De wolven, Herodes en Kaïn! Er zijn nog rechters in Middelburg Overpeinzingen rond Kerstmis en Oud Jaar Gedachten van Aïjaon uut 't Peeëland vet de vast gege> bl oven pding is te slo |1? Irenscht® Idle over Irvolgens |et is ai de ge- bijver- |3 veider gegeven Inzen ge ilen. Dit niet ai- pok ver- Velen bngeveer I het niet, omdat here oor- ren. Tal Fzo© door Tijdens de lelburg in I gegevens lamenst^lt, Imtwoord niets an- stamüist eren 1 die farl- i beijveren sche volk te gooien, Mussolini Siberische tenminste rede over Genève" Den Hang. I den samerP I narde heb- l;chreven in li vorm, de Ize vorm is Irderaan en weer een Idsbekenden [er, aan den nhjst is dus |Teeks man die onzen wij refcht- Stamboom. de stam- Jis van broe- Ponze ouders Jnder afsiam- riei ooms en I v v/ma -v-ctdoiX I (broeders en lalsmede met en nichten, liten) enz. Het lenstellen van Isibbekundige |iut. Het ver evens is nu |werk, zoodat er te verza- reeks' noodig tis verzameld nelingen van rit men een |naamdragers fkomsiig van |onze stann-a- afstammeiin- I, die uit doch- fzen geslachis- 1 'Worr -n daar- J Inoom is reeds Ven het wilde pienscMappelij- Ondanks de 1st woord voor Ift het zich ge- pn betere voor- ht vinden dan naiuur is hei wig vojrm- 'e om is het s/m- vernieuw,' id„ jrdend en oprii- |aderen en iv.-ij- af sterven a de wortel ge- Daarom zien ilammoeder bij rr de sibbe op- siam, die heel r boven loopen leine, krachtige net verdere ver at tenslotte aan loem gevonden ider. die hei ge- moei behoeden, |erbonden is. de stamboom jpen. Zooals in 'oom zijn sappen len grond trekt, oppen van een Is (stamouders) mgste spruit aan 'h het is d er- wel èens y or- |ongsie geneioue Op schild es ■n data in, des- rapenschilden en r zoover bekend oudst bekend® acht in' zijn oor- lus zonder latere neld worden, voor ons bijzon- chen, cultureelen zin. M. A. A. Wij zijn weer gekomen in de dagen "van Wodan's jacht, dé dagen waarin onze voorouders meenden de wolven te zien voorbijrukken in beangstigende drommen langs den ontstelden en ha- gelzwaren hemel. Wh gelooven daar niet meer aan. Het christendom heeft deze voorstelling gewijzigd in een- He- ro.óes- of Kaïns-jacht, waarbij de le gende ging, dat in den lijd rondom Kerstmis Herodes, voortgejaagd door de stem van zijn slecht geweten, we gens den moord op Bethlehem's e>n- noozele kinderen, nog steeds door de vertoornde lucht vluchtte om redding van zijn verlorene ziel. Oi het was Kaïn, die zijn broedermoord niet ver geten kon en geen rust kon vinden in t heelal. Zijn geest waar Je nog sieeds roria. De moderne Kaïn „Ik ben zat" De ééne z.g.n. heidensche en de an dere z.gn.. christelijke legende, ze zijn beiden fantastisch en lugube.1 Het is het bewijs, dat vroeger, in oer-oude tij» den, zoowel als later, de mensch in de geweldige natuur de stem van het Op perwezen vernam en daaraan uitdrdk- king gaf. Maar ook dat hij de straf vreesde voor zijn hier /op aarde ver richte euveldaden. l,og heden razen de wolven. Wij kunnen om deze voorstellingen glimlachen; wij kunnen beweren, dat - wij yèr boven deze dwaze opvattingen staan, maar er is niemand, of hij hoort de booze wolven van zijn eigen slechte hartstochten en haat-gedachten bij tij den ook door het eigen hart razen. Vooral ia deze dagen, nu een hel is losgebroken van elkaar woedend be strijdende' gedaohten-werelden, die te gen elkaar botsen en elkaar beje ?n, verneemt de mensch, die nog ryè re- heel is afgestompt, de stemmen van zijn binnenste en tracht die te real me ren of terug te dringen. Ook thans vliegen de wolven van vraatzucht en moordlust voorbij. Men ziet hen gaan,in de geweldige vluchten de r Amerikaansche vliegtuigen, die hun vurige'ademstooten als 't ware langs den hemel nalaten. Men; hoort hen ra zen in de Rtissische steppen, hongerig en bloeddorstig, nog niet verzadigd van hun bloedorgie te Katyn, maar nog altijd belust óm de volkeren Vvan Europa te vermeesteren en uit te. roeien. Nog huilen de wolven in de beurzen van Londen en New York, om hun geld honger te stillen ten koste van millioe- nen en millloenen. Nog altijd heerscht het kapitalisme en zal in zijn laatsten verbeten strijd tegen de vreedzame vol keren nog honderdduizenden voor zich uitjagen, den vuur-dood tegemoet. Nog altijd regeeren de joden. Nog heden leeft Herodes. Ja 1 en Herodes leeii nog heden ten dage. Hij werpt zijn brandend sulier en fosfor op kinder-tehuizen, hij steekt zijn fakkel in eeuwenoude kathedralen en knakt de geweldige torens. Hij leefi, deze demon, deze duivelsche gigant en is weer opgestaan om zijn pek en zwa vel neer te Taien regenen op woonwij ken en tuinen, op boerenhoven en op visschersschepen en men hoort hem gelukkig glimlachen van genot in de hoonende anii-Duitsche lieden, die hier nog kort en lijdelijk met verrukte ge zichten zijn demonische gemeenheid volgen en bewonderen. Herodes leeft nog' in hef hart der misdadige zwart handelaars, die de hongerige kinderen het brood ontstelen en die azen op eigen zekerheid, ten koste van anderer ondergang. Wij zien dezfen Herodes dagelijks in de gemeene tronies der schuifelende schijnheiligen, die met mooipraten) nog den moord op hon derdduizenden vergoelijken. En Kaïn zién wij vereerd worden. En Kaïn, de broeder-moordenaar Een jaar ging voorbij, waarin hij sloop achter hagen en wallen en uit de duis ternis loerende, rijn mede-burger neer schoot. Wij zagen hem aan het werk in de heide bij Zuidlaren, ap de stille wegen van Drenteja, in de stille ge heiligde zalen van het ziekenhuis trad hij binnen en stiet zijn broeder het mes in het hart. Wij zagen hem op den drempel staan in den huilenden avond en plotseling zijn pistool afvuren en met groote spiongen onderduiken in de duivelsche duisternis. Kaïn leeft, maar hij wtirdt vereerd, door christenen en christen-voorgangers. Men vergeeft hem zijn misdaden, men verzwijgt op de kansels zijn ploertige daden, men bezoedelt het geweten met de vergoe lijking zijner misdaden. Predikanten wekken op om in de bedehuizen met grooten getale te ko men, mactr inplaats dat rij met den vinger dezen Kaïn en dezen Herodes aanwijzen, hitsen rij de wolven der hartstocht aan en roepen het oordeel Gods over rich. Er was'eens een herder. Er was laatst 'n gereformeerd herder.'' Hij zeide, dat hij de wolven van Rus land, den Herodes van het bolsjewisme wel vreesde, maar dat hij als antwoord op hun aantocht slechts dit woord wist wentel uw weg op den Heere". Alsof 2ij0 die dit wreed bolsjewisme bestrij den, hun weg niet op den Heer willen wentelen I I Alsof niet de bestrijding van bosjewisme en kapitalisme juist beteekende, dat men de stem der liefde en gerechtigheid vólde volgen. Deze herder zeide niet; ie wapen te'gen deze zonde, te w-Open tegen dit wfereld- en God-onteerend monster Neen, hij vluchtte weg in hulpeloos ge stamel en niets-zeggende woorden en Was derhalve mede schuldig'aan het verscheuren der kudde.-JEn .deze her der. zelf omringd van de aqnsi&rmehc^ wolven van het bolsjewisme, probeer de nog mpt dolksfooten der verdacht making zijn dappere- verdedigers in' den rug neer'te veÏÏen. Want deze heM der beseft niet, dat hij straks zelf zal verscheurd worden en dat hij nog al leen in staat is rijn kudde voor te gaan, omdat enkele onzer beste zonen hun bloed storten, hun leven geven, voor hèml Voor hem! Op zulk een moment wordt de her der de Herodes en de Kaïn en. hij zal zich later, God geve het, misschien af vragen of hij niei verre van God en Christus af was, toen hij rijn kudde de wolven tegemoet leidde en hen niet eenmaal waarschuwde voor hei drei gende onheil. „De tijd verstaat geen Jok". Maar, zoo zeide eens Huijgens, „de tijd verstaat geen jok". In den leugen wordt niets bestendigd. Eenmaal, valt het kaf door den wan en het zuivere meel blijft over. Eens en wij, die voor het recht en de liefde strijden, hebben daarom ge duld en kunnen den bitteren hoon over ons laten gaan eens treedt het on verbiddelijk gericht voor ons en vraagt rekenschap. Dit zcu de dag rijn, op aarde, als zij die Europa verdedig den, de anderen rekenschap zullen vra gen. Wat deed gij en waar waart gij, toen opze makkers vielen? Het jaar, de tijd vliegt heen, over enkele dagen passeeren wij de eindstreep. De tijd wischt veler namen en zal ons aller namen wegwisschen, als de wind de teekenen in het stof. Maar de moed De wonders bin de waereld nog nie uut. Dat zè'k zoo dikkels, en zoo noe en dan zie je dan, dat 't wezelek zoo fs ók. Noe siaen ze bievoorbeeld, sind eeni- gen tied al, het buulen van 't gxaen toe. 't Is toch wezelek te erg om d'r over te schrieven. In den tegenwoordigen tied, noe 't brood gerantsoeneerd is en de meeste menschen mit d'r rantsoentje toe motte komme, noe laete ze toe, dat de meu- lenaers buule. Oevee kostelek voedsel gaet er nie verlore op die meniere. De zelfverzurgers kriege noe per ;aer 62 x 2 kg plus 25 kg telerspremle. dat ie dus 129 kg. As ze die oeveeleld laete maele en dan bievoorbeeld uut laete buule op 80 percent, dan kun ze gemiddeld 2,8 kg brood per weke en per persoön laete bakke. Dat kom dus neer op 4 onsen per dag. Noe gloöf ik nie, dat *n boer, die zelf z'n graen teelt, daer genochi an eit en dat ze vast en zeker nog wwat meer Sraen ïcu d'r e l je c we. As ze nie laete.buule ebbe ze. geèn gewichtsverlies van 20 en soms nog wel vari meer percent. Want daer 2ulle d'r wel vreze, die nog verder dan 20 percent laete uutbuulè. En weet je, wat nest dat verlies ök zoo erg is, 't ekken is van den dam. Iedere meulenaer mag 'n buul an 't werk ebbe. J' oef nie te vraegen wat daer 't gevolg van Is. Ze buule d'r op los, dat 't 'n meraekel is. Veel graen oor op die meniere an de normale dis tributie onttrokke en vor zwarte priezen kan iedereèn wit brood ete. En de zemels gaen weg vor beèstevoer. De autoriteiten, die dat toelaete en daer nie tegen optrèje, die wekke toch zeker vermoedens, dat ze willens en wetens de voedselvoorziening sabot- teere. De buulen van de molenaers motte allemael verzegeld oore. Nog beter was 't as.ze wegg'aeld wiere, dan pas bi je zeker, dat ze nie meer gebruukt oore. Mar schienbaer vinde ze geèn an- leiding om in te griepen. Ze moste de veraniwoordeleke man, want daer mot er toch eèn uuteindelek verantwoorde- lek vor weze, tegeliek mit alle buulen opruume. As ze van oègerctnd d'r nie toe over- aaen em deisalte&a lette plekken in '1 en de eer en de iiouw blijlt en geen wind der tijden blaast de namen onder van onze beste broeders, die tegen de Herodes-benden strijdend neerzonken. Zij zullen gegrift zijn in den eeuwigen steen en onze kinderen zullen hen ken nen. De. tijd, het jaar ging voorbij, een bitter, bitter jaar, een bloed-jaar, een jaar vol verraad en joodsche bar- baarschheid. Duitschland en zijn ver bondenen zullen dii jaar als één der zwaarste eens herdenken.- Een nieuw jaar komt. Wij weten niet wat de Nomen onder den levens-esch zien weerspiegeld in het water der toe komst. Maar dit is zeker, dat. het lot zich zal keeren en dat Engeland en zijn volk-het zal bejammeren, dat het den jood en.den Kaïn toeliet in rijn land eri het zal dit jaar, dit komend getijde, Zich berouwen over de gruweldaden die zijn moordende vliegeniers verricht ten. Ik denk aan een vers, dat één onzer Nederlandsche dichters schreef op een Oudejaars-avond. En hoe wonderlijk is het. van toepassing Vriendenwij moeten danken de jaren die besloten zijn. Zij hebben ons geleerd en hun kerven zijn gesneden in ons gebeente. Dank I Wij vreten waarom de bleeke hoofden der verslagenen zijn gevallen als witte sneeuwvlokken irt den nacht. Dank I De sr.eeuw daalt weer als een doods hemd over.de wereld. V/ij weten, dat het bloed nog heet is, waarvan de velden zijn gedrenkt. Dank De lichte vensiers der kerken hebben onze oogen niet verblind, want ons'hart is grooter dan de ruimte hunner schepen. Dank Wij mochten niet nemen het vleesch en het bloed van Christus. Want de christenen hebben ons vleesch gegeten en onze tranen gedronken. Dank Hoor naar de uren, die om onze hooi den vallen als een krans primul» veris. Dank I Vriendenwij zijn uitgegaan in den nacht. Maar de morgen zal uit onze handen opbloeien als een tuil van witte violen. -Dank 1 Wij moeten afklimmen ip de aarde om er goud te gr; en. En daarom hebben wij de s.erren aan den lichten hemel kunnen zien. Dank In de diepten hebben wij de ijzeren sleutels gevonden, die geroest waren van het bloed onzer vaderen. Dank De sneeuw is om onze schouders ge vallen tot eed zinnebeeld. Want wij zijn de wiite pilaren, waarop onze kinderen zullen bouwen. Dank Luister naar de uren, die wegrijden als heksen in den nacht I De radio-inlevering. De inlevering van radiotoestellen heeft vele Nederlanders teleurgesteld. Een radiotoestel is een bezit dat men niet gaarne mist. Velen vreesden in Mei 1940 dat de toestellen zouden worden ingenomen, maar het gebeurde gelukkig niet. De Duitsche bezetting wilde de Nederlanders in dezen moei lijken tijd deze ontspanning gaarne gurmen. Doch wat geschiedde Ieder weet heide Engelsche radio werd al3 wapen tegen Duitschland gebruikt en vele Nederlanders luisterden naar de moois verhalen (die ieder jaar preoies heizelfde resultaat opleverden en gaven daardoor de bezetting eigenlijk een wenkzoudi U onze radio niet afnemen, want wij gebruiken ze in den strijd tegen Duitschland. De goeden met de kwaden. Zooals steeds, moeten oo^ hier weer vele goeden met de kwaden lijden. Menschen die nimmer naar de ophit- serij hadden geluisterd, moesten hun toestel inleveren. Door de bemiddeling der N.S.B. kon een klein aantal toe stellen worden behouden, doch het was slechts een gering deel. De inlevering. Ieder moest op een bepaalden tijd en een bepaalde plaats de radio inleveren. Toch was er een aantal dwazen, die zulks niet deden. Hun VREDE. OP AARDE JLECNTS \NOORDEN 'asEN DAAD. NAASTEN L /ETDE VEnOUtSTERÖ DOOR NAA Tc bedriefsleven uut te sniejen, waer zulle m'n dan terecht komme. As m'n d'r volgens die menschen, die zooiets toelaete, zoo rooskleurig voorstaen mit onze graenpositie, dat er mar lustig op los gebuuld kan oore, dan kun z' ök wel es 'n extra rantsoen brood geve, net as ze noe mit olie, stroop en suukerwerk gedaen ebbe. Mit Kerstmis of Ouwejaere zou zoo'n extra rantsoentje brood best welkom weze. Mit den olie, de siroop en 't suuker- werk, dat is anders toch-wel 'n mee vallertje, ee. De suukerpeeën bin dit jaer ök goed gewist, mooie opbriengsten en 'n oog gehalte, dus daer kem wel es 'n keer tje wai af. Mit 't zaed Is 't ök zoo, dat is over 't algeméén ök goed gewist, dus laete m'n der noe allemael ök es goed mee weze. As ze noe wat extra brood geve oi meel, dan kan mit Ouwejaere iedereèn oliekoeken- bakke. - Je zul zegge, die is nie gauw tevree, mar in verband mit wat 'k^ iervoor ge schreven ebbe, zou ik 't eèn of 't an dere wille. 't Buulen me; klaer weze of as dat nie opouwt, èlj pr.dere burgers es 'n voordeeltje. Geen eenzijdige bevoor- deèling, zooas noe 't geval is. De .textieldistributie, da's ök spul te genwoordig, ee. Dat ze 't es 'n poosje stil legge, om alles weer es op te ne men, dat kan 'k begriepe, mar zooas ze 'i noe gedaen ebbe, neèje, daer kan 'k m'n eige nie mee vereènige. 'n Groot mensch kan z'n eige d'r wel deur slaen, mar ie mot es mit kleine kinders zitte en dan die menschen, die 'n kleintje verwachte. Zoo mar ineens alle vergunningen ingetrokke en nieuw aanvraege gae nog riie, wanl de betreffende circulaire is nog nie ontvangen. D'r zit er zeker eèn op te broeien en die mot er zeker drie weken op zitte, voor d'r wat uut komt. De distributie isop velerlei gebied echt. zoo'n apparaat, dat z'n eige an- past bie de bekende-meniere van wer ken van die overeidsorgaenen, daer ze van zegge,,d' Aegsche meulerts draoie Tangzaem." De distributiemeule draoi mit schok ken, zoo noe en dan staet ze zelfs stil. 't Is t' oopen, dat de textiel)?westie, toch zeker vor de kleine kinders, ge regeld oord in den tied, die verloopt sind a 'k dit schrieve en dat 't ge- plaets oord ARIAON. schóón zij dat verplicht waren. Hun vaderlandsliefde was gelijk aan hun moedde Duitschers zouden spoedig verslagen zijn, en dan had men zijn radio nog. - Nu kwam er eenige maanden later een bepaling dat, behalve andere straf fen, ook het «huisraad in beslag geno men zou worden. -De moed zonk en alleen in Middelburg en Goes werden nog 200 -toestellen ingeleverd. De balie of te wel de rechtbank. De bevelen der Overheid moeten door ieder worden uitgevoerd, en 'toch zeker allereerst door diegenen, die recht spreken over anderen. Wij weten toch nog goed uit de democraiischen tijd der werkeloosheid; hoe fel een officier van justitie kon zijn tegen een werkelooze die iets gestolen had 1 En welk een opvoedende kracht moest er soms niet uitgaan van een vonnis van de rechtbank of den kantonrechter. De „heeren". Er zijn gewone burgers, zooals ar beiders, middenstanders en andere volks%enooten en „heeren". Deze „hee ren" der democratie zijn zoo democra tisch, dat zij zich vér boven het volk verheven achten. Wanneer nu ieder zijn radiotoestel op een bepaalde plaats moet inleveren, misbruiken de heeren van de recht bank hei politie-bureau. Zij leveren niet in op de plaats waar anderen dit' doen, maar beschouwen de politie blijkbaar als een apparaat voor hun privé gebruik. Zoo kwamen dan op het- politiebureau te Middelburg de ra diotoestellen terecht van Mr. J. H. T, Bloemert, rechtervan Mr. N. J. Hoek stra, officier van justitie en van Mr, J. C. v. d. Minne, subs, officier v. jus titie. .Als de politie zichzelf gerespecteerd had, zou ze de apparaten eenvoudig hebben geweigerd en de „heeren" vef- wezen hebben naar de aangewezen plaats. Jan met de pet kon in de rij slaan, Voor de „heeren" z .gde de politie. Zou door menschen die de wet zoo uit leggen, de eerbied voor het recht erop vooruitgaan De grapjassen. En er was nog een „bepaling" aan de inlevering verbonden. De „heeren" wilden een ontvangstbewijs, macS; niet geieekend door een N.S.B.-ambte- naar I Dat de politie van zulk een wensch kennis nam, is zéér bedenkelijk. Maar in ieder geval werd aan de „heeren" per post netjes een ontvangstbewijs toegezonden, geteekend door een .der beambten.die juist N.S.B.-ei was.' Zuinig e se. Goed bewaren heeren, dat formulier. Als U het eens kwijt was, zou dit voor U ../onaangename gevolgen kunnen hebben. Maar we vertrouwen dat U he. zult bewaren als uw oogappel. De slimme kantonr' hfer. Niet alleen de Rechtbank brengt per sonen naar voren die bijzondere opvat tingen hebben. De kantonrechte;, Mr. Moolenburgh, is ook niet voor de pees Uit het onderstaande zou men haa.st denken, dat hij „cum laude" gediplo meerd was van -koning Sa! ns' school. Zooals ieder weet, werden de radio toestellen verbeurd verklaard, en moes ten zij op een nader, bepaalden t in geleverd worden. Mr. Moolenburgh dee;de-den b- .ef fenden ambtenaar der Gemeente m -de, dat hij zijn radiotoestel niet kon bren gen, omreden dort.... door. de eb- beurdverklaring het toestel niet meer zijn eigqndom was, en hij er du niet -meer aan mocht komen Iemand die zoo precies de bepalin gen der bezettende macht wil uitvoe ren, mag niet in het vergeetboek ge raken. Blijkbaar wilde hij zichzelf in het zonnetje zetten, wat wij hem gaarne gunnend De moraal. Aan ieder burger geven wij dezen raadprobeer als gewoon mensch niet te doen wat een r rch'er mag doen. Wanter zijn nog reel ters m Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 3