Socialisme I Kerstdag wierde c ind zijn kers Heest P© zaal was versier. Jioom, welks gekleu 'angenamen glas ve: Inwezig. Da versierin- l>or den inwendige irtigd door de N.S.V.C I kinderen vulden c' Icepsleider de bijee lij wees er op, dat t I is, om in dezen dor 1 I hei leest van licht e 1 Maar toch kan di Je natuur het licht, hr ■heeft van de duiste- Irr dezen oorlogstijd d In worden door de knnaiand ^erseke i2c Jaargang, No. 19 te Goes te Terneuzen 1 te Middelburg te Zierikzee Donderdag 28 Louwmaand 1943 Benoemingen |stvieriD£ t* maland lierna het licht en der lioor hen was belsefc Is het voor ons, toe I, maar heel licht toe: pmber tot Leider va: "he volk werd verhc bider aan, die ook hie Izen, dat hij steeds d- Jlt. Ii gezamenlijk en voor I welijk deel der'Jeugc' Lederen gezongen ei lpgevcerd, I kam. A. Heybcer di in .Rusland werkzacrr %t verlof is een zee over de Russische gr vijze én de londbcuv énschen hier, leven Ir Prken met de bewoner 1 -paradijs. Als al he lir groeit, vervoerd ko- Jn we hier zeker vel Inde maand gaan we ^strijden ook wij wee. van Europa." len de versnaperinger ïe leden hadden var |en nog iets afgenomer dezen ïnooien avonc kinderoogen (en ook ft) glansden Van gen oe I vangst der tractaties. |den eenige boeken ver Jen avond verder gezel It. Allen zullen nog dik l;n aan deze bijeenkoms' is verl o'open. M. C. v. d. W. sbijeenkomst te thuis hield kam. P. Ro- Ingsbijeenkomst voor de liltrnd. li opgekomen en luister- lucht naar de bezielende I spreker. Deze legde e: Idruk op, dat een goec. len strijder is, die steeos T om andere volksgenoo- len mee te strijden vooi ("land. strijd wordt gestreden Pi, vooral aan het Oost-. |?f Bolsjewisme, dat, zoo* alle cultuur, beschaving zou vernietigen. |d de Groepsleider eenige jt en herdacht kétm. v. d. SS-Stürmman aan het gesneuveld. Hij deelde dien morgen nog ésn ■vangen van dezen ge- Traad, waarna hij deze waren diep onder den woorden, neergeschre- li idealist die thansx niet bantwoordde kam. Rosier pn die gesteld werden, Ir zijn bezielende leiding peren werden gezonden. M. C. v. d W. I 01 iropaganda in et krachtig optreden van l.eester, kam. Brouwers, Nationaal-Socialisme op |is meer tot het volk door. de toenemende verkoop Vaderland. In één jaar >laag verdubbeld. Dat de •troom ook een zeer ge- kan men bemerken ais jeen exempladk In de bus slen vragen al ras komi Ie Stroom deze week niet, vergeten Het volk krijgt ':eren kijk op het sociale Winterhulp en Nederland- enst. Veel meer arme ge-- In een opgewekte Kerstmis oen vieren, als allen om snschen dachten en offer- ji vermogen. Kon men toch Joed indenken, wat de dap- ■an de fronten presteerden e redden van het aischu-' lewisme en communisme. In vertrouwen zijn de Nat.- loet hun Leider Musseri het Ier ingegaan. Corr. L- Ir N.S.B. 1*. Onderteekening c 1/r rr jlU. V# K-945 Verschijnt tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland Hoofdopsteller Drs. G. Schcermen, Middelburg "REDACTIE POSTBUS .58, MIDDELBURG. Abonnement buiten Zeeland f 1,50 per jear De L eeuw ons jym SymLooI'! Ik worstel moedig Zeeland ls,«-wat zijn wapen ons ver toont een zwemmende Leeuw. Als de zee opdringt en onweerstaanbaar de dijken ondermijnt en dorpen en steden, ja heele eilanden overstroomt en leder een denkt nu is het afgeloopen, nu is de leeuw voor altijd ondergegaan", dan geen nood, dan zwemt de leeuw en worstelt en^jaet gestrekte klauwen, de pijlenbundel vast omklemd, duikt hij weer op en overwint. Zoo ls Zeeland en zoo is zijn volk. De Zeeuwsche boer ploegde voort; in een eeuwenlangen strijd met de zee werd hij taal en sterk en vasthoudend. Het Zeeuwsche land werd verzwolgen, maar het dook weer op uit het water, vruchtbaar en goed als nimmer te voren. De Zeeuwsche Leeuw is een sym- ,bool, een voorbeeld 1 Voortdurende strijd ïs ons deeL Zij hebben alles geprobeerd om ons klein te krijgen. Zij hebben ons geterro riseerd en genegerd, zij hebben over ons gelogen en geroddeld, zij hebben velen van ons tot den bedelstaf ge- briïcht, zij hebben den dominee en den pastoor op ons afgestuurd, zij hebben alles gedaan tegen ons, wat zij maar bij mogelijkheid neaenken konden. Zij hebben alle machten van hel en ver doemenis tegen ons opgeroepen en dikwijls leek' het, of zij geluk zouden hebben. Maar geen nood, zij kregen ons niet klein. Telkens wanneer" het scheen of zij Kun doel bereikt hadden en zij zich klaar, maakten om de begra fenis van de N.S.B. te gaan vieren, dan doken zij weer op, springlevend en vol vuur. Hard en verbeten als nimmer te voren. De Zeeuwsche Leeuw is een sym» bool en voorbeeld! Geen dierbaarder plek Het ls wel meer gebeurd, dat het er leelijk voorstond met ons land en volk. De vloedgolf van de geschiedenis, van heb onvermijdelijke wereldgebeuren, dreigde dan de lage landen te over- stroomen en alles weg te spoelen wat goed en irouw en dierbaar wasmaar dan heeft de Leeuw geworsteld en is weer opgedoken. En ons volk en land vertoonde zich weer als het eenige volk en het eenige land, dat het onze kan zijn. Het is wel meer gebeurd, dat alles reddeloos verloren scheen, maar tel kens is Nederland weer opgedoken, zegevierend uit den strijd. Zij kregen ons niet klein. De Zeeuwsche Leeuw is een sym bool en een voorbeeld 1 Gapende afgrond. Kameraden, ook nu. Zal ons volk verdrinken? Neen, ik bedoel niet een dapperen zeemansdood, ondergaand in een heroïschen strijd met de felle, woe dende, wijde zee neen, maar zgl ons volk verdrinken in een stilstaande poel een poel van geroddel en gesteun en gekanker en gezucht Zal het verdrin ken, zooals een oud mannetje de sloot In sukkelt? Of zal de leeuw worstelen met den stroom van het tijdgebeuren, getrouw aan den aard, hem meegege ven in de schepping? Zal het Neder- landsche volk ten onder gaan door eigen stompzinnig geteem, of zal het zich er doorheen slaan en vast aanpak ken en doen wat zijn hand vindt o.m te .doen? Zal het zijn plaats weten en zal het op die plaats staan als een leeuw, zonder wikken noch bewegen? Zal ons volk weten, dat het een Ger- maansch volk is, wonend op een zeer belangrijk stukje grond van het oude Europa, dat thans door gemeenschap- pelljken inzet herboren wordt tot een nieuw werelddeel? Zal het zijn Ger- maansche taak begrijpen en ter hand nemen, dwars legen de giftige vijanden in, die het hiervan trachten af te hou den door een listig beroep op koop manszin en burgermans-gemakzucht Zal ons volk duidelijk voor het oog der gansche wereld met eere zijn plaats, de hem toekomende plaats, innemen, in de Germaansche levensruimte? De zege ls aan ons 1 Een ieder, die ziet op het hem dage lijks in gTooten getale omringende troepje klets-strategen en radio-patiën ten, die zegt: „Wel nee, met ons volk ls het afgeloopen; dat zal ondergaan en verdrinken en stikken in zijn eigen gebazel." Maar een ieder die scherper toeziet, die kan reed^ hier en daar de leeuw ontwaren, die worstelen en over winnen zal. nl den taaien strijd van de N.S.B., nu reeds meer dan elf jaar, in den inzet van duizenden leden aan het Oost-"oi het Westfront, ligt het be wijs, dat deze leeuw, die zoo dikwijls in de geschiedenis het eeuwige leven scheen te hebben, ook nu nog leeft 1 De Zeeuwsche leeuw ls een voor beeld en een symbool l l3ok nu en voor onsl Zeeuwsche Helden. "Wanneer lk ieesj aai ep: aar, hei^io.Vi wederom een Marcus, pf een Izak of een Simon of een Merien gevallen is, dan weet ik, dat ook Zeeland zijn deel aandraagt voor de herrijzenis van den leeuw. En dan zie ik voor mijn oogen, dat volk, waaruit een Michiel de Ruy- ter voortkwam, die den schrik der zeeën trotseerde en den leeuw deed brullen tot onder de pcorten van Lon den. Dan zie )k voor mijn oogen dat Zeeuwsche land, met rijn wijde blau we lucht, waartegen de witte Storm- meeuw vliegt, dat lanc, dat zoo rustig achter zijn yeilige dikke'diaken verscho len ligt, maar toch een 'aal spreekt van ingehouden kracht, waar de uitgestrek te tarwe-velden ons spreken van groo- ten zegen en de onmetelijke aardappel velden arbeid geven aan duizenden, handen, waar de juin en het vlas ge- wonnen wordt en wag-r in November, als de Noordwester gie.'t over de velden en de fijne regen alles grijs en dof- blauw verft, de suikerpeeën worden ge trokken en in een taai gezwoeg van den vroegen morgen tot den laten avond, midden in de* vette, glibberige klei stug en stil 't lieci van den arbeid weerklinkt. Dat is Zeeland, het land van den trotschen Leeuw, die, toen er niets anders op overschoot', tot den schrik van zijn vijanden ging zwemmen en worstelde en ontkwam. Dit land en dit volk leeit nóg I -v - Wij zullen winnen. Kameraden, aan U de taak om het te doen ontwaken. Ziet daarom op den leeuw I Houdt Uw pijlen, als hij, vast- gebundeld, slaat in trouw en eendracht rondom den Leider, worstelt en strijdt om Uw volk en gij zult, wij zullen, Uw volk zal overwinnen. De Leeuw roept het ons toe in het Latijn: „Luctor et Emergo!" en wij vc ira het uit op z'n Zeeuwsch: „Ik ~,t ontkom I" C. van Geelkerk'en. Een woord door duizenden menschen gebriiikt en ook door even vele men schen misbruikt. Voor millioenen een levensbeschouwing, voor anderen een utopie. Ook in dezen zworen tijd een veel omstreden begrip. Duizenden hebben na wat de laatste tien jaren in Nederland is gebeurd, het geloof in het daadwerkelijk socialisme verloren. Eerlijke menschen, die in nooddruft in al hun werk dit nastreef den en ook trachtten te beleiden, heb ben hun visie op het gebeuren verlo ren en meenen oprecht, dat in geen enkelen vorm socialisme meer mogelijk is. Dit is nu de grootste fout van dezen tijd, omdat zij alleen maar zien een democratisch socialisme en hun ge zichtskring thans »og te beperkt is, al thans nu nog, om te constateeren, dat er ook nog een ander socialisme kan bestaan- Wei staat daar tegenover, dat er duizenden anderen zijn gekomen, die dit nieuwe socialisme aanhangen, daarin weer zien een behoefte, een be vrediging van hun idéalen. Doch de wijze, waarop men deze idealen na streeft is zoo geheel verschillend van de oude strijdwijze, dat eerstgenoemde socialisten zeer huiverig zijn en deze wijze van werken niet op willen volgen. Zij zien niet in, dat thans al sedert jaren 'n wereldrevolutie aan den gang is, die noodzakelijk moest komen, ook in Nederland geen halt kon houden, noodzakelijk een ander socialirme met zich meebrachthet socialisme van de daad. Anderzijds is het de tweede groep, die vertrouwen in dezen tijd hebben, die niet het socialisme beleven, zooctls het vroeger beleefd werd. Socialisme is niet alleen, een ideaal, maar móet ook innerlijk beleefd wórdepi. Men is geen socialist- door uiterlijk vertoon uit te spreiden. Men kan alleen socialist zijn door diep-inneriijke beleving. Zijn persoonlijk optreden, het leven en de socialistische gedachtensfeer, maar bovenal het persoonlijke leven van 'n mensch, stempelt hem alof niet tot socialist. Velen "noemen zich socialist, doch hun gedragingen, hun eigen persoon lijk leven zijn hier volkomen mede in strijd. Wat zij aan den eenen kant trachten op te bouwen, breken zij aan de andere zijde weer af. Ook niet door luid te schreeuwen, of te keer gaan tegen den zwarten handel, doch langs allerlei wegen hieraan zelf mee te „De N.S.B. begeert uit onze volksgemeenschap te bennen alle invloeden, welke die volks gemeenschap ondermijnen en de hooge geestelijke en maatschap pelijke waarden in ons Volk aan tasten en verteren." MÜSSEKT. C. van Geelkerken doen, maakt geen socialist. Het diep gaand kennis nemen van wat is <3e- weest en de mogelijkheden, waardoor het socialisme niet kon worden verwe zenlijkt en beleefd, de mogelijkheden, die de tegenwoordige tijd biedt en kennis, die men thans heeft. Niet dus het uiterlijke, maar het innerlijke be paalt het socialist zijn van een mensch. Hoe dikwijls" hebben wij vroeger niet bekeken de conservatieven met hun breede, smalende lach over alles wat met gewoon en ctlledaags was, onze vooruitstrevende Liberalen, die alleen de 'aanbidding van het „gouden kalf" kenden en ook de sociaal-democraten in het gelooi, dat de maatschappij vol maakt zou zijn als het kapitalisme is verdwenen. Om hen en hun taktiek, die overal ingreep, maar niet inzagen, dat al hun arbeid tevergeefsch was, omdat zij de doode dingen dienden1 en niet den mensch. Hoe vaak hebben wij ons afge vraagd, zal er nooit een einde aan deze woordenstroom over allerlei nie tigheden komen Zal er nooit een dag aanbreken, waarop de njenschen op houden met den strijd rondom de voe dertrog, zal er dan nooit een dag aan breken, waarop de "menschen begrij pen, dat heel hun verkiezingsstrijd, hun partijwaanzin en persoonlijke twist, niets anders is dan een bedreigelijke zeepbel, die straks uiteenspat Dan zal men ophouden met vragen, dient die of deze groep, of handel, of de landbouw, de belangen der conserva- LEIDEND BEGINSEL Voor het zedelijk en lichamelijk welzijn van een Volle is noodig een krachtig staatsbestuur, zelf respect van de natie, tucht, orde, solidariteit van alle bevolkings klassen en het voorgaan van het algemeen (nationaal) belang bo ven het groepsbelang en van het groepsbelang boven het persoon lijk belang. i spreekt t 9 T op Maandag 8 Febr. in het Schuttershof. op Dinsdag 9 Febr. op Woensdag 10 Febr. in de Schouwburg aan hét Molenwater. op Donderdag 11 Febr. in De Korenbeurs, De vergaderingen vangen aan des avonds om 8 uur. -L^_, t- r f tieven of democraten, of welke andere afgoden. Maar dat men bij iedere maatregel daar op zal letten wordt de mensch als mensch en het Volk als Volk er beter en sterker door. Thans ook moet onderling minder gediscussieerd worden, dieper moeten de vormings- en andere bijeenkomsten, de bronnen van het nieuwe socialisme, worden bestudeerd en worden nage leefd, de innerlijke beleving van dezen nieuwen revolutionairen tijd grooter worden eh moet door persoonlijk op treden geen angst, doch achting wor- ,den afgedwongen. Wie het socialisme beleeft om het socialisme zelf en niet om persoonlijk of materieel gewin, is sierk en moei ook thans slagen. luist nu we een tijd van opbouw hebben, doch waarin voor duizenden gezinnen nog een enorme materieel» nood heerscht, ten gevolge van de oorlogsomstandigheden, moet de grootste zorg hieraan besteed wor den, hel vertrouwen van mensch tot mensch worden verstevigd, opdat zij zien, dat deze weg de eenig3te goede is voor land on volk. Doch hiervoor is noodig v-rdieping van de geest, eerbied voor den eertij ken tegen stander. doch ook uitschakeling van eigen persoon en eigen ik. Steeds bereid niet alleen om raad te geven, doch ook steeds bereid voor de daad, weer niet voor zich ze'f, maar weer voor land en volk. Laat iedereen eens naar zichzelf zien, wat of hij doet om zijn idealen uit te dragen, niet door cri'ïek op andere kamera den te leveren, maar door socialis tisch te leven, ook door correcte hou ding tegenover anderen. Dit is geen slapheid en behoeft niets van onze principes te kosten, dit is zuiver socialisme. Steeds onder alle omstandigheden zijn plicht te vervullen, de taak die is opgedragen onder alle omstandigheden te vol voeren, niet blindelings, doch ieder als 'n onderdeel vcm 't groote geheel van dezen nieuwen tijd op weg naar 'n waarachtig Nationa^'-Socialisme. Benoemd tot burgemeester van de gemeente Burghkameraad J. P. C. Boot, die tevens burgemeester is van de gemeente Haamstede. Tot waain. Burgemeester-Secretaris van de gemeente 's Heer Abtskerke, kameraad Ch. J. L. M. Siemons, te Goes, stamboeknummer 112178. V ■■iM

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Stroom | 1943 | | pagina 1