AND UITGAVE VAM DE NATIONAAL SOCIALISTISCHE BEWEGING. op vier DISTRICT14 ZEELAND 2e Jaargang, No. 21 Donderdag 25 Sprokkelmaand 1943 „Het Land van Belofte" DE LEIDER VAN HET NEHERLANDSCHE VOLK Opembare Vergadering te Goes Maandag 1 Maart a+S.f 's avonds 8 uur Groote Volksvergadering te Amsterdam [geïnstrueerd oir, langskaarïen zoc p te zijn. In de voórrangs- l.e recht te laten |ndere verzoeken, sreven vrou- worden. Als tot f.V.D.-voorrangs- en en oijden zal worden, zal gemaakt worden, et lezen van bo- J den zucht uiten (hadden eigenlijk lig behoeven te het leven behoort te helpen. |ijk blijkt, dat het hopen, dat ieder |ring zal verbenen de voorrangs- Ld, mensen 1 lannes: Ok zo 't er mee. Pier? In blije gddraoid 1 je m'n nos toch kende, om te wete I! mae, 'k zou zo pe toch wel vrekt (voo julder dan aol- Iwat, dat is aoltied 1 wae a gevochten f.lappe. jinters vechte, al is i sterk, ie loopt toch f n blauw ooge op. Ie vee 't ooge van I idealen zulle toch (zegge ik je 1 je idialen noemt 1 an binnen en van iedereen schelden I op dd Duitsers en |joi weer spele en zo ar an verdiene 1 I: nog 'n idiaal |m d'r toch 'wè neem dan bevooc- aeiden op 'n zaed- |l-Beveland. Irinsasje in Amerika ■te die mee d'r aollsn |trikje. Totdat T toe- oinnenkwam, die t waa en de strikken gauw as ze d'r ge- Dat is zeker id»a- Isg Pier, kari je m'n |l bitje Jebak 'k Eb len en zonder puupe dalf mens. net. 'k Eb nog 'en verlope maende, ewaest bin en zovee nie. puuptabok, voo 'n 't Daar bin jie ('olpe. F j© dat ok nog 'elpe I) cerit gekost 'eit is 't raeg jie tiemael zoo- ok a net as d'aore, lik geld verdiene, on- |n 'elper van de mens- 't toch zeker nie voo |en voo niks geve en vinst is noch a waj* !k zegge. Koe, 'k wille 't er toch Is 't iuust. In mae 's nie zo stom 1 geve I Dan zouë die I rie zo kunnen komme 1 lieg of nie, 'oor 1 lewannnes: lerdagavond om 7 urn Ikameraden in Goes er en Vaderland aan den en dit met een steeds resultaat, the volkbgenooten, dat Jbdere vier huisgezinnen pocht wordt? Weet u, lltaat is van een colpor- liog maar goed en wel lian den gang is? Weet Iets helpt, al kijkt u lee- It u de deur hard voor Bcht, wanneer we bij u Tij zullen, steeds maar hen, tot ook U eens wili ken, wat die N.S.B. nu' sl .tig procent van Goes deren Donderdag met Wij zullen terug komen 10 procent van de Goes- lezer is van Volk en wij zullen dit bereiken, u zijn er straten, waar zijn Volk en Vaderland C. Noom, Groepsleider Goes. «fe - K 945 Verschijnt tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland Hoofdopsteller Drs. G. Schuerman, Middelburg REDACTIE KONINGSTRAAT 4, GOES. Abonnement buiten Zeeland f 1,50 per jaar j. Het yoorspeL Ongeveer 25 Jaar geleden braken de raderen van den stoomwals, lawaaiend in den stormpas van' millioenen Russi sche militairen, aan stukken op den onverzettelijken weerstand van den Duitschen soldaat. Het Czarenrijk stortte in elkaar en de dreiging van het Rus sisch imperialisme dier dagen was af gewend. De Duitsche mensch ademde op, het conglomeraat der volkeren van de wijde Russische steppe waarentegen wachtte een nieuwe beproeving. De lach der „hyena der menschheidsge- schiedenis" spookte over het slagveld, op zoek naar buit ondfer de ineenstor ting van menschen en rijk en vorst, en de eeuwig ronddolende parasiteeren de Jood vond, watohij zochtEen toebe reiden bodem voor zijn duivelsche plannen in de van alle ankertouwen losgeslagen menschenmassa's van het wijde Rusland. Geen Czaar meer, noch rijksgrooten, noch regeerders van het - slag, dat den Jood tot nog toe geweerd had, stond dezen „menschenmoorder van 'den beginne" langer in den weg. Vrij baan kreeg hij in de matelooze ruimte van het na-oorlogsche Rusland van 1916, om daar, waar de geweldige ruimte de stilte verwijdt tot een graf- zwijgen over goede en kwade daden, zijn vele slangeneieren ongemerkt uit te broeden en het zware gif van zijn corrupte hersenen zijn verdervend werk te laien beginnen. En waar hij tot nog toe verfoeid wes getuige de vele jodenprogroms der Czaren vond zijn zieke geest thans ingang en legde als een duivel beslag op het restje gezond verstand, dat den Russischen analpha- Jbeet misschien nog gebleven is. Geboren uit lust tot macht. Zijn zwangere geest baardë een Trotzki, een Lenin, een Stalin en ver wekte een revolutie, welke in theorie de hoogst denkbare graad van „Vrij heid, Gelijkheid en Broederschap" in uitzicht stelde, maar in wezen tot de meest verfoeilijke „Gebondenheid, in- gelijkheid en dictatuur" uitgroeide, al lereerst voor den Russischen boer en arbeider en intellectueel, straks ook voor Europa (de oude wenschdroom van het Russisch imperialisme), ja, voor de geheele wereld. Want de fi nanciers van een Trotzki de geld- joden Schiff en Kahn dè Jood in het algemeen, ze wareh van meet af niet tevreden met een binnenlandsche om wenteling, maar hun programma had een wijdere strekking. Joodsche hoog moed is nipt tevreden met „een land van belofte" op kleine schaal, met een plaatsje onder den „vijgeboom" der Russische Steppe. Zijn farizeeërsaard streeft naar de plaats vooraanjn den tempel, vlak voor God, ja, als het 'even kan, daar, waar God troont, op de plaats der Almacht. Streeft ook, en juist daarom, naar de plek vooraan in de leiding over de menschheid, welke leiding waar zijn heilige boeken,.de „inzettingen der ouden" naast den Jood geen andere ruimte laten voor den niet- Jood dan die, welke de hond inneemt, die de hand zijns meesters likt, die hem sloeg immer ontaardt in de over- heersching der niet-Joden, in het'spelen van hun dictator, hun kwelgeest, hun duivel. Droom der misdaad. Alzoo was van meetaf het keerpunt der Bolsjewistische revolutie in Rus land geen andere dan een geweldige brandhaard ie vormen binnen de wijde stille van het Russische zwijgen, om, wanneer deze vuurhaard op voldoende hitte gekomen zou zijn, niet naar bin nen alleen te verbranden en te vernie tigen, maar ook naar buiten uit te slaan in den laatenden brand eener wereld revolutie, en waaraan volkeren en cul tuur en godsdiensten van andere ma kelij dan de zijne ten offer moesien vallen, opdat haar ra, haar cultuur, haar „godsdienst" als het zgn. van God uitverkorene er te machtiger en heer lijker uit te voorschijn komen zou. Met dit doel alleen kwam destijds de Bolsjewistische revolutie op het wereld- tooneel. De spelers waren de boeren en arbeiders van het domgehouden Rusland. De regisseur was de Eeuwige Jood, die zijn spelers tot een ongekende spelwoede aanzette, en terwijl ze droomden van sociale rechtvaardigheid en vrijheid der volken,, eenmaal tot vervulling zullende komen in het para dijs der Sovjets, hielpen ze inmiddels den Jood al vaster en machtiger op het „groene kussen" en zichzelven een diepte van nood en ellende in, welke alleen maar kon gedragen en geduld worden door een mentaliteit, als welke de slavenziel van den Rus kenmerkt. De zegekar naar het „heil". Intusschen bleef zijn droof van een paradijs een droom. De werkelijkheid daarentegen w 3 spijkerhard en ge speend aan alle besef van sociale gerechtigheid voor den Russischen mensch in het algemeen. Onbewust van het doodelijke gevaar, dat gelegen is in het feit om Joden meer rechten te verleenen van het eeuwige zwijgen in zaken, het eigen staatshuishouden betreffende, leenden ze het oor aan zijn opgedirkte sprookjes van recht en ge rechtigheid voor allen, van gelijkheid voor allen, vón algemeenen menschen- min. Ze lieten zich oppooken tot koorts hitte, op der Joden wensch volvoerden zij een revolutie, die een weg van bloed en tranen trok door de volkeren van Rusland. En over dien bloedweg hok ken ze de zegekar van den Jood, reden hem uiteindelijk naar de macht in partij en Staat. En eenmaal daar, begon eerst recht de zegening vcm Sem's geslacht. Een zegening voor den Jood inderdaad, daar ze elkander den bal toespeelden, zoodat ze aan de touwtjes kwamen te trekken in het leger, het economische leven, het geldwezen, de pers, het cul- tureele leven. Moos zegent Moos. Moos zegende Jozef, en Jozef deed Moos geenerlei kwaad. Men zegende zichzelven en zijn rasgenoot en liet de gek om de wereld vechten. En die „gek" was allereerst de Rus zelve, en straks andere handlangers dsr Joden in schier alle landen der wereld, waar in ze als evenzoovele idealisten van het socialisme, en vaak te goeder trouw, span- en handdiensten verrich ten op gezag en ten bate van den Jood. Van dien Jood, die in deze wijd.sche verbreiding van en ophitsing tot we reldrevolutie, gediend wordende menig maal door den niet-Jood, niets meer of minder met dien niei-Jood voor heeft, dan hem zijn woestijnvoeten op den nek te zetten. Van dien' Jood, die in het wijde achterland van het verre Rus land, waar het groote zwijgen hangt over alles wat zijn verdorven geest uit denkt en werkt, bezig was in een nacht van lijden, nood en dood te brengen den boer en den arbeider, den intellec tueel en den analphabeet, man en vrouw, moeder en kind. Van dien Jood, die in zijn hoogmoedige greep naar de oppermacht, een economisch stelsel forceerde de beruchte industrialisa tie van Rusland dat zgn. de Sovjet republiek de suprematie op de wereld markten brengen moest en daar mede ontwrichting en dus rijping voor de wereldrevolutie van het Bolsjewisme in andere landen, maar in wezen den Russischen mensch knevelde en uit buitte tot en met. Over dit mei veel fanfares uitgeschetterde vijfjarenplan van hei Bolsjewisme is reeds genoeg voorlichting gegeven, zoowel van Na- tionaal-Socialistische zijde als van an dere zijde. We doen er in dit verband het zwijgen teo. Wie er meer over wil weten leze in dit verband „het leVen der arbeiders in Sovjet-Rusland", ver schenen onder no. 44 in de uitgave „Geloof en Vrijheid", alsmede „Waar- in het „Schuttershof". Sprekers» De Beauftragte van den Rijkscommissaris voor Zeeland, de heer W. Münzer, en de Gemachtigde van den Leider voor Zeeland, kam. Jan Dekker. om oorlog met< Stalin Beide zeer populair gehouden werkjes van vroe- geren en recenten datum moeten o.i. menschen met gezonde hersenen over tuigen van den heerschendeh chaos in het Bolsjewistisch Rusland en van zijn moedwil om heel Europa, ja heel de wereld, te bezoeken met zijn paradijs droom, welke in wezen een hellevaart der menschheid worden zou. Vervolg op de derde pagina. In een groote volksvergadering van duizenden Amsterdamsche mannen en vrouwen heeft de Beider Zaterdagmiddag 13 Februari op den Dam het woord gevoerd over cte gebeurtenissen die zich in de laatste weken in ons land hebben voorgedaan. Deze bijeenkomst, waaraan alle Nalionaal-Socialis- tische iormaües deelnamen, stond in het teeken van de noodzakelijke eenheid van het Nederlandsche Volk tegen het dreigende bolsjewistische gevaar. Mussert, die bij ziip.-.nkomst op den Dam luide werd toegejuicht, stelde in het eerste deel van zijn rede vast, dat er 'lieden zijn, die de schuld van den oorlogstoestand, van de mobilisatie van alle werkkrachten, het arbeiden in Duitschland, de schaarschte, de drei ging van invasie, de evacuatie en de huisvesting willen werpen op de Dutt- schers en de N.S.B. en die verwachten, dat Engeland zal komen om ze weg te vagen om het gezellige leven te herstel len. Tegenover zooveel domheid, wel ke slechts verachting verdient, stelde de Leider de waarheidDe strijd op leven en dood van gansch Europa Ik doe een beroep op het goedwillende deel der natie om niet langer afwachtend te blijven toezien Masse n, Nieuwjaarsrede 1943. Hij, die niets wil offeren voor zijn beginsel, is beginselloos. Zijn overtuiging is niet echt. Goede Nationaal-Socialisten strij den voor het Volk. Juist nu alles zoo moeilijk is, is de strijd des te belangrijker. Strijdt Gij ook mee voor onze toekomst tegen het bolsjewisme. Een overwin ning van Stalin beieekent dat hei bolsje wisme heerscht van de Japansche zee toi in het hart van Europa en na enkele weken, maanden of jaren ook in de Weststrook Spanje, Frankrijk en de Nederlanden. Wat dit beteekent werd •in 1936 geschreven in „De Maasbode": „Het communisme is steeds zonder voorbehoud absoluut verwerpelijk. Het communisme is geen menschelijk, maar een duivelsch stelsel, is een God- hatend stelsel, zich richtend, welbewust rechtstreeks tegen God. Wie het com munisme in leverfs voorbeeld voor zich ziet, ziet de hel losgebroken." Niemand kent den omvang van de Sovjet-macht die in vijfentwintig jaren is opgebouwd. De voorloopige misluk king van het communisme tusschen 1919 en 1933 is te danken aan Musso lini en Hitier. Sedert 1931 voerde- de N.S.B. een consequenten strijd tegen het communisme, dat in Zijn beteekenls vaak werd onderschat. Behalve de C.P.N. waren er echter niet minder dan vier organen, een Jeugdbond, een Vrouwenbond en ook negentien mantel-organisaties. De be strijding van de zijde der regeerders was slechts schijnbaar. Om hun ambten en waardigheden, hun geld en effecten te beschermen tegen waarlijk socialisme, bestreden zij de N.S.B. In de oorlogsdagen gingen zij er van door en lieten het Volk strijdend achter, na de oorlogsdagen hitsen zij vanuit hun veilige schuilhoeken het Volk op tot sabotage en tot sluipmoord. Dat is driemaal verraad aan ons eigen Volk. Sluipmoord. Wat in de laatste dagen geschiedde, aldus de Leider, was sluipmoord. In Haarlem op een Duitschen Feldwebel, waarvoor 10 gijzelaars zijn geëxecu teerd. Verder sluipmoord op generaal Seyffardt, op mevrouw Reydon, een W.A.-man in Haarlem en poging tot moord op procureur-generaal Feitsma en op den secretaris-generaal Reydon, die zwaar gewond isen de daders zijn nog onbekend. Als ze niet vanuit Londen gezon den zijn, zijn ze toch door Londen daartoe aangezet, door den Oranje zender, de Nedrelandsch sprekende joden en him handlanger Gerbrandy. Is dit Nederlandsch Wij verafschu wen sluipmoord. Het is het bolsjewis tische beest dat hier losgebroken is, eerst N.S.B.-ers vermoorden en dan anderen. Mussert herinnerde hier aan den roofmoord te Rotterdam op een dame en haar dochter. Stalin maakt vorde ringen op 3000 kilometers afstand, en als gevolg daarvan beginnen hier de moorden. Zij, die nu juichen, zouden een maand na den intocht der bolsje wieken dood zijn, ol in Siberië om komen. Gijzelaars. Er zal gevraagd worden, zoo ging Mussert voort waarom er na deze moorden geen vijftig of honderd gij zelaars zijn doodgeschoten. Dat is niet geschied, omdat generaal Seyf fardt in zijn laatste levensuren en ik daarna voor hen zijn ingesprongen. Wij hebben dit nog weten te voor komen. Hoè lang nog Ik ben voor hen ingesprongen, omdat deze gijzelaars wèl tegenstanders zijn, 1 maar omdat ik niet geloof dat sluip moord op hun programma heeft ge staan. Ik geloof ook niet dat uit hun kringen de sluipmoordenaars komen. De bandieten zijn bolsjewisten of hun handlangers. Het Nederlandsche Volk zelf moet ze vinden en uitleveren. De eer van de Nederlandsche politie is er mede gemoeid. Ik zeg dit niet, omdat wij bang zijn voor dit tuig. Ik heb er nog geen straatje .voor omgeloopen. Maar wij allen, N.S.B.-ers en niei-N.S.B.- ers moeten ons mooie vaderland ervoor bewaren dat het een land wordt van moord en doodslag. Grijp de ellendelingen, vernietig ze en veracht de aanstokers in Londen. Als het doorgaat met sluipmoorden, komi er een oogenblik, aldus de Leider, waarop in Den Haag niet meer naar mij geluisterd zal worden. Dan geef ik voor het leven van de gijzelaars geen cent meer 1 Bewapening der N.S.B. Aan mijn verzoek de N.S.B. te be wapenen wordt met spoed gevolg gegeven. De N.S.B. wordt bewapend in duizenden mannen, o.m. in de hulppolitie en in de nieuw op te richten landwacht. De verhaaltjes over een bijltjesdag moeten nu maar eens uit zijn. De heeren van de bijl tjes moeten begrijpen, dat als zij met alle geweld ruzie willen hebben, onze revolvers eerder zullen schieten dan zij hun bijltjes kunnen opheffen. Wij, Nat.-Socialisien, voelen echter onze verantwoordelijkheid tegenover het geheele volk. Wij willen geen land van moord en doodslag maar een volk, vereenigd in het besef dat iedere directe of indirecte ondersteuning van de bolsjewieken, verraad is aan Europa, verraad aan eigen volk. x Studenten. Komende tot het oppakken van hon-' derden studenten door de Sicherheits- polizei, zeide de Leider, dat terwijl tien duizenden Duitsche en andere studen ten aan het frènt staan en Europa met hun leven beschermen, hier studenten denken ongestoord te kunnen partijkie zen tegen de bezettende^ macht. Het geheele universitaire leven wordt hier- door bedreigd. Ik heb gisteren gedaan gekregen, dat bona-fide studenten, die zich be hoorlijk aan hun studie wijden en geen streken uithalen in den rug van het front, hun studies zullen kunnen voortzetten. Zuivering is echter noo- dig van de ophitsers en saboteurs, om onze Hoogescholen en Universi teiten in stand te houden, hetgeen 'van groot belang is voor ons Volk, juist in dezen tijd. Nu zooveel tienduizeAden behoorlijke flinke arbeiders hun gezinnen moeten verlaten om in Duitschland te werken, zie ik niet in, dat jonge kerels van 20 tot 26 jaar, die den geheelen godgan- schen dag niets te doen hebben dan hun vaders geld opmaken, hier zouden blijven rondlummelen en ophitsen tegen het Nationaal-SociCrlisme. Die gaan óók in Duitschland werken en dat zal hun goed doen I Men moet de zaak ook eens van Duitschen kant bezien. Zij beschermen Europa, zij bloeden er voor. Hun jongens vallen aan het front en kunnen niet studeeren. Zij zijn als bezeilende macht hier zoo grootmoedig de Univer siteiten niet te sluiten. Op ons rust dan de plicht ervoor zorg te dragen dat de slechte elementen daar verdwijnen. De bona-fide studenten, de hoogleeraren, zij moeten er zelf voor zorgen, zoo noodig helpen wij een handje I In het laatste deel van zijn toespraak zette Mussert uiteen, dat het onze taak is, hier t'e helpen de orde en rust te verzekeren, mede te helpen in fabrie ken en werkplaatsen, hier en in Duitsch land, de oorlogslasten zoo bereidwillig mogelijk te dragen en mede te helpen aan het front. Hulde brengend aan het Legioen, dat voor de tweede, maal eervol is ver- U begrijpt niet, wat de N.S.B. wil Dat is niet vreemd. Maar als Gij enkele geschriften van Mussert hebt gelezen, dan weet Gij het. Schrijf evenKoningstraat 4 te Goes, en U ontvangt een eerlijke voorlichting. meld, herdacht de Leider 300 N.S.K.K. mannen, van Nederlandschen stam die mede in Stalingrad zijn gevallen. De keus tusschen soldaat of slaaf geldt ook nu nog. Het is de eer van iederen man tegen het bolsjewisme te strijden. Het is de eer van het geheele volk de misdadigers uit te roeien, opdat, niet het geheele volk de dupe wordt van de misdaden der sluipmoordenaars. Laten wij ons, aldus besloot de Leider, als volkgenooten vinden in ons Godsvertrouwen, onze liefde voor Volk en Vaderland en onzen eerbied voor den Arbeid,, en ais Neder landsch Volk een eenheid vormen tegen het menschonteerende bolsje wisme. Europa zal leven, ons Neder land zal herrijzen. Dood aan de bolsjewieken t uit H.N.D.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 1