Vóór of tegen ons Een andere keuze is er niet Groote Verioti Oproep van het Economisch Front Het Stra-rijden „Het gaat in dezen tijd voor ons geheeie Volk om -de viaag, er op of er wider. Het gaat om den ondergang in het goddelooze materialisme van het communisme, of den opgang naar het herwinnen van de oude waarden, die de Schepper heeft gelegd in de ziel van ons Volk." Vova 5-6-1936. We leven inderdaad in een zeer beslissenden lijd. De strijdende fronten van orde en georganiseerde wanorde hebben zich scherper dan ooit .tegen elkaar afgeteekend. Nooit stond het afschuwelijke gevaar dat ons steeds bedreigde, ons zoo klaar voor de oogen. Het is een stijd van uitersten. Het is een kamp op leven en dood tusschen twee wereldbeschouwingen. Van den uitslag van dezen strijd, waar-^ op zooveel halfslachtigen zonder meer blijven toezien, hangt het bestaan af van onze levens- en gemeenschapsop vatting, die de geestelijke waarden pri meeren doet boven 'de doode en doodende materie. Het is een tijd waar- In kleinmoedigen laf de vlucht nemen. Een strijd die slechts beslist kan wor den door durvende daden. De allernabijsie toekomst zal zijn Een overwinning van hei Nationaal- Socialisme in Europa, ofwel een ondergaan in wanorde, een uitleve ring van Europa aan het mensch- onteerende Sovjet-regime. x 1 Ommekeer. Het behoeft geen verwondering te wekken, dat velen op dit oogenblik hun standpunt, dat zij tot heden innamen ten opzichte van deze geweldige wor steling, grondig herzien. Eerst konden zü zich steeds nog be roepen op Engeland.. Engelqnd was toch'ook tegen het Bolsjewisme. Denk eens aan de geweldige rede voeringen, die er in 't parlement wer den gehouden, toen de „Russische beer" het arme Finland aanviel. Denk acm de biddagen, die gehouden wer den door de. verschillende kerkgenoot schappen. Herlees de uitlatingen van een Churchill over het „communistische be ..st", zooals hij het toen noemde. De geheeie kapitalistische wereld stond op de achterste beenen tegen dai verschrikkelijke Bolsjewisme. Nu is dat blijkbaar alles veranderde- In de kerken wordh-gebeden voor de Bolsjewistische horden. Engeland en Amerika prijzen de Sovjet-hel als een hemel op aarde. Churchill laat geen gelegenheid voorbijgaan om zijn vriendschapsbetuigingen aan 't adres ■«■cm do S-jvjei-mactunèbbers te zenden. - Bij ons wekt deze plotselinge omme keer echter in het geheel c?o-n ver wondering. Immers Kapitalisme en Bok;me zijn in wezen hetzelfde 1 Beiden zijn kinderen van de Fransche revolutie, met haar leuze „Vrijheid, Gelijkheid, Broederschap". Het is de dwaalleer van het huma nisme dat den mensch leerde„Gij zijt vrij, Uw denken is vrij, Uw voelen is vrij. Gij kunt geen andere banden dulden dan die welke Gij Uzelf aan legt Wilt Ge werkelijk vrij zijn, dan moet Ge U bevrijden van eiken band die de Schepper in U gelegd heeft." Zoo werden de menschen losge maakt van hun Schepper, los vah hun. ras, van hun Volk, van hun gezin, van hun dorp of stad, van hun beroep of bedrijf. De mensch wera losgemaakt van al die natuurlijke bindingen, die hem eerst „mensch" doen zijn. Zoo .werd de mensch zoogenaamd vrij gemaaktin feite echter los gerukt uit al die organische, al die natuurlij kp bindingen, die de volstrekt noodzake lijke voorwaarden zijn voor 'n normaal, gezond en welvarend leven. De mensch werd niet vrij, maah ont redderd. Eveneens de Volken. Ook in hun jesultaten zijn Kapitalisme en Bolsjewisme gelijk. Immem in beide gevallen komen èn politièke èn economische macht in één hand samen. In beide systemen is de Jood over-1 heerscher. De mensch is slechts een werktuig dat uitgebuit wordt Beide stelsels 'loopën uit -op tyrannie van enkele machthebbers over milli- oenen slaven. Na de Fransche revo lutie volgt niet het tijdperk van vrede en geluk, of van algemeene vrijheid, gelijkheid en broederschap, maar de 19e eeuw met haar revolutie en hierop volgt ten slotte ook de Russische revo lutie. Wie „de grondwettender Fransche revolutie aanvaardt, moet ook de grond- v^et van het kapitalisme en die van net Bolsjewisme aanvaarden. Een waarachtig middel om de kapitalistische en meteen de Communistische levensopvatting te ver nietigen kan slechts gevonden worden door de eeuwige en tijdelijke waarden weer terug te brengen tot "hun juiste verhoudingen. De wereld kan dan slechts ver nieuwd worden door in de volkéren de eeuwig geldende levens- en cultuur waarden te doen herleven. Wij moeten weer in ons wakker roepen en weer gaan beleven de deugden van onze werkelijke wereld beschouwing, de deugden die voor alle eeuwen zijn vastgelegd in de ge moederen der rechtvaardigen en op deze wijze de adellijke kern der ge meenschap vormen. Een weder-opstanding samengebald in een volksadel, die door haar geeste lijke en lichamelijke wervingskracht het geheeie volk dwingen z'al, zijn grootheid te aanvaarden. C. De grootste tegenstander van de vernieuwing is het Communisme. Ons wapen daartegenover is niet 'n eindeloos gepraat en gebalanpeer, maar een machtig leger en een sterk front van Nationaal-Socialisten. "De eerste drijfkracht moet zijn e.en geestelijke bezonkenheid. Deze moeten wij vinden in" onze levensbeschouwing. Het Communisme als doe er van het persoonlijke in den mensch, ontneemt den mensch alle stoffelijke, geestelijke en godsdienstige noodwendigheid. Daarom is het de eerste, de doods vijand van alle Godgeloof in het al gemeen. Jted-Asn- kunnen wij onze geestelijke waarden, onze kuituur alleen door daadwerkelijke getuigenis af te leggen dat in ons leeft de heldhaftigheid van den 'waaraahtigen mensch. Het is een verkeerde opvatting, de wanorde te willen omvprmen naar het beginsel der .absolute eigen-wilsbe schikking. Een opvoeding die uitslui tend zou steunen op den vrijen wil van den mensch is een totaal verkeerde zij erkent zelve haar valschheid en haar onmacht. De ideale manier om een opvoeding weer degelijk te maken is, onzen wil zoodanig te Vormen, dat de mogelijk heid wordt uitgesloten, dat nog het 'slechte voot de menschheid gewild wordt. 5, Het is verkeerd om steeds maar met zoete woorden en zachte vermaningen tot verbetering aan te zetten, om daarna droevig toe te zien. <5 Op ten strijde 1 De macht van de opvoeding ligt in de kracht, wètarmee iemand zijn wil hervormt en verstevigt tot een sterken peiler van het goede en het- ware dezer aarde. Deze vorming van den wil is de eerste deüga van den volksadel. Een adel die in zich draagt alle na tionale waarden van een Volk. Tot het vormen van deze kern, van dezen adel, moeten eerst de meest of- iervaardigen, dè meest nationaal b.e- reiavaardigen zich bundelen. Dat beteekent, dat de volksche sol daten hun wapens omgorden en de gelederen van het bevrijdingsleger for- meeren. Het zijn dan ook de deugden van den waren soldaat, die-de nationale op standing zullen bewerken. Voor alle tijden is het een vaststaand feit, dat in een normaal levend volk de eigenlijke waarden tot hun hoogsten graad van ontwikkeling komen in de soldateske waardigheid van dat Volk. a. .llMi Uifc de rede van den Gemachtigde van den Leider, kameraad Jan Dekker, op I Maart j.l. te Goes t Waarom hebben de predikanten niet gebeden voor de Nationaal-Socialisten die op 10 Mei 1940 gevangen werden gezet? b kwlmtn? hebbe" hen niet bezocht toen zij uit de concentratiekampen c. Was het de geestelijkheid niet bekend, dat de Nationaal-Socialisten in onderaardsche holen waren opgesloten, zonder het minste comfort, of zonder de meest elementaire zaken van sanitair? d. Is het de geestelijkheid niet bekend, dat tien onzer kameraden in die concentratiekampen werden doodgeschoten e. Is het hun niet bekend, dat twee onzer kameraden stierven, omdat men hun weigerde, de van dokterszijde voorgeschreven geneesmiddelen te verstrekken De oude krijgers, de riddders, de mi litairen in het algemeen, zijn de uiting, naast de andere groote figuren, van' den eigen aard van het Volk en vcm zijn onyergarikelijke waaiden. Eer Het heroïsme in ons te ontwikkelen en wakker te maken is een noodzaak om al het halve, het kleine, het lam lendige uit ons en onze omgeving te bannen; De deugd van eer is de grootste uiting van onze. fierheid. Deze deugd is ons aangeboren en groeit en leeft in de kem van ons Volk. Zij is het, die meer dan andere deugden, medewerkt aan de handha ving van de ménschelijke waardigheid en persoonlijkheid. Het Bolsjewisme is de vernietiger van het, begrip „eer", zooals het ook de vac'- "ride vernietigt. Vaderlandsliefde. De andsliefde omvat de hoo- gere, natuurlijke, menschelijke en ze delijke drijfveeien. In dit natuurlijke leven is alle zede lijke gebondenheid gewaarborgd en besloten in het -vaderland. De waarachtigheid van het Land der Vaderen, waarin wij de bloedslijn terugvinden die ons op deze aarde •situeert. De ganschheid van het Volk, waar door wij gebonden zijn in de eeuwen lange lijn der .voorouders, wier deug den wij met fierheid dragen moeten, totdat ook wij deze overmaken aan ons nageslacht, dat' ze beter nog zal be waren en doorgeven. Ons eigen leven vinden -wij er in weerspiegeld, hèi-leven, dat wij schoon en ongeschonden hebben geërfd, dat wij gesierd hebben met opze eigen deugdpn, opdat het schooner zou ge dragen worden door onze nakomelin gen. Het Communisme doodt dit alles. Ook onze liefde voor den bodem, waaraan wij gebonden zijn doof de wetten der natuur, omdat hij door zijne vruchtbaarheid oijs voedt.en in zijn geheime diepten het b'oed berg* van onze helden. Dè liefde voor -het Volk, dat in zich bevat de eeuwige continu ï- teit der dingen, kracht puttend in de groote daden van het verleden, tof het bereiken van een nog schoonere toe komst. Het ware wapen tegen het Bolsje wisme is het Na'öoivsal-Socïalisme. Het is het doen herleven van onae adellijke volkskèrn, het is waarachtig soldaten dom, dat de starheid, de valschheid; do onmenscholij'rheid van het kapitalisme en Bolsjewisme sal overwinnen. Onze kameraden aan het front zijn de ware dragers van onze Volksche kracht en onze V^jfcjg'io kuituur. Zij rijn de aristei, a.w.r. de- bes en van ons onverwce. - eeuwig jo/'ge, Dietsche Volk. Sch. Twee letters van het alphabet slechts, •maar zij beteekenen niet, zooals onze tegenstanders het volk zoo graag zou den doen gelooven, het laffe slaan van vrouwen en kinderen, maar het betee kent Kameraadschap, trouw, tucht en discipline. Zij Kebben voor hun kwalificeering geen bewijzen, wij voor de onze wel. Zie slechts naar den strijd van duizen den W.A.-mannen in S.S., Legioen, N.S.K.K., O.T. enz. Zie, daar wordt door hun inzet van hun leven, datgene verwezenlijkt, waar Mussert 10 jaar voor streed, n.l. dat Nederland inder daad in den .komenden Gsrmaansclien Statenbond 'n gelijkberechtigde plaats kan innemen. Niet alleen aan de- fronten echter bijt de W.A. de spits af voor het ge heeie Nederlandsche Volk, ook in ons eigen land heeft zij een groote taak. Want zoolang Nederland geen'gees telijk en lichamelijk weerbare staat vormt, een in alle opzichten volksche eenheid, zoolang is het doel niet be reikt. Alleen een dapper Volk zal kun nen blijven bestaan. c Een voorname taak der W.A. is het nu, het Nederlandsche Volk haar zelf respect, het geloof in zichzelf terug te geven. .Wij kunnen niet blijven teren op een grootsch verleden, want dan gaan wij onherroepelijk ten onder. Natuurlijk mogen wij dit grootsch verleden niet vergeten, want het legt ons de plicht op, ook het heden groots te maken. Eerbied voor de daden uit het verleden, onvoorwaardelijk volbrengen van de plichten in het heden en een goed besef van de taak der toekomst, dat zal de basis zijn, waarop Nederland een grootsch tijdperk zal opbouwen. En in de eerste plaats is het de taak van den W.A.-man, de politieke soldaat dus, het Nederlandsche Volk dit bij te brengen. W.A.-man zijn beteekent niet een groote mond op mogen zetten en een mooi pakje dragen, het betékent wel het bezitten van kameraadschapsgeest, trouw tot het -uiterste, tucht discipline. W.A .-man zijn beteekent nie; maar zoo een beetje soldaatje spelen, het be teekent een einde maken aan het sprookje, dat een Nederlander geen vol waardig soldaat zou kunnen zijn. Heb ben onze jóngens aan het Ilmen-meer dit niet overduidelijk bewezen. Nederland is een door en door Ger- mc nsch Volk, en 'int bet-ekeuf tevens dat het door en door een soldatenvolk isv Durft iemand je te böweren van niet 1 Zie dan slechts de glinsterende -oogen van onze jeugd, waarmede zij mar-" cheerende, zingende groepen van W.A. en Jeugdstorm volgtJ Hoe vlug kenden zij niet onze marscE- liederen Hier komt weer boven, wat door' tien tallen jaren regeering van Colijn en consorten onderdrukt is, n.l. de liefde voor het soldatenleven, dè krijgsmans eer - én tucht. Tientallen jaren werd ons voorge kauwd, dat Nederland wel nooit een noemenswaardig leger zou kunnen heb ben en dat we dus beter deden alles maar op zijn beloop te laten. Wat zou de Nederlandsche soldaat ooit te beteekenen hebben Daarbij werden de enkelen, die zich nog ïbi de weermacht als beroep aangetrokken voelden, nog slecht betaald ook. Zoo werd stelselmatig de materieele -en mo- reele weerstand van ons volk gebro ken. Toen er zich werkelijk donkere wol ken boven ons land samenpakten, wilde men de achterstand in luttele maanden inhalen! Zoo stonden de heeren no<^verwonderd te kijken, toen we eenvoudig onder de voet werden geloopem Echter de W.A.' staat pal, zij zal het Nederlandsche Volk haar veerkracht teruggeven. Zwaar was en is deze taak, maar met onvoorwaardelijke trouw aan den Leider, voor Volk en Vaderland Hou-Zee ten bate van „Gezins- en Jeugdzorg" Evenals verleden jaar zal ook^nu ter ge'cgenheid- van den vérjaardag van den Leider op 11 Mei a.s. een-groote ■verloting worden gehouden, waarvan de baten bestemd zullen zijn voor "de St'riuiüg „Gezins- en Jeugdzorg". "erkocht zullen "worden 1.000.000 lo ten ter waarde van fO.10, in boekjes van ,10 stuks. In iedsren, kring zal een"winnaar zijn, dus in totaal zijn 72 kameraden of ka- me: addskes de gelukkigen. Al deze wire cars zullen op 11 Me.i de gastjpri van den Leider zijn. Reeds op 10 Mei zullen zij te Utrecht op feestelijke wjjjze worden' ontvangen. Ieder van hen ontvangt van den Leider een aanden ken. Het lot zal één dezer winnaars als hoefdprijswinnaar canwijzen. In de groep van dezen kameraad of dit ka- me-aaclske zal de Leider 's avonds zijn ve. aardag- herdenken. De hoofejprijswinnaar, benevens 4 der andere 71 winnaars het lot zal, ook daarover beslissen .zullen den Leider op zijn tocht naar' de gelukkige groep vergezellen. De frekkthg der winnende riummers zal ten overstaan van Kameraad Mr. A. J. van Vessera plaats vinden. De uitslag wordt op 3 Mei a.s. bekend ge maakt. Kameraadskes en kameraden, het goede en hoog noodige sociale "yerk van onze stifehting „Gezins- en Jeugd zorg" is U allen bekend. Daarom wordt er ook op gerekend, -dal alle loten worden verkocht. De werkzaamheden van de Stichting zullen dan weer uit gebreid kunnen worden in het belang van onze gezinnen. Koopt dus allen de boekjes met loten en plaatst de loten bij leden, sympathi- seerende leden en buitenstaanders. Ieder zij Colporteur of Colportrice De Kringadministrateurs- zullen de noodige voorschriften tijdig ontvangen van den Controledienst van de Hcjofd- afdeeling Financiën en Administratie. Zooals bewezen werd. democratie en communisme ziin loten van denzelfden stam. MUSSERT in ziin Landdag- rede, Pinksteren 1939. Het 'is voor het Economisch Front noodzakelijk alle kameraden te ken nen, die werkzaam zijn bij 1. Rijksbureaux 2. de secretariaten wan de Organisa ties van het Bedrijfsleven (vak-, be drijfsgroepen, enz.) en der Kamers van Koophandel 3. de secretariaten en bureaux van de Organisatie voor de Voedselvoor ziening (bedrijfsgroepen, enz.). Deze kameraden gelieven ten spoe digste Naam, Actres, Functie en Stam boeknummer op te t geven aan het Bureau van hét Economisch Front, Nas- sauplein 8, Den Haag, tel. 11-57.07. De aanmelding is ook in het belang van de betrokkenen 1 Nu vastenavond weder nadert, komt het ons gewenscht vooi ©enige regens te wijden aan een heemfeest zooals- dat vóór den oorlog op hei e.".: ,d Schouwen werd gevierd. Het'stra-rijd&n is een dorpsvermaak, een seizcenfsest, dat gevierd wordt in de eerste weken van 'den Vastén en alleen nog in zwang is in het westelijk gedeelte van het eiland. Het strand wordt in een gedeelte van Zeeland (p.a. ook in Cadzand) het „strange" genoemd, waaruit door een bepaalde neusklank van de laatste 3 letters „stra" is ontstaan, zoadat stra- rijden beteekent strandrijden. Alhoewel gemeend wordt, dat het stra-rijden een reinigirrtfs-of vrucht- baarheidsrit is, _kah men toch niets met zekerheid omtrent het ontstaan mede- deelen. Op Schouwen zijn de boeren de meening tgegedaan, dat men er een stuk Zeeuwsch volksleven, een inwij- dingsgebruik van,het voorjaar, eigen lijk een oud agrarisch lentefeest in moet zien, omdat de paarden den lan gen wintertijd op stal hebber, gestaan, en nu voor het eerst naar buiten ko men om het zware landwe:k te hernat ten. Dan begint het hernieuwa boerenle ven, waarom de paarden, hoe oud en versleten zij ook mogen zijn, ook keurig worden gêkamd en zorgvuldig worden geborsteld, terwijl de staarten netjes met stroo worden opgebonden en met papieren bloemen versierd. Naar oud gebruik komen zij zonder zadel eri zonder stijgbeugels onder den man. De deememeijs verzamelen zich om ongeveer tien uur in den voormiddag op het dqrpspiein bij de dorpsherberg, waar eerst op den goeden afloop een borrel wordt gedronken. De stoet wordt opgesteld en het vertreksein wordt ge geven. Niet altijd zijn de kloeke boe renzoons het onderling eens wie moet voorrijden, doch over het algemeen is gedurende de geheeie rit de volgor 'e wel zoo, dat na den vöbrrijder (in Haa.a- stede-Burgli fwee voorrijders) de boe renzoons op de mooiste en best op e- tuigde paarden voorgaan, waarna de knechten en daarna de b>i""' volgen. Zingende en in voüen aid. ,;met de zon" mede naar het strand gereden, alwaar bij pankomst onge veer een uur wordt verbleven. De paar den worden onder den man zoo ver mogelijk in zee gedreven dit fri^sche voetbad moet heilzaam werken op de stijve pooten, die de paarden, gestr'emd en gègeeseld door regenvlagenen stormwinden, tijdens het zware najaars- werk in de naite en vette klei van het doodsche en vlakke land hebben -p- ,gedaan.Alsof dit noa niet ganoeg \s, worden de knollen gedwóngen gedu-' rende den langen'wintertijd op sia' te blijven staan, in doodslaap verzonken, oi alle leven gestorven is,' om uit te rusten van het vermoeiende werk. Na het bad' komen de paarden uit het water en gaat het weer in draf naar- het doip, waar de stoet door de dorps muziek wordt opgewacht en met muziek voorop gaat hst dan twee aan twee het dorp door. Na de rondrit werden de dieren naar stal gebracht, doch de deelnemers verzamelen zich weder in "de dorpsherberg, waar zij nog langen tijd gezellig,-bijeen blijven onder het genot van een borrel na den succes vollen, vermoeienden rit. De paarden zullen straks het voor- jaarswerk hervatten en in het land een toonbeeld worden van arbeids kracht, in tegenstelling tot de trieste houding, die zij in den wintertijd op stal hadden. De Schouwenaren vieren den stra-dag als een "feestdag, waarop de scholen vacantie hebben en" hef dorp het aan zien heeft als bij een kermis, met wat kramerijen van snuisterijen en lekker nijen nabij de dorpskerk. Elk dorp krijgt het stra-feest óp zijn beurt, waar van de datum evenwel- afhankelijk is van Vastenavond. Zoo krijgt Burgh- Haamstede (gezamenlijk) het op Dins dag, daags vóór en Renesse op Maan dag, den achtsten dag vóór Vasten avond. Noordwelle, ^lkerzee, Ouden dijk (gemeente Ellemeet) en Seroosker- ke resp. op den len, 2en 3en en 4en Zaterdag na Vastenavond. Dit jaar is de kalender dus Renesse 1 Maart. Burgh-Haarn stede 3Mac- (Vastenavond 9 Maart, s- dag 10 Maart). Noordwelle 13 Maart. Eikerzee 20- Maart. Oudendijk 27 Maart. Sërooskerke -3 April. Alhoewel de glorie van den stra- dag verdwenen is en hij dit jaar niet gehouden' zal kunnen worden (niet omdat er geen voldoende alcohol be schikbaar is) in verband met de oor logsomstandigheden, daar door de be zettende macht het betreden der stran den verboden is, durven we de hoop uitspreken, dat de burgemeesters der betrokken gemeenten in den komenden Nationaal-Socialistischen Staat in zui ver volkschen geest het jaarlijksch stra- feest en stra-rijden zullen aanmoedigen en zullen trachten in stand te houden £oo mogelijk ook tijdens de tegen woordige buitengewone omstandighe den. Indien zij heemliefde koesteren zullen zij ongetwijfeld in dien geest werkzaam- zijn, opdat een mooi oud gebruik in stand blijve. M. A.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 2