-
10 Jaar
Wat bepaalt onze houding?
Dat heeft de S.S.B. gedaan
Pc voorspellingen van
Tante Ditje-Datie
N. S. V. O.
HET KÏND
Onsociale toestanden
Koopt bij Van Westen
Ds. Schouten's Roep tot Bezinning.
'ent/ót'
^n.,.
n.
Ik zeg wat ik zeg en ik zeg niet wat
lk niet zeg, dat is zoo zeker als datte
de Tommies hier eenmaal sukkelade
drinken met Ouwe Jaar.
Ja, wacht is, nou dénken jelui dat
wel, en de Engelsche zender heeft wel
gezegd, dat met Ouwe Jaar de koeken
gebakken waren, maar misschien zal
het nog wel etentjes later worden, bij
voorbeeld den vijfden Jannewarie,
want, dat spreekt, 't kan vriezen en 't
kan niet vriezen en op ijs kan je niet
zoo gemakkelijk vechten. Maar de kal
veren kunnen er op dansen.
Die kofferensie in Ankara is anders
goed verloope, hè Ja, dat is daar
alles erg gunstig en voortvarend ver-
loopen. De Rus heeft daar het woord
gedaan en de anderen hebben het op
geschreven. Vanzelf 1 De Rus heeft
ook 't meeste geofferd, dus die kan
ook 't meeste vragen, waj; jelui?
In Holland komt ie niet, nee hoor 1 1
Daarvoor heeft de koningin een stokkie
gestoken. Kan je begrijpen, dit kriste-
likke volk zal zichzelve blijven; maar
wel vriendschap houden met de Sov
jets, hoor.
De communisten krijgen weer zetels
in de gemeenteraje en de Kamer en
er worden geen pamfletjes meer ver
spreid van Dominee Krop en zijn col
lega van St. Laurens, neen, die zijn
van de baan
De bolsjewieken zijn nu bekeerd en
dan moet je over z'n verleje niet ver
der prate, wat zeg jelui? Of zeg je
niks?
In Italië zitten de Tommies bijna op
de Po r je weet toch wel, dat is die
groote riviernou, en als ze° van de
Po af zijn, dan zijn ze bijjja in Oosten
rijk en dan is 't maar een eindje meer.
Rome valt over enkele dagen. Als
dit blad ter perse is, is dat al lang
voorbij, dan benne ze al in de vlakte
van Berlijn.
En als dan de Rus_en en de anderen
gewonnen hebben, dan wordt het weer
net als vroeger. Dan krijgen de stem
pelaars weer op tijd hun uitkeering en
hun rijwielplaatje met een gaatje en
de autoriteiten komen weer terug en
dan leven wij weer echt gelukkig, zoo
als vroeger. Ik kan weer een kluwetje
sajet koope en de tuinders moge d'r
groente weer op de vaalt gooien, net
zooals ze willen. En de gave gulden
komt weer terug en de weggestoke
dubbeltjes en de O.W.-ers zitten weer
in de auto's en wat zalle we weer een
lol hebben! En d'r komt weer een
nieuwe partij. De-Christelijke Commu
nistische Partij en misschien ook nog
de Katholieke Christelijke (oh, nee, dat
gaat niet), de Katholieke Communisti
sche Partij' en de Anti-Revolutionnaire
Revolutionnaire Communistische Partij
met den Bijbel. Sjonge, sjonge, dan
hebben de ambtenaren weer feest.
Maar kindereneventjes geduld,
nog even Duitschland en de Jappies
verslaannog effetjes hoor I Je
Weet, ik zeg wat ik zeg en ik zeg niet
Wat ik niet zeg. Afgesprcke
De N.S.V.O. als organisatie heeft de
Jende afdeellngen
1. Organisatie en Personeel.
2. Administratie en Financiën.
3. Propaganda.
4. Vorming.
5. Moederdienst.
6. Volks- en Gezinshuishouding.
7. Hulp en Bijstand.
8. Metas.
9. Pullen.
Van deze is de afdeeling Moeder-
dienst wel de voornaamste. Op de
Moederschoten te Amsterdam, Utrecht,
Arnhem en Groningen worden cursus
sen gegeven in Zuigelingenverzorging,
koken, ziekenverpleging in huis, op
voedkunde, naaien, handenarbeid en
huis-inrichting. Deze zijn tegen beta
ling van een kleine vergoeding (f 3.00
per cursus van 10 of 12 lessen) voor
iedere Nederlandsche vrouw toeganke
lijk. Ook buiten de scholen worden
deze cursussen gegeven. Zoo „loopt"
op hef oodenblik een naaicursus in
Goes. Wenschen in dit opzicht kunnen
aan de Groeps- of Kringleidsters wor
den medegedeeld.
Afdeeling 6 geeft o.a. voorlichting op
huishoudelijk gebied (in de weote ste
den in speciaal daarvoor in gebruik
genomen ruimten, waar alle gewensch-
te inlichtingen te bekomen zijsj en
voordrachten, b.v. op film-middagen,
zooals er onlangs een in Goes, Mid
delburg en Terneuzen gehouden zijn.
Afdeeling 7 beeogtGezins- en
Jeugdzorg, uitzending van vrouwen en
kinderen naar de tehuizen der Bewe-
Verantwoordelijk voor den inhoudDe hoofd
opsteller A. J. Klooté te Goes. - Uitgever:
District 14. Zeeland v. d. Nationaal-Socialis-
tische Beweging. - Verschijnt eenmaal per mnd.
Abonnementen buiten Zeeland f 1.50 per jaar.
P.V. 1894'16- Gratis .verspreiding. K945.
guig, Jougasiormzorg, social© zorg,
Frontzorg in den vorm van bezoek van
gezinnen, waarvan de hoofden aan het
front staan, burenhulp, contact met
den Nederlandschen Volksdienst, be
zoek aan zieken, ouden van dagen en
gewonden in lazaretten.
Metas ziin jonge vrouwen vah 18-25
jaar, voor speciale diensten ingezet
Pullen zijn kinderen van 6-10 jaar
(pul jonge meeuw). Deze laatste
twee afdeelingen zi,n de jongste en
dus nog het. minst uitgegroeid.
Het embleem der N.S.V.O. is een
brandende vlam boven een drievoet,
de laatste geflankeerd, door esschen-
takken als zinnebeeld van het leven
(de wereld-esch). En daaromheen de
spreuk„het hartvuur heilig,, het haard-
zvuur veilig".
Van het N.S.V.O-lied volgt hieronder
het eerste c-ouplet.
Wij vrouwen van Neerland, wij zien reeds hel; licht,
Dat schemert door deez'. donkre dagen.
Het licht van de vrijheid, hot licht van de eer,
Als toortsen door Eenheid gedragen.
Ons hartvuur zij heilig en veilig onz' haard.
Gelóóft in de zege, om 'i vaandel geschaard.
In ons artikeltje in de Zeeuwsche
Stroom van'23 September j.l. is ver
teld hóe door den N.V.D. de moeder,
als draagster van de toekomst van ons.
volk, n.l. „Het Kind", op alle 'mogelijks
manieren wordt bijgestaan.
Hoe wordt nu dat kind geholpen?
Reeds vóór de geboorte van haar
kind vindt de moeder in de hulppost
„Moeder en Kind" een groote steun,
maar ook na de geboorte wordt hier
zorg gedragen, dat het de kleine aan
niets ontbreekt en we denken hier b.v.
aan de extra voeding, die aan a.s.
moeders, jonge moeders en zuigelin
gen, in bonnen door den distributie-
dienst wordt verstrekt. 1
Hoe dikwijls zal het gebeuren, dat
de moeder niet in staat is, om de
bonnen te besteden, om de eenvoudige
reden, dat het salaris niet toereikend is.
In dit geval kan de N.V.D. het noo-
dige geld verstrekken, om een en ander
aan te schaffen.
Het kind groeit op, de moeder heeft
het druk in haar gezin.
De kleuterverblijven van den N.V.D.
verlichten hier weer de taak van de
moeder en zorgen tevens, dat onze
jeugd niet doelloos op straat loopt.
Daarnaast, en dit speciaal op dor
pen, bezit de N.V.D. haar oogst-kleuter-
verblijven. Juist lezer, de naam zegt
het réeds, tijdens de oogst-drukte, wan
neer ook de moeder wel eens moet
meehelpen op het land, zullen de kin
deren hier worden beziggehouden.
Het kind bereikt den leeftijd, dat het
naar school moet, en ook hier laat de
N.V.D. het niet los.
We denken hierbij aan de school-
voeding, schoolmelk, schoolkleeding,
maar bovenal aan de schooltandver-
zorging.
Lezer, het zal U toch ook wel opge
vallen zijn, dat de Nederlanders op 40-
jarigen leeftijd in het algemeen rond-
loopen met óf een slecht gebit óf een
kunstgebit?
Weet U, dat een slecht gebit ook_
weer een groot aantal kwalen aan"
maag e.d. tot gevolg heeft? Heusch,
U zoudt schrikken, wanneer U hierover
de statistieken zag.
Nu komen de N.V.D. tandartsen op
de scholen, kijken de tanden en kiezen
der kinderen na, maar, en dat is nu
juist het belangrijkste, trekken en plom
beeren al naar noodig is. Wanneer'nu
onze kinderen van school af komen,
zal dit zijn met een gezond gebit, geen
angst voor den tandarts en de weten
schap hoe zij hun gebit moeten behan
delen. De school-tandverzorging van
den N.V.D. zal tot gevolg, hebben, dat
onze kinderen op 40-jarigen leeftijd met
gezondere gebitten en met minder kwa
len rond zullen loopen dan die, waar
mede wij behept zijn.
En dan de kinder-uitzendingen, maar
hiervan behoef ik U niets meer te ver
tellen, daar zult U wel al zooveel over
gelezen en gehoord hebben, dat ver-
fev hu/Soe/oegeg gag iet/ano
z'/np/£ gewapend se» ho/s
BETgseot en ogvegwacgtj os
OEwomeps meegscm/et. zoo
/emano /s een <4k7"i -nu'tgezoe-
ger. os n.s.b .-mo/sbezoegeg/s
Gffiv Slo/pmooppenaag Sn Gomt'.
oos n/et orr pe bewoners Lat-
Mart/G neeg re pappen. go
ouEGTo/GT geen poirr/£r<-e rs-\
GenStanosgs doop een aan-
val met t/or/g- op steegwapens.
ALT NU Z'CN Oo/r EENS OU O
MOCHT NEC O SN SLU/T DAN N/ET
U/T ANGST OS PEUREN, MAAG
LAAT n£-m GE ni/S r can won/no
b/nnen GAAN a ia/at NU U TE
ven tellen nsept zal 1/ zeeg
/ntege steeg sm nu go nt n/et
ALS z/sltj es jager
ondersteld mag worden, dat dit onder
deel genoegzaam bekend is.
Dit, lezer, zijn enkele diensten van
den N.V.D. aan het mooiste gedeelte
van ons volk, n.l. de Jeugd.
Kunt U nog iets tegen dezen Volks
dienst hebben kunt U nog langer
wachten met uw lidmaatschap?
Nee, natuurlijkVraagt U daarom
zoo spoedig mogelijk bij Uw buurt-
schapshoofd, wijk- of blokhoofd om een
formulier, waardoor U een dienst be
wijst aan uw volk.
Door uw lidmaatschap helpt U mede
den Nederlandschen Volksdienst, die
nu zelf nog maar in de kinderschoenen
staat, zoo spoedig mogelijk te maken
tot een organisatie, welke het geheele
Nederlandsche volk omvat. C. N.
In mijn woonplaats ben ik Buurt-
schapshoofd van de bekende stichting
Winterhulp en van den Nederlandschen
Volksdienst. Daardoor kom ik regel
matig in aanraking met allerlei' men
schen. en leer toestanden kennen, die
men vaak niet zou verwachten.
Deze week was èen vrouw bij mij,
om zich op te geven yoor ondersteu
ning door Winterhulp. Ze had met haar
gezin ook het vorige jaar en het jaar
daarvoor hulp gekregen.
Het is een gezin van een boeren
knecht. Man, vrouw en een paar kin
deren van schoolgaanden leeftijd.
Al pratend en vragend kreeg ik van
de vrouw ettelijke dingen te hooren, die
me toch deden opkijken en me leerden,
dat ook op het land lang niet altijd ge
moedelijke toestanden heerschen.
De man brengt, na aftrek van de
noodzakelijke kortingen voor zieken
fonds enz., des Zaterdags een bedrag
van circa f 18.naar huis. Huishuur
heeit hij vrij. Of beter gezegd, hij heeft"
een vrije woning. De kwaliteit daarvan
is minder dan onvoldoende. Oud,
vochtig, donker. Geen behoorlijke bed
steden/een slechts ten deele bescho
ten dak. De kinderen slapen in bed
den, zóó op den tochtigen zolder. De
woonkamer is onvoldoende voorzien
van vensters. Zelfs in den zomer is
het er midden op den dag nog duister.
In den winter wordt het er den gehee-
len dag niet licht. Drinkwater is er on
voldoende en van zeer slechte kwali
teit, zoodat het niet anders dan in den
vorm van koffie of thee kan worden
gedronken.
Als alle boerenknechts werkt de man
van 's morgens heel vroeg iot 's avonds
laat. De zor^.voor de paarden brengt
dat mede. Ook des Zondags en op
feestdagen moet hij voor zijn dieren
zorgen.
Ik vroeg de vrouw, of de baas van
haar man ook fruitboomen had en
fruit na'ar de veiling bracht. Ja, die had
hij en het ging naar de veiling. Of
zij ook fruit hielp plukken. Zeker deed
zij dat I Of zt ook niet eens wat fruit
meekreeg, vroeg ik haar, bijv. fruit dat
niet naar de veiling kon. Nooit, zei ze,
was zooiets voorgekomen. De boer gaf
nooit fruit weg 1Of de boer er ook
kippen op na hield, vroeg ik verder.
Nu niet zoo veel meer, zei ze) maar
vroeger wel. Of de arbeiders en de
knechts in het voorjaar, -bijv. mei Pa-
schen, ook wel eens een dozijntje eieren
kregen, vroeg ik verder. Ik had na
melijk wel eens gehoord en gelezen,
dat dit een goede en algemeen onder
de boeren verbreide gewoonte was.
Nooit, antwoordde ze, hadden zij van
den boer in het voorjaar één ei gekre
gen. Die gingen prompt alle, voor
zoo ver de boer ze niet zelf at, _nacrr
de stad.
Ik wilde nog meer wetei:. Had na
melijk ook wel eens gehoord, dat de
boer in den winter, of in het najaar
als hij in vredestijd zijn vette varken»
van 400 a 500 pond slachtte en in de
pekel of in het vet ging zetten, de ar
beiders en de knechts ook altijd een
lekker maaltje cadeau gaf. Of dat
bij hun boer ook zoo was. Neen, nim
mer was zooiets bij hen voorgekomen.
En kreegt ge dan niet Sint Nlkolaas,
als iedereen in vorige jaren chocola
demelk dronk mei speculaas op het
land, dan ook niet eert emmertje lek
kere versche koemelk? Voor de groo-
ten en voor de kinderen Ook dat niet,
gaf ze ten antwoord. We krijgen ons
loon en voor de rest geen.nieuws.
In den Bijbel staat, hëb ik wel eens
gehoord, dat men een dorschenden os
niet mag muilbanden. Dat wil bedui
den, dat iemand, die melkt, ook wat
van die melk mag hebben. Dat, wie
gppels plukt, daarvan een klein deel
toekomt. Dat, wie varkens helpt mes
ten, ook bij de slacht niet man worden
vergeten. En dat wie k'ippen rit ver
zorgen, bij. zijn heer of baas ook wel
egn paar eieren toekomt. Een bijbel-
sche patriarchale samenleving wilde
\dat zóó en schreef dat zóó voor.
Patriarchaal beteelcent vaderlijk of
voorvaderlijk. De boekjes zeiden, dat
die voorvaderlijke toestanden op het
land nog veelal bleven bestaan. Het
is mogelijk. Maar in mijn woonplaats,
waar ik Buurischapshoofd van Winter
hulp ben, is ook op de boerderijen het
sociale gevoel blijkbaar overleden en
verder morsdood. JammerMaar de
nieuwe tijd en de nieuwe orde zullen
het sociale gevoel wel weer tot nieuw
leven brengen. ^M. T.
Niet de R.K.S.P. en de A.R.-partij
stuitten het bolsjewisme
Daar, waar het Communisme is gestuit,
is dit geschied door Bewegingen, die niet-
kerkelijk waren georganiseerd, maar ont
stonden in de harten, der menschen, die door
God ziende waren gemaakt, omdat Hij hun
den blinddoek van het gezicht had genomen
en hun de kracht had gegeven dien weg
strijdende te gaan, dien Hij hun had ge
wezen./
MUSSERT in een artikel over
de „Verantwoordelijkheid van
de Kerken in onzen tijd".
VoVa 25 Maart 1937.
Eén onzer lezers bericht ons
Dezer dagen was ik in den winkel
van den heer; Van Westen in de Lange
Vorststraat te Goes.
Een boerenvrouw kochi daar nog ai
heel wat en iedereen vroeg zich af hoe
met de tegenwoordige punten dit alles
te krijgen was. Bij de aankoopen wa
ren onder andere meerdere pyama's
ei# verschillende andere artikelen.
Toen alles gekocht was, zei de boerin-
heel rustig erf zoo, dat iedereen het in
den winkel kon hooren
„Ik heb maar één punt op rnu'n tpx-
tielkaart en daarom wil ik deze zaak
liever met meneer Van Westen zelf be*-
spreken. Ik heb wel wat bij mij."
De vtouw werd daarna uitgenoodigd
om in een apart kamertje achter den
winkel te komen, waar zij later met
veel strijkages werd uitgelaten.
En het pak met de pyama's en an
dere goederen nam de vrouw mee, ja-
loersch nagekeken door de anderen,
voor yrie men niets te koop had, of die
onvoldoende punten hadden en blijk
baar niets aan meneer Van Westen
konden aanbieden.
Is voor zulke lieden.nu niet de spreuk
„Brommen in Ommen" van toepas
sing?
pe ine/ieio gespt gags kost
Gamcegs meg no ven z/er u
sg TA/ES O'SEN /S EEN A/,S.BEGf
DAN PEP SEN ANT/-NAN, /EPEGEEN
weer VAN PEN ms.B-EG AUEGLEt
LEELU/CE P/NGEN TE VEGtELCEN.
maag oi/eg pen a//peg znugt men,
WANE MP /S ANP/ VELEN METEN
MET TWEE MATpN. OMOAT ONE
VOL/c ZOO NL/CMTEG EN EEGL'JG /S.
ONS VOLG is NL/CNTEG SM SEPLUG,
Do CM velS VOLG J GENOOTZn NEE-
BEN OOoG NAAT NET NOGMALE
PENGEN l'EGLESGD PAAKON Z'/N
EG N. S. O. HU/SOEZOEGEGS D'E PE
i.GEDE GA/LLEEGOEN WEEG /N GET
jo/ste spoog tgacnten te bgetv-
GEN. D/r tgacnten Z/J pan n/et
/N NON belang j poen /n 't pecans
j van o ns vader/anp...oog get owe
J
Het was 15 Slachtmaand, toen 'ik mij
met het stotterende trammetje liet bren
gen van Rreskens naar 't grensplaatsje
Sluis. Een afstand van 20 K.M. onge
veer, die echter ruim 1 uur duurt, om
reden dit vehikel ,op een ieders verzoe':
stopt. Het was alover zessen, toen we
in Caazand aankwamen, zoodat de
duisternis al was ingetreden. Op deze
plaats stroomde de tram vol met Bel
gische O.T.-arbeiders, die meerijden tot
Sluis en daar overstappen op de Bel
gische tram, die hen naar hun woon
plaatsen brengt.
Het is bekend, dat deze mannen,
naast hun loon, ook nog een behoor
lijke cent verdienen met smokkel in
tabak enz. uit België en levensmidde
len uit ons land naar België.
Een ieder zo~cht tastend in het duis
ter, om een zitplaatsje te bemachtigen,
zoodat ik al spoedig gezelschap kreeg,
zonder dat ze mij herkenden. Al spoe
dig kwamen, in het zoo sappig
Vlaamsch, de iongen los.
„Ik zou het niet avonturen, Lowie,
zooveel gelijk mee te nemen I
Weer een ander
„Doe gelijk als ik Lowie, en neem
niet meer dan 5 K.G. mee) Als de po
litie je aanhoudt kost het de helft van
je meel."
Ik hóórde een en ander nog even
aan <?n zei toen tegen den recht tegen
over ihjj zittenden man met het meel:
„Vriendelijke vriend, U neemt toch al
dat meel niet mee de grens over naar
België?"
Hij knipte vlug even zijn lantaarn
aan en zag mij in uniform.
„Is U van de politie informeerde
hij vlug.
„Ja I-antwoordde ik.
„Dan moet ik U vriendelijk bedanken
voor de waarschuwing. Ik had 't wel
eens beroerder tegeii" kunnen komen
en een N.S.B.-er kunnen treffen, dan
had het zoo niet afgeloopen."
Dat het nog even gerommeld heeft
in den tram en dat het meel niet de
grens over is gegaan, is ie begrijpen.
Ze zeggen wel eens: „Dat'moet je
meemaken 1- J. G.
Uit de door dezen bekenden Gereformeerden predikant geschreven brochure
ontleenen wij het onderstaande, zijnde een gedeelte van het'derde hoofdstuk:
Vervolg
Daarom bedroeft het mij ten zeerste, als ik
zie het onverstand der menschen, die, het koste
wat het kost, zich blijven verzetten. De ge
dachten der harten komen nu wel heel duidelijk
openbaaren veel schoons is daar niet in.
Niet minder betreur ik de houding van vele
kerkelijke leidslieden. Willen die dan werke
lijk blinde leidslieden der blinden zijn? (Matth.
15:14). Als ik sommige predikanten op den
kansel hoor bidden en In sommige preeken
hoor spreken als ware de Kerk in het uiterste
gevaar en de druk zoo heel moeilijk en de
vervolging aanstaande, terwijl n.b. de schare
rustig en ongestoord bijeen is, terwijl de dominee
het Evangelie precies zoo brengen mag als
voorheen en geen mensch een vinger naar
hem uitsteekt, als hij zelf ten minste geen
dwaasheid begaaten dat, ondanks soms zeer
gewaagde en onnoodig felle uitdrukkingen in
gebed en preek dan ontroert mij dit omdat
ik het opgeschroefde in dat alles niet verkla
ren kan, tenzij ik grove onkunde of meepraten
met de massa ter wille van den „goeden
naam", of weet ik wat voor andere onedele
reden daarvoor aannemen moet. Wat ik niet
gaarne doen wil. Maar het ergert mij het meest
omdat het Woord Gods misbruikt wordt, om
de toch al zoo verkeèrd ingestelde gemoederen
nog meer op stang te jagen.
Met den grootsten ernst vraag ik daarom
al mijn mede-Christenen: gij erkent toch met
mij, dat al wat ons overkomt, ook als het
middeiijkerwijs door menschen ons toekomt, in
hoogste instantie van Gods hand ons gewordt 1
Wat daarin onrecht is van de zijde der men
schen, behoeft niemand recht te noemen. Wat
smartvol is, behoef ik niet 'als iets verheugends
aan te zien.. Neen, wat zwart is, is zwart en
daarmee uit. Zoolang ik kan, mag en moet
ik zoeken van leed gevrijwaard te blijven. God
heeft ons het verstand en den wil niet voor
niets gegeven. Toen dus het oorlogsleed 10
Mei 1940 over ons kwam, hebben wij gestreden.
Dat was plicht. Maar nu was 14 Mei
d.v. het pleit beslecht. De toenmalige opper
bevelhebber, als de eenige die een beslissing
nemen kon, gaf leger en land over. Dat was
een wettige handeling. Wij-konden niet langer.
En daarmet stonden we voor een vqjdongen
feit. Dus vraag ik„heeft een eerlijk mensch
zich aan het eenmaal gegeven woord te houden,
ja of neen Is dit alles toeval geweest, of
een deel van onze nationale historie, waarin
God sprak?" Vooral zij, die zich Chris
tenen noemen en dus er op staan voor eerlijke
menschen gehouden te worden, zouden dit wel
het allereerst moeten toestemmen. Wij hebben
het onze gedaan. Maar Gods weg was anders»
Daarom moet ik met allen nadruk er op-
merkzaam op maken, dat, als God
zelf geen wending aan het wereld
gebeuren geeft, ieder, die toch pp
verzet zich instelt, of alleen maar
in zijn hart''op wraak belust is, niet
slechts tegen menschen, maar in de
gegeven omstandigheden, tegen God
en diéns leiding zich te weer stelt.
Immers, zoolang een mensch nog
in onzekeren toestand verkef>«,f
hij een uitweg te zoeken. Maar aaar
komt een tijd, waarin dit ophoudt.
En zoover zijn wij nu. Of wij willen
of niet willen, er is een ommekeer
in den wereldtoestand gekomen.
Welnu, als iemand niet meer bij
machte is zijn vroegeren levensgang
te handhaven en zich voor een defi
nitieve verandering gesteld ziet, dan
heeft hij dien nieuwen status te aan
vaarden om Gods wil. Dat is zelfs
wel het minste, dat hij doen kan.
Daar mag Hij niet bij blijven staan.
Want dan zou zijn houding louter
negatief zijn. Dus moetV wij allen
positief mee gaan werken in Gods
nieuwen weg. Het mag dan aanvan
kelijk wat moeilijk zijn om te over
zien op welke wijze het vreemde en
dus nog onwennige door ons aan
gepakt moet worden. Maar ledig niets
doen kan nooit het juiste zijn, nog
minder blijven. Wij hebben zoo
spoedig mogelijk onze schouders* on
der de nieuwe taak te zetten.
Als Iemand kt de kracht van zijn
jaren door ziekte of ongeval zich genoodzaakt
ziet zijn gewonen arbeid op te geven, dan kan
de slag aanvankelijk ondraaglijk lijken en voor
een wijle den moed om verder te gaan ontnemen,
r— hoe steviger van karakter hij echter is, des
te eerder zal de veerkracht weer opleven, hei
terrein overzien worden en de weg,- die zich
Opent, met frissche energie worden ingeslagen.
Wat weet gij tenslotte van Gods doel
Wrok dan niet tegen Hem in. Gij zoudt er
alleen maar kwaad mee doen. En ook kwaad
er door brengen over U zelf en de uwen. In
het onderhavige geval ook over ons volk.
Want Gods zegen kan op uw verzet niet rusten.
Al dat onkruid moet van uw levensakker
weg. Uw eigen verkeerde „ik" moet er onder.
Wij zullen saam de zonden, niet van anderen,
maar van onszelf en voor anderen moeten
belijden. Dan pas komt de baan vrij om in
de veranderde tijden, langs het pad, dat God
ons wijst, mee te werken *aan den verderen
bouw van Kerk, Staat en Maatschappij.
'T
eveirs
NEDERLANDSCHE
SOCIALIST ISCHB
nationaal
UITGEVERIJ
„IN ÊËN BAND" 5 9o
..VOOR VOLK EN VADFRT Am»
,2.50 vAOLRLAND"
"oifcsuitga., (halflinnen)