Vóór of tegen ons
Een andere keuze is er niet
Groote Verioti
Oproep van het
Economisch Front
Het Stra-rijden
„Het gaat in dezen tijd voor ons geheeie Volk om -de
viaag, er op of er wider. Het gaat om den ondergang
in het goddelooze materialisme van het communisme, of
den opgang naar het herwinnen van de oude waarden,
die de Schepper heeft gelegd in de ziel van ons Volk."
Vova 5-6-1936.
We leven inderdaad in een zeer
beslissenden lijd. De strijdende fronten
van orde en georganiseerde wanorde
hebben zich scherper dan ooit .tegen
elkaar afgeteekend.
Nooit stond het afschuwelijke gevaar
dat ons steeds bedreigde, ons zoo klaar
voor de oogen.
Het is een stijd van uitersten.
Het is een kamp op leven en dood
tusschen twee wereldbeschouwingen.
Van den uitslag van dezen strijd, waar-^
op zooveel halfslachtigen zonder meer
blijven toezien, hangt het bestaan af
van onze levens- en gemeenschapsop
vatting, die de geestelijke waarden pri
meeren doet boven 'de doode en
doodende materie. Het is een tijd waar-
In kleinmoedigen laf de vlucht nemen.
Een strijd die slechts beslist kan wor
den door durvende daden.
De allernabijsie toekomst zal zijn
Een overwinning van hei Nationaal-
Socialisme in Europa, ofwel een
ondergaan in wanorde, een uitleve
ring van Europa aan het mensch-
onteerende Sovjet-regime.
x 1 Ommekeer.
Het behoeft geen verwondering te
wekken, dat velen op dit oogenblik hun
standpunt, dat zij tot heden innamen
ten opzichte van deze geweldige wor
steling, grondig herzien.
Eerst konden zü zich steeds nog be
roepen op Engeland.. Engelqnd was
toch'ook tegen het Bolsjewisme.
Denk eens aan de geweldige rede
voeringen, die er in 't parlement wer
den gehouden, toen de „Russische
beer" het arme Finland aanviel. Denk
acm de biddagen, die gehouden wer
den door de. verschillende kerkgenoot
schappen.
Herlees de uitlatingen van een
Churchill over het „communistische
be ..st", zooals hij het toen noemde.
De geheeie kapitalistische wereld
stond op de achterste beenen tegen dai
verschrikkelijke Bolsjewisme.
Nu is dat blijkbaar alles veranderde-
In de kerken wordh-gebeden voor
de Bolsjewistische horden. Engeland
en Amerika prijzen de Sovjet-hel als
een hemel op aarde. Churchill laat
geen gelegenheid voorbijgaan om zijn
vriendschapsbetuigingen aan 't adres
■«■cm do S-jvjei-mactunèbbers te zenden.
- Bij ons wekt deze plotselinge omme
keer echter in het geheel c?o-n ver
wondering.
Immers
Kapitalisme en Bok;me
zijn in wezen hetzelfde 1
Beiden zijn kinderen van de Fransche
revolutie, met haar leuze „Vrijheid,
Gelijkheid, Broederschap".
Het is de dwaalleer van het huma
nisme dat den mensch leerde„Gij
zijt vrij, Uw denken is vrij, Uw voelen
is vrij. Gij kunt geen andere banden
dulden dan die welke Gij Uzelf aan
legt Wilt Ge werkelijk vrij zijn, dan
moet Ge U bevrijden van eiken band
die de Schepper in U gelegd heeft."
Zoo werden de menschen losge
maakt van hun Schepper, los vah hun.
ras, van hun Volk, van hun gezin, van
hun dorp of stad, van hun beroep of
bedrijf.
De mensch wera losgemaakt van al
die natuurlijke bindingen, die hem eerst
„mensch" doen zijn.
Zoo .werd de mensch zoogenaamd
vrij gemaaktin feite echter los gerukt
uit al die organische, al die natuurlij kp
bindingen, die de volstrekt noodzake
lijke voorwaarden zijn voor 'n normaal,
gezond en welvarend leven.
De mensch werd niet vrij, maah ont
redderd. Eveneens de Volken.
Ook in hun jesultaten zijn
Kapitalisme en Bolsjewisme
gelijk.
Immem in beide gevallen komen èn
politièke èn economische macht in één
hand samen.
In beide systemen is de Jood over-1
heerscher.
De mensch is slechts een werktuig
dat uitgebuit wordt
Beide stelsels 'loopën uit -op tyrannie
van enkele machthebbers over milli-
oenen slaven. Na de Fransche revo
lutie volgt niet het tijdperk van vrede
en geluk, of van algemeene vrijheid,
gelijkheid en broederschap, maar de
19e eeuw met haar revolutie en hierop
volgt ten slotte ook de Russische revo
lutie.
Wie „de grondwettender Fransche
revolutie aanvaardt, moet ook de grond-
v^et van het kapitalisme en die van net
Bolsjewisme aanvaarden.
Een waarachtig middel
om de kapitalistische en meteen de
Communistische levensopvatting te ver
nietigen kan slechts gevonden worden
door de eeuwige en tijdelijke waarden
weer terug te brengen tot "hun juiste
verhoudingen.
De wereld kan dan slechts ver
nieuwd worden door in de volkéren de
eeuwig geldende levens- en cultuur
waarden te doen herleven.
Wij moeten weer in ons wakker
roepen en weer gaan beleven de
deugden van onze werkelijke wereld
beschouwing, de deugden die voor
alle eeuwen zijn vastgelegd in de ge
moederen der rechtvaardigen en op
deze wijze de adellijke kern der ge
meenschap vormen.
Een weder-opstanding samengebald
in een volksadel, die door haar geeste
lijke en lichamelijke wervingskracht
het geheeie volk dwingen z'al, zijn
grootheid te aanvaarden.
C.
De grootste tegenstander van de
vernieuwing is het Communisme.
Ons wapen daartegenover is niet 'n
eindeloos gepraat en gebalanpeer,
maar een machtig leger en een sterk
front van Nationaal-Socialisten.
"De eerste drijfkracht moet zijn e.en
geestelijke bezonkenheid.
Deze moeten wij vinden in" onze
levensbeschouwing.
Het Communisme als doe er van het
persoonlijke in den mensch, ontneemt
den mensch alle stoffelijke, geestelijke
en godsdienstige noodwendigheid.
Daarom is het de eerste, de doods
vijand van alle Godgeloof in het al
gemeen.
Jted-Asn- kunnen wij onze geestelijke
waarden, onze kuituur alleen door
daadwerkelijke getuigenis af te leggen
dat in ons leeft de heldhaftigheid van
den 'waaraahtigen mensch.
Het is een verkeerde opvatting, de
wanorde te willen omvprmen naar het
beginsel der .absolute eigen-wilsbe
schikking. Een opvoeding die uitslui
tend zou steunen op den vrijen wil van
den mensch is een totaal verkeerde
zij erkent zelve haar valschheid en
haar onmacht.
De ideale manier om een opvoeding
weer degelijk te maken is, onzen wil
zoodanig te Vormen, dat de mogelijk
heid wordt uitgesloten, dat nog het
'slechte voot de menschheid gewild
wordt. 5,
Het is verkeerd om steeds maar met
zoete woorden en zachte vermaningen
tot verbetering aan te zetten, om daarna
droevig toe te zien.
<5
Op ten strijde 1
De macht van de opvoeding ligt in
de kracht, wètarmee iemand zijn wil
hervormt en verstevigt tot een sterken
peiler van het goede en het- ware dezer
aarde. Deze vorming van den wil is
de eerste deüga van den volksadel.
Een adel die in zich draagt alle na
tionale waarden van een Volk.
Tot het vormen van deze kern, van
dezen adel, moeten eerst de meest of-
iervaardigen, dè meest nationaal b.e-
reiavaardigen zich bundelen.
Dat beteekent, dat de volksche sol
daten hun wapens omgorden en de
gelederen van het bevrijdingsleger for-
meeren.
Het zijn dan ook de deugden van
den waren soldaat, die-de nationale op
standing zullen bewerken.
Voor alle tijden is het een vaststaand
feit, dat in een normaal levend volk de
eigenlijke waarden tot hun hoogsten
graad van ontwikkeling komen in de
soldateske waardigheid van dat Volk.
a.
.llMi
Uifc de rede van den Gemachtigde van den Leider, kameraad
Jan Dekker, op I Maart j.l. te Goes t
Waarom hebben de predikanten niet gebeden voor de Nationaal-Socialisten
die op 10 Mei 1940 gevangen werden gezet?
b kwlmtn? hebbe" hen niet bezocht toen zij uit de concentratiekampen
c. Was het de geestelijkheid niet bekend, dat de Nationaal-Socialisten in
onderaardsche holen waren opgesloten, zonder het minste comfort, of
zonder de meest elementaire zaken van sanitair?
d. Is het de geestelijkheid niet bekend, dat tien onzer kameraden in die
concentratiekampen werden doodgeschoten
e. Is het hun niet bekend, dat twee onzer kameraden stierven, omdat men
hun weigerde, de van dokterszijde voorgeschreven geneesmiddelen te
verstrekken
De oude krijgers, de riddders, de mi
litairen in het algemeen, zijn de uiting,
naast de andere groote figuren, van'
den eigen aard van het Volk en vcm
zijn onyergarikelijke waaiden.
Eer
Het heroïsme in ons te ontwikkelen
en wakker te maken is een noodzaak
om al het halve, het kleine, het lam
lendige uit ons en onze omgeving te
bannen;
De deugd van eer is de grootste
uiting van onze. fierheid.
Deze deugd is ons aangeboren en
groeit en leeft in de kem van ons Volk.
Zij is het, die meer dan andere
deugden, medewerkt aan de handha
ving van de ménschelijke waardigheid
en persoonlijkheid.
Het Bolsjewisme is de vernietiger van
het, begrip „eer", zooals het ook de
vac'- "ride vernietigt.
Vaderlandsliefde.
De andsliefde omvat de hoo-
gere, natuurlijke, menschelijke en ze
delijke drijfveeien.
In dit natuurlijke leven is alle zede
lijke gebondenheid gewaarborgd en
besloten in het -vaderland.
De waarachtigheid van het Land der
Vaderen, waarin wij de bloedslijn
terugvinden die ons op deze aarde
•situeert.
De ganschheid van het Volk, waar
door wij gebonden zijn in de eeuwen
lange lijn der .voorouders, wier deug
den wij met fierheid dragen moeten,
totdat ook wij deze overmaken aan ons
nageslacht, dat' ze beter nog zal be
waren en doorgeven.
Ons eigen leven vinden -wij er in
weerspiegeld, hèi-leven, dat wij schoon
en ongeschonden hebben geërfd, dat
wij gesierd hebben met opze eigen
deugdpn, opdat het schooner zou ge
dragen worden door onze nakomelin
gen.
Het Communisme doodt dit alles.
Ook onze liefde voor den bodem,
waaraan wij gebonden zijn doof de
wetten der natuur, omdat hij door zijne
vruchtbaarheid oijs voedt.en in zijn
geheime diepten het b'oed berg* van
onze helden. Dè liefde voor -het Volk,
dat in zich bevat de eeuwige continu ï-
teit der dingen, kracht puttend in de
groote daden van het verleden, tof het
bereiken van een nog schoonere toe
komst.
Het ware wapen tegen het Bolsje
wisme is het Na'öoivsal-Socïalisme. Het
is het doen herleven van onae adellijke
volkskèrn, het is waarachtig soldaten
dom, dat de starheid, de valschheid; do
onmenscholij'rheid van het kapitalisme
en Bolsjewisme sal overwinnen.
Onze kameraden aan het front zijn
de ware dragers van onze Volksche
kracht en onze V^jfcjg'io kuituur.
Zij rijn de aristei, a.w.r. de- bes en
van ons onverwce. - eeuwig jo/'ge,
Dietsche Volk.
Sch.
Twee letters van het alphabet slechts,
•maar zij beteekenen niet, zooals onze
tegenstanders het volk zoo graag zou
den doen gelooven, het laffe slaan van
vrouwen en kinderen, maar het betee
kent Kameraadschap, trouw, tucht en
discipline.
Zij Kebben voor hun kwalificeering
geen bewijzen, wij voor de onze wel.
Zie slechts naar den strijd van duizen
den W.A.-mannen in S.S., Legioen,
N.S.K.K., O.T. enz. Zie, daar wordt
door hun inzet van hun leven, datgene
verwezenlijkt, waar Mussert 10 jaar
voor streed, n.l. dat Nederland inder
daad in den .komenden Gsrmaansclien
Statenbond 'n gelijkberechtigde plaats
kan innemen.
Niet alleen aan de- fronten echter
bijt de W.A. de spits af voor het ge
heeie Nederlandsche Volk, ook in ons
eigen land heeft zij een groote taak.
Want zoolang Nederland geen'gees
telijk en lichamelijk weerbare staat
vormt, een in alle opzichten volksche
eenheid, zoolang is het doel niet be
reikt. Alleen een dapper Volk zal kun
nen blijven bestaan. c
Een voorname taak der W.A. is het
nu, het Nederlandsche Volk haar zelf
respect, het geloof in zichzelf terug te
geven.
.Wij kunnen niet blijven teren op een
grootsch verleden, want dan gaan wij
onherroepelijk ten onder. Natuurlijk
mogen wij dit grootsch verleden niet
vergeten, want het legt ons de plicht
op, ook het heden groots te maken.
Eerbied voor de daden uit het verleden,
onvoorwaardelijk volbrengen van de
plichten in het heden en een goed besef
van de taak der toekomst, dat zal de
basis zijn, waarop Nederland een
grootsch tijdperk zal opbouwen.
En in de eerste plaats is het de taak
van den W.A.-man, de politieke soldaat
dus, het Nederlandsche Volk dit bij te
brengen. W.A.-man zijn beteekent niet
een groote mond op mogen zetten en
een mooi pakje dragen, het betékent
wel het bezitten van
kameraadschapsgeest,
trouw tot het -uiterste,
tucht
discipline.
W.A .-man zijn beteekent nie; maar
zoo een beetje soldaatje spelen, het be
teekent een einde maken aan het
sprookje, dat een Nederlander geen vol
waardig soldaat zou kunnen zijn. Heb
ben onze jóngens aan het Ilmen-meer
dit niet overduidelijk bewezen.
Nederland is een door en door Ger-
mc nsch Volk, en 'int bet-ekeuf tevens
dat het door en door een soldatenvolk
isv
Durft iemand je te böweren van niet 1
Zie dan slechts de glinsterende -oogen
van onze jeugd, waarmede zij mar-"
cheerende, zingende groepen van W.A.
en Jeugdstorm volgtJ
Hoe vlug kenden zij niet onze marscE-
liederen
Hier komt weer boven, wat door' tien
tallen jaren regeering van Colijn en
consorten onderdrukt is, n.l. de liefde
voor het soldatenleven, dè krijgsmans
eer - én tucht.
Tientallen jaren werd ons voorge
kauwd, dat Nederland wel nooit een
noemenswaardig leger zou kunnen heb
ben en dat we dus beter deden alles
maar op zijn beloop te laten.
Wat zou de Nederlandsche soldaat
ooit te beteekenen hebben Daarbij
werden de enkelen, die zich nog ïbi
de weermacht als beroep aangetrokken
voelden, nog slecht betaald ook. Zoo
werd stelselmatig de materieele -en mo-
reele weerstand van ons volk gebro
ken.
Toen er zich werkelijk donkere wol
ken boven ons land samenpakten,
wilde men de achterstand in luttele
maanden inhalen! Zoo stonden de
heeren no<^verwonderd te kijken, toen
we eenvoudig onder de voet werden
geloopem
Echter de W.A.' staat pal, zij zal het
Nederlandsche Volk haar veerkracht
teruggeven.
Zwaar was en is deze taak, maar
met onvoorwaardelijke trouw aan den
Leider, voor Volk en Vaderland
Hou-Zee
ten bate van „Gezins- en Jeugdzorg"
Evenals verleden jaar zal ook^nu ter
ge'cgenheid- van den vérjaardag van
den Leider op 11 Mei a.s. een-groote
■verloting worden gehouden, waarvan
de baten bestemd zullen zijn voor "de
St'riuiüg „Gezins- en Jeugdzorg".
"erkocht zullen "worden 1.000.000 lo
ten ter waarde van fO.10, in boekjes
van ,10 stuks.
In iedsren, kring zal een"winnaar zijn,
dus in totaal zijn 72 kameraden of ka-
me: addskes de gelukkigen. Al deze
wire cars zullen op 11 Me.i de gastjpri
van den Leider zijn. Reeds op 10 Mei
zullen zij te Utrecht op feestelijke wjjjze
worden' ontvangen. Ieder van hen
ontvangt van den Leider een aanden
ken.
Het lot zal één dezer winnaars als
hoefdprijswinnaar canwijzen. In de
groep van dezen kameraad of dit ka-
me-aaclske zal de Leider 's avonds zijn
ve. aardag- herdenken.
De hoofejprijswinnaar, benevens 4
der andere 71 winnaars het lot zal,
ook daarover beslissen .zullen den
Leider op zijn tocht naar' de gelukkige
groep vergezellen.
De frekkthg der winnende riummers
zal ten overstaan van Kameraad Mr.
A. J. van Vessera plaats vinden. De
uitslag wordt op 3 Mei a.s. bekend ge
maakt.
Kameraadskes en kameraden, het
goede en hoog noodige sociale "yerk
van onze stifehting „Gezins- en Jeugd
zorg" is U allen bekend. Daarom wordt
er ook op gerekend, -dal alle loten
worden verkocht. De werkzaamheden
van de Stichting zullen dan weer uit
gebreid kunnen worden in het belang
van onze gezinnen.
Koopt dus allen de boekjes met loten
en plaatst de loten bij leden, sympathi-
seerende leden en buitenstaanders.
Ieder zij Colporteur of Colportrice
De Kringadministrateurs- zullen de
noodige voorschriften tijdig ontvangen
van den Controledienst van de Hcjofd-
afdeeling Financiën en Administratie.
Zooals bewezen werd.
democratie en communisme
ziin loten van denzelfden stam.
MUSSERT in ziin Landdag-
rede, Pinksteren 1939.
Het 'is voor het Economisch Front
noodzakelijk alle kameraden te ken
nen, die werkzaam zijn bij
1. Rijksbureaux
2. de secretariaten wan de Organisa
ties van het Bedrijfsleven (vak-, be
drijfsgroepen, enz.) en der Kamers
van Koophandel
3. de secretariaten en bureaux van de
Organisatie voor de Voedselvoor
ziening (bedrijfsgroepen, enz.).
Deze kameraden gelieven ten spoe
digste Naam, Actres, Functie en Stam
boeknummer op te t geven aan het
Bureau van hét Economisch Front, Nas-
sauplein 8, Den Haag, tel. 11-57.07.
De aanmelding is ook in het belang
van de betrokkenen 1
Nu vastenavond weder nadert, komt
het ons gewenscht vooi ©enige regens
te wijden aan een heemfeest zooals-
dat vóór den oorlog op hei e.".: ,d
Schouwen werd gevierd. Het'stra-rijd&n
is een dorpsvermaak, een seizcenfsest,
dat gevierd wordt in de eerste weken
van 'den Vastén en alleen nog in
zwang is in het westelijk gedeelte van
het eiland.
Het strand wordt in een gedeelte van
Zeeland (p.a. ook in Cadzand) het
„strange" genoemd, waaruit door een
bepaalde neusklank van de laatste 3
letters „stra" is ontstaan, zoadat stra-
rijden beteekent strandrijden.
Alhoewel gemeend wordt, dat het
stra-rijden een reinigirrtfs-of vrucht-
baarheidsrit is, _kah men toch niets met
zekerheid omtrent het ontstaan mede-
deelen.
Op Schouwen zijn de boeren de
meening tgegedaan, dat men er een
stuk Zeeuwsch volksleven, een inwij-
dingsgebruik van,het voorjaar, eigen
lijk een oud agrarisch lentefeest in
moet zien, omdat de paarden den lan
gen wintertijd op stal hebber, gestaan,
en nu voor het eerst naar buiten ko
men om het zware landwe:k te hernat
ten.
Dan begint het hernieuwa boerenle
ven, waarom de paarden, hoe oud en
versleten zij ook mogen zijn, ook keurig
worden gêkamd en zorgvuldig worden
geborsteld, terwijl de staarten netjes
met stroo worden opgebonden en met
papieren bloemen versierd. Naar oud
gebruik komen zij zonder zadel eri
zonder stijgbeugels onder den man.
De deememeijs verzamelen zich om
ongeveer tien uur in den voormiddag
op het dqrpspiein bij de dorpsherberg,
waar eerst op den goeden afloop een
borrel wordt gedronken. De stoet wordt
opgesteld en het vertreksein wordt ge
geven. Niet altijd zijn de kloeke boe
renzoons het onderling eens wie moet
voorrijden, doch over het algemeen is
gedurende de geheeie rit de volgor 'e
wel zoo, dat na den vöbrrijder (in Haa.a-
stede-Burgli fwee voorrijders) de boe
renzoons op de mooiste en best op e-
tuigde paarden voorgaan, waarna de
knechten en daarna de b>i""'
volgen.
Zingende en in voüen aid.
,;met de zon" mede naar het strand
gereden, alwaar bij pankomst onge
veer een uur wordt verbleven. De paar
den worden onder den man zoo ver
mogelijk in zee gedreven dit fri^sche
voetbad moet heilzaam werken op de
stijve pooten, die de paarden, gestr'emd
en gègeeseld door regenvlagenen
stormwinden, tijdens het zware najaars-
werk in de naite en vette klei van het
doodsche en vlakke land hebben -p-
,gedaan.Alsof dit noa niet ganoeg \s,
worden de knollen gedwóngen gedu-'
rende den langen'wintertijd op sia' te
blijven staan, in doodslaap verzonken,
oi alle leven gestorven is,' om uit te
rusten van het vermoeiende werk.
Na het bad' komen de paarden uit
het water en gaat het weer in draf naar-
het doip, waar de stoet door de dorps
muziek wordt opgewacht en met muziek
voorop gaat hst dan twee aan twee
het dorp door. Na de rondrit werden
de dieren naar stal gebracht, doch de
deelnemers verzamelen zich weder in
"de dorpsherberg, waar zij nog langen
tijd gezellig,-bijeen blijven onder het
genot van een borrel na den succes
vollen, vermoeienden rit.
De paarden zullen straks het voor-
jaarswerk hervatten en in het land
een toonbeeld worden van arbeids
kracht, in tegenstelling tot de trieste
houding, die zij in den wintertijd op
stal hadden.
De Schouwenaren vieren den stra-dag
als een "feestdag, waarop de scholen
vacantie hebben en" hef dorp het aan
zien heeft als bij een kermis, met wat
kramerijen van snuisterijen en lekker
nijen nabij de dorpskerk. Elk dorp
krijgt het stra-feest óp zijn beurt, waar
van de datum evenwel- afhankelijk is
van Vastenavond. Zoo krijgt Burgh-
Haamstede (gezamenlijk) het op Dins
dag, daags vóór en Renesse op Maan
dag, den achtsten dag vóór Vasten
avond. Noordwelle, ^lkerzee, Ouden
dijk (gemeente Ellemeet) en Seroosker-
ke resp. op den len, 2en 3en en 4en
Zaterdag na Vastenavond.
Dit jaar is de kalender dus
Renesse 1 Maart.
Burgh-Haarn stede 3Mac-
(Vastenavond 9 Maart, s-
dag 10 Maart).
Noordwelle 13 Maart.
Eikerzee 20- Maart.
Oudendijk 27 Maart.
Sërooskerke -3 April.
Alhoewel de glorie van den stra-
dag verdwenen is en hij dit jaar niet
gehouden' zal kunnen worden (niet
omdat er geen voldoende alcohol be
schikbaar is) in verband met de oor
logsomstandigheden, daar door de be
zettende macht het betreden der stran
den verboden is, durven we de hoop
uitspreken, dat de burgemeesters der
betrokken gemeenten in den komenden
Nationaal-Socialistischen Staat in zui
ver volkschen geest het jaarlijksch stra-
feest en stra-rijden zullen aanmoedigen
en zullen trachten in stand te houden
£oo mogelijk ook tijdens de tegen
woordige buitengewone omstandighe
den. Indien zij heemliefde koesteren
zullen zij ongetwijfeld in dien geest
werkzaam- zijn, opdat een mooi oud
gebruik in stand blijve.
M. A.