i een OttMi? Max Blokzijl spreekt te Of is liet moord? Zierikzee, Maandag 9 Aug. 's avonds 8 uur, ïaal Korenbeurs. Middelburg, Woensdag 11 Augustus, 's avonds 8 uur, Oos.btsrg, Donderdag 12 Aug., 's avonds 8 uur, zaal De Vuyst. Terneuzen, Vrijdag 13 Aug., des avonds 8 uur, zaal Neutraal. De Zwemscholen te Middelburg Een zeer noodige actie vanwege de Kerk Moderne Handelsgeest V/anneer- Engelsche en Amerikaansehe vlie geniers--vjeer e^ns uit groote hoogte een reeks bommen hebben neergegooid cp Nederlandsche burgers, komen in de couranten steeds adver tenties voor met deh volgenden aanhef f „Doqf, eèn noodlottig ongeval \yerd heden van ons genomen, enz- Het klinkt zooals bij een verkeersongeluk, het klinkt alsof het noodloj; het toevallig zoöv wilde, het klinkt vergoelijkend en v onschuldig. Het is alsof men zeggen wil niemand kon er iets aan doen Ma<ar volgens de waar heid zou het zijn indien men publiceerdeJOp gehitst dqor de Joden hebben Engelsche en Araerikaansehe moordenaars heden, enz Want zéó is het en zóó z^l het blijven tot den dag dat Adolf Hitler en zijn soldaten het. geweldige antwoord zal geven, gewis. - Door een noodlottig ongeval. Ja\yel 1 Indien men nu .eens eindelijk begreep dat slechts de duistere machten van hei kapitalisme, ergo, de Joden èn hun betaalde machthebhers, dezen ganschen. oorlog hebben ontketend. Indien men nu eens iets van de historie verstond en een weinig begrip had van de achtergronden van dit ontzaggelijk botsen. Indien men sic zhis den Jood zag op ,rien achtergrond, gewapend j niet dolk en pistool, zijn wapen richtende op den niet-Jood, dus ook op den Christen, op onze beschaving en cultuur, op ons Volk, op U en mij,, Maar mea, gelogft daar aan niet, nóg niet. o Men wauwelt en leutert en doet vergoe lijkend, omdat men niets weet, omdat xmen te halstarrig en te eigenwijs is, om eens te gaan onderzoeken hoe de vork dan eigenlijk in de steel zit.- Omdat men te lui' is om zelf te gaan denken, want het kost inspanning om den achtergrond van al .deze dingen, van dezen oczlog, laten we liever zeggen van deze enorme en gansche omwenteling te zoeken en te doorzien. Hejt is gemakkelijker zich te laten voorpraten en liegëh en jnaar aan te nemen wat een bepaald soort lieden zegt, die het „wel weten kunnen". Dè Jood: Ik,heb met Javhe dit-verbond Dood aan den Christenhond Men vergat, men vergeet Men gaat voort met dezelfde verwijten aan - Duitse h'agd, zonder maai* even na te gaan in welke positie de kapitalistische landen dit van zaken en verhoudingen, zonder zweem van begrip. „Wat doen zè hier" en „we hebben ze niet geroepen", wauwelt men. Het is verbazend te bemerken dat zélfs lieden met "een behoorlijke dosis verstand die nog wel eens iets in de werel3 hebben rondgekeken, toch nog derge lijke stompzinnige opmerkingen maken. Men neemt niet aan, dat Nederland sinds lang niet meer neutraal was, men vergeet de hetze tegen Duitschland ih de pers, men - ver geet zelfs dat niet eens een Duitsch voetbal elftal in Nederland mocht spelen. Men. vergeet dat tijdens de huwelijksplechtigheden van Ju liana en Biesterfeld niet het Duitsche volkslied werd gespeeld, zooals toch gebruikelijk is, maar het z.g.n. Lippe-Detmold lied, hetgeen niet an ders dan een gewone soldatendeun is. Dat men geen hakenkruisvlaggen uitstak, wat toch van zelfsprekend. zou zijn geweest, doch een ge fantaseerde vlag van een niet-bestaand vorsten dom. Er werd niets tegen' gedaan dat het plebs eenige hakenkruisvlaggen afrukte en ver nietigde. Zoo iets had men eens moeten pro- beereu met de Engelsche vlag. Maar we waren toch neutraal k.Iea vergeet, dat, de Nederlandsche vorste lijke familie wel bezoeken bracht aan Engeland, doch nooit aan Duitschland. Men vergeet het schandaal aan de grens te Venlo, waar twee Engelsche spionnen Stevens en Best op Neder- landssh grondgebied, enkele meters van de grens verwijderd in gezelschap van een Neder landsche luitenant door de 15S werden gesn7.pt. Dat was onze neutraliteit, dat een Nederlandsch stafofficier de Britsche spionnage een haiadj.e hielp - Het zou te veel ruimte vragen alles op te sommen waaraan men kon merken hoe neutraal wij wel waren. Het was ia^ groote en kleine dingen overduidelijk, aan welke zijde Neder- land stond en mén moet wel ziende blind zijn geweest 091 dit niet te begrijpen, als de kranten dagelijks vol stonden van haat en lengenberich- ten tegen Duitschland. Men weet zelfs nu niet meer dat Colijn naar Engeland reisde om het kapitaal veilig te stel len. Men herinnert zich ook niets meer van de nreer dan schunnige lectuur die onder een Christelijke regeering nota bene tegen Duitsch land verspreid werd. Er kon zelfs een boek ovee den Rijksdagbrand verschijnen dat vo'- komen vervalscbt en zelfs van vervalschte' handteekeningen voorzien was# Men is al de leugens over Van der Lubbe wrgeten en men weet ook niet meer dat er ten nadeele van Engeland nooit iets geschreven werd. De herinnering roek. Men kan niets meer herinneren van de anti- Duitsche films en dat het kon gebeuren dat een Duitsche film in Amsterdam met rotte eieren werd bekogeld, alleen omdat het een Duitsche was» Van hoogerhand heeft men hiertegen niets gedaan 1 men leuterde schijn heilig over een tevriende natie. Men ging zelfs zoover, eengelukwenschtelegram- aan den Führer te zenden na de mislukte aanslag in München, terwijl uit de papderen' van den Franschen minister Daladier is komen vast te staan, dat de heer Van Kleffens, Doctor Eelco van Kleffens, Nederlandsch minister van bui- tenlandsche zaken in een complot was dat een aanslag beoogde op Adolf Hitler en Von Rib- bentrop. O wat waren wij neutrShl, een kind kon deze komedie doorzien. En toen Noorwegen door Engeland geblokkeerd werd en de Britten zich gereed maakten Nederland binnen te val len, sloeg Duitschland toe en waren de brave toch zoo neutrale Hollanders verontwaardigd. Toen had men nog de treurige moed te vragen waarom Duitschland hier binnenviel l Natuurlijk, het gewone volk wist weinig van wat er achter de schermen gebeyrde. Dat leeft bij vet, boter, tabak en spelen. Het is allang vergeent dat we in 1914-'18 ook niets hadden, we waren toen niet eens in oorlog en toch werden we door de Engelschen geblokkeerd. Men denkt nooit meer aan Transvaal en de honderdduizenden vermoorde en gekwelde vrou^ wen en kinderen van ons bloed. Ach, men vergeet zoo snel en de Loydensche radio zorgde- wel voor nieuwe leugens en mon terde de geknakte oranjeliefde weer op met laffe gemeene beloften en het volk, het arme beklagenswaardige volk, in de groote politiek volkomen onmondige kinderen, vlogen er steeds ppnieuw weer in. Wanneer wordt Bet Hebt Zooeven werd, terwijl ik dit schreef bericht, eJat de regeering in Londen, de z.g.n. Neder landsche, het goed heeft gevonden dat onze steden zullen gebombardeerd worden,~in het belang der Engelsche overwinning. Hoeveel onzegbaar leed ia reeds veroorzaakt en hoeveel zal er nog komen door deze ge- wetenlooze bandieten daar, die notabene den oorlog aan Japan verklaarden en nu jammeren over het verlies van Indië Wanneet zal het dagen in de hoofden der Nederlanders Op 22 Juni zijn ze alweer bedrogen en-deze keer was alles zoo schoon voorbereid, zelfs met een kerkweek om de terugkomst der ge liefden te vieren. Men moest de lof cn dank zegging alleen houden, ze warén weer niet gekomen, maar zonder één oogenblik twijfelen vacht men op de volgende keer. Men kan hier niet meer spreken van een liefde eneen fana tiek vasthouden aan een ideaal of een idee, dit is afgezakt tot stompzinnig idiotisme. Wee, hen l Maar-, wee, den predikers, die cr et Heere, Heere op de lippen het volk hebben doen ge- loovcn aa i het recht der geallieerden. Wee deze herdérs, als de dag komt dat het volk de schellen van de oögen zullen vallen. Want Gcd laat zich niet bespotten. Wie Reult met god'oosen, wie. hQQJ2t^OH^fefl^Hng^lS.remrh, die al vroeg of laat de toorn van den Almach tige moeten ondervinden. x Als een gericht- is deze oorlog qyer ons gekomen. De predikanten hebben weken lang gegoocheld mef de leuze „Jezus Christus, H er der wereld waarmee zij, vo'komen misplaatst, (alsof wij dit ontkennen) willen zeggen „Hit'er niet Wij kennen deze politieke textgooche- laars wel. „Mijn Rijk is niet van deze wereld" zei de door de Joden, ten doode gemarteldp Christu^ Nimmer heeft de Führer gezegd, dat hij de heer der wereld is. Integendeel, in JJïein Kampf heeft hij uitdrukkelijk gezegd, dat hij niet gekomen is-om godsdiensten te hervormen, dit laat hij aan de geestelijken over. Maar hij duldt niet, dat zij zich met maatschappelijke vraagstukken bemoeien en het volk steeds meer verscheuren in secten en groepen, die elkaar in naam van God ten doode toe bestrijden. Dit is het heilige reght van den Führer cn millioenen volgen hem. Zelfs onder onze tegen standers zijn er lieden te vinden, die het hier mee eens zijn. Maar de kerken, bang voor hun geldelijke positie, hun privileges, hun wereld lijke macht, vlogen te hoop' en bestreden en bestrijden deze zuivere leer. Zij vervalschten haar en gaan nu samen met het godlooze bolsje wisme, dat zij nog maar kort geleden schilder» den als duivel en de antichrist. Thans bidden zij voor hun broeders in Moskou Zij^ smeeken wraak en vernietiging af over een. zuiver, een groot en rein mensch, over den Führer. Maar God, Die tot nu toe den weg van den Führer beschermde, zal hem ook nu met verlaten, in deze enorme eindworsteling. Het geestelijk bankroet. De kerken, de predikers, willen- geen alge- meene barmhartigheid. Zij willen cjc arbeiders geknecht houden en gescheiden in partijen en bonden en groepen. En nu zij zich wanhopig bekneld voelen, komen zij aandragen met texten die tegen Hitier zouden pleiten. Vergeefs, alles vergeefs. Gods medens malen langzaam maar zeker. FJu huilen de geestelijken over liet zenden van arbeiders naar Duitschland. Protesteerden zij misschien foi*n minister Römme de Nederlandsche arbeiders dreigde steun te onthouden, als zij' niet in Duitschland gingen werken Toen was Duitsch land goed, omdat het hun voordeelig was. Men moet hen kennen, deze prevelaars, die alleen nog Joodsch kunnen denken en spréken en het 'Volk vergiftigen met hun haatprediking en hun huichelachtigheid. Neen, indien het deze heeren ernst was, had- GoeS, Dinsdag 10 Aug,, 's avonds 8 uur, zaal Schuttershof. zaal Schouwburg Molenwater. aen xq een tfanklacBt at wereld in moeten slingeren, toen onze vruchten en groenten ver nietigd werden op hoog gezag, terwijl tiendui- zenden werkeloozen het noodigste moesten mis sen* Toen zwegen zij, omdat de kerk het kapi-' taal niet aanvalt, dat is haar nadeelig. Thans houden zij kerkweken en zenden brief kaarten roncf waarop Duitschland wordt voor gesteld als „het dal der schaduwen des doods". Is dit geen platte politiek? j?n nu hopen zij op Engeland, waarom Omdat "hun zaakje dan op denzelfden voet voort kan gaan, met hetzelfde, godlooze. z.g.n. Christelijke regeeringssysteem. O! gij geveins- den 1 Uw geestelijk bankroet is op handen. Want luisterHun tijd is voorbij en komt nooit meer terug. Of Nederland, zal een puinhóop worden en gansch Europa gebokjewiseerd, of Wtler zal aan den grootscben opbouw beginnen met allen d^e van goeden wille .zijn. Gedufd 1 Die opbouw komt 1 Geen kringe- tjesgeschrijf van Britsche en Amérikaspache piloten in de lucht, geen zinloos gegooi op steden en eeuwen-oude cultuurschatten zal iets kunnen baten. Het jonge veerkrachtige Natio- naal-Socialisme, de millioenen jongens aan het front, waar ook ons beste bloed strijdt en vloeit, die zullen winnen en het stokoud door Joden geregeerde kapitalisme zal in zijn eigen bloed smooren. D# hemel zij diegenen genadig, die nog hopen op de overwinning van- lieden voor wien niets meer heilig is. Zij zullen eens weten dat hun liefste bezit hun niet wordt ontrukt door een „noodlottig ohgeval", doch door een kliek geraffineerde demonische egedsten, die mét de hand op het „Woord'" en met ten hemel geslagen oogen redekavelen over Waarheid en Gerechtigheid, ak ware" dit hun ernst.' De Gespikkelde Veuget. handelingen aan ie knoopen met het bestuur van de „gele"' Bad- èn Zweminrichting. Aan het gemeentebestuur is geen verwijt te maken dat toen. alles zoo lang duurde. Djt was de «chuld van het bestuur van de „gele" zwem school dit bestuur deed zijn uiterste "best om alles maar op de lange baan te °.chuiven en in toepassing te brengen zooals dat aan the zwemschool altijd werd uitgedrukt met de vol gende woorden„Wij moeten die S'.me joppers en dat scbpiremor hier weghouden!" liiteüs^sÉïjk is er een gemeentelijke, zwem school gekomen. ..Maar, geachte lei-ers, dit is niet van zelf gegaan-- De toen zetelende leden vanvdenJRaad waren niet eenstemmig de mee ning toegedaan, dat die zwemschool in een billijke, behoefte voor de volksgezondheid zou voorzien. Sommige Raadsleden meenden, dat de dames niet tegelijkertijd mei de heeren zou den mogen zwemmen en weer anderen konden nif»» verdragen dat er op Zondag werd ge zwommen, terwijl enkelen meenden dat de ge- niiwitefinanciën het niet toelieten, - enz. enz. En dan nog wel voor een onderwerp dat de volksgezondheid ten goede komt. Maar de ge meente zwemschool is er gekomen Daarna moesten de tarieven ook door den Raad worden vastgesteld. En men zou het vermakelijk kunnen noemen, indien het niet zoo treurig ware geweest, zooals er toen in den gemeenteraad is gezwamd door Van der FeltZ. Op de meest reactionnair denkbare wijze heeft dit heerschap toen geageerd tegen het naar zijn meening veel te goedkoope tarief bij de ge meentelijke zwemschool. Hier was de spreek buis aan 't woord van bij de „gele" zwemschool financieel geïnteresseerden, di$ alles op haren en snaren zette en alsnog een laatste £ogkiq deed om voor de arme zwemmers alles te ver- ij del enT*Dit Raadslid zat toen niet de belangen van de gemeente te verdedigen, maar alleen die van- de aandeelhouders van de „gele' HET SO V JET-PARADIJS GOED NIEUWS. Ik kan je goed nieuws meedeelenvanaf den eerste der maand zal je ketting met tien centimeter verlengd worden. (Uit-brochure welke werd verspreid door De Zeeuwsche Beker.) Wij hébben eenige dagen geleden in de krant een advertentie gelezen,- waarin -werd bekend gemaakt dat voor de beoefenaars van de zwem- sport uit Middelburg en omgeving, de gelegen heid, is opengesteld om naar hartelust van het natte element te genieten en bovendien voor degenen, die de zwemkunst niet machtig zijn, deze alsnog te leeren. Dit is voor velen een verheugend „zwembe- richfe". Met de veranderde omstandigheden is oók hierin veel verbeterd en gelukkig op een wijze, dat ook de minst financieel draagkrachtigen geen beletselen meer in den weg staan om van deze nuttige sjJort te genieten." Wij geven den zwemsters en zwemmers in overweging om, nu de gelegenheid zich zoo prachtig voordoet, eer ruim gebruik te maken van beide zwemscholen. Opzettelijk schrijven wij van „beide" zwem scholen, ■syant men moet de lijdensgeschiedenis van deze aangelegenheid kennen om ook maar eenigszins de zaak te kunnen beoordeelen. Zwemschool-geschiedenis. Vroeger, toen we in Middelburg alleen de „gele" zwemschool hadden, was er voor de "minder gesitueerden geen denken aan om in de. „school" te gaan zwemnjen of daar bet zwemmen te leeren. Dit "was de schuld van het toenmalig bestuur van de Bad- en Zwegiinrich- tmg. Ex, zijn ook van overheidswege wel eens pogingen gedaan om minder bedeelden van de zwemsport in de „gele" school te laten ge nieten, maar het bestuur van die zwemschool ging dan zoo aarts conservatief te werk, door alles op de lange baan te schuiven en de noo- dige uitvluchten te verzinnen, dat onze arme medemenschen op den dijk konden blijven toe kijken terwijl mijnheer én ^ijn kinderen van de zwemsport genoten. Óp den Havendijk kleed den velen zich dan uit om met het warme weer toch ook eens te kunnen zwemmen gewoon lijk werden dezulken door de politie verjaagd, terwijl sommigen'f werden bekeurd en moesten dan even zoo vroolijk van hun armoede nog boete betalen, wegens ontkleeden op 'verboden plaats. Het was een treurige toestand. Op 24 Maart 1926 stelde het Raadslid, de heer Van der Weel, voor, om uitbreiding te geven aan de zwemgelegenheid, door onder- zwemschool. Over de zorgen van arme men sch en bekommerde zoon knaap zich niet. Ge lukkig is dit alles ten goede gekeerd en staat voor ieder de gelegenheid open, vooral nu met het mooie zomerweer, om te zwemmen. Wij hopen dat er flink gebruik van zal worden gemaakt Een woord van oprechten dank aan het Ne derlandsche Arbeidsfront, voor de. bemiddeling in deze zaak is hier zéker op zijn plaats. De Ned. Herv. Gemeente te Veere heeft hare leden en ook ni et-leden omstreeks de Pinkster dag eenige briefkaarten bezorgd, die wijzen op de kletszucht der gemeentenaren en hen op wekt te bedenken, hoe Chtfltus daar tegenover staat. Wij ontvingen uit de gemeente Veere het volgende ingezonden stuk, naar aanleiding van deze actié, dat wij hieronder publiceeren. Gij, predikers van den kansel, Wie is UW Heer? Het is een goede gedachte geweest van de Ned. Herv. Gemeente van Veere om' bij wijze van kaartcirculaire, verwijzende naar Psalm 52 vers 4„Uwe tong denkt epkel schade, als een.geslepen scheermes, werkende bedrog", de aandacht harer leden (en ongetwijfeld ook van anderen) te vestigen qp de gesprekken van den dag, door een gekarakteriseerd plaatje weer gegeven. Korten tijd tevoren werd vanwege het Zen dingscomité der Zendende Kerk en de Classi cal Deputaten van Zeeland, Brabant en Lim burg een geschriftje verspreid, blijkbaar met het doel geld bijeen te zamelen voor bet opleiden van zendelingen, om deze te zijner tijd uit te zenden. Gaat het anderen als mij, dan kan de bo vengenoemd aangehaalde bedoeling met vol doening worden begroet en het is alleen maar jammer, dat de actie een paar jaar te laat komt. Het is meer dan tijd, dat er vanwege de diverse kerkgenootschappen nu eens kracht dadig bij hare leden op wordt gewezen, hoe zij zich in deze fel bewogen tijden- krachtens hun Christelijk geloof hebben te gedragen en dat de prediking van het Evangelie van Christus ih een meer dan twintig eeuwen lang tijdperk niet tevergeefs is geweest. Het begint er meer en meer op te 'gelijken, dat geleovigen en ongeloovigen in hun dage- lyksch leven ten aanzien yau een godsdienst- Wij souden dit ook kunnen noemen„Huis zoeking gevraagd". Het geval ligt namelijk zoo. Iemand plaatste een advertentie, waarin hij een cano te koop aanbood voor de som van f40.—. Op déze advertentie ontving hij natuurlijk brieven, want een cano vöor veertig pegels nu in het geheel niét overdreven. Eén van die brieven luidde als volgt Amies, U biedt een 2 p. seilcano met peddels en zeil voor f40.—. Wilt U nadere inlichtingen zenden s.v.p. Ai» Bij in goede staeï is wil ik hem voor U hebben" en zal U «tn pcztchcqst zengen. Bc wil U er ook Jeveasmiddek-n^ bcsmzn voor zenden schrijf maar wat U hebben Als hij goed is wil ik U C ók 26Q pakjes pudésog zeode.1. U kant eens zien. Hoor ik~nog iets- van U.„ Hoogacliiesd, K. NOELS. Deze heer K. Noels woont in de Opstkruis- straat A 146-147 te Colijnspiaat. Hij heeft mooi gedrukt briefpapier, nog van groot formaat, zooais te verwachten is, maar schrijft een Ne derlandsch, dat duidt op een afloopen. van hoogstens 5 klassen van de iagere^school. Bovendien heeft Noels minstens 260 zakjes puddingpoeder en daarenboven nog bonnen bij de vleet. Hoe hij er aan koïnt, schrijft hij er jammer gènoeg niet bij. maar hoe hij er af moet kom<?n, dat zou men in Vngfct misschien wel weten. Dit soort parasieten, dit witjoodsche manneke, moet eens ami den lijve ondervinden, wat het heet levensmiddelen aan het vólk te onttrekken en ze dan te besteden om eigen genoegens te Hij is niet de eenige. Dit is oss békend. Maar al te veel gevallen komen ons ter oore van mensch en, die een ruilhandeltje met le- vensmiddekn drijven, zwarte levensmiddelen natuurlijk, en dan op die manier de distributie ontduiken en de voedselvoorziening -van ons land saboteeren. Eén dmg is echter zeker, dat deze heer Noels van Colijnspiaat nog geen honger heeft, dat hij nog van alles genoeg heeft, en dat de nood van de bevolking hem koud laat HIJ is zonder eemgen twijfel een handelaar in bonnen en een handelaar in het zwart. Daarom is en blijft: huiszoeking gewenscht bij dezen modernen handelsman".- uit „Storm en wereldbeschouwing bijna niet meer te onder scheiden zijn, althans wat de politiek en oor- logsproblemcn betreft. Vooral in de hatelijke gezindhèid jegens de aanhangers der as-mogendheden trekken zij één lijn, en wee degenen dje het waagt krachtens rijn g'eloof een afschuw te hebben voor deze geste hunner geloofsgenooten. Zij worden met den vinger achterna gewezen, gesmaad en ge hoond, van huis en have verjaagd en moeten dikwijls als eenling het leven door. Dit .weten ook de diverse kerkgenootschap pen met hun duizenden predikanten en andere zielsverzorgers, doch waar wordt door deze eens openiljk stelling genomen tegen deze mensch- en God-onteerende geloofsverzaking. Wak. de geloovige wereld heden ten dage te zien geeft, is een algemeene verzaking van -CIIA UO»- UoWJvy..— 2Jeker, het zal voor vele geloovigen in dezen tijd bijna ondoenlijk zijn den tekst van Mat+heus 5, vers 44, u.l.: „hebt Uw vijanden lief, zegent hen die U vervloeken, doet wel degenen die U haten en bidt voor degenen die U vervolgen" letterlijk op te volgen. Dat wil dan' nog niet zeggen in tegenover- gestelden zin te handelen. Door zulk een standpunt in te nemen kunnen wij niet alleen niet meer gelooven aan een gericht van God dat over de wereld gaat, doch is het mede onze sthuld dit gericht te doen voortduren en te verzwaren, omdat wij ons Godsvertrouwen hebben prijsgegeven en alleen nog redding verwachten van die volken, die naar de meening van negentig procent der Nederlanders daartoe geroepen zijn. Schreeuwt het dan-ook niet ten hemel, dat 1 de geloovige schare voor een paar jaar geleden, toen een» godsdienstig volk op het punt ver keerde door de Godlooze Bolsjewisten vernie tigd te worden, werd opgeroepen te bidden voor het behoud van Finland eii nu wederom wordt aangespoord hun smeekbeden aan te heffen voor het behoud dier eertijds vermale- deide Russen en het nog altijd aan de spits staande godsdienstige Voïk den rug wordt toe gekeerd? Dat de Aartsbisschop van Canter bury, die ais aanstichter van deze om zwenking moet worden aangerekend daarom, naar de bladen berichtten, zal? gedecoreerd worden Volk van Nedüriand, stoere Zeeuwen, waar moet het heen 'met Uw Godsvertrouwen, en Gij, predikers van den kansel, die meer dan ooit geroepen zift in deze jaren van ellende en nood die over de wereld gaat, hét ware "Evan gelie uit te dragen Gij laadt eep ontzaglijke v.erantvvoo uc.ijk- heid op U, indien ge niet in staat zijt een werkelijk Godsvertrouwen hij Uwe gemeente leden m te boezemen. Gij hebt ook te be denken, dat Ge mede schuld draagt aan het Godsgericht, dat over de wereld gaat Gij hebt immers ook niet geprotesteerd tegen de onder drukking van het Duitsche Volk na de „vrede" van Versailles. Dat Volk komt immers cok een deel van dè aarde toe de aarde is des Heeren, mitsgaders hare volheid) en aisof dit nog niet genoeg is, nog taïloozen Uwer durven de banvloek over -dit volk uit te spréken. En hoe moeten we nu aan met het uitzenden van jonge menschen, die (met alle gaven j) rijn toegerust om het Evangelie te gaan ver kondigen in Indië of ergens onder de heidenen, of althans aar! niet onder het Evangelie leven de volken Wat zullen deze jongeren, nog zoo weinig wetende van het veelbewogen en vaak smarte- lijke leven Hoe zuilen rij. de laatste jaren" onder een door haat verblinde menschheid opgegroeid zijnde, als werkelijke discipelen van Christus in den vreemde werkzaam kunnen zijn Ik huiver er van' te moeten bedenken, dat bij de eerste ontmoeting, de buiten het Evangelie levende Volken op een vraag wat de zende lingen aan de hand vJra het Evangelie zullen kunnen aantoonen, als antwoord zullen moeten ontvangen Wij komen uit een land waar twintig eeuwen het Evangelie is Verkondigd en willen \Jit ook hier onder U brengen en waarop de anderen dan zullen antwoorden„Gaat naar Uw land en inaagdschap terug. Uw handen druipen van bloed en uit Uw oogen is de gramschap en de haat vair Uw verkeerd toegepaste Evan gelie ngo niet geweken." Keer terug, tot Uw Volk, en predik hun, eerst. Zqo moge ik dan dit eenvoudig wo^rfi bc-, sluiten met de vraag: Gij, predikers op den kanaal» Wi« ia Uw Heer» dien Gg verkondigt? Hi Den gesiachtsi dig va a reehtsw van geboorte en ming. De voorn woordig in de c geven. Stond het cox toenaam of fati goeddaeht, dit w namen. Zooafs v6n een wettelijk land weinig of kerkelijke overhc uit, doordat de heid er voor zo: men uit de kale schiedenis weide Oorspronkelijk één naam, die gt naam, welke toe geduurd. Nadat op 20 N de burgerlijke ingevoerd, wérd oerdeeld bepalin tegen het willek hetgeen, ev. aals schiedde bij de jaar XI (1 Apr 9 Juli 1810 bij F lijk Decreet van ingang van 1 Ja boeken, waaronc ingevoerd in Ze Maas en Waal pen en den overig deel van Decreet van 6 1 Maart 1811. Volgens de w Jaar XI mogen namen, voorkom Renders (waarmei Roomsch-Katholi< mede die van b geschiedenis. Heel wat pen in den strijd ,ov rechtsgeldig is. Raad heeft zich digheid uitgesprc 4-1-1856 en 15-1 Reeds lang v< van—het jaar voornamen burgi voornamen, die kon vinden en dl oude geschiedeni heden ontstende omdat men daai van voornamen sprong. Bij Souverefn werd getracht de door te bepalen, niet geldend w? overoude tijden voornamen bekei Ook dit Beslu -rechtsgeldigheid waarom de- Mini van 24 Augusti ambtenaar van d houdt aan het B( worden. Al zou de wet 'geldig zijn, zij L toch vrijwel kra< Hoe is nu de Door de ambi Stand kunnen den geslachtsnam beurtenissen van staatkundig strev naam gebruikelijk Zoo werd inde voornaam gewei band met de ber (naar Melbourne Alhoewel het men aan jongens te geven, komt als„Marie" Joseph Marie. voor mannen als als Marie meeste dat men een ma heeft. Vóór f Januari lijk uit een akte direct op te ma! ^één der voornam den (dubbelen) hetzij al of niet de voornamen lienaam zonder van elkaar gesch Tal van kwestie het clandestien, slachtsnaam. Het bezwaar toe te laten, wel! naam voorkomt, door de op 1 Jan van art. 18 van van het 2de lid den burgerlijken geplaatst vóór den door eene scheiden". Aangezien de soon te onderscl dezelfde geslachte het IeVcn dezer kunnen worden menschen ook den genoemd, meer voornamen, voeren van een uitgevoerd. Een enkele bi)7 twee voornam het meest onder als Marie-Louis Hierdoor is •èaan tS^ het vor naam uit twee, Elizabeth. Verkeerde gew willekeurige voori gevalEen aanst voorhaam aan eer Bij het omwasscl haar aandacht ge! ga" op den onde geschiedde, dat met dien voorna: ander had zöoveé de kunstenares oj ak Socga moest 1 me E

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 2