen naar hun woon plaatsen brengt. Het is bekend, dat deze mannen, naast hun loon, ook nog een behoor lijke cent verdienen met smokkel in tabak enz. uit België en levensmidde len uit ons land naar België. Een ieder zo~cht tastend in het duis ter, om een zitplaatsje te bemachtigen, zoodat ik al spoedig gezelschap kreeg, zonder dat ze mij herkenden. Al spoe dig kwamen, in het zoo sappig Vlaamsch, de iongen los. „Ik zou het niet avonturen, Lowie, zooveel gelijk mee te nemen I Weer een ander „Doe gelijk als ik Lowie, en neem niet meer dan 5 K.G. mee) Als de po litie je aanhoudt kost het de helft van je meel." Ik hóórde een en ander nog even aan <?n zei toen tegen den recht tegen over ihjj zittenden man met het meel: „Vriendelijke vriend, U neemt toch al dat meel niet mee de grens over naar België?" Hij knipte vlug even zijn lantaarn aan en zag mij in uniform. „Is U van de politie informeerde hij vlug. „Ja I-antwoordde ik. „Dan moet ik U vriendelijk bedanken voor de waarschuwing. Ik had 't wel eens beroerder tegeii" kunnen komen en een N.S.B.-er kunnen treffen, dan had het zoo niet afgeloopen." Dat het nog even gerommeld heeft in den tram en dat het meel niet de grens over is gegaan, is ie begrijpen. Ze zeggen wel eens: „Dat'moet je meemaken 1- J. G. Uit de door dezen bekenden Gereformeerden predikant geschreven brochure ontleenen wij het onderstaande, zijnde een gedeelte van het'derde hoofdstuk: Vervolg Daarom bedroeft het mij ten zeerste, als ik zie het onverstand der menschen, die, het koste wat het kost, zich blijven verzetten. De ge dachten der harten komen nu wel heel duidelijk openbaaren veel schoons is daar niet in. Niet minder betreur ik de houding van vele kerkelijke leidslieden. Willen die dan werke lijk blinde leidslieden der blinden zijn? (Matth. 15:14). Als ik sommige predikanten op den kansel hoor bidden en In sommige preeken hoor spreken als ware de Kerk in het uiterste gevaar en de druk zoo heel moeilijk en de vervolging aanstaande, terwijl n.b. de schare rustig en ongestoord bijeen is, terwijl de dominee het Evangelie precies zoo brengen mag als voorheen en geen mensch een vinger naar hem uitsteekt, als hij zelf ten minste geen dwaasheid begaaten dat, ondanks soms zeer gewaagde en onnoodig felle uitdrukkingen in gebed en preek dan ontroert mij dit omdat ik het opgeschroefde in dat alles niet verkla ren kan, tenzij ik grove onkunde of meepraten met de massa ter wille van den „goeden naam", of weet ik wat voor andere onedele reden daarvoor aannemen moet. Wat ik niet gaarne doen wil. Maar het ergert mij het meest omdat het Woord Gods misbruikt wordt, om de toch al zoo verkeèrd ingestelde gemoederen nog meer op stang te jagen. Met den grootsten ernst vraag ik daarom al mijn mede-Christenen: gij erkent toch met mij, dat al wat ons overkomt, ook als het middeiijkerwijs door menschen ons toekomt, in hoogste instantie van Gods hand ons gewordt 1 Wat daarin onrecht is van de zijde der men schen, behoeft niemand recht te noemen. Wat smartvol is, behoef ik niet 'als iets verheugends aan te zien.. Neen, wat zwart is, is zwart en daarmee uit. Zoolang ik kan, mag en moet ik zoeken van leed gevrijwaard te blijven. God heeft ons het verstand en den wil niet voor niets gegeven. Toen dus het oorlogsleed 10 Mei 1940 over ons kwam, hebben wij gestreden. Dat was plicht. Maar nu was 14 Mei d.v. het pleit beslecht. De toenmalige opper bevelhebber, als de eenige die een beslissing nemen kon, gaf leger en land over. Dat was een wettige handeling. Wij-konden niet langer. En daarmet stonden we voor een vqjdongen feit. Dus vraag ik„heeft een eerlijk mensch zich aan het eenmaal gegeven woord te houden, ja of neen Is dit alles toeval geweest, of een deel van onze nationale historie, waarin God sprak?" Vooral zij, die zich Chris tenen noemen en dus er op staan voor eerlijke menschen gehouden te worden, zouden dit wel het allereerst moeten toestemmen. Wij hebben het onze gedaan. Maar Gods weg was anders» Daarom moet ik met allen nadruk er op- merkzaam op maken, dat, als God zelf geen wending aan het wereld gebeuren geeft, ieder, die toch pp verzet zich instelt, of alleen maar in zijn hart''op wraak belust is, niet slechts tegen menschen, maar in de gegeven omstandigheden, tegen God en diéns leiding zich te weer stelt. Immers, zoolang een mensch nog in onzekeren toestand verkef>«,f hij een uitweg te zoeken. Maar aaar komt een tijd, waarin dit ophoudt. En zoover zijn wij nu. Of wij willen of niet willen, er is een ommekeer in den wereldtoestand gekomen. Welnu, als iemand niet meer bij machte is zijn vroegeren levensgang te handhaven en zich voor een defi nitieve verandering gesteld ziet, dan heeft hij dien nieuwen status te aan vaarden om Gods wil. Dat is zelfs wel het minste, dat hij doen kan. Daar mag Hij niet bij blijven staan. Want dan zou zijn houding louter negatief zijn. Dus moetV wij allen positief mee gaan werken in Gods nieuwen weg. Het mag dan aanvan kelijk wat moeilijk zijn om te over zien op welke wijze het vreemde en dus nog onwennige door ons aan gepakt moet worden. Maar ledig niets doen kan nooit het juiste zijn, nog minder blijven. Wij hebben zoo spoedig mogelijk onze schouders* on der de nieuwe taak te zetten. Als Iemand kt de kracht van zijn jaren door ziekte of ongeval zich genoodzaakt ziet zijn gewonen arbeid op te geven, dan kan de slag aanvankelijk ondraaglijk lijken en voor een wijle den moed om verder te gaan ontnemen, r— hoe steviger van karakter hij echter is, des te eerder zal de veerkracht weer opleven, hei terrein overzien worden en de weg,- die zich Opent, met frissche energie worden ingeslagen. Wat weet gij tenslotte van Gods doel Wrok dan niet tegen Hem in. Gij zoudt er alleen maar kwaad mee doen. En ook kwaad er door brengen over U zelf en de uwen. In het onderhavige geval ook over ons volk. Want Gods zegen kan op uw verzet niet rusten. Al dat onkruid moet van uw levensakker weg. Uw eigen verkeerde „ik" moet er onder. Wij zullen saam de zonden, niet van anderen, maar van onszelf en voor anderen moeten belijden. Dan pas komt de baan vrij om in de veranderde tijden, langs het pad, dat God ons wijst, mee te werken *aan den verderen bouw van Kerk, Staat en Maatschappij. 'T eveirs NEDERLANDSCHE SOCIALIST ISCHB nationaal UITGEVERIJ „IN ÊËN BAND" 5 9o ..VOOR VOLK EN VADFRT Am» ,2.50 vAOLRLAND" "oifcsuitga., (halflinnen)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 4