dl kuis&smmkm i§ de> MfywUUgee Mm hti Uudsfetod
Internationaal kerkbezoek
Mul, m iiis m Geraaanscii bolwerk
LEZEgSYVRAGEti
Verplaatst
Jeugdstorm zet zich in
voor Nederlandsehe ar
beiders in DuitscMancL
Niet sociaal
voelende weihowde*
van Sociale Zaken
MUSSERT
MOSKOU
De Gaedroensage en het verzonken eiland
3e Ja
a].
Boekeninzameling op de meest
uitgebreide wijze.
De Jeugdstorm in geheel Nederland
staat thans aangetreden voor het in
zamelen van boeken voor den werken
den volksgenoot in Duitschland.
Nu vele volksgenooten ver van eigen
haard, veelal onbewust werken aan
de tot stand-koming van het nieuwe
Europa, moeten zij brachten putten uit
de wetenschap, dat zij door vele ban
den gebonden zijn aan hun Moeder
land. Het grootste gemis dat zij ge
voelen, is een gebrek aan Nederland
sehe lectuur.
Daar zal thans de Jeugdstorm af
doende in voorzien. De Jeugdstorm zal
zich sociaal inzetten evenals in de
maand Decèmber, toen voor de Jeugd
van Nederland duizenden stuks speel
goed werden ingezameld, gerepareerd
en uitgereikt door de Jeugdstormleden.
Zoo zullen zij zich thans inzetten om
iets te bereiken voor onze in Duitsch
land wékkende volksgenooten.
Daartoe wordt thans een beroep ge
daan op het Nederlandsehe Volk, boe
ken ter beschikking te stellen voor de
werkers in Duitschland.
Aan deze actie zal de geheele Jeugd
storm deelnemen onder het motto
Jeugdstorm zet zich in voor Nederland
sehe arbeiders in Duitschland.
Zaterdag, 6 Maart zal dê actie aan
vangen. In de grooie stadsstrekpn zul
len de jongens en meisjes met wagens,
handkarren en andere vervoermidde
len langs de huizen gaan en boeken
ophalen. De kleine streken werken in
dividueel, door de leden er op uit te
sturen met tasschen, manden, enz.
Gedurende de geheele maand Maart
zal deze actie duren. Zoowel nieuwe
als gelezen boeken zullen dankbaar
aanvaard worden. A.ls centraal verza
melpunt vcm alle boekwerken is Arn
hem aangewezen.
Niet ingezameld worden Kinderboe
ken, politieke tijdschriften en boeken,
weïke niet ia de Nederlandsehe taal
geschreven zïïn.
In de grootste boekwinkels zullen
tonnen of kisten worden geplaatst met
opschriften: Deponeert hier Uw boe
ken in voor Uw Volksgenoot, die in
Duitschland werkt. In groote zaken en'
bedrijven, waar vele bezoekers'komen,
zal tevens de gelegenheid zijn om
boeken te deponeeren.
Ook is een beroep gedaan op alle
groote uitgeverijen om" boekwerken be
schikbaar te sjellen.
Wanneer alle boeken ingezameld
zijn, wordt het geheel doorgezonden
naar Emmerich in Duitschland, alwaar
door het Nederlandsehe Arbeidsfront
zal worder): zorggedragen, dat alle boe
ken over de kampen worden gedistribu
eerd.
Op 6 Maart begint de inzameling
met meeuwen, rpeeuwkes, stormers en
stormsters. Ieder onderdeel krijgt zijn
eigen wijk en er wordt ingezameld in
handkarren, carries, enz.
De rest van de maeffid Maart wordt
alleen ingezameld op de weekdagen
na schooltijd, tusschen den middag en
's avonds tusschen licht en donker. De
leden krijgen instructie, dat zij na
schooltijd en na hun werktijd de buurt
bewerken, deur voor deur, waar zij
wonen. Dit zal geschieden in samen
werking met makkers, die in hun büurt
wenen.
Het einde dezer actie is bepaald op
Woensdag, 31 Lentemaand. De opzen
ding der boeken naar het Gewestkwar
tier is tot uiterlijk 7 Grasmaand. De
Gewestkwartiergn'zorgen.voor de door
zending naar de streek Arnhem' tot
uiterlijk 15 Grasmaand.
V er jaardógsgeseher
Hoofdstormer.
>Op uitdrukkelijk verlangen van den
Hoofdstormer, hetgeen voor den Jeugd
storm bevel is, wil hij op 19 Maart
geen s gelukstelegrammen, bloemen,
geschenken of een huldeblijk, in wel
ken vorm ook, ontvangen.
,Het dankbaarste geschenk, dat.de
Jeugdstorm den Hoofdstormer kan ge
ven, zijn boeken voor onze Nederland
sehe arbeiders in Duitschland.
Daarom zal de Jeugdstorm op 19
Maart den Hoofdstormer melden, hoe
veel boeken reeds ingezameld zijn. De
eerste weken zullen dus het leeuwen
aantal van het aantal boeken moeten
opleveren I
Op den 21sien Februari van het jaar
1943 hebben we.een groote spraakver
warring op kerkelijk terrein beleefd.
Bij 'dit woord kerkelijk behoeft nie
mand het hoofd, af te wende® en te
deen alsof het hem of haar niet aan
gaat. Want op een enkeling na be-
hooren de lezers, heizij ze dit blad met
belongs Selling inzien, hetzij met tegen
zin, uit verveling of spotlust, tot d^ een
of andere kerk. Zij interesseëreri zich
in meerdere of mindere mate voor het
geestelijk leven van die kerk, of, op
zijn minst genomen, gelooven 'Zij toch
nog wel in het bestaan van_een Opper-
wezen.
Welnu, tot die allen zou ik willen
zeggen: Vergezel mij eens top een
denkbeeldigen tocht, gemaakt op den
21sten Februari j.l. Zij, die in geen en
kelen vorm gelooven, mogen thuis
blijven. Op de anderen mag ik dus
rekenen als mijn tochtgenooten. Onze
reis zal een cgoot deel van Europa om
vallen, maar is desondanks zonder
gevaar.. Zelfs behoeft U niet bang te
zijn dat het gezelschap van iemand
van den nieuwen tijd U zal compromit-
tëeren ten aanzien van Uw kennissen,
want U kunt de reis in eigen huiska
mer meemaken.
■Zoo hier en daar zullen wij een kerk-
gebouw binnentreden en onzen indruk
ervan meenemen hoe de geloovigen ter
plaatse hun eeredienst aan aen Al
machtige vieren.
Duitschland.
Wij beginnen bij onze Oostelijke
-buren, de Duitschers.
.Wanneer wij hier de kerkgebouwen
binnentreden, treft ons overal de voor
bede voor den Führer. Met verdubbel
den ernst bid dit volk op dezen 25sten
verjaardag van het Roode Leger, dat
in het Oosten hun land en geheel Euro
pa bedreigt, om de overwinning over
dezen monsterachtigen vijand, om de
beveiliging van hun geliefden aan het
front en in het vaderland. Zij weten
waarvoor zij bidden, waarvoor zij strij
den. Reeds anderhalf jaar staan hun
mannen, hun zonen, broeders en ver
loofden in dien ontzettenden strijd tegen
een volkerenzee, die sinds een kwart
eeuw alles heeft uitgerpeid en onder
den voet geloopen wat den mensch
verheft boven het beest.
Rusland.
wanneer wij aan gene zijde
van het Oostelijk front onze Zondags-
reis zouden willen voortzetten, zouden
we daar tevergeef s naar "kerken zoeken,
e? gebouwen, die we naar het
uiterlijk nog als kerken herkenden,
zouden blijken bioscopen, godloozen
musea e.d. te herbergen. Neen, iets
Verantwoordelijk voor den inhoudde hoofd
opsteller Drs. G. Schuerman te Middelburg.
Uitgever: District 14, Zeeland v. d. Nat.-Soc
beweging. DrukkerGebrs. Siepman, Goes.
Verschijnt tweemaal per maand. Abonnementen
buiten Zeeland ƒ1.50 per jaar. P.V. 1894/23.
Gratis verspreiding.
geheel anders treffen we daar heden
aan. Het is de 25ste verjaardag van
het Roode Leger. Dat leger, waarvan
Stalin bij de oprichting heeft gezegd,
dat het tot taak zou hebben de commu
nistische revolutie in Europa te volvoe
ren, viert heden zijn feest. De vanen
met hamer en sikkel zijn overal te-zien
en in de afgedankte kerken zwelgt
men in napret over de gruwelen aan
krijgsgevangenen van ieder Euro-
peesch land (ook Nederlanders, lezer I)
bedreven. Slachten, of aan een boom
vastbinden en met een emmer waler
oveïgoten laten doodvriezew bij een
temperatuur van 30 graden onder nul,
behooren tot de gewone practijken van
deze onmenschen.
Engeland.
Maar wij vinden in dit land der god
loozen niet, hetgeen wij zochten, en
gaan daarom onze reis voortzetten naar
Engeland, waar het gelukkig niet aan
geestelijk- leven ontbreekt en we dus
ons doel, het bezoek aan den eere
dienst, kunnen bereiken. Even wordt
ons oog onaangenaam getroffen door
het embleem van hamer en sikkel, dat
We hier en daar in de straten zien.
Maar kom, we willen doze teekenen.,
tesamen met de kreten „Heil Moskou"
en „Leve Stalin", op rekening schrijven
van de weinige communisten, die Lon
den stellig rijk zal zijn. We gaan naar
de kerk I In dit -land, ,dat er zich op
'beroemd het bolwerk te zijn van chris
tendom en beschaving, zullen we vin
den, wat we zochten. .Nog onder de
bekoring van de schoone, liturgische
gezangen, worden we wreed opge
schrikt door de voorbede daar uitge
sproken. Gods,, zegen wordt afge
smeekt voor de gruwelijke, gansch on-
menschelijk geworden legermassa's
van het''wijde Rusland. De overwin
ning wordt gevraagd voor dit leger,
dat de communistische wereldrevolutie
op zijn program heeft staan. De massa
moordenaar, Stalin, wordt in de hoede
der Almacht aanbevolen. Engeland,
godsdienstig Engeland, viert de ver
jaardag van het Roode Leger, en zijn
priesters vergeten, ja verraden hun tien
duizenden collega's, die juist door
deze jarige zijn vermoord.
Nederland.
Wij willen trachten na dezen tocht
vol van tegenstrijdige indrukkeq, dich-
fer bij huis wat meer houvast te vinden.
Wij treden daartoe onze eigen kerk
binnen, hetzij dat wij protestant of ka
tholiek zijn.
Gij allen weet reeds, wat onze geeste
lijke overheden op dien dag naar voren
hebben gebracht. Nu willen wij, even
min als dp Leider van het Nederland
sehe Volk, aan de ICerk het recht ont
zeggen om, waar de'staat h.i. op dwaal
wegen is, een waarschuwend geluid-
te laten hooren. Maar wel verwijten
wij haar eenzijdigheid in dit opzicht.
Waarom nu de stem verheven tegen
inderdaad harde maatregelen, maar
die getroffen worden in oorlogstijd door
een volk dat de zwaarste offers niet
heeft ontzien om een levende muur op
te werpen tegen het communisme,
en destijds gezwegen toen in vollen
vredestijd de godloozenvereeniging in
Amsterdam, op christelijke feestdagen
gelegenheid gaf op Christus-beelden të
schieten en ze te bespuwen, zonder dat
dit van staatswege werd verhinderd.
Waarom gezwegen toen mlllioenen
kilogrammen tuinbouwproducten wer
den vernietigd, terwijl tienduizenden
zieke en zwakke kinderen van werkloo-
zen en andere uitgestootenen ze moes
ten ontberen, omdat ze deze niet kon
den betalen Waarom zwijgen wan
neer een groot deel van het Nederland
sehe volk de bestrijders van het bolsje
wistisch gevaar, zooveel mogelijk
hindert en in den rug. aanvalt, ja zelfs
tot sluipmoorden zijn toevlucht neemt'?
Ook in de voorbede die eenzijdigheid.
Het gebed voor de koningin, voor de
joden ontbreekt zelden. Maar waarom
worden steevast die 16000 jonge Neder
landsehe, mannen vergeten, die daar
in,het Oosten het Roode gevaar helpen
keeren en die daar in de grootste
moeite en ontbering moeten leven en
strijden. Waar is de bede om afwen
ding van de bolsjewistische invasie.
Inplaats van dezen strijd te steunen,
schaart de kerk zich aan de zijde van
de tegenpartij door openlijke bn vér-
kapfë" anti-nationaal-socialisiische actie
door afbreuk te doeq aan die macht
die God aan het Roode Leger in den
weg geplaatst heeft.
België.
Tenslotte- bezoeken wij de katholieke
kerk in België en vernemen daar de
voorbede voor de strijders in 't Oosten.
Als wij «willen uitrusten van onzen
moeitijken tocht door de kerken op den
21sten Februari van dit jaar, is ons
hoofd moe en verward. Wij hebben
vele gebeden gehoord die opklommen
tot God. Maar ze waren zoo. verschil
lend, zoo tegenstrijdig,.
onvereenigbaar.
ze waren
K. te M. Vraag Wat is het verschil
tusschen de vroege vakorganisaties en
het Nederlandsehe Arbeidsfront
Antwoord De vroege vakorganisa
ties stonden do één meer, de ander
minder op hel standpunt der klassen
strijd, terwijl de onderlinge strijd tus
schen hen even fel was. Zij waren
tevens zeer eenzijdig, hetgeen de klas
sentegenstellingen sleeds meer ven
scherplen, omddt zij alleen maar de
z.g.n. werknemers organiseerden.
De vroegere organisaties vertegen
woordigen slechts een klein' deel van
de gemeenschap. Daarvandaan wqren
zij een der grooiste hinderpalen om tot
een betere gemeenschap, de socialisti
sche, te komen.
Het Nederlandsehe Arbeidsfront wil
uitsluitend een Gérneenschapsorganisa-
tie zijn, waarin voor iedereen 'n plaats
en taak is weggelegd, zonder onder
scheid van geloof of stand.
Het Nederlandsehe Arbeidsfront ziet
ieder bedrijf als een gemeenschap,
welke door de samenwerking der leden
van de bedrijfsgemeenschap kan wor
den opgevoerd. Dus niet van bovenaf,
doch van onderaf worden de apparaten
en het werk opgebouwd. Dit is het
principieele verschil, 't Nederlandsehe
Arbeidsfront tracht haar doel te ver
wezenlijken door het stellen van het
daadwerkelijk socialisme en door het
samenwerkten der leden in de bedrijfs-'
gemeenschappen.
Denkt aan onze arbeiders in
Duitschland I De Jeugdstorm
komt ook bij U om boeken.
Het is toch vrijwillig.
Wie meent, dat een tocht met de
collecte-bus van Winterhulp een droge
en geenszins opwindende bezigheid is^
yergist zich. Avonturen kan men be
leven, die U de haren te berge doen
rijzen, geestelijk althans. En men heeft
een ongekende, gelegenheid menschen-
kennis op te doen. en zich vaak grenze
loos te verbazen over zijn medevolks-
genooten. Soms vraagt men zich wel
eens in hangen twijfel af, of zij dezen
eerenaam verdienen.
Bij de laatst gehouden W. H. N.-
collecte overkwam ons hét volgende
Wij traden o.a. het kantoor van So
ciale Zaken te Vlissingen binnen. Een
bijzonder succes stelden wij ons van
dit bezoek niet voor, dacrr wij ook de
vorige keer van geen enkel lid van het
talrijk personeel een bescheiden bij
drage mochten ontvangen. Maar, uit
gaande'van de optimistische stelling,
dat zelfs de verstoktsie tegenstander
nog wel eens voor bekeering vatbaar
is, gingen wij weer tot den aanval op
het menschelijk meegevoel met de
minder bedeelden oVer. De eerste
ambtenaar, wien wij de roode Bus uit-
noodigend voorhielden, had slechts 'n
vermoeid hoofdschudden voor ons over.
Toen ontdekten wij in de aangrenzen
de kamer, te midden van het perso
neel, de wethouder van Sociale Zaken,.
Rorije. Natuurlijk boden wij ook hem
de deus aan, met de opwekkende woor
den „U, als Wethouder van Vlissin
gen, .geeft natuurlijk het goede voor
beeld én U koopt een spel dj 9 vcm Win
terhulp". Doch de heer Rorije schudde
vol afgrijzen het hoofd en zeide eenigs-
zins onlogisch„Het is vrijwillig".
„Juist daSrom", antwoordden wij. „Wij
zijn hier toch in het bureau van Soci
ale Zaken." Als de heer Rorije op dat
oogenblik in het gelukkige bezit ge
weest ware van een machinegeweer,
dan waren deze regelen niet geschre
ven 1 Hij kon nu slechts volstaat® met
nog eens en zoo mogelijk nog krachti
ger het hoofd te schudden op onze her
haalde vraag„U koopt -dus géén
speldje
Het is altijd goed zekerheid te heb
ben. Natuurlijk volgden zijn onderge
schikten ijverig het edele voorbeeld van
hun wijzen chef, diè blijk gaf over een -
vooruitzienden blik te-beschikken, want,
niet waar, zoodra de Duitschers het
verloren hebben, gaat de gehate Win
terhulp toch ook weg en dan kan de
heèr Rorije weer liefdadigheid pleaen
op de oude, -beproefde manier. Dat
probeert hij trouwens nog stoeds te
doe*"1 - 1
Meneer heeft geen tijd I
Meneer is' er niet
O. - kwam een a.s. moeder op
R. G. te H. Vraag Ik heb een var
ken dat 87 kilo woog. Mijn gezin be
staat uit 6 personen. Hoe lang moet ik
nu met het vleesch toekomen
AntwsordIemand die een varken
of een schaap slacht, jwordt hierdoor
zelfverzorger voor het artikel vleesch.
Zijn vleeschbonnen worden bij iedere
uitreiking van levensmiddelenkaarten
ingehouden.
U kunt zelf ongeveer nagaan, hoe
lang U met dit vleesoh moet doen, als
U weet hoe de rantsoenen zijn. Voor
personen boven 4 jaar is het rantsoen
750 gram, voor kinderen beneden 4
jaar 375 gram per week.
Bij deze zelfverzorging doen zich ook
nog regelmatig moeilijkheden 'Voor,
waarvan ik er hier een paar wil aan
stippen.
Ieder lid van het gezin moet aan de
zelfverzorgersregeling deelnemen, voor
één gezinslid kan slechts een uitzon
dering worden gemaakt, en voor dezen
persoon kunnen de vleeschbonnen ver
strekt worden.
Wanneer de zelfverzorging van
vleesch ophoudt, kan U weer aan
spraak maken op vleeschbonnen, maar
in den regel zal U dat niet direct op
het Distributiekantoor meegedeeld wop,
d^n. Daarvoor moet U zich dan wen
den tot de P.8.H. van Uw woonplaats,
die weet precies w.anneer U weer
vleeschbonnen of rantsoenen kunt
krijgen.
Pas nadat de P.B.H. hiervan kennis
gegeven heeft aan het Distributiekan
toor mogen aan U bonnen afgegeven
worden:
s OF
3en van beiden komt.
Wat isuw keus
Sociale Zaken om een voorschot te
vragen, daar zij op dat oogenblik in
financieel zeer moeilijke omstandighe
den verkeerde. Wat dcet nu Sociale
Zaken Helpen Kimt U begrijpen I
Eerst eens uitvragen over allerlei ge-
zins aangelegenheden, waarbij de
vrouw, toen zij op de vraag, „wat doet
Uw man antwoordde„bij het
N.A.F." toe<Jevo/gd werd „ook al van
de nieuwe orde." De vrouw vroeg den
heer Rorije te spreken, flie vanzelfspre
kend niet aanwezig was. Vele malen
moest de a.s. moedér vergeefs terug
komen, tot de heer R. eindelijk besloot,
eens wèl thffis Je geven. Dan en dan
moest zij maar op kantoor komen, hij
zou er zijn. Toen de vrouw vol hoop
verscheen, was de heer Wethouder er
toch weer niet. Aardig spelletje, niet
waar, lezer
Maar nu in ernst, en ik verzeker U,
het is ons heilige érnstWanneer komt
er aan het reeds veel te lang bestaande
rijk van dezen onsociaien Weihouder
van Sociale Zaken een -krachtdadig
deinde het geen bittere ironie, dat
deze tegenwoordige Wethouder, om
hoog geklommen over de ruggen ftan
de arbeiders, aan het hoofd staat van
Sociale Zak,en en ondertusschen stie-
kum de Winterhulp en-de Ned, Volks-
dienst op meer dan ergerlijke wijze sa
boteert over het leed heen -van dege
nen, die van hem afhankelijk zijn en
zijn hulp behoeven? In den nieuwen
tijd 'is voor dergelijke elementen geen
plaats meer. Dat zij verdwijnen en
spoedig, is de wensch van alle goed
willende volksgendoten (ook het is
in Vlissingen maar al te zeer bekend
van talrijke z.g.n. „tegenstanders"
Van de nieuwe orde) die de pracWken
van dezen Wethouder reeds zeer lang
mej«een bezorgd en verbitterd hart aan
zien H.
Het Kringhuis Walcheren is
verplaatst van Kr. Weele 19
»De Gouden SPoorf©»
Wagenaarstraat 12, M'burg.
Het telefoonno. is gebleven
2039
De Kringleider, P. I. Rosier.
In de Zeeuwsche Stroom van 26 No
vember werd beschrevep, hoe in de
namen Hengstdijk en Ossenisse neg
herinneringen voortleven uit den Ger-
maanschen Sagentijd, en hcezéer onze
provincie ook betrokken'is geweest in
den stroo'm van Germaansche geschie
denis en overlevering van vroeger
tijden.
Treffend komt dit tot uiting in het
„Goedroenlied", na" het .„Nibelungen-
lied" wel het voornaamste heldenepos
der Germanen, en waarin een belang
rijke episode ^afspeelt op het verzonken
eiland Wulpen, gelegen in den Schel-
demond, tegenover Cadzand.
"Het Goedroenlied behoort tot de zgn.
Noördzeesagen, waarin de tochten en
avonturen der Ze.e-Germanen zijn ge
boekstaafd, het voert ons in de landen
der Friezen, Denen, Hollander^. en Noor
mannen, en ook onze prowicie is er
in belangrijke mate in betrokken.
Zoo verhaalt het Góedrcenlied, hoe
Goedroen, de dochter van den Friezen
koning Hettel aan den Deenschen ko
ning Herwig zou uitgehuwelijkt, worden
en hoe zij toen geroofd werd door de
Noormannenkoningen Lodewijk en
Hartmut, en op hun schepen naar Nor-
mandië gevoerd. Onmiddellijk werd de
achtervolging ingezet door de Friezen
en Denen, verenigd met hun bondge-
nooten, waaronder de hertog van Dore-
stad (Wijk bij Duurstede). Tijdens hun
thuisvaart werden de Noormannen
door den storm verrast en zochten zij
een schuilplaats op het „Wulpenzand"
aan de Schelde. De achtervolgers, die
den woedenden storm getrotseerd had
den, overvielen de Noormannen en er
volgde een-der meest geweldige veld
slagen, waarvan de oude liederen der
Germanen weten te berichten en de
beschrijving een der indrukwekkendste
episoden van het Germaansche helden
epos uitmaakt. Nadat Hettel en vele
anderen gevallen -waren, wisten de
Noormannen met hun kosbtare buit in
den nacht te ontvlieden.
Het verhaal verteld d,an verder hoe
Goedroen naar het Normandische ko
ningshof werd gevoerd, haar man trouw
bleef en standvastig weigerde, den ko
ningszoon der Noormannen te huwen.
jarenlang lijden, waarin zij als sla
vin dé grootste vernederingen en ont
beringen moest doorstaan, werd haqr
trouw beloond, en de landingstroepen
van. Denen, Friezen en Hollanders be
vrijdden haar, na denf Noormannen-
burcht te hebben bestormd.
Het slot van het verhaal is een ver
heerlijking van de liefde, trouw en
standvastigheid van de Germaansche
vrouw.
Het eiland Wulpen, waar bovenver
melde slag plaatsvond, is nu verzon
ken. Het lag tegenover Cadsand in de
Scheldemonding en telde ten tijde van
^ons verhaal meerdere polders en een
kerkdorp.
Toen in de eerste duizend jaar van
onze jaartelling het Nauw'van Calais
steeds dieper en breeder werd, knaag
den de'getijdestroomingen steeds meer
dan het oorspronkelijk duingebied in
deze streken.
Oud-Vlissingen en Oud-Westkapelle
verdwenen in de golven en het eiland
Wulpen overslreömde herhaaldelijk,, iot
het in den Allerheiligenvloed van 1570
geheel ten onder ging. In de zandban
ken der Scheldemonding de Rassen,
de Walvischstaart, de Bol.van Knocke
e.a. meent men nog de resten van deze
verzwolgen duingebieden te herke' - on.
Lang is het geleden dat onze, pro
vincie het tooneel was van een der
meest verwoede veldslagen, waarvan
de Germaansche sagencyclus weet te
berichten. Over hef oude sl&gveld
klotsen de golven en krijschen de
meeuwen. Niet verdronken is de her
innering aan oude wapenfeiten. De na
zaten der Germaansche volken kunnen
hieruit nu nog leering putten door den
onderlingen haat, naijver en ongerech
tigheid uit te bannen, en een voorbeeld
te nemen aan de oud-Germaan sche
deugden moed, trouw, liefde en stand
vastigheid, zooals die in de oude' hel
denliederen zoo verheven tot uitdruk
king komen.
r
Het za
te betooc
beleid,
volk in
zaak is
we nu 1
In het
een stoff
dadlghei
lenigen,
sleten hi
In he
heerscht
een erge
tuigenis
stijgend
dorvenhi
de officii
de taal.
Alle
volksa
rijkdoi
koene
kliek i
kelijke
zich c
klopps
de Ne
en do
Sch<
ring I
Maar
onbereik
sert en c
Acht jcfü
stank v<
de N.S.
voor wc
het niet
Of zij:
medhinc
den we
heeft
Was 1
dat zij z<
de volki
Was
Mussert,
voosheif
doorschi
En dal
gebloed
nieuw,
werden
Was 1
dat hij t
naaL ve
ter vera
stichtte
Had n
'n fier e
land ln
bolsjewi
Uit h<
N.S.B. 1
leiding,
het Net
zwaarst
En
Doe
we o
vast J
toekoi
Wij'
ons v
Al
zooal:
hands
oogei
uit de
delijk
vernie
herrij:
hitser
Door
ttsche
van lev
peesche
Nederla