Voorwaarts, Christenstrijders
Weg met de Christenhonden f
Bombardement van Rome
Wat zijn we toch vrij, hè?
Jsa fazant Gheteouwe"
of
k>k?
Jeugdstorm
Frontzorg is eereplicht
Zij prediken liefde,
maar zij koesteren haat.
Zangleiders
|gs, be ond
[ikzee, i:cn
Zierikzet
liden en- t«
I to. Molema
::h bij c:a
lilden.
lie kinderen
de .diepe
was ver-
[toiems rich
gelid; ken
I bewustzijn
kunstmatige
Ipast. keer-
bk bier. la
zij uit
Jers te ver-
plunderden
ovirfcies en
I-prijzen bin-
l:t waren de
T opgesto:l
J een moord-
tschers hier-
leeds geant-
Ndat, bij her-
J opgetreden.
|>k de dupe?
j.Degenen die
lang en daar-
ook. De
t zij doen.
|_|j doen. Een
a sterk Eu-
welvarend
litschland is
godlooze
en ellende;
Jieid voorbij.
J lang er een
|ijne, waarin
wij zullen
I wankeimoe-
II iets anders
Ie deference
[tegentroeven
J zeker zullen
de laatste
laiet onder in
I end - zult op-
lisschien duikt
lien ook moét
I happen. Dan
liitzien. Want
[je gezeten en
i
|ers, zij weten
|ade zullen zij
izende zaaien.
nog niet
leker, de over-
strijden voor
moordenaars,
dien wij dan
I?
nent twijfelen.
Ivieren, gewis
|als de wanne'
echt door en
bad ons zoo
;erder dan een
en we voelen
gaan met het
en loomheid n
fit.
ten in het
water is. zoüt
twee inrichtin-
gele school en
igen kan
water duiken,
men zich weer
school, is altijd
\ls je «Jaar lid
ui ging je mee-
enteschool, kon
e belastingbiljet
„was je niets",
deftige schooi
t Ned. Arbeids-
die het water
die ook het
uren van- open
en de tarieven
iereen daarvan
'an de „deftige"
iwemmen in de
r de gemeente
met meerderen
stelpende drukte
is plotseling niet
iets waren.,
dat hét stands-
ii is sinds lange
nat. Er is weer
wegloopers be-
iap, waaruit zij
en in hun „def-
als ieder ander
fan de volksge-
>ok alleen maar
ggeloopen, omdat
^an den" nieuwen
iet willen mede
dat ook Middel-
/ordt bestuurd en
1 zij wel.
hooi" hebben ge
wen tijd nu \*r-
i zijn, omdat de
»k gelaten wordt,
cht. Zij, van den
:h over, dat „def
eat blijkens dit
dwijnt, en omdat
volksgemeenschap
en in'dit opzicht),
stervelingen zijn
hooi meedoen mei
3, verheugen zl<J
vordt er even o(
Opmerker.
Voelt U daarvoor
De huichelachtige geallieerden hebben een
strijdlied, dat zij bij iedere gelegenheid zingen
of doen zingen. De beginregel luidt.„Voor
waarts Christenstrijders 1" Daardoor wil de
geallieerde leiding haar leger een soort Leger
des Heils-cachet geven, dat haar overigens wel
heel slecht f>ast.
Immer$, wie bij voorkeur zijn bommen, werpt
op kerken, heilige plaatsen, kerkhoven, Icinder-
en ziekenhuizen, basilieken en scholen, kan zich
bezwaarlijk een leger van Christenstrijders
noemen.
Hét is dan ook alles allein maar geschreeuw
en reclame. -In wezen wordt geen moment ge
dacht aan Christus en Zijn leer. Integendeel,
<Je achtergrond beteekent juist de vernietiging
daarvan.
Immers de jood, die met zijn kapitalistische
invloeden de draden in handen heeft van dit
luguber spel, de jood, die in Amerika er, Enge
land en Rusland de lakens uitdeelt, heeft geen
ander doel, dan de Christenhonden uit te
loeien en later zijn koninkrijk te vestigen.
Het is erg moeilijk om de groote massa, die
van politiek geen benul heeft en die alleen
maar denkt aan eigen vooTdepl of behoud; dit
te doen begrijpen. Men sou daarvoor allereerst
moeten beginnen met het geven van de een
voudigste geschiedenisles.
Wanneer men de menschep® styk voor stuk
tens zou vragen, of zij er voor voelen om dpor
een nieuw soort David geregeerd te wordèn,
of zij er voor voelen zouden hun kerken te
veranderen in synagogen en bioscopen, of zij
genegen waren om hun kinderen te leeren dat
zij, volgens de Talmud, dè hortden gelijk zijn,
«n alleen de gedaante van menschen hebben,
opdat de jood niet door een hond bedient be
hoeft te worden, en dat „elke Christenmoeder
een hoer" is, ik vennoed dat zij wel het ant
woord zouden weten te geven.
En toch is het zoo.
En toch is het zoo. Toch leert de jood, dat
de niet-jood beleedigdgetrapt, misbruikt en
gedood kan worden, daar hij voor Jahwe's
aangezicht „onwelgevallig" is. Want dè jood-
sche God, Jahwe, lees goed, heeft plezier in
het jagen der niet-joden door gloeiende tichel
ovens en net verbrijzelen van kinderen der
niet-joden tegen de rotsen.
Deze wraakgedachte nu, is bezig in dezen
oorlog waarheid te worden.
Immers, nu werpen de misleide jodendiena-
ren en slaven bij voorkeur op kerken hun bran
dend sulfer neer en jagen vrouwen en kinderen~-
door de gloeiende ovens der straten.
Nu verpletteren zij kinderen en hebben een
welbehagen in hun gekreun. De joodsche
Wraak is bezig zich te koeiep en nog wel door
de handen van bun eigen vijanden. Want geen
jood waagt zich in vijandelijk gebied, uit vrees
voor den dood. Hij jaagt daarom zijn helpers
in het vuur en heeft er een dulvëlsch plezier
in, dat de niet-joden elkander vernietigen.
Wie werpen de bommen?
Wanneer het volk eens wist wie de nbrand
en brisantbommen op woonwijken en scholen
neergooien 1 In de meeste gevallen zijn het
jonge Amerikanen, negers en Canadeezen. Het
zijn lieden uit een land, dat geen cultuur heeft,
dat slechts blokkendoozen van huizen kent,
vlerkante stapels steen, zonder £pnige schoon-
c heid en zonder geschiedenis.
De Amerikaan haat de cultuur van het
Avondland en het Iaat hem steenkoud of een
Keulsche Dom, door de eeuwen vereerd 'en
met groote liefde gebouwd, of een basiliek van
Can Lorenzo, waar de heerlijkste kunst tot
ontplooiing kwam, in asch en puin ondergaan.
Wat kan het een Amerikaan of een neger
schelen, of hier kerjeen neerstorten op blanke
Kinderen, of hier vrouwen brandend in hét
water springen? Weineen 1 Hij gooit zijn
rfioordbommen uit, draalt om, steekt een siga
ret op en wordt, thuisgekomen-nog opgenomen
als eerelid der vrijmetselaarsloge.
Hij wordt begroet met het lied; „Voor
waarts, Christenstrijders 1" terwijl achter hem
Vrouwen snikken bij hun vermoorde kinderen
en verminkten bloeden tusschen de heiligen
beelden.
En toch zijn er menschen die na Parijs,
Keulen, Amsterdam en Rome grijnzend van
plezier zegden„zoo moet het komen".
Het is vaak gebeurd dat zulke brute, vet-
dwaasde en volkomen verjoodschte individuen
zelve allerellendigst om^et leven kwamen door
een volgend bombardement. Want wie hoopt
Dp den dood van een ander, valt dikwijls zelve
als slachtoffer. Er is éen hoogere gerechtig
heid en door deze gerechtigheid 2al ook de
strijd worden beslist.
De voorspellers, de stumpers.
Er zijn lieden, die heden jmet voorspellin
gen rondloopen, die op korten termijn zullen
worden vervuld.
Wij kennen hen allen. Het zijn meest on-
<5, ontwikkelde blaaskaken, die van strategie,-van
i politiek, van geschiedenis en cultuur geen
greintje verstand ^hebben. Het waren eertijds
de lieden die op België, Frankrijk, Griekenland
en Joegoslavië wedden met hoogroode koppen,
ihans zijn het de Sicilianen, de heeren die in
elk klein gelukje van de geallieerden reeds de
nlgeheele ineenstorting van Duitschland zien.
De stumpersNogmaals zullen zij bedrogen
uitkomen. Ja, zelfs dan, als zij de overwïn-
ning meenen voor de deur te zien.
Want zij begrijpen niets van Adolf Hitler
en Mussert, niets van de onoverwinnelijke
kracht van het Nationaal-Socialisme en van
Duitschland. en ook niets van de demonie
van de godlooze Sbvj^t-Unie. Zij wauwelen
zij krijschen, handenwrijvend, „nu gaat ie
ér an".
Inderdaad, „nü gaat ie d'r an". Na eeuwen
ellende en uitbuiting gaat de jood er aan. Nu
is n mensch opgestaan, Adolf Hitler, die gehaat
ook van hen die hem bet meest moesten lief
hebben, dit Avondland beschermt vcor de
toomloze wraakzucht tier joden, en de on
voorstelbare machtshonger der kapitalisten.
Nu gaat ie d'r an.
Nu gaat ie d r an, deze demon en kwelgeest
der m ischheid, die eeuwen lang intrigeerde
om z: h tenslotte heer en meester te maken
van co onontbeerlijke levensbronnen en de
niet-joden daarvan uit te sluiten. Nu voltrekt
zich de iaatste strijd tusschen Christenheid en
jodendoió, tusschen liefdeleer en moordlust,
tusschen menschelijkbeid en grof egoïsme. Nog
leven wij in de groote verwarring, die ten
slotte zal eindigen in de groote zuivering.
Want nu nog loopen honderdduizenden ver
wilderd te hoop en gissen en raden en praten
en weten niet wat zij moeten hopen erf ge-
Iooven.
Het grootsche wereldgebeuren gaat over en
kngs hen heen. Onkundig geblevén en ver"
keerd ingelicht, dwalen zij rond of zoeken
troost in de godsdienst. Maar vele voorgan
gers zijn even verward en zij -geven geen
troost, maar hitsen hen meer öp en maken
de gejaagde harten niet kalmer.
Zóó stormt het in duizenden hoofden en
met groote Vreeze ziet men de toekomst tege
moet, die zich zwart schijnt af te teekenen.
Als/zij eens wisten.
Indien zij' eens wisten, dat zich hier een
groot gericht voltrekt,' een gericht over een
wereld die leefde van geldzucht en egoïsme,
een gericht -over den Farizeër en den Judas,
een gericht over de Mammon en de vele vlech-
ters der doornenkroon. Zij zouden rustiger
worden en gelooven, waarlijk gelooven in de
onverbiddelijke ondergang dergenen, die deze
bloedorgie hebben uitgelokt, Churchill, Roose
velt, Stalin en boven hen de jood.
Zij zouden met rustige zekerheid de over
winning van Duitschland, van het jonge, ver
nieuwde Europa tegemoet zien, en wie weet,
zelve ook medewerken om deze naderbij te
brengen.
Het begint- er waarlijk, al op te gelijken, dat
de voorspellingen van den Middeleeuwschen
beroemden stefrekimdige, Nostradamus, die ook
het einde van deze botsing heeft voorzegd in
zijn „centuries" zal uitkomen, n.l. „dat Enge
land zal ondergaan en de Aegeïsche Zee rood
van bloed zal zijn". Wij houden niet van
voorspellingen, wij zien liever de nuchtere
werkelijkheid. Deze spreekt voldoende voor
daad heeft haar tot draagster van het nationale
geweten in Nederland doen worden," zegt de
schrijver.
„De Nationale Jeugdstorm, dat is het Vader
land", zeggen de stormers nu, niet met woor
den? maar metterdaad. Ik weet niet, hoeveel
kameraden uit de stormersvendels reeds als vrij
willigers in het Oosten gevallen zjngetallen
zijn hier ook geen maatstaf." De journalist
vertelt dan van een stormer, dien hij twee jaar
terug leerde kennen, en die kort geleden sneu
velde* voor Leningrad. „Als jongen had hij
in zijn geboortedorp den Jeugdstorm opgericht,
toen hij 16J^ jaar oud was meldde hij zich vrij
willig bij hèt Legioen. Men wilde hem terug
sturen, omdat hij nog zoo jong was. Hij ging
niet terug, maar stormde mee naar Leningrad.
Het IJzeren Kruis en het Sturmabzeichen zijn
bewijzen genoeg voor de dapperheid van dezen
Stormer, die, nog geen 20 jaar oud, viel tot eer
van zijn Volk
Na dan de meening weerlegd te hebben, als
zouden deze frontstrijders slechts avonturiers
2ijn, wijst de Duitsche correspondent op de ver
bondenheid van de Jeugdstormers in het Vader
land met him kameraden aan het front.
„Op een groote Jetigdstormbetooging spraken
de jongens onlangs, trotsch op de soldateske
daad van.hun makkers, de woorden: In onver
brekelijke trouw, als vast aaneengesloten ge
meenschap, beloven \yij, waar en hoe dan ook,
deel te nemen aan den strijd tegen het bolsje
wisme.' Ieder bevel en iedere opdracht zullen
wij vervullen 1" Hij, die de gedachten van allen
met deze woorden uitsprak, stond zelf in den
winter 1941-1942 als vrijwilliger aan het front,
en 2ijn toehoorders zijn voor een groot deel hun
belofte reeds nagekomen.; een grooté boeken-
inzameling voor de arbeiders in het buitenland
werd gehouden, "éelè jongens oefenden zich ge
durende vier weken in de Weersportkampen
der Germ'aansche Jeugd, en honderden jongens
en meisjes bereiden zich in den Landdienst vrij
willig voor om als komend nieuw boerenge
slacht oude Nederlandsche tradities voort te
~V__SV'-
l/ROEGER U/AS ONS VOLK EEN
VOLK VAN &OGREN EN ZEE
VAARDERS A/O 2'JM WJ EEN
VOLK VAAL WAARZEGGER?,
coR^DSJretcon.
zich om te zien hoe de jood en zijn trawanten
zich te pletter loopen, ondanks tijdelijke suc
cessen en ondanks hun Christelijke strijdkreet
„Onward Christiaij soldiers".
En toch
En toch,' tóch, ondanks de geweldige pro
paganda die de geallieerden maken, -zijn er
steeds meerderen, die beginnen in te zien, dat
Duitschland voor een goede zaak strijdende,
zal overwinnen. Zij leven ©ogenschijnlijk nog
in het andere kamp, temidden van hetzers.
Maar in hun hart twijfelen zij reeds of geven
ons gelijk. Men zal eerst na de ineenstorting
van den vijand bemerken, hoevelen onze mee
ning waren toegedaan en in stilte op onze zege
hoopten. Zij (-.zwijgen nog, zij knikken maar
eens of zij zuchtenen zij hebben een grenze-
looze minachting voor al het gekrakeel en
gelieg der nog weinige fanatieke Engeland-
minnaars. Zij wachten hun tijd af, hun positie
belet hun helaas stellingname. Maar eens
komen zij bij ons. Zij weten dat wij niet dreigen
met strop en bijltjes, maar alleen de verbetering
en de opbouw-dezer wereld voor oogen hebben.
In het wereldgebeuren komt teekening, mis
schien staan wij voor de grootste eindslagen
die ooit beleefd zijp. Maar één ding is zeker
„Duitschland wint", want op het koppelslot van
eiken soldaat staat gegrift „God met ons".
En zoo Is het, met God, den jFührer en den
Leider winnen wij. 1
DE GESPIKKELDE VEUGEL.
Een Duitsche stem over den
De „Deutsche Ukraine Zeitung", Luzk, be
vatte onlangs een artikel van haar correspon
dent Gert Fröhner, getiteld„De Jeugdstor-
mersj een ontmoeting met Nederlands nieuwe
Jeugd", waarin de schrijver vertelt, hoe hij
twee jaar geleden in aanraking kwammet een
aantal jonge Jeugdstormkaderleden, die hem in
hun kameraadschappelijken kring opnamen. Qe
Jeugdstorm zocht toen nog naar vorm en uit
drukking van zijn geloof, naar mogelijkheden
voor de dienstuitoefening, strijdend nog tegen
talrijke tegenstanders. Het wès niet meer als
een kleine -kern, echter bezield met den vasten
wil, stoottroep van het nationaal socialisme te
worden, ondanks de onzekerheid van den poli-
tieken toestand.
„Nu,-twee jaar later, treedt dezelfde groep
naar voren met den ongeduldigen uitroep"
Schakel ons in! Een ontwikkeling in twee ja
ren voorwaar, die geen twijfel meer overlaat
omtrent de zekere toekomst van den Jeugd
storm. Geen wetten en geen staatshulp hebben
dezt organisatie laten opbloeien, alleen de" eigen
zetten in het nieuwe Europa."
„Deze jeugd haar strijd aan het front en
in het vaderland bewijst het is geworden tot
een stormtroep der Nederlandsche toekomst. Er
is geen tijd, om er veel over te pratenthans
moet gehandeld worden. Een jeugd is opge
staan, die- bereid is, haar geheele volk omhoog
te trekken m het geloof en in de daad."
Aan de woorden van dezen Duitschen jour
nalist behoeven wij niets toe te voegen. De
Jeugdstorm bewijst in dezen tijd, te zijn „de
jeugd en de toekomst van ons geliefde land".
Er was laatst iemand bij me op bezoek, uit
het kamp der pro-Engelschen. De man kwam
mij een gunst 'Vlagen, en hij moest dus_ nood
gedwongen in het huis van „den verdachte"
eenigen tijd verblijf hóuden.
Toen" de Z2?ak, waarvoor hij kwam, tot zijn
genoegen was opgelost, praatte,p wij nog wat
na.
Bij die gelegenheid vroeg ik hem, wat wel
zijn hoofdbezwaar was tegen het Nationaal-
Socialisme.
„Mijnheer", zei hij, „dat zal ik U eens gauw
zeggen. Ik houd niet van dwang, .van dicta
tuur, zal ik maar zeggen. Het Nederlandsche
Volk houdt van de vrijheid. Wij hebben voor
de geloofsvrijheid zelfs 80 jaar gevochten."
Ik knikte respectvol.
Terwijl hij dit zei, zag ik hem nieuwsgierig
naar buiten kijken. Bij zijn weggaan zag ik
hem voorzichtig naar alle kanten gluren, of
niémand hem zag.
Ik begon luid te lachen.
„Waarom lacht U vroeg hij.
„Oipadt je zoon wezel bent, vriend, en ofor
dat je zoo van de vrijheid houdt en de dwang
zoo haat."
Hij keek me verwonderd aapr>
„Hoe dat zoo?"
„Nou^zooeven hield je zoo van de vrijheid,
en nu ben je zelf bang van de dwang en dicta
tuur van je eigen vrienden Een mooi v prin
cipe houd je er op na."
Hij rweeg en glipte haastig weg.
Ik dacht even over de dagen der inquisitie,
En deze heeren praten over dic-ta-tuur 1
Zij oefenen die zelve op elkaar en anderen
uit als nooit' een Nationaal-Socialist Zoomen
zou.
Leve de vrijheid hoor I B. V#
In het Oosten, waar de roodc hel brandt,
staan de soldaten der Germaansche volken en
vormen een muur, om het dreigende gevaar der
sovje^horden te keeren. Onder deze strijders
staan ook duizenden van ons Volk, die met
groot idealisme bezield zich inzetten voor de
vrijheid van Europa en van ons Vadérland.
Ook voor U
1 Wanneer eens een oogenblik de strijd minder
hevig is, keeren zij terug »in hun stellingen en
bunkers en vragen dan het eerst naar nieuws
uit het Vaderland. Want zij, die duizenden
kilometers van. ons verwijderd op post staan,
verlangen juist het meest naar eenig teek en van
leven uit hun geboorteland.
Frontzorg heeft de taak op zich genomen,
daarvoor te zorgen en gij moet zooveel als in
uw vermogen ligt, daarbij uw steun verleenen.
Stort op Giro 491616, toi.v. den Districts
vertegenwoordiger Frontzorg te Goes, -opdat
deze organisatie aan het ieder en dag toene
mende aantal vrijwilligers brieven, kranten en
pakketten zal kunnen sturen.
Ontvangen door bemiddeling van kamske
M. v. d. Weel-Boon te Sti. Annaland, een
bedrag van f20.'-'.
Er zi,n lieden, die, wanneer'zij critiek uit
oefenen op het Nationaal-Socialisme, dat zij
gemeenlijk niet kennen of begrijpen, met na-
~druk zeggen dat zij voor „vrijheid" zijn, die
wij beknotten zouden.
Vrijheid in denken èn handelenMooi I
Nu is het hoogst leerzaam te bemerken, dat,
wanneer het er op aankomt deze vrijheidsge
dachte te bewijeen, deze zelfde heeren een
onverdrageliike dictatuur uitoefenen. Zelf oefe
nen deze critici een dwang uit op andersden
kenden, die ongeveer doet denken aan de in
quisitie
Een klein voorbeeld
Door een onderwijzer op de school te St.
Jansteen werd aan de kinderen gevraagd wiens
vader zijn radiotoestel had ingeleverd enwie
niet. Een jongen stak zijn vinger niet op en
diens vader werd deswege dan ook stipt in
den namiddag bezocht door mijnheer pastoor.
Op deze wijze probeert de onverdraagzame,
vrijheidslievende clerus er achter te* komen,
wie sympathiseert -met de „nieuwe orde".
Op zichzelf genomen is deze actie, die de
kinderen allee^v maar betrekt in politiek, een
geniepige, onridderlijke manier van strijd, ten
tweede heeft het niets te maken met de Chris
telijke liefdeleer, en ten derde beteekent het,
dat deze priester al heel weinig verstaat van
het begrip geloofsvrijheid.
Trouwens, .de geschiedenis der kerken is gë-
teekend met vervolging, bloed, martelingen en
brandstapel. Laten bijv. de Calvijnaanhangers
eens even denken aan de duizenden, die destijds
te Genève zijn omgebracht, alleen m&ar, Bmdat
zij niet beleden wat de voorganger beleed.
Indien er over vrijhèidsberooving gesproken
wordt,laat men dan vooral van dien kant de
mond dicht houden. Het is al fraai genoeg
geweest en alles wel héél ver van de leer\der
verdraagzaarabeN. naastenliefde en vergeving
verwüderd.
Dr. Elias sprak te Antwerpeny over de taak
der Zuid-Nederlaijders.
Op 11 Juli, ter gelegenheid van de Gulden
sporenslag-herdenking, hee.'1 de Leider van het
Ylaamsch Nationaal Verbond, Dr. H. J. Elias,
in den Dierentuin te Antwerpen voor een dui
zendkoppige menigte het woord,^.gevoerd over
de positie dei'1 Zuid-Nederlandsche NatioAaal
Socialisten in deze tijden van oorlog.
Nadat Dr. Elias uitvoerig op de befceekenis
van de huidige krijgshandelingen had gewezen,
waarbij hij getuigde van de fierheid en het op
timisme waarmede zijn kameraden zijn bezield,
sprak hij over den slag der Gulden Sporen.
„De partijen, toen zij vóór den oorlog merkten,
dat 11 Juli groeide tot een machtig betoog van
het Zuid-Nederlandsche volk, hebben gepoogd
er de hand op te leggen en den geest ervan te
richten naar de belangenvan hun partijengroe-
pen. Daarboven staat de zin van ons "tot offer
bereid zijn, die vervat is in de kernspreuk van
vandaag„Den Vaderlant ghetrouwe". Bereid
zijn de gemeenschap watirtoe mt% behoort te
dienen met alle offers, bereid zijh, zboals< des
tijds de Klauwaerts bereid stonden tegeri de
Leliaerts, die hun vaderland wilden vërkoopen,
bereid zijn, omdat 11 Juli 1302 dé dag was,
die d.e toekomst heeft gevrijwaard."
Fel hekelde de Leider van het V.N.V. de
zatte bourgeoisie, die ook in Vlaanderen en.
Wallonië juicht, wanneer door vazallen van het
bolsjewiekendom politieke sluipmoorden, maar
óók plunderingen van den oogst worden be-
- dreven.
„Wij stellen, ook niet uit tot na den oorlog,
om voor ons nationaal bestaan te vechten",
aldus Dr. Elias. In Europa, in het nieuwe
Europa van morgen, is de grond van het delta
gebied der Nederlanden oiiê heilig. Want hier
is een strijd gestreden, waaruit een volk is ont
staan, door de historische en geopolitische ont
wikkeling, door de geboorte van een eigen Ger
maansche taal en van een eigen Nederlandsche
cultuur, door het bewustzijn van samenhoorig-
heid dezer landen, door ons eigen volkswezen,
dat wij hebben te behouden, te bevestigen en
te verstevigen. Van dit nationaal BewusÉzijoris
onze Beweging in Zuid-Nederland de draag
ster".
Plaatselijke Cursussen voor
Om den zang in de Beweging meer en meer
Ingang te doen vinden, hebben wij dringend be
hoefte aan zangleiders (sters).
Te dien einde zullen er te Amsterdam, Haar
lem en Den Haag cursusgen worden gegeven op
Woensdag- en Donderdagavond van 19.30 tot
21.30 uur, gedurende twee maanden, aanvan
gende 15 September a.s.
Doel is
Het vormen en bekwamen van zanglelders
(sters) voor alle formaties ep neven-organisa
ties der Beweging en hen, die reeds als zang-
leiders (sters) werkzaam zijn, in de gelegenheid
te stellen de in de practijk opgedane kennis
verder te- ontwikkelen en aan te vullèn.
Vereischten éijn t
Muzikale kennis, vermogen om leiding te ge
ven en liefde en ijver voor het ideaal.
Onderricht wordt gegeven in directie (theo
rie en practijkvolksmuziek in het algemeen
en het strijd-, politiek- en volkslied in het bij
zonder, alsmede kennis van den liederenbundel,
literatuur en repertoire. -
Verschillende leidende figuren in de Bewe
ging zullen tijdens dezen cursus voordrachten
houden, die in het kader passen.
Kosten zijn aan den cursus niet verbonden.
Aanmeldingen zoo sppedig mogelijk, doch
uiterlijk vóór 4 September a.s. aan den Dienst
Muziek van de Hoofdafdeeling Vorming, Malie
baan 41, Utrecht.
\Aan de
Roomsch-Katholieken
van Zeeland.
Er was eep tijd, dat de vrijheid van den Paus
in gevaar was. Rome werd bedreigd.
Een oproep van den H. Vacer was vol
doende om duizenden mannén te; hulp te doen
snellen, om met de wapenen in den hand het
leven en de vrijheid van Hem, die hen xoo
dierbaar was, te verdedigen.
Duizenden moeders en jonge dochters brach
ten hun offer, hun man, zoon of verloofde ver
trok, om wellicht nimmer meèr terug te keeren.
Doch ztj brachterfvdit offer in het vuur hunner
liefde tegenover den- Paus.
Het. waren de wel bekende Zouavcr, zij
streden als leeuwen, vielen als helden, of kra
men terug, geacht door vriend en vijand, om
hun betoonde moed en dapperheid.
De Paus verloor echter zijn vrijheid.
Er ^/as een tijdt dat wederom het leven en
de vrijheid van den paus in gevaar was.
Hèt Communisme dreigde in Italië alles te
vernietigen. Plannen betreffende het Vaticaan
waren reeds gemaakt. Met angst en beven
zagen wij, Katholieken^ dit gevaar grooter
worden.
Duizenden priesters en nonnen waren reedd
vermoord door dit stelsel. Wij hielden bid
dagen, op scholen, in kerken, ja overal waar
mogelijk, werden wij op dit groote gevaar attent
gemaakt.
Als er bidstonden waren, stroomden de ge-
loovigen in drommen naar de kerken.
Het ging om ons dierbaar geloof, om den
Paus van Rome.
Ons gebed werd verhoord. Er stond een
man op in Italië. Zijn naam is Mussolini. Hij
wist het gevaar te keeren, niet alleen voor zijn
land en volk, maar ook voor de geheele
Roomsch-Katholieke wereld, ja, hij gaf zelfs
den Paus zijn vrijheid weer.
Roomsch-Katholieken, zijt gijdat vergeten
Er was een tijd, dat ons land werd bedreigd.
Het Communisme, dat reeds in ons land zijn
kop opstak, stond aan de grenzen op het oogen-.
blik te wachten om zich van ons land meester
temaken.
Er werd overwogen onze grens in staat van
verdediging "te brengen. Vanwege de schand
daden, werden onze kerken dag en nacht door
vrijwilligers bewaaktte goed waren wij ons
bewust van het dreigend gevaar. Er werden
betoogingen, gehouden tegen het Communisme.
De ICatholieke-Actie ontstond.-
Er stond een man op in Duitschland, zijn"
naairf is Adolf Hitler. Hij wist niet alleen het
gevaar voor zijn volk en vaderland te bedwin
gen, maar ook voor ons Nederland.
Roomsch-Katholieken, zijt gij dat vergeten
Er was een tijd, dat in Spanje het Commu
nisme tijdelijk zegevierde.
Het land, dat voor ons, Katholieken,- een
bijzondere beteekenis heeft. Hef bracht '.voor
ons de meeste geloofshelden voort. In onze
lectuur en geschiedenis heeft Spanje allea
tijde een voornamen rol gespeeld.
Duizenden priesters werden afgeslacht:, non
nen verkracht en voor het levenonteerd.
Het was daar een strijd op leven en dood.
Wij denken aan de helden van het Alcazar.
*Er stond een man op, een held, zijn naam
is Franco. Duizenden jonge Duitséhers en Ita
lianen snélden hem ter hulp, zij wisten door hun
heldendom het addergebroed uit te roeien en
Spanje te redden voor den ondergang.
Roomsch-Katholieken, zijt gij dat vergetefl?
Er was een tijd, kapelaan Thuyn, dat gij
een Jeugdstormer dreigde met weigering -van
de H.H. Sacramenten als hij Jeugdstormer bleef.
Mijn vuritj betoog, waarin ik toen reeds wees
op de gebeurtenissen en gevaren, welke wij
thans beleven, bereikte, dat U dat dreigement
niet ten uitvoer durfde brengen. Gij hebt echter
langs een anderen weg uw haat bekoeld. Deze
Jeugdstormer echter, luisterde niet naar U,
doch staat thans als jonge held, met het ge
weer in de knuisten aan het Oostfront en offert
desnoods zijn jong leven vbor uw geloof.
Hij liet zijn moeder en alles wat hém dier
baar was achter, terwille van zijn God, Volk
en Vaderland.
Wat doet ^gij thans, Roomsch-Katholiek
priester
Thans wordt Rome, de heilige stad, gebom
bardeerd. Duizenden onzer kerken zijn reeds
vernield, duizenden cr.chuldige slachtoffers
vielen ten prooi aan de Conftnunistische lucht-
piraten.
Duizenden priesters en nonnen weraca ep
wreede wijze uit elkaar gerukt, door de bommen
waaraan ook uw gewezen koningin het hare
bijdraagt. N
De Russische, Engelsche en Amerikaansche
Communisten bedreigen het leven van uw
Paus. Hij wordt bedreigd. Zijn protest klinkt
over de gansche. wereld. Alles wat ons dier
baar is, wordt vernietigd.
Roomsch-Katholieken, thans is uw en mijn
dag gekomen. Toont nu wat gij waard zijt.
Duizenden Roomsch-Katholieken strijden met
hun overige kameraden, voor het behoud van
hét Christendom en 'voor alles wat toch ook
voor U dierbaar moet zijn.
Bisschoppen van Nederland, Gij die zoo
gaarne Uw misleidende brieven van de kansels
laat voorlezen. Gij, R.K.-Priesters, Gij, die
zoo gaarne de geloovigen tegen ons ophief,
laat nu Uw vlammend protëst hooren.
Mannen van de Katholieke-Actie, waar bli/ft
\ij ÖU
Duizenden mannen staan aan de fronten en
"geven hun kostbaar leven. Duizenden mannen
en vrouwen staan aan het thuisfront en strijden
dag in dag uit met woord en daad.
Kunt gij, achterblijvers, dan niets anders
meer dan roddelen, lasteren en "broodroof toe
passen
Thans vragen wij U rtfèt opgeheven hoofd
Roomsch-Katholieken, er is gevaar, wat doet
8>i'
Wij, Nationaal-Socialisten, strijden ">or,
trouw tot in den dood. H.
"Voorlichtend en
leidinggevend
In Nailonarfl-Socialistischen zirt
kanalleen Het Nationale Dag
blad voor U «ijn. Geeft ~V nog
vandaag op als abonné Van
m
Oude Qracht 172-170, Utrecht
De krant,
die Uw voorkeur verdicntl