I)m kd TMulsimé
Clinge.
Huist en te Sas van Gent.
Kerstfeestviéring in
Zeeuwsch-Vlaanderen
St. Annaiai
Yerseke
Dc Gemachtigde
vaa den Leider sprak te
Kameraad Dekker, de Gemachtigde
Van den Leider, heeft op een openbare
vergadering te Clinge gesproken.
In het eerste gedeelte van zijn rede
heeft kam. Dekker, als oud politiek
strijder en vroeger lid van de Provin-
ciale Staten interessante voorvallen
1 verteld uit den politieken strijd van
vóór 10 Mei 1940. Hij herinnerde er o.a.
aan, hoe de politieke partijen van
uiterst rechts naar uiterst links samen
spanden om de N.S.B. de kop in te
drukken. Hierbij werden allerlei trucs
toegepast. Zoo was men er ook-altijd
op uit om op onze openbare vergade-
ringen met allerlei strikvragen voor
den dag te Ifomen. Zoo herinnerde
kam. Dekker ons aan een openbare
vergadering te Tholen, Waar onze ka
meraad Varekamp het woord voerde.
Na afloop van zijn rede was er een
persoon uit het kamp der anti-revolu-
tionnairen, die kam. Varekamp de
vraag stelde, of de spreker ook dacht,
dat Colijn wel of niet van God gezon
den was. Kam. Varekamp had deze
strikvraag direct door en antwoordde,
dat Colijn van God gezonden is, dat
geloof ik wel, maar vergeet U niet, dat
de-10 plagen van Egypte ook van God
gezonden werden.
In de tweede helft van zijn rede be-
handelde kam. Dekker de opboiiw van
den nieuwen staat. Hierbij verdeelde
hij het Nederlandsche volk in drie cate-
gorieën, n.l. de jeugd, het gedeelte van
het volk dat in het productie en be-
volkingsproces is opgenomen en de
ouden van dagen.
De Jeugdstorm is de organisatie, die
ln de toekomst de geheele Nederland
sche jeugd pal omvaiten. Onder krach
tige leiding zal de slapheid en lafheid
bij de jongeren verdwijnen. Wanneer
de jeugd haar zelfrespect herwonnen
zal hebben en ze weer fier en moedig
zal zijn, dan is de- toekomst van ons
volk verzekerd.
In de nationaal-socialistische staat
zal er werk zijn voor ieder. De werke
loosheid zal verdwijnen en daarmede
de armoede. In de democratie is de
armoede een noodzakelijk kwaad,
maar in de nieuwe staat zal er een
zekere welstand heerschen. De ouden
van dagen zullen een onbezorgde
ouden dag hebben en het zal de plicht
zijn van het werkende deel van het
volk, voor de ouderen te zorgen.
Staatspensioen zal er komen en 'n
leder zal zich geborgen weten in eigen
volk.
Daarna wees kam. Dekker er op, dat
de persoon van den Leider borg staat
voor de toekomst van Nederland. Zon
der Mussert heeft ons volk geen toe
komst meer.. Het is daarom de plicht
van elke Nederlander om Mussert in
zijn zworen strijd voor de verheffing
van ons volk te steunen. Het geheele
Nederlandsche volk moet meehelpen,
niemand mag versagen.
Hij eindigde mei de leden der Be
weging er op te wijzen, dat allen- hun
uiterste best moeten doen. Mussert
geeft de lijn aan en in alle dorpen en'
gehuchten zullen de afdeelingen trouw
zijn bevelen opvolgen.
De Gemachtigde had een aandach
tig gehoor en vooral voor de kamera
den en kameraadskes van de groep
Clinge was dit een bijzonderen avond.
Kameraad Vlekke sprak te
Te Hulst en Sas van Gent werden
openbare vergaderingen gehouden,
waarop kameraad Vlekke, hoofdinspec
teur van het L.O. te Nijmegen, het
woord voerde.
Hij behandelde het onderwerp „Met
Mussert voor Volk' en Vaderland" en
begon met er op te wijzen, dat het
Zondag 13 December j.l^een gelukkige
dag was voor de N.S.B. en vooral voor
de oude strijders der Beweging. Dat de
Leider der Beweging, Mussert, nu ook
de Leider van het Nederlandsche volk
was geworden, was vooral te danken
aan de jarenlange trouwe aanhanke
lijkheid en de taaie volhardende strijd
van de leden der Beweging van vóór
J0 Mei 1940. Hadden de Duitschers na
de oorlogsdagen in Mei 1940 bij de be
zetting van ons land hier geen N.S.B.
aangetroffen, dan zou Nederland mis
schien al een protectoraat van 't Groot-
Duitsche Rijk geworden zijn Maar aan
die 35.000 N.S.B.-ers en hun Leider
Mussert, is het te danken, dat Neder
land weer een vrij en zelfstandig volk
zal worden.
Hierna sprak kam. Vlekke over de
geschiedenis van de N.S.B.
Toen Mussert op 14 December 1931,
nu 11 jaar geleden, de Beweging sticht-
te, was dat niet de eerste keer, dat hij
op den voorgrond trad. Reeds in de
jaren 25-26 had Mussert met kam. Van
Vessem e.a. den strijd aangebonden
tegen de Haagsche regeering, den toen-
maligen minister van buitenlandsche
zaken, jhr. van Karnebeek, die aan
België de toestemming wilde verleenen
voor het graven van het Moerdijk ka
naal. Door de groote activiteit van
.Verantwoordelijk voor den inhoud de hoofd
opsteller Drs. G. Schuerman, Middelburg. Ver-
,antwoordeIijk voor de advertenties Reclame,
poreau „Gerbo", Utrecht. UitgeverDistrict
14, Zeeland v. d. Nat.-Socialistlsche Beweging.
DrukkerGebrs. Siepman, Goes. Verschijnt
tweemaal per maand. Abonnementen buiten
Zeeland ƒ1.50 per (aar. P.V. 1894/23.
Mussert is toen het plan niet door ge
gaan en is ons volk voor een groote
catastrophe bewaard gebleven. Hier
mede had Mussert toen al bewezen,
dat hij een echte volksman is, die voor
de belangen van zijn volk op de bres
staat. In hei eerste jaar der Beweging
kreeg Mussert vooral aanhang in de
kringen der ingenieurs.
De Beweging groeide hard en zoo
werd bij de verkiezing in 1935, 8
bereikt. In 1937 werd het aantal uit
gebrachte stemmen op de N.S.B. ge
halveerd en moesten we met 4 ge
noegen nemén. Alle tegenstanders
juichten en dachten, dat het met de
N.S.B. afgeloopen was. Er werden toen
zelfs in Amsterdam rouwkaartjes ver
kocht. Maar de N.S.B. was niet kapot
en heeft stand weten te houden, want
in 1939 behaalden we weer 4 Het
was de tegenstanders niet gelukt de
N.S.B. er onder te krijgen, niettegen
staande zij geen enkel middel onge
bruikt gelaten hebben om de leden der
Beweging en de Beweging zelf te tref
fen.
Niet alleen de regeering, -die door
Ambtenaren-verbod, W.A.-verbod, uni-
foim-verbod, enz. de N.S.B. het leven
zuur maakte, maar ook de kerkelijke
overheden maakten het de leden zoo
mceiljjk mogelijk, door allerlei bepa
lingen.
Niettegenstaande dat alles, heeft de
N.S.B. stand gehouden en aan haar
volharding en doorzettingsvermogen is
het nu te danken, dal Nederland weer
een vrij en onafhankelijk land zal wor
den. Maar in de eerste plaats is deze
dank verschuldigd aan Mussert, nü de
Leider van het Nederlandsche volk.
Kam. Vlekke besloot zijn boeiende
toespraak met te zeggen, dat alle volks-
genooten mede zullen moeten helpen
ons volk uit zijn netelige positie te ver
lossen en het als een vrij en gelijkbe
rechtigd volk zijn plaats iri het nieuwe
Europa te laten innemen.
Alle aanwezigen hebben genoten
van de wijze, waarop kam. Vlekke zijn
voordracht hield. Alhoewel er toch al
meer buitenstaanders naar onze ver
gaderingen gekomen waren, was het
toch jammer, dat nog niet meer volks-
genooten den moed gehad hebben, om
te komen luisteren.
Op den 2den Kerstdag j.l. werd er
in de groep Temeuzen in de zaal van
het Kringhuis het Kerstfeest gevierd.
Voor deze gelegenheid was de zaal
met dennengroen versierd en door de
kameraadskes van de N.S.V.O. was er
voor een mooie kerstboom gezorgd.
Nadat het orgel eenige kerstliederen
i^fespeeld had, opende de groepsleider
deze bijeenkomst met een kort woord,
waarin hij mededeelde, dat het dit jaar
door verschillende omstandigheden niet
mogelijk was, zooals verleden jaar, in
kringverbctnd het Kerstfeest te vieren.
Hiepia werden door eenige Jeugd-
stormers verschillende kerstliederen ge
zongen. De Onderkringleider, kam.
Hömelink, hield daarna een toespraak.'
Wij zijn op dezen Kerstdag bij elkaar
gekomen, zoo begon kam. Hamelink,
om gezamenlijk Kerëffeest te vieren.
Het Kerstfeest is een bij uitstek mooi
familiefeest. Dagen van te voren wor
den er allerlei voorbereidselen getrof
fen. De kerstboom wordt binnen ge
haald, de vrouwen zorgen voor koek
en gebak en als dan het Kerstfeest aan
gebroken is, zijn .de huiskamers gezel
lig versierd met den dennenboom,
waaraan de fonkelende lichtjes en
allerlei versierselen zijn aangebracht.
De geheele familie verzamelt zich rond
den boom, en kerstliederen worden er
gezongen en ledereen is min of meer
onder den indruk van het gebeuren,
van den ernst van den tijd.
Zoo vieren dan ook wij heden avond
ons Kerstfeest, als een groote familie,
de N.S.B.-familie. Want het is toch
zoo, dat als het ware de N.S.B. een
groot gezin vormt. Wij, Nationaal-So-
cialisten, zijn op elkaar aangewezen,
wij zijn door onze gemeenschappelijke
idealen ten nauwste aan elkaar ver
bonden, wij zijn allen deelgenoot in
vreugde en verdriet. Gaat het de
N.S.B. goed, dan zijn we allen gelukkig
en gaat,het de N.S.B. slecht, dan on
dergaan wij allen de gevolgen daar
van. Op hoogtijdagen der Beweging
zijn wij allen deelgenoot in de vreugde,
maar ook in de tijden van moeilijkhe
den krijgen wij ons deel van de zorgen.
Vooral in den tijd van voor 10 Mei 1940,
toen de N.S.B. op allé mogelijke manie-
'ren door de tegenstanders, onder aan
voering van de toenmalige regeering
werd tegengewerkt en haar het leven
steeds meer en meer werd bemoeilijkt,
vooral toen hebben wij dat allen aan
den lijve ondervonden. Kameraden
werden uit hun ambt gezet, de zaken
lieden onder ons werden geboycot, de
kerkdeuren werden voor onze mèn-
schen gesloten. Kortom, een ieder van
ons kreeg zijn dqel. Maar odk heden
ten dage is het voor velen van ons nog
zeer moeilijk om lid der N.S.B. te zjjn.
Nog steeds worden de kameraden-
zakenmenschen geboycot, nog steeds
hebben de kerkelijke overheden hun
standpunt ten opzichte van onze be
weging niet gewijzigdnog steeds is
de N.S.B. bij een groot gedeelte ^van
het Nederlandsche volk gehaat, eh
wordt zij beschouwd als de vijand van
het vplk, en nog steeds worden er ge
zinnen uit elkaar gerukt door de hals
starrige verbetenheid van misleide
volksgenooten, die door de jarenlange
valsche voorlichting van pers, radio
en film op een dwaalspoor gebracht
zijn. Wij, kameraden en kameraads
kes, vormen derhalve een 'gemeen
schap van mensohen, gebonden door
onze gemeenschappelijke ideologie en
onae gemeenschappelijke lotsbestem
ming. Door de jarenlange strijd tegen
de ontbindende machten in ons volk,
tegen terreur en broodroof zijn wij hier
in gehard en blijven we standvastig de
beginselen van het Nationaal-Socialis-
me trouw. En juist in ernstige tijden
voelen we ons meer nog aan elkaar
verbonden dan anders. De banden met
den Leider en met .de kameraden on
derling spreken juist in tijden-van be
zinning, zooals wij die nu meemaken
met het Kerstfeest en de jaarswisseling
meer nog tot ons dan in andere tijden
en voelen wij ons meer dan anders
door ons lidmaatschap der Beweging,
opgenomen in de groote N.S.B.-familie.
Daarom zijn we dan hier gekomen om
gezamenlijk dit Kerstfeest te vieren.
En als we dan zoo rond den Kerstboom
vergaderd zijn, dan vragen we ons
allereerst af, wat dan wél de beteeke-
nis van dit feest kan zijn. Dan zien wij,
dat het Kersfteest een van de vele voor
beelden is van een gekerstend oud Ger-
maansch feest. Dat wil dus zeggen,
dat dit feest, dat Dij de oude Germanen
Zonnewendefeest of Joelfeest genaamd
werd, toen het Christendom ook in deze
landen zijn intrede gedaan had, werd
overgenomen en daarna werd voorge
steld als het symbool van Christus' ge
boorte. Oorspronkelijk was.het Kerst
feest dus een oud Germaansch feest,
n.l. het Zonnewende of Joelfeest.
Onze voorvaderen, de oude Germa
nen, leefden dicht bij de natuur en
daarom werden dan ook hun symbolen
steeds <3tm de natuur ontleend. Op den
kortsten dag van het jaar, dus op den
dag met den langsten nacht, vierden
zij het feest van het licht. De zon had
haar wending genomen, het licht had
het van de duisternis gewonnen, de
dagen werden weer langer en de
nachten korter. Juist in den sombersten
tijd van hef jaar vierden onze voor
vaderen het feest van het licht en
deden dat, gedreven door den Ger-
maanschen levensmoed en een sterk
Godsvertrouwen. Onze voorvaderen,
de oude Germanen, zijn in den tijd die
nu achter ons ligt en dan vooral door
die elementen, die de ontbinding van
ons volk en ons ras voorstonden, hierbij -
bedoel ik dan de joden en allen die
met den joodschep geest doordrongen
waren, vaak valschelijk voorgesteld
als ruwe, wilde, baatzuchtige 'heide
nen, als beestmenschen. Uit opgravin
gen en overleveringen is echter komen
vast te staan, dat zij een cultuurvolk
waren, waar geen ander tegen op kon.
Bovendien waren zij zeer godsvruchtig
en voelden zich sterk gebonden aan
hun Schepper en. hun Volk. Hiervan
zijn de oude zinrijke gewoonten en
zinnebeelden, zooals het zonnerad en
overige funeteekens een sprekend be
wijs. Zoo was ook het Midwinterzonne-
wendefeest een feest van Germaansch
Godsvertrouwen. Dit wcs dan ook geen
feest van uitbundige pref en vroolijk-
heid, maar een plechtig gewijd feest
van diepe bezinning, waarbij de ge
storvenen uit de familie en ^ïet volk
herdacht werden. Maar tevens was het
ook een feest van gepaste vreugde,-
omdat het licht het van de duisternis
gewonnen had, het jonge had op het
oude gezegevierd. Er was weer een
nieuwe hoop op de toekomst en de
kringloop van leven en sterven ging
verder.
De kerstboom is dan he't symbool
van het eeuwige leven en de steeds
weer terugkeerende verjonging. En
zelfs de versierselen, zooals de wolfs-
angel, het hert, de zwaan, de visch en
verschillende runeteekens, het zonne
rad, de levënsboom en dergelijke, had
den allen een symbolische betéekenis.
Het Kerstfeest heeft dan ook voor den
Christen mensch ongeveer dezelfde
symbolische beteekenis als het Zonne
wendefeest voor onze voorvaderen
had. Ook voor den Christen mensch
is er weer hoop^op de toekomst en is
het 't feest van de blijde boodschap
van een ieder.
En als wij dan in deze ernstige tijden
Kerstfeest vieren, dan kunnen wij niet
anders, dan even in gedachten vertoe
ven bij al onze kameraden, die ver, van
huis en faiRilie, die ver van ons, deze
dagen moeten doorbrengen. Dan moe
ten onze gedachten gaan naar de ka
meraden, die zware of minder zware
verwondingen hebben opgeloopen aan
de fronten en nu in lazaretten en hos
pitalen, ver (van huis opgenomen zijn
om te herstellendan moeten we ook
denken aan onze kameraden, die daar
in de uitgestrekte velden van Rusland
of elders in de drek en de modder
vechten tegen de duistere machten van
deze wereld, het Bolsjewisme en Kapi
talisme en dan zullen we ook niet
nalaten de kameraden die ons iri de
afgeloopen tijd ontvallen zijn, te her
denken.
Hierna had een plechtige herdenking
plaats van alle kameraden, die hun
leven gelaten hebben in den strijd voor
het Nationaal-Socialisme, zoowel aan
het thuisfront als aan de fronten in
Sovjet-Rusland, terwijl het orgel zacht
het lied „Ik had een wapenbroeder"
speelde. Deze plechtigheid maakte op
allen een diepen indruk.
Hierna vervolgde kam. Hamelink als
volgt
Het Kerstfeest is een feest van diepe
bezinning, maar ook een feest van ver
jonging en vernieuwing. Als wij dan,
Nationaal-Socialisten, Kerstfeest vieren,
dan zien wij daarin ook een symboli
sche beteekenis voor den strijd, dien
we zelf te voeren hebben. Evenals de
oude Germanen in den sombersten tijd
van het jaar het feest van het licht
vierden, zoo ^vieren ook wij met den
zelfden Germaanschen levensmoed en
hetzelfde Godsvertrouwen ons feest,
met de vaste overtuiging, dat de don
kere tijden die we nu meemaken, op
gevolgd zullen worden, door een ver
lichtende, betere toekomst.
Ook wij gelooven in den eeuwigen
kringloop van leven en sterven. Ook
wij weten, dat de oude, vermolmde en
verrotte -vpsreld zal verdwijnen en
plaats zal maken voor een verjongde,
verbeterde maatschappij. En daarom
vechten wij met Germaanschen levens
moed tegen alle machten, die de ver
jonging, die het nieuwe willen tegen
houden. Wij willen niet ten onder
gaan, maar leven. En juist dit feest,
deze kerstboom, de eeuwige groene
dennebo'om, dit alles is voor ons een
Symbool, dat onze strijd niet tevergeefs
is, maar dat de zege gan ons zal zijn.
Daarom, mijne kameraden, laat dit
Kerstfeest dan voor ons allen de be
zinning brengen, die we noodig heb
ben. Laat ons allen mei nog meer
moed en offervaardigheid en nog nieer
activiteit ons inzetten voor den grooten
strijd van het Nationaal-Socialisme.
Laat alle krakeel, onderling gesputter
en verdeeldheid verdwijnen. Dit ver
zwakt onzen strijd en is laffe sabotage
en daaraan zult ge zelf uiteindelijk ten
onder gaan. Verbreek de marschorde
niet, maar laat ons eensgezind en wel
gemoed in orde, tucht en discipline,
trouw achter den Leider de toekomst
tegemoet marc'neeren. Laat ons steeds
den_Leider voor oogen houden. Voor
hem is nooit een offer te groot en geen
moeite te veel. Hij moet het spit 'af
bijten. Laat het dan ook niet bij goede
voornemen» blijven, maar zet ze in de
daad om. Dan zal de N.S.B. in het
komende jaar tot grootere prestaties in
staat zijn. Dan zal de strijd, die wij te
voeren hebben, lichter worden en zul
len de resultaten grooter zijn.
In 1942 was de taak van de N.S.B.
aanmerkelijk zwaarder dan in 1941. In
het nieuwe jaar, in 1943 zal de taak
van de Beweging nog oneindig veel
zwacuder zün> voo^pl daar onze Leider
nu medezeggenschap in de regeering
gekregen heeft en door den Führer. van
alle Germanen, Adolf Hitler, be
schouwd wordt als de Leider van het
Nederlandsche Volk. De Leider is hier
door voor een geweldige zware orjgavr
geplaatst. De Bewegina ook
den Leider met alle k 2*
in zich.heeft, moeien ste ;n en daar
toe is nóodig, dat een ieder van ons
zijn plicht naar beste krachten zal ver
vullen.
Van 1942 resten nog eenige dagen.
Als ge in dit jaar niet ten volle Uw
plicht deed, kunt ge dit nu dit jaar niet
meer goed maken, maar toont dan, dat
het U ernst geworden is en doet dan in
het nieuwe jaar alles wat ge kunt om
den strijd van Nat.-Soc. te bevorderen.
1942 is zoo goed als ten einde. De
jaarswisseling staat voor de deur. Ik
wil dan vancl .deze plaats al mijn ka
meraden en ktteueraadskes een geluk
kig" en voorspoedig nieuwjaar toewen-
schen en hoop dan, dat ge allen in
uw familie'-leven voor tegenslagen ge
spaard zult mogen blijven en dat 1943
voor ons allen een succesvol jaar zal
worden.
Zoo marschoeren wij dan, met de
bezinning, die het Kers'feest ons bracht,
nauwer aan elkaar verbonden en trouw
achter den Leider het nieuwe jaar te
gemoet.
Hiermede was de toespraak van
kam. Hamelink beëindigd en werd er
een pauze gegeven, waarin de aan
wezigen door de kameraadskes van
de N.S.V.O. op koffie en gebak ont
haald werden. Na de pauze werden er
gezamenlijk nog eenige liederen ge
zongen, terwijl ook de Jeugdstorm en
het zangkoor nog eenige liederen lieten
hooren. Dit Kerstfeest werd daarna be
sloten door gezamenlijk het 6e couplet
van het Wilhelmus te zingen.
Ook te Hulst, Clinge en Sas van
Gent werd er door de kameraden
Kerstfeest gevierd. Evenals te Temeu
zen hadden ook in die groepen de ka
meraadskes van de N.S.V.O. voor ver
snaperingen gezorgd en verleende de
Jeugdstorm haar medewerking.
Zoo hebben wij dan het oude jaar
besloten en zien met groot vertrouwen
het nieuwe jaar tegemoet. Wij hopen
dan, dat het geheele Nederlandsche
Volk door de Kerstfeest-viking 1942 tot
bezinning zal zijn gekomen en dat de
haat en de nijd onder de menschen zal
plaats gemaakt hebben voor de naas
tenliefde en een wederzijdsch vertrou
wen, opdat dan in 1943 door alle
man van Neerland's stam onder de
leiding van Anton Mussert met kracht
aan den wederopbouw en de toekomst
van ons Volk en Vaderland gewerkt
zal kunnen worden.
L. C. H.
l^erstfeestvieriDg f
St. Annaland
Zaterdag 2de Kerstdag wierde r-
groep St. Anna-land zijn kers If eest
het Groepshuis. De zaal was versier,
en ook een kerstboom, welks gekleu
de lichtjes een aangenomen glas ve:
spreiden, was aanwezig. De versierln'
ën de zorg "voor den inwendige
mensch was behartigd door de N.S.V.C
Vele leden en „kinderen vulden c
zaal, toen de Groepsleider de bij es
komst opende. Hij wees er op, dat c
moed toe noodig is, om in dezen do:
keren oorlogstijd hei feest van licht e
vrede te vieren. Maar toch 'kan dl
waRt zooals in de natuur hei licht, fr
reeds gewonnen heeft van de duisteT
nis, zoo zal ook iir dezen oorlogstijd,d
krijg overwonnen worden door de
vrede.
Hij herdacht hierna het licht en dor
ker dat dit jaar door hen was beleef c
Zeer duister was het voor ons, toe-
Indië werd bezet, maar heel licht toe:
Mussert 13 December tot Leider va:
het Nederlandsche volk werd verhc
ven. Achter de Leider aan, die ook hi#
weer heeft bewezen, dat hij steeds d'
juiste koers houdt.
Hierna werden gezamenlijk en vooi
al door het vrouwelijk deel derUeugc
storm allerlei liederen gezongen ei'
samenspraken opgeveerd. y
Daarna sprak kam. A. Heyboer, di"
een jaar als boer in Rusland werkzacjc
was en thans mtet verlof is een zee
leerrijke.rede uit over de Russische gr
bruiken, levenswijze én de lcmdbouv
aldaar.
„De armste menschen hier, leven Ir
paleizen vergeleken met de bewoner
van het Stalin-paradijs. Als al he
voedsel dai daar groeit, vervoerd ko-
worden, hadden we hier zeker vel
doende. Volgende maand gaan we
weer terug en strijden pok wij wee
voor de vrijheid van Europa."
Daarna werden de versnaperinger
uitgedeeld. Vele leden hadden var
hun klein rantsoen nog iets afgenomen
om de kinderen dezen mooien avonc
te schenken. De kinderoogen (en ooi
die der ouderen) glansden r/cm genoe
gen bij de ontvangst der tractaties.
Tenslotte werden eenige boeken ver
loot en Werd den avond verder gezel
lig doorgebracht. Allen zullen nog dik
wijls terugdenken aan deze bijeenkomst
die zoo goed is verlo'open.
M. C. v. d. W.
Vormingsbijeenkomst te
In het groepshuis hield kam. P. Ro
sier een vormingsbijeenkomst voor de
groep St. Annaltmd.
Velen waren opgekomen en luister
den met aandacht naar de bezielende
rede van den spreker. Deze legde e-
'vooral den nadruk op, dat een goec.
Nat.-Socialist een strijder is, die steeds
en altijd poogt om andere volksgenoo
ten op te wekken mee te strijden voor
Volk en Vaderland.
D9 zwaarste strijd wórdt gestreden
aan de fronten, vooral aan hei Oost-,
front, tegen het Bolsjewisme, dat, zoo
het hier kwam, alle cultuur, beschaving
en godsdienst zou vernietigen.
Daarna deed de Groepsleider eenige
mededeelingen en herdacht kfctm. v. d.
Jagt, die als SS-Stürmman aan het
Oostfront is gesneuveld. Hij deelde
mede, dat hij dien morgen nog êen
brief had ontvangen van dezen ge
storven kameraad, waarna hij deze
voorlas. "Allen waren diep onder den
indruk van de woorden, neergeschre
ven door een idealist die thans ^nlel
meer is.
Tenslotte beantwoordde kam. Rosier
eenige vragen die gesteld werden,
waarna onder zijn bezielende leiding
vele strijdliederen werden gezonden.
M. C. v. d W.
s
De propaganda in
Dank zij het krachtig optreden van
den burgemeester, kam. Brouwers,
dringt het Nationaal-Socialisme op
Yerseke steeds meer tot het volk door.
Zulks bewijst de toenemende verkoop
van Volk en Vaderland. In één jaar
tijds is de oplaag verdubbeld. Dat de
Zeeuwsche Stroom ook een zeer ge
wilde krant is, kan men bemerken als
Donderdags geen exempladtr in de bus
gestopt is. Velen vragen al ras komt
de Zeeuwsche Stroom deze week niet,
of heb je me vergeten Het volk krijgt
,-ook een beteren kijk op het sociale
werk van Winterhulp en Nederland
sche Volksdienst. Veel meer arme ge
zinnen zouden een opgewekte Kerstmis
hebben kunnen vieren, als allen om
hun medemenschen dachten en offer-
den naat hun vermogen. Kon men toch
maar eens goed indenken, wat de dap
pere kerels aan de fronten presteerden
om Europa te redden van het afschu-'
welijke bolsjewisme en communisme.
Vol moed en vertrouwen zijn de Nat.
Socialisten met hun Leider Mussert het
12e strijdjasr ingegaan. Corr.
Ondergeteekende
adres
te
verzoekt hem (haar) te willen Inschrijven als lid der N.S.B.
194 A. Onderteekening t
Op te zenden naar het
Kringhuis van de N.S.B.
Koningstraat 4 Goes.