Deze tijd vraagt inzicht Besprekingen met het Zeeuisclte volk UITGAVE VAM DE MATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING. DISTRICT 14 ZEELAND Spreek goed NeMantisch! Lager Onderwas 3e jaargang, No. 9 Donderdag 25 Oogstmaand 1943 Tweede Nationaal Zangfeest te Amsterdam Benoeming Landsverdediging [Vijs, dat, zooals de Grond- Iwerp Vfin bijzondere zorg j:maakte", heeft niet minde^ lan de Natlonaal-Socialisti- 1 Nederlanden tot zich ge- I uit de in 1938 verschenen Ieider „Grondslagen voor - Ilelbaar Onderwijs in den fhen Staat", het Opvoedersgilde, „Op- n geest", bespreekt in het j.l. de zoogenaamde „kop- J scholen die bezocht zullen [deren, die straks de massa vormen. Het is misschien lieuwe element dat deze fengt. Het is de school die i lager onderwijs en bestemd In, die na de lagere school I, niet naar een inrichting lerwijs en ook niet naar het Verwijs gaan, de school dus ding moet voltooien. |?ns niet denken, dat de kop- plplaats zullen» worden van Jet de bekwaamheid hebben Igen. Voor die kinderen zal Vden gezorgd. Men moet de een zeer positjeve onder- lis een plaats om de domme ligen. Deze kopschoen kun- fce element van het geheele i worden. Zeker 80-—90% Be voor de opvoeding zoo I e en 14e levensjaren zullen comen. De karaktervorming |en -naast vakken als lezen, geschiedenis en aardrijks- [aime plaats moeten krijgen. Opvoeding, de handenarbeid Vet handwerkonderwijs voor prijke gakken voor de kop- van den Leider zijn door len Secretaris-Generaal van lan Opvoeding, Wetenschap ping van 26 Augustus 1942, no. 95 van 1942) voor I vervulling gegaan. J onder meer het 8ste leerjaar Irte scholen met tenminste 2 JeerjaVen, aansluitend op liet lm school voor Gewoon Lager Iportgezet Gewoon Lager On- 1 gegeven. Dit besluit is niet Jtemming met de plannen van ['oor de kopschool drie lee.r- acht, terwijl het besluit van neraal slechts twee leerjai-en Lager Onderwijs kent. Dit pe verband met het feit, dat bestaande regeling het Ge- Irwijs 6 leerjaren kent, terwijl p wil terugbrengen. In totaal jrschil in het aantal leerjaren, >r de scholen voor V.G.L.O. voor het G.L.O, gegeven de vakken: Duitsche taal per week), algemeene ge- :narbeid en eenvoudige huis- jl daaraan toegevoegd kunnen n land- en tuinbouwkunde, en g van den Secretaris-Generaal en handelskennis. Van de het geven, van onderwijs in i eenvoudige huishoudkunde rorden verleend, n blijkt wel, dat het de be- nderwijs is, de leerlingen ge- foor de practijk van het leven, die de hoogste klassen der rioopen hebben, mogen löaar ergaan. Het programma hier van dè Scandinaafsche volks- r iets minder omvattend, de hier nog als voorbeeld" het P de scholen voor Voortgezet p in de Gemeente Utrecht ge- nvat Nederlandsch, Rekenen, prijkskunde, Geschiedenis, Nat. •kunde, Practiscb Leven, Zin- Duitsch, Handenarbeid; Nuttige lichaamsoefeningen, terwijl in |es van .45 minuten voor Gods- s gereserveerd. actisch Leven" omvat onder- ge boekhouding en eenvoudig percentberekening, kennis van ïfeningen in het invullen van •stcheque- en giroformulieren. :htgoederenformulieren, gebruik ingen van trein, enz., onbruik n telegraaf. Het invullen van ren van den belastingdienst 5 een onderdeel van dit vak, lei-wijs in de verkeersregels. unde valt het onderwijs in aard- hiedenis en plant- en dierkunde, e vakken betrekking hebben op onderwijs wordt in "onderling eksgewijs behandeld. In Utrecht echt en omgeving met excursie» deld. d dient voorts op deze scholen even te worden om metterdaad niet uitsluitend berustend-opne- K 945 Verschijnt eenmaal per maand van *huis tof huis door geheel Zeelend Redgctie: Koningstraat 4, Goes Abonnement buiten Zeelend f 1,50 per jeer 'Iets over gemeenschapszin» De wereld, die een schouwtooneel is, waarin ieder zijn rol speelt en zijn deel krijgt, kent vele zorgen. En hierbij kennen we de dage- föksche zorgen en die met een wijder strekking. De persoonlijke zorgen in den strijd om het dageli/ksch brood en die, welke over het per soonlijke heen, de gemeenschap raken Immers, het Us niet alleen de mensdh, die zijn zorgen heeft. Ook een volk heeft zijn zorgen. v Met de eersten moet ieder voor zich zooveel mogelijk zien klaar te komende gemeenschap pelijke zorgen kunnen slechts door „gemeen- schappelijken strijd tot een oplossing worden gebracht. Hiervoor is evenwel een gemeen schapszin vereischt, die ver boven de eigen egoïstische neigingen uitgaat. Daarom is het noodzakelijk, dat de gemeen schapsgedachte in ons volk vaardig wordt, opdat het zijn eigen zorgen - en moeilijkheden de baas wordt. Nimmer kan hèt hierbij^door een ander volk geholpen worden. Ieder volk heeft dit voor zich zelf te doen. En wanneer men dan de, fout maakt, alle zorgen van het heden door een persoonlijke bril te bezien, kan het niet anders, of men komt tot scheeve voorstellin gen, en moet het gevolg zijn, dat er misver stand ontstaat. Nimmer mag men volstaan «met slecftts het feit te. constateeren, doch steeds dient men zich de moeite te geven den dieperen achter grond ervan te doorgronden. Slechts dan is hetmogelijk juiste voorstellingen te vormen. Slechts dan is men in staat een algemeen over zicht te krijgen. Wanneer men dit tot stelregel maakt, bestaat het niet, dat men door ge ruchtenmakers op sleeptouw wordt genomen. Bestaat het niet, dat men aan .roddelarijen ten prooi valt. Dan wordt men een mensch met ©en eigen opinie. Dan wordt men immuun voor al dat lichtschuwe gespuis, dat veilig achter schrijf bureaux ophitsende verhalen in fikaar zet om onrust te zaaien. Leiders en misleiders. En juist in een tijd als deze, waarin de gebeurtenissen elkaar zoo snel opvolgen, is het toch eerste vereischte, dat men zelfstandig on middellijk de dingen kan onderscheiden, om den draad van het geheel niet te verliezen. En deze draad is men direct kwijt, wanneer men zich door bedriegelijke volksmisleiders laat „leiden" die,' al na ar het in hun politieke kraam te pas komt, 'stelsels ophemelen of af-" breken tot er geen spaan van heel blijft. Dan geeft men zich over aan „mannen" als Chur chill, die jaar in jaar uit tegen het Bolsjewisme gepredikt heeft en nu, terwijl dit gevaar het zelfde gebleven is, zijn politieke karaktervast heid toont door Engeland onder leiding van den Joodschen ambassadeur Maisky geheel te laten verbolsjewiseeren. Ook wij hebben „leiders" gekend, die eerst' als wapen tegen de N.S.B. gebruikten dat zij •overdreven^ nationalistisch en daarmede on- nederlandsch was. Toen evenwel, tengevolge yan de juistheid van de beginselen van Anton Mussert, in hun oogen zich te veel Nederland- ders achter hem gingen scharen, sloegen de heeren plotseling om en verkondigden, dat de Beweging onnationalistisch was. Wanneer men zulke leiders heeft, raakt mgn den draad kwijt ©m de einden nooit qjeer terug te vinden. Grutters-politiek. Wanneer men een gecompliceerd wereldge beuren als het heden wil begrijpen, mag men niet oppervlakkig zijn. Wanneer we hiertoe overgaan, komen we tot de melkboerenstrategie, de kruideniêrsstaatsmanskunst en de bittertafel- veldslagen. Dan voeren we kleine grutters- politiek, met welke methode we dan roemloos ten onder gaan. Het is zoo goedkoop om steeds maar te Jammeren dat er bijv. zoo weinig van het een èn ander is. Maar denk dan even door en stel dan vast, dat zulks toch een oorzaak moet 'Ijebben. Realiseer dan, dat de wereld in brand sfaat en bedenk daarbij, dat ons land geen toevoer heeft, tengevolge van de Engel sche blokkade. Wanneer men slechts roddelend en kanke rend door dezen tijd wil gaan, dan is het ook duidelijk, dat men geen begrip kan krijgen voor helden van het Oostfront, voor strijders in het Vaderland. Dan zendt men anonieme brie ven. Dan ziet men min^rhtend op Nationaal- Socialisten neer. Dan loopt men met een wijden boog, als vreesde men besmetting, om een Winterhulp-collectant heen. Dan voelt men niets van het gebeuren van dezen tijd."Maar daarvoor voert men dan ook grutters-politiek. Is dat nu de nieuwe tijd? Het tragische hierbij is, dat diegeneh, die niets willen onderzoeken, toch steeds doen voorkomen alsof zij alles weten. Zulke werken altijd op ongevaarlijke plaatsen en oogenblik- ken, maar rêtireeren wijselijk, wanneer verant woording voor hun woorden wordt gevraagd. Hoe nietig en onbeduidend zijn deze men- schen in verhouding tot de helden x aan de fronten, die niet in het duister werken, doch den vijand met de wapenen in de vuist tege moet treden. Wanneer men de overtuiging gekregen heeft, dat verkeerde leiders ons volk van den goeden weg hebben afgebracht, werkt men niet in stilte, doch schreeuwt men dit den tegenstan der in het gezichtDan is men een kerel. Dan is men iemand, waaraan ons volk be hoefte heeft. Dan overstemt men met zijn wekroep diegenen, die thans steeds maar vragen: „is dat nu de nieuwe orde" en klagen „dat het; zoon rare tijd is". Maar zulke ge zegden komen dan ook uitsluitend uit den mond van menschen, die te onverschillig zijn om te onderzoeken 'waarom Europa op zijn grondvesten dreint. En wanneer men graag weten wil, wat niejuwe orde is, dan had mea beter gedaan met wat minder naar de Oranje zender te luisteren en wat meer aandacht te schenken aan de woorden van Anton Mussert Want niet de Jood Van Blankenstein vertelde wat nieuwe orde is. Hij vertelde slechts van de stuiptrekkingen 'van' een stervende Demo cratie. Doch'wanneer men werkelijk deze vraag vgor zich beantwoorden wil, dan neemt men het Programma der N.S.B, en de Bronnen, Dan ziet men, dat Anton Mussert zijn staatsgebouw wil optrekken op de pijlers t Godsvertrouwen, Liefde voor Volk en Vaderland, Eerbied voor den Arbeid! Dan ziet men, dat niet het kapi taal, doch de arbeid het rijkste bezit van een volk uitmaakt. Dan ziet men verder, dat deze gedachten lijnrecht staan tegenover de bouw methode van de Democratie, die slechts bouw de op wankele pijlers, hetgeen zoo duidelijk bleek in de Meidagen van 1940, toen het geheel in 4J^ dag als een kaartenhuisje in elkaar zakte. Het is verwonderlijk, hoe een groot deel van ons volk er telkens weer intrapte, wanneer er van uit Engeland voorspellingen werden ge daan. Nimmer werden deze bewaarheid. Steeds toch werd er op gebouwd.x-Ook Hier weer een grenzenlooze oppervlakkigheid wat denken be treft. En nu gaat het er voor ons volle niet om, of er inderdaad Engelschen komen of nietof een invasie succes kan .hebben, ja of neen. Dit is een zuiver militaire aangelegen heid. Maar voor ons olk gaat het er om, of het deze eventucele gebeurtenissen heeft toe te juichen, ja dan wel neen I Kent gij Uw Landsbelang Deze vraag heeft ieder voor zich te beant woorden. Hier staan we weer voor de vraag v „kent gij Uw landsbelang Om hierop met een „ja" te kunnen antwoorden, zal het noodig Zijn het geheel te kunnen overzien en verband té kunnen leggen tusschen verleden, heden en toekomst. Redeneert men echter als een kip zonder kop, ^lan juicht men, wanneer doof Amerikaan- sche luchtpiraten kunstwerken worden ver woest. Dan jubelt men „dat het goed gaat", wanneer telkens weër Be burgerbevolking door gewetenlooze Engelsche vliegers wordt geter roriseerd. Maar dan verklaart men zich tevens solidair met hen, die door deze schanddaden zich buitep de Europeesche cultuurgemeenschap plaatsen f Doch eens zal de dag komen, waarop al dit leed gewroken zal werden. Dan zullen deze cultuurverwoesfers de rekening gepresenteerd krijgen, waarop geen post vergeten zal zijn. Dan kunnen de heeren emigranten in Londen zich wederom inschepln om te vertrekken naar dat werelddeel, dat oorlog maakte uit winst bejag, koloniën zal van Nederland en in Europa kunstschatten verwoestte, omdat zij die zelf niet bezit! GOES. H.J.B. Bij mij komen steeds ^veer vragen in, die Zeeuwsche volksgenooten willen beantwoord zien. Ik heb mij daarbij steeds op het standpunt gesteld, iM: anonieme vragen nimmer worden behandeld, omdat maar al te dikwijls loiijkt, dat anonieme briefschrijvers niet de bedoeling hebben om te trachten den nood van het Volk te lenigen, maar dikwijls uitsluitend om eigen gif te spuien. Nu is er ook een volksgenoot,' die herhaaldelijk* vragen öngeteekend had ingezonden en teleurgesteld was, dat hij die nimmer beantwoord kreeg. Hij vatte moed en kwam daarover eens persoonlijk met mij praten en aan het eind van het gesprek vroeg hij-mij de vragen, die hij gesteld had en die dus niet meer anoniem waren in de Zeeuwsche Stroom te- behandelen. Aangezien ik van meening ben, dat wij als nationaal socialisten slechts één plicht hebben, n.l. om ons in dienst te stellen van het Volk, en dat daarom onze daden niet alleen aan het Volk bekend mogen zijn, maar zelfs aan het Volk bekend moeten zijn," hoop ik in dit en enkele daarop volgende num mers van de Zeeuwsche Stroom eenige vragen te beantwoorden, die blijk baar leven in het gemoed van vele Nederlanders, die hun Volk en hun Vader- land zeer lief hebben. Alvorens hiertoe over te gaan, Wil ik een groot misverstand uit den weg ruimen. Het schijnt, dat volksg'enootén die' niet met de N.S.B. sympathiseeren, van meening zijn, dat wij N.S.B.-ers slechts twee soorten personen kennen, n.l. N.S.B.-ers en niet-N.S.B.-ers. Dit,is een groote, ik zou haast zeggen fatale, vergissing. y Wij kennen twee soorten menschen zij, die bereid zijn voor hun Volk en Vaderland te offeren en zij, die alleen bereid zijn om aan hun Volk en Vaderland te verdienen. Uit den aard der zaak is het de bedoeling der N.S.B. al diegenen, die, willen offeren voor hun Volk, te vereenigen en hen duidelijk voor oogen te stellen wat er zou gebeuren, indien een Engelsch-Russische overwinning aan het communisme de macht in Europa gaf. Dat wij, N.S.B.-ers, daarover meer hebben nagedacht dan vele anderen, is wel zeker. En even zeker is het toch wel, dat het ons goed recht is om onze zienswijze, die wij een levensbelang achten voor het Nederlandsche Volk, duidelijk in 'het licht te stellen. f Vraag 1. Waarom is er ia Nederland geen pers-vrijheid? Die "vraag heeft niet rechtstreeks betrekking - op het nationaal socialisme, want de persvrij heid was reeds vóór den oorlog tijdens de mobilisatie door de Nederlandsche regeering opgeheven. Ik kan U dit bewijzen door een schrijven van den voormaligen Commandant van Zeeland, Schout bij Nacht van der Stad, waarin dez* meedeelt, dat het orgaan „Het Kerkorgel" een blad, waarin allerminst over politiek, maar alleen over kerkorgels werd gesproken alleen mocht verschijnen onder controle van den Com mandant voor Zeeland. Overigens is persvrijheid alleen dan goed, wanneer men weet, dat aan de pers alleen per sonen verbonden zijn, die het goedé voor hun Volk willen en niet, zooals dat bijv. met een blad als „De Telegraaf" was, personen die heelemaal niet in Nederland wonen, doch uit sluitend een blad. exploiteeren voor wie er het meest voor betaalt. Dat de tegenwoordige kranten meer lijken op pamfletjes dan op werkelijke kranten, is een feit. De papiertoestand schijnt zeer slecht tek zijn, terwijl tallooze berichten verplicht moeten wór den opgenomen, zooals distributie, WeHrmachts- bericht, en dergelijke. Wanneer de lezers van meéning zijn, dat de tegenwoordige kranten haast niet meer leesbaar Zijn, dan ben ik het daar volkomen mee eens en hoop, dat dit spoedig zal kunnen verbeteren. Vraag 2. Garandeert de N.S.B. geloofs- en gewetensvrijheid? De^je vraag zal ik heel kort beantwoorden. DeHM.S.B. garandeert onder alle omstan digheden volledige geloofs- en gewetensvrij- held. Ik zou geen lid der N.S.B. zijn, wanneer ik er niet van overtuigd was, dat dezegarantie zou worden nagekomen. Men moet mij echter niet verkeerd verstaan en meenen, dat dit beteekent dat iedere geeste lijke vrijuit mag schelden, bijv. op onze vrij willigers, die met hun leven strijden tegen het bolsjewisme. Dat heeft heelemaal niets met het geloof te maken, maar is meestal een laffe aantijging tegen onze dappere jongens, die alles voor hun Vaderland over hebben, door personen die er zelf nog nimmer aan gedacht hebben hun leveif in dienst te stellen van hun Volk. Vraag 3, Vindt de N.S.B. het prettig, dat de radio-toestellen zijn mgenomed De N.S.B. betreurt het altijd, wanneer er eenig bezit van het Nederlandsche Volk teloor gaat. Het innemen van de radiotoestellen zou niet geschied zijn, wanneer de Engelsche zender de bevolking niet getracht had via de radio op te hitsen. Wanneer niet was komen vast te staan, dat er néar deze uitzendingen veel geluisterd, werd zeer tot schade van het Volk dan zouden, naar mijne meening, de radio's niet zijn inge komen. Aan mij was de biogelijkheid gegeven, een zeer beperkt aantal vrijstellingen te geven. Ik heb deze allemaal uitgereikt en had gaarne nog vele trouwe volksgenooten een vergunning ge geven. Helaas werden mij daarvoor de formulieren niet ter beschikking gestéld. Vraag 4. Verstaat li onder gewetensvrij heid, dat eep predikant-op huisbezoek vrouwe lijke gemeenteleden mag vermanen, wanneer zij Zondag 5 Herfstmaand Zangera in de Beweging, oefent ea houdt dezen dag vrij I Besfutmeraad der provincie Zeeland Kameraad Ir. M. W. -Welleman is benoemd tot eerste volambtelijke Bestuursraad dezer Pro vincie. Tot heden was hij Directeur van het Gewes telijk Arbeidsbureau in Zeeland daarvoor had hij een leidende positie aan het Departement van Sociale Zaken. Hij is lid der N.S.B.. met stamboeknummer 106455, terwijl hij de functie waarneemt in de Beweging als Districtshoofd voor den Dienst Arbeidsinzet en Arbeidsverheffing. Bij de provincie zal hij o.m. het toezicht krij gen op de bedrijven, de Sociale Afdeeling en den Planologischen Dienst. li*. M. W. Welleman werd 16 April 1905 te Krabbendijke geboren» Kameraad C. Th. Wolders te Middelburg, stamboeknummer 174939, welk'e kortelings be noemd werd tot eeren-ambtelijk wethouder te Middelburg, is thans benoemd tot vol-ambtelijk wethouder te Middelburg. De ware Nationaals Socialist praat niet veel maar werkt voor zijn ideaal. Deze strijders colporteeren iedere week met Volk en Vaderland het prachtige week blad der Beweging. Koopt U het ook? De prijs is 6 ct. en de inhoud is zeer belangwekkend. zich op zedelijk gebied misdragen, ook al zou dit met Duitschers zijn? Natuurlijk mag een predikant ieder vrouwelijk geniceiïtelid> dat zich op zedelijk gebied mis draagt, met wien dan ook, daarvoor vermanen. Mijns inziens is dit geen vraag, dit is dood gewoon plicht. - Vast moet natuurlijk staan, dat het inderdaad gaat om misdragingen en dat het niet gewoon de bedoeling van den predikant is, verwijdering te brengen tusschen het Duitsche en het Neder landsche Volk. Dan zou hij zijn draht misbruiken en onder het mom van godsdienst een sleehtg politiek voeren. Er is geen sprake van, dat eenigerlei predi kant om een optreden als in deze vraag ge- - noemd, door welke instantie dan ook, zou wor- den vervolgd. Vraag 5. Is het de taak der N.S.B., om z.g.n. „onderduikers" op te sporen? Neen, het is niet de taak van de N.S.B., om z,g,n. „onderduikers" op te sporen. Dit is een taak van de politie, j Hot is wel een taak van de N.S.B., om het "goedgezinde deel van het Nederlandsche Volk, dat begrijpt, dat het in deze worsteling gaat tegen het communisme, om alles Wat hun lief is, te raden zich niet aan dwaze illusies over te geven, maar vrijwillig mede te werken en hun plichtte doen voor het nieuwe Europa, waarin wij hopen dat iedere Nederlander gelijk gerechtigd, met welk Volk dan ook, zal kunnen leven. De strijd der N.S.B. is' uitsluitend een strijd voor de vrijheid van het Nederlandsche Volk. Wanneer iemand dit niet begrijpt, dan mogen wij op zijn minst genomen verwachten, dat hij zooveel liefde voor zijn Volk heeft, dat hij de moeite- wil doen om eens na te gaan, of er in de N.S43. wellicht iets goeds- zit. Wij hopen dat deze vreeselijke oorlog de laatste zal zijn die er in vele* jaren in Europa zal woeden, en kan dit naar mijne meening alleen, het geval zijn, wanrieer Europa één. een drachtig blok gaat vormen. Zou dit nfet het geval zijn, dan zouden wij over 25 jaar weer oorlog hebben, zooals na 1914 het geval'was. Ieder volk moet zijn levenskans en levens- resht hebben en het is onze taak te zorgen, dat in den komenden tijd ook het Nederlandsche Volk zijn levensrecht en vrijheid zal herkrijgen. Vraag 6,, Is het waar, dat de N.S.B. het ongewenscht vindt, dat aan de arbeiders in Duitschland pakketten worden gestuurd? Neen, het is niet waar, dat dé N.S.B. het ongewenscht vin^tde N.S.B. juicht het zeer toe, wanneer iemand iets kan missen, dat hij aan de Nederlandsche arbeiders in Duitschland daarvan wat stuurt. Niet dat hun rantsoenen kleiner zijn dan in Nederland, maar bijv. uit Zeeland zijn er wel licht nog eens kleine verrassingen te zenden en deze arbeiders hebben recht op onze volle waardeering en ondersteuning, omdat zij ten slotte hun offers brengen voor de toekomst van ons land. Het verheugt mij dan ook, dat deDuitsche overheid de gelegenheid, geboden heeft om ge regeld pakjes te zenden. ma Wie tegenwoordig ambtelijke kennisgevingen en verordeningen leest, die kennelijk in allerijl, in het Nederlandsch vertaald zijn door milder bevoegden, zal het wel eens getroffen hebben, dat hetfr'Nederlandsch niet altijd .onberispelijk is, en wie omgekeerd Nederlanders in gesprek hoort met Duitschers, zal wel eens geglimlacht hebben over het onfraaie,, kroipme Duitsch, de vele luk-rake vertalingen-op-den~klank-af, die dan ook wel eens tot verbijsterende misverstan den aanleiding kunnen geven. Hoevele volkomen gelijkluidende woorden kennen de beide talen niet, die soms wel ver wante, maar toch* ongelijke beteekenis hebben. Men meent al wonder wat Duitsch te kennen, wanneer men het passief min of meer verstaat, wanneer het op actief en juist gebruik,, aan komt, faalt men ten eenenmale. In dit opzicht biedt juist het stamverwante Duitsch grootere thoeilijkjieden er liggen veel meer voetangels en klemmen dan bij andere vreemde talen. Bij het Fransch ligt het zoo je weet het of je weet het niet, dat is de ge heel andere taalbij het Duitsch méén je het te weten, of je doet er een gooi naar en Ver- duitscht, op hoop van zegen, een goed Neder landsch woord en neemt het niet al te nauw met datief en accusatief, die nu eenmaal in het Hoogduitsch een groote rol spelen, maar in het Nederlandsch van weinig of geen' belang zijn. Evenmin trouwens als in het 'nederduitsch. niedèrdeutsch of platdütsch, waar het populair heet„Wen de net weetst ob mir oder mich, snack (nederduitsch en Groningsch voor spreek) plattdütsch, dan blameerst de net'-' Het gevaar dat er zoo langzamerhand een mengtaaltje ontstaat zonder wet of regel, een hutspot van Nederlandsch en Duitsch, is juist in dezen tijd niet gering te achtener sluipen bedenkelijk vee] „germanismen" in onze mooie taal. Niet alleen in de breede lagen des volks, door het zooveel talrijker contact, ook in z.g. „intellectueele" kringen, doet het verschijnsel zich al te vaak voor. Het Zuidnederlandsche dagblad „Het Laat-^ ste Nieuws", Brussel, betoogt in een artikel „Traduttore, traditore", d.w.z.: vërtaler, verra der (verrader aan de eigen taal), dat ook daar de in het Nederlandsch uit het Duitsch en om gekeerd de in het Duitsch uit het Nederlandsch vertaalde letterkundige werken a( te zeer aan het euvel mank gaan, dat men iirde vertaling al te veel de oorspronkelijke taal herkent. Wat zeer te betreuren is l Nederlandsch moet zuiver Nederlandsch blijven en Hoogduitsch zuiver Hoogduitsch. In dien stillen strijd tusschen twee invloeden staat onze taal als zijnde die van een numeriek veel kleiner volk (en thans bezel^Iand) in het nadeel. Bovendien is het Duitsch een zeer rijke en mooie taal, die leder NedeJÜander wel dient te kennén en fiu ook als verplicht leervak op de Lagere School onderwezen wordt Maar dan dienen we beide ook goed uit elkaar te houden. Wij dwingen onze Dnitsche vrienden veel meer achting af door in de eerste plaats zuiver Nederlandsch te spreken en te schrijven en daarnaast zoo mogelijk een mondvol cor rect Duitsch dan door het koeterwaalsch, mogen wij het koeterduitsch noemen dat helaas meer en meer veld wint „Het beginsel van de gezamenlijke verdedi ging van de Germaansche leefruimte eischt, dat er is één macht, één groote weermacht van alle Germaansche volkeren. Wij zijn nog niet zoover, wij staan nog maar aan het begin, maar het zal eens zoover komen". Deze woorden sprak de Leider tot de vrijwil ligers van de Landwacht. In de Landwacht is, voor wat ons grondgebied betreft, mede de basis gelegd voor Neerlands aandeel aan de "Germaansche weermacht ter verdediging van deGermaansche ruimte. Dat dit fundament goed is, is gebleken bij de door den Leider gehouden inspectie van de Landwacht. De Leider komt in „Volk en Vaderland" op een en ander nog uitvoerig terug. Binnenkort zal de nieuwe lichting van de Landwacht worden opgeroepen. Ook gij zult dan uw plaats willen innemen, ter verdediging van uw land en volk, van het geheele vaste land tegen zijn belagers. Gij zult mede de eer van uw vaderland willen hooghouden. Meldt U dan, voor dienstneming in de Land wacht (voor de W.A, gelden de desbetreffen de orders van den Commandant der W.A.), bouwt thans mede aan de Nederlandsche weer baarheid, zoodat gij met de wapenen in de vuist den vijand, Indien het zoover zou komen, dat hij hier voet aan wal zou willen zetten, een alleszins warme ontvangst kunt bereiden. De Secretaris-Generaal, Utrecht. HUYGEN. - Hierbij vin,dt U de openhartige beantwoording van de eerste zes vragen. In een volgend nummer hoop ik meerdere vragen te beantwoorden en ik. noodig de volksgenooten uit, mij te laten weten wanneer zij vragen Hebben en mij ook rustig te schrijven, wanneer zij het met mijn beantwoording van een bepaalde vraag niet eens zijn. Met ieder, die liefde heeft voor ons Land, wil ik graag van gedachten wisselen en stel daarbij slechts één voorwaarde men moet van mij de goede trouw van mijn bedoelingen aannemen eii ik beloof, van mijn vragen stellers het zelfde te zullen gelooven. Hou Zee i JAN DEKKER.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 1