i een
OttMi?
Max Blokzijl spreekt te
Of is liet moord?
Zierikzee, Maandag 9 Aug. 's avonds 8 uur, ïaal Korenbeurs.
Middelburg, Woensdag 11 Augustus, 's avonds 8 uur,
Oos.btsrg, Donderdag 12 Aug., 's avonds 8 uur, zaal De Vuyst.
Terneuzen, Vrijdag 13 Aug., des avonds 8 uur, zaal Neutraal.
De Zwemscholen te Middelburg
Een zeer noodige actie
vanwege de Kerk
Moderne Handelsgeest
V/anneer- Engelsche en Amerikaansehe vlie
geniers--vjeer e^ns uit groote hoogte een reeks
bommen hebben neergegooid cp Nederlandsche
burgers, komen in de couranten steeds adver
tenties voor met deh volgenden aanhef f „Doqf,
eèn noodlottig ongeval \yerd heden van ons
genomen, enz-
Het klinkt zooals bij een verkeersongeluk,
het klinkt alsof het noodloj; het toevallig zoöv
wilde, het klinkt vergoelijkend en v onschuldig.
Het is alsof men zeggen wil niemand kon
er iets aan doen Ma<ar volgens de waar
heid zou het zijn indien men publiceerdeJOp
gehitst dqor de Joden hebben Engelsche en
Araerikaansehe moordenaars heden, enz
Want zéó is het en zóó z^l het blijven tot
den dag dat Adolf Hitler en zijn soldaten het.
geweldige antwoord zal geven, gewis.
- Door een noodlottig ongeval. Ja\yel 1 Indien
men nu .eens eindelijk begreep dat slechts de
duistere machten van hei kapitalisme, ergo, de
Joden èn hun betaalde machthebhers, dezen
ganschen. oorlog hebben ontketend. Indien men
nu eens iets van de historie verstond en een
weinig begrip had van de achtergronden van
dit ontzaggelijk botsen. Indien men sic zhis
den Jood zag op ,rien achtergrond, gewapend
j niet dolk en pistool, zijn wapen richtende op
den niet-Jood, dus ook op den Christen, op
onze beschaving en cultuur, op ons Volk, op
U en mij,, Maar mea, gelogft daar aan niet,
nóg niet.
o Men wauwelt en leutert en doet vergoe
lijkend, omdat men niets weet, omdat xmen te
halstarrig en te eigenwijs is, om eens te gaan
onderzoeken hoe de vork dan eigenlijk in de
steel zit.-
Omdat men te lui' is om zelf te gaan denken,
want het kost inspanning om den achtergrond
van al .deze dingen, van dezen oczlog, laten
we liever zeggen van deze enorme en gansche
omwenteling te zoeken en te doorzien. Hejt is
gemakkelijker zich te laten voorpraten en liegëh
en jnaar aan te nemen wat een bepaald soort
lieden zegt, die het „wel weten kunnen".
Dè Jood: Ik,heb met Javhe dit-verbond
Dood aan den Christenhond
Men vergat, men vergeet
Men gaat voort met dezelfde verwijten aan
- Duitse h'agd, zonder maai* even na te gaan
in welke positie de kapitalistische landen dit
van zaken en verhoudingen, zonder zweem van
begrip.
„Wat doen zè hier" en „we hebben ze niet
geroepen", wauwelt men. Het is verbazend te
bemerken dat zélfs lieden met "een behoorlijke
dosis verstand die nog wel eens iets in de
werel3 hebben rondgekeken, toch nog derge
lijke stompzinnige opmerkingen maken.
Men neemt niet aan, dat Nederland sinds
lang niet meer neutraal was, men vergeet de
hetze tegen Duitschland ih de pers, men - ver
geet zelfs dat niet eens een Duitsch voetbal
elftal in Nederland mocht spelen. Men. vergeet
dat tijdens de huwelijksplechtigheden van Ju
liana en Biesterfeld niet het Duitsche volkslied
werd gespeeld, zooals toch gebruikelijk is, maar
het z.g.n. Lippe-Detmold lied, hetgeen niet an
ders dan een gewone soldatendeun is. Dat men
geen hakenkruisvlaggen uitstak, wat toch van
zelfsprekend. zou zijn geweest, doch een ge
fantaseerde vlag van een niet-bestaand vorsten
dom. Er werd niets tegen' gedaan dat het
plebs eenige hakenkruisvlaggen afrukte en ver
nietigde. Zoo iets had men eens moeten pro-
beereu met de Engelsche vlag. Maar we waren
toch neutraal
k.Iea vergeet, dat, de Nederlandsche vorste
lijke familie wel bezoeken bracht aan Engeland,
doch nooit aan Duitschland. Men vergeet het
schandaal aan de grens te Venlo, waar twee
Engelsche spionnen Stevens en Best op Neder-
landssh grondgebied, enkele meters van de
grens verwijderd in gezelschap van een Neder
landsche luitenant door de 15S werden gesn7.pt.
Dat was onze neutraliteit, dat een Nederlandsch
stafofficier de Britsche spionnage een haiadj.e
hielp -
Het zou te veel ruimte vragen alles op te
sommen waaraan men kon merken hoe neutraal
wij wel waren. Het was ia^ groote en kleine
dingen overduidelijk, aan welke zijde Neder-
land stond en mén moet wel ziende blind zijn
geweest 091 dit niet te begrijpen, als de kranten
dagelijks vol stonden van haat en lengenberich-
ten tegen Duitschland.
Men weet zelfs nu niet meer dat Colijn naar
Engeland reisde om het kapitaal veilig te stel
len. Men herinnert zich ook niets meer van de
nreer dan schunnige lectuur die onder een
Christelijke regeering nota bene tegen Duitsch
land verspreid werd. Er kon zelfs een boek
ovee den Rijksdagbrand verschijnen dat vo'-
komen vervalscbt en zelfs van vervalschte'
handteekeningen voorzien was# Men is al de
leugens over Van der Lubbe wrgeten en men
weet ook niet meer dat er ten nadeele van
Engeland nooit iets geschreven werd.
De herinnering roek.
Men kan niets meer herinneren van de anti-
Duitsche films en dat het kon gebeuren dat
een Duitsche film in Amsterdam met rotte
eieren werd bekogeld, alleen omdat het een
Duitsche was» Van hoogerhand heeft men
hiertegen niets gedaan 1 men leuterde schijn
heilig over een tevriende natie. Men ging zelfs
zoover, eengelukwenschtelegram- aan den
Führer te zenden na de mislukte aanslag in
München, terwijl uit de papderen' van den
Franschen minister Daladier is komen vast te
staan, dat de heer Van Kleffens, Doctor Eelco
van Kleffens, Nederlandsch minister van bui-
tenlandsche zaken in een complot was dat een
aanslag beoogde op Adolf Hitler en Von Rib-
bentrop.
O wat waren wij neutrShl, een kind kon
deze komedie doorzien. En toen Noorwegen
door Engeland geblokkeerd werd en de Britten
zich gereed maakten Nederland binnen te val
len, sloeg Duitschland toe en waren de brave
toch zoo neutrale Hollanders verontwaardigd.
Toen had men nog de treurige moed te vragen
waarom Duitschland hier binnenviel l
Natuurlijk, het gewone volk wist weinig van
wat er achter de schermen gebeyrde. Dat leeft
bij vet, boter, tabak en spelen. Het is allang
vergeent dat we in 1914-'18 ook niets hadden,
we waren toen niet eens in oorlog en toch
werden we door de Engelschen geblokkeerd.
Men denkt nooit meer aan Transvaal en de
honderdduizenden vermoorde en gekwelde vrou^
wen en kinderen van ons bloed.
Ach, men vergeet zoo snel en de Loydensche
radio zorgde- wel voor nieuwe leugens en mon
terde de geknakte oranjeliefde weer op met
laffe gemeene beloften en het volk, het arme
beklagenswaardige volk, in de groote politiek
volkomen onmondige kinderen, vlogen er steeds
ppnieuw weer in.
Wanneer wordt Bet Hebt
Zooeven werd, terwijl ik dit schreef bericht,
eJat de regeering in Londen, de z.g.n. Neder
landsche, het goed heeft gevonden dat onze
steden zullen gebombardeerd worden,~in het
belang der Engelsche overwinning.
Hoeveel onzegbaar leed ia reeds veroorzaakt
en hoeveel zal er nog komen door deze ge-
wetenlooze bandieten daar, die notabene den
oorlog aan Japan verklaarden en nu jammeren
over het verlies van Indië
Wanneet zal het dagen in de hoofden der
Nederlanders
Op 22 Juni zijn ze alweer bedrogen en-deze
keer was alles zoo schoon voorbereid, zelfs
met een kerkweek om de terugkomst der ge
liefden te vieren. Men moest de lof cn dank
zegging alleen houden, ze warén weer niet
gekomen, maar zonder één oogenblik twijfelen
vacht men op de volgende keer. Men kan hier
niet meer spreken van een liefde eneen fana
tiek vasthouden aan een ideaal of een idee,
dit is afgezakt tot stompzinnig idiotisme.
Wee, hen l
Maar-, wee, den predikers, die cr et Heere,
Heere op de lippen het volk hebben doen ge-
loovcn aa i het recht der geallieerden. Wee
deze herdérs, als de dag komt dat het volk
de schellen van de oögen zullen vallen. Want
Gcd laat zich niet bespotten. Wie Reult met
god'oosen, wie. hQQJ2t^OH^fefl^Hng^lS.remrh,
die al vroeg of laat de toorn van den Almach
tige moeten ondervinden. x
Als een gericht- is deze oorlog qyer ons
gekomen. De predikanten hebben weken lang
gegoocheld mef de leuze „Jezus Christus, H er
der wereld waarmee zij, vo'komen misplaatst,
(alsof wij dit ontkennen) willen zeggen „Hit'er
niet Wij kennen deze politieke textgooche-
laars wel. „Mijn Rijk is niet van deze wereld"
zei de door de Joden, ten doode gemarteldp
Christu^
Nimmer heeft de Führer gezegd, dat hij de
heer der wereld is. Integendeel, in JJïein
Kampf heeft hij uitdrukkelijk gezegd, dat hij
niet gekomen is-om godsdiensten te hervormen,
dit laat hij aan de geestelijken over. Maar hij
duldt niet, dat zij zich met maatschappelijke
vraagstukken bemoeien en het volk steeds meer
verscheuren in secten en groepen, die elkaar
in naam van God ten doode toe bestrijden.
Dit is het heilige reght van den Führer cn
millioenen volgen hem. Zelfs onder onze tegen
standers zijn er lieden te vinden, die het hier
mee eens zijn. Maar de kerken, bang voor hun
geldelijke positie, hun privileges, hun wereld
lijke macht, vlogen te hoop' en bestreden en
bestrijden deze zuivere leer. Zij vervalschten
haar en gaan nu samen met het godlooze bolsje
wisme, dat zij nog maar kort geleden schilder»
den als duivel en de antichrist. Thans bidden
zij voor hun broeders in Moskou
Zij^ smeeken wraak en vernietiging af over
een. zuiver, een groot en rein mensch, over
den Führer. Maar God, Die tot nu toe den
weg van den Führer beschermde, zal hem ook
nu met verlaten, in deze enorme eindworsteling.
Het geestelijk bankroet.
De kerken, de predikers, willen- geen alge-
meene barmhartigheid. Zij willen cjc arbeiders
geknecht houden en gescheiden in partijen en
bonden en groepen. En nu zij zich wanhopig
bekneld voelen, komen zij aandragen met texten
die tegen Hitier zouden pleiten.
Vergeefs, alles vergeefs. Gods medens
malen langzaam maar zeker. FJu huilen de
geestelijken over liet zenden van arbeiders naar
Duitschland. Protesteerden zij misschien foi*n
minister Römme de Nederlandsche arbeiders
dreigde steun te onthouden, als zij' niet in
Duitschland gingen werken Toen was Duitsch
land goed, omdat het hun voordeelig was. Men
moet hen kennen, deze prevelaars, die alleen
nog Joodsch kunnen denken en spréken en het
'Volk vergiftigen met hun haatprediking en hun
huichelachtigheid.
Neen, indien het deze heeren ernst was, had-
GoeS, Dinsdag 10 Aug,, 's avonds 8 uur, zaal Schuttershof.
zaal Schouwburg Molenwater.
aen xq een tfanklacBt at wereld in moeten
slingeren, toen onze vruchten en groenten ver
nietigd werden op hoog gezag, terwijl tiendui-
zenden werkeloozen het noodigste moesten mis
sen* Toen zwegen zij, omdat de kerk het kapi-'
taal niet aanvalt, dat is haar nadeelig.
Thans houden zij kerkweken en zenden brief
kaarten roncf waarop Duitschland wordt voor
gesteld als „het dal der schaduwen des doods".
Is dit geen platte politiek?
j?n nu hopen zij op Engeland, waarom
Omdat "hun zaakje dan op denzelfden voet
voort kan gaan, met hetzelfde, godlooze. z.g.n.
Christelijke regeeringssysteem. O! gij geveins-
den 1
Uw geestelijk bankroet is op handen. Want
luisterHun tijd is voorbij en komt nooit meer
terug. Of Nederland, zal een puinhóop worden
en gansch Europa gebokjewiseerd, of Wtler
zal aan den grootscben opbouw beginnen met
allen d^e van goeden wille .zijn.
Gedufd 1 Die opbouw komt 1 Geen kringe-
tjesgeschrijf van Britsche en Amérikaspache
piloten in de lucht, geen zinloos gegooi op
steden en eeuwen-oude cultuurschatten zal iets
kunnen baten. Het jonge veerkrachtige Natio-
naal-Socialisme, de millioenen jongens aan het
front, waar ook ons beste bloed strijdt en vloeit,
die zullen winnen en het stokoud door Joden
geregeerde kapitalisme zal in zijn eigen bloed
smooren.
D# hemel zij diegenen genadig, die nog
hopen op de overwinning van- lieden voor
wien niets meer heilig is. Zij zullen eens weten
dat hun liefste bezit hun niet wordt ontrukt
door een „noodlottig ohgeval", doch door een
kliek geraffineerde demonische egedsten, die mét
de hand op het „Woord'" en met ten hemel
geslagen oogen redekavelen over Waarheid en
Gerechtigheid, ak ware" dit hun ernst.'
De Gespikkelde Veuget.
handelingen aan ie knoopen met het bestuur
van de „gele"' Bad- èn Zweminrichting. Aan
het gemeentebestuur is geen verwijt te maken
dat toen. alles zoo lang duurde. Djt was de
«chuld van het bestuur van de „gele" zwem
school dit bestuur deed zijn uiterste "best om
alles maar op de lange baan te °.chuiven en
in toepassing te brengen zooals dat aan the
zwemschool altijd werd uitgedrukt met de vol
gende woorden„Wij moeten die S'.me joppers
en dat scbpiremor hier weghouden!"
liiteüs^sÉïjk is er een gemeentelijke, zwem
school gekomen. ..Maar, geachte lei-ers, dit is
niet van zelf gegaan-- De toen zetelende leden
vanvdenJRaad waren niet eenstemmig de mee
ning toegedaan, dat die zwemschool in een
billijke, behoefte voor de volksgezondheid zou
voorzien. Sommige Raadsleden meenden, dat
de dames niet tegelijkertijd mei de heeren zou
den mogen zwemmen en weer anderen konden
nif»» verdragen dat er op Zondag werd ge
zwommen, terwijl enkelen meenden dat de ge-
niiwitefinanciën het niet toelieten, - enz. enz.
En dan nog wel voor een onderwerp dat de
volksgezondheid ten goede komt. Maar de ge
meente zwemschool is er gekomen
Daarna moesten de tarieven ook door den
Raad worden vastgesteld. En men zou het
vermakelijk kunnen noemen, indien het niet zoo
treurig ware geweest, zooals er toen in den
gemeenteraad is gezwamd door Van der FeltZ.
Op de meest reactionnair denkbare wijze heeft
dit heerschap toen geageerd tegen het naar zijn
meening veel te goedkoope tarief bij de ge
meentelijke zwemschool. Hier was de spreek
buis aan 't woord van bij de „gele" zwemschool
financieel geïnteresseerden, di$ alles op haren
en snaren zette en alsnog een laatste £ogkiq
deed om voor de arme zwemmers alles te ver-
ij del enT*Dit Raadslid zat toen niet de belangen
van de gemeente te verdedigen, maar alleen
die van- de aandeelhouders van de „gele'
HET SO V JET-PARADIJS
GOED NIEUWS. Ik kan je goed nieuws meedeelenvanaf den eerste der
maand zal je ketting met tien centimeter verlengd worden.
(Uit-brochure welke werd verspreid door De Zeeuwsche Beker.)
Wij hébben eenige dagen geleden in de krant
een advertentie gelezen,- waarin -werd bekend
gemaakt dat voor de beoefenaars van de zwem-
sport uit Middelburg en omgeving, de gelegen
heid, is opengesteld om naar hartelust van het
natte element te genieten en bovendien voor
degenen, die de zwemkunst niet machtig zijn,
deze alsnog te leeren.
Dit is voor velen een verheugend „zwembe-
richfe".
Met de veranderde omstandigheden is oók
hierin veel verbeterd en gelukkig op een wijze,
dat ook de minst financieel draagkrachtigen
geen beletselen meer in den weg staan om van
deze nuttige sjJort te genieten." Wij geven den
zwemsters en zwemmers in overweging om, nu
de gelegenheid zich zoo prachtig voordoet, eer
ruim gebruik te maken van beide zwemscholen.
Opzettelijk schrijven wij van „beide" zwem
scholen, ■syant men moet de lijdensgeschiedenis
van deze aangelegenheid kennen om ook maar
eenigszins de zaak te kunnen beoordeelen.
Zwemschool-geschiedenis.
Vroeger, toen we in Middelburg alleen de
„gele" zwemschool hadden, was er voor de
"minder gesitueerden geen denken aan om in
de. „school" te gaan zwemnjen of daar bet
zwemmen te leeren. Dit "was de schuld van het
toenmalig bestuur van de Bad- en Zwegiinrich-
tmg. Ex, zijn ook van overheidswege wel eens
pogingen gedaan om minder bedeelden van de
zwemsport in de „gele" school te laten ge
nieten, maar het bestuur van die zwemschool
ging dan zoo aarts conservatief te werk, door
alles op de lange baan te schuiven en de noo-
dige uitvluchten te verzinnen, dat onze arme
medemenschen op den dijk konden blijven toe
kijken terwijl mijnheer én ^ijn kinderen van de
zwemsport genoten. Óp den Havendijk kleed
den velen zich dan uit om met het warme weer
toch ook eens te kunnen zwemmen gewoon
lijk werden dezulken door de politie verjaagd,
terwijl sommigen'f werden bekeurd en moesten
dan even zoo vroolijk van hun armoede nog
boete betalen, wegens ontkleeden op 'verboden
plaats.
Het was een treurige toestand.
Op 24 Maart 1926 stelde het Raadslid, de
heer Van der Weel, voor, om uitbreiding te
geven aan de zwemgelegenheid, door onder-
zwemschool. Over de zorgen van arme men
sch en bekommerde zoon knaap zich niet. Ge
lukkig is dit alles ten goede gekeerd en staat
voor ieder de gelegenheid open, vooral nu met
het mooie zomerweer, om te zwemmen. Wij
hopen dat er flink gebruik van zal worden
gemaakt
Een woord van oprechten dank aan het Ne
derlandsche Arbeidsfront, voor de. bemiddeling
in deze zaak is hier zéker op zijn plaats.
De Ned. Herv. Gemeente te Veere heeft hare
leden en ook ni et-leden omstreeks de Pinkster
dag eenige briefkaarten bezorgd, die wijzen op
de kletszucht der gemeentenaren en hen op
wekt te bedenken, hoe Chtfltus daar tegenover
staat.
Wij ontvingen uit de gemeente Veere het
volgende ingezonden stuk, naar aanleiding van
deze actié, dat wij hieronder publiceeren.
Gij, predikers van den kansel,
Wie is UW Heer?
Het is een goede gedachte geweest van de
Ned. Herv. Gemeente van Veere om' bij wijze
van kaartcirculaire, verwijzende naar Psalm 52
vers 4„Uwe tong denkt epkel schade, als
een.geslepen scheermes, werkende bedrog", de
aandacht harer leden (en ongetwijfeld ook van
anderen) te vestigen qp de gesprekken van den
dag, door een gekarakteriseerd plaatje weer
gegeven.
Korten tijd tevoren werd vanwege het Zen
dingscomité der Zendende Kerk en de Classi
cal Deputaten van Zeeland, Brabant en Lim
burg een geschriftje verspreid, blijkbaar met het
doel geld bijeen te zamelen voor bet opleiden
van zendelingen, om deze te zijner tijd uit te
zenden.
Gaat het anderen als mij, dan kan de bo
vengenoemd aangehaalde bedoeling met vol
doening worden begroet en het is alleen maar
jammer, dat de actie een paar jaar te laat
komt.
Het is meer dan tijd, dat er vanwege de
diverse kerkgenootschappen nu eens kracht
dadig bij hare leden op wordt gewezen, hoe zij
zich in deze fel bewogen tijden- krachtens hun
Christelijk geloof hebben te gedragen en dat
de prediking van het Evangelie van Christus
ih een meer dan twintig eeuwen lang tijdperk
niet tevergeefs is geweest.
Het begint er meer en meer op te 'gelijken,
dat geleovigen en ongeloovigen in hun dage-
lyksch leven ten aanzien yau een godsdienst-
Wij souden dit ook kunnen noemen„Huis
zoeking gevraagd".
Het geval ligt namelijk zoo. Iemand plaatste
een advertentie, waarin hij een cano te koop
aanbood voor de som van f40.—.
Op déze advertentie ontving hij natuurlijk
brieven, want een cano vöor veertig pegels
nu in het geheel niét overdreven.
Eén van die brieven luidde als volgt
Amies,
U biedt een 2 p. seilcano met peddels en
zeil voor f40.—. Wilt U nadere inlichtingen
zenden s.v.p.
Ai» Bij in goede staeï is wil ik hem voor
U hebben" en zal U «tn pcztchcqst zengen.
Bc wil U er ook Jeveasmiddek-n^ bcsmzn voor
zenden schrijf maar wat U hebben
Als hij goed is wil ik U C ók 26Q pakjes
pudésog zeode.1. U kant eens zien.
Hoor ik~nog iets- van U.„
Hoogacliiesd,
K. NOELS.
Deze heer K. Noels woont in de Opstkruis-
straat A 146-147 te Colijnspiaat. Hij heeft mooi
gedrukt briefpapier, nog van groot formaat,
zooais te verwachten is, maar schrijft een Ne
derlandsch, dat duidt op een afloopen. van
hoogstens 5 klassen van de iagere^school.
Bovendien heeft Noels minstens 260 zakjes
puddingpoeder en daarenboven nog bonnen bij
de vleet.
Hoe hij er aan koïnt, schrijft hij er jammer
gènoeg niet bij. maar hoe hij er af moet kom<?n,
dat zou men in Vngfct misschien wel weten.
Dit soort parasieten, dit witjoodsche manneke,
moet eens ami den lijve ondervinden, wat het
heet levensmiddelen aan het vólk te onttrekken
en ze dan te besteden om eigen genoegens te
Hij is niet de eenige. Dit is oss békend.
Maar al te veel gevallen komen ons ter oore
van mensch en, die een ruilhandeltje met le-
vensmiddekn drijven, zwarte levensmiddelen
natuurlijk, en dan op die manier de distributie
ontduiken en de voedselvoorziening -van ons
land saboteeren.
Eén dmg is echter zeker, dat deze heer
Noels van Colijnspiaat nog geen honger heeft,
dat hij nog van alles genoeg heeft, en dat de
nood van de bevolking hem koud laat
HIJ is zonder eemgen twijfel een handelaar
in bonnen en een handelaar in het zwart.
Daarom is en blijft: huiszoeking gewenscht
bij dezen modernen handelsman".-
uit „Storm
en wereldbeschouwing bijna niet meer te onder
scheiden zijn, althans wat de politiek en oor-
logsproblemcn betreft.
Vooral in de hatelijke gezindhèid jegens de
aanhangers der as-mogendheden trekken zij één
lijn, en wee degenen dje het waagt krachtens
rijn g'eloof een afschuw te hebben voor deze
geste hunner geloofsgenooten. Zij worden met
den vinger achterna gewezen, gesmaad en ge
hoond, van huis en have verjaagd en moeten
dikwijls als eenling het leven door.
Dit .weten ook de diverse kerkgenootschap
pen met hun duizenden predikanten en andere
zielsverzorgers, doch waar wordt door deze
eens openiljk stelling genomen tegen deze
mensch- en God-onteerende geloofsverzaking.
Wak. de geloovige wereld heden ten dage te
zien geeft, is een algemeene verzaking van
-CIIA UO»- UoWJvy..—
2Jeker, het zal voor vele geloovigen in dezen
tijd bijna ondoenlijk zijn den tekst van Mat+heus
5, vers 44, u.l.: „hebt Uw vijanden lief, zegent
hen die U vervloeken, doet wel degenen die
U haten en bidt voor degenen die U vervolgen"
letterlijk op te volgen.
Dat wil dan' nog niet zeggen in tegenover-
gestelden zin te handelen.
Door zulk een standpunt in te nemen kunnen
wij niet alleen niet meer gelooven aan een
gericht van God dat over de wereld gaat, doch
is het mede onze sthuld dit gericht te doen
voortduren en te verzwaren, omdat wij ons
Godsvertrouwen hebben prijsgegeven en alleen
nog redding verwachten van die volken, die
naar de meening van negentig procent der
Nederlanders daartoe geroepen zijn.
Schreeuwt het dan-ook niet ten hemel, dat 1
de geloovige schare voor een paar jaar geleden,
toen een» godsdienstig volk op het punt ver
keerde door de Godlooze Bolsjewisten vernie
tigd te worden, werd opgeroepen te bidden
voor het behoud van Finland eii nu wederom
wordt aangespoord hun smeekbeden aan te
heffen voor het behoud dier eertijds vermale-
deide Russen en het nog altijd aan de spits
staande godsdienstige Voïk den rug wordt toe
gekeerd? Dat de Aartsbisschop van Canter
bury, die ais aanstichter van deze om
zwenking moet worden aangerekend daarom,
naar de bladen berichtten, zal? gedecoreerd
worden
Volk van Nedüriand, stoere Zeeuwen, waar
moet het heen 'met Uw Godsvertrouwen, en
Gij, predikers van den kansel, die meer dan
ooit geroepen zift in deze jaren van ellende en
nood die over de wereld gaat, hét ware "Evan
gelie uit te dragen
Gij laadt eep ontzaglijke v.erantvvoo uc.ijk-
heid op U, indien ge niet in staat zijt een
werkelijk Godsvertrouwen hij Uwe gemeente
leden m te boezemen. Gij hebt ook te be
denken, dat Ge mede schuld draagt aan het
Godsgericht, dat over de wereld gaat Gij hebt
immers ook niet geprotesteerd tegen de onder
drukking van het Duitsche Volk na de „vrede"
van Versailles. Dat Volk komt immers cok
een deel van dè aarde toe de aarde is des
Heeren, mitsgaders hare volheid) en aisof dit
nog niet genoeg is, nog taïloozen Uwer durven
de banvloek over -dit volk uit te spréken.
En hoe moeten we nu aan met het uitzenden
van jonge menschen, die (met alle gaven j)
rijn toegerust om het Evangelie te gaan ver
kondigen in Indië of ergens onder de heidenen,
of althans aar! niet onder het Evangelie leven
de volken
Wat zullen deze jongeren, nog zoo weinig
wetende van het veelbewogen en vaak smarte-
lijke leven
Hoe zuilen rij. de laatste jaren" onder een
door haat verblinde menschheid opgegroeid
zijnde, als werkelijke discipelen van Christus
in den vreemde werkzaam kunnen zijn Ik
huiver er van' te moeten bedenken, dat bij de
eerste ontmoeting, de buiten het Evangelie
levende Volken op een vraag wat de zende
lingen aan de hand vJra het Evangelie zullen
kunnen aantoonen, als antwoord zullen moeten
ontvangen
Wij komen uit een land waar twintig eeuwen
het Evangelie is Verkondigd en willen \Jit ook
hier onder U brengen en waarop de anderen
dan zullen antwoorden„Gaat naar Uw land
en inaagdschap terug. Uw handen druipen van
bloed en uit Uw oogen is de gramschap en
de haat vair Uw verkeerd toegepaste Evan
gelie ngo niet geweken."
Keer terug, tot Uw Volk, en predik hun,
eerst.
Zqo moge ik dan dit eenvoudig wo^rfi bc-,
sluiten met de vraag:
Gij, predikers op den kanaal» Wi« ia Uw
Heer» dien Gg verkondigt?
Hi
Den gesiachtsi
dig va a reehtsw
van geboorte en
ming. De voorn
woordig in de c
geven.
Stond het cox
toenaam of fati
goeddaeht, dit w
namen. Zooafs
v6n een wettelijk
land weinig of
kerkelijke overhc
uit, doordat de
heid er voor zo:
men uit de kale
schiedenis weide
Oorspronkelijk
één naam, die gt
naam, welke toe
geduurd.
Nadat op 20
N de burgerlijke
ingevoerd, wérd
oerdeeld bepalin
tegen het willek
hetgeen, ev. aals
schiedde bij de
jaar XI (1 Apr
9 Juli 1810 bij F
lijk Decreet van
ingang van 1 Ja
boeken, waaronc
ingevoerd in Ze
Maas en Waal
pen en den
overig deel van
Decreet van 6
1 Maart 1811.
Volgens de w
Jaar XI mogen
namen, voorkom
Renders (waarmei
Roomsch-Katholi<
mede die van b
geschiedenis.
Heel wat pen
in den strijd ,ov
rechtsgeldig is.
Raad heeft zich
digheid uitgesprc
4-1-1856 en 15-1
Reeds lang v<
van—het jaar
voornamen burgi
voornamen, die
kon vinden en dl
oude geschiedeni
heden ontstende
omdat men daai
van voornamen
sprong.
Bij Souverefn
werd getracht de
door te bepalen,
niet geldend w?
overoude tijden
voornamen bekei
Ook dit Beslu
-rechtsgeldigheid
waarom de- Mini
van 24 Augusti
ambtenaar van d
houdt aan het B(
worden.
Al zou de wet
'geldig zijn, zij L
toch vrijwel kra<
Hoe is nu de
Door de ambi
Stand kunnen
den geslachtsnam
beurtenissen van
staatkundig strev
naam gebruikelijk
Zoo werd inde
voornaam gewei
band met de ber
(naar Melbourne
Alhoewel het
men aan jongens
te geven, komt
als„Marie"
Joseph Marie.
voor mannen als
als Marie meeste
dat men een ma
heeft.
Vóór f Januari
lijk uit een akte
direct op te ma!
^één der voornam
den (dubbelen)
hetzij al of niet
de voornamen
lienaam zonder
van elkaar gesch
Tal van kwestie
het clandestien,
slachtsnaam.
Het bezwaar
toe te laten, wel!
naam voorkomt,
door de op 1 Jan
van art. 18 van
van het 2de lid
den burgerlijken
geplaatst vóór
den door eene
scheiden".
Aangezien de
soon te onderscl
dezelfde geslachte
het IeVcn dezer
kunnen worden
menschen ook
den genoemd,
meer voornamen,
voeren van een
uitgevoerd.
Een enkele
bi)7 twee voornam
het meest onder
als Marie-Louis
Hierdoor is
•èaan tS^ het vor
naam uit twee,
Elizabeth.
Verkeerde gew
willekeurige voori
gevalEen aanst
voorhaam aan eer
Bij het omwasscl
haar aandacht ge!
ga" op den onde
geschiedde, dat
met dien voorna:
ander had zöoveé
de kunstenares oj
ak Socga moest
1
me
E