Deze tijd vraagt inzicht
Besprekingen met het Zeeuisclte volk
UITGAVE VAM DE MATIONAAL-SOCIALISTISCHE BEWEGING.
DISTRICT 14 ZEELAND
Spreek goed NeMantisch!
Lager Onderwas
3e jaargang, No. 9
Donderdag 25 Oogstmaand 1943
Tweede Nationaal Zangfeest te Amsterdam
Benoeming
Landsverdediging
[Vijs, dat, zooals de Grond-
Iwerp Vfin bijzondere zorg
j:maakte", heeft niet minde^
lan de Natlonaal-Socialisti-
1 Nederlanden tot zich ge-
I uit de in 1938 verschenen
Ieider „Grondslagen voor -
Ilelbaar Onderwijs in den
fhen Staat",
het Opvoedersgilde, „Op-
n geest", bespreekt in het
j.l. de zoogenaamde „kop-
J scholen die bezocht zullen
[deren, die straks de massa
vormen. Het is misschien
lieuwe element dat deze
fengt. Het is de school die
i lager onderwijs en bestemd
In, die na de lagere school
I, niet naar een inrichting
lerwijs en ook niet naar het
Verwijs gaan, de school dus
ding moet voltooien.
|?ns niet denken, dat de kop-
plplaats zullen» worden van
Jet de bekwaamheid hebben
Igen. Voor die kinderen zal
Vden gezorgd. Men moet de
een zeer positjeve onder-
lis een plaats om de domme
ligen. Deze kopschoen kun-
fce element van het geheele
i worden. Zeker 80-—90%
Be voor de opvoeding zoo
I e en 14e levensjaren zullen
comen. De karaktervorming
|en -naast vakken als lezen,
geschiedenis en aardrijks-
[aime plaats moeten krijgen.
Opvoeding, de handenarbeid
Vet handwerkonderwijs voor
prijke gakken voor de kop-
van den Leider zijn door
len Secretaris-Generaal van
lan Opvoeding, Wetenschap
ping van 26 Augustus 1942,
no. 95 van 1942) voor
I vervulling gegaan.
J onder meer het 8ste leerjaar
Irte scholen met tenminste 2
JeerjaVen, aansluitend op liet
lm school voor Gewoon Lager
Iportgezet Gewoon Lager On-
1 gegeven. Dit besluit is niet
Jtemming met de plannen van
['oor de kopschool drie lee.r-
acht, terwijl het besluit van
neraal slechts twee leerjai-en
Lager Onderwijs kent. Dit
pe verband met het feit, dat
bestaande regeling het Ge-
Irwijs 6 leerjaren kent, terwijl
p wil terugbrengen. In totaal
jrschil in het aantal leerjaren,
>r de scholen voor V.G.L.O.
voor het G.L.O, gegeven
de vakken: Duitsche taal
per week), algemeene ge-
:narbeid en eenvoudige huis-
jl daaraan toegevoegd kunnen
n land- en tuinbouwkunde, en
g van den Secretaris-Generaal
en handelskennis. Van de
het geven, van onderwijs in
i eenvoudige huishoudkunde
rorden verleend,
n blijkt wel, dat het de be-
nderwijs is, de leerlingen ge-
foor de practijk van het leven,
die de hoogste klassen der
rioopen hebben, mogen löaar
ergaan. Het programma hier
van dè Scandinaafsche volks-
r iets minder omvattend,
de hier nog als voorbeeld" het
P de scholen voor Voortgezet
p in de Gemeente Utrecht ge-
nvat Nederlandsch, Rekenen,
prijkskunde, Geschiedenis, Nat.
•kunde, Practiscb Leven, Zin-
Duitsch, Handenarbeid; Nuttige
lichaamsoefeningen, terwijl in
|es van .45 minuten voor Gods-
s gereserveerd.
actisch Leven" omvat onder-
ge boekhouding en eenvoudig
percentberekening, kennis van
ïfeningen in het invullen van
•stcheque- en giroformulieren.
:htgoederenformulieren, gebruik
ingen van trein, enz., onbruik
n telegraaf. Het invullen van
ren van den belastingdienst
5 een onderdeel van dit vak,
lei-wijs in de verkeersregels.
unde valt het onderwijs in aard-
hiedenis en plant- en dierkunde,
e vakken betrekking hebben op
onderwijs wordt in "onderling
eksgewijs behandeld. In Utrecht
echt en omgeving met excursie»
deld.
d dient voorts op deze scholen
even te worden om metterdaad
niet uitsluitend berustend-opne-
K 945
Verschijnt eenmaal per maand van *huis tof huis door geheel Zeelend
Redgctie: Koningstraat 4, Goes
Abonnement buiten Zeelend f 1,50 per jeer
'Iets over gemeenschapszin»
De wereld, die een schouwtooneel is, waarin
ieder zijn rol speelt en zijn deel krijgt, kent
vele zorgen. En hierbij kennen we de dage-
föksche zorgen en die met een wijder strekking.
De persoonlijke zorgen in den strijd om het
dageli/ksch brood en die, welke over het per
soonlijke heen, de gemeenschap raken
Immers, het Us niet alleen de mensdh, die
zijn zorgen heeft. Ook een volk heeft zijn
zorgen. v
Met de eersten moet ieder voor zich zooveel
mogelijk zien klaar te komende gemeenschap
pelijke zorgen kunnen slechts door „gemeen-
schappelijken strijd tot een oplossing worden
gebracht. Hiervoor is evenwel een gemeen
schapszin vereischt, die ver boven de eigen
egoïstische neigingen uitgaat.
Daarom is het noodzakelijk, dat de gemeen
schapsgedachte in ons volk vaardig wordt,
opdat het zijn eigen zorgen - en moeilijkheden
de baas wordt.
Nimmer kan hèt hierbij^door een ander volk
geholpen worden. Ieder volk heeft dit voor
zich zelf te doen. En wanneer men dan de,
fout maakt, alle zorgen van het heden door
een persoonlijke bril te bezien, kan het niet
anders, of men komt tot scheeve voorstellin
gen, en moet het gevolg zijn, dat er misver
stand ontstaat.
Nimmer mag men volstaan «met slecftts het
feit te. constateeren, doch steeds dient men
zich de moeite te geven den dieperen achter
grond ervan te doorgronden. Slechts dan is
hetmogelijk juiste voorstellingen te vormen.
Slechts dan is men in staat een algemeen over
zicht te krijgen. Wanneer men dit tot stelregel
maakt, bestaat het niet, dat men door ge
ruchtenmakers op sleeptouw wordt genomen.
Bestaat het niet, dat men aan .roddelarijen ten
prooi valt. Dan wordt men een mensch met
©en eigen opinie. Dan wordt men immuun
voor al dat lichtschuwe gespuis, dat veilig
achter schrijf bureaux ophitsende verhalen in
fikaar zet om onrust te zaaien.
Leiders en misleiders.
En juist in een tijd als deze, waarin de
gebeurtenissen elkaar zoo snel opvolgen, is het
toch eerste vereischte, dat men zelfstandig on
middellijk de dingen kan onderscheiden, om
den draad van het geheel niet te verliezen.
En deze draad is men direct kwijt, wanneer
men zich door bedriegelijke volksmisleiders laat
„leiden" die,' al na ar het in hun politieke
kraam te pas komt, 'stelsels ophemelen of af-"
breken tot er geen spaan van heel blijft. Dan
geeft men zich over aan „mannen" als Chur
chill, die jaar in jaar uit tegen het Bolsjewisme
gepredikt heeft en nu, terwijl dit gevaar het
zelfde gebleven is, zijn politieke karaktervast
heid toont door Engeland onder leiding van
den Joodschen ambassadeur Maisky geheel te
laten verbolsjewiseeren.
Ook wij hebben „leiders" gekend, die eerst'
als wapen tegen de N.S.B. gebruikten dat zij
•overdreven^ nationalistisch en daarmede on-
nederlandsch was. Toen evenwel, tengevolge
yan de juistheid van de beginselen van Anton
Mussert, in hun oogen zich te veel Nederland-
ders achter hem gingen scharen, sloegen de
heeren plotseling om en verkondigden, dat de
Beweging onnationalistisch was. Wanneer men
zulke leiders heeft, raakt mgn den draad kwijt
©m de einden nooit qjeer terug te vinden.
Grutters-politiek.
Wanneer men een gecompliceerd wereldge
beuren als het heden wil begrijpen, mag men
niet oppervlakkig zijn. Wanneer we hiertoe
overgaan, komen we tot de melkboerenstrategie,
de kruideniêrsstaatsmanskunst en de bittertafel-
veldslagen. Dan voeren we kleine grutters-
politiek, met welke methode we dan roemloos
ten onder gaan.
Het is zoo goedkoop om steeds maar te
Jammeren dat er bijv. zoo weinig van het een
èn ander is. Maar denk dan even door en
stel dan vast, dat zulks toch een oorzaak moet
'Ijebben. Realiseer dan, dat de wereld in
brand sfaat en bedenk daarbij, dat ons land
geen toevoer heeft, tengevolge van de Engel
sche blokkade.
Wanneer men slechts roddelend en kanke
rend door dezen tijd wil gaan, dan is het ook
duidelijk, dat men geen begrip kan krijgen voor
helden van het Oostfront, voor strijders in
het Vaderland. Dan zendt men anonieme brie
ven. Dan ziet men min^rhtend op Nationaal-
Socialisten neer. Dan loopt men met een wijden
boog, als vreesde men besmetting, om een
Winterhulp-collectant heen. Dan voelt men
niets van het gebeuren van dezen tijd."Maar
daarvoor voert men dan ook grutters-politiek.
Is dat nu de nieuwe tijd?
Het tragische hierbij is, dat diegeneh, die
niets willen onderzoeken, toch steeds doen
voorkomen alsof zij alles weten. Zulke werken
altijd op ongevaarlijke plaatsen en oogenblik-
ken, maar rêtireeren wijselijk, wanneer verant
woording voor hun woorden wordt gevraagd.
Hoe nietig en onbeduidend zijn deze men-
schen in verhouding tot de helden x aan de
fronten, die niet in het duister werken, doch
den vijand met de wapenen in de vuist tege
moet treden.
Wanneer men de overtuiging gekregen heeft,
dat verkeerde leiders ons volk van den goeden
weg hebben afgebracht, werkt men niet in
stilte, doch schreeuwt men dit den tegenstan
der in het gezichtDan is men een kerel.
Dan is men iemand, waaraan ons volk be
hoefte heeft. Dan overstemt men met zijn
wekroep diegenen, die thans steeds maar
vragen: „is dat nu de nieuwe orde" en klagen
„dat het; zoon rare tijd is". Maar zulke ge
zegden komen dan ook uitsluitend uit den
mond van menschen, die te onverschillig zijn
om te onderzoeken 'waarom Europa op zijn
grondvesten dreint. En wanneer men graag
weten wil, wat niejuwe orde is, dan had mea
beter gedaan met wat minder naar de Oranje
zender te luisteren en wat meer aandacht te
schenken aan de woorden van Anton Mussert
Want niet de Jood Van Blankenstein vertelde
wat nieuwe orde is. Hij vertelde slechts van
de stuiptrekkingen 'van' een stervende Demo
cratie.
Doch'wanneer men werkelijk deze vraag vgor
zich beantwoorden wil, dan neemt men het
Programma der N.S.B, en de Bronnen, Dan
ziet men, dat Anton Mussert zijn staatsgebouw
wil optrekken op de pijlers t Godsvertrouwen,
Liefde voor Volk en Vaderland, Eerbied voor
den Arbeid! Dan ziet men, dat niet het kapi
taal, doch de arbeid het rijkste bezit van een
volk uitmaakt. Dan ziet men verder, dat deze
gedachten lijnrecht staan tegenover de bouw
methode van de Democratie, die slechts bouw
de op wankele pijlers, hetgeen zoo duidelijk
bleek in de Meidagen van 1940, toen het geheel
in 4J^ dag als een kaartenhuisje in elkaar
zakte.
Het is verwonderlijk, hoe een groot deel van
ons volk er telkens weer intrapte, wanneer er
van uit Engeland voorspellingen werden ge
daan. Nimmer werden deze bewaarheid. Steeds
toch werd er op gebouwd.x-Ook Hier weer een
grenzenlooze oppervlakkigheid wat denken be
treft. En nu gaat het er voor ons volle niet
om, of er inderdaad Engelschen komen of
nietof een invasie succes kan .hebben, ja of
neen. Dit is een zuiver militaire aangelegen
heid. Maar voor ons olk gaat het er om,
of het deze eventucele gebeurtenissen heeft
toe te juichen, ja dan wel neen I
Kent gij Uw Landsbelang
Deze vraag heeft ieder voor zich te beant
woorden. Hier staan we weer voor de vraag
v „kent gij Uw landsbelang Om hierop met
een „ja" te kunnen antwoorden, zal het noodig
Zijn het geheel te kunnen overzien en verband
té kunnen leggen tusschen verleden, heden en
toekomst.
Redeneert men echter als een kip zonder
kop, ^lan juicht men, wanneer doof Amerikaan-
sche luchtpiraten kunstwerken worden ver
woest. Dan jubelt men „dat het goed gaat",
wanneer telkens weër Be burgerbevolking door
gewetenlooze Engelsche vliegers wordt geter
roriseerd. Maar dan verklaart men zich tevens
solidair met hen, die door deze schanddaden
zich buitep de Europeesche cultuurgemeenschap
plaatsen f
Doch eens zal de dag komen, waarop al dit
leed gewroken zal werden. Dan zullen deze
cultuurverwoesfers de rekening gepresenteerd
krijgen, waarop geen post vergeten zal zijn.
Dan kunnen de heeren emigranten in Londen
zich wederom inschepln om te vertrekken naar
dat werelddeel, dat oorlog maakte uit winst
bejag, koloniën zal van Nederland en in
Europa kunstschatten verwoestte, omdat zij die
zelf niet bezit!
GOES. H.J.B.
Bij mij komen steeds ^veer vragen in, die Zeeuwsche volksgenooten willen
beantwoord zien.
Ik heb mij daarbij steeds op het standpunt gesteld, iM: anonieme vragen
nimmer worden behandeld, omdat maar al te dikwijls loiijkt, dat anonieme
briefschrijvers niet de bedoeling hebben om te trachten den nood van het
Volk te lenigen, maar dikwijls uitsluitend om eigen gif te spuien.
Nu is er ook een volksgenoot,' die herhaaldelijk* vragen öngeteekend had
ingezonden en teleurgesteld was, dat hij die nimmer beantwoord kreeg. Hij
vatte moed en kwam daarover eens persoonlijk met mij praten en aan het
eind van het gesprek vroeg hij-mij de vragen, die hij gesteld had en die
dus niet meer anoniem waren in de Zeeuwsche Stroom te- behandelen.
Aangezien ik van meening ben, dat wij als nationaal socialisten slechts één
plicht hebben, n.l. om ons in dienst te stellen van het Volk, en dat daarom
onze daden niet alleen aan het Volk bekend mogen zijn, maar zelfs aan
het Volk bekend moeten zijn," hoop ik in dit en enkele daarop volgende num
mers van de Zeeuwsche Stroom eenige vragen te beantwoorden, die blijk
baar leven in het gemoed van vele Nederlanders, die hun Volk en hun Vader-
land zeer lief hebben.
Alvorens hiertoe over te gaan, Wil ik een groot misverstand uit den weg
ruimen.
Het schijnt, dat volksg'enootén die' niet met de N.S.B. sympathiseeren, van
meening zijn, dat wij N.S.B.-ers slechts twee soorten personen kennen, n.l.
N.S.B.-ers en niet-N.S.B.-ers.
Dit,is een groote, ik zou haast zeggen fatale, vergissing. y
Wij kennen twee soorten menschen zij, die bereid zijn voor hun Volk
en Vaderland te offeren en zij, die alleen bereid zijn om aan hun Volk en
Vaderland te verdienen.
Uit den aard der zaak is het de bedoeling der N.S.B. al diegenen, die, willen
offeren voor hun Volk, te vereenigen en hen duidelijk voor oogen te stellen
wat er zou gebeuren, indien een Engelsch-Russische overwinning aan het
communisme de macht in Europa gaf.
Dat wij, N.S.B.-ers, daarover meer hebben nagedacht dan vele anderen,
is wel zeker.
En even zeker is het toch wel, dat het ons goed recht is om onze zienswijze,
die wij een levensbelang achten voor het Nederlandsche Volk, duidelijk in
'het licht te stellen. f
Vraag 1. Waarom is er ia Nederland
geen pers-vrijheid?
Die "vraag heeft niet rechtstreeks betrekking -
op het nationaal socialisme, want de persvrij
heid was reeds vóór den oorlog tijdens de
mobilisatie door de Nederlandsche regeering
opgeheven.
Ik kan U dit bewijzen door een schrijven van
den voormaligen Commandant van Zeeland,
Schout bij Nacht van der Stad, waarin dez*
meedeelt, dat het orgaan „Het Kerkorgel"
een blad, waarin allerminst over politiek, maar
alleen over kerkorgels werd gesproken alleen
mocht verschijnen onder controle van den Com
mandant voor Zeeland.
Overigens is persvrijheid alleen dan goed,
wanneer men weet, dat aan de pers alleen per
sonen verbonden zijn, die het goedé voor hun
Volk willen en niet, zooals dat bijv. met een
blad als „De Telegraaf" was, personen die
heelemaal niet in Nederland wonen, doch uit
sluitend een blad. exploiteeren voor wie er het
meest voor betaalt.
Dat de tegenwoordige kranten meer lijken op
pamfletjes dan op werkelijke kranten, is een
feit.
De papiertoestand schijnt zeer slecht tek zijn,
terwijl tallooze berichten verplicht moeten wór
den opgenomen, zooals distributie, WeHrmachts-
bericht, en dergelijke.
Wanneer de lezers van meéning zijn, dat de
tegenwoordige kranten haast niet meer leesbaar
Zijn, dan ben ik het daar volkomen mee eens
en hoop, dat dit spoedig zal kunnen verbeteren.
Vraag 2. Garandeert de N.S.B. geloofs-
en gewetensvrijheid?
De^je vraag zal ik heel kort beantwoorden.
DeHM.S.B. garandeert onder alle omstan
digheden volledige geloofs- en gewetensvrij-
held.
Ik zou geen lid der N.S.B. zijn, wanneer ik
er niet van overtuigd was, dat dezegarantie
zou worden nagekomen.
Men moet mij echter niet verkeerd verstaan
en meenen, dat dit beteekent dat iedere geeste
lijke vrijuit mag schelden, bijv. op onze vrij
willigers, die met hun leven strijden tegen het
bolsjewisme.
Dat heeft heelemaal niets met het geloof te
maken, maar is meestal een laffe aantijging
tegen onze dappere jongens, die alles voor hun
Vaderland over hebben, door personen die er
zelf nog nimmer aan gedacht hebben hun leveif
in dienst te stellen van hun Volk.
Vraag 3, Vindt de N.S.B. het prettig, dat
de radio-toestellen zijn mgenomed
De N.S.B. betreurt het altijd, wanneer er
eenig bezit van het Nederlandsche Volk teloor
gaat.
Het innemen van de radiotoestellen zou niet
geschied zijn, wanneer de Engelsche zender de
bevolking niet getracht had via de radio op te
hitsen.
Wanneer niet was komen vast te staan, dat
er néar deze uitzendingen veel geluisterd, werd
zeer tot schade van het Volk dan zouden,
naar mijne meening, de radio's niet zijn inge
komen.
Aan mij was de biogelijkheid gegeven, een
zeer beperkt aantal vrijstellingen te geven. Ik
heb deze allemaal uitgereikt en had gaarne nog
vele trouwe volksgenooten een vergunning ge
geven.
Helaas werden mij daarvoor de formulieren
niet ter beschikking gestéld.
Vraag 4. Verstaat li onder gewetensvrij
heid, dat eep predikant-op huisbezoek vrouwe
lijke gemeenteleden mag vermanen, wanneer zij
Zondag 5 Herfstmaand
Zangera in de Beweging, oefent ea houdt dezen dag vrij I
Besfutmeraad der provincie Zeeland
Kameraad Ir. M. W. -Welleman is benoemd
tot eerste volambtelijke Bestuursraad dezer Pro
vincie.
Tot heden was hij Directeur van het Gewes
telijk Arbeidsbureau in Zeeland daarvoor had
hij een leidende positie aan het Departement
van Sociale Zaken.
Hij is lid der N.S.B.. met stamboeknummer
106455, terwijl hij de functie waarneemt in de
Beweging als Districtshoofd voor den Dienst
Arbeidsinzet en Arbeidsverheffing.
Bij de provincie zal hij o.m. het toezicht krij
gen op de bedrijven, de Sociale Afdeeling en
den Planologischen Dienst.
li*. M. W. Welleman werd 16 April 1905 te
Krabbendijke geboren»
Kameraad C. Th. Wolders te Middelburg,
stamboeknummer 174939, welk'e kortelings be
noemd werd tot eeren-ambtelijk wethouder te
Middelburg, is thans benoemd tot vol-ambtelijk
wethouder te Middelburg.
De ware Nationaals Socialist praat niet veel
maar werkt voor zijn ideaal.
Deze strijders colporteeren iedere week met
Volk en Vaderland het prachtige week
blad der Beweging.
Koopt U het ook? De prijs is 6 ct. en de
inhoud is zeer belangwekkend.
zich op zedelijk gebied misdragen, ook al zou
dit met Duitschers zijn?
Natuurlijk mag een predikant ieder vrouwelijk
geniceiïtelid> dat zich op zedelijk gebied mis
draagt, met wien dan ook, daarvoor vermanen.
Mijns inziens is dit geen vraag, dit is dood
gewoon plicht.
- Vast moet natuurlijk staan, dat het inderdaad
gaat om misdragingen en dat het niet gewoon
de bedoeling van den predikant is, verwijdering
te brengen tusschen het Duitsche en het Neder
landsche Volk.
Dan zou hij zijn draht misbruiken en onder
het mom van godsdienst een sleehtg politiek
voeren.
Er is geen sprake van, dat eenigerlei predi
kant om een optreden als in deze vraag ge-
- noemd, door welke instantie dan ook, zou wor-
den vervolgd.
Vraag 5. Is het de taak der N.S.B., om
z.g.n. „onderduikers" op te sporen?
Neen, het is niet de taak van de N.S.B., om
z,g,n. „onderduikers" op te sporen. Dit is een
taak van de politie,
j Hot is wel een taak van de N.S.B., om het
"goedgezinde deel van het Nederlandsche Volk,
dat begrijpt, dat het in deze worsteling gaat
tegen het communisme, om alles Wat hun lief
is, te raden zich niet aan dwaze illusies over
te geven, maar vrijwillig mede te werken en
hun plichtte doen voor het nieuwe Europa,
waarin wij hopen dat iedere Nederlander gelijk
gerechtigd, met welk Volk dan ook, zal kunnen
leven.
De strijd der N.S.B. is' uitsluitend een strijd
voor de vrijheid van het Nederlandsche Volk.
Wanneer iemand dit niet begrijpt, dan mogen
wij op zijn minst genomen verwachten, dat hij
zooveel liefde voor zijn Volk heeft, dat hij de
moeite- wil doen om eens na te gaan, of er in
de N.S43. wellicht iets goeds- zit.
Wij hopen dat deze vreeselijke oorlog de
laatste zal zijn die er in vele* jaren in Europa
zal woeden, en kan dit naar mijne meening
alleen, het geval zijn, wanrieer Europa één. een
drachtig blok gaat vormen.
Zou dit nfet het geval zijn, dan zouden wij
over 25 jaar weer oorlog hebben, zooals na
1914 het geval'was.
Ieder volk moet zijn levenskans en levens-
resht hebben en het is onze taak te zorgen, dat
in den komenden tijd ook het Nederlandsche
Volk zijn levensrecht en vrijheid zal herkrijgen.
Vraag 6,, Is het waar, dat de N.S.B. het
ongewenscht vindt, dat aan de arbeiders in
Duitschland pakketten worden gestuurd?
Neen, het is niet waar, dat dé N.S.B. het
ongewenscht vin^tde N.S.B. juicht het zeer
toe, wanneer iemand iets kan missen, dat hij
aan de Nederlandsche arbeiders in Duitschland
daarvan wat stuurt.
Niet dat hun rantsoenen kleiner zijn dan in
Nederland, maar bijv. uit Zeeland zijn er wel
licht nog eens kleine verrassingen te zenden en
deze arbeiders hebben recht op onze volle
waardeering en ondersteuning, omdat zij ten
slotte hun offers brengen voor de toekomst
van ons land.
Het verheugt mij dan ook, dat deDuitsche
overheid de gelegenheid, geboden heeft om ge
regeld pakjes te zenden.
ma
Wie tegenwoordig ambtelijke kennisgevingen
en verordeningen leest, die kennelijk in allerijl,
in het Nederlandsch vertaald zijn door milder
bevoegden, zal het wel eens getroffen hebben,
dat hetfr'Nederlandsch niet altijd .onberispelijk
is, en wie omgekeerd Nederlanders in gesprek
hoort met Duitschers, zal wel eens geglimlacht
hebben over het onfraaie,, kroipme Duitsch, de
vele luk-rake vertalingen-op-den~klank-af, die
dan ook wel eens tot verbijsterende misverstan
den aanleiding kunnen geven.
Hoevele volkomen gelijkluidende woorden
kennen de beide talen niet, die soms wel ver
wante, maar toch* ongelijke beteekenis hebben.
Men meent al wonder wat Duitsch te kennen,
wanneer men het passief min of meer verstaat,
wanneer het op actief en juist gebruik,, aan
komt, faalt men ten eenenmale.
In dit opzicht biedt juist het stamverwante
Duitsch grootere thoeilijkjieden er liggen veel
meer voetangels en klemmen dan bij andere
vreemde talen. Bij het Fransch ligt het zoo
je weet het of je weet het niet, dat is de ge
heel andere taalbij het Duitsch méén je het
te weten, of je doet er een gooi naar en Ver-
duitscht, op hoop van zegen, een goed Neder
landsch woord en neemt het niet al te nauw
met datief en accusatief, die nu eenmaal in het
Hoogduitsch een groote rol spelen, maar in het
Nederlandsch van weinig of geen' belang zijn.
Evenmin trouwens als in het 'nederduitsch.
niedèrdeutsch of platdütsch, waar het populair
heet„Wen de net weetst ob mir oder mich,
snack (nederduitsch en Groningsch voor
spreek) plattdütsch, dan blameerst de net'-'
Het gevaar dat er zoo langzamerhand een
mengtaaltje ontstaat zonder wet of regel, een
hutspot van Nederlandsch en Duitsch, is juist
in dezen tijd niet gering te achtener sluipen
bedenkelijk vee] „germanismen" in onze mooie
taal. Niet alleen in de breede lagen des volks,
door het zooveel talrijker contact, ook in z.g.
„intellectueele" kringen, doet het verschijnsel
zich al te vaak voor.
Het Zuidnederlandsche dagblad „Het Laat-^
ste Nieuws", Brussel, betoogt in een artikel
„Traduttore, traditore", d.w.z.: vërtaler, verra
der (verrader aan de eigen taal), dat ook daar
de in het Nederlandsch uit het Duitsch en om
gekeerd de in het Duitsch uit het Nederlandsch
vertaalde letterkundige werken a( te zeer aan
het euvel mank gaan, dat men iirde vertaling
al te veel de oorspronkelijke taal herkent. Wat
zeer te betreuren is l Nederlandsch moet zuiver
Nederlandsch blijven en Hoogduitsch zuiver
Hoogduitsch.
In dien stillen strijd tusschen twee invloeden
staat onze taal als zijnde die van een numeriek
veel kleiner volk (en thans bezel^Iand) in het
nadeel. Bovendien is het Duitsch een zeer rijke
en mooie taal, die leder NedeJÜander wel dient
te kennén en fiu ook als verplicht leervak op
de Lagere School onderwezen wordt Maar
dan dienen we beide ook goed uit elkaar te
houden. Wij dwingen onze Dnitsche vrienden
veel meer achting af door in de eerste plaats
zuiver Nederlandsch te spreken en te schrijven
en daarnaast zoo mogelijk een mondvol cor
rect Duitsch dan door het koeterwaalsch,
mogen wij het koeterduitsch noemen dat
helaas meer en meer veld wint
„Het beginsel van de gezamenlijke verdedi
ging van de Germaansche leefruimte eischt, dat
er is één macht, één groote weermacht van
alle Germaansche volkeren. Wij zijn nog niet
zoover, wij staan nog maar aan het begin,
maar het zal eens zoover komen".
Deze woorden sprak de Leider tot de vrijwil
ligers van de Landwacht. In de Landwacht is,
voor wat ons grondgebied betreft, mede de
basis gelegd voor Neerlands aandeel aan de
"Germaansche weermacht ter verdediging van
deGermaansche ruimte.
Dat dit fundament goed is, is gebleken bij
de door den Leider gehouden inspectie van
de Landwacht. De Leider komt in „Volk en
Vaderland" op een en ander nog uitvoerig
terug.
Binnenkort zal de nieuwe lichting van de
Landwacht worden opgeroepen. Ook gij zult
dan uw plaats willen innemen, ter verdediging
van uw land en volk, van het geheele vaste
land tegen zijn belagers. Gij zult mede de eer
van uw vaderland willen hooghouden.
Meldt U dan, voor dienstneming in de Land
wacht (voor de W.A, gelden de desbetreffen
de orders van den Commandant der W.A.),
bouwt thans mede aan de Nederlandsche weer
baarheid, zoodat gij met de wapenen in de
vuist den vijand, Indien het zoover zou komen,
dat hij hier voet aan wal zou willen zetten,
een alleszins warme ontvangst kunt bereiden.
De Secretaris-Generaal,
Utrecht. HUYGEN. -
Hierbij vin,dt U de openhartige beantwoording van de eerste zes vragen.
In een volgend nummer hoop ik meerdere vragen te beantwoorden en ik.
noodig de volksgenooten uit, mij te laten weten wanneer zij vragen Hebben
en mij ook rustig te schrijven, wanneer zij het met mijn beantwoording van
een bepaalde vraag niet eens zijn.
Met ieder, die liefde heeft voor ons Land, wil ik graag van gedachten
wisselen en stel daarbij slechts één voorwaarde men moet van mij de
goede trouw van mijn bedoelingen aannemen eii ik beloof, van mijn vragen
stellers het zelfde te zullen gelooven.
Hou Zee i JAN DEKKER.