Socialisme
I Kerstdag wierde c
ind zijn kers Heest
P© zaal was versier.
Jioom, welks gekleu
'angenamen glas ve:
Inwezig. Da versierin-
l>or den inwendige
irtigd door de N.S.V.C
I kinderen vulden c'
Icepsleider de bijee
lij wees er op, dat t
I is, om in dezen dor 1
I hei leest van licht e
1 Maar toch kan di
Je natuur het licht, hr
■heeft van de duiste-
Irr dezen oorlogstijd d
In worden door de
knnaiand
^erseke
i2c Jaargang, No. 19
te Goes
te Terneuzen 1
te Middelburg
te Zierikzee
Donderdag 28 Louwmaand 1943
Benoemingen
|stvieriD£ t*
maland
lierna het licht en der
lioor hen was belsefc
Is het voor ons, toe
I, maar heel licht toe:
pmber tot Leider va:
"he volk werd verhc
bider aan, die ook hie
Izen, dat hij steeds d-
Jlt.
Ii gezamenlijk en voor
I welijk deel der'Jeugc'
Lederen gezongen ei
lpgevcerd,
I kam. A. Heybcer di
in .Rusland werkzacrr
%t verlof is een zee
over de Russische gr
vijze én de londbcuv
énschen hier, leven Ir
Prken met de bewoner
1 -paradijs. Als al he
lir groeit, vervoerd ko-
Jn we hier zeker vel
Inde maand gaan we
^strijden ook wij wee.
van Europa."
len de versnaperinger
ïe leden hadden var
|en nog iets afgenomer
dezen ïnooien avonc
kinderoogen (en ook
ft) glansden Van gen oe
I vangst der tractaties.
|den eenige boeken ver
Jen avond verder gezel
It. Allen zullen nog dik
l;n aan deze bijeenkoms'
is verl o'open.
M. C. v. d. W.
sbijeenkomst te
thuis hield kam. P. Ro-
Ingsbijeenkomst voor de
liltrnd.
li opgekomen en luister-
lucht naar de bezielende
I spreker. Deze legde e:
Idruk op, dat een goec.
len strijder is, die steeos
T om andere volksgenoo-
len mee te strijden vooi
("land.
strijd wordt gestreden
Pi, vooral aan het Oost-.
|?f Bolsjewisme, dat, zoo*
alle cultuur, beschaving
zou vernietigen.
|d de Groepsleider eenige
jt en herdacht kétm. v. d.
SS-Stürmman aan het
gesneuveld. Hij deelde
dien morgen nog ésn
■vangen van dezen ge-
Traad, waarna hij deze
waren diep onder den
woorden, neergeschre-
li idealist die thansx niet
bantwoordde kam. Rosier
pn die gesteld werden,
Ir zijn bezielende leiding
peren werden gezonden.
M. C. v. d W.
I 01
iropaganda in
et krachtig optreden van
l.eester, kam. Brouwers,
Nationaal-Socialisme op
|is meer tot het volk door.
de toenemende verkoop
Vaderland. In één jaar
>laag verdubbeld. Dat de
•troom ook een zeer ge-
kan men bemerken ais
jeen exempladk In de bus
slen vragen al ras komi
Ie Stroom deze week niet,
vergeten Het volk krijgt
':eren kijk op het sociale
Winterhulp en Nederland-
enst. Veel meer arme ge--
In een opgewekte Kerstmis
oen vieren, als allen om
snschen dachten en offer-
ji vermogen. Kon men toch
Joed indenken, wat de dap-
■an de fronten presteerden
e redden van het aischu-'
lewisme en communisme.
In vertrouwen zijn de Nat.-
loet hun Leider Musseri het
Ier ingegaan. Corr.
L-
Ir N.S.B.
1*. Onderteekening c
1/r rr
jlU. V#
K-945
Verschijnt tweemaal per maand van huis tot huis door geheel Zeeland
Hoofdopsteller Drs. G. Schcermen, Middelburg
"REDACTIE POSTBUS .58, MIDDELBURG. Abonnement buiten Zeeland f 1,50 per jear
De L
eeuw ons jym
SymLooI'!
Ik worstel moedig
Zeeland ls,«-wat zijn wapen ons ver
toont een zwemmende Leeuw. Als de
zee opdringt en onweerstaanbaar de
dijken ondermijnt en dorpen en steden,
ja heele eilanden overstroomt en leder
een denkt nu is het afgeloopen, nu is
de leeuw voor altijd ondergegaan",
dan geen nood, dan zwemt de leeuw
en worstelt en^jaet gestrekte klauwen,
de pijlenbundel vast omklemd, duikt hij
weer op en overwint.
Zoo ls Zeeland en zoo is zijn volk.
De Zeeuwsche boer ploegde voort; in
een eeuwenlangen strijd met de zee
werd hij taal en sterk en vasthoudend.
Het Zeeuwsche land werd verzwolgen,
maar het dook weer op uit het water,
vruchtbaar en goed als nimmer te
voren.
De Zeeuwsche Leeuw is een sym-
,bool, een voorbeeld 1
Voortdurende strijd ïs ons deeL
Zij hebben alles geprobeerd om ons
klein te krijgen. Zij hebben ons geterro
riseerd en genegerd, zij hebben over
ons gelogen en geroddeld, zij hebben
velen van ons tot den bedelstaf ge-
briïcht, zij hebben den dominee en den
pastoor op ons afgestuurd, zij hebben
alles gedaan tegen ons, wat zij maar
bij mogelijkheid neaenken konden. Zij
hebben alle machten van hel en ver
doemenis tegen ons opgeroepen en
dikwijls leek' het, of zij geluk zouden
hebben. Maar geen nood, zij kregen
ons niet klein. Telkens wanneer" het
scheen of zij Kun doel bereikt hadden
en zij zich klaar, maakten om de begra
fenis van de N.S.B. te gaan vieren, dan
doken zij weer op, springlevend en vol
vuur. Hard en verbeten als nimmer te
voren.
De Zeeuwsche Leeuw is een sym»
bool en voorbeeld!
Geen dierbaarder plek
Het ls wel meer gebeurd, dat het er
leelijk voorstond met ons land en volk.
De vloedgolf van de geschiedenis, van
heb onvermijdelijke wereldgebeuren,
dreigde dan de lage landen te over-
stroomen en alles weg te spoelen wat
goed en irouw en dierbaar wasmaar
dan heeft de Leeuw geworsteld en is
weer opgedoken. En ons volk en land
vertoonde zich weer als het eenige volk
en het eenige land, dat het onze kan
zijn. Het is wel meer gebeurd, dat alles
reddeloos verloren scheen, maar tel
kens is Nederland weer opgedoken,
zegevierend uit den strijd. Zij kregen
ons niet klein.
De Zeeuwsche Leeuw is een sym
bool en een voorbeeld 1
Gapende afgrond.
Kameraden, ook nu. Zal ons volk
verdrinken? Neen, ik bedoel niet een
dapperen zeemansdood, ondergaand in
een heroïschen strijd met de felle, woe
dende, wijde zee neen, maar zgl ons
volk verdrinken in een stilstaande poel
een poel van geroddel en gesteun en
gekanker en gezucht Zal het verdrin
ken, zooals een oud mannetje de sloot
In sukkelt? Of zal de leeuw worstelen
met den stroom van het tijdgebeuren,
getrouw aan den aard, hem meegege
ven in de schepping? Zal het Neder-
landsche volk ten onder gaan door
eigen stompzinnig geteem, of zal het
zich er doorheen slaan en vast aanpak
ken en doen wat zijn hand vindt o.m te
.doen? Zal het zijn plaats weten en
zal het op die plaats staan als een
leeuw, zonder wikken noch bewegen?
Zal ons volk weten, dat het een Ger-
maansch volk is, wonend op een zeer
belangrijk stukje grond van het oude
Europa, dat thans door gemeenschap-
pelljken inzet herboren wordt tot een
nieuw werelddeel? Zal het zijn Ger-
maansche taak begrijpen en ter hand
nemen, dwars legen de giftige vijanden
in, die het hiervan trachten af te hou
den door een listig beroep op koop
manszin en burgermans-gemakzucht
Zal ons volk duidelijk voor het oog der
gansche wereld met eere zijn plaats,
de hem toekomende plaats, innemen,
in de Germaansche levensruimte?
De zege ls aan ons 1
Een ieder, die ziet op het hem dage
lijks in gTooten getale omringende
troepje klets-strategen en radio-patiën
ten, die zegt: „Wel nee, met ons volk
ls het afgeloopen; dat zal ondergaan
en verdrinken en stikken in zijn eigen
gebazel." Maar een ieder die scherper
toeziet, die kan reed^ hier en daar de
leeuw ontwaren, die worstelen en over
winnen zal. nl den taaien strijd van
de N.S.B., nu reeds meer dan elf jaar,
in den inzet van duizenden leden aan
het Oost-"oi het Westfront, ligt het be
wijs, dat deze leeuw, die zoo dikwijls
in de geschiedenis het eeuwige leven
scheen te hebben, ook nu nog leeft 1
De Zeeuwsche leeuw ls een voor
beeld en een symbool l l3ok nu en
voor onsl
Zeeuwsche Helden.
"Wanneer lk ieesj aai ep: aar, hei^io.Vi
wederom een Marcus, pf een Izak of
een Simon of een Merien gevallen is,
dan weet ik, dat ook Zeeland zijn deel
aandraagt voor de herrijzenis van den
leeuw. En dan zie ik voor mijn oogen,
dat volk, waaruit een Michiel de Ruy-
ter voortkwam, die den schrik der
zeeën trotseerde en den leeuw deed
brullen tot onder de pcorten van Lon
den. Dan zie )k voor mijn oogen dat
Zeeuwsche land, met rijn wijde blau
we lucht, waartegen de witte Storm-
meeuw vliegt, dat lanc, dat zoo rustig
achter zijn yeilige dikke'diaken verscho
len ligt, maar toch een 'aal spreekt van
ingehouden kracht, waar de uitgestrek
te tarwe-velden ons spreken van groo-
ten zegen en de onmetelijke aardappel
velden arbeid geven aan duizenden,
handen, waar de juin en het vlas ge-
wonnen wordt en wag-r in November,
als de Noordwester gie.'t over de velden
en de fijne regen alles grijs en dof-
blauw verft, de suikerpeeën worden ge
trokken en in een taai gezwoeg van
den vroegen morgen tot den laten
avond, midden in de* vette, glibberige
klei stug en stil 't lieci van den arbeid
weerklinkt. Dat is Zeeland, het land
van den trotschen Leeuw, die, toen er
niets anders op overschoot', tot den
schrik van zijn vijanden ging zwemmen
en worstelde en ontkwam. Dit land en
dit volk leeit nóg I
-v -
Wij zullen winnen.
Kameraden, aan U de taak om het
te doen ontwaken. Ziet daarom op den
leeuw I Houdt Uw pijlen, als hij, vast-
gebundeld, slaat in trouw en eendracht
rondom den Leider, worstelt en strijdt
om Uw volk en gij zult, wij zullen, Uw
volk zal overwinnen. De Leeuw roept
het ons toe in het Latijn: „Luctor et
Emergo!" en wij vc ira het uit op z'n
Zeeuwsch: „Ik ~,t ontkom I"
C. van Geelkerk'en.
Een woord door duizenden menschen
gebriiikt en ook door even vele men
schen misbruikt. Voor millioenen een
levensbeschouwing, voor anderen een
utopie. Ook in dezen zworen tijd een
veel omstreden begrip.
Duizenden hebben na wat de laatste
tien jaren in Nederland is gebeurd, het
geloof in het daadwerkelijk socialisme
verloren. Eerlijke menschen, die in
nooddruft in al hun werk dit nastreef
den en ook trachtten te beleiden, heb
ben hun visie op het gebeuren verlo
ren en meenen oprecht, dat in geen
enkelen vorm socialisme meer mogelijk
is.
Dit is nu de grootste fout van dezen
tijd, omdat zij alleen maar zien een
democratisch socialisme en hun ge
zichtskring thans »og te beperkt is, al
thans nu nog, om te constateeren, dat
er ook nog een ander socialisme kan
bestaan-
Wei staat daar tegenover, dat er
duizenden anderen zijn gekomen, die
dit nieuwe socialisme aanhangen,
daarin weer zien een behoefte, een be
vrediging van hun idéalen. Doch de
wijze, waarop men deze idealen na
streeft is zoo geheel verschillend van
de oude strijdwijze, dat eerstgenoemde
socialisten zeer huiverig zijn en deze
wijze van werken niet op willen volgen.
Zij zien niet in, dat thans al sedert
jaren 'n wereldrevolutie aan den gang
is, die noodzakelijk moest komen, ook
in Nederland geen halt kon houden,
noodzakelijk een ander socialirme met
zich meebrachthet socialisme van
de daad.
Anderzijds is het de tweede groep,
die vertrouwen in dezen tijd hebben,
die niet het socialisme beleven, zooctls
het vroeger beleefd werd. Socialisme
is niet alleen, een ideaal, maar móet
ook innerlijk beleefd wórdepi. Men is
geen socialist- door uiterlijk vertoon uit
te spreiden. Men kan alleen socialist
zijn door diep-inneriijke beleving. Zijn
persoonlijk optreden, het leven en de
socialistische gedachtensfeer, maar
bovenal het persoonlijke leven van 'n
mensch, stempelt hem alof niet tot
socialist.
Velen "noemen zich socialist, doch
hun gedragingen, hun eigen persoon
lijk leven zijn hier volkomen mede in
strijd. Wat zij aan den eenen kant
trachten op te bouwen, breken zij aan
de andere zijde weer af. Ook niet door
luid te schreeuwen, of te keer gaan
tegen den zwarten handel, doch langs
allerlei wegen hieraan zelf mee te
„De N.S.B. begeert uit onze
volksgemeenschap te bennen
alle invloeden, welke die volks
gemeenschap ondermijnen en de
hooge geestelijke en maatschap
pelijke waarden in ons Volk aan
tasten en verteren."
MÜSSEKT.
C. van Geelkerken
doen, maakt geen socialist. Het diep
gaand kennis nemen van wat is <3e-
weest en de mogelijkheden, waardoor
het socialisme niet kon worden verwe
zenlijkt en beleefd, de mogelijkheden,
die de tegenwoordige tijd biedt en
kennis, die men thans heeft. Niet dus
het uiterlijke, maar het innerlijke be
paalt het socialist zijn van een mensch.
Hoe dikwijls" hebben wij vroeger niet
bekeken de conservatieven met hun
breede, smalende lach over alles wat
met gewoon en ctlledaags was, onze
vooruitstrevende Liberalen, die alleen
de 'aanbidding van het „gouden kalf"
kenden en ook de sociaal-democraten
in het gelooi, dat de maatschappij vol
maakt zou zijn als het kapitalisme is
verdwenen. Om hen en hun taktiek,
die overal ingreep, maar niet inzagen,
dat al hun arbeid tevergeefsch was,
omdat zij de doode dingen dienden1 en
niet den mensch.
Hoe vaak hebben wij ons afge
vraagd, zal er nooit een einde aan
deze woordenstroom over allerlei nie
tigheden komen Zal er nooit een dag
aanbreken, waarop de njenschen op
houden met den strijd rondom de voe
dertrog, zal er dan nooit een dag aan
breken, waarop de "menschen begrij
pen, dat heel hun verkiezingsstrijd, hun
partijwaanzin en persoonlijke twist,
niets anders is dan een bedreigelijke
zeepbel, die straks uiteenspat Dan
zal men ophouden met vragen, dient
die of deze groep, of handel, of de
landbouw, de belangen der conserva-
LEIDEND BEGINSEL
Voor het zedelijk en lichamelijk
welzijn van een Volle is noodig
een krachtig staatsbestuur, zelf
respect van de natie, tucht, orde,
solidariteit van alle bevolkings
klassen en het voorgaan van het
algemeen (nationaal) belang bo
ven het groepsbelang en van het
groepsbelang boven het persoon
lijk belang.
i
spreekt t
9
T op Maandag 8 Febr.
in het Schuttershof.
op Dinsdag 9 Febr.
op Woensdag 10 Febr.
in de Schouwburg aan hét
Molenwater.
op Donderdag 11 Febr.
in De Korenbeurs,
De vergaderingen vangen aan des
avonds om 8 uur.
-L^_, t- r f
tieven of democraten, of welke andere
afgoden. Maar dat men bij iedere
maatregel daar op zal letten wordt
de mensch als mensch en het Volk als
Volk er beter en sterker door.
Thans ook moet onderling minder
gediscussieerd worden, dieper moeten
de vormings- en andere bijeenkomsten,
de bronnen van het nieuwe socialisme,
worden bestudeerd en worden nage
leefd, de innerlijke beleving van dezen
nieuwen revolutionairen tijd grooter
worden eh moet door persoonlijk op
treden geen angst, doch achting wor-
,den afgedwongen.
Wie het socialisme beleeft om het
socialisme zelf en niet om persoonlijk
of materieel gewin, is sierk en moei
ook thans slagen.
luist nu we een tijd van opbouw
hebben, doch waarin voor duizenden
gezinnen nog een enorme materieel»
nood heerscht, ten gevolge van de
oorlogsomstandigheden, moet de
grootste zorg hieraan besteed wor
den, hel vertrouwen van mensch tot
mensch worden verstevigd, opdat zij
zien, dat deze weg de eenig3te goede
is voor land on volk. Doch hiervoor
is noodig v-rdieping van de geest,
eerbied voor den eertij ken tegen
stander. doch ook uitschakeling van
eigen persoon en eigen ik. Steeds
bereid niet alleen om raad te geven,
doch ook steeds bereid voor de daad,
weer niet voor zich ze'f, maar weer
voor land en volk. Laat iedereen
eens naar zichzelf zien, wat of hij
doet om zijn idealen uit te dragen,
niet door cri'ïek op andere kamera
den te leveren, maar door socialis
tisch te leven, ook door correcte hou
ding tegenover anderen.
Dit is geen slapheid en behoeft
niets van onze principes te kosten,
dit is zuiver socialisme. Steeds onder
alle omstandigheden zijn plicht te
vervullen, de taak die is opgedragen
onder alle omstandigheden te vol
voeren, niet blindelings, doch ieder
als 'n onderdeel vcm 't groote geheel
van dezen nieuwen tijd op weg naar
'n waarachtig Nationa^'-Socialisme.
Benoemd tot burgemeester van de
gemeente Burghkameraad J. P. C.
Boot, die tevens burgemeester is van
de gemeente Haamstede.
Tot waain. Burgemeester-Secretaris
van de gemeente 's Heer Abtskerke,
kameraad Ch. J. L. M. Siemons, te
Goes, stamboeknummer 112178.
V
■■iM