Werkkamp aan
tlea Marine-Jeugdstorm.
laagers en Zangeressen
Componisten, voor
De N.S.B. eo ie
Ckristeliike Ms» ensi.
HEEMKUNDE
Jeugd van Zeeland
Water- en melkboeren.
Oostfront - föitaeheidtop.
v aantreden
Sibbekunde en de Fransche kalender*
„Rebellen"
„Dat was Londen'
Verbetering.
Verbetering,
OPROEP
Nederlandsche taal
in Duitschland.
ONDERWIJZER
Indien men Sibbekunde beoeient en
dientengevolge onderzoekingen moet
doen in de archieven, komt men in
aanraking met het terrein der chrono
logie, d.i. de wetenschap der tijdreke
ning, die ons leert, hoe men den tijd
berekent,
In deze wetenschap spreekt men van
mathematische en technisch chronolo
gische. De technische chronologie
wordt in drieën verdeeld t.w. den ka
lender, de jaartêlling en het jaarbegin.
Al heel spoedig hebben de oudste
volken ontdekt, dat de verschillende
jaargetijden verband houden met den
.schijnbaren loop der zon om de aarde,
en dag en nacht me+ het draaien der
aarde om haar as. Daardoor kennen
we in de chronologie het maanjaca- ejp
het zonnejaar, op' welke onderwerpen
verder niet dieper wordt ingegaan.
Voor hen, wier onderzoekingen zich
uitstrekken tot_de registers van den
burgerlijken stand vóór de Frahsche
revolutie, is het van belang hen iets
meer mede te deelen over de jaartelling
der Fransche republiek.
Deze kalender was vooral het werk
van Romme, lid der Conventie. Zij
werd geacht aan te vangen in den
nacht van 21 op 22 September 1792,
den dag, waarop de republiek werd in
gesteld, tevens de herfste-vening^doch
werd eerst ingevoerd bij besluit der
Conventie van 5 October 1793. De
fraaie namen der maanden waren toen
nog niet in gebruik.
Door afschaffing der republikeinsche
kalender bij senaatsbesluit van 9 Sep
tember 1805 herstelde Napoleon den
lsten Januari 1806 den ouden of Grego-
riaansche kalender, waarna de repu
blikeinsche nog eenmaal op de proppen
kwam tijdens-de Commune van 1871.
Het republikeinsche jaar were^ ver
deeld in 12 maanden, wier fraaie na
men afkomstig zi!n van den dichter
Fabre d'Eglantine.
Het jaar begop, zooals we reeds
zagen, niet op Januari, doch op 22 Sep
tember, dus met de herfstperiode, die
duurde tot 20 December. De winter
duurde van 21 December tot 2Q Maart,
de lente van 21 Maart tot 18 Juni en de
zomer van 19 Juni tot en met 1 Sep
tember.
De herfsfomvatte de maanden Ven-
dèmaire# (wijnmaapd), Brumaire (mist-
Ten gerieve onze^ kzers volgt hieronder een overzicht van de
Kalender der eerste Fransche Republiek
van 17921805 volgens het zakboekje 1942 van het Nëd. Verbond voor Sibbekunde
oi nevelmaand) en Frimairè (koude-
maand, wintermaand of rijpmaand).
De winter omvatte de maandenNi-
vöse (sneeuwmaand), Pluvöse (regen
maand) en Ventóse (windmaand).
De lente omvatte de maanden Ger
minal (kiemmaancDi Floréal (bloei
maand en Prcdrial (weidemaand).
De zomer omvatte de maanden
Messidor (oogstmaand), Thermidor (de
warmtëmaand) en Fructidor (vrucht
maand).
Iedere maand telde 30 dagen, terwijl
zij verdeeld was in drie décades (we
ken van 10 dagen). Tegen de week van
10 dagen was een zoo hevig verzet ge;
rezen, dat zij reeds ln 1802 opgeheven
werd. Ook het etmaal was decimaal
ingedeeld in 10 uren vcai 100 njinuten
en 1000 seconden, alhoewel dit buiten
gebruik is gebleven.
De gewone dagen hadden de vol
gende nummernamenprimidi, duodi,
tridi, quartidi, quintidi, sextidi, septidi,
octidi, nonidi, decadi. Deze laatste en
de quintidi waren rustdagen.
Op het eind van hel jaar volgden
5 (in een schrikkeljaar 6) aanvullings
dagen, die feestdagen waren. Deze
overschietende dagen werden genoemd
scmsculotides, of later jours comblemen-
taires. De namen van de feestdagen
waren r feest van de deugd, van het
Genie, van den Arbeid, van de beloo
ning en van de Overtuiging na eene
periode van vier jaren „La Franciade"
genoemd, werd ingevoegd de schrikkel
dag, die eerst heette jour de la Révolu,-
tion en na 1799 jour de la Republique.
De republikeinsche jaren werden
aangegeven met "Romeinsch® cijfers.
Aangezien de jaren III, VII en XI schrik
keljaren waren, werd derhalve in Sep
tember 1795, 1799 en 1803 een dag in
gevoegd.
Een juist inzicht omtrent de Fransche
kalender kan men verkrijgen uit het
boekje „Concordance des calendriers
républicains en grégoriens" van Pièrre
Caron, uitg. Société d'histolre moderne
van 1905.
Uit dien tijd hebben we een wet, die
nog steeds van kracht is en betrekking
heeft op het gevên van voornamen,
het is de wet van 11 Germinal XI, d.i.
van den llen dag van.de 7e maand
van het jaar 11 jof 1 April 1803.
Dag c Traand
Jaar
11= 1793/1794
111 1794/1795
V= 1796/1797
VI 1797/1798
VII 1798/1799
Jaar IV
1795/1796
Jaar
VIII 1799/1800
IX 1800/1801
X= 1801/1802
XI 1802/1803
XIII 1804/1805
XIV 1805
Jaar XII
1803/1804
I Vendémiaire
I Brumaire
1 Frimaire
1 Nivóse
1 Pluvióse
1 Ventöse
1 Germinal
1 Floréal
1 Prairial
1 Messidor
1 Thermidor
1 Fructidor
22 September 23 September
22 October 23 October
21 November 22 November
21 December 22 December
20 Januari 21 Januari
19 Februari 20 Februari
24 Septemb.
24 October -
23 Novemb.
23 December
22 Januari
21 Februari
21 Maart
20 April
20 Mei
19 Juni
19 Juli
18 Augustus
22 Maart
21 April j
21 Mei
20 Juni
20 Juli
19 Augustus
Jours
complémentaires
Jaar II.IV.V, VI
17-21 September
III, VII
17-22 Sept.
VIII, IX, X, XH'; XIII
11 28 Septembèr
XI
18-23 Sept.
Over de „Stormmeeuw".
Voor het maandblad voor de Jeugd,
„De Stormmeeuw"—is een steeds stij
gende belangstelling.
Het nummer van April ls natuurlijk
geheel uitverkocht, maar het nieuwe
is er gelukkig weer.
Op dh nummer vestigen wij jullie
aller aandacht.
Hierin vinden wij o.a. een rèportage
r van de weersportkampen in Duitsch
land Reuzefijn hebben de deelnemen
de jongens het gehad.
„Uit mijn broodzak".
Wat was dit
Dat mag ik niet verklappen.
Zij, die meegedaan hebben aan de
Kerstprijsvraag, kunnen nu lezen óf ze
een prijs hebben gewonnen.
„Robbie Tromp" heeft de jongeren
niet vergeten, maar hij klaagt erover,
dat hijzelf wel eens wordt vergeten.
Jullie moeten hem nog wat meer schrij
ven, hoorl
Voor de ouderen verder nog een
interessant verslag van een stadsge-
vecht.
Het is heerlijk om dit te lezen, nog
fijner zou het zijn, om aan zoo'n ge
vecht mede te kunnen doen.
•^Kortom, het 'is een nummer om van
te smullen.
Jammer genoeg dwingt de schaarsch-
te van papier tot een beperkte oplaag
haast je dus om zoo vlug. mogelijk het
nieuwe nummer van „De Stormmeeuw"
te koopen.
Waai geen huis aan huis colportage
heeft plaats gehad, hoeft de Jeugd niet
te wanhopen dat zij niet in het bezit
kan komen van deze pracht krant,
want op aanvraag is ons blad verkrijg
baar aan „Het Gewestkwartier van
den Jeugdstorm", Turfkade 17 te Goes.
ifceest „De Stormmmeeuw", P. S.
van Gertrud Fussenegger,
uitgegeven bij „Westland", A'dam.
Een roman uit den tijd der hervor
ming, todti de boeien uit de bergen zich
tot het nieuwe geloof bekeerden. In
het dal van de Kimnach en hooger op
de bergen leefden zij. En als zij voor
de keuze gesteld, worden hun land en
hun hoeve verlaten oi het nieuwe ge
loof afzweren, trekken zij weg, hun ge-
heele bezit achterlatend, omdat zij
alleen het Woord willen en niet anders
kunnen.
Vreemden uit een ver gelegen land,,
die hun spraak niet kennen en vreem
de zeden en gewoonten meebrengen,
komen in hun hoeven en Weiden hun
vee. De achtergebleven bewoners, die
aan het oude geloof trouw bleven,
haten deze vreemden, maar ze zijn ook
verbitterd tegen de rebellen, die alles'
in de steek lieten voor „het Woord".
Na veertig jaren komt dp kleinzoon
van hun aanvoerder terug. Tain bloed
had gesproken, hij kon niet anders,
maar zijn handen staan verkeerd. Op
hem en zijn gezin rust de vloek van
de meineed, immers hij moest zijn ge-
loof afzweren, anders kon hij de hoeve
'van zijn grootvader, die fn hei bezit
van een klooster was gekomen, niet
terug krijgen. Om dezen bodem, om
dit huis, doet hij alles. Met hem is .zijn
vrouw gekomen, die van ander bloed
ie, uit een ander land en niet kan
aarden in de ruige bergen.
Even schijnt hei dat alles beier zal
gaan als zijn zoon de boer is geworden,
maar hel noodlot voltrekt zich over dit
geslacht, dat eens zijn eigen bloed en
land verliet en onder moést gaan, om
dat het zlchzelve van zijn wortels had
losgescheurd. Prachtig geteekend ls de
meid Natburg, die plotseling op de
hoeve komt en alles op gang helpt,
even geheimzinnig is haar verdwijnen.
Het verhaal is eenvoudig in een
vlotte stijl geschreven, met zeer mooie
natuurbeschrijvingen. Er zijn mooie
karakterverbeeldingen in, maar de
beste is toch Notburg, de sterke aan den
bodem i verbonden vrouw.
uitgave „Westland", A'dam.
De schrijver van dit boek leefae
jarenlang in de grootste stad deri
wereld, doorknliste haar in alle rich
tingen en-bezocht de rijkste zoowel als
de armste buurten.
De gansche verwording der demo
cratie, de ellende van het arme volk, de
buitensporigheden der rijken, -de re-
geerende lieden, die krampachtig aan
het oude, reeds lang voorbijgegane
blijven vasthouden gaan aan ons
voorbij als eén film, vol onverwachte
gebeurtenissen en belevenissen. Hoe
was Lopden Weinigen zullen het zoo
gezien en beleefd hebben als de schrij
ver van dit boek. In zijn inleiding zegt
hijmen kan de titel op verschillende
manierenlezen. Met de nadruk op
„dat" af op „was" 1 „Dat" was Londen,
zoo was het en dan verbazen we ons
niet meer dat een gericht over deze
stad moest losbreken, zoo ontzettend,
dat er gesproken kan worden dat „was"
Londen. Zooals het geweest is, zal het
nimmer meer worden. Deze stad ver
tegenwoordigde het gansche' Empire,
in al zijn grootheid, maar ook in al zijn
verwording en onmenschelijke bruut
heid. Met Londen viel het Empire.
R. Alt.
Tijdens de Paoschvacantie hebben 'n
30-tal Marinestormers in de Jachthaven
,,De Leeds" aan -de Kagerplasseif bij
VennemeeT een werkkamp gehouden.
Naast theoretisch en practisch onder
richt werd de beschikbare tijd gebruikt
voor het in orde brengen vcm het
Oefenschip „De Lichtstraal", dat eer
lang in Kampen zal worden gestation-
neerd als marinecentrum van den
Jeugdstorm.
Aan de Kaag zal de kaderschool van
de Jeugdstormmariniers worden geves
tigd.
Getrouw aan de zeevaarftraditie van
ons Volk bouwt de marinekern van den
Jeugdstorm gestaag verder aan onze
toekomst. Wanneer de moeilijke om
standigheden van vandaag zich zullen
hebben gewijzigd, kan Nederland zijn
plaats in de rij der zeevarende naties
weer eervol innemen I
Op 7 November van het jaar 1932
werd door den Leider met Maatregel
van Bestuur No. 7 van de N.S.B. de
„Weeraideeling" in het leven geroe
pen, teneinde het hooid te kunnen
bieden aan de steeds grooter worden
de terreur. Deze W.A. heeft in den loop
van enkele jaren wel bewezen, dat
haar bestaan, dringend noodzakelijk
was, waardoor zij een doom in het oog
der Regeering wcra. Reeds verschei
dene malen werden door partijleiders
in de beide Kamers vragen gesteld
over de „particuliere legermacht", ter
wijl in vrijwel alle bladen herhaalde
malen lftsterartikelen verschenen.
Het was duidelijk, dat spoedig een
verbod van de W.A. kon worden tege
moet gezien, zoodat de Leider besloot
de eer van de Beweging op te houden
en zelf de W~.A. te ontbinden. Dit ge
beurde na afloop van den vijiden
Kerstmarsch te Amsterdam, in Decem-
ioer 1935. Kort na den oorlog van. Mei
1940 werd de W.A. voor den tweeden
4teer opgëricht
Bij het tienjarig bestaan-— 7 Novem
ber 1942 is door den Commandant
der W.A. een W«A.-Strijdersteeken inge
steld voor hen, die tot de oude W.A.
hebben behoord en sindsdien steeds
actief hebben deelgenomen - aan den
strijd voor hei N<»tionaal-Socialisme.
Tevens werd echter in den order van
den Commandant bepaald,, dai zij, die
een naast familielid aan 'één der fron
ten hebben verloren, in aanmerking
komen voor hei W.A.-strijdersteeken,
alsmede zij, die zich in den loop der
jaren voor de W.A. hebben verdienste
lijk gemaakt.
Het zwart-roode lint van het Strijders-
feeken wordt gedragen boven de linker
borstzak van de uniformjas.
Oostfront.
In ons blad van 13 Bloeimaand werd
opgegeven, dat voor getoonde dapper
heid met het IJzeren Kruis Ilde klasse
onderschelden, is P. J. Rlikse (e. Mid
delburg.
Dit moet zijn
^-Legion-Rpttenführer D. Rijkse te Vlis-
eingen.
Tot onzen grooten spijt is in. het
vorige "nummer van „De Zeeuwsche
Stroom" een pijnlijke vergissing ge
maakt
Ten onrechte werd de heer C. Da-
nïëïse te Middelburg aangeduid als
één der knoeiers. Gaarne zijn wij be
reid langs dezen weg die vergissing
ongedaan te maken.
Wel had de naam vernoemd moeten
worden van den melkslijter Willemsen,
die een bekeuring heeft gekregen voor
het vervalschen van melkbonnen. Er
blijven dus drie knoeiers, en wel
G. Francke, F .Dirkse en Willemsgn.
'n Huismoeder te Middelburg schreef
ons nog over G. Francke.
Zij juichte het ten zeerste toe, dat der
gelijke individuen aan de kaak worden
gesteld.
Zij heeft zich indertijd verplicht ge
zien0 Francke als melkboer op te zeg
gen. Terecht merkte zij op, dat zoo'n
persoon in de gaten moet worden ge
houden.
Nogmaals zij hier dus vastgesteld,
dat /dé heer C. Daniëlse ten onrechte
werd beticht, wat ons natuurlijk ten
zeerste spijt.
Het onaangename voor den heer C,
Daniëlse is ons daarom zoo duidelijk,
omdat tallooze malen de N.S.B. ook ln
een kwaad daglicht werd gesteld.
De tweede
Beroepskaderleergang
van den Jeugdstorm.
Op 15 Hooimaand (Juli) a.s. begint
de tweede beroepskaderleerc^mg, die
den Jeugdstorm weer een aantal uitste
kende jeugdleiders zal leveren.
Arische jongemannen in den leeftijd
van 18 tot 25 jaar, die zoo mogelijk hun
Arbeidsdienstplicht vervuld hebben,
kunnen zich schriftelijk melden bij het
Stafkwartier, "Koningslaan 9, Utrecht. In
den linker bovenhoek van de enve
loppe vermelden„2e Beroepskader-
leergang".
Het lidmaatschap van den Jeugd
storm is voor deelnc me niet vereischt.
Zij, die voor den eersten leergang
werden afgekeurd, kunnen zich thans
opnieuw melden.
Jeugdstormsportdraagteeken
voor meisjes.
LEEST VOLK EN VADERLAND
80 cent per 3 maanden bij abonnement.
Opgeven: Koningstraat 4 te Goes.
"„Van Honk", het weekblad voor de
Nederlandsche werkers in Duitschland
geeft eenige artikelen ten beste over
hét in eere houden van de eigen taal
in Duitschland en wendt zich tegen de
alleszins verklaarbare neiging om
beide talen dooreen te haspelen, omdat
men zich ie veel „op den stroom laat
meedrijven".
Helaas -spreken de vele honderddui
zenden Nederlanders in Duitschland-in
meerderheid zoo langzamerhand een
mengelmoes van Nederlandsch en
Duitsch met vele op den klank af ver-
duitschte Nederlandsche woorden en
vemederkmdschie Duitsche woorden.
„Vleesch noch vischl" Dit is heel on
fraai en bovendien beg'ripsverwarrend.
Spreek- Nederlandsch en bij voorkeur
goed Nederlandsch
Het is goed en nuttig, dat wij jrach-
ten het Hoogduitsch grondig te Ieeren
kennen. Op lateren leeftijd is dit echter
niet heel gemakkelijk. Ons gesprek
wemelt dan van hollandismén, e'ooals
ej: helaas ook al te veel Germanismen
in onze Nederlandsche taal geslopen
zijn.
Terecht waarschuwt „Van - Honk"
tegen de houding van Nederlandeis die
meer Duitsch willen zijn dan de Duit-
schers zelf, en om in het gevilj te komen
eigen aard en eigen nationaliteit zoo
veel mogelijk verloochenen. Dit is ka
rakterloos en wordt van Duitsche zijde
allerminst gewaardeerd 1
GEMEENTE GOES (2* kL)
Gevraagd per l September 1843 mm
aan de Openbare School B (hooid
dhr. Ruisaard) die de bevoegdheid
bezit om ^pderwijs te geven iti de
lichgmelijke oefening.
Stukken in ie zenden aan den bur
gemeester, vóór 35 Juni 1942.
Legioen Rotienlührer' C. RifemenS uit
Témeuzen werd onderscheiden met iet
IJzeren Kruis lie klasse voor geioc ie
dapperheid.
In de Vormingsschool der Beweging
„De«Scheeleberg" te Lunteren geef de
Dienst Muziek vcm de Hooidafdeel ng
Vorming in den .loop van dit jaar
wederom enkele zangcursussen.
Ieder, die op zanggebied in de Be
weging werkt, of zich verder wemcht
te bekwamen, dient een dergelijken
cursus te volgen. 4
Van 17 tot 24 Juli kunnen kameraads-
kes worden opgenomen, terwijl de kci>
meraden van 9 tot 16 October wei m
zijn.
Een goede deelname wordt verwacht.
Daarom vraagt tijdig programma en
invulformuliêr aan bij den Dienst Mu
ziek, Maliebaan 43 te Utrecht. Dan
kunt U van een plaats yerzekerd zijn 1
Wederom schrijft de Dienst Muziek
van de Hoofdafdeeling Vorming een
prijgkamp uit vo«r de beste compositie
a capella voor gemengd koor- en/oi
vrouwenkoor. Tekst en muziek moeten
getuigen van begrip voor den nieuwen
tijd. Desgewenschi zijn teksten te ver
krijgen.
Als prijzen worden uitgeloofd': een
eerste prijs van honderd gulden en een
tweede prijs van vijftig gulden.
De bekroonde werken blijven eigen?
dom vcm den componist, echter vindt
de eerste uitvoering plaats onder aus
piciën vcm den Dienst Muziek.
Inzendingen onder motto worden
vóór 1 Juli 1943 verwacht aan de Hoofd
afdeeling Vorming, Dienst Muziek, Ma
liebaan 41 te. Utrecht. Het motto dient
eveneens geplaatst te wórden op een
bijgesloten enveloppe, waarin zich
naam en adres van den inzender be
vinden.
In de rubriek „Vragen, staal vrij' be
handelt „Volk en Vaderland" onder
vraag 207 in het nummer van 30 April
j.L de vraag van een Roomsch Kaiho-
liek. De vragensteller zegt, dat het voor
komt, dat leden der N.S.B.-zich minder
gunstig over den Roomsch-Katholieken
godsdienst uitlaten. Hij heeft trouwens
den indruk, dat. sommigen in de Bewe
ging zich tegen den christelijken gods
dienst in het algemeen ke=-r' Is dat
geoorloofd
Op deze vraag wordt a— Va"
het volgende antwoord gegeven
„Men moet een onderscheid maken
tusschen den christelijken godsdienst
en het streven, van door politieke
machtsbegeerte bezeten priesters en
dominees. In punt 15 -van het program
ma der N.S.B. wordt gezegd„Volle
dige godsdienst en gewetensvrijheid,
met bescherming vcm den christelijken
godsdienst voor het in Europa gelegen
deel vcm het Rijk'J.
Maar daarnaast wordt in punt 5 ge-
eischt: „Bevordering van-een. krachtig
in dienst van het ïjlgemeen beiang
staand Staatsgezag, onafhankelijk van
geldmagnaten, kerkelijke overheden en
volksgunst". Waar nu de godsdienst
en de politiek door de dienaren der
Kerk zelf zeer veel gemengd worden
is het /begrijpelijk, dat sommigen onzer
kameraden ook wel eens niet scherp
het onderscheid tusschen godsdienst
en politiek zien en als gevolg daarvan
den godsdienst aanvallen.
Maar afgezien van deze betreurens
waardige, maar overigens toch ook zeer
begrijpelijke misverstanden, valt het
niet te ontkennen, dat in de Beweging
ook elementen zijn binnengeslopen,
die zich als' tegenstanders van het
christendom uitlaten. Het wordt hier
nadrukkelijk gezegd, dat deze elemen
ten in onze Beweging niet thria hooren.
Het staat een ieder vrij te gelooven wat
hij wil. Wij, Nationaal-Socialisten,'zijn
voorstanders van volledige godsdienst
en gewetensvrijheid, maar de christe
lijke godsdienst dient te worden be
schermd."
Doekjes voor 't bloeden,
vroeger en nu
Als wij in de verkiezingsperiode
zulke aandoenlijke platen en leuzen
zagen voor Willem de Zwijger, over
de onafhankelijkheid van ons" land
en volk, over de toekomst voor het
volk, over vrijheid, over specifiek
Nederlandsche eigenschappen, over
het koningshuis, dan wisten,wii, dat
dit reclame was voor de politieke
partijen, betaald door het internatio
nale Jodendom, door Moskou of de
lie Internationale, door allen die de
ellende willen voortzetten.
MUSSERT in VoVa, 4-11-38.