dl kuis&smmkm i§ de> MfywUUgee Mm hti Uudsfetod Internationaal kerkbezoek Mul, m iiis m Geraaanscii bolwerk LEZEgSYVRAGEti Verplaatst Jeugdstorm zet zich in voor Nederlandsehe ar beiders in DuitscMancL Niet sociaal voelende weihowde* van Sociale Zaken MUSSERT MOSKOU De Gaedroensage en het verzonken eiland 3e Ja a]. Boekeninzameling op de meest uitgebreide wijze. De Jeugdstorm in geheel Nederland staat thans aangetreden voor het in zamelen van boeken voor den werken den volksgenoot in Duitschland. Nu vele volksgenooten ver van eigen haard, veelal onbewust werken aan de tot stand-koming van het nieuwe Europa, moeten zij brachten putten uit de wetenschap, dat zij door vele ban den gebonden zijn aan hun Moeder land. Het grootste gemis dat zij ge voelen, is een gebrek aan Nederland sehe lectuur. Daar zal thans de Jeugdstorm af doende in voorzien. De Jeugdstorm zal zich sociaal inzetten evenals in de maand Decèmber, toen voor de Jeugd van Nederland duizenden stuks speel goed werden ingezameld, gerepareerd en uitgereikt door de Jeugdstormleden. Zoo zullen zij zich thans inzetten om iets te bereiken voor onze in Duitsch land wékkende volksgenooten. Daartoe wordt thans een beroep ge daan op het Nederlandsehe Volk, boe ken ter beschikking te stellen voor de werkers in Duitschland. Aan deze actie zal de geheele Jeugd storm deelnemen onder het motto Jeugdstorm zet zich in voor Nederland sehe arbeiders in Duitschland. Zaterdag, 6 Maart zal dê actie aan vangen. In de grooie stadsstrekpn zul len de jongens en meisjes met wagens, handkarren en andere vervoermidde len langs de huizen gaan en boeken ophalen. De kleine streken werken in dividueel, door de leden er op uit te sturen met tasschen, manden, enz. Gedurende de geheele maand Maart zal deze actie duren. Zoowel nieuwe als gelezen boeken zullen dankbaar aanvaard worden. A.ls centraal verza melpunt vcm alle boekwerken is Arn hem aangewezen. Niet ingezameld worden Kinderboe ken, politieke tijdschriften en boeken, weïke niet ia de Nederlandsehe taal geschreven zïïn. In de grootste boekwinkels zullen tonnen of kisten worden geplaatst met opschriften: Deponeert hier Uw boe ken in voor Uw Volksgenoot, die in Duitschland werkt. In groote zaken en' bedrijven, waar vele bezoekers'komen, zal tevens de gelegenheid zijn om boeken te deponeeren. Ook is een beroep gedaan op alle groote uitgeverijen om" boekwerken be schikbaar te sjellen. Wanneer alle boeken ingezameld zijn, wordt het geheel doorgezonden naar Emmerich in Duitschland, alwaar door het Nederlandsehe Arbeidsfront zal worder): zorggedragen, dat alle boe ken over de kampen worden gedistribu eerd. Op 6 Maart begint de inzameling met meeuwen, rpeeuwkes, stormers en stormsters. Ieder onderdeel krijgt zijn eigen wijk en er wordt ingezameld in handkarren, carries, enz. De rest van de maeffid Maart wordt alleen ingezameld op de weekdagen na schooltijd, tusschen den middag en 's avonds tusschen licht en donker. De leden krijgen instructie, dat zij na schooltijd en na hun werktijd de buurt bewerken, deur voor deur, waar zij wonen. Dit zal geschieden in samen werking met makkers, die in hun büurt wenen. Het einde dezer actie is bepaald op Woensdag, 31 Lentemaand. De opzen ding der boeken naar het Gewestkwar tier is tot uiterlijk 7 Grasmaand. De Gewestkwartiergn'zorgen.voor de door zending naar de streek Arnhem' tot uiterlijk 15 Grasmaand. V er jaardógsgeseher Hoofdstormer. >Op uitdrukkelijk verlangen van den Hoofdstormer, hetgeen voor den Jeugd storm bevel is, wil hij op 19 Maart geen s gelukstelegrammen, bloemen, geschenken of een huldeblijk, in wel ken vorm ook, ontvangen. ,Het dankbaarste geschenk, dat.de Jeugdstorm den Hoofdstormer kan ge ven, zijn boeken voor onze Nederland sehe arbeiders in Duitschland. Daarom zal de Jeugdstorm op 19 Maart den Hoofdstormer melden, hoe veel boeken reeds ingezameld zijn. De eerste weken zullen dus het leeuwen aantal van het aantal boeken moeten opleveren I Op den 21sien Februari van het jaar 1943 hebben we.een groote spraakver warring op kerkelijk terrein beleefd. Bij 'dit woord kerkelijk behoeft nie mand het hoofd, af te wende® en te deen alsof het hem of haar niet aan gaat. Want op een enkeling na be- hooren de lezers, heizij ze dit blad met belongs Selling inzien, hetzij met tegen zin, uit verveling of spotlust, tot d^ een of andere kerk. Zij interesseëreri zich in meerdere of mindere mate voor het geestelijk leven van die kerk, of, op zijn minst genomen, gelooven 'Zij toch nog wel in het bestaan van_een Opper- wezen. Welnu, tot die allen zou ik willen zeggen: Vergezel mij eens top een denkbeeldigen tocht, gemaakt op den 21sten Februari j.l. Zij, die in geen en kelen vorm gelooven, mogen thuis blijven. Op de anderen mag ik dus rekenen als mijn tochtgenooten. Onze reis zal een cgoot deel van Europa om vallen, maar is desondanks zonder gevaar.. Zelfs behoeft U niet bang te zijn dat het gezelschap van iemand van den nieuwen tijd U zal compromit- tëeren ten aanzien van Uw kennissen, want U kunt de reis in eigen huiska mer meemaken. ■Zoo hier en daar zullen wij een kerk- gebouw binnentreden en onzen indruk ervan meenemen hoe de geloovigen ter plaatse hun eeredienst aan aen Al machtige vieren. Duitschland. Wij beginnen bij onze Oostelijke -buren, de Duitschers. .Wanneer wij hier de kerkgebouwen binnentreden, treft ons overal de voor bede voor den Führer. Met verdubbel den ernst bid dit volk op dezen 25sten verjaardag van het Roode Leger, dat in het Oosten hun land en geheel Euro pa bedreigt, om de overwinning over dezen monsterachtigen vijand, om de beveiliging van hun geliefden aan het front en in het vaderland. Zij weten waarvoor zij bidden, waarvoor zij strij den. Reeds anderhalf jaar staan hun mannen, hun zonen, broeders en ver loofden in dien ontzettenden strijd tegen een volkerenzee, die sinds een kwart eeuw alles heeft uitgerpeid en onder den voet geloopen wat den mensch verheft boven het beest. Rusland. wanneer wij aan gene zijde van het Oostelijk front onze Zondags- reis zouden willen voortzetten, zouden we daar tevergeef s naar "kerken zoeken, e? gebouwen, die we naar het uiterlijk nog als kerken herkenden, zouden blijken bioscopen, godloozen musea e.d. te herbergen. Neen, iets Verantwoordelijk voor den inhoudde hoofd opsteller Drs. G. Schuerman te Middelburg. Uitgever: District 14, Zeeland v. d. Nat.-Soc beweging. DrukkerGebrs. Siepman, Goes. Verschijnt tweemaal per maand. Abonnementen buiten Zeeland ƒ1.50 per jaar. P.V. 1894/23. Gratis verspreiding. geheel anders treffen we daar heden aan. Het is de 25ste verjaardag van het Roode Leger. Dat leger, waarvan Stalin bij de oprichting heeft gezegd, dat het tot taak zou hebben de commu nistische revolutie in Europa te volvoe ren, viert heden zijn feest. De vanen met hamer en sikkel zijn overal te-zien en in de afgedankte kerken zwelgt men in napret over de gruwelen aan krijgsgevangenen van ieder Euro- peesch land (ook Nederlanders, lezer I) bedreven. Slachten, of aan een boom vastbinden en met een emmer waler oveïgoten laten doodvriezew bij een temperatuur van 30 graden onder nul, behooren tot de gewone practijken van deze onmenschen. Engeland. Maar wij vinden in dit land der god loozen niet, hetgeen wij zochten, en gaan daarom onze reis voortzetten naar Engeland, waar het gelukkig niet aan geestelijk- leven ontbreekt en we dus ons doel, het bezoek aan den eere dienst, kunnen bereiken. Even wordt ons oog onaangenaam getroffen door het embleem van hamer en sikkel, dat We hier en daar in de straten zien. Maar kom, we willen doze teekenen., tesamen met de kreten „Heil Moskou" en „Leve Stalin", op rekening schrijven van de weinige communisten, die Lon den stellig rijk zal zijn. We gaan naar de kerk I In dit -land, ,dat er zich op 'beroemd het bolwerk te zijn van chris tendom en beschaving, zullen we vin den, wat we zochten. .Nog onder de bekoring van de schoone, liturgische gezangen, worden we wreed opge schrikt door de voorbede daar uitge sproken. Gods,, zegen wordt afge smeekt voor de gruwelijke, gansch on- menschelijk geworden legermassa's van het''wijde Rusland. De overwin ning wordt gevraagd voor dit leger, dat de communistische wereldrevolutie op zijn program heeft staan. De massa moordenaar, Stalin, wordt in de hoede der Almacht aanbevolen. Engeland, godsdienstig Engeland, viert de ver jaardag van het Roode Leger, en zijn priesters vergeten, ja verraden hun tien duizenden collega's, die juist door deze jarige zijn vermoord. Nederland. Wij willen trachten na dezen tocht vol van tegenstrijdige indrukkeq, dich- fer bij huis wat meer houvast te vinden. Wij treden daartoe onze eigen kerk binnen, hetzij dat wij protestant of ka tholiek zijn. Gij allen weet reeds, wat onze geeste lijke overheden op dien dag naar voren hebben gebracht. Nu willen wij, even min als dp Leider van het Nederland sehe Volk, aan de ICerk het recht ont zeggen om, waar de'staat h.i. op dwaal wegen is, een waarschuwend geluid- te laten hooren. Maar wel verwijten wij haar eenzijdigheid in dit opzicht. Waarom nu de stem verheven tegen inderdaad harde maatregelen, maar die getroffen worden in oorlogstijd door een volk dat de zwaarste offers niet heeft ontzien om een levende muur op te werpen tegen het communisme, en destijds gezwegen toen in vollen vredestijd de godloozenvereeniging in Amsterdam, op christelijke feestdagen gelegenheid gaf op Christus-beelden të schieten en ze te bespuwen, zonder dat dit van staatswege werd verhinderd. Waarom gezwegen toen mlllioenen kilogrammen tuinbouwproducten wer den vernietigd, terwijl tienduizenden zieke en zwakke kinderen van werkloo- zen en andere uitgestootenen ze moes ten ontberen, omdat ze deze niet kon den betalen Waarom zwijgen wan neer een groot deel van het Nederland sehe volk de bestrijders van het bolsje wistisch gevaar, zooveel mogelijk hindert en in den rug. aanvalt, ja zelfs tot sluipmoorden zijn toevlucht neemt'? Ook in de voorbede die eenzijdigheid. Het gebed voor de koningin, voor de joden ontbreekt zelden. Maar waarom worden steevast die 16000 jonge Neder landsehe, mannen vergeten, die daar in,het Oosten het Roode gevaar helpen keeren en die daar in de grootste moeite en ontbering moeten leven en strijden. Waar is de bede om afwen ding van de bolsjewistische invasie. Inplaats van dezen strijd te steunen, schaart de kerk zich aan de zijde van de tegenpartij door openlijke bn vér- kapfë" anti-nationaal-socialisiische actie door afbreuk te doeq aan die macht die God aan het Roode Leger in den weg geplaatst heeft. België. Tenslotte- bezoeken wij de katholieke kerk in België en vernemen daar de voorbede voor de strijders in 't Oosten. Als wij «willen uitrusten van onzen moeitijken tocht door de kerken op den 21sten Februari van dit jaar, is ons hoofd moe en verward. Wij hebben vele gebeden gehoord die opklommen tot God. Maar ze waren zoo. verschil lend, zoo tegenstrijdig,. onvereenigbaar. ze waren K. te M. Vraag Wat is het verschil tusschen de vroege vakorganisaties en het Nederlandsehe Arbeidsfront Antwoord De vroege vakorganisa ties stonden do één meer, de ander minder op hel standpunt der klassen strijd, terwijl de onderlinge strijd tus schen hen even fel was. Zij waren tevens zeer eenzijdig, hetgeen de klas sentegenstellingen sleeds meer ven scherplen, omddt zij alleen maar de z.g.n. werknemers organiseerden. De vroegere organisaties vertegen woordigen slechts een klein' deel van de gemeenschap. Daarvandaan wqren zij een der grooiste hinderpalen om tot een betere gemeenschap, de socialisti sche, te komen. Het Nederlandsehe Arbeidsfront wil uitsluitend een Gérneenschapsorganisa- tie zijn, waarin voor iedereen 'n plaats en taak is weggelegd, zonder onder scheid van geloof of stand. Het Nederlandsehe Arbeidsfront ziet ieder bedrijf als een gemeenschap, welke door de samenwerking der leden van de bedrijfsgemeenschap kan wor den opgevoerd. Dus niet van bovenaf, doch van onderaf worden de apparaten en het werk opgebouwd. Dit is het principieele verschil, 't Nederlandsehe Arbeidsfront tracht haar doel te ver wezenlijken door het stellen van het daadwerkelijk socialisme en door het samenwerkten der leden in de bedrijfs-' gemeenschappen. Denkt aan onze arbeiders in Duitschland I De Jeugdstorm komt ook bij U om boeken. Het is toch vrijwillig. Wie meent, dat een tocht met de collecte-bus van Winterhulp een droge en geenszins opwindende bezigheid is^ yergist zich. Avonturen kan men be leven, die U de haren te berge doen rijzen, geestelijk althans. En men heeft een ongekende, gelegenheid menschen- kennis op te doen. en zich vaak grenze loos te verbazen over zijn medevolks- genooten. Soms vraagt men zich wel eens in hangen twijfel af, of zij dezen eerenaam verdienen. Bij de laatst gehouden W. H. N.- collecte overkwam ons hét volgende Wij traden o.a. het kantoor van So ciale Zaken te Vlissingen binnen. Een bijzonder succes stelden wij ons van dit bezoek niet voor, dacrr wij ook de vorige keer van geen enkel lid van het talrijk personeel een bescheiden bij drage mochten ontvangen. Maar, uit gaande'van de optimistische stelling, dat zelfs de verstoktsie tegenstander nog wel eens voor bekeering vatbaar is, gingen wij weer tot den aanval op het menschelijk meegevoel met de minder bedeelden oVer. De eerste ambtenaar, wien wij de roode Bus uit- noodigend voorhielden, had slechts 'n vermoeid hoofdschudden voor ons over. Toen ontdekten wij in de aangrenzen de kamer, te midden van het perso neel, de wethouder van Sociale Zaken,. Rorije. Natuurlijk boden wij ook hem de deus aan, met de opwekkende woor den „U, als Wethouder van Vlissin gen, .geeft natuurlijk het goede voor beeld én U koopt een spel dj 9 vcm Win terhulp". Doch de heer Rorije schudde vol afgrijzen het hoofd en zeide eenigs- zins onlogisch„Het is vrijwillig". „Juist daSrom", antwoordden wij. „Wij zijn hier toch in het bureau van Soci ale Zaken." Als de heer Rorije op dat oogenblik in het gelukkige bezit ge weest ware van een machinegeweer, dan waren deze regelen niet geschre ven 1 Hij kon nu slechts volstaat® met nog eens en zoo mogelijk nog krachti ger het hoofd te schudden op onze her haalde vraag„U koopt -dus géén speldje Het is altijd goed zekerheid te heb ben. Natuurlijk volgden zijn onderge schikten ijverig het edele voorbeeld van hun wijzen chef, diè blijk gaf over een - vooruitzienden blik te-beschikken, want, niet waar, zoodra de Duitschers het verloren hebben, gaat de gehate Win terhulp toch ook weg en dan kan de heèr Rorije weer liefdadigheid pleaen op de oude, -beproefde manier. Dat probeert hij trouwens nog stoeds te doe*"1 - 1 Meneer heeft geen tijd I Meneer is' er niet O. - kwam een a.s. moeder op R. G. te H. Vraag Ik heb een var ken dat 87 kilo woog. Mijn gezin be staat uit 6 personen. Hoe lang moet ik nu met het vleesch toekomen AntwsordIemand die een varken of een schaap slacht, jwordt hierdoor zelfverzorger voor het artikel vleesch. Zijn vleeschbonnen worden bij iedere uitreiking van levensmiddelenkaarten ingehouden. U kunt zelf ongeveer nagaan, hoe lang U met dit vleesoh moet doen, als U weet hoe de rantsoenen zijn. Voor personen boven 4 jaar is het rantsoen 750 gram, voor kinderen beneden 4 jaar 375 gram per week. Bij deze zelfverzorging doen zich ook nog regelmatig moeilijkheden 'Voor, waarvan ik er hier een paar wil aan stippen. Ieder lid van het gezin moet aan de zelfverzorgersregeling deelnemen, voor één gezinslid kan slechts een uitzon dering worden gemaakt, en voor dezen persoon kunnen de vleeschbonnen ver strekt worden. Wanneer de zelfverzorging van vleesch ophoudt, kan U weer aan spraak maken op vleeschbonnen, maar in den regel zal U dat niet direct op het Distributiekantoor meegedeeld wop, d^n. Daarvoor moet U zich dan wen den tot de P.8.H. van Uw woonplaats, die weet precies w.anneer U weer vleeschbonnen of rantsoenen kunt krijgen. Pas nadat de P.B.H. hiervan kennis gegeven heeft aan het Distributiekan toor mogen aan U bonnen afgegeven worden: s OF 3en van beiden komt. Wat isuw keus Sociale Zaken om een voorschot te vragen, daar zij op dat oogenblik in financieel zeer moeilijke omstandighe den verkeerde. Wat dcet nu Sociale Zaken Helpen Kimt U begrijpen I Eerst eens uitvragen over allerlei ge- zins aangelegenheden, waarbij de vrouw, toen zij op de vraag, „wat doet Uw man antwoordde„bij het N.A.F." toe<Jevo/gd werd „ook al van de nieuwe orde." De vrouw vroeg den heer Rorije te spreken, flie vanzelfspre kend niet aanwezig was. Vele malen moest de a.s. moedér vergeefs terug komen, tot de heer R. eindelijk besloot, eens wèl thffis Je geven. Dan en dan moest zij maar op kantoor komen, hij zou er zijn. Toen de vrouw vol hoop verscheen, was de heer Wethouder er toch weer niet. Aardig spelletje, niet waar, lezer Maar nu in ernst, en ik verzeker U, het is ons heilige érnstWanneer komt er aan het reeds veel te lang bestaande rijk van dezen onsociaien Weihouder van Sociale Zaken een -krachtdadig deinde het geen bittere ironie, dat deze tegenwoordige Wethouder, om hoog geklommen over de ruggen ftan de arbeiders, aan het hoofd staat van Sociale Zak,en en ondertusschen stie- kum de Winterhulp en-de Ned, Volks- dienst op meer dan ergerlijke wijze sa boteert over het leed heen -van dege nen, die van hem afhankelijk zijn en zijn hulp behoeven? In den nieuwen tijd 'is voor dergelijke elementen geen plaats meer. Dat zij verdwijnen en spoedig, is de wensch van alle goed willende volksgendoten (ook het is in Vlissingen maar al te zeer bekend van talrijke z.g.n. „tegenstanders" Van de nieuwe orde) die de pracWken van dezen Wethouder reeds zeer lang mej«een bezorgd en verbitterd hart aan zien H. Het Kringhuis Walcheren is verplaatst van Kr. Weele 19 »De Gouden SPoorf©» Wagenaarstraat 12, M'burg. Het telefoonno. is gebleven 2039 De Kringleider, P. I. Rosier. In de Zeeuwsche Stroom van 26 No vember werd beschrevep, hoe in de namen Hengstdijk en Ossenisse neg herinneringen voortleven uit den Ger- maanschen Sagentijd, en hcezéer onze provincie ook betrokken'is geweest in den stroo'm van Germaansche geschie denis en overlevering van vroeger tijden. Treffend komt dit tot uiting in het „Goedroenlied", na" het .„Nibelungen- lied" wel het voornaamste heldenepos der Germanen, en waarin een belang rijke episode ^afspeelt op het verzonken eiland Wulpen, gelegen in den Schel- demond, tegenover Cadzand. "Het Goedroenlied behoort tot de zgn. Noördzeesagen, waarin de tochten en avonturen der Ze.e-Germanen zijn ge boekstaafd, het voert ons in de landen der Friezen, Denen, Hollander^. en Noor mannen, en ook onze prowicie is er in belangrijke mate in betrokken. Zoo verhaalt het Góedrcenlied, hoe Goedroen, de dochter van den Friezen koning Hettel aan den Deenschen ko ning Herwig zou uitgehuwelijkt, worden en hoe zij toen geroofd werd door de Noormannenkoningen Lodewijk en Hartmut, en op hun schepen naar Nor- mandië gevoerd. Onmiddellijk werd de achtervolging ingezet door de Friezen en Denen, verenigd met hun bondge- nooten, waaronder de hertog van Dore- stad (Wijk bij Duurstede). Tijdens hun thuisvaart werden de Noormannen door den storm verrast en zochten zij een schuilplaats op het „Wulpenzand" aan de Schelde. De achtervolgers, die den woedenden storm getrotseerd had den, overvielen de Noormannen en er volgde een-der meest geweldige veld slagen, waarvan de oude liederen der Germanen weten te berichten en de beschrijving een der indrukwekkendste episoden van het Germaansche helden epos uitmaakt. Nadat Hettel en vele anderen gevallen -waren, wisten de Noormannen met hun kosbtare buit in den nacht te ontvlieden. Het verhaal verteld d,an verder hoe Goedroen naar het Normandische ko ningshof werd gevoerd, haar man trouw bleef en standvastig weigerde, den ko ningszoon der Noormannen te huwen. jarenlang lijden, waarin zij als sla vin dé grootste vernederingen en ont beringen moest doorstaan, werd haqr trouw beloond, en de landingstroepen van. Denen, Friezen en Hollanders be vrijdden haar, na denf Noormannen- burcht te hebben bestormd. Het slot van het verhaal is een ver heerlijking van de liefde, trouw en standvastigheid van de Germaansche vrouw. Het eiland Wulpen, waar bovenver melde slag plaatsvond, is nu verzon ken. Het lag tegenover Cadsand in de Scheldemonding en telde ten tijde van ^ons verhaal meerdere polders en een kerkdorp. Toen in de eerste duizend jaar van onze jaartelling het Nauw'van Calais steeds dieper en breeder werd, knaag den de'getijdestroomingen steeds meer dan het oorspronkelijk duingebied in deze streken. Oud-Vlissingen en Oud-Westkapelle verdwenen in de golven en het eiland Wulpen overslreömde herhaaldelijk,, iot het in den Allerheiligenvloed van 1570 geheel ten onder ging. In de zandban ken der Scheldemonding de Rassen, de Walvischstaart, de Bol.van Knocke e.a. meent men nog de resten van deze verzwolgen duingebieden te herke' - on. Lang is het geleden dat onze, pro vincie het tooneel was van een der meest verwoede veldslagen, waarvan de Germaansche sagencyclus weet te berichten. Over hef oude sl&gveld klotsen de golven en krijschen de meeuwen. Niet verdronken is de her innering aan oude wapenfeiten. De na zaten der Germaansche volken kunnen hieruit nu nog leering putten door den onderlingen haat, naijver en ongerech tigheid uit te bannen, en een voorbeeld te nemen aan de oud-Germaan sche deugden moed, trouw, liefde en stand vastigheid, zooals die in de oude' hel denliederen zoo verheven tot uitdruk king komen. r Het za te betooc beleid, volk in zaak is we nu 1 In het een stoff dadlghei lenigen, sleten hi In he heerscht een erge tuigenis stijgend dorvenhi de officii de taal. Alle volksa rijkdoi koene kliek i kelijke zich c klopps de Ne en do Sch< ring I Maar onbereik sert en c Acht jcfü stank v< de N.S. voor wc het niet Of zij: medhinc den we heeft Was 1 dat zij z< de volki Was Mussert, voosheif doorschi En dal gebloed nieuw, werden Was 1 dat hij t naaL ve ter vera stichtte Had n 'n fier e land ln bolsjewi Uit h< N.S.B. 1 leiding, het Net zwaarst En Doe we o vast J toekoi Wij' ons v Al zooal: hands oogei uit de delijk vernie herrij: hitser Door ttsche van lev peesche Nederla

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 4